Skocz do zawartości
IGNORED

strojenie zwrotnicy 2 droznej konstrukcji


bart-azazel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

 

Jakis czas temu kupilem protopypowa pare kolumn, konstrukcja jest dopracowywana. Wiadomo wlasciwa aplikacja czyni kolumne dobra.

 

Jestem na etapie strojenia zwrotki w tym zestawie.

 

Na poczatku zostalo to zestrojone na "rowno" czyli praktycznie od 40htz-ow do 10kh byla linia prosta na wykresie +/- 0,1/0,2 db wachania wynikajacego z charakterystyki samych przetwornikow.

 

Okazalo sie jednak ze gorna srednica jest zbyt wypchnieta do przodu, przez co np fortepian ustawial sie przed wszystkimi innymi instrumentami a wokal wysoko spiewajacych wokalistek byl wrecz dokuczliwy.

 

Na logike powinno byc tak, ze kolumny powinny przetwarzac rowno bez podbijania, ani bez wycofywania zadnego przedzilu pasma, a w praktyce okazuje sie ze obszary najbardziej dla naszego ucha dotkliwe, staja sie meczace i natarczywe w odbiorze.

 

Glosniki sa bardzo sprawne, ok 90db, podzial zostal ustalony na 4,2kh gdyz sa to glosniki powiedzmy szerokopasmowe i ciagnal bardzo wysoko.

 

kopulka tytanowa, bardzo sprawna, bardzo czysta, wyjatkowo przestrzenna.

 

wycofalem najpierw gorna srednice w samym nisko-srednio tonowcu, dzwiek stal sie przyjemniejszy, zwiekszylo sie wypelnienie w dolnej srednicy, co jest zrozumiale, wysokotonowca wycofalem odrobine, ale wciaz jest on dosc natarczywy w dolnym pasmie jego dzialania.

 

Blaszki i wszystko co jest powyzej 5khz pieknie wybrzmiewaja, i nie jest tego za duzo, natomiast wciaz trabka z tlumikiem, wysoka gitara, werbel, jest zbyt ostry.

 

wycofuje wiec opornikiem wysokotonowca, czekam na rezystory 3ohm co spowoduje ze bedzie wycofane w przedziale 4-5 khz ok 1,2db

 

obecnie jest ok 0,5db spadku i to za malo

 

 

Pytanie jest takie.

 

jaki dolek trzeba zrobic zeby dzwiek stal sie "przyjazny" do sluchania????

 

Nie ma problemu przy cichym graniu, ale przy wiekszym natezeniu dzwieku muzyka staje sie "meczaca" na dluzsza mete.

 

Powiem jeszcze ze glosniki sa bardzo szybkie, odtwarzaja bardzo precyzyjnie instrumenty, pudlo kontrabasu struny sa wyraznie slyszalne, drgania ustnikow i wszystkie smaczki wynikajace z wydobywania dzwieku z instrumentow to poezja i najwiekszy atut tego zestawu.

 

Moze brakuje czasem basu, (takiego wybrzmiewajacego, dobitnego) ale jesli ktos kiedy kolwiek sluchal na szerokopasmowcach to wie ze nie bas jest zeleta takich konstrukcji, a wlasnie szybkosc i dynamika odtwarzanego dzwieku.

 

Jak spojrzymy na charakterystyke wikszosci kolumn na rynku to maja one "wychlastany" ten wlasnie najbardziej wrazliwy dlu ucha przedzial pasma.

 

Nie ma recepty na dobre strojenie kolumn i kazda firma ma swoja filozofie,

 

Czesto wlasnie kolumny zestrojone bardziej na rowno odbierane sa jako za ostre, pomimo czystosci ich brzmienia.

 

jak tyrzeba stroic zwrotke, jaki dolek zrobic zeby dalo sie tego sluchac przy kazdej muzyce???

 

 

dziekuje za odpowiedzi i zainteresowanie.

 

Bart

Na poczatku zostalo to zestrojone na "rowno" czyli praktycznie od 40htz-ow do 10kh byla linia prosta na wykresie +/- 0,1/0,2 db wachania wynikajacego z charakterystyki samych przetwornikow.

 

Eeee... Chyba ci się coś pomyliło.

Lina prosta była pewnie dlatego że ktoś włączył wygładzanie z dokładnością jednej oktawy.

Podaj co to za głosniki, do czego to podłączasz, schemat zwrotnicy i wtedy możemy pogadać. To że ci soś nie gra nie musi być wcale winą kolumn.

Chciałbym zobaczyć, jakie szerokopasmowe przetworniki i to jeszcze z tak wysokim podziałem, dały Ci charakterystykę wyrównaną do +/- 0,1-0,2 dB. Wybacz, ale to raczej niemożliwe - niezależnie od stopnia skomplikowania zwrotnicy. Wrzuć jakieś pomiary.

a co to za głośniki, skoro wykres +/-0,1dB wrzuć pomiary

 

polska produkcja, Edyton, kevlarowa membrana, ciete mechaniczna zwrotnica.

nie mam wykresow, pomiary bylo robione u producenta.

Okazuje sie ze cyferki to nie wszystko i cyferki mowia ze jest idealnie a muzyki jest w tym mniej niz by sie chcialo.

Wlasiciwa aplikacja to klucz do sukcesu i nawet najlepsze przetworniki nie dadza perfekcyjnego dzieku, trzeba wlasciwie zaaplikowac,

 

membramy sa lekkie i dosc sztywne, wiec teoretycznie wrecz idealne, zawieszenie lekkie i nawet miekkie z duzym skokiem,

wydawalo by sie ze granice mozliwosci zostaly osiagniete, tylko wlasiciwa aplikacja.

 

Pomiarowo wychodzi jedno a na sluch cos innego,

 

pewien konstruktor mi podpowiedzial ze "pomiarowo sie zaczyna a dopracowuje sie na sluch bo same cyferki w wiekszosci przypadkow nie graja dobrze, trzeba jeszcze tchnac ducha w konstrukcje... ;]

 

Chciałbym zobaczyć, jakie szerokopasmowe przetworniki i to jeszcze z tak wysokim podziałem, dały Ci charakterystykę wyrównaną do +/- 0,1-0,2 dB. Wybacz, ale to raczej niemożliwe - niezależnie od stopnia skomplikowania zwrotnicy. Wrzuć jakieś pomiary.

 

to jest autorska konstrukcja, to nie sa klasyczne szerokopasmowce, tak to nazwalem bo to bardzoe podobna do tego konstrukcja, nie jestem w stanie wytlumaczyc i zamiescic wykresow w tym momencie, widzialem jedynie na komputerze.

 

nie jestem w stanie oposac albo podac wszystkich danych/wartosci/schematow etc.

 

zadalem jednak konkretne pytanie, jaki dolek trzeba zrobic zeby wyprowadzic dzwiek do poziomu przyjemnsoci sluchania odbieranej muzyki??

 

czy jestescie w stanie podac takie wartosci, czy to za duzo zmiennych i tylko proby i bledy wyklucza albo pokaza wlasciwa droge.

 

Niestety nie nakarmie waszej ciekawosci jesli chodzi o cala reszte pytan, bo nie posiadam pelnej dokumentacji w tym momencie.

 

zostaje mi strojenie na ucho i narazie wzialem na warsztat wycofywanie gornej srednicy, bo to jest najwiekszym obecnym mankamentem konstrukcji.

Gość StaryM

(Konto usunięte)

Niestety nie nakarmie waszej ciekawosci jesli chodzi o cala reszte pytan, bo nie posiadam pelnej dokumentacji w tym momencie.

 

To nie chodzi o ciekawość. Oczekujesz podpowiedzi, a sądzisz, że ludzie będą zgadywać. Zastosuj choćby opisany tu na forum HOLMimpulse i zrób własne pomiary tych kolumn.

BTW, co to jest zwrotnica mechaniczna?

Dobra, sluchajcie chyba dam sobie na razie spokoj, mam zamiar wycofac wysokotonowca o kolejne 0,6bd

 

Co do tej charakterystyki, naprawde jest to najbardziej wtrownana jaka kiedy kolwiek widzialem, i sa tam wachania oczywisice jak ktos zaznaczyl po wrzuceniu opcji smoth linia wychyla sie 0,1/0,2db.

 

Sprawdze jak zadziala wycofanie kopulki, moze bedzie ok.

 

Pytalem o takie teoretyczno praktyczne wasze doswiadczenia z roznych konstrukcji.

 

Pozdrawiam wszystkich serdecznie

 

To nie chodzi o ciekawość. Oczekujesz podpowiedzi, a sądzisz, że ludzie będą zgadywać. Zastosuj choćby opisany tu na forum HOLMimpulse i zrób własne pomiary tych kolumn.

BTW, co to jest zwrotnica mechaniczna?

 

zwrotnica mechaniczna to patent konstruktora glosnikow, jesli jestes ciekaw to zadzwon do konstruktora, napewno ci odpowie na pytanie z przyjemnoscia i uzywajac wlasciwych slow

 

www.edyton.republika.pl

zadalem jednak konkretne pytanie, jaki dolek trzeba zrobic zeby wyprowadzic dzwiek do poziomu przyjemnsoci sluchania odbieranej muzyki??

 

Bowers&Wilkins w swoich ostatnich konstrukcjach potrafi dać nawet i -5dB w zakresie 3-4 kHz... ;-) Ale nie w tym problem. Z Twoich opisów wynika, że to coś bardziej podstawowego - masz albo zbyt niską kompensację baffle step (braki w basie, a zarazem jazgotliwość wokali - za to struny brzmią świetnie), albo jakiś wredny rezonans na górnej średnicy, co może oznaczać, że np. woofer przetwarza za wysoko i cała "szczotka" jego rezonansów związanych z "dzieleniem się" membrany tak Ci dokucza (nawet w miękkich membranach to zjawisko przecież występuje, chociaż mniej dotkliwie niż w metalowych). W każdym razie, bez jakichkolwiek pomiarów raczej będziesz błądził po omacku...

Gość StaryM

(Konto usunięte)

zwrotnica mechaniczna to patent konstruktora glosnikow, jesli jestes ciekaw to zadzwon do konstruktora, napewno ci odpowie na pytanie z przyjemnoscia i uzywajac wlasciwych slow

To pytanie raczej do fachowców. W moim pojęciu to raczej niemożliwe, bo zwrotnica polega na tym, że prąd przepływa przez takie element jak cewki i kondensatory. To urządzenie elektryczne. Mechaniczne według mnie zakładałoby istnienie jakichś ruchomych elementów.. nie, w ogóle nie jestem w stanie sobie czegoś takiego wyobrazić. ;)

Bowers&Wilkins w swoich ostatnich konstrukcjach potrafi dać nawet i -5dB w zakresie 3-4 kHz... ;-) Ale nie w tym problem. Z Twoich opisów wynika, że to coś bardziej podstawowego - masz albo zbyt niską kompensację baffle step (braki w basie, a zarazem jazgotliwość wokali - za to struny brzmią świetnie), albo jakiś wredny rezonans na górnej średnicy, co może oznaczać, że np. woofer przetwarza za wysoko i cała "szczotka" jego rezonansów związanych z "dzieleniem się" membrany tak Ci dokucza (nawet w miękkich membranach to zjawisko przecież występuje, chociaż mniej dotkliwie niż w metalowych). W każdym razie, bez jakichkolwiek pomiarów raczej będziesz błądził po omacku...

 

kwestie pomiarowe konsultuje z konstruktorem. On jednoczesnie stroi swoj dokladnie taki sam zestaw, wzmacniacz jest rowniez jego konstrukcja. kable mamy te same.

 

O ile niedostatek basowy ktory u niego w pomieszczeniu nie wystepuje moge zrzucic na swoj niedoskonaly pokoj to "sypanie" wyzsza srednica tego nie tlumaczy.

 

Podobno zrodlo ma tutaj sporo do powiedzenia, ale moje jest dosc gladkie i w jego studio gralo to dobrze wiec nie zrzucal bym na to odpowiedzialnosci.

 

po zastosowaniu opornika 3ohm bedzie dolek 1,2db w okolicach 4kh podobnie robi cewka od sredniaka w dol 1,2db

 

plan mam taki ze po zmianie rezystora jesli bedzie wciaz cos nie tak to pojade ze sprzetem do jakiegos znajomego, uslyszec to w innej akustyce, od dawna wiem ze moj pokoj jest niesbyt "ciekawy" do odsluchow a spyszalem ten sprzet w dobrej akustyce i nawet przy zestrojeniu na rowno sie nie wydzieral, ale to byly warunki "sprzyjajace" mozna by powiedziec.

kwestie pomiarowe konsultuje z konstruktorem. On jednoczesnie stroi swoj dokladnie taki sam zestaw, wzmacniacz jest rowniez jego konstrukcja. kable mamy te same.

 

O ile niedostatek basowy ktory u niego w pomieszczeniu nie wystepuje moge zrzucic na swoj niedoskonaly pokoj to "sypanie" wyzsza srednica tego nie tlumaczy.

 

Podobno zrodlo ma tutaj sporo do powiedzenia, ale moje jest dosc gladkie i w jego studio gralo to dobrze wiec nie zrzucal bym na to odpowiedzialnosci.

 

po zastosowaniu opornika 3ohm bedzie dolek 1,2db w okolicach 4kh podobnie robi cewka od sredniaka w dol 1,2db

 

plan mam taki ze po zmianie rezystora jesli bedzie wciaz cos nie tak to pojade ze sprzetem do jakiegos znajomego, uslyszec to w innej akustyce, od dawna wiem ze moj pokoj jest niesbyt "ciekawy" do odsluchow a spyszalem ten sprzet w dobrej akustyce i nawet przy zestrojeniu na rowno sie nie wydzieral, ale to byly warunki "sprzyjajace" mozna by powiedziec.

Wszystko to gdybanie. Jedyna słuszna droga to pomiary. Na ucho to chłop w szpitalu umarł.

Zobacz przynajmniej co jest na głośnikach napisane.

Po za tym to podchodzisz do tego od dupy strony.

Zastosowanie rezystora przy głośniku i przed zwrotnicą da ci załkowicie różne efekty.

Poza tym to nie za bardzo bym wierzył co pisze lub mówi producent.

Przejrzałem stronę fimową i w miejscu gdzie siedzi Vifa XT25 "producent " podaje że to są jego własne głośniki. Pewnie te +/- 0.1 dB też tak rzetelne jak reszta.

Żeby nie być gołosłownym podję linka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiarz producenta są wyssane z palca. Tytonowa kopułka która nie ma rezonansu około 20 kHz nie isntnieje. Do tego charmoniczne poniżej 1 kHz na poziomie 0.1%.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wszystko to gdybanie. Jedyna słuszna droga to pomiary. Na ucho to chłop w szpitalu umarł.

Zobacz przynajmniej co jest na głośnikach napisane.

Po za tym to podchodzisz do tego od dupy strony.

Zastosowanie rezystora przy głośniku i przed zwrotnicą da ci załkowicie różne efekty.

Poza tym to nie za bardzo bym wierzył co pisze lub mówi producent.

Przejrzałem stronę fimową i w miejscu gdzie siedzi Vifa XT25 "producent " podaje że to są jego własne głośniki. Pewnie te +/- 0.1 dB też tak rzetelne jak reszta.

Żeby nie być gołosłownym podję linka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pomiarz producenta są wyssane z palca. Tytonowa kopułka która nie ma rezonansu około 20 kHz nie isntnieje. Do tego charmoniczne poniżej 1 kHz na poziomie 0.1%.

 

to jest stronka z 2005r. nieaktualizowana od tamtej powy niestety.

 

zdjatka sa z vifa xt bo chyba jeszcze nie mial swojego skonczonego.

 

w zakladce glosniki jest jego konstrukcja kopulki tytanowej

 

nic tam nie ma z tego co jest teraz oprucz czesci technologii.

 

To co jest zrobione teraz jest w sumie wciaz na etapie prototypowej.

 

co prawda glosnik wysokotonowy jest ten sam z jakimis drobnymi zmianami.

 

cala reszta konstrukcji to cos zupelnie innego.

 

pomiary sa rzetelne, jak jestes ciekaw pojedz do firmy i posluchaj, zareczam ze niesamowite wrazenia, ale tam jest swietna akustyka pomieszczenia ja moge o takiej pomarzyc u siebie w domu. zaznacze ze nie chodzi mi o przygotowanie, (bo to studio/warsztat), ale o zwyczajna dobra akustyke danej powierzchni, jej wielkosc kubature itp.

 

chyba nie chce wchodzi tutaj na rozwazania czy to jest mozliwe, czy pomiary sa dobre, czy w ogole mozna w polskich warunkach produkowac glosniki hi-end, 99% jest zdania ze nie, a ja nawet w krakowie poznalem goscia ktory to robi i sklada z roznych podzepolow rewelacyjne konstrukcje.

 

prosze tylko o odpowiedz w temacie, jaki dolek, i czy wychlastac pasmo do momentu az nie bedzie draznilo, stanie sie muzykalnie kosztem szczegolow. a ja nie chce zatracac informacji i wycofywac 5db wyzsza srednice jak to zrobilo np B&W mialem wczenisej podobna konstrukcje i wycofana srednica mnie nie kreci,

wczesniej ten model (chodzi chyba o 801 jesli sie nie myle) mial prawie na rowno zestojone i tez sie recenzenci zachwycali, teraz chwala ze nie ma tyle szczegolow ale jest super muzykalnie.

jak widac nie ma jednej filozofii strojenia.

ja chce zeby zagralo ;]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

pomiary sa rzetelne, jak jestes ciekaw pojedz do firmy i posluchaj, zareczam ze niesamowite wrazenia, ale tam jest swietna akustyka pomieszczenia ja moge o takiej pomarzyc u siebie w domu. zaznacze ze nie chodzi mi o przygotowanie, (bo to studio/warsztat), ale o zwyczajna dobra akustyke danej powierzchni, jej wielkosc kubature itp.

Skoro tak wspaniale no to po co grzebiesz w zwrotnicy?

Ja tam nie rozumiem jednego. Po co kupujesz kolumny które musisz później przerabiać bo ci się nie podoba ich dźwięk?

 

Napisz może najpierw do czego to podłączasz bo może niepotrzebnie babrasz kolumny.

bart-azazel piszę Ci dwa razy co trzeba zrobić a Ty nawet się do tego nie odniesiesz i olewasz mnie.

 

Jest bardzo prosty sposób na sprawdzenie który głośnik "sypie" sybilantami - po prostu słuchasz najpierw tylko głośnik średniotonowy a później tylko wysokotonowy.

bart-azazel piszę Ci dwa razy co trzeba zrobić a Ty nawet się do tego nie odniesiesz i olewasz mnie.

 

Jest bardzo prosty sposób na sprawdzenie który głośnik "sypie" sybilantami - po prostu słuchasz najpierw tylko głośnik średniotonowy a później tylko wysokotonowy.

 

sprubuje z innymi kondami.

 

nie olewam cie, przepraszam jesli tak odczules.

 

dziekuje za rady

 

zrobilem test z zaklejonymi wysokotonowcami.

 

wyglada na to ze zeczywiscie kopulka sypie i to ona jest uciazliwym elementem.

 

moze nalezalo by ja bardziej wycofac i po sprawie.

 

ma ona jedna przypadlosc, rosnie jej skutecznosc od 10khz przez co swietnie wybrzmiewaja blaszki, ale czy moze to wlasnie przeszkadzac, chyba duzo ponad odczuwalny obszar dokuczliwy dla ucha??

 

jak nie ma wystarczajaco wypelnienia na basie to jest jej za duzo.

 

z zakrytym wysokotonowcem to okazuje sie ze bas staje sie donosny i pomrukliwy

Który to niskotonowy zastosowany jest w twojej kolumnie? Podział przy 4kHz jest bardzo wysoki jak na dwie drogi. Przy tym siedmiocalowym przy 4 kHz charakterystyka spada już o 5 dB. Nie wspomnę już o charaterystykach kierunkowych. Jeżeli membrana jest żeczywiście taka sztywna jak twierdzi producent to na pewno się nie dzieli i charakterystyki kierunkowe przy tej wielkości zaczną się rozchodzić już przy 2 kHz i moim zdaniem tam powinno się dzielić. Pytanie tylko czy taka kopółka wytrzyma taki podział. Do pomiarów nie mam zaufania a kiepska kopółka tytanowa dzielona zbyt nisko może brzmieć krzykliwie.

Moim zdaniem jedyna rada to pomiar samych głośników i przemyślenie koncepcji od nowa.

Który to niskotonowy zastosowany jest w twojej kolumnie? Podział przy 4kHz jest bardzo wysoki jak na dwie drogi. Przy tym siedmiocalowym przy 4 kHz charakterystyka spada już o 5 dB. Nie wspomnę już o charaterystykach kierunkowych. Jeżeli membrana jest żeczywiście taka sztywna jak twierdzi producent to na pewno się nie dzieli i charakterystyki kierunkowe przy tej wielkości zaczną się rozchodzić już przy 2 kHz i moim zdaniem tam powinno się dzielić. Pytanie tylko czy taka kopółka wytrzyma taki podział. Do pomiarów nie mam zaufania a kiepska kopółka tytanowa dzielona zbyt nisko może brzmieć krzykliwie.

Moim zdaniem jedyna rada to pomiar samych głośników i przemyślenie koncepcji od nowa.

 

membramy sa nieco inne, duzo lzejsze, nie tak sztywne jak w tych opisanych, wspolna cecha jest kevlar uzyty do ich produkcji. inne wypelnienie i pojedyncza warstwa. dlatego "ciagna" wyzej.

podzial wynika z ciezaru mechanicznej zwrotnicy ktory wypada na 4,2kh tyle wiem.

zastosowana jest jedynie cewka filtrujaca 1,05mh tasmowa 14AVG z izolatorem papierowym. nie ma kondensatora ktory opoznia odpowiedz glosnika. dlatego jest on niesamowicie szybki i dynamiczny.

zaznaczam jeszcze raz, slychac dragania struny kontrabasu jak by kontrabasista stal tuz przez nami, slychac ustnik denciakow!! a jest to konstrukcja budrzetowa na poziomie cenowym dostepnym w sklepach sieciowych.

wymaga odpowiedniego zestrojenia.

 

dobra zaczne od wycofywania wysokotonowca, bo to najtansze rozwiazanie. pozniej pomysle o dolozeniu lub odjeciu 1uf do wysokotonowca.

 

Jesli ta kopulka nie da rady w tej aplikacji to mam sprawdzonego seasa juz upatrzonego.

stosuje go np harpia i sporo o nim ostatnio bylo mowione w watku najlepsze wysokotonowce, zalozonym przez Paltona.

najpierw jednak sprobuje wycofac tego wysokotonowca.

ta kopulka ma duza skutecznosc ktora rosnie w gore pasma, wiec tam wysoko niczego nie zabraknie.

na razie siedzi rezystor superior 2,2ohm zamowilem juz 3,0/3,3/3,6 koszt niewielki.

reszty na razie nie ruszam bo jest to wyliczone pomiarami, tak doradzil mi konstruktor.

 

dziekuje za razdy i zainteresowanie.

zastosowana jest jedynie cewka filtrujaca 1,05mh tasmowa 14AVG z izolatorem papierowym. nie ma kondensatora ktory opoznia odpowiedz glosnika. dlatego jest on niesamowicie szybki i dynamiczny.

zaznaczam jeszcze raz, slychac dragania struny kontrabasu jak by kontrabasista stal tuz przez nami, slychac ustnik denciakow!! a jest to konstrukcja budrzetowa na poziomie cenowym dostepnym w sklepach sieciowych.

wymaga odpowiedniego zestrojenia.

Zwrotnica pierwszego rzędu w głośnikach z kewlarowymi membranami i do tego charakterystyka mieści się w widełkach +/- 0,1 dB.

Nie chcę cię zmartwić ale ktoś cię nabił w butelkę. Ile dałeś za te kolumny?

Jeżeli przednia ścianka nie jest pochylona to pewnie w częstotliwości podziału faza głosników jest odwrócoana.

I kto ci naopowiadał tych bzdur z kondensatorem. Cewka również przesuwa fazę.

Poza tym to coś ci się pomieszało z tym mechanicznym filtrem. Nie istnieje coś takiego. Pewne obudowy mogą oczywiście działać filtująco n.p. obudowa pasmowo przepustowa do subwoofera.

Skończ z tym marketingowym bełkotem typu "slychac dragania struny kontrabasu jak by kontrabasista stal tuz przez nami" a zamiast tego:

-wklej zdjęcie swoich kolumn.

-wklej schemat zwrotnicy.

-wypadałoby głośniki pomierzyć łącznie z charakterystykami kierunkowymi ale nie tylko charakterystyki ale również charmoniczne głośnika bo nie wiadoma jak nisko można dzielić głośnik wysokotonowy.

-napisz jak wygląda rezszta toru czyli jaki wzmacniacz, kable, odtwarzacz CD i.t.d.

Bez tych podstawowych informacji nie można w ogóle cokolwiek powiedzieć na temt twojego ustrojstwa i obawiam się że ten temat zamieni się w twój monolog.

 

A jeszcze jedno. Skoro kolumny kupiłeś od konstruktora to poproś go żeby udostępnił ci pomiary głośników i gotowej kolumny. Skoro je konstruował to musi je mieć.

 

A więc myślę że znalazłem odpowiedź na twój problem.

Z twojego opisu wynika że zastosowane są filtry pierwszeg rzędu. Jerzeli teraz dla wysokotonowego zastosujesz tylko kondensator to przy dużej dobroci głośnika w rezonansie podbije ci bardzo mocno częstotliwość rezonansową. Poniżej wklejam przykład co się dzieje gdy głośnik filtruje się tylko kondensatorem.

W częstotliwości rezonansu głośnik jest przeciążony i wali charmonicznymi a te przy rezonansie mogą dochodzić do kilku procent.

Jeżeli wierzyć temu co podaje producent(ja nie wierzę, zresztą nie wiadomo jaki głośnik jest u ciebie bo nawet zdjęcia nie wkleiłeś) to drugą harmoniczną masz przy 1,4kHz a trzecią przy 2 kHz. Stąd ta krzykliwość. Poza tym masz na pewno górkę na charakterystyce w miejscu rezonansu głośnika wysokotonowego.

Teraz żeby prawidłowo zaaplikować głośnik wysokotonowy w zwrotnicach pierwszego rzędu trzeba wyrównać impedancję dla rezonansu głośnika stosując układ RLC równolegle do głośnika.

Na słuch tego nie zrobisz. Jedynie co ci pozostało to wmontować cewkę o indukcyjności dużo większej niż wynikałoby to z podziału równolegle do głośnika. Oczywiście zaburzy to charakterystykę i powinno się korygować również kondensator w szeregu z głośnikiem.

No ale na słuch to raczej mision imposible.

 

Na zdjęciu głośnik bez filtra i z kondensatorem 8,2 uF. Podział mniej więcej przy 4kHz

 

A dodam jeszcze że głośnik to tytanowa Vifa DQ25SC-05/04. Praktycznie już nie do kupienia. Można ją jeszcze dostać jako Omnes Audio ale trzeba wiedzieć gdzie. Naprawdę sympatycznie brzmiący głośnik.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Następne zdjęcie to przykład korekcji impedancji to głosnika dołożyłem równoległe cewkę 0,35 mH.

Mimo że zwrotnica ma kondensator i cewkę to w paśmie podziału nadal jest spadek nachylenia 6 dB /oct. i w dalszym ciągu jest to zwrotnica pierwszego rzędu. Czyli że nie liczy się schemat zwrotnicy ale kształt charakterystyk. Tu przynajmnie wyciety jest rezonans. Pewnie indukcyjność można by zmniejszyć jeszcze do 0,3 ale nie miałem takiej cewki. Wtedy spadek 6dB/oct. utrzymałby się aż do 1,5 kHz.

Nie wiem jaki rezystor masz w szeregu z kondensatorem ale możesz próbować cewek między 0,5 a 0,2.

No ale to tylko początek. Tak naprawdę to niewiadomo co się dzieje na głośniku średnioniskotonowym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

najpierw zdjecie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-33464-0-27521600-1332847912_thumb.jpg

post-33464-0-87076200-1332847971_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dwie i pół drogi. To się sprawa powoli rozjaśnia. Teraz schemat zwrotnicy. Jeżeli jesteś w stanie odczytać wartości elementów to je podaj.

 

2 drogi!! kolumna jest odchylona do tylu dla zgodnosci fazowej.

 

schemat

 

nisko srednio cewka tasmowa 14avg 1,05 mh (na rowno strojenie bylo 0,8mh)

 

filtr gornoprzepustowy to kondensator 4,7uf i cewka 16avg tasmowa 0,12mh + rezystor teraz 2,2 zamowilem juz wieksze wartosci.

 

moj sprzet

 

wzmacniacz stabilizowany AB edyton. 100w (bardzo dobrej jakosci podzespoly)

odtwarzacz sieciowy + Rdac z liniowym PSU od majkelosa

stolik antywibracyjny

kable neotech glosnikowy miedz monokrystaliczna kierunkowy qba 64 N S1952

interkonekt miedz monokrystaliczna kierunkowy qba66, QBA GOLD RODIUM

sieciowki diy, listwa diy

coaxialny kierunkowy Belkin

2 drogi!! kolumna jest odchylona do tylu dla zgodnosci fazowej.

 

schemat

 

nisko srednio cewka tasmowa 14avg 1,05 mh (na rowno strojenie bylo 0,8mh)

 

filtr gornoprzepustowy to kondensator 4,7uf i cewka 16avg tasmowa 0,12mh + rezystor teraz 2,2 zamowilem juz wieksze wartosci.

 

moj sprzet

 

wzmacniacz stabilizowany AB edyton. 100w (bardzo dobrej jakosci podzespoly)

odtwarzacz sieciowy + Rdac z liniowym PSU od majkelosa

stolik antywibracyjny

kable neotech glosnikowy miedz monokrystaliczna kierunkowy qba 64 N S1952

interkonekt miedz monokrystaliczna kierunkowy qba66, QBA GOLD RODIUM

sieciowki diy, listwa diy

coaxialny kierunkowy Belkin

No jak dwie drogi to kupa jest. Nie można puścić na głośniki niskotonowe tego samego sygnału a już na pewno nie przy podziale 4 kHz bo będziesz miał niemiłosierne interferencje. Inaczej góry i doliny bedą wychodzić i to w różnych miejscach w zależności od tego na jakiej wysokości znajdują się uszy.

Na pewno na głośnik dolny i górny puszczane jest coś innego. Przejrzyj dobrze zwrotnicę.

Wygląda na to że zwrotnica jest 12 dB/oct. Wysokotonowy klasycznie a niskotonowy wykorzystywany jest spadek charkterystyki głośnika i dodatkowo cewka co też jest poronionym pomysłem bo nie uwzględniono kierunkowości głośnika.

Widzę że w promocji wzmacniacz ci dorzucili. :-)

Trzeba było w sklepie kolumny oglądać albo z żoną albo bez portfela bo potem są takie skutki.

Ja bym ci radził poszukać na forum kogoś z okolicy kto zna się na zwrotnicach i ci to pomierzy i zrobi zwrotnicę od nowa bo ja całe to ulepszanie widzę naprawdę czarno.

 

A tak poza tym to bardzo ładne kolumny. Jeżeli głosniki są naprawdę tak dobre jak obiecuje producent to może jeszcze z nich coś być.

>KrzysiekA

O ile w zasadzie się z Tobą zgadzam, że zwrotnica dwudrożna przy takim układzie głośników niskośredniotonowych to proszenie się o kłopoty, to jednak jest kilka uznanych firm, które się na coś takiego odważyły i to nawet z niezłym skutkiem - np. Dynaudio Focus 220 czy Proac Studio 140... Fakt, że w obu tych konstrukcjach podział był dużo niżej niż przy 4,5 kHz...

No jak dwie drogi to kupa jest. Nie można puścić na głośniki niskotonowe tego samego sygnału a już na pewno nie przy podziale 4 kHz bo będziesz miał niemiłosierne interferencje. Inaczej góry i doliny bedą wychodzić i to w różnych miejscach w zależności od tego na jakiej wysokości znajdują się uszy.

Na pewno na głośnik dolny i górny puszczane jest coś innego. Przejrzyj dobrze zwrotnicę.

Wygląda na to że zwrotnica jest 12 dB/oct. Wysokotonowy klasycznie a niskotonowy wykorzystywany jest spadek charkterystyki głośnika i dodatkowo cewka co też jest poronionym pomysłem bo nie uwzględniono kierunkowości głośnika.

Widzę że w promocji wzmacniacz ci dorzucili. :-)

Trzeba było w sklepie kolumny oglądać albo z żoną albo bez portfela bo potem są takie skutki.

Ja bym ci radził poszukać na forum kogoś z okolicy kto zna się na zwrotnicach i ci to pomierzy i zrobi zwrotnicę od nowa bo ja całe to ulepszanie widzę naprawdę czarno.

 

A tak poza tym to bardzo ładne kolumny. Jeżeli głosniki są naprawdę tak dobre jak obiecuje producent to może jeszcze z nich coś być.

 

no dobrze, a jesli konstruktor glosnikow wie o tym i wykorzystal pewne interferencje do zrobienia wlasnie takiej konstrukcji, ktora w moim systemie u mnie w domu dosc ostro zagrala. bo uwierz mi ze inaczej brzmi to w innej akustyce i w miejscu gdzie moga one rozwinac skrzydla, potrzebuja niestety duze pomieszczenie do grania, tak mi sie wydaje przynajmniej, bo do tej pory w malych pomieszczeniach gralo bardzo zle a w duzych wrecz przeciwnie.

wiem ze konstruktor podszedl bardzo niestandardowo do tej konstrukcji.

 

dobra, nie bede zabieral wam wiecej waszego cennego czasu, napisze co sie stalo po wymianie rezystorow, z tego co wiem 2ga para juz dostala oporniki 3ohm i bardzo sie poprawilo.

chyba trzeba to uslyszec zeby cos powiedziec.

pewiem konstruktor z innej polskiej firmy powiedzial mi ze pomiary to czasem jedno, a najczesciej to 10% sukcesu i po wstepnym zestrojeniu zestawu trzeba zrobic korekte na ucho, bo czasem 5% w jedna strone jest super a w 2ga wrecz przeciwnie.

 

dziekuje i pozdrawiam melomanow ;]

 

bart

 

ps.

 

twonk

 

dynki slyszalem w klasycznym zestawieniu z accu swietny dziwek.

ten zestaw jest ciety na 4,2 wlasnie z racji harakterystyki tego patentu z zwrotka mechaniczna.

z tego co wiem to konstruktor jest swiadomy wszystkich zachodzacych interferencji i wczesniej byla to korekcja elektroniczna w wzmacniaczu, ale byl bardzo przymulony i wycofany dzwiek obdarty z emocji, wiec wykorzystane zostalo zjawisko interferencji i to celowo, dla mnie czarna magia, ale wiem ze tak to jest zrobione. dzieki temu zostala ominieta wlasnie ta korekcja elektroniczna i mozna te kolumny podpiac do kazdego wzmaka, ale sa bardzo wrazliwe na prad, dlatego stabilizacja wzmacniacza ratuje cala sprawe.

 

chyba nie da sie tego opisac nie znajac tematu w 100% i uzyskac jakas rade, bo to przeciez bardzo niestandardowa konstrukcja, wiec wymaga takiego wlasnie podejscia do sprawy.

 

jeszcze raz dziekuje za czas, myslalem ze moze ktos z duza wiedza mogl by cos podpowiedziec, ale to trzeba by wziac na warszatat, pomierzyc i sprawdzic samemu.

wracam do umierania, walcze z jakims virusem.

 

pozdrawiam

no dobrze, a jesli konstruktor glosnikow wie o tym i wykorzystal pewne interferencje do zrobienia wlasnie takiej konstrukcji, ktora w moim systemie u mnie w domu dosc ostro zagrala. bo uwierz mi ze inaczej brzmi to w innej akustyce i w miejscu gdzie moga one rozwinac skrzydla, potrzebuja niestety duze pomieszczenie do grania, tak mi sie wydaje przynajmniej, bo do tej pory w malych pomieszczeniach gralo bardzo zle a w duzych wrecz przeciwnie.

wiem ze konstruktor podszedl bardzo niestandardowo do tej konstrukcji.

 

dobra, nie bede zabieral wam wiecej waszego cennego czasu, napisze co sie stalo po wymianie rezystorow, z tego co wiem 2ga para juz dostala oporniki 3ohm i bardzo sie poprawilo.

chyba trzeba to uslyszec zeby cos powiedziec.

pewiem konstruktor z innej polskiej firmy powiedzial mi ze pomiary to czasem jedno, a najczesciej to 10% sukcesu i po wstepnym zestrojeniu zestawu trzeba zrobic korekte na ucho, bo czasem 5% w jedna strone jest super a w 2ga wrecz przeciwnie.

 

dziekuje i pozdrawiam melomanow ;]

 

bart

 

ps.

 

twonk

 

dynki slyszalem w klasycznym zestawieniu z accu swietny dziwek.

ten zestaw jest ciety na 4,2 wlasnie z racji harakterystyki tego patentu z zwrotka mechaniczna.

z tego co wiem to konstruktor jest swiadomy wszystkich zachodzacych interferencji i wczesniej byla to korekcja elektroniczna w wzmacniaczu, ale byl bardzo przymulony i wycofany dzwiek obdarty z emocji, wiec wykorzystane zostalo zjawisko interferencji i to celowo, dla mnie czarna magia, ale wiem ze tak to jest zrobione. dzieki temu zostala ominieta wlasnie ta korekcja elektroniczna i mozna te kolumny podpiac do kazdego wzmaka, ale sa bardzo wrazliwe na prad, dlatego stabilizacja wzmacniacza ratuje cala sprawe.

 

chyba nie da sie tego opisac nie znajac tematu w 100% i uzyskac jakas rade, bo to przeciez bardzo niestandardowa konstrukcja, wiec wymaga takiego wlasnie podejscia do sprawy.

 

jeszcze raz dziekuje za czas, myslalem ze moze ktos z duza wiedza mogl by cos podpowiedziec, ale to trzeba by wziac na warszatat, pomierzyc i sprawdzic samemu.

wracam do umierania, walcze z jakims virusem.

 

pozdrawiam

No to mam nadzieję że uda ci się uzyskać satysfakcjonujący dźwięk. Życzę powodzenia w eksperymentach.

 

>KrzysiekA

O ile w zasadzie się z Tobą zgadzam, że zwrotnica dwudrożna przy takim układzie głośników niskośredniotonowych to proszenie się o kłopoty, to jednak jest kilka uznanych firm, które się na coś takiego odważyły i to nawet z niezłym skutkiem - np. Dynaudio Focus 220 czy Proac Studio 140... Fakt, że w obu tych konstrukcjach podział był dużo niżej niż przy 4,5 kHz...

Może się nie da zrobić dwa i pół drogi z powodu nie występującego baffle step. Istnieją takie głośniki którym charakterystyka wolno spada zaczynając od basu tak że w obudowie bez korekcji mają płaską charakterystykę. Ale takie głośniki to wyjątki. Tang Band W4-1720 tak mają.

W każdym bądź razie dwie drogi z dwoma głośnikami niskośredniotonowymi wychodzą w pomiarach tragicznie. W odsłuchach nie koniecznie musi tak być. Ja osobiście na taki układ głośników bym się nie zdecydował. Jakby pomierzyć to byłoby wiadomo czy da się na tych głośnikach zrobić 2,5 drogi i myślę że jest to właściwa droga.

>bart-azazel

Tak naprawdę to nie wiadomo, co tu jest "niestandardową konstrukcją", a co zwykłym żargonem marketingowym i bez jakichkolwiek pomiarów pewnie się nie dowiemy. Tekst o zastosowaniu "zwrotnicy mechanicznej" brzmi dla mnie podobnie jak "obsługa wajchy dwubieżnej", no ale nie wnikam w patenty konstruktora... Mam nadzieję, że dźwięk Ci się poprawi po zmianie rezystora.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.