Skocz do zawartości

Klub otwarty  ·  446 członków

Audiostereo Caffe
IGNORED

SURROUND SOUND Club


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich fanów dźwięku przestrzennego odtwarzanego za pomocą systemów wielokanałowych! Przyszła pora otworzyć nowy klub. W zamierzeniach ma on być platformą wymiany wszelkiej informacji o muzyce kodowanej w różnych formatach i na różnych nośnikach.

 

Czym jest surround sound? Jest rozwinięciem systemu stereo. To dźwięk przestrzenny, dookólny i odtwarzany wielokanałowo za pomocą systemów o konfiguracji od 3.0 wzwyż. Dla mnie jednak zaczyna się od 4.0 powodując, że słuchacz znajduje się w polu dźwiękowym potrafiącym dostarczyć niesamowitych doznań. Pierwowzorem są systemy kwadrofoniczne i nagrania z lat 70. Potrafi przenieść nas bezpośrednio do sali koncertowej oddając niezwykle sugestywnie jej atmosferę lub przenieść wprost do studia. Ze względu na sposób prezentacji możemy mieć realizacje, które umieszczają nas tradycyjnie przed sceną lub w centrum akcji. Ze względu na technikę nagrania i realizacji mamy do czynienia z dźwiękiem akustycznie przestrzennym lub dookólnym. Pierwszy stosuje techniki mikrofonowe rejestrujące autentyczną prezentację a drugi jest sztucznym zobrazowaniem przestrzeni za pomocą panoramowania na konsoli czy z użyciem procesorów. Kreacja jakiej dokonuje dźwięk przestrzenny nie ma sobie równych i jest nie do zastąpienia przez tradycyjne systemy dając nową jakość. Powstają wznowienia kwadrofoniczne oficjalne i kolekcjonerskie, nowe mixy dawnych nagrań jak i całkiem nowe wydawnictwa. Surround sound to nowy świat muzyki.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/83001-surround-sound-club/
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie wielokanalowy dzwiek konczy sie na kwadrofonii(muzyka) bo centralna kolumna nawet nie jest uzywana, a i sub w tym wypadku nie jest do konca porzadany. Co innego filmy, gry, dobre 5.1 wzwyz potrafi urozmaicic wrazenia plynace z tego typu rozrywki.

'Muzyka używana jest do kształtowania ludzkiego umysłu; może być mocna jak narkotyk, lecz o wiele niebezpieczniejsza, gdyż nikt nie traktuje poważnie manipulowania poprzez muzykę."

Ja się tradycyjnie nie mogę zgodzić z tym co napisał DawidM. Kwadrofonia była kiedyś. Teraz jest 5.1. Do muzyki jaknajbardziej też. Błędem jest myślenie, że dźwięk wielokanałowy to tylko kino domowe. Należy tylko pamiętać, że obydwa te zastosowania wymagają innych głośników i inaczej rozstawionych. I że jakościowa poprzeczką jaką dla sprzętu ustawia muzyka 5.1 jest wyżej niż dla oglądania filmów.

Edytowane przez Bobcat

> SA

Najwyższa pora!

 

Przyjęły się różne szkoły kodowania kanałów.

Podstawą jest 5.1 ITU-775

 

itu7752.png

 

Ten standard jest najczęściej używany. Jednak są wytwórnie które wydaja płyty bez wykorzystania głośnika centralnego, twierdząc, że jest ułomnym elementem toru. Do nich zalicza się OPUS3 wydając SACD wersje MULTICHANNEL 4.0 lub 4.1. Warto zauważyć, że nagrań dokonują w technice akustycznie przestrzennej co jest rzadkością. Jednak głośnik centralny wbrew opiniom musi być do odsłuchu nagrań przewidujących jego użycie. Miałem okazję sam się przekonać. Płyta DVD Kylie Minogue 'White Diamond' mimo komfiguracji w amplitunerze ustawionej bez jego użycia była źle i z dużymi zniekształceniami fazowymi odtwarzana. Po dokupieniu centralnego problem znikł. Trzeba jednak przyznać, że konfigurację z centralnym głośnikiem wymusił pragmatyzm i współistniejące Kino Domowe.

Generalnie jestem trochę po drugiej stronie, bo próbowałem już słychać muzyki na 5.1 i to nie jakimś tanim(zestaw Marantz z B&W za około 6k zł), i nie spodobało mi się to(DPLII czy DTS nie przekonują mnie, nie czuję naturalności w tym przekazie, szczególnie przy grającym centralu). O ile w grach/filmach jestem na dźwięk wielokanały otwarty i przyjmuję go z szerokimi ramionami, tak podczas odsłuchu muzyki zostaję konserwatystą i preferuję odsłuch stereofoniczny.

'Muzyka używana jest do kształtowania ludzkiego umysłu; może być mocna jak narkotyk, lecz o wiele niebezpieczniejsza, gdyż nikt nie traktuje poważnie manipulowania poprzez muzykę."

A to SACD to droga sprawa jest?

TA-E80ES | TA-N55ES MKIII | SS-G3 | CDP-X77ES | TC-K730ES | TC-K990ES | TC-765 | DTC-60ES | PCM-501ES | ST-S770ES | DENON DP-47F + AT AT33EV MC | JVC BR-7000ERA | PIONEER CT-9R

To zależy. Płyty z aktualnych nakładów po ok. 100zł. Z wyczerpanych nawet kilka razy drożej. Ale można szukać na ebayu. Pleyer nowy raczej jest drogi, ale można coś używanego. Np. Sony DVP-NS900V. Jakieś 400zł / allegro/ + dobry tuning drugie tyle /lasery dostępne po 300zł/. No i reszta wielokanałowa amplifikacja i nagłośnienie. Jak się jest cierpliwym to z używek, też można coś dobrego zmontować. Jak chce się nowe to jest niestety drogo. Potem efekt mamy taki, że jak puszczam Jarra z Pekinu to człowiek na dźwięk grzmotów ogląda się sugestywnie na bezchmurne niebo. A potem nie na już odwrotu.

@ Arton55

 

Norma ITU faktycznie zaleca rozstawienie jak na załączonym przez Ciebie rysunku. Ale normy sobie a życie sobie. Jest szkoła, która zaleca aby głośniki SL/SR stały na kącie +/- 135*. Tak niektóre wytwórnie nagrywają SACD i tak zaleca wielu producentów sprzętu.

 

Próbowałem obydwa ustawienia i 135 mi znacznie bardziej odpowiada. W moim odczuciu jeszcze lepsza przestrzenność i kierunkowość.

 

@ DawidM

 

Nie mylmy dwóch rzeczy. Co innego stereo uprzestrzennione poprzez Dolby Pro Logic II do 5.1 a co innego nagranie od samego początku stworzone jako 5.1 i w tym formacie zapisane na SACD. Wiem, że zabawy z DPL II nie wszystkim odpowiadają, acz ja to bardzo lubię, wolę od słuchania "gołego" stereo. Posłuchaj na SACD natywnego 5.1 i dopiero wtedy powiedz czy Ci się to podoba, czy też bynajmniej.

>Bobcat

Myślę że rozstawienie , o którym wspomniałeś, wynika z tego, iż współcześnie najbardziej rozpowszechniony jest standard 7.1. On jest w tej chwili bazą wszelkich konfiguracji. Wprowadza dodatkowo surroundy tylne o wspomnianym przez Ciebie rozstawieniu.

 

stamdard71.jpg

 

Czy są wydawnictwa, które wyraźnie wskazują na taką konfigurację do ich odsłuchu? Osobiście jestem jak najbardziej za korygowaniem rozstawień stosownie do własnych warunków i upodobań. Liczy się przecież osiągnięty efekt. Sam mam kolumny główne ustawione szerzej a to z dwóch powodów. Popierwsze należą do tych co mają szerokie promieniowanie a po drugie są po modyfikacji i znikając bezproblemowo prezentują szeroką /bez dziur/ scenę.

@ Arton55

 

Pomimo faktu, iż niemal całość amplitunerów jest 7.1 - znakomita większość posiadaczy surroundu ma u siebie 5.1. Było na ten temat w Audio oraz w Audio Video.

 

Surroundy na kącie 135 zaleca Chesky. Tak też rekomendują (przy konfiguracji 5.1) instrukcje obsługi Cambridge Audio, Pioneera i Harman Kardon.

No tak. Gdzieś już wcześniej wspominałeś. Jest to bardzo możliwe. Zwłaszcza z uwagi na symetryczne ustawienie względem głównych. U mnie główne są szerzej i tylne również. Jednak nie należy przesadzać. Są np. nagrania, w których występuje efekt jednostajnie wirującego dźwięku. Chodzi o to by nagle nie zaczął przyspieszać i zwalniać.

135 jest moim zdaniem bez porównania lepsze, do którego to wniosku doszedłem drogą wielu prób i błędów. I dlatego z pełnym przekonaniepełnymcam wszystkim właśnie to. Przytoczone instrukcje obsługi sprzętu dowodzą, że nie jestem w swoich spostrzeżeniach odosobniony.

Tak.Konfiguracja właściwa i zgodna z instrukcją to podstawa. Ważne jest też by set był na duże kolumny aby zachować właściwe brzmienie. Bobcat czy twoja konfiguracja oparta jest o kolumny zainstalowane na tej samej wysokości?

Co nazywasz "dużymi kolumnami"? Podłogówki? Od zawsze byłem miłośnikiem monitorów. Dużo później dowiedziałem się, że przez niektórych są one uważane za "bardziej audiofilskie". Ja żadnym audiofilem nie jestem, miłośnikiem muzyki - owszem i na mój gust monitory dla tych zastosowań nadają się lepiej. Nie miejsce w tym wątku na szczegółową dyskusję na ten temat, przedstawiłem tylko moje osobiste upodobania.

 

W "złotym punkcie" w środku pokóju stoi fotel. Gdy w nim siedzę słuchając muzyki - to głośniki L/R/SL/SR mam dokładnie na wysokości uszu. Z przodu na wysokości oczu stoi telewizor. Głośnik C przeto nie może być na wysokości uszu, gdyż zasłaniałby ekran. Albo też musiałbym podwyższyć telewizor i oglądając cokolwiek zadzierać głowę do góry. C stoi więc odrobinę niżej. Wiem, że system bezkompromisowy wymaga, aby na kanale C był piąty głośnik identyczny z pozostałymi (poza S-W oczywiście) i na tej samej wysokości. Ale jak sam pisałeś w innym wątku - z przyczyn czysto praktycznych dopuszcza się aby na C był dedykowany (poziomy) głośnik Center od tego samego producenta i z tej samej serii, akustycznie zestrojony z resztą. Z tych samych względów dopuszcza się również opisane ustawienie C.

 

Subwoofer stoi niżej pod C, na poziomie podłogi. Jako ciekawostkę mogę dodać w tym miejscu, że w Instrukcjach swojego sztandarowego sprzętu (np. wzmacniacz Susano) Pioneer zaleca aby subwoofer stał również na wysokości uszu. Tego typu sugestie trudno określić mianem innym jak przegięcie.

 

To takie typowe przykłady kontradykcji pomiędzy normami, a życiem, praktyką i zdrowym rozsądkiem. Podobnie jak kąt ustawienia głośników surround, o czym rozmawialiśmy powyżej.

 

Pozdrowienia.

Edytowane przez Bobcat

Z tym subem, ja myślę, chodziło o odsuniecie od płaszczyzn. Profesjonalne konfiguracje zalecają odległość min. 1,5m dla właściwej pracy. Duże kolumny, o które pytałem, to chodzi o ustawienie w konfiguracji amplitunera. Wtedy nie ma wysokiej filtracji do suba co ma istotne znaczenie dla pracy kolumn, bo można przecież wyobrazić sobie, iż ktoś posiada malutkie.

To Cię źle zrozumiałem :)

 

Tak. Wszystkie kolumny mam na amplitunerze ustawione jako LARGE. Czętotliwość odcięcia basu 80 Hz, funkcja Bass Augment ustawiona na ON (czyli bas z kanału LFE idzie na subwofer, z kanałów pozostałych na właściwe głośniki, jako że są LARGE, ale również stamtąd idzie na subwoofer). W praktyce jednak subwoofer, który jest normalnie na stand-by i włącza się sam wtedy gdy trzeba (= ma coś do roboty) włącza się tylko czasami. A i tak basu i to takiego jak trzeba jest właściwa ilość.

O to chodziło. Ja mam suba na 60Hz i uważam, że to i tak wysoko. Z tym samym ustawieniem używam do 2CH i MCH.

Udaję się teraz na koncert Erica Claptona z 2001r ' One More Car...' Świetna muzyka, świetne wydanie. Muza z niezłym kopem i prawdziwymi gitarami. DTS 48/24bit.

 

ericclaptononemorecar.jpg

SURROUND SOUND Club FASCYNUJĄCY ŚWIAT MUZYKI ???

 

Echm, nie chciał bym się znowu wtrącać ale jak już po kilku stronach dyskusji poustawiacie kolumny to będzie coś o wielokanałowych płytach ,słuchacie na tym jakiejś muzyki czy tylko szumu testowego ? Czy w tym kraju ktokolwiek słucha muzyki ? Może wreszcie po kilku bliźniaczych wątkach ktoś napisze o jakiejś płycie. Chętnie poczytam obiecując trzymać swój cynizm na wodzy.

Nie lubię bluesa, mam dwie płyty Claptona na Dvd Audio "Reptile" i "Riding With The King" ale siedzą już długi czas na półce i jakoś nie mogę się zmóc i choć raz przesłuchać. Miałem ciągotki na Derek & the Dominos "Layla and Other Assorted Love Songs" na SACD ale raczej odpuszczę.

@ Krompac

 

Kolumny mam poustawiane. Owszem, rozmawiamy na ten temat. Pytają mnie, więc piszę, co wiem oraz dzielę się swoimi empirycznymi spostrzeżeniami. Tytułów SACD nawet w tym (nowym przecież) wątku już trochę wymieniono. Polecam satelitarne stacje radiowe nadające w DD 5.1.

>krompac

Zwróciłeś uwagę na ciekawe wydawnictwo. Nagranie Derek & the Dominos "Layla and Other Assorted Love Songs" Uważane jest za największe osiągnięcie artystyczne w dorobku Erica Claptona. Wydano dwu płytowy vinyl, CD i SACD w wersji remaster stereo i 5.1. Nagrania pochodzą z 1970r.

 

>Bobcat

Fajna sprawa z tym radiem satelitarnym. Niestety nie posiadam. Czy mógłbyś coś polecić?

 

Zestaw, który polecam na majowe popołudnie.

Pat Metheny Group 'The Way Up' Live. Koncert niezwykle utalentowanego i płodnego artysty. Świetna muzyka, wykonanie i bardo wysoka jakość techniczna.

 

patmethenythewayup.jpg

 

Znana chyba wszystkim Diana Krall 'Live in Paris' Słynny koncert pełen ekspresji i muzycznych doznań.

 

dianakrallliveinparis.jpg

 

 

 

The Eagles 'Farewell Tour' koncert z Melborune. Chyba najlepszy ich występ jaki znam.

 

egels.jpg

>Bobcat

Fajna sprawa z tym radiem satelitarnym. Niestety nie posiadam. Czy mógłbyś coś polecić?

Zwykły tuner Sat na kanały niekodowane (FTA). Włączasz go do amplitunera.

 

Tuner od jakiejś platformy cyfrowej (przykładowo: Cyfra+) złapie cały pakiet tego nadawcy, oraz kanały niekodowane, ale tylko te które nadawca tam wsadzi. Tuner, o ktrórym piszę złapie wszystkie stacje FTA. Ustawi w dwie listy: TV i Radio. Mogę Ci polecić mój Opticum HD X403p. Zajrzyj proszę na www.globo.com.pl .

 

I jeszcze jedno: stacje radiowe emitujące w DD 5.1 są na chwilę obecną tylko na satelicie Astra. Dobrze jest mieć antenę z zezem, która widzi dwa satelity: Hotbird i Astrę.

Kiedyś mocno siedziałem w technologi sat ale poprzez wielokrotne kombinacje z softami kiedyś uwaliłem tuner. Jak kupię jakiś TV wreszcie to pomyślę o jakimś linuksowym potworze.

Opticumy/Ortony są bardzo sympatycznymi tunerami, polecam.

 

O koncertach nie podyskutuję bo jakoś wolę DVDA czy SACD bez wizji, sama muzyka. Mam tylko wypasioną wersję "Rammstein" Volkerball no i fakt że "POWER" jest oraz "pulse" Floydów z których oglądnąłem tylko jedną płytę, echh dziwny jestem.

@ Krompac

 

Widzę że mamy podobne zainteresowania. Ja również najbardziej lubię wielokanałowe pure audio, bez obrazu.

 

@ Arton55

 

Małe uzupełnienie do tego, co napisałem na temat funkcji Bass Augment. Mam ją w pozycji ON dla Dolby Pro Logic II / DTS Neo:6. Dla Dolby Digital, DTS oraz nowych formatów jest OFF. Mój amplituner umożliwia niezależne ustawienia.

Ja jestem otwarty na wszelkie wydawnictwa. Bobcat, przypomniało mi się, jak kiedyś zwracałeś uwagę na transmisje koncertów noworocznych z Wiednia. Podzielam tą fascynację. Myślę, że warto zwrócić tu uwagę na wydawnictwa tych koncertów. Od nich to zaczęło się moje zainteresowanie muzyką poważną. Wszystkie odznaczają się wysokimi walorami artystycznymi Dają możliwość przeniesienia się wprost do sali koncertowej i uczestniczenia w niecodziennej gali.

 

'New Year's Concert 2002' Seiji Ozawa SACD DSD stereo/surround

 

newyearsconcert20022.jpg

 

'Neufahrskoncert 2005' Lorin Maazel SACD DSD stereo/surround

 

neujahrskonzert20051.jpg

 

'Neujahrskonzert 2007' Zubin Mehta DVD DTS

 

neujahrskonzert20071.jpg

 

'Neujahrskonzert 2009' Daniel Barenboim BD DTS-HD

 

neujahrskonzert20091.jpg

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.