Skocz do zawartości
IGNORED

Przeróbka Akai CD-79 - przystosowanie do sygnałów zewnętrznych


Gość SlawekR

Rekomendowane odpowiedzi

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Wpadł mi dziś w ręce kompakcik jak w temacie. Z czego jestem, nie powiem, zadowolony ;-).

 

Na pokładzie 2 x PCM63P-K, śliczności :-), NPC SM5813 jako filtr cyfrowy, to zdaje się odpowiednik BB DF1700. Sygnał do filtra cyfrowego zdaje się brany z interfejsu Sony.

Zastanawiam się, czy nie dałoby się jakoś przystosować tego, małą kombinacją, do sygnałów zewnętrznych, czyli użyć tego jako DACa zewnętrznego. Może i nawet z USB.

 

Podstawowa trudność to to że BB PCM63 łykają dane rozdzielone już dla kanału L i R. To chyba jest w standardzie Sony jakimś?! A większość gotowych interfejsów daje I2S na wyjściu. Ten NPC zdaje się nie ma trybu pracy z sygnałem I2S. Zastanawiam się więc jak to ugryźć, zmieniać filtr cyfrowy na taki który przyjmie I2S i który jest w stanie "wydać" 20bit rozdzielone, zrozumiałe dla PCMów? Ewentualnie jakiś interfejs wejściowy dać przed tym filtrem cyfrowym co jest, który będzie spdifa przyjmował? Domyślnie dedykowana do kompletu była Yamaha YM3623, ale o ile pamiętam z dawnych czasów, to nie było to cudo techniki. No i tak idea to mi się średnio podoba. Ale jak nic nie wymyślę, to tak trzeba będzie zrobić.

 

Najlepiej jakby się dało pożenić z tym jednak I2S, bo mam całkiem fajny gotowy moduł na Wolfsonie WM8805, z 4 wejściami w tym z USB, a który daje na wyjściu I2S z przełączaną długością słowa.

 

Jakieś pomysły?

 

Miejsca w obudowie jest na 2kg ziemniaków, więc można szaleć.

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Filtr najlepiej jakby został, skoro już jest.

 

W takim razie muszę się przyjrzeć datasheetowi SM5813. Chociaż coś mi gdzie po głowie chodzi, że nie bardzo będzie to działać. Z którymś tam innym NPC działało, ale nie z tym, bo coś tam... Szczegółów nie pamiętam teraz, a namierzyć tej dyskusji jakoś nie mogę.

 

No ale mogę się mylić.

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

I sam sobie odpowiadam. Przestudiowałem trochę dokumentacji. Wygląda na to że da się zgadać mój moduł na WM8805 z NPC SM5813. Przynajmniej tak wygląda po wątku Kolegi Robertusa dotyczącym AD1865.

 

On tam "żeni" WM8804 z takim NPC. Ze wszelkich dostępnych źródeł i na logikę, wychodzi mi na to, że zadziała jak ustawię WM8805 w "16bit Right Justified". Dopytałbym Robertusa i zerknął na tę część schematu jego przetwornika, ale Robertus tak rzadko bywa na forum, jak i schematy w jego wątkach :). No nic, dopytam w tamtym wątku, może ktoś użyczy schematu, wtedy się przekonam czy dobrze kombinuję.

 

Chyba, że ktoś tutaj ma jeszcze jakiś pomysł, to chętnie przygarnę każdą podpowiedź.

Podejrzewam, że left justified. Jest to popularny format ze względu na fakt, że przy sterowaniu układów o mniejszej rozdzielczości układami i rozdzielczości większej, słowo jest naturalnie skracane o najmłodsze bity.

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Podejrzewam, że left justified. Jest to popularny format ze względu na fakt, że przy sterowaniu układów o mniejszej rozdzielczości układami i rozdzielczości większej, słowo jest naturalnie skracane o najmłodsze bity.

 

No nie wiem... Trochę za bardzo "pływam" w tej tematyce, muszę się podszkolić.

 

Coś wyczytałem i wykoncypowałem po drodze, że w przypadku "uzgadniania" I2S z 2's, chodzi zdaje się o jakieś przesunięcie czasowe, które jest dokładnie takie jak trzeba, przy sygnale 16bit right justified z Wolfsona, co zdziwiło zdaje się także Kolegę Robertusa, co wyartykuował w poście http://www.audiostereo.pl/nowy-dac-oversampling-ad1865_94802.html?do=findComment&comment=2498918 swojego wątku. Przeglądając notę Wolfsona, nie widzę innego "podejrzanego" o to trybu pracy, stąd tak sobie wykoncypowałem i na to liczę :) Mam nadzieję na to, bo po jakiegoś grzyba, Chińczyk wydzielił ten tryb w tabelce konfiguracyjnej mojego modułu:

 

 

 

Ewidentnie jest tam 16Right

 

A może rzeczywiście chodzi o ten 24Left. Ech. Chociaż Robertus wyraźnie wspomina o trybie 16bit.

Witam podłączę się do tematu bo nie znalazłem podobnego a być może tu uzyskam pomoc.Mam odtwarzacz blue ray sony bdp-s370 i podczas odtwarzania SACD na wyjścia coax i toslink podawane są okrojone sygnały 44k natomiast pełen sygnał 2ch jest podawany na wejście daca w tym przypadku WM8524 w postaci sygnału I2S .

I tu moje pytanie jak ten sygnał przekształcić w sygnał spdif do zewnętrznego DACa.

Nie udało mi się znaleść jakiś gotowych rozwiązań .

Z góry dzieki.

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

WM powinien być skonfigurowany tak:

 

 

Dzięki serdeczne, zarobiłeś plusika". Czyli potwierdziło się to co sobie wykombinowałem i jest szansa.

 

Jakbyś jeszcze był tak miły i do pełni szczęścia, napisał na jakim zegarze to wszystko chodzi w tamtej konstrukcji i jak zaaplikowanym, czy jest może wzbudzany na filtrze cyfrowym bezpośrednio, czy jakoś inaczej dostarczany i ostatnia rzecz, na jakim fsie jest ustawiony, czyli jakie stany logiczne są ustawione na nóżkach CKSL i CKDV filtra cyfrowegom, odpowiednio nóżki 3 dla CKSL i 4 dla CKDV.

 

 

 

 

 

 

O to ostatnie pytam, bo kombinuję wykorzystać ten zegar który już jest w odtwarzaczu. Z góry dzięki.

 

Witam podłączę się do tematu bo nie znalazłem podobnego a być może tu uzyskam pomoc.Mam odtwarzacz blue ray sony bdp-s370 i podczas odtwarzania SACD na wyjścia coax i toslink podawane są okrojone sygnały 44k natomiast pełen sygnał 2ch jest podawany na wejście daca w tym przypadku WM8524 w postaci sygnału I2S .

I tu moje pytanie jak ten sygnał przekształcić w sygnał spdif do zewnętrznego DACa.

Nie udało mi się znaleść jakiś gotowych rozwiązań .

Z góry dzieki.

 

 

Jeśli masz sygnał I2S i chcesz go podać do zewnętrznego DACa, to prościej jest pominąć w tym zewnętrznym przetworniku interfejs wejściowy i wejść na niego bezpośrednio po szynie I2S. Kodowanie sygnału do spdifa, w dodatkowym układzie, żeby go zaraz później ponownie zdekodować, nie jest chyba dobrym pomysłem. No chyba że odległości pomiędzy urządzeniami będą duże, albo ten zewnętrzny przetwornik jest tak zintegrowany, że I2S nie przyjmie. Ale to rzadkie przypadki. A tak w ogóle, to co to za DAC?

W dacu jest wybrany tryb 256x, chociaż o ile szybkie spojrzenie w notę wm8805 sugeruje że może pracować z 128x (w trybie bez procka) więc jakbym wybierał to z mniejszą częstotliwością- zawsze to mniej śmieci w.cz

Witam,

 

Nie wiem dlaczego wszyscy widzą w Robertusie jakiegoś guru bez którego nic się nic zrobić w temacie SM5813 i AD1865.

Zniknął z forum nie odpowiada na pytania to jak to mówią "A pies go drapał".

 

Wszystkie informacje są w kartach katalogowych.

 

1. SM5813 może pracować tylko z 16-bitową dana wejściową na pierwszej stronie karty katalogowej mamy: 16-bit serial input 2's complement MSB first

2. Czyli WM8804/8805 musimy ustawić aby podawał dana 16-bitową czyli AIFCONF[1:0] = 11, czyli tryb 16 bitów Right Justified

W tym przypadku Left/Right Justified nie powinno mieć znaczenia gdyż mamy ramkę 16bitową i 16 bitów danych. Miałoby to znaczenie gdyby np. ramka była 32 bitowa a ilość danych =16 bitów.

3. Dla trybu konfiguracji Hardware WM8804/8805 zawsze pracuje w trybie MCLk=256 cytat z karty katalogowej:

FREQMODE control is fully automatic to encure that the MCLK output is maintained at 256fs relative to S/PDIF received sample rate.

4. SM5813 musimy ustawić w tryb 156fs czyli CKSL=0 CKDV=1.

 

Patrząc na schemat AKAI CD-79 (serwisówka dostępna w sieci) widać, że SM6813 jest ustawiony w tryb 384fs (zegar 16.3944MHz) i trzeba będzie zmienić mu ustawienia pinów CKSL i CKDV.

 

Sprawdzenie tego to kilkanaście minut pracy, mam nadzieję że nigdzie nie popełniłem błędu,

I to chyba tyle w temacie.

 

Pozdrawiam

JarekC

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Witam,

 

Nie wiem dlaczego wszyscy widzą w Robertusie jakiegoś guru bez którego nic się nic zrobić w temacie SM5813 i AD1865.

Zniknął z forum nie odpowiada na pytania to jak to mówią "A pies go drapał".

 

Niekoniecznie "wszyscy widzą", a po prostu wykonałem dość naturalną rzecz. Skoro ma działający układ w takiej konfiguracji jak mnie interesuje, to naturalnym jest że chcąc rozwiać swoje wątpliwości, zapytałem użytkowników tego układu jak to działa w praktyce. I to nie jest tak, że sam bym sobie nie poradził i że chcę żerować wyłącznie na doświadczeniach innych. Najpierw ściągnąłem i przestudiowałem wszelkie dokumenty dostępne w necie, serwisówkę do Akaia, noty do PCM63, DF1700/SM5813, do różnych interfejsów wejściowych itd. Ale jestem po prostu ostrożny, stąd moje pytania.

 

Wszystkie informacje są w kartach katalogowych.

 

Poza informacjami jak to się sprawuje w praktyce. A skoro jest działający układ, to chyba można zapytać jego użytkowników? Zawsze myślałem, że taka jest idea działu DIY na forum, między innymi aby dzielić się doświadczeniem. Ale skoro jest inaczej to sorry, nie było pytania.

 

 

1. SM5813 może pracować tylko z 16-bitową dana wejściową na pierwszej stronie karty katalogowej mamy: 16-bit serial input 2's complement MSB first

2. Czyli WM8804/8805 musimy ustawić aby podawał dana 16-bitową czyli AIFCONF[1:0] = 11, czyli tryb 16 bitów Right Justified

W tym przypadku Left/Right Justified nie powinno mieć znaczenia gdyż mamy ramkę 16bitową i 16 bitów danych. Miałoby to znaczenie gdyby np. ramka była 32 bitowa a ilość danych =16 bitów.

3. Dla trybu konfiguracji Hardware WM8804/8805 zawsze pracuje w trybie MCLk=256 cytat z karty katalogowej:

FREQMODE control is fully automatic to encure that the MCLK output is maintained at 256fs relative to S/PDIF received sample rate.

4. SM5813 musimy ustawić w tryb 156fs czyli CKSL=0 CKDV=1.

 

Patrząc na schemat AKAI CD-79 (serwisówka dostępna w sieci) widać, że SM6813 jest ustawiony w tryb 384fs (zegar 16.3944MHz) i trzeba będzie zmienić mu ustawienia pinów CKSL i CKDV.

 

Sprawdzenie tego to kilkanaście minut pracy, mam nadzieję że nigdzie nie popełniłem błędu,

I to chyba tyle w temacie.

 

Pozdrawiam

JarekC

 

Wiem że SM5813 pracuje na słowie 16 bitowym, moją wątpliwość budził fakt, że przyjmuje on dane w standardzie Sony 2's, a WM8804/05 natywnie "wydaje" dane w philipsowym I2S. Dlatego zadałem pytanie, bo nieco "pływam" akurat w tej tematyce. Z DF1700/SM5813 miałem do czynienia ostatnio 15 lat temu. Mój moduł WM8805 pracuje w konfiguracji programowej, to tak na marginesie.

 

Ale ok, przyjmuję do wiadomości że to "kilkanaście minut pracy" i już o nic nie zapytam. Poradzę sobie sam. Nie zamierzam burzyć niczyjego spokoju ducha moimi "durnymi" pytaniami.

 

Pozdrawiam również

Trochę off topic

 

Ale też mam 79kę. I nie jestem nią tak zachwycony jak kolega. Zbudowana pokaźnie to fakt ale dźwiękowo to tragedia. Ma bardzo detaliczny dźwięk i rozdzielczość na wysokich i tyle dobrego, zero głębi powietrza etc.

 

Moim zdaniem wartowało by zastanowić się nad porządnym tuningiem tego CDeka. (nie mylić z wymianą kondów) Ja do swojego podchodziłem jak kot do wody. Nie chciałem jakoś zakładać wątku, może byś my tu zastanowili się.

 

Z serwisówki można zauważyć, że analogowa część PCMa jak i cyfrowa są zasilane tym samym lm7805./7905

Postępowanie wydaje się być proste rozdzielić to na dwa zasilacza i będzie git. Tylko, że tam jest zrobiona wirtualna masa... I już nie wiem jak za to się zabierać, wywalić ją i zrobić konwencjonalnie, czy może projektanci mieli w tym jakiś pomysł (np. nie powstaje w ten sposób zbędnych pętel).

 

Drugim słabym miejscem 79ki jest analogowka a właściwie op37 ich należy koniecznie wymienić na 627. Ostatnio odkryłem dla siebie dźwięk tego scalaka. 37 to tragedia proszę mi uwierzyć.

 

Trzecie i najtrudniejsze to powietrze i barwa. Wydaje mi się, że dużo Wcz śmieci lata w tym odtwarzaczu. Ale budowa 79ki jest o tyle fajna, że PCB z DACami i analogiem jest w osobnej komorze. Od kiedy mam ten CD (ponad 7lat) chodzi mi po głowie pomysł galwanicznego rozdzielenia masy przed przetwornikami poprzez optotrony czy jak ich tam. Wyda mi się, że w tedy muzyka nabrała by odpowiedniej barwy i spokoju.

 

Bo w fabrycznym wydaniu 79ka brzmi "nerwowo".

 

Po tych zabiegach można i spdif dodawać.

SlawekR umiesz projektować PCB? Mam kilka pomysłów na ten tuning.

>SławekR

 

Trochę źle zinterpretowałeś mój post. Absolutnie nie mam do Ciebie żadnych pretensji.

Jeżeli mogę udzielić konstruktywnych rad to to robię na forum DIY.

Mój wpis miał Ci pomóc i nie miałem żadnych innych intencji.

 

Jeżeli sterujesz WM8805 to masz znacznie większe możliwości jego skonfigurowania.

Możesz np. wykorzystać sygnał zegarowy z CD czy ustawić zegar na 384Fs tak aby nie zmieniać konfiguracji SM8513

 

Standard SONY i I2S różnią się przesunięciem o 1 bit, charakterystyczne dla I2S jest to, że bit LSB jest wysyłany już po zmianie LRCK.

Formaty te można konwertować przy wykorzystaniu stosunkowo prostej logiki ale w Twoim przypadku nie jest to konieczne gdyż WM obsługuje obydwa.

 

Pozdrawiam

JarekC

Dzięki serdeczne, zarobiłeś plusika". Czyli potwierdziło się to co sobie wykombinowałem i jest szansa.

 

Jakbyś jeszcze był tak miły i do pełni szczęścia, napisał na jakim zegarze to wszystko chodzi w tamtej konstrukcji i jak zaaplikowanym, czy jest może wzbudzany na filtrze cyfrowym bezpośrednio, czy jakoś inaczej dostarczany i ostatnia rzecz, na jakim fsie jest ustawiony, czyli jakie stany logiczne są ustawione na nóżkach CKSL i CKDV filtra cyfrowegom, odpowiednio nóżki 3 dla CKSL i 4 dla CKDV.

 

 

 

 

 

 

O to ostatnie pytam, bo kombinuję wykorzystać ten zegar który już jest w odtwarzaczu. Z góry dzięki.

 

 

 

 

Jeśli masz sygnał I2S i chcesz go podać do zewnętrznego DACa, to prościej jest pominąć w tym zewnętrznym przetworniku interfejs wejściowy i wejść na niego bezpośrednio po szynie I2S. Kodowanie sygnału do spdifa, w dodatkowym układzie, żeby go zaraz później ponownie zdekodować, nie jest chyba dobrym pomysłem. No chyba że odległości pomiędzy urządzeniami będą duże, albo ten zewnętrzny przetwornik jest tak zintegrowany, że I2S nie przyjmie. Ale to rzadkie przypadki. A tak w ogóle, to co to za DAC?

 

Ten DAC to NA7004 mam jeszcze lampucerę maxi ale wolałbym do na7004 przyjmuje po coax 192k 24bit to by było idealnie jest jeszcze sygnał po hdmi 176k pcm ale musiałbym mieć dac z wejściem HDMI i pewnie z hdcp.

Trochę źle zinterpretowałeś mój post. Absolutnie nie mam do Ciebie żadnych pretensji.

Jeżeli mogę udzielić konstruktywnych rad to to robię na forum DIY.

Mój wpis miał Ci pomóc i nie miałem żadnych innych intencji.

 

 

 

 

Witam

JarekC czytałem ten twój wpis w tym temacie i tak sobie pomyślałem jak przyjemnie się to czyta odebrałem to jako wpis pomocny w temacie i byłem zaskoczony odpowiedzią .

Podziwiam za spokój .

 

Pozdrawiam

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Trochę off topic

 

Ale też mam 79kę. I nie jestem nią tak zachwycony jak kolega. Zbudowana pokaźnie to fakt ale dźwiękowo to tragedia. Ma bardzo detaliczny dźwięk i rozdzielczość na wysokich i tyle dobrego, zero głębi powietrza etc.

 

Moim zdaniem wartowało by zastanowić się nad porządnym tuningiem tego CDeka. (nie mylić z wymianą kondów) Ja do swojego podchodziłem jak kot do wody. Nie chciałem jakoś zakładać wątku, może byś my tu zastanowili się.

 

Z serwisówki można zauważyć, że analogowa część PCMa jak i cyfrowa są zasilane tym samym lm7805./7905

Postępowanie wydaje się być proste rozdzielić to na dwa zasilacza i będzie git. Tylko, że tam jest zrobiona wirtualna masa... I już nie wiem jak za to się zabierać, wywalić ją i zrobić konwencjonalnie, czy może projektanci mieli w tym jakiś pomysł (np. nie powstaje w ten sposób zbędnych pętel).

 

Drugim słabym miejscem 79ki jest analogowka a właściwie op37 ich należy koniecznie wymienić na 627. Ostatnio odkryłem dla siebie dźwięk tego scalaka. 37 to tragedia proszę mi uwierzyć.

 

Trzecie i najtrudniejsze to powietrze i barwa. Wydaje mi się, że dużo Wcz śmieci lata w tym odtwarzaczu. Ale budowa 79ki jest o tyle fajna, że PCB z DACami i analogiem jest w osobnej komorze. Od kiedy mam ten CD (ponad 7lat) chodzi mi po głowie pomysł galwanicznego rozdzielenia masy przed przetwornikami poprzez optotrony czy jak ich tam. Wyda mi się, że w tedy muzyka nabrała by odpowiedniej barwy i spokoju.

 

Bo w fabrycznym wydaniu 79ka brzmi "nerwowo".

 

Po tych zabiegach można i spdif dodawać.

SlawekR umiesz projektować PCB? Mam kilka pomysłów na ten tuning.

 

 

Jestem zachwycony o tyle, że znam brzmienie tych przetworników i wiem co mają do zaoferowania, jak się im tylko na to pozwoli. W lepszych czasach, znaczy kiedy miałem jeszcze czas na cokolwiek, popełniłem trochę konstrukcji opartych o te kości. Druga rzecz, która mnie cieszy to to, że Cd-79 to wprost wymarzony CDek jako podstawa do dalszych modyfikacji. Jak sam zauważyłeś już zapewne, konstrukcja bez udziwnień, moduły rozdzielone, miejsca tak naprawdę kupa, jak się dobrze przyłożyć. Nic tam nie jest naćkane jedno na drugim. W zasadzie są kompletne podstawy, aby zrobić z tego porządny sprzęt. Serwisówka jest, lasery do tego prawie darmo, przetworniki w najwyższej gradacji, czego chcieć więcej.

 

Jeśli chodzi o możliwe modyfikacje, to w przypadku tych kości bardzo ważny jest analog, który nie będzie ich ograniczał. Druga rzecz, chyba najważniejsza, zasilanie wykonane z należyta uwagą. To multibity, one potrzebują zasilania, inaczej góra będzie nerwowo szaleć, w sposób w jaki to właśnie odpisujesz. To pięta achillesowa multibitów. Coś za coś, za to mają inne unikalne rewelacyjne cechy, których próżno szukać w konstrukcjach delta-sigma. I ostatnia rzecz, w miarę źródło, gdyż niestety, praktycznie nie ma tam zaimplementowanych żadnych mechanizmów uodparniających aplikację na jakość źródła. Wszystko musi być zatem na tip-top.

 

Jeśli chodzi o zasilanie, to można w zasadzie całe wypruć i zrobić od nowa, jak należy, wedle zaleceń producenta. Zasilania powinny być rozdzielone i osobne do poszczególnych wrażliwych elementów toru. Nie wymaga to tak naprawdę projektowania żadnych płytek, wszystko spokojnie można poprowadzić "na pająka" górą, jak we wzmacniaczach lampowych. To, w gruncie rzeczy, tak prosta aplikacja, że bez problemu można tak zrobić. Cała komora zasilania, ta po lewej, od przodu patrząc, jest tak obszerna, że spokojnie pomieści nowe transformatory toroidalne i komplet zasilaczy.

 

Jeśli chodzi o analoga, to jeśli robić go na wzmacniaczach operacyjnych, to najlepsze doświadczenia w kwestii brzmieniowej z udziałem PCM63, to mam z OPA604, czy też podwójnych 2604. Najlepiej mi się zgrywały z systemem. A najgorzej, wręcz paskudnie, grało mi to z NE5532/34. Ale to już oczywiście kwestia gustu. Co by tam jeszcze, jak ktoś ma fantazję to może wstawić tam precyzyjniejszy zegarek, z porządnym własnym zasilaniem. Chociaż ten co jest i tak nie jest taki zły, wzbudzany na dedykowanym układzie z bramkami, na pewno lepszy jak w CD-69, gdzie zegar był wzbudzany bezpośrednie na filtrze cyfrowym.

 

Generalnie, Cd-79 to ideał, jeśli ktoś myśli o dalszych modyfikacjach. Wystarczy go porównać choćby z Rotelami 791 i 991. Te, pomimo że na PCM63, to przerabialne były znacznie trudniej. A przeróbki wymagały natychmiastowej, bo fabryczna aplikacja była dramatyczna. Po prostu żal było marnować tak zacne kostki, w takiej aplikacji jak tam fabryka dała. Na tym tle, CD-79 to już dzieło "fabrycznej" sztuki inżynierskiej. Więc nie masz co narzekać. Mogłeś gorzej trafić :-).

 

Jedyną realną "wadą" Cd-79 jest jego znikoma dostępność. Ale to tym bardziej się cieszę, że udało mi się go właśnie kupić :-). Będzie w czym porzeźbić, jak w starych dobrych czasach ;-P.

 

>SławekR

 

Trochę źle zinterpretowałeś mój post. Absolutnie nie mam do Ciebie żadnych pretensji.

Jeżeli mogę udzielić konstruktywnych rad to to robię na forum DIY.

Mój wpis miał Ci pomóc i nie miałem żadnych innych intencji.

 

Jeżeli sterujesz WM8805 to masz znacznie większe możliwości jego skonfigurowania.

Możesz np. wykorzystać sygnał zegarowy z CD czy ustawić zegar na 384Fs tak aby nie zmieniać konfiguracji SM8513

 

Standard SONY i I2S różnią się przesunięciem o 1 bit, charakterystyczne dla I2S jest to, że bit LSB jest wysyłany już po zmianie LRCK.

Formaty te można konwertować przy wykorzystaniu stosunkowo prostej logiki ale w Twoim przypadku nie jest to konieczne gdyż WM obsługuje obydwa.

 

Pozdrawiam

JarekC

 

O, i to co w ostatnim zdaniu, to są istotne informacje dla mnie. Właśnie intensywnie kombinuję, żeby wykorzystać do tego wszystkiego zegar z odtwarzacza. im mniej będzie kombinacji, tym lepiej.

 

Dziękuję. Przepraszam też, że trochę się zaperzyłem wcześniej, ale dziś mam trochę "pod górę" ogólnie. Ktoś mi "nadepnął na odcisk", całkiem gdzie indziej, dlatego przelałem frustrację, tam gdzie nie powinienem.

 

Sorki i bez urazy.

Witam panów. Mam ten sam cedek i podobne spostrzeżenia - fabryczny dźwięk jest słaby za sprawą analogówki (OP37 - dramat, standartowa konwersja aktywna I/U na opampie - masakra), filtru LPF, zasilania (słaba filtracja) i niestety użytych kondensatorów, które nadają się tylko do zasilania cyfry - mam na myśli te brązowe kondy ASI (chyba Sanyo), które niszczą potencjał kilku zastosowanych black-gatów. Oryginaly analog ma wzorcowo poprowadzoną masę (punkt wspólny wszystkich obwodów jest przy gnieździe wyjsciowym - cyfra też tam się łączy), wirtualne masy zasilajace poszczególne obwody to świetny pomysł na uniknięcie pętli mas zasilajacych - gorąco popieram. Mam rozgrzebanego tego cedeka i robię w nim na nowo analog - będzie dwuczęściowy: jedna część na opampie 604/2604 (konwersja pasywna - testowana przeze mnie wcześniej z TDA1541 - grała świetnie) a druga na lampie - przełączanie między nimi będzie wykorzystywać przycisk DAC Direct.

A propos pomysłów kolegi SlawekR to moja propozycja dla niego to użycie układu SRC4192 pomiędzy WM8804/5 a filtrem cyfrowym - rozważ sam korzyści z takiego zastosowania. SRC może i powinno działać również w oryginalnej konfiguracji przy odtwarzaniu płyt lokalnie.......

może nawet po dodaniu SRC odbiornik SPDIF okaże się niepotrzebny???

A ha - z tematem PCM63 wiąże się mała tajemnica związana z nie opisaną nigdzie w datasheetach funkcjonalnoscią pinu BPO (bipolar offset) - oryginalnie w CD-79 jest on połączony z Iout i takie cedeki grają gorzej, we wszystkich lepszych rozwiązaniach ten pin jest połączony z masą, widziałem też rozwiązania gdzie ten pin jest nigdzie nie podłączony albo zblokowany dobrym elektrolitem - słowem -> z tego CD można próbować zrobić jakieś AudioNote........

pozdrawiam Włodasss

Proponuję jeszcze wymienić sm5813 na df1704, przeróbka jest prosta i nieinwazyjna-wystarczy kupić/zrobić sobie stoliczek pod DIP dla df'a. Przerabiałem taki temat w innym cd i jak dla mnie dźwięk był wyraźnie ciekawszy, odtwarzacz zaczął grać bardziej trójwymiarowo.

Jestem zachwycony o tyle, że znam brzmienie tych przetworników i wiem co mają do zaoferowania, jak się im tylko na to pozwoli. W lepszych czasach, znaczy kiedy miałem jeszcze czas na cokolwiek, popełniłem trochę konstrukcji opartych o te kości. Druga rzecz, która mnie cieszy to to, że Cd-79 to wprost wymarzony CDek jako podstawa do dalszych modyfikacji. Jak sam zauważyłeś już zapewne, konstrukcja bez udziwnień, moduły rozdzielone, miejsca tak naprawdę kupa, jak się dobrze przyłożyć. Nic tam nie jest naćkane jedno na drugim. W zasadzie są kompletne podstawy, aby zrobić z tego porządny sprzęt. Serwisówka jest, lasery do tego prawie darmo, przetworniki w najwyższej gradacji, czego chcieć więcej.

 

:)

Moim zdaniem patrzysz oczami na początku też podobał mi się ten CD, ale jak popłynął z niego dźwięk to już mniej.

 

... Jeśli chodzi o zasilanie, to można w zasadzie całe wypruć i zrobić od nowa, jak należy, wedle zaleceń producenta. Zasilania powinny być rozdzielone i osobne do poszczególnych wrażliwych elementów toru. Nie wymaga to tak naprawdę projektowania żadnych płytek, wszystko spokojnie można poprowadzić "na pająka" górą, jak we wzmacniaczach lampowych. To, w gruncie rzeczy, tak prosta aplikacja, że bez problemu można tak zrobić. Cała komora zasilania, ta po lewej, od przodu patrząc, jest tak obszerna, że spokojnie pomieści nowe transformatory toroidalne i komplet zasilaczy.

 

Nu właśnie jak byś uważniej popatrzył do schematu to byś zauważył ze tam jest wirtualna masa, i modyfikacja nie jest taka prosta jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Takie rozwiązanie jest tam celowe i bardzo łatwo jest go popsuć.

 

Generalnie, Cd-79 to ideał, jeśli ktoś myśli o dalszych modyfikacjach. Wystarczy go porównać choćby z Rotelami 791 i 991. Te, pomimo że na PCM63, to przerabialne były znacznie trudniej. A przeróbki wymagały natychmiastowej, bo fabryczna aplikacja była dramatyczna. Po prostu żal było marnować tak zacne kostki, w takiej aplikacji jak tam fabryka dała. Na tym tle, CD-79 to już dzieło "fabrycznej" sztuki inżynierskiej. Więc nie masz co narzekać. Mogłeś gorzej trafić :-).

 

Bez urazu ale czy słuchałeś owego Rotela? 951 nie znam. Ale 991 słuchałem i kasuje 79 z pierwszych akordów. Dzwięk u Rotela wyważony dojrzały wszystko na swoim miejscu, 79 przy Rotelu to nerwówka, grająca sycącą górą.

Rotel wymaga tylko zmiany filtru cyfrowego. Chociaż zgodzę się, że w 79 większe pole manewru. Zauważ, że Rotel w okolicach PCMek ma MKT Wimy a 79 przy PCMkach prawie nic nie ma. Mój egzemplarz w idealnym stanie. Wymieniałem tylko LM na LT i to tyle.

 

Wlodasss

Projektujesz całe nowe PCB pod zasilanie, PCMy i analog?

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Moim zdaniem patrzysz oczami na początku też podobał mi się ten CD, ale jak popłynął z niego dźwięk to już mniej.

.......

Bez urazu ale czy słuchałeś owego Rotela? 951 nie znam. Ale 991 słuchałem i kasuje 79 z pierwszych akordów. ...

 

Bez urazy, ale może zacytuję sam siebie jeszcze raz w tym ostatnim fragmencie, bo chyba nie do końca zrozumiałeś moją wypowiedź, tu cytat:

 

Generalnie, Cd-79 to ideał, jeśli ktoś myśli o dalszych modyfikacjach.

 

Podtrzymuję to w 100% to ideał do modyfikacji, Rotel nie ma startu pod tym względem. Przykładowo: demontaż mechanizmu - 60 sekund, od odkręcenia pierwszej śrubki, po totalne wyjęcie go z obudowy. Cały kompletny, nowy, oryginalny mechanizm, razem z laserem, koszt 98zł. Wiem, bo kupiłem, założony 20 minut temu do CD, już gra.

 

Płytka przetwornika wydzielona całkowicie, moduł zegara wydzielony całkowicie. Ogromne połacie miejsca w środku. Przetworniki w gradacji K. Itd. itp. Wszystkie złączki z istotnymi sygnałami, opisane.

I oczywiście, że pod kątem przerabiania patrzę oczami, jak to wszystko mechanicznie wygląda, nie inaczej. W jakiej gradacji są kości w Rotelu na ten przykład, K? Obawiam się, że niekoniecznie.

 

Nu właśnie jak byś uważniej popatrzył do schematu to byś zauważył ze tam jest wirtualna masa, i modyfikacja nie jest taka prosta jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Takie rozwiązanie jest tam celowe i bardzo łatwo jest go popsuć.

 

Zasilaniem i jego studiowaniem zajmę się w kolejnym kroku, na razie zakładam moduł z dodatkowymi wejściami cyfrowymi. Jutro myślę to zrobię i zdam relację. A co do wirtualnych mas, a niech będzie ich ze 6 różnych. Jest mi to obojętne. Jak wspominałem, puszczam całe nowe zasilanie górą. Robię to tak, że dolutowuję długie piny do nóżek zasilających na strategiczne istotnych kościach. Resztę łączę kablami górą. Do tego potrzebuję miejsce i temu pomoże fakt, że płytka przetwornika jest totalnie niezależna od reszty. A jakie tam teraz są rozwiązania zasilania, to naprawdę mi powiewa. Przeróbka zasilania takiego urządzenia, bazując na zasilaniu fabrycznym, to dla mnie półśrodek, szczególnie przy tak dobrych kościach jak 63ki.

 

Tam się robi nowy tor zasilający, który zresztą jest naprawdę prosty jak budowa cepa. I nie trzeba do tego nowych płytek klecić. Ciągnie się to górą, solidnymi kablami, a nie po fabrycznych ścieżkach. Trochę zmysłu konstruktorskiego i wyobraźni i da się zrobić bez problemu. Nie dam rady popsuć zasilania , skoro nie będę z niego korzystał :).

 

I do tego właśnie, CD-79 nadaje się idealnie. I o tym pisałem, że to ideał jest... do dalszych modyfikacji. Widziałeś ile tam jest miejsca pod spodem, pod płytką przetworników i jaki łatwy tam dostęp? Tam można całe zasilanie nowe wsadzić. Zmieści się spokojnie z 10 lokalnych stabilizatorów, z elementami towarzyszącymi i okablowaniem. Może umówmy się tak, jak to zrobię, co mi chodzi po głowie, to wrzucę zdjęcia. Żeby było widać o czym tu tak nawijam, ok? ;-).

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

....

A propos pomysłów kolegi SlawekR to moja propozycja dla niego to użycie układu SRC4192 pomiędzy WM8804/5 a filtrem cyfrowym - rozważ sam korzyści z takiego zastosowania. SRC może i powinno działać również w oryginalnej konfiguracji przy odtwarzaniu płyt lokalnie.......

może nawet po dodaniu SRC odbiornik SPDIF okaże się niepotrzebny???

....

 

No właśnie, staram się jakieś korzyści rozważyć z dołożenia w tor SRCka, ale jakoś nie przychodzi mi nic do głowy, co by było warte zachodu. Może poza ewentualnym uodpornieniem konstrukcji na jakość sygnału wejściowego. Ale to wymaga bardzo mocnego przysadzenia się do konstrukcji modułu z resamplerem. Kolejne zasilanie logiki cyfrowej będzie dodatkowo potrzebne, bo zdaje się chodzi on na 3,3V. Jak byś mógł przybliżyć, co miałeś na myśli jako korzyści, bo może coś istotnego w swoich rozważaniach pomijam.

 

Co do WM8805, to nie chciałbym go wyrzucać, bo poza funkcjonalnością interfejsu wejściowego, bardzo dobrego zresztą, chcę wykorzystać jego funkcję poczwórnego przełącznika wejść cyfrowych. Mam taki moduł już gotowy, posiada 4 wejścia, jest już odpowiednio oprogramowany. Cykliczne przełączanie wejść realizuje się przyciskiem, a w zasadzie stycznikiem chwilowym. Docelowo, kombinuję wykorzystać do tego celu przycisk "digital out" na panelu przednim odtwarzacza. Więc użycie WM8805 ma dla mnie sens zasadniczy.

mam pytanie,co wy widzicie w tych PCM63>? miałem denona jakiś wyższy model coś koło 930 czy jakiś wyższy,on był na dwóch oddzielnych takich układach,grało to strasznie,mogę z czystym sumieniem powiedzieć ze stere audiofilskie fvf-yamahy na pcm1716E zjadło go na śniadanie dynamiką i stereofonią,dlaczego te dtare syfiaste układy są tak cenione?pcm63

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

mam pytanie,co wy widzicie w tych PCM63>? miałem denona jakiś wyższy model coś koło 930 czy jakiś wyższy,on był na dwóch oddzielnych takich układach,grało to strasznie,mogę z czystym sumieniem powiedzieć ze stere audiofilskie fvf-yamahy na pcm1716E zjadło go na śniadanie dynamiką i stereofonią,dlaczego te dtare syfiaste układy są tak cenione?pcm63

 

Coś Ci się Kolego pomyliło, żaden Denon z tej serii nie był na PCM63. Ja takiego nie znam, a przeszła mi przez ręce cała sterta tego złomu. Było kilka modeli na PCM61, ale to taka drobna różnica jak picie w Szczawnicy i szczanie w piwnicy. Denony było na PCM56, na ich rozwinięciu 18 bitowym PCM61. Grało to mocno przeciętnie. Później Denon poszedł w kości AD w 2560. W oddzielnym DACu były już 1702. I żadna z tych kości nie miała najmniejszego startu do 63ek.

Były jakieś stare modele na PCM53, może z tym to pomyliłeś?

 

Stare syfiaste układy, dobry dowcip :-). Posłuchaj gdzieś, to zrozumiesz dlaczego są tak cenione.

 

 

A wracając do tematu głównego, śpieszę donieść że wszystko śmigusia jak należy :-). Właśnie jadę z mojego Macbooka Pro, po USB. Fsa należało ustawić na 256. Wszystkim którzy zechcieli pomóc, dziękuję za wszelkie sugestie.

 

 

 

Przepraszam za jakość zdjęcia, robione telefonem.

 

W sumie niepotrzebnie kupowałem nowy mechanizm do CD.

To mało widziałeś tych Denonów :) był taki nie pamiętam numeru ale miał w nazwie D1 lub jakoś tak i maił PCM 63 na pokładzie

 

Pozdrawiam.

Gość SlawekR

(Konto usunięte)

Może akurat nie trafiłem na takiego. Bardzo więc proszę Kolegów o dokładne zidentyfikowanie modelu. Chętnie przygarnę takową wiedzę. Zawsze to warto wiedzieć, z czego można ewentualnie PCMki wydłubać. A Google nic w tej kwestii nie wypluwa sensownego. Ot choćby ten spis, który jest całkiem szczegółowy:

http://pl.scribd.com/doc/82695905/CD-Players-vs-DAC-Chips

Nie wskazuje co to by mogło być. Czekam więc cierpliwie :-).

Buł to taki dziwny model gdzie płyty ładowano od góry z dociskaczem. Tylko nie pamiętam czy to był transport z daciem czy sam CD, wydaje mi się, że to jednak CD było. Mam nadzieje, że nie pomyliłem miał 63ki a nie 1704. Ale chyba 63.

Wydaje mi się, że takie rarytasy są bardzo trudne do dostania. W topowych modelach mam na myśli 3300 denon ładował pcm56k, tak samo jak i Yamacha 1100 lub 1110 w tych czasach i co ciekawe Akai w topowym modelu 93 też ma pcm56k :)

Ciekawie nie.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.