Skocz do zawartości
IGNORED

jak zbudować wzmacniacz hi end


hauser7

Rekomendowane odpowiedzi

A z mojego doswiadczenia na temat budowy wzmacniaczy a nieskromnie powiem ze mam go troszeczke. To wzmacniacz bardzo latwo przesterowac stromym impulsem o nawet malej amplitudzie, wzmacniacz przesterowany to powylaczane tranzystory ktore potrzebuja sporego czasu aby ponownie wejsc w przewodzenie, jesli przyjac ze takie przesterowania wystepuja statystycznie na jednostke czasu powoduje to ze sygnal bedzie obrabiany z dodatkowym bledem.Bledy te maja charakter mechaniczny takie jakie nie wystepuja w przyrodzie na ktore ucho jest wyjatkowo wrazliwe. Kazdy stopien bardzo latwo przesterowac zaczynajac od uladu roznicowego do kaskody, ba... powiem wiecej wzmacniacze sa non stop przesterowane, mam na to dowody pomiarowe. Warto tak projektowac wzmacniacz aby byl odporny na przesterowania stromymi impulsami a jesli juz zostanie przesterowany blyskawicznie wrocil do liniowosci. No coz niektore wzmacniacze lampowe sa wyjatkowo odporne na przesterowania jesli juz wystepuje nawet ogromne przesterowanie wchodza tam w to miejsce parzyste harmoniczne ktore swym charakterem sa jak instrument bogatszy w brzmienie. Dla tego wzmacniacze tranzystorowe w tradycyjnej topologii musza byc projektowane o mozliwie krotkim czasie narastania sygnalu oraz w technologii anty zatrzaskowej. Zreszta nie tylko ten parametr jest wazny nie mniej istotna jest doskonala liniowosc w otwartej petli ktora jak wiadomo nie latwo uzyskac, plytkie sprzezenia zwrotne, parowanie tranzystorow, dobra jakosc elementow polprzewodnikowych, wysokie prady wtornikow wyjsciowych wysoko w klasie A. No i cieplo ma ogromne znaczenie na znieksztalcenia ma ono swoja predkosc rozchodzenia sie dochodzaca nawet do 100Hz to tez powoduje dodatkowa modulacje.

 

pozdrawiam stasioP

Gość Arek__45

(Konto usunięte)

Można to samo zagadnienie rozgryść w sposób jaki proponuje mój interlokutor, kol. DWPL, na Elce: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic985463-180.html, koniec konców wychodzi na ta sama pojemność choć kol. tam podstawił do wzoru na moc rms wzmacniacza wartość Ucc przez co postulowana pojemność filtru wyszła dwukrotnie większa.

 

Crown w koncówce MA5000VZ stosuje ciekawy patent polegający na szeregowym bądż równoległym łączeniu dwóch identycznych zasilaczy w zależności od tego czy potrzeba napięcia w piku, czy prądu. Service manuale są na witrynie Crowna. Tylko czy klasa H albo powyższe wynalazki nie wpłyną na dźwięk, jak zwylke eksperyment mógłby wykazać. Powtórzenie takiego ma5000 w warunkach Diy nie ma sensu, taniej kupić używkę z rynku wtórnego. A tak na marginesie ostatnio znalazłem chińską witrynę na której skośnoocy magicy pokazali swoje podróbki Labgrupena. Się porobiło...

 

 

...zasilacz w NVA AP 70..

post-15075-0-66012300-1304157501_thumb.jpg

A z mojego doswiadczenia na temat budowy wzmacniaczy a nieskromnie powiem ze mam go troszeczke. To wzmacniacz bardzo latwo przesterowac stromym impulsem o nawet malej amplitudzie, wzmacniacz przesterowany to powylaczane tranzystory ktore potrzebuja sporego czasu aby ponownie wejsc w przewodzenie, jesli przyjac ze takie przesterowania wystepuja statystycznie na jednostke czasu powoduje to ze sygnal bedzie obrabiany z dodatkowym bledem.Bledy te maja charakter mechaniczny takie jakie nie wystepuja w przyrodzie na ktore ucho jest wyjatkowo wrazliwe. Kazdy stopien bardzo latwo przesterowac zaczynajac od uladu roznicowego do kaskody, ba... powiem wiecej wzmacniacze sa non stop przesterowane, mam na to dowody pomiarowe. Warto tak projektowac wzmacniacz aby byl odporny na przesterowania stromymi impulsami a jesli juz zostanie przesterowany blyskawicznie wrocil do liniowosci. No coz niektore wzmacniacze lampowe sa wyjatkowo odporne na przesterowania jesli juz wystepuje nawet ogromne przesterowanie wchodza tam w to miejsce parzyste harmoniczne ktore swym charakterem sa jak instrument bogatszy w brzmienie. Dla tego wzmacniacze tranzystorowe w tradycyjnej topologii musza byc projektowane o mozliwie krotkim czasie narastania sygnalu oraz w technologii anty zatrzaskowej. Zreszta nie tylko ten parametr jest wazny nie mniej istotna jest doskonala liniowosc w otwartej petli ktora jak wiadomo nie latwo uzyskac, plytkie sprzezenia zwrotne, parowanie tranzystorow, dobra jakosc elementow polprzewodnikowych, wysokie prady wtornikow wyjsciowych wysoko w klasie A. No i cieplo ma ogromne znaczenie na znieksztalcenia ma ono swoja predkosc rozchodzenia sie dochodzaca nawet do 100Hz to tez powoduje dodatkowa modulacje.

 

pozdrawiam stasioP

 

Chodzi ci pewnie o przesterowanie stopni wejściowych a nie samego wzmacniacza i o sławetne zniekształcenia TIM.

Tu akurat im mniejsza moc tym łatwiej się tych zniekształceń pozbyć bo we wzmacniaczach mniejszej mocy łatwiej jest uzyskać wysokie SR.

StasioP> Transjent Intermodulation Dstortions spowodowane są czasem opóźnienia reakcji sprzężenia zwrotnego. Wzmacniacze bez sprzężenia zwrotnego generują mniej TIM-ów za to nieco więcej harmonicznych. Sprawa ta jest bardzo szczegółwo wyjaśniona w książce Feszczuka "Wzmacniacze Elektroakustyczne" WkŁ 1986. Nie mam skanera zrobie foto. Zreszta pdf jest osiagalny na chomiku.

 

Co do lamp, przed chwilą ktoś poruszał problem przesterowań: moim zdaniem jeśli lampa SE P=10W zasila zsetawy głośnikowe o skuteczności mniejszej niż 90db to nie ma takiej możliwości aby przy nieco dokręconej głośności, nie wchodziła w clipping. Zwłaszcza że niektórzy melomani lubią słuchać dość głośno. Potem wypowiadają się jaką to bogatą barwą grają ich 300B. Ciekawe zkąd ta 'bogata barwa'? Jeśli komuś to odpowiada, to wszystko w porządku.

Chodzi ci pewnie o przesterowanie stopni wejściowych a nie samego wzmacniacza i o sławetne zniekształcenia TIM.

Tu akurat im mniejsza moc tym łatwiej się tych zniekształceń pozbyć bo we wzmacniaczach mniejszej mocy łatwiej jest uzyskać wysokie SR.

Nie, chodzi mi o przesterowanie calego wzmacniacza. No niby tak, nim mniejsza moc tym szybszy wzmacniacz bo szybsze tranzystory ale bardziej, z doswiadczenia wiem, ze to bardzo zalezy od topologii wzmacniacza mozna stosowac roznego typu uklady przyspieszajace i antyzatrzaskowe i zmniejszac TIM. A TIM slychac BARDZO wiec smieje sie czesto z tego jak mowi sie ze wystarczy 0.75Vus aby TIM nie byl slyszalny. Chociaz czesto mamy wzmacniacze ktore maja 10-20Vus i graja dobrze. Chociaz ten parametr nic nie mowi o wewnetrznej szybkosci wzmacniacza bo szybkosc jest ograniczona na wejsciu. Moim zdaniem wzmacniacz powinien byc maksymalnie szybki ale ta szybkosc musi byc kontrolowana sprzezeniem zwrotnym.

Dzięki Tomq88

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

..wczesniej bylo nawet tak..monobloki A 80

 

Żywcem z Elektrody ;P

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lampa z reguła ma zawsze wyższe zasilanie od tranzystora, więc ten "czysty" clipping ścinania napięcia jest tu bardzo problematyczny.

Zresztą, że nie chodzi tu o 'cliping", który to z łatwością można zauważyć słuchem, ale o to, że lampa gra w wiekszości przypadków znacznie lepiej od tranzystora na "zwyczajnych" poziomach głosności i przy cichym słuchaniu. Wtedy clipping można pominąć w rozważaniach jego wpływu na jakość dźwięku.

Lampa ma oczywiście swoje wady i ograniczenia, ale to inna sprawa. Zwracam jedynie uwagę, by nie podchodzić do wszyskiego zbyt schematycznie, powtarzając schematy 'zaczytane' na forach internetowych. Należy przede wszystkim zacząć szukać samemu i mieć mozliwośc porównywania z innymi wyrobami i innymi komletnymi systemami.

To jest istotne, bo jeśli ograniczamy się w poszukiwaniach jedynie do naszych "czterech kątów" , to możemy sie kręcić w kółko. Bo jeśli ograniczeniem dla dźwieku nie jest wzmacniacz ale np. kolumny albo źródło, to tracimy czas na zrobienie "lepsiejszego" wzmacniacza.

Oczywiście, jeśli w ogóle naszym celem jest uzyskiwanie dobrego dźwięku a nie kolejne realizacje techniczne. Ale to wtedy jest Hi-Fi a nie Hi-End.

 

Stasiop poruszył zagadnienia, które mają istotny wpływ na jakośc dźwięku, nie związane z wymaganiami "dyskotekowych' poziomów głosności.

Jeśli chodzi o SR, to wzasadzie mowa tu była nie o SR ale o parametrze SN - szybkośc narastania, która jest parametrem dla sygnałów o normalnej, małej amplitudzie, które wzmacniacz ma przenosić.

Natomiast SR, czyli Slew Rate jest parametrem dla zachowania się układu wzmacniającego, gdy na jego wejściu pojawi się sygnał przesterowujący (pik) i określa czas, jaki jest potrzebny układowi, by po tym przesterowaniu wrócił do liniowej pracy. Oba te parametry nie są sobie zupełnie równoznaczne i mogą się od siebie znacznie róznić. Może być wzmacniacz o dużej szybkości narastania ale SR będzi miał znacznie mniejsze, na tyle, że grać będzie jak przymuł :) W zasadzie miarodajny w tym przypadku jest jedynie pomiar.

 

Co do lamp, przed chwilą ktoś poruszał problem przesterowań: moim zdaniem jeśli lampa SE P=10W zasila zsetawy głośnikowe o skuteczności mniejszej niż 90db to nie ma takiej możliwości aby przy nieco dokręconej głośności, nie wchodziła w clipping. Zwłaszcza że niektórzy melomani lubią słuchać dość głośno. Potem wypowiadają się jaką to bogatą barwą grają ich 300B. Ciekawe zkąd ta 'bogata barwa'? Jeśli komuś to odpowiada, to wszystko w porządku.

No tak, ale tu bardziej chodzi o to co ucho lubi a czego nie, przykladowo przy lampach jesli to jest konstrukcja single-end mamy niezmiernie maly TIM przy przesterowaniach lampa po prostu siadzie, wygeneruje ogromna ilosc parzystych harmonicznych ktore ze swej natury sa jak lepszej jakosci skrzypce, bogatszy dzwiek spiewaczki, ladniej grajacy fortepian. A przy zle skonstruowanym wzmacniaczu tranzystorowym kazde przesterowanie konczy sie generacja najrozmaitszych nieparzystych i parzystych harmonicznych ktore to nieparzyste dla ucha brzmia ostro mechanicznie i sztucznie jak kruszony lod ;). Lampa ma tez male znieksztalcenia termiczne.

 

Nie jestem zwolennikiem lamp bo co tu jednak mowic nie mowic, lampa to nie jest prawda we wzmacnianiu sygnalu, ale chce tez przez ta swoja wypowiedz zaznaczyc ze skonstruowanie wysokiej jakosci wzmacniacza tranzystorowego jest niezmiernie skomplikowane. Wiec jesli nie ma sie wystarczajacej wiedzy na temat ukladow tranzystorowej lepiej wziac sie za lampe. Poprostu w lampie duzo trudniej cos spieprzyc chociaz na temat lamp nie wypowiem sie bo na temat kontrukcji wzmacniaczy lampowych mam wlasciwie nikle pojecie.

Dlatego też w kewstii bezkompromisowych lamp kłania się układ OTL. Bardzo ciekawe jak gra np ten wynalazek:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To jest też nowatorskie podejście:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie zapominajmy o trafie wyjsciowym.

 

To jest jedno z głównych ograniczeń lampy i bez włożenia kupy pieniędzy w takie trafo nie ma co marzyć o hiendowych rezulatatach. Dlatego lampa większości kojarzy się z plumkającą 'beczułką'. Ale mozna to zrobić dobrze, nawet bardzo dobrze i to na tej "sławnej" 300B. Sliver Ground Waszczyszyna jest dobrym przykładem. Jak ktoś miał mozliwość tego spokojnie sobie posłuchać, to wie, o co chodzi.

Dlatego też w kewstii bezkompromisowych lamp kłania się układ OTL. Bardzo ciekawe jak gra np ten wynalazek:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To jest też nowatorskie podejście:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie lampy to nie jest rozwiazanie w XXI wieku. Cieplo, zywotnosc, moc i znieksztalcenia dyskwalifikuja je aby stosowac je w obecnych czasach teraz mozna projektowac urzadzenia tranzystorowe znacznie lepsze pod kazdym wzgledem. Lampy graja dobrze bo maja niski TIM i dobra termike wszystkie te zalety w tranzystorowcach mozna zamiescic z duzym naddatkiem i polepszyc inne parametry o ktorych lampowce moga tylko pomarzyc jak realnie odczuwana dynamike kontrolowany niski bas i brak podbarwien instrumentow. Bo jesli mam sluchac Stradivariusow to chce uslyszec ich harmoniczne a nie dodatkowe harmoniczne lamp!

A zreszta sprawa jest bardziej zlozona jesli wezmie sie pod uwage tez przetworniki C/A tam dopiero jest "kaszana" to one powoduja przesterowania wzmacniaczy nie mowiac juz o jitterr ktory zmienia ostro brzmienia. Lampa znowu wzmacnia to z malym TIMem bedac glucha na ostre cyfrowe sygnaly ale tez maskuje bardzo sprytnie znieksztalcenia.Ale jeszcze raz powtarzam mozna to obejsc MOZNA!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TIM nie jest związane ze sprzężeniem zwrotnym już o tym pisałem ja i wielu mądrzejszych od mnie nie będę się powtarzał. We wzmacniaczach lampowych może być nawet większy niż w tranzystorowych (Tam SR jest góra klika v/us).

Natomiast niedostateczny SR może faktycznie powodować problemy we wzmacniaczach z nfb tak jak płytkie sprzężenie zwrotne z niedostatecznie zdegenerowanym wzmacniaczem różnicowym. Małe wzmacnianie pętli to duże napięcie różnicowe (sygnał błędu) na wzmacniaczu różnicowym który bez degeneracji ma tylko kilku miliwolt-owy zakres liniowej pracy. Dobrym przykładem jest SymAsym w którym 2 stopień pracuje z napięciem różnicowym kilkadziesiąt mV.

 

Żeby nie było tak na sucho :) Wzmacniacz z moją modyfikacją NDFL(Nested Differentiating Feedback Loops) - Nested TMC (NTMC) :) Driver jest push-pull-owy trochę nietypowy bo podwójny diamond ale eksperymenty z kondensatorami przyspieszającymi mnie skutecznie do tego rozwiązania zniechęciły :) (kondensator szybko się przeładowywał i kręcił prądami spoczynkowymi wyjścia i drivera)

NTMC przedyskutowałem jakiś czas temu z Edmond-em i spr. w mojej HECY co ciekawe wzmacniacz wyglądał na stabilny :)

Wzmacniacz czekał na swoją kolej kilka miesięcy ostatnio do niego wróciłem bo wpadły mi w ręce tranzystory SIT :) i jak tylko uda mi się kupić większą uniwersalistkę to to zmontuje i się okaże co to jest wartę :)

Mimo gigantycznego nfb :) wzmacniacz się nie ślimaczy SR jakieś 60V/us.

Układ można dostosować do dowolnego (prawie) zasilania i ilości tranzystorów wyjściowych. Driver zjada trochę napięcia zasilania więc osobne zasilanie stopnia napięciowego będzie konieczne.

Zniekształcenia są raczej pomijalne i w praktyce będą zależeć w 100% od implementacji a nie od układu :)

THD20 dla 2om przy 40Vp na wyjściu (400W ) są mniejsze niż 1ppm raczej ociągnięcie takiego wyniku w praktyce mając do dyspozycji 2 warstwy miedzi na płytce jest mało realne :) Może gdyby to z balansować (brak prądów obciążenia w masie) ale liczbę tranzystorów trzeba by wtedy pomnożyć przez 2.

Schemat jest mocno roboczy wielu rzeczy na nim brakuje w tym klampa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-28110-0-40294800-1304179903_thumb.jpg

post-28110-0-26573000-1304179913_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

Oto reprodukcje z książki 'Wzmacniacze Elektroakustyczne'

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) post-33778-0-22909200-1304181935_thumb.jpgpost-33778-0-89631000-1304181962_thumb.jpgpost-33778-0-73208000-1304181996_thumb.jpg

 

post-33778-0-64387500-1304182063_thumb.jpgpost-33778-0-88165100-1304182093_thumb.jpgpost-33778-0-06536400-1304182120_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TIM nie jest związane ze sprzężeniem zwrotnym już o tym pisałem ja i wielu mądrzejszych od mnie nie będę się powtarzał. We wzmacniaczach lampowych może być nawet większy niż w tranzystorowych (Tam SR jest góra klika v/us).

 

Oczywiscie ze TIM jest zwiazany ze sprzezeniem zwrotnym prosze o linki swiadczace ze sie myle jesli mozna? Tak w lampowkach owszem TIM moze byc znacznie wyzszy to zalezy od topologii pisalem o tym. To nie jest tak ze jak wzmacniacz ma wysoki SR to musi miec niski TIM to rowniez zalezy od topologii. A jesli chodzi o Twoj schemacik wyglada to ciekawie chociaz nie do konca wiem jeszcze jak to pracuje.Plywajacy prad spoczynkowy bedzie odpowiadal za wysokie zniekszalcenia termiczne to jest bardzo istotny kawalek topologii, ale mam wrazenie ze jak go kompensowales kondensatorami to Ci sie raczej wzbudzil a nie krecil pradem spoczynkowym. Nastepna sprawa Tranzystory typu FET jako wtorniki maja ogromne pojemnosci bramki, tam trzeba pradu aby to szybko przeladowac, wzmacniacz moze byc szybki na fetach ale to szybkosc bez kontroli tu nie chodzi o zrobienie klucza a ten schemat wyglada na szybki klucz! To nie idzie w parze z audio. Wzmacniacz ma miec wszystkie super parametry w otwartej petli-takie jest moje zalozenie. 60V/us to duzo...? Przy tej amplitudzie (mowisz ze to moc 400W), to powinno byc co najmniej 200V/us ;) Ale goraco zachecam do skonczenia wzmacniacza bo jak to czesto w audio bywa ostatecznym sedzia jest sluch. Schemat bardzo ciekawy bardzo interesujacy- twoja konstrukcja?

 

Oto reprodukcje z książki 'Wzmacniacze Elektroakustyczne'

Oj jak sie widzi ta ksiazke pana Feszczuka to lza sie w oku kreci z nia stawialem piewrsze kroki w budowie wzmacniaczy. Doskonala pozycja pan Feszczuk zdradza wielkie tajemnice wzmacniaczy tu :)

 

To bedzie super wzmacniacz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywiscie ze TIM jest zwiazany ze sprzezeniem zwrotnym prosze o linki swiadczace ze sie myle jesli mozna?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A jesli chodzi o Twoj schemacik wyglada to ciekawie chociaz nie do konca wiem jeszcze jak to pracuje.

 

:)

Plywajacy prad spoczynkowy bedzie odpowiadal za wysokie zniekszalcenia termiczne to jest bardzo istotny kawalek topologii, ale mam wrazenie ze jak go kompensowales kondensatorami to Ci sie raczej wzbudzil a nie krecil pradem spoczynkowym.

Chodziło mi o kondensator przyspieszający C2 w układzie jak w załączniku wymuszający puch-pull-ową pracę driver-a.

Nastepna sprawa Tranzystory typu FET jako wtorniki maja ogromne pojemnosci bramki, tam trzeba pradu aby to szybko przeladowac, wzmacniacz moze byc szybki na fetach ale to szybkosc bez kontroli tu nie chodzi o zrobienie klucza a ten schemat wyglada na szybki klucz!

Po to dałem push-pull-owe drivery, popłynie tyle ile będzie trzeba :). Jaki klucz ?

Wzmacniacz ma miec wszystkie super parametry w otwartej petli-takie jest moje zalozenie.

Jak by miał wszystkie super to nie potrzebne by było sprzężenie zwrotne :)

60V/us to duzo...? Przy tej amplitudzie (mowisz ze to moc 400W), to powinno byc co najmniej 200V/us ;)

Mówię że 400W ale przy 2om i 40Vp na wyjściu :)

Poprzednik miał ponad 200V/us :) (CFA to nie mogło być inaczej :) )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

THD 1k 100W/4om -120dB zmierzone metodą różnicową. Na sygnale muzycznym i obciążeniem głośnikiem zniekształcenia ginęły w szumie układu pomiarowego :) Mam nadzieje że nie muszę pisać o brzmieniu :)

Ale goraco zachecam do skonczenia wzmacniacza bo jak to czesto w audio bywa ostatecznym sedzia jest sluch. Schemat bardzo ciekawy bardzo interesujacy- twoja konstrukcja?

Moja. Ale podwozie to wzmacniacz Alexadra i NDFL prof Edward. M. Cherry ((U S Patent 4243943))

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-28110-0-70752100-1304191241_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"We designed our valve (tube) amplifier, manufactured it, and put it on the market, and never actually listened to it. In fact, the same applies to the 303 and the 405" - Peter Walker - Quad

W dalszym ciagu po przeczytaniu artykulu Cordella twierdze ze TIM zalezy od petli, owszem TIM przenosi sie w pasmo ponadakustyczne jesli wzmacniacz jest szybki ale pozostaja po tym nieparzyste harmoniczne ktore ostro slychac w pasmie akustycznym. Oczywiscie petla globalna bedzie je zmniejszac ale wzmacniacz musi byc szybki aby mial spory naddatek wzmocnienia przy duzych czestotliwosciach No i nie twierdze ze wzmacniacz ma byc bez petlii z plytkim sprzezeniem zwrotnym, twierdze wlasciwie co i Ty musi byc szybki ekstremalnie szybki 200V/us moim zdaniem jest OK a wlasciwie wazniejszym parametrem jest tu czas ustalania sie wzmacniacza i jego lagodny przebieg bez oscylacji-wzmacniacz lagodnie skompensowany. No a jesli chodzi o liniowosc wzmacniacza w otwartej petli to zrob eksperyment i podkrec wzmacniacz w czysta klase A na pare sekund i posluchaj dzwieku- jestem pewny ze sie zdziwisz jak slychac tranzystory. A FETy owszem sa duzo szybsze ale ich liniowosc jest tragiczna one bardziej nadaja sie do ukladow przelaczajacych jako klucze a nie jako element liniowy moim zdaniem naddatek pasma FETow nie zrekompensuje ich znieksztalcen no chyba ze uda Ci sie zrobic ogromne predkosci 1000-2000V/us ale nie sadze by taki manewr dal sie wykonac. Dla tego jestem zwolennikiem Bipolarnych bo we wzmacniaczach trzeba umiec czasami isc na kompromis i znalezc zloty srodek.

Może ktoś zdecydowałby się na zdefiniowanie zniekształceń i ich natury.

Komu tam bliżej do ukończenia dyplomu?

Raven?

 

Proponuję:

 

Harmoniczne: ...

Dlaczego parzyste są miłe a nieparzyste wstrętne ;)...

 

TIM:

Podział...

 

Inne:

Skrośne...

...

 

Jestem sobie w stanie wyobrazić, że odpowiedni element o charakterystyce zależnej od napięci i/lub prądu źle zaaplikowany będzie generował TIM. Nazwijmy je TIM`ami statycznymi a te z przesterowaniami elementów na skutek nienadążania sprzężenia z wyjścia wzmacniacza dynamicznymi, itd,...

 

Podobnie można podejść do szumów (elementów aktywnych, rezystorów, strukturalnych 1/f,...) i teorii dopasowania stopni.

 

W dalszym ciągu wątku będzie można rozmawiać o zdefiniowanych zjawiskach i wskazywać jakie rozwiązania układowe je minimalizują. Przy okazji watek miałby charakter edukacyjny.

Może ktoś zdecydowałby się na zdefiniowanie zniekształceń i ich natury.

Komu tam bliżej do ukończenia dyplomu?

Dlaczego parzyste są miłe a nieparzyste wstrętne ;)...

... Przy okazji watek miałby charakter edukacyjny.

 

no miałby, ... gdyby nie musiał zawierać oczywistości oczywistych dla ludzi nawet ze statystycznym IQ

w zamian proponuję zdefiniowanie wpływu czasu narastania end/pre na dźwięk (bo o SR to już poematy...)

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Harmoniczne: ...

Dlaczego parzyste są miłe a nieparzyste wstrętne ;)...

 

Dwa tony najlepiej brzmią gdy są oddalone od siebie o oktawę lub jej wielokrotność.

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Konsonans

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Dysonans

Na tej zasadzie 3-cia harmoniczna nie jest jeszcze taka zła, w końcu jest o oktawę i kwintę wyżej od tonu podstawowego, a kwinta jest też uważana za konsonans doskonały.

Na tej zasadzie 3-cia harmoniczna nie jest jeszcze taka zła, w końcu jest o oktawę i kwintę wyżej od tonu podstawowego, a kwinta jest też uważana za konsonans doskonały.

 

Ja dziękuje za takie zestrojenie gitary :)

Gość Cadam

(Konto usunięte)

Wygenerowałem dwa pliki dźwiękowe ze wzorów:

 

y = 0.5*sin(2*pi*t*f)+0.3*sin(2*pi*t*f*3)+0.1*sin(2*pi*t*f*5)

 

 

 

y = 0.5*sin(2*pi*t*f)+0.3*sin(2*pi*t*f*2)+0.1*sin(2*pi*t*f*4)

 

 

f=1kHz

-> raven1985

Jaka role spelniaja tranzystory (trudno odczytac ich oznaczenia) wlaczone miedzy rezystorami degenerujacymi lustra pradowe Q3/Q4 i Q6/Q7 w ukladzie z zalacznika ponizej:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja tam jestem zdania że same harmoniczne to chyba jednak tak bardzo nie szkodzą, przecież ogólnie teoria muzyki jest zbudowana na harmonicznych, choćby interwały takie jak kwinta (3:2) czy kwarta (4:3) nie wspominając o oktawie (2:1) są właściwie podstawą skal muzycznych, strojenia instrumentów, akordów itd.

 

Osobiście zaczynam się skłaniać ku opinii że harmoniczne jako takie to są niezłym narzędziem badawczym - bo dość łatwo się je mierzy. Tym niemniej to co naprawdę psuje dźwięk przy zniekształceniach nieliniowych to intermodulacja, pochodząca zresztą od tej samej nieliniowości od której biorą się harmoniczne. Tym niemniej znacznie trudniej się ją mierzy, brak standardów pomiarowych, w czasach przed-komputerowych w ogóle rzecz była raczej trudna do choćby zobrazowania.

Dwa sygnały o odpowiednich parametrach (kształt, częstotliwość i amplituda) podane na element nieliniowy i w wyniku badanie różnicowych i sumarycznych składowych (produktów intermodulacji) w sygnale wyjściowym.

 

O ile harmoniczne są do przełknięcia; w końcu same instrumenty swoją odmienność zawdzięczają różnej ich zawartości (skrzypce od skrzypiec).

Intermodulacje tworzą nowe sygnały będące sumami i różnicami składowych. Powstaje swoisty chrobotliwy chaos w muzyce.

Podobnie ze zniekształceniami skrośnymi złożonymi z bliżej nieokreślonych sygnałów.

 

Ale czym te parzyste są lepsze od nieparzystych?

Mamel chyba wie ale nie powie ;)

"...Mamel chyba wie ale nie powie ;) "

cienka średnia mamela, jego ciężkawy chłopski polot i brak wykształcenia technicznego nie predystynuje go do wchodzenia w dyskusje z Panami

mnie się tylko te skrzypce podobają

czniać to . . . jak mawia prawdziwy noblista - jadem na ryby

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.