Skocz do zawartości
IGNORED

Projektowanie zwrotnic głośnikowych.


prawatyw

Rekomendowane odpowiedzi

Wiec z czystym sumieniem można ustalać podział w okolicach 800 i 4000 hz, przy których sprawdzi się większość głośników.
Jakie 4 khz?? Jaka więszosc glosnikow? Tak wysoki podział moze jedynie mialby sens np przy laczeniu takich mikrusów jak Dayton ND20FB i scanspek 10F. Im wyżej tym szybciej faza się zmienia i tym bardziej charka (i zgraie fazowe) zależy od położenia słuchacza. Zreszta niewiele srednitonowych pozowoli swoim poziomem thd dojsc do tak wyskiego podziału.

 

 

Prawatyw:

Podział dolny (150Hz) OK ale dla układu aktywnego.

Podział górny zły! Wypada w zakresie najlepszego słyszenia i do tego wokali.

 

Kupuj co chcesz i działaj.

Charakterystykami się nie przejmuj.

To co otrzymasz z pomiarów będzie dziesiątki razy bardziej "przypadkowe" i powyginane...

 

W warunkach amatorskich właściwe wnioski wynikają z doświadczenia wielu pomiarów i eksperymentów z głośnikami i obudowami.

Nie zaś z charakterystyk mikrofonów.

Bardzo mądrze napisane. To nie jest tak, ze jak sie ma najdroższy mikrfon to juz bedzie sie robic najlepsze zwornice. Tu złote kable i interkonekty nie pomoga.

El sueño de la razón produce monstruos.

Dzięki wszystkim za udział.

 

Czyli 150/1500hz odpada. A czy 300/2500 jest sensowny używając dajmy na to Usher: 8955A, 8948A i T-9950 w powiedzmy takim układzie ?

 

 

usher.gif

 

 

 

 

 

 

 

Zresztą to jeszcze bardzo odległa sprawa.

 

Teraz prosiłbym was a podanie jakiś tanich głośników do 3-way do nauki. Najlepiej coś z dużą ilością dziur, pagórków i breakup-ów na charakterystyce - jednym zdaniem zmory projektanta.

Jeśli już na średniotonowy to 8945A, ma nieco niższe znieksztalcenia -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale dobór bezsensowny, jesli dajesz woofer 20 cm to do tego jakiś mniejszy średniotnowy. Jeśli dajesz duży średniotonowy to daj duzy woofer, zeby cos z tego bylo.

 

 

na jakiej zasadzie dobrales te głośniki? Co chcesz osiagnać? Najpierw trzeba się włąsnie zastanowic na czym najbardziej Ci zależy, i pod tym katem wybrac odpowiednie przetworniki, ale tak by do siebie pasowały. I dopiero potem pomyslec jakie beda najlepsze czestotliwosci podziałów.

 

 

Teraz prosiłbym was a podanie jakiś tanich głośników do 3-way do nauki. Najlepiej coś z dużą ilością dziur, pagórków i breakup-ów na charakterystyce - jednym zdaniem zmory projektanta.

Bezsensowny pomysl. Jesli juz chcesz się uczyc, to spróbuj zmodyfikowac zwrotnice w jakis kolumnach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Zostawmy na razie głośniki i podziały.

 

 

 

Co rozumiesz przez zmodyfikować zwrotnicę ? Zrobić od początku ? Bo chyba nie wymienić elementy na lepsze o podobnych parametrach ?

 

To może polecisz mi jakieś tanie kondensatory do nauki ? Bo wyczytałem, że elektrolity się średnio nadają z racji wysokiej tolerancji.

Co rozumiesz przez zmodyfikować zwrotnicę ? Zrobić od początku ? Bo chyba nie wymienić elementy na lepsze o podobnych parametrach ?
Jak masz jakieś stare kolumny to zmierz jaka masz charkę i spróbuj zrobić inaczej/lepiej.

 

To może polecisz mi jakieś tanie kondensatory do nauki ? Bo wyczytałem, że elektrolity się średnio nadają z racji wysokiej tolerancji.

Tanie mkt z Allegro.

El sueño de la razón produce monstruos.

Czyli 150/1500hz odpada. A czy 300/2500 jest sensowny używając dajmy na to Usher: 8955A, 8948A i T-9950 w powiedzmy takim układzie ?

Przy takiej (dużej) odległości jak na foto dałbym podział dolny poniżej 200Hz...

Czemu boisz się górnego podziału wyżej (ponad 3000Hz)?

 

A jak chcesz badać głośniki to najlepiej skombinuj kilka najlepiej jednakowych wzmacniaczy (ot na TDA7294 za kilkanaście) do tego kup jakiś używany crossover analogowy (cena najwyżej 400zł).

 

Masz wówczas regulację podziałów i wzmocnień w poszczególnych zakresach. Doskonałe do zabaw.

Baw się głośnikami i obudowami a nie tym gównem; zwrotnicą…

 

Ale ostrzegam!

Jak zasmakujesz to już z tym zostaniesz!

Jakie 4 khz?? Jaka więszosc glosnikow? Tak wysoki podział moze jedynie mialby sens np przy laczeniu takich mikrusów jak Dayton ND20FB i scanspek 10F. Im wyżej tym szybciej faza się zmienia i tym bardziej charka (i zgraie fazowe) zależy od położenia słuchacza. Zreszta niewiele srednitonowych pozowoli swoim poziomem thd dojsc do tak wyskiego podziału.

Piękna teoria ale praktyka wskazuje że tak właśnie jest najłatwiej osiągnąć dobre brzmienie. Oczywiście nie każdy głośnik ale typowe głośniki papierowe dobrane wielkością na bas i średnie.

 

Sam obecnie słucham na 20cm od subwoofera w układzie 2 drożnym odciętym na 3,5khz. Teoretycznie powinno być fatalnie. praktycznie właśnie z takim podziałem zabrzmiało najlepiej.

 

To może polecisz mi jakieś tanie kondensatory do nauki ? Bo wyczytałem, że elektrolity się średnio nadają z racji wysokiej tolerancji.

Kup uzywane Altusy i spróbuj tak zmienić zwrotnicę żeby dojść do maksymalnie gładkiego przebiegu pasma zachowując idealne zgranie fazowe. To na pewno będzie dobre do wyuczenia się o co w tym wszystkim chodzi.

Baw się głośnikami i obudowami a nie tym gównem; zwrotnicą…
Właśnie, ze zwrotnica jest jednym z najważniejszych elementów...

 

 

Piękna teoria ale praktyka wskazuje że tak właśnie jest najłatwiej osiągnąć dobre brzmienie. Oczywiście nie każdy głośnik ale typowe głośniki papierowe dobrane wielkością na bas i średnie.

Sam obecnie słucham na 20cm od subwoofera w układzie 2 drożnym odciętym na 3,5khz. Teoretycznie powinno być fatalnie. praktycznie właśnie z takim podziałem zabrzmiało najlepiej.

Ale co to jest brzmienie? Komu zabrzmiało lepiej? Tobie. Jeden woli pomarańcze, a drugi pachnące skarpetki. Można zrobi coś takiego

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i cieszyć się dobrym brzmieniem, a można też podejść do tego bardziej racjonalnie, a nie na zasadzie "wg mnie tak brzmi lepiej" i zaprojektować kolumnę w oparciu o pomiary -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Fizyki nie oszukasz, a większość audiofilii myśli, że znaleźli złoty środek i są mądrzejsi od jakiś tam inżynierów zajmującyc się zawodowo budową kolumn/wzmacniaczy. Tak duża membrana (20 cm) musi dzielić się w pewnym zakresie pasma, a więc przy tak wysokim podziale przez znaczną częśc pasma pracuje w nietłokowym zakresie (czyli mówiąc w prost gra co chce) i musi mieć słabsze charakterystyki kątowe. Ale skoro dla Ciebie to gra dobrze, to ok, przecież to nie ja tego na co dzień słucham. Ale nie siejcie na forum jakiś herezji, budowa kolumn to zagadnienei czysto techniczne! Dlaczego nie budujecie domów na zasadzie "wydaje mi się, że takie 10cm ściany nośne będą lepsze"?

I niby dlaczego wiekszośc kolumn 3 drożnych ma średnitonowe nie wieksze niz 15 cm ( z odpowiednio przystosowanym zawieszeniem i z mniejszym wychyleniem liniowym) i podział nie wyżej jak 2,5-2,8 khz? Bo większość inzynierów z dyplomami pracujacymi w tych firmach zna się gorzej niż Ty? Bo swoją radosną twórczością pokazałeś, że lata praktyki w tej dziedzinie są nic nie warte i 20 cm glosnik swietnie zagra w 2 way z tak wysokim podziałem?

A niby po co produkuje sie tak małe kopułki jak Dayton ND20FB? Może po to by tylko za pomoca maksymalnego zblizenia centr akustycznych umozliwic podział 3,5 kzh jak tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ? Ale nie, przecież zaph się nie zna, mógł dać 20 cm głośnik do średnich tonów, wysokotowy z frotnem 110mm i byłoby lepiej, o przepraszam, to by "brzmiało".

 

 

Kup uzywane Altusy i spróbuj tak zmienić zwrotnicę żeby dojść do maksymalnie gładkiego przebiegu pasma zachowując idealne zgranie fazowe. To na pewno będzie dobre do wyuczenia się o co w tym wszystkim chodzi.

A kto mówi o używanych altusach? Czepiasz sie, bo zabolała moaj wypowiedz, bo wytknąłem błedy w Twoim poście. Zamiast uznac, że miaęłm racje to wkłądasz w moje usta jakiś wymślone słowa.

 

Sugerowąłem pracę nad istniejącą zwrotnicą, żeby można było zauważyć jak gra kolumna, jak to przekłąda sie na pomiar i jak zmiany w zwrotnicy przekłądają się nas pomiar i odsłuch, cały czas mogąc porównac do pierwowzoru. Po co od razu rzucać się na głęboką wodę? To, że się posiada mikrofon za kilkaset zotych, to nie znaczy, że do razu można zaczynać od projektowania 3 way na trudnych głośnikach.

 

 

 

Róbcie sobie te podziały nawet przy 7 khz, wstawiajcie w plyty meblowe i stare głośniki, napędzajcie to udziwnionymi wzmacniaczami majacymi problemy ze wzbudzaniem sie (albo lepiej tanimi scalakami z chinskich boomboxów) a do tego koniecznie jako kable koputerowa plecionka, ale taka z zyla 0,5 mm, ani grubsza, ani cieńsza. Takie jest to forum, zamiast merytorycznej dyskusji jakieś audioflizmy. Parafrazując "gdy rozum spi, budza sie upiory": - tam gdzie kończy się nauka zaczyna się audioflizm. Im drożej i dziwniej tym dla was lepiej, za to nic zgodego z myślą techniczną.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

El sueño de la razón produce monstruos.

Właśnie, ze zwrotnica jest jednym z najważniejszych elementów...

Nie zrozumiałeś mnie;)

 

A przekornie:

Właściwy odbiór muzyki dają głośniki.

Ponieważ nie są doskonałe to dzieli się pasmo na kawałki i takie podaje na odpowiednie głośniki.

Głośniki jako przetworniki potrzebują odpowiedniej komory, stąd projektuje się obudowy odpowiedniej objętości i kształtu…

 

Dlatego mówię: głośniki i obudowa; to jest klucz.

 

Zwrotnica to zło konieczne.

To nędzne wtrącenie wprowadzające zamęt w takim prostym postrzeganiu tego co ma zrobić głośnik.

 

Jeśli dobiera się głośniki to naturalne jest sterować je ze wzmacniaczy sterowanych ze „zwrotnic” aktywnych zwanych crossover`ami.

;)

Jak już je poskładam to w ramach podziękowania mogę zrobić tutka nt modelowania i wizualizacji kolumn w 3Ds Max.

Prawatyw. Prosiłbym o ten tutorial na początku bo czekać do finału rok to długo ;) Ćwicz na głośnikach docelowych czyli posłuchaj gotowych kolumn i kup te same przetworniki. Jest taki wybór, że nawet nie wiem co zaproponować. Ja generalnie gustuję w tanich przetwornikach made in China, Taiwan, Poland. Jak będziesz już je miał, zrobisz pomiary. To podziały same się narzucą. Pochylona ścianka fajnie wygląda ale w większości projektów nie bedziesz mógł jej zastosować. Drugi pomysł to konstrukcja oryginalna, całkiem nowa, nieznana na polskich forach. Mam pewien pomysł...

Robienie samych zwrotnic ćwicz na Boxsim'ie z Visatonu. Tutaj ściągniesz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

W bazie są wszystkie głośniki Visatonu to jest na czym ćwiczyć.

Pamiętaj żeby sprawdzać fazę. W paśmie podziału faza obu głośników powinna biegnąć mniej więcej razem.

Jeżeli chodzi o rozgryzanie programów do pomiarów to wystarczą jakieś tam kolumny. Nie musisz zaraz mieć docelowych głośników.

Co do samego podziału zależy od tego co z czym łączysz. Nie ma żadnej reguły. Wysokie podziały pomagają na krzykliwe wysokotonowe, ale dobry głośnik wysokotonowy możesz dzielić nisko. Czasami niski podział brzmi dobrze a czasami wysoki. Czasami nie pozostaje nic innego jak spróbować jednego i drugiego. Czasami jest prościej uzyskać zwrotnicę z określonym podziałem i jeżeli chcesz dzielić przy konkretnej częstotliwości to musisz stosować bardziej skomplikowaną zwrotnicę. Jeżeli masz n.p. rezonans na charakterystyce to łatwiej jest go wykosić przy niskim podziale. Przy robieniu zwrotnic jest wiele recept ale i same płaskie charakterystyki i gotowe recepty niczego nie gwarantują. Jak będziesz kupował docelowe głośniki to zdecydowanie radziłbym je wcześniej posłuchać bo zaskoczenie może być znaczne i to zaskoczenie na minus. Poza tym nie kieruj się opinią ludzi z forum w ciemno. Są różne gusta i to że coś się komuś podoba nie oznacza że tobie się będzie podobać. Powodzenia w bojach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Cadam

(Konto usunięte)

 

Teraz prosiłbym was a podanie jakiś tanich głośników do 3-way do nauki. Najlepiej coś z dużą ilością dziur, pagórków i breakup-ów na charakterystyce - jednym zdaniem zmory projektanta.

 

http://wavecor.com/html/database.html

Pliki z pomiarami na których możesz poćwiczyć projektowanie zwrotnicy. Głośniki mierzone na nieskończonej odgrodzie więc w kolumnach trzeba uwzględnić baffle step.

 

http://www.ijdata.com/LspCAD_demo.html

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pliki z pomiarami na których możesz poćwiczyć projektowanie zwrotnicy. Głośniki mierzone na nieskończonej odgrodzie więc w kolumnach trzeba uwzględnić baffle step.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pliki możesz zaimportować do Boxsim'a a ten symuluje obudowę to w tym wypadku problem baffle step też odpada. Inna sprawa na ile Boxsim robi to zgodnie z rzeczywistością ale do trenowania wystarczy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Prawatyw. Prosiłbym o ten tutorial na początku bo czekać do finału rok to długo ;)

 

Ok, zaopatrz się w 3DS Max 2012 (nejlepiej Design choć niekoniecznie) i w Vray 2.0

Napisz mi też gdzie mogę pisać tego tutka - macie tu jakiś dział "spam" czy "offtop" ?

 

Dzięki za Boxsim. Który program lepszy/łatwiejszy do nauki - Boxsim czy LspCAD ?

 

Cadam mi coś wcześniej podał co miało mi pomóc w zrozumieniu LspCAD-a ale niestety niewiele z tego zrozumiałem.

 

Proszę o toturial do Boxsim - może i jest intuicyjny ale widocznie za mało jak dla mnie ;)

Na początku musisz włączyć. Myślę że tutaj nie miałeś problemów. Jak już włączysz to program sam wczyta przykładowe kolumny. Najlepiej radziłbym robić zmiany na tej przykładowej kolumnie. Najszybciej dojdziesz do pożądanych rezultatów.

Napisz co sprawia ci problemy. Być może problemy masz dlatego że program jest w języku niemieckim. W zakładce Chassis und Einbau możesz podmienić głośniki z bazy danych Visatona. Klikasz na Chassis (po niemiecku głośnik ale w sensie głośnika jako część zamienna) które chcesz podmienić i pojawi ci się okno z danymi głośnika. Możesz te dane zamienić na własne i ewentualnie tutaj wczytać pliki z danymi z pomiarów albo możesz wczytać inny głośnik z bazy Visatonu. Jak chcesz wczytać głośnik to musisz kliknąć przycisk Chassis laden aus Datei co oznacza wczytać głosnik z pliku. Potem tylko klikasz na o.k. Jeżeli głośnik jest szerszy niż obudowa to ci nie przeliczy charakterystyki. Musisz wtedy poprawić położenie głośnika i wymiary obudowy klikając na Chassis & Einbau a następnie na gemeinsames Außengehäuse. Tam musisz ustawić takie wartości wymiarów obudowy i położenie głośnika żeby głośnik nie wystawał ci poza obudowę.

Ale na początek to na twoim miejscu pobawiłbym się samą zwrotnicą. Robisz to klikając w Verstärker1 a następnie Weiche editieren co oznacza Wzmacniacz 1 i edytować zwrotnicę. Jak się edytuje zwrotnice chyba już dojdziesz samemu. A jak nie dojdziesz to pytaj.

A jeszcze jedno na samym początku jak włączysz program zwiększ rozdzielczość wykresów. Kliknij na Datei (plik) następnie na Projekteigenschaften ( właściwości projektu) a następnie na fein(dokładne).

Powodzenia w zabawie.

Prawatyw. Możesz pisać na "Bocznicy". Mogę ściągnąć 3ds Max 2013 ale wersja testowa jest tylko na 30 dni. Da się to ogarnąć w 2 tygodnie? Jakieś podstawy dla wprowadzenia też będą potrzebne. Znam tylko AutoCAD w stopniu podstawowym. Do szybkiego rysowania 3D używałem SketchUp :)

Wracając do zwrotnic to polecam LspCAD. Do wersji demo jest dołączony szczegółowy tutorial.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kilka wieczorów i wszystko ogarniesz. Nie wiem czy ktoś wspominał ale przed projektem obudowy zrób sobie symulację w Edge. Czyli wpływ kształtu obudowy i rozmieszczenia głośników na charakterystykę. Czasami można bardzo się zaskoczyć.

edge%20gorny.JPG

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ale co to jest brzmienie? Komu zabrzmiało lepiej?

Lepiej zabrzmiało pomiarom. Wyszła prawidłowa faza, wyrównanie pasma, wytrzymałość i czytelność tonów średnich.

 

Których za chu chu nie dało się zrobić strawnie przy próbie niskiego odcięcia na tych głośnikach, wg promowanej teorii.

 

A kto mówi o używanych altusach? Czepiasz sie, bo zabolała moaj wypowiedz, bo wytknąłem błedy w Twoim poście. Zamiast uznac, że miaęłm racje to wkłądasz w moje usta jakiś wymślone słowa.

jaki znowu post i gdzie do ciebie??? Pierdzielisz coś o zniekształceniach i na tej jednej podstawie jakieś prawdy uniwersalne wysnuwasz na temat podziałów zwrotnic, które się do praktyki nijak mają.

 

ja mu poradziłem jak najtaniej zrozumieć o co chodzi w tej zabawie. nie kazałem mu Altusów kupować, to był przykład Może się pobawić w poprawienie brzmienia czegokolwiek co posiada zwrotnice.

Da się to ogarnąć w 2 tygodnie?

 

Tak, spokojnie. Spróbuje sobie przypomnieć jak to się robiło w Blenderze bo jest darmowy, a jak sobie nie przypomnę to walnę w Maxie, może być 2013 tylko Vray jest jeszcze potrzebny.

 

Dzięki za wyjaśnienia, powoli zaczynam to ogarniać.

 

Zrobiłem symulację 3-way ale pewnie połowa jest źle bo na chybił trafił. Nie wiem od czego powinno się zaczynać budowę zwrotnicy.

 

Podobno od korektora impedancji żeby filtr działał prawidłowo w cały paśmie ? Takie coś gdzieś wyczytałem ale nie wiem jak to zastosować.

 

 

Wrzucam plik symulacyjny, jakby ktoś mógł do niego zajrzeć i powiedzieć mi czy choć część jest sensownie zrobiona...

 

Zmieńcie tylko rozszerzenie na bpj

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Chyba dość ryzykowny podział z wysokotonowym na 1,4 kHz. To drogi i dobry głośnik - szkoda byłoby go spalić. A i zniekształcenia będzie miał mniejsze przy wyższym podziale.

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Cadam mi coś wcześniej podał co miało mi pomóc w zrozumieniu LspCAD-a ale niestety niewiele z tego zrozumiałem.

 

Na początek opiszę krok po kroku jak używać LspCAD.

 

Włączasz LspCAD_pro_demo.exe. W oknie "Schema" w zakładce "Edit", "Passive" tworzysz schemat zwrotnicy. Lewym przyciskiem myszy klikasz na symbol elementu i lewym umieszczasz w wybranym miejscu.

 

 

 

Przełączasz na zakładkę "Simulate" i powinno pojawić się okno "Graphs" z domyślnie wybraną zakładką "SPL mag"

 

 

 

Kliksz prawym przyciskiem myszy na symbol głośnika i w otwartym oknie "Driver edit" w obszarze "SPL data" "Imported data" lewym przyciskiem klikasz na "Browse" i wczytujesz plik z charakterystyką SPL głośnika

 

 

Potem w obszarze "Impedance data" wczytujesz plik z impedancją.

 

 

Po wczytaniu charakterystyk możesz okno "Driver edit" zamknąć krzyżykiem.

 

 

Tak samo dla drugiego głośnika.

 

 

 

 

 

 

W oknie "Schema" przełączasz na zakładkę "Edit" i w szereg z głośnikiem wysokotonowym włączasz kondensator, a z niskotonowym cewkę. Przełączasz na "simulate" i lewym przyciskasz klikasz na kondensator i wpisujesz pojemność np. 10uF.

 

 

 

Na wykresie widać, że przebiegi odejmują się, więc powinno pomóc odwrócenie fazy jednego głośnika. Klikasz na jeden z głośników prawym przyciskiem i w oknie "Driver edit" przełączasz na zakładkę "General" i zaznaczasz opcję "invert"

 

 

 

Teraz jest lepiej

 

 

 

Głośniki są słabo zgrane fazowo, dlatego przydałoby się skompensować wznoszącą impedancję midwoofera i rezonans wysokotonowca ale to zostawiam Tobie.

Chyba załapałem. Co powiecie o tym ?

Na początek żebyś wstawiał mniejsze rysunki, bo trzeba przewijać grafikę żeby całość zobaczyć - przynajmniej u mnie w przeglądarce.

 

To Boxim czy SW?

Za wysoko strojony BR. Nieodfiltrowany rezonans średnio-tonowego powyżej 5kHz i za nisko docięty głośnik wysoko-tonowy

Chyba załapałem. Co powiecie o tym ?

 

crossover.gif

Chyba załapałem. Co powiecie o tym ?

 

crossover.gif

Powiedziałbym że zdecydowanie za niskie odcięcie głośnika wysokotonowego. Ja próbowałbym przynajmniej przy 2kHz. Poza tym akurat ten głośnik ma korekcję impedancji wbudowaną w środku a więc z korekcji impedancje bym zrezygnował w ogóle.

 

Teraz podmień jakiś głośnik n.p. wysokotonowy i spróbuj zrobić zwrotnicę od nowa. Poza tym wklej przebieg faz głośników.

 

Te 2.2 Ohma z średniotonowego bym w ogóle wyrzucił za to spróbował zlikwidować tą górkę na wysokotonowym przy około 1.5kHz. Zwiększając indukcyjność cewki. Ale ponieważ ciągniesz podział do góry to raczej zmniejszenie pojemności.

 

Poza tym staraj się robić najpierw zwrotnice bez stosowania korekcji impedancji. Stosuj ją dopiero wtedy gdy inaczej się po prostu nie da. Będziesz miał mniej elementów.

 

Zamiast korekcji impedancji założyłbym pułapkę na średniotonowy na 10 kHz. Być może już nie słychać ale jak pociągniesz podział do góry to może już będzie słychać. Abo zwiększyłbym nachylenie zbocza dodając jeszcze jedną cewkę w szereg. Membrana jest z aluminium i wymaga albo pułapki albo stromych zboczy.

 

Poza tym zwiększyłbym stromość zbocza dla wysokotonowego dodając pojemność około 15uF oczywiści po zmniejszeniu pierwszej pojemności. Tak na oko spróbowałbym na początek 6,8uF. I koniecznie skontroluj fazę. Po tych zmianach może się okazać że musisz zmienić polaryzację głośnika wysokotonowego. (ale nie koniecznie, okaże się w praniu).

 

Po każdej zmianie kontroluj impedancję. Nawet najlepsza charakterystyka nie ma wiele sensu gdy ci impedancja spada poniżej impedancji znamionowej.

 

Mała wprawka podział między średniotonowym i wysokotonowym. Zwrotnica całkowicie klasyczne bez ani jednego zbędnego elementu. Podział 3kHz (można oczywiście niżej).Faza w całym podziale zgodna.

 

No i co dla mnie osobiście ważne głośnik wysokotonowy pracuje w tej samej biegunowości co średniotonowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-13669-0-71319000-1343635208_thumb.jpg

post-13669-0-01955800-1343635319_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzięki Cadam, Kubri, Krzysiek.

 

Krzysiek widzę, że masz starszą wersję Boxsim - wolisz ją od nowszej czy z przyzwyczajenia ?

 

W torze wysokich masz dwa rezystory, one działają inaczej niż jeden 6 ohm ?

W torze niskich co tam masz właściwie ? To po prawej L,R,C to korektor imp czy coś innego ? Filtr jest 4 rzędu ?

Ten rezystor 3,3 ohm nad 100 uf w niskim, po co on jest ?

Dzięki Cadam, Kubri, Krzysiek.

 

Krzysiek widzę, że masz starszą wersję Boxsim - wolisz ją od nowszej czy z przyzwyczajenia ?

 

W torze wysokich masz dwa rezystory, one działają inaczej niż jeden 6 ohm ?

W torze niskich co tam masz właściwie ? To po prawej L,R,C to korektor imp czy coś innego ? Filtr jest 4 rzędu ?

Ten rezystor 3,3 ohm nad 100 uf w niskim, po co on jest ?

Rezystorami w torze wysokim regulujesz nachylenie charakterytyki głośnika wysokotonowego. Jak dajesz więcej przed zwrotnicą to masz bardziej nachyloną charakterystykę jak za zwrotnicą to masz bardziej płaską. Najlepiej sam spróbuj. To zobaczysz jak to działa.

W niskim nie ruszałem nic. Zostawiłem jak było w przykładzie Visatonu ale z chęcią trochę bym ukrócił tą orgię elementów.

Ten element RLC to korekcja impedancji tak żeby zwrotnica działała prawidłowo przy tak niskim podziale ale normalnie to tak się robi pułapkę częstotliwości gdy rezonans masz powyżej podziału lub w podziale między głosnikami. Jak zamiast rezystora wstawisz połączenie to pokaże ci na jaką częstotliwość RLC jest nastrojone. Pewnie na drugą górkę z rezonansu BR.

Zainteresowanych zapraszam na pierwszą część tutoriala - Modeling

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Hej. Jako, że metalowa rurka zabiła mój postęp, użyłem segmentu ze starej wędki. Czy takie cuś wystarczy do nauki ?

 

micj.gif

 

Teraz bym ładnie kogoś prosił aby napisał mi jak skalibrować kartę i mikrofon w ARTA bo chyba ten program polecacie najczęściej. Kabel do kalibracji mam.

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Nierównomierności mikrofonu kompensuje się przez wczytanie tekstowego pliku kalibracyjnego z rozszerzeniem .mic

Setup -> FR compensatiom -> Load

 

Przykładowy plik kalibracyjny, który można ściągnąć i zmienić rozszerzenie na .mic

http://www.holmacoustics.com/downloads/MicrophoneCalibration/Mic_WM61A.cal

Dzięki ale ten plik chyba nie pasuje pod Artę bo mi wyskakuje jakiś Lexical error, średniki jej przeszkadzają ale z tym już sobie poradzę.

 

Co dalej ? Chciałbym przeprowadzić pomiar Vify DX25TG, jak tego dokonać ? Gdzieś widziałem obrazek przystawki do pomiaru impedancji ale nie mogę go znaleźć, mógłby ktoś podać link ?

 

Jak skalibrować wzmacniacz i kartę ?

Dzięki ale ten plik chyba nie pasuje pod Artę bo mi wyskakuje jakiś Lexical error, średniki jej przeszkadzają ale z tym już sobie poradzę.

 

Co dalej ? Chciałbym przeprowadzić pomiar Vify DX25TG, jak tego dokonać ? Gdzieś widziałem obrazek przystawki do pomiaru impedancji ale nie mogę go znaleźć, mógłby ktoś podać link ?

 

Jak skalibrować wzmacniacz i kartę ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

masz tutka w tym temacie, przetłumaczonego!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

haj-fajowo jest;)

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.