Skocz do zawartości
IGNORED

TQWT/DTQWT vs PMS vs ?


BB84

Rekomendowane odpowiedzi

Stoję przed wyborem kolumn, a raczej byłem do niedawna zdecydowany na PMS'y Troelsa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) jednak po przeczytaniu opinii na temat TQWT i DTQWT nie jestem pewien jaki kierunek obrać. Miałem możliwość odsłuchu PMS'ów i bardzo mnie urzekły, czy rzeczywiście DTQWT lub TQWT mogą wypaść lepiej ? Może zastanowić się nad zupełnie inną konstrukcją ? Pomieszczenie około 16 m2, grać będzie z 50W tranzystorem D-NFB. Proszę o rady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/91308-tqwtdtqwt-vs-pms-vs/
Udostępnij na innych stronach

Widzę, fanów D-NFB jest więcej :) Te 50W to dla jakiej impedancji, bo dla 8ohm to tak około 30W?

 

Wracając do kolumn, też zastanawiałem się nad DTQWT, ale ostatecznie poszedłem w innym kierunku trójdrożne zestawy na Morel Supreme/Seas Excel/Seas Prestige. Ciągle są robione, ale myślę, że będzie dobrze. Ostateczna skuteczność około 88dB/1W, impedancja 4-5 ohm.

 

Gdybym miał wybierać pomiędzy przedstawionym przez Ciebie brałbym DTQWT ze względu na obudowę labiryntową.

----------------

Gdybym miał wybierać pomiędzy przedstawionym przez Ciebie brałbym DTQWT ze względu na obudowę labiryntową.

 

Martwi mnie, że takie bydle jak DTQWT nie zagra w 16 m2, myślałem raczej o TQWT, lecz w superlatywach piszą o DTQWT.

 

30W ? przy zasilaniu 2x24VAC ?

 

Jaką przewagę nad wide baffle ma obudowa labiryntowa ?

Jaką przewagę nad wide baffle ma obudowa labiryntowa ?

 

Znawcy z innego forum (głównie kolumny) twierdzą, że linie transmisyjne charakteryzują się bardzo dobrym przetwarzaniem niskich częstotliwości. Myślę jednak, że DTQWT dobrze w naprawdę dużym pomieszczeniu.

 

30W ? przy zasilaniu 2x24VAC ?

Tak mi mówił Henryk Kwinto - chyba, że coś źle zrozumiałem ;)

----------------

DTQWT wcale nie mają super zejścia, ale najlepiej zapytać u źródła czy zagraja w 16m2. Ja chyba zrobiłbym Jenzen. Rozwojowy projekt - z czasem można podmienić głośniki i zwrotkę na inne. Nawet Accuton'y.

DTQWT wcale nie mają super zejścia, ale najlepiej zapytać u źródła czy zagraja w 16m2. Ja chyba zrobiłbym Jenzen. Rozwojowy projekt - z czasem można podmienić głośniki i zwrotkę na inne. Nawet Accuton'y.

 

Jenzen to "odrobinę" duże paczki do 16 m2.

Z tego co przestudiowałem DTQWT to konstrukcja na szerokopasmowcu z dużym tweeterem w obudowie tubowej jak w TQWT (2-way), lecz dodatkowo z niskotonowymi w roli subwoofera (czyli 3-way). Referencją dla Troelsa jest właściwie DTQWT, jednak nie wiadomo w jakim pomieszczeniu ta konstrukcja u niego gra. Cenowo TQWT wypada podobnie do PMS'ów, odpowiednio 2,3/1,6 Kzł + zwrotnice, DTQWT to koszt dwukrotnie większy, niskotonowe są drogie. Poproszę Troelsa o opinię na temat TQWT/DTQWT w pomieszczeniu do 20 m2 i zgrubne przedstawienie różnic między tą konstrukcją, a PMS. Na moje oko DTQWT nadają się raczej do pomieszczeń powyżej 20 m2 ale mogę się mylić, nie miałem kontaktu z tego typu konstrukcjami. TW034 Audaxa w kraju nie znalazłem.

Witam!

Jeśli chodzi o DTQWT są lepsze pod względem wypełnienia niskich składowych (przy czym mówię tu o zakresie 40 Hz, bowiem znacząco niżej one nie schodzą - zakładając spadek na poziomie -3 dB). Tak więc nie sądzę, aby stanowiły problem "obfitości" basu w pomieszczeniu 16 metrowym. Problem leży, w mojej ocenie, gdzie indziej tzn. w ustawieniu. Musisz uwzględnić stosunkowo duże oddalenie od tylnej ściany (myślę, że optimum to około 1 metra, a na pewno nie mniej niż 50 cm). Osobiście zdecydowaswnie polecam tą rodzinę konstrukcji niż PMS (choć i tutaj mamy do czynienia z bardzo udanym projektem) to jednak TQWT i DTQWT to już inna liga. Audaxa można nabyć w POLINKU:)

 

Potwierdzam to co pisali przedmówcy, iż te zestawy to nie labiryntówka, lecz obudowa tubowa wspomagająca prominiowanie niskich składowych. Jednak co do istoty jedne i drugie mają zdecydowanie lepszą "swobodę", "oddech" w całym obszarze pracy przetwornika, i co istotne zarówno TQWT jak i DTQWT taką swobodą (spowodowaną brakiem poduszki powietrznej za przetwornikiem, jak w OZ, bądź nawet BR)prezentują również na ŚREDNICY.

Na jakie zejście mogę liczyć w przypadku TQWT ?

 

Projekt jest o tyle fajny, że przejście z TQWT na DTQWT wymaga "niewielkich" modyfikacji. Jeśli TQWT mnie zadowoli, a zabraknie najniższego dołu, niczego nie tracę. Istnieje tańsza alternatywa dla eminence 2510 ?

Na jakie zejście mogę liczyć w przypadku TQWT ?

 

Projekt jest o tyle fajny, że przejście z TQWT na DTQWT wymaga "niewielkich" modyfikacji. Jeśli TQWT mnie zadowoli, a zabraknie najniższego dołu, niczego nie tracę. Istnieje tańsza alternatywa dla eminence 2510 ?

 

 

Precyzyjnie, to Ci nie odpowiem, ale myslę, że spokojnie będziesz słyszał 50 Hz bez znaczącego spadku, to nie jest mało w zestawieniu z efektywnoscią na poziomie 95 dB. Owszem masz w ten sposób łatwośc rozwoju aplikacji, ale myślę, że obiektywnie patrząc mniejszy brat w Twoim pokoju będzie się czuł jak ryba w wodzie, pamiętaj tylko, że te konstrukcje nie bardzo nadają się do ustawienia na dywanie, raczej bezpośrednio na podłodze...

Jeśli chodzi o alternatywę to nie sądzę, nie dlatego, że to są jakieś wybitne głosniki, ale jeśli nawet wydłubiesz coś tańszego to nie sądzę, abyś wiele tu zaoszczędził (przetwornik tej wielkości i z efektywnością na takim poziomie musi swoje kosztować). Raczej poszedłbym taką drogą jak sam zaczynasz przedstawiać, tj TQWT z szansą rozwoju, a na początek inwestując mniej stwierdzisz, czy taki sposób prezentacji Ci odpowiada, czy też wymaga doinwestowania w dół (czytaj w bas). Dodatkowo ten projekt ma tą ogromną zaletę, iż zwrotnica jest stosunkowo prosta i można zaszaleć z elementami z górnej półki, co ma naprawdę ogromne znaczenie.

Z jednej 18 basik będzie szczuplutki, kumpel ma Castle i są tam dwie 15, jedna na przodzie a jedna u góry.

W dodatku kolumna stoi na cokole który zakrywa do dołu pełny wylot, jest tylko szparka (regulowana) 5mm. Kolumna nie jest wytłumiona.

Nie ma możliwości późniejszego dodania jeszcze jednego głośnika niskotonowego ponieważ wtedy należy powiększyć proporcjonalnie przekrój tuby o powierzchnie menbramy.

Z jednej 18 basik będzie szczuplutki, kumpel ma Castle i są tam dwie 15, jedna na przodzie a jedna u góry.

W dodatku kolumna stoi na cokole który zakrywa do dołu pełny wylot, jest tylko szparka (regulowana) 5mm. Kolumna nie jest wytłumiona.

Nie ma możliwości późniejszego dodania jeszcze jednego głośnika niskotonowego ponieważ wtedy należy powiększyć proporcjonalnie przekrój tuby o powierzchnie menbramy.

 

Mnie chodzi o zbudowanie na dobry początek TQWT bez niskotonowych, a w razie braku dołu przebudowa na DTQWT z czterema dodatkowymi głośnikami w nowych paczkach.

Z jednej 18 basik będzie szczuplutki,

 

 

W TQWT pracuje 20 cm głosnik, więc jego powierzchnia jeat znacznie większa od 18-ki, choć oczywiście nie oznacza to wprost, iż zejście będzie dużo głębsze zwłaszcza, że jak pisałem fizyki (akustyki) nie oszukamy, jeśli głośnik ma większą skuteczność to siłą rzeczy musi mieć wyższy rezonans (mniejszą masę układu drgającego), tak więc porównanie przedmiotowego głośnika z np. 15-ką scan speaka (w dziedzinie zejścia) mija się z celem. Piętnastka będzie na tym polu o niebo lepsza, jednak jej efektywnośc będzie blisko 10 razy słabsza jej skutecznośc 85 dB, natmiast 20-ki Jantzen'a to 95 dB, a to zupełnie inne granie...

Reasumując moim zdaniem jeśli liczysz na precyzję grania, swobodę średnicy kosztem najniżsej oktawy to jest to bardzo dobry wybór. Ten głośnik naprawdę potrafi wiele, a jego zalety są ogromne, dośc powiedzieć, że przy niezauważalnym dla oka wychyle membrany wytwarza już tak duże ciśnienie akustyczne, że można zapomnieć o zniekształceniach. Jego zalety ukazują się w pełni z dobrą lampą, choć nie oznacza to wcale, że słabiej będzie z tranzystorem. Moim zdnaiem, tak na zakończenie, szkoła brzmienia tego głosnika przypomina pierwszą papierową wersję 18-ki SS-ka, Ci którzy znają wiedzą co mam na myśli, dla pozostałych znów przytoczę słowa swoboda i naturalność, tyle, że tutaj mamy jeszcze ten zapas w postaci sprawności, gorąco polecam!

Mnie chodzi o zbudowanie na dobry początek TQWT bez niskotonowych

Kali mieć krowę - nie rozumię, to po co budować wogóle TQWT, średni i wysoki nie potrzebują takiej obudowy.

 

dyspa pisze o efektywności tylko zastanawiam się po co - od tego jest wzmacniacz.

I jeszcze jedna jego niekonsekwencja to wspomnienie o wzmaku lampowym dla tej konstrukcji w świetle żąglowania efektywnoącią samych głośników.

Kali mieć krowę - nie rozumię, to po co budować wogóle TQWT, średni i wysoki nie potrzebują takiej obudowy.

 

dyspa pisze o efektywności tylko zastanawiam się po co - od tego jest wzmacniacz.

I jeszcze jedna jego niekonsekwencja to wspomnienie o wzmaku lampowym dla tej konstrukcji w świetle żąglowania efektywnoącią samych głośników.

 

Po to budować TQWT, że JA8008 to nie średniotonowy, a szerokopasmowy, niskotonowe uzupełniają najniższy rejestr, lecz mogą okazać się zbędne, a ich zakup podwaja koszt konstrukcji. W przyszłości można je dokupić i zmienić paczki.

Martwi mnie, że takie bydle jak DTQWT nie zagra w 16 m2, myślałem raczej o TQWT, lecz w superlatywach piszą o DTQWT.

 

Pytałem kiedyś o to Troelsa, bo też ostrzyłem sobie zęby na te kolumny i powiedział, że spokojnie zagrają w 16m2 i że są sporo lepsze od TQWT i w ogóle najlepsze jakie kiedykolwiek zrobił. Pierwotnie też byłem bardziej skłonny na TQWT. Aktualnie majstruję jeszcze nieco przy wzmacniacza, ale myślę, że na jesieni zabieram się za kolumny. Będzie to albo DTQWT lub coś z tej hi-endowej (CNO) serii na drogich SEASach...

System gra dobrze, albo nie....

dyspa pisze o efektywności tylko zastanawiam się po co - od tego jest wzmacniacz.

 

Mniej mocy dostarczonej do głośnika tym mniejsze jego znieksztalcenia. Jets to chyab zwiazane z wychyelniem liniowym. Wysokosprawny glosnik mniej sie wychyla z 1 W mocy niz niskosprawny z 10W mocy.

 

 

Niektorzy jeszcze dodaja jeszcze ze wysokosprawne glosniki lepiej przenoszą "mikrodetale", ale to akurat nie wiem na ile prawda, na ile bajka, bo nie widze przelozenia na fizyke.

El sueño de la razón produce monstruos.

Witam

Tematem kolumn/głośników z wysokim SPL interesuje się już od jakiegoś czasu.

Mam kilka projektów na oku, które pewnie wykonam, ale...

Mam pytanie do fachowców, jak, czyli na jakiej podstawie wylicza się taka obudowę TQWT?

Jakie parametry powinien spełniać głośnik, aby nadawał się do tego typu obudowy?

Pozdrawiam Ape

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

 

 

 

Niektorzy jeszcze dodaja jeszcze ze wysokosprawne glosniki lepiej przenoszą "mikrodetale", ale to akurat nie wiem na ile prawda, na ile bajka, bo nie widze przelozenia na fizyke.

 

 

Wg mnie to nie do końca tak jest. Opinia ta wzięła się stąd, że wysokoefektywne głośniki mają zwykle niskostratne zawieszenia (wysokie QMS), więc nie połykają mikrodetali. Mniejszy głosniczek, mniej efektywny ale wykonany również w takiej technologii też powinien odznaczać się dobrym przenoszeniem mikrodetali. Wysokostratne zawieszenia wyrównują charakerysztykę, więc w epoce obsesji na punkcie liniowej odpowiedzi mamy takie głosniki na rynku jakie mamy - w większości nudne.

 

PS. Oczywiście są jescze inne parametry wpływające na mikrodetale - materiał membrany, długość i masa cewki i inne

Z tego co pamiętam to jest WG Monacora

 

Chyba nie do końca ...

 

"The waveguide was a new problem, as no existing waveguide would fit the TW034 tweeter. Thus I had to engage a factory dealing with CNC fabrication of everything that can possibly be made on a lathe. A huge 180 mm diameter rod of black POM plastic is stuck into the lathe and in a few minutes turned into nice looking, solid waveguides. No need to fill cavities here with damping material.

I developed the waveguide for Jantzen Audio, thus proprietary to Jantzen Audio, so please do not ask for drawings or specifications. A waveguide developed for a 34 mm dome is unlikely to perform with other (smaller) domes. To my esperience every dome will require its own waveguide made to suit the dome's shape, diameter, suspension, etc. In short: A waveguide is not just a waveguide."

Wg mnie to nie do końca tak jest. Opinia ta wzięła się stąd, że wysokoefektywne głośniki mają zwykle niskostratne zawieszenia (wysokie QMS), więc nie połykają mikrodetali.

Wiec jedno wynika z drugiego. Zeby miec wysoka sprawnosc membrana musi byc lekka, a zawieszenie sztywne. Czestotliwosc rezonansowa jest wysoka, tracimy niski bas ale wlasnie dostajemy te mikrodetale i "szybkosc" glosnika na mikroimpulsy. Taki uklad elektryczno mechaniczny jest po prostu sprawniejszy w pewnym przedziale czestotliwosci.

 

Ciezkie membrany, z zawieszeniami o duzej podatnosci gubia te mikrodetale. A jeszcze jak material membrany ma bardzo dobre charakterystyki tlumienia wlasnych rezonasow to dostajemy taka wlasnie mulowata pulpe dzwiekowa, bez zycia, energi i mikrodetali.

 

Po co chlopaki buduja wysokosprawne tuby na papierowcach, czy Troels swoje TQWT? No wlasnie dlatego, ze "powolnych" glosnikow maja dosc.

ale wlasnie dostajemy te mikrodetale i "szybkosc" glosnika na mikroimpulsy.

odwrotnie, twarde zawieszenie pozbawia.

 

Po co chlopaki buduja wysokosprawne tuby na papierowcach, czy Troels swoje TQWT? No wlasnie dlatego, ze "powolnych" glosnikow maja dosc.

Ale masz dziwne przemyślenia, budują nie z powodu głośników takich czy innych tylko z powodu charakteru obudowy.

odwrotnie, twarde zawieszenie pozbawia.

Wlasnie nie. Dlaczego glosniki sredniotonowe maja maly skok i twarde zwieszenia? Dlaczego nie ma glosnikow sredniotonowych z miekkim zawieszeniem i ciezka membrana? Nie ma, bo to by bylo kuriozum.

 

[

Ale masz dziwne przemyślenia, budują nie z powodu głośników takich czy innych tylko z powodu charakteru obudowy.

To dlaczego Troel nie uzyl na bas skanspikow badz perlesow xxls? lub innych podobnych z niska efektywnoscia.

Jak sie chce budowac zestaw wysokosprawny to sie uzywa wysokosprawnych glosnikow, a dzieki tubom zyskujesz jeszcze wiecej na efektywnosci.

To dlaczego Troel nie uzyl na bas skanspikow badz perlesow xxls? lub innych podobnych z niska efektywnoscia.

Jak sie chce budowac zestaw wysokosprawny to sie uzywa wysokosprawnych glosnikow, a dzieki tubom zyskujesz jeszcze wiecej na efektywnosci.

Jeszcze raz napisze - PO CO.

 

Dlaczego glosniki sredniotonowe maja maly skok i twarde zwieszenia?

 

żeby uzyskać efektywność

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.