Skocz do zawartości
IGNORED

AllFet Amp


jar1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich

Chciałbym przedstawić projekt nowego wzmaka, jaki ostanio chodzi mi po głowie. Schemat, jaki przedstawiam jest mojego pomysłu, ale muszę dodać, że punktem wyjścia była dyskusja na diyaudio odnośnie dość starego ale doskonałego układu JC3 (autor John Curl). Starałem uwzglednić większość uwag JC dotyczacych aktualizacji układu. Założeniem było stworzenie konstrukcji na samych FETach o minimalnej ilości stopni wzmocnienia. Obecna wersja jest 'rozpoznawcza' i ograniczam ją do klasy AB, ale docelowo może być to klasa A.

Kompletuję już części i zacząłem projektować płytkę.

Schemat podzieliłem na dwie części, bo te 40k nie pozwala na wklejenie go w całości.

Wszelkie komentarze i rady (również krytyka) będą mile widziane.

[obrazekLUKASZ-103371_1.jpg] [obrazekLUKASZ-103371_2.jpg]

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/
Udostępnij na innych stronach

>Nowy2

Trochę też. Zreszta Borbely i Curl robią teraz dość podobne układy. Obaj są zakochani w FETach. Sam Borbely często powołuje się na rozwiązania JC. Myślę, że najnowsze wzmaki Parasound również mają dość podobną topologię.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103379
Udostępnij na innych stronach

Calkiem fajna konstrukcja.

Niestety jest dosyc trudna w aplikacji a wynika to stad ze JFety sa praktycznie nie do sparowania.Konieczne jest sprzezenie termiczne wejsciowych par fetow ze soba.Jezeli offset bedzie do przyjecia to znowu fety go poglebia.Z topologji wynika duza szybkosc SR.Byc moze zamiana fetow z IRFP9240 na IRFP9150 poprawilo by rowne wartosci RDS ON w parze jako takiej.To gra dosyc fajnym miekkim i szybkim dzwiekiem.

Chociaz lubie fety to zamiast stopni wejsciowych robionych na piechote wole scalaki w technologii Bi czy tez Di-Fet.Tam mam je rownierz z tym ze na wspolnym podlorzu,jest to bardziej stabilne rozwiazanie.Ale wiekrzosc scalakow niestety wytrzymoje napiecia pon.100VDC p-p co czasem przeszkadza w uzyskaniu duzych napiec wyjsciowych.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103427
Udostępnij na innych stronach

Troche martwiace jest zastosowanie przez konstruktora rezystorow wyrownojacych w fetach mocy.

W stopniach z tr.bipolarnymi jest to konieczne,ale w fetach nieprawidlowe.Bo w fetach przy 2 i wiecej parach stosoje sie rezystory w bramkach w celu wyrownania pradow wejsciowych.

Widocznie gosciowi plywalo "0", i to byl jedyny ratunek.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103429
Udostępnij na innych stronach

>>Darkul

Ten 'gosciu' to ja. Układ jest w fazie projektowej i jeszcze nie był uruchamiany.

Dlaczego uważasz, że rezystory wyrównawcze dla FETów to błąd. Najczęściej są stosowane. Inaczej trzeba zapewnic dokładne sparowanie Fetów, aby zapewnić równy podział pradów w gałęziach. O ile wiem, to rezystory w bramkach są, by zapobiec oscylacjom. Jak mogą wyrównywać prądy w drenach?

Fety wejściowe są podwójne (w jednej obudowie), więc teoretycznie powinny być sparowane.

pozdr

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103436
Udostępnij na innych stronach

Dla ekstremistów, jako końcowe komplementarne pary, nadają się MOSFETy firmy EXICON (wg. Kustagona i CSR z Gdańska)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) potem potem wybrać producenta

Są jeszcze MNT-LC32016 i MNT-LC32020 firmy MAGNATEC, ale bez rekomendacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103478
Udostępnij na innych stronach

Tylko duze wartosci rez.w bramkach zabezpieczaja przed oscylacjami rzedu pow.1kOhm.

Fety jak wiesz sa sterowane napieciowo od 2 do 4 V DC.Ale zwroc uwage na prady polaryzacji bramki na ogol od

+/-150uV.A do tego dochodzi poj.zlacza ktora w pewnym stopniu sama ogranicza podatnosc na oscylacje [mam na mysli M.cz.]

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103481
Udostępnij na innych stronach

Na razie wybrałem te IRFy bo sa najtańsze. Curl jak i Boebely preferuja hitachi SK i SJ robione specjalnie pod audio. Ceny jednak znacznie wyższe. Jesli układ bedzie obiecujacy mozna będzie spóbować. Chociaz Nelson uważa, że IRF są OK.

>>Darkul

Powyzej 1kohm w barmkach juz znacznie obcinamy wysokie ze wzgledu na dużą pojemność wejsciową MosFetów. Pas daje 220 ohm i twierdzi, że to wystarcza.

pozdr

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103503
Udostępnij na innych stronach

darkul - stosowanie rezystorów nie jest błędem. Dzięki nim nie musisz sparować tranzystorów, rezystory poprawiają rozkład prądów. Oprócz tego stopień jest bardziej linearyzowany.

 

 

jar1 - dodał bym zenerki zabezpieczające bramki.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103540
Udostępnij na innych stronach

Igod

Na fetach to sie chyba nieznasz bo gdybys znal budowe struktory fetow mocy to zrozumialbys ze stosowanie fetow mocy kluci sie ze stosowaniem rezystorow wyrownojacych.Mosfety to nie bipole.

Pomusz koledze pominac je,ja dalem propozycje doboru fetow wartoscia RDS ON.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103586
Udostępnij na innych stronach

Czasem lepiej jest ustalic odpowiednia wartrosc VGS inna dla Nch i Pch.

Jak wiemy stosojac tzw.pary komplementarne fabryczne SR jest rozny dla dodatnich jak i ujemnych polowek.

I tutaj tez rezystory wyrownojace w niczym niepomoga.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103591
Udostępnij na innych stronach

Do Jar/jak zapowiedzialem.

Wedlug P.Horowitz/W.Hill"Sztuka elektroniki cz.1"W.K.L.

W tranzystorach polowych Mos,ktore charakteryzuja sie ujemna wartoscia wspolczynnika temperaturowego pradu drenu,gorace punkty w ogole nie wystepuja.W tranzystorach tych nie istnieje niebezpieczenstwo wtornego przebicia,a obszar bezpiecznej pracy jest ograniczany przez dopuszczalna moc wydzielana w tranzystorze.Z tych samych powodow we wzmacniaczach mocy z tranzystorami polowymi nie pojawia sie grozne zjawisko przebicia cieplnego,ktore musielismy polubic w przypadku wzmacniaczy z tranzystorami bipolarnymi.

Dodatkowym zyskiem ze stosowania tr.polowych w ukladach mocy jest mozliwosc ich rownoleglego laczenia,bez stosowania rezystorow wyrownujacych wartosci pradow plynacych przez poszczegolne tranzystory.

Takie rezystory sa niezbedne przy rownoleglym laczeniu tr.bipolarnych.KONIEC.

 

Fety sa wredne,ale w koncu i je mozna ujarzmic tylko trzeba ich troche spalic trenujac poszczegolne typy.

Jak sie okazuje to np.IRF powiedzmy 540 od roznych wykonawcow ptrafi sie bardzo roznic VGS,RDS ON,C IN itd.

Lepiej czasem dac po 1 parze Mosow na wyjsciu z dobrany RDS ON niz 2 czy 3 tzw.komplementarne.

Osobiscie najpierw wybieram dobrego Pch.i do niego dobieram Nch.a RDS ON pokrywa sie z porownywalnymi pradami.Pojemnosci wtedy tez sa zblirzone.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103599
Udostępnij na innych stronach

Nowy2, a Ty kiedyś napiszesz coś ciekawego na tym forum, czy będziesz wiecznie adwokatem?

 

 

Może mi wkleić cytaty z 20 książek, ale co z tego?

 

Konstruktorzy i producenci którzy znają się na tym 100 razy lepiej niż darkul to stosują. On jeszcze nie pozjadał wszystkich rozumów, chociaż tak myśli.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103615
Udostępnij na innych stronach

Igod chce teoretyzowac z facetami ktorzy sa wykladowcami w m.in.Uniwersytecie Harwarda.Ma tupet gosc.

Ja tez swojego czasu stosowalem rez.wyrownujace pod fety i uznalem to z biegiem doswiadzczenia za blad.

Miej facet troche pokory.

A propo Apexa PA05,zrob gosciu wzmak z fetami o nawet polowe gorszych parametrach z takim malym dryftem VDC na wyjsciu to bedziesz batmanem z platynowa pelerynka.Nawet nieoczekuje od ciebie odpowiedzi dlaczego niska wartosc potencjalu stalego na wyjsciu ma istotne znaczenie dla dzwieku juz nie mowiac o parametrach z tym zwiazanych.

Pomoz koledze jak sie pozbyc wad ukladu i co zrobic by ukazana nam konstrukcja byla jak najlepsza!A jest warta zabawy mimo ze jak dlamnie jest troche zbyt skomplikowana ale jest to kwestja indywidualnego podejscia.

PYTANIE: JAR jakim VDC to chcesz zasilac?

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103668
Udostępnij na innych stronach

> jar1, nowy2

Przeczytalem wasze wpisy tu i w temacie "wzmacniacz mocy" i nieźle kombinujecie. Padło parę nazwisk różnych konstruktorów z czego wnioskuję że macie niezłe rozeznanie w budowie różnych wzmacniaczy. Dodam że większośc ich konstrukcji bardzo sobie cenię, polecam jeszcze może Cordella i Howksforda, z których konstrukcjami też warto się zapoznać. Dobra rada - trzymajcie się tego co oni podają a nie szukajcie tutaj kogoś kto dla was na nowo odkryje amerykę. To są ludzie, za którymi stoi wiele lat dorobku naukowego, nie piszących różnych bzdetów, które w środowisku naukowyn i biznesowym przekreślą ich karierę. Nie są to też typowi teoretycy, lecz także praktycy, projektujący dla wielu firm audio i w niejednym wzmacniaczu znalazłem publikowane przez nich rozwiązania. Tu na forum jest wielu, którzy chętnie poprawili by samego Boga (niech się nie obrazi pare osób, których wiedzę i poszukiwania dobrych rozwiązań sobie cenię - ich to nie dotyczy) nie mając o tym wiele pojęcia. Tak, potem kilka fajnych pomysłów, które się tu pojawiły umarło zanim na dobre się narodziły (wzmacniacz, kable sieciowe i kondycjoner, ten temat tez widzę zaczyna schodzić na manowce). Bezsensowne kłótnie nie wiadomo o co zdają się być nieraz najważniejsze.

Nie zawracajcie też sobie głowy książkami takimi jak wyżej. Są dobre dla początkującego radioamatora, ale nie dla konstruktora majacego większe ambicje. Zawierają wiele uproszczeń mogących wprowadzić w błąd jak choćby ten z ujemnym współczynnikiem temperaturowym (jest owszem ujemny ale tylko w pewnym zakresie , który ma znaczenie dla przebicia ale nie stabilizacji punktu pracy). Na www jest wiele świetnych opracowań (patrz w/w nazwiska) i tam szukajcie. Jeśli chodzi o sterowanie mosfetami mocy polecam świetne opracowanie Cordella opublikowane swego czasu na łamach AES sprawdzone przeze mnie i wielu innych (nieraz z drobnymi modyfikacjami) w praktyce (jesli macie tu jakieś pytania to proszę na mail).

Odnośnie _igoda_ choć często się z nim nie zgadzam to nieraz jego uwagoi wydaja mi się nadzwyczaj trafne, i je też czasami warto wziąść pod uwagę.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103682
Udostępnij na innych stronach

Ot i wpis samego guru?!

Tylko o czym?

Caly czas slogany a podpowiedzi nadal brak.

Kombinujecie??????

Dajcie na tapete swoje opracowania o ile nie sa scisle tajne!

Tylko lubicie sie madralizowac i czesto powielac czyjes dokonania i upieracie sie ze tylko kolesie z zachodu sa najlepsi!

Facet JAR zrobil fajny projekt i zamiast konstruktywnie sie okreslic to wciaz slysze o tym i o tamtym.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103739
Udostępnij na innych stronach

darkul nie robi wzmacniaczy na fetach bo IMHO brzmią kwadratowo i okrutnie.

 

Co do napięcia stałego na wyjściu... 1-2mV to taki standard u mnie.

 

Zrobiłeś dwa wzmacniacze, jeden na TDA, drugi na PA05 za 400$ i krzyczysz. Nie stresuj się tak, to dłużej pożyjesz.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103758
Udostępnij na innych stronach

A olewanie ksiazki o podstawach to juz czyste szyderstwo.

I zapraszanie na priva w celach douczania to rez jest ciekawe,platnie czy bezplatnie.

To jest elektronika a nie szarlataneria.

Moze lepiej znowu niech padnie temat powielajcie legendy dzwieku Passa i LC Audio[Nieujmujac tym firmom].

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103759
Udostępnij na innych stronach

>Igod

Tylko sie obsmialem.

Lubisz tlen marnowac,trudno.

Od dzis olewam twoje wpisy,bo tylko marudzisz i cedzisz smutnie ze oni,tamci stosuja a nie ze ja I good,bo zamalo wiesz o tym i owym robaczku.A powielanie ukladow tez wymaga znajomosci tematu.

Jak powiesz cos madrego popartego pomiarem i uzasadnisz to w sposob zeczowy to sie z tym zgodze ale nie licze na to bo jestes skostnialy i pokazales nieraz to swoimi wpisami.

Napisz jeszcze ze fety w wzmacniaczu najlepiej graja w ukladzie wspolnego drenu albo lepiej bramki.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103773
Udostępnij na innych stronach

Podpowiedź jest wśród nazwisk, które są podane przeze mnie, nowego2 i jar1. Tam są odpowiedzi na większośc

zadawanych tu pytań i uważam, że są to odpowiedzi najlepsze, analizujące zjawisko od początku do końca. Odpowiedzi znacznie lepsze od tych które tu padają (moim skromnym zdaniem) i dlatego uważam, że właśnie tam powinno się ich szukać niż podążać błędnymi ścieżkami. Jar1 też nie stworzył tu nic nowego tylko powielił z kilku różnych (bądź jednego) rozwiązań. I dobrze, bo wychodzi ze sprawdzonych i to dobrych schematów. Dalsze wskazówki znajdzie wśród literatury, która jest podana, wystarczy wklepać nazwiska w wyszukiwarkę i poszukać. Tam jest mnóstwo wskazówek jaką drogą iść dalej metodą kolejnych modyfikacji układów. Wydaje mi się, że jar czy nowy ma na tyle wiadomości aby sam dotarł do najlepszego układu, a wskazówki, które tu są podawane uważam, że w większości prowadzą w złym kierunku.

Wcale nie wstydzę się powielać rozwiązań za którymi stoją nazwiska podane powyżej. 90% stosowanych prze ze mnie układów to w jakimś stopniu zlepek różnych modyfikacji tych rozwiązań. Pozostałe 10% choć własne opracowania to pewnie też takie które już ktoś gdzieś zastosował. Nie czuję się lepszym teoretykiem od tych osób i nie usiłuję na nowo odkryć czegoś co dawno zostało odkryte. Jeśli ktoś zaś jest lepszy od nich (ale nie tak, że mu się tylko to wydaje) to pozostaje mi tylko pogratulować.

>jar1, nowy 1, itp.

Składając wzmacniacz z fragmentów poszczególnych schematów (Cordell, Hawksford, Borbely, Stochino, Tanaka, Curl, niektóre układy Elektora itp.) możecie stworzyć wzmacniacz śmiało stawiający czoła wszystkiemu co istnieje. Jest to żmudna praca polegająca na optymalizacji dla danego rozwiązania punktów pracy i klasy elementów. Które będą najlepsze nikt wam tego nie powie. Zależy to wyłącznie od sprzętu jaki posiadacie i Waszych preferencji.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/7327-allfet-amp/#findComment-103785
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.