Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny Ar-3a 1972r - odbudowa zwrotnicy


tdziwosz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, posiadam m.in. kolumny jak w temacie, tj, AR-3a Improved, ich brzmienie podoba mi się na tyle, że postanowiłem je trochę odnowić. Obudowy pójdą do stolarza a zwrotnice dostaną nowe elementy. W związku w małym doświadczeniem w temacie proszę o poradę odnośnie doboru kondensatorów. Nie chcę wydać majątku, ale też nie wstawię kond. za 5 zł. Czy wogóle jest możliwość że stare 40-to letnie kondensatory foliowe trzymają jeszcze jakieś parametry? W zwrotnicy są głównie typowe wartości ale jeden kond. jest 6 uF i nie mogę znaleźć takiego. Czy lepiej łączyć 2,7 i 3,3 czy np. 5,6 i 3X0,1 ? Są tam również jakieś rezystory, czy je również wymieniać ? Poniżej fotka i schemat.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-40018-0-68069900-1349353955_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/97524-kolumny-ar-3a-1972r-odbudowa-zwrotnicy/
Udostępnij na innych stronach

może to coś pomoże:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

"I have used a 35 year old Capacitor for the tweeter, from the highly regarded Bosch MP series (Metalized paper/oil), I happened to have a 6 myF capacitor, I have bypassed it with a 100 nF polystyren cap. After having restored several AR-3a's, LST, 5's etc, I have come to the conclusion, that the normal metallized paper polypropylene capacitors (like eg the Solens), don't work that well with the paper dome 3a/LST/5/2ax tweeter. Film and foil (polypropylen) like the Zen Crescendo cap or Paper Oil (like Jensen or Bosch MP) works better with that specific tweeter."

 

i jeszcze tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

ale zapewne już to wszystko widziałeś

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Ape dzięki za linki, w sumie to w zeszłym tygodniu przypomniałem sobie że je mam. Kupiłem je kilka lat temu za grosze jako niesprawne , ale okazało się teraz że coś nie łączyło i grają i to nawet nieźle. Myśle że są warte odbudowy, ale też nie chcę pakować 1000 zł w kondensatory. Myślalem wstawić jantzeny cross-cap w miejsce tych mniejszych, a zostawić na razie te kond. po 150 uF ze względu na wysokie koszty. Czy to dobry pomysł ?

Witam rzadko ktoś pisze o tej firmie na forum ja mam delikatne zobaczenie na kolumny tej firmy.

Warto kondensatory wymienić ,oporniki zostaw w spokoju.

Te kolumny mają bardzo dobry głośnik basowy.

Sam mam ich model AR-9lsi ale mam zmodyfikowaną sekcje basową która pochodzi z wersji AR-9.

Jezeli będziesz miał jakieś problemy z głośnikami to pisz mam Jeszcze gdzieś głośniki średnio i wysokotonowe do tego modelu oraz jakieś cewki od zwrotnic.

Najważnejsze jest to że można do głośnika basowego kupić wszystkie części.

 

Pozdrawiama

 

Napiszę ci jeszcze tak można te kolumny często kupić tanio zobacz sobie po ile te kolumny są w wersji AR-3.

Kondensator 150 uF sprawdż pojemność i nie wymieniają go .

Co do dżwięku to są naprawdę dobre kolumny warto w nie zainwestować trochę.

 

Pz.

Digi ja chyba też zaczynam mieć zboczenie :-). Głośniki niskotonowe są w dobrym stanie, widać że miały wymieniane zawieszenia, jeden wysokotonowy gra jakby ciszej, ale sądzę że może być to wina zwrotnicy. Zacznę od wymiany kond. tak jak pisałem wyżej, może przyniesie to zmiany na.lepsze. Pozdrawiam

a nie lepiej dać 2szt 12uF, wyjdzie 6uF i można jeszcze zrobić patent z bateryjką a'la JBL. Ja mam tak u siebie i jakość tego rozwiązania jest zdecydowanie in plus

jest jeszcze drugi schemat z bateryjką innej firmy (nie pamiętam jakiej)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ale najlepiej jakbyś upolował te 12uF ale Bosch MP lub Siemens MKV.

ten duży 150uF, jeżeli trzyma swoja pojemność, a powinien, zbocznikuj go jakimś 0.47nf foliowcem MKP, np Roe, jest ich sporo na allegro i są tanie a naprawdę bardzo dobre.

tych kondensatorów 10 i 20uF bym na razie wcale nie ruszał, ew rozejrzał się za rezystorami Mills, R2, R3, R4 ze schematu.

 

Jest jeszcze druga możliwość, która może się nie spodobać zagorzałym wielbicielom "vintage"

 

Przeglądając różne strony w necie, ot chociażby stronę Troelsa Gravesena, można zauważyć, że kiedyś "modelowanie" dźwięku było zgoła odmienne od w miarę płaskiej charakterystyki. Sam Troels Gravesen na swojej stronie modyfikował kilka zestawów "vintage" i umieszczał tam wykresy.

zajrzyj tutaj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

najczęściej robił zupełnie nową zwrotnicę, i to byś mógł także rozważyć. W Szczecinie jest kolega Jacek Zagaja, Krs47, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem na pewno Tobie pomogą z pomiarami, a może i upgradem zwrotnicy i będziesz wiedział co dalej.

 

Ja bym wybrał ta właśnie drogę zamiast wymieniać co się da na pałę. W razie niepowodzeń, zawsze możesz powrócić do oryginalne zwrotnicy, lub po pomiarach tylko delikatnie zmodyfikować.

 

PS Dlaczego polecam pomoc innych kolegów a nie swoją, bo ja za "cieńki bolek" jestem.

Pozdrawiam serdecznie i dawaj znać co i jak

post-38223-0-81209800-1349419889_thumb.jpg

post-38223-0-77599900-1349420827_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Hmmm, ciekawy patent z tą bateryjką, pierwszy raz widzę coś takiego. Jaka jest żywotność tego rozwiązania, nie chciałbym zaglądać po pół roku do kolumn żeby wymieniać baterie. Zrobiłem sobie małe porównanie kosztów i zostanę chyba przy Cross Cap.

 

Ape dzięki za pomoc, faktycznie muszę wszystko przemyśleć jeszcze raz.

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a te 10uF zostaw w spokoju, jeżeli już, i zainwestuj w M-Cap, Te najtańsze Jatzeny to "g-no" jest, szkoda kasy

 

Jaka jest żywotność tego rozwiązania, nie chciałbym zaglądać po pół roku do kolumn żeby wymieniać baterie.

jak pilocie, raz na rok

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Jest jeszcze druga możliwość, która może się nie spodobać zagorzałym wielbicielom "vintage"

 

Przeglądając różne strony w necie, ot chociażby stronę Troelsa Gravesena, można zauważyć, że kiedyś "modelowanie" dźwięku było zgoła odmienne od w miarę płaskiej charakterystyki. Sam Troels Gravesen na swojej stronie modyfikował kilka zestawów "vintage" i umieszczał tam wykresy.

 

Ja należę chyba do tych ludzi, którzy nie lubią poprawiać oryginału. Nie mam nic przeciwko "modelowaniu" dźwięku jaki stosowano kiedyś, a nawet mi się podoba taki sposób przekazu. Nie zamierzam także zrobić tzw. upgradu , mogło by to zepsuć te kolumny.

Zrobię tak jak zalecasz, zmienię na razie kon.w torze wyskotonowca na 2 mundorfy po 12uF. Jakie powinienem zastosować rezystory R1 i R2 jak bym chicał podłączyć bat. 9V?

Kond. 150 uF zbocznikuję, powinien jeszcze trzymać parametry, wygląda porządnie (made in USA i jest na nim napisane Long Live ;););).

Odnośnie rezystorów - czy mogą być takie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i czym się różnią 1R0, 1R2, 1R5 i 1R8 ?

 

Witam rzadko ktoś pisze o tej firmie na forum ja mam delikatne zobaczenie na kolumny tej firmy

 

Digi58 a widziałeś pokój tego Pana, on to musi mieć zboczenie, AR-7, AR-4X, AR-6 i AR-3a, podejrzewam że AR-9 też może mieć ;)

post-40018-0-44054000-1349430293_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam jeszcze z nim tak żle nie jest ja miałem

Ar-78 Ar-98ls potem Ar-9 ale krótko następne to Ar-9lsi

a zabawę zakończyłem na Ar-9lsi ale z sekcją basową z Ar-9.

Obudowa zamknięta 130litrów bardzo ciekawa zwrotnica nawet w sieci jest opracowanie na temat tej sekcji basowej .

Sekcja basowa uważana za jedną zlepszych jaka została zrobiona.

spadek 3db przy 27hz częstotliwość graniczna 18hz.

Trochę kolumn słuchałem ale dla mnie ten bas jest referencyjny .

 

Pozdrawiam

  • Moderatorzy

Też miałem głośniki z tej serii i roku 1972, ale znacznie niższy model - AR7. Były w bardzo kiepskim stanie, tzn. do wymiany zawieszenie głośników basowych i uszkodzone głośniki wysoko tonowe (w zasadzie wysokotonowe były wykręcone i leżały wewnątrz obudowy, a w ich miejsce zamontowana była kopułka audaxa). Sprawę zwrotnicy załatwiał jeden kondesator w torze wysoko tonowego (z możliwością odłączenie z tyłu przyciskiem flat/normal). Obudowa oczywiście zamknięta. Jednak po uruchomieniu tych głośników, ich dźwięk mnie mimo wszytko trochę rozczarował - basu nie było, a jak już był to bardzo jednolity, góra i środek też niczym nie zachwycał (chociaż po wymianie głośnika wysoko tonowego "na pałę" to chyba nic dziwnego, skoro nie była ruszana zwrotnica...). Dałem sobie więc spokój z tymi głośnikami, ale teraz czytając wasze pozytywne wypowiedzi na temat tych głośników, zastanawiam się czy może warto się było przyłożyć i doprowadzić je do stanu orginalnego? Czy jednak mimo wszystko różnica między AR7, a np. AR3a już w momencie produkcji była z dużą przewagą na korzyść tych drugich?

-----------------

z rezystorów wymień jedynie R4 (w/g schematu) jest to 1R, Mills będzie świetnym wyborem

Co do rezystorów dla "combo kondensatorów" musisz użyć wartości jak na schemacie, czyli 2.2M (megaOhm) rezystory te mają być jak nazwyklejsze po 0,10gr. Minus baterii łączysz z minusem zwrotnicy, ja tutaj tez użyłem rezystora, pomimo że na schemacie tego nie ma.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

  • Moderatorzy

Jednak AR3a iAR7 to dwie różne bajki... W 1973 roku cena AR7 była 5 razy niższa niż AR3a... Mimo zewnętrznych podobieństw obudowy, różniły się zarówno zwrotnicą, ilością zastosowanych głośników jaki i ich jakością:

 

AR3a:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

AR7:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

-----------------

  • 2 lata później...

Witam, minął jakiś czas, przewinęło się przez dom kilka kolumn, ale AR ciągle grają.

W związku z problemami z jednym tweeterem postanowiłem poszukać coś na wymianę, z informacji na Classicspeakerpages dowiedziałem się że w chwili obecnej najprostszym wyjściem jest zakup głośniczków Hivi Q1R, nie ma potrzeby robienia adaptora itd.

Głośniki zamontowałem prowizorycznie i grają, ale jest kilka ale. Są 6 Ohmowe, podczas gdy oryginały były 4 Ohm, zmniejszyłem kondensator na 3.3 uF bo akurat taki miałem, nie wiem czy nie jest za mały. Wydają się mieć dużo większą skuteczność, grają wyraźnie głośniej i strasznie ostro, aż uszy bolą. Czy chcąc je ściszyć np o 3dB mogę przerobić zwrotnicę ta jak na załączonym obrazku i czy ten kondensator 3.3 uF nie jest za mały? Będę wdzięczny za wszystkie podpowiedzi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-40018-0-09763700-1429356286_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.