Skocz do zawartości
IGNORED

niskie, średnie, wysokie - jakie to częstotliwości?


pawjer

Rekomendowane odpowiedzi

Taka mnie myśl naszła, a nie znalazłem na tym forum (oby moderator mnie nie wyprostował) że często piszemy o basie, średnich tonach, średnich-wysokich, wysokich, itp.

 

Czy można przy takich opisach wskazać za jaki zakres częstotliwości uznać możemy np. tony średnie. Do jakiego zakresu to niski bas, wysoki bas, itp.? A do tego najlepiej jeszcze alokację poszczególnych partii instrumentów?

 

Np. dla mnie mocne średnie to mocny, wyraźny wokal, gitara elektryczna. A może się mylę? Może warto uszeregować w naszej dyskusji co gdzie jest w paśmie poukładane?

Polecam rysunek z tego posta:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Natomiast zakresy instrumentów, wokali jak również ich alikwot oraz formantów zachodzą na siebie na tyle, że wszelkie podziały zakresów siłą rzeczy muszą być umowne.

Najczęściej przyjmuje się: bas <- 200Hz -> środek <- 2kHz -> wysokie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość StaryM

(Konto usunięte)

Nie potrafię teraz podać źródła, gdzie wyczytałem taką specyfikację, bo to dawno było.

Niski bas to ten od granicy słyszalności 16Hz do około 50Hz. Mieszczą się w tym paśmie najniższe dźwięki kontrabasu i fortepianu.

Bas wyższy do ten, który jest już przenoszony przez większość produkowanych kolumn, nawet podstawkowych. Od 50 Hz do około 200.

Dalej już są tony średnie do około 2 - 3 kHz. Wysokie są bardzo rozległe bo aż do granicy słyszalności 18 kHz. Te najwyższe to słyszą nie wszyscy i zawierają się od 10 kHz w górę.

Witaj.

Bas trzęsie portkami.

Średnica porusza nasze Niewiasty ,

a wysokie dają po uszach na kacu ;-)

 

A tak poważnie tutaj schemat zakresu częstotliwości dla poszczególnych instrumentów :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Określenia typu niski bas , wyższy bas są dosyć subiektywne... w zależności od muzyki , akustyki i percepcji...

 

Pozdr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...z czestotliwosciami i rodzajami basu i sopranu to jest tak ja z dzidka bojowa PDB4

Dzidka bojowa PDB4 slada sie z

przeddzidzia, sroddzidzia i zadzidzia

Przeddzidzie dzidki bojowej PDB4 skalda sie

przedrzidziaprzeddzidzia, przeddzidziasroddzidzia i przeddzidzazadzidzia

itd

''Polacy maja wszystkie przymioty, oprocz zmyslu politycznego'' Winston Churchill

Interaktywne nazewnictwo częstotliwości:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

(jak się przesuwa kursorem po zakresach, to wyświetla dodatkowe info)

 

ps. i wg. tego podziału 50 Hz leży już w subbasach

 

Nie potrafię teraz podać źródła, gdzie wyczytałem taką specyfikację, bo to dawno było.

Niski bas to ten od granicy słyszalności 16Hz do około 50Hz. Mieszczą się w tym paśmie najniższe dźwięki kontrabasu i fortepianu.

Bas wyższy do ten, który jest już przenoszony przez większość produkowanych kolumn, nawet podstawkowych. Od 50 Hz

Podaj źródło, podaj ... bo to jest śmieszno-interesujące, kto taki nazwał 50 Hz "wyższym basem" . Nigdy nie spotkałem się z takim określeniem przy tej częstotliwości. Jeszcze 120 Hz to rozumiem ... ale 50 ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość StaryM

(Konto usunięte)

Jeszcze 120 Hz to rozumiem ... ale 50 ?

Dla mnie to 120 juz nie jest basem.

Te podziały są subiektywne. Gdzieś to czytałem w kontekście kolumn głośnikowych. Większość z nich potrafi przenosić dźwięk już w okolicach 50Hz, ale tego niższego basu już nie. Niestety nie potrafię dziś znaleźć tego tekstu. Nie zapisuję sobie wszystkich przeglądanych stron internetowych.

Zresztą - na stronie, którą podajesz ten podział jest umiejscowiony koło 60Hz.

W sumie to człowiek ma jakąś irracjonalną tendencję do sprowadzania wszystkiego do okrągłych liczb - stąd pasmo słyszalne podaje się jako 20Hz - 20kHz. Jest to oczywista bzdura - mało który normalny 30-latek słyszy powyżej 16kHz nie mówiąc już o 20kHz, za to nuta C0, jak najbardziej obecna w muzyce - organy, fortepian Bosendorfer Imperial 290, oktobas i podobne - ma częstotliwość 16.35Hz.

 

Dlatego może podział 16Hz <- bas -> 160Hz <- środek -> 1.6kHz <- wysokie -> 16kHz byłby lepszy, zwłaszcza że taki np. sopran koloraturowy rzadko sięga powyżej G6 a więc 1568 Hz tonem podstawowym, wyżej są tylko formanty.

PS. Jeszcze w kwestii nazewnictwa - w polskiej muzykologii panuje debilny system oznaczania nut małymi i dużymi literami, z pokręconą logiką używania cyfr albo ich omijania.

 

Przykładowo "c" oznacza 131Hz (zaokrąglam do 3 cyfr znaczących), "c1" - 262Hz, "c2" - 523Hz i tak dalej. Z kolei poniżej małego "c" jest duże "C" odpowiadające 65.4Hz (najniższy ton wiolonczeli) a poniżej dodaje się numerki - "C1" ma 32.7Hz, "C2" to 16.35Hz. Jeden wielki kociokwik, może dlatego mało który polski meloman jest w stanie przełożyć nuty na częstotliwości.

 

Dlatego sam wolę jednak prosty i logiczny system anglosaski, gdzie im wyższy numer tym wyższy dźwięk, C0 = 16.35Hz, C1 = 32.7Hz, C2 = 65.4Hz itd.

Dla mnie to 120 juz nie jest basem.

a jaki jest rezonans własny twoich pudeł głośnikowych?

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

  • Redaktorzy

O ile pamiętam, najniższy ton kontrabasu to 41 Hz. Jeśli kolumny przetwarzają swobodnie ten zakres (ton podstawowy, nie harmoniczne wyższe o oktawę) to dla mnie niski bas mają, bo nadają się do wiernego odtwarzania 99% nagrań akustycznych. Większość współczesnych kolumn przeznaczonych do mieszkań zaczyna pasmo od 45-50 Hz. O małych kolumnach od miniwieży ("SuperBassSystem" itd itp) nie mówię, bo to nie schodzi poniżej 100 Hz, a tylko kompensuje podbiciem wyższych składowych. Typowy przykład miałem w materiałach reklamowych z lat 90., gdzie tonem sensacji informowano, jakoby Philips właśnie "odkrył", że niski bas można zaaplikować do kolumn w zestawach mini poprzez wyeksponowanie tonów harmonicznych, i wtedy jest zupełnie jak w naturze.

Najniższy ton kontrabasu 4-strunowego ma 41.2Hz (nuta E1), jednak w filharmoniach używa się kontrabasów 5-strunowych z najniższym tonem albo 30.9Hz (B0) - kwartę niżej niż E1 zgodnie z logiką strojenia kontrabasu w kwarty albo 32.7Hz (C1 - strój niemiecki, najniższa struna podciągnięta do "równej" nuty). Do tego w symfonice mamy kontrafagot i tubę sięgające 29.1Hz (A#0) a jak ktoś chce więcej SPL przy zejściu jak tuba, jest jeszcze suzafon - popularny w amerykańskich orkiestrach marszowych - sensowne podejście skoro nie ma pomieszczenia wzmacniającego bas.

 

Klasyczny 88-klawiszowy fortepian schodzi nominalnie do 27.5Hz (A0) a w praktyce nawet nieco niżej z racji korekcji krzywą Railsback'a (struna jest tak jakby krótsza dla drgań harmonicznych). Organy to już schodzą do C0 a więc 16.35Hz. Są na świecie dwa instrumenty z piszczałkami C-1 a więc 8.18Hz.

 

Z harmonicznymi to prawda - w najniższym basie stosowano kiedyś taki wynalazek jak oktobas. Jak kontrabas tylko 3.5m wysoki, wymagający dwóch ludzi do grania, i schodzący do C0 jak organy. Zwolennik tego instrumentu, kompozytor Berlioz uważał że daje on nutę C oktawę niżej niż wiolonczela, czemu jednak przeczą eksperymenty z zachowanymi egzemplarzami, dającymi C0 a więc 2 oktawy poniżej wiolonczeli. Niewykluczone że kompozytor wyraźniej słyszał drugą harmoniczną instrumentu niż ton podstawowy. Tę hipotezę wspierałby fakt, że wg. Fletchera i Munsona próg słyszenia w niskich basach opada z częstotliwością z nachyleniem 18 - 24dB/okt - dla 16Hz ma ok. 80dB podczas gdy dla 32Hz jest on na poziomie 60dB.

Zresztą - na stronie, którą podajesz ten podział jest umiejscowiony koło 60Hz.

60 Hz dzieli tam subbasy (bliższa nazwa niski bas/"podbas") od basu "właściwego" ... wyższego tam nie ma wyszczególnionego zupełnie.

 

Dla mnie to 120 juz nie jest basem.

Czyli czym jest? ... średnicą? :)

Odbiegając trochę od tematu, wszystko to -analizowanie pasma ma sens jesli w chodzą w grę instrumenty naturalne -bez prądu....bo np nie ma sensu zastanawiac się jak nisko zejdzie gitara basowa podczas koncertu, która potrafi sporo, a dzwiek zdegradowany przez akustyków, poprzez zastosowanie miernoty, w postaci kiepskich kolum estradowych typu Disco polo live

?

Gitara basowa to akurat zejdzie do E1 = 41.2Hz - najczęściej najniższa struna owego instrumentu jest tam właśnie strojona, a poza tym estradą rządzą prawa ekonomii. Jeżeli przykładowo chcielibyśmy poszerzyć pasmo do A0 = 27.5Hz (pełne pasmo zwykłego fortepianu), z utrzymaniem max. głośności, należałoby dać ponad 3 razy większą łączną objętość skrzyń basowych przy zachowaniu mocy termicznej głośników i łącznej mocy wzmacniaczy albo np. 1.5 raza większą objętość i 2 razy więcej mocy (jednej i drugiej). Wszystko to kosztuje w materiałach i transporcie. A lud i tak najbardziej lubi "masujące" umca-umca przy 60Hz i wyżej. To nie przypadek że wielkie głośniki estradowe mają parametry ledwo pozwalające im sięgnąć 40Hz, za to ich efektywność mocowa czasem przekracza 3%.

 

Tym niemniej można wyobrazić sobie zamysł artystyczny w postaci słyszalnej ilości b. niskiego basu a niekoniecznie na przekraczaniu progu bólu wyżej. W końcu po coś robi się w organach piszczałki C0 = 16.35Hz.

 

Prawdą jest jednak to, że inne instrumenty poza organami podlegają podobnym ograniczeniom na wychylenie objętościowe jak głośniki - fortepian (schodzący do 27Hz) niby ma powierzchnię promieniującą większą niż typowe woofery ale jednak przegrywa w wychyleniu jak również jest do pewnego stopnia dipolem. Podobnie kontrabas i jego pudło rezonansowe. Dlatego na samym dole (16 - 27 - 41Hz) można konstruując głośniki trochę odpuścić z "konserwatywnego" podejścia polegającego na nie-przekraczaniu nigdzie Xmax dla wysterowań aż do mocy RMS głośnika. Podobnie z częstotliwościami granicznymi - im niżej, tym skuteczniej pomaga nam pomieszczenie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.