Skocz do zawartości
IGNORED

Impedancja kolumn 6 Ohm, wzmacniacz 8-16


wkuzia

Rekomendowane odpowiedzi

Czy podpięcie kolumn o prawdziwej impedancji 6 Ohm może skutkować uszkodzeniem wzmacniacza, który wg specyfikacji obsługuje 8-16 Ohm ?

Powinno się podłączać kolumny o takiej impedancji jaką przewidział producent wzmacniacza. Co Ci z tego, że ktoś na forum napisze, że nie powinno się nic stać? Z drugiej strony, wiele konstrukcji ma opisaną przez producenta impedancję znamionową 8 ohm a z charakterystyki wynika, że momentami jest dobrze poniżej 3 ohmów. Dobrze zaprojektowany wzmacniacz powinien poradzić sobie ze wszystkim a nawet jak nie to zabezpieczenia nie pozwolą na uszkodzenie elektroniki ani kolumn (nawet w przypadku przesterowania prąd jest odcinany aby chronić kolumny) ale domyślam się, że nie wiesz jak jest u Ciebie...

 

Podsumowując, ja bym nie podłączał.

To zależy. Jeżeli masz dobry wzmacniacz a kolumny są łatwe do wysterowania (trzeba sprawdzić ich przebieg charakterystyki impedancji) to na pewno nic się nie stanie. Jeżeli masz jednak słaby wzmacniacz i bez zabezpieczeń a kolumny są mocno wymagające prądowo to może się uszkodzić albo wzmacniacz albo kolumny, albo jedno i drugie. W tej chwili producenci wypisują różne głupstwa na tabliczkach znamionowych i fakt że na kolumnach jest napisane 6 Ohm nic nie oznacza - równie dobrze ich impedancja może spadać do 2,5 Ohma - co może uszkodzić mało wydajny wzmacniacz.

Twoje pytanie powinno więc brzmieć : Czy kolumny "X" są wymagające prądowo ? Czy wzmacniacz "Y" jest efektywny ? Od tego zależy odpowiedź na Twoje pierwsze pytanie.

Im niżej będzie opadać krzywa impedancji kolumn (zwłaszcza przy typowej skuteczności kolumn), tym większe będzie obciążenie typowego wzmacniacza i tym bardziej będzie z niego wychodzić zdeformowany sygnał, i tylko bardzo wydajne konstrukcje zaoferują wtedy pełną stabilność pracy a co za tym idzie niezdeformowany sygnał wyjściowy. Dla zobrazowania tego tematu najlepszym przykładem będzie przytoczenie wyników testów Lutka, gdzie użycie wysokoskutecznych kolumn o krzywej impedancji która opadała mniej niż w typowych kolumnach, spowodowało tak mikroskopijne odkształcenia sygnału wychodzącego z porównywanych wzmaków, że nawet budżetowe wzmaki w bezpośrednim porównaniu ze wzmakiem Accuphase zaoferowały jakość której nikt z porównujących nie był w stanie rozróżnić. Zresztą na całym świecie w analogicznych eksperymentach wyniki były podobne. Tym niemniej są jakieś czynniki które spowodowały brak większej popularności kolumn o takich parametrach, ale ten przykład dobrze pokazuje że najważniejsza w konstrukcji wzmaków jest ich wysoka stabilność w reakcji na niskoimpedancyjne obciążenia. Na koniec należy dodać że na typowych będących wymagającym obciążeniem kolumnach różne (ale nie super wydajne) wzmaki są do rozróżnienia (bo różnie odkształcą sygnał w zależności od ich stabilności/wydajności prądowej) tym niemniej przy ustawieniu równej głośności poziom trudności (w zależności od czułości całego aparatu słuchu)przy rozróżnianiu wzrasta.

Tym niemniej są jakieś czynniki które spowodowały brak większej popularności kolumn o takich parametrach

 

To się nazywa Loudness War. Przychodzi klient do sklepu, sprzedawca stawia przed nim dwie pary kolumn. Następnie klient przełącza między kolumnami przyciskiem A/B, bez dostosowania głośności i słucha. W 95% przypadków albo i częściej wybierze kolumnę głośniejszą. A impedancja 4ohm to 3dB zysk na efektywności napięciowej - co w takim porównaniu się przydaje. Stąd dominacja rynkowa takich właśnie konstrukcji.

 

A to że półprzewodniki lepiej i taniej radzą sobie z wyższymi impedancjami obciążenia jest jakby pomijane w dobie całkowitej niewiedzy technicznej klientów salonów audio.

jeżeli ładnie by mi grały jakieś kolumny nawet 4 ohmowe (a takich jest pełno) to bez namysłu podłączy bym je pod taki wzmaki (8-16) i chodziłoby to bez awarji aż wyschłby kondziory w zasilaczu, he he

Podłączaj i ciesz się muzyką

No oczywiscie przy typowym wysterowaniu nie za mocnym, zależy od sygnału żródła. Musialbym odkupic sprzet włascicielowi gdyby cos sie stało.. a co by to było..? Marantz . przy normalnym wysterowaniu bylbym skłonny gwarantować:)

No oczywiscie przy typowym wysterowaniu nie za mocnym, zależy od sygnału żródła. Musialbym odkupic sprzet włascicielowi gdyby cos sie stało.. a co by to było..? Marantz . przy normalnym wysterowaniu bylbym skłonny gwarantować:)

Hmmm. Co to znaczy normalne wysterowanie ? Nie przekraczam na skali nigdy 0.5 dla klasyki, 0.25 dla sensownego popu (Ania D, Kayah, 123, z polskich)

Zródlem jest Marantz CD 63 SE. Wzmacnia Marantz SE KI. Teraz sprzet dziala mi z tonsilowskim Maestro S i ten sprzet przy klasyce, na moje ucho, jest zbyt ostry, trochę szklisty, co moze sprawdza sie przy rocku) (depesze), ale przy wokalach, klasyce nie zawsze sobie daje rade. Klasycznie wybieram w tonsilach - jedyne na co mnie stac to chwalona Siesta/Fiesta, która ma lepsza srednice od Maestro.

 

 

Wojtek

Zródlem jest Marantz CD 63 SE. Wzmacnia Marantz SE KI.[...]

Klasycznie wybieram w tonsilach - jedyne na co mnie stac to chwalona Siesta/Fiesta,[...]

Trzeba było od tego zacząć. Wzmacniacz nie jest słabeuszem a kolumny nie są wymagające. Jeżeli do tego Twoje pomieszczenie do słuchania nie jest zbyt duże to zupełnie nie powinno być problemu.

Posiadam również Maestro S, ale dla mnie Siesty w przypadku fortepianu i jego niższych dźwieków to porażka.

Ja to porównywałem m.in. na 2 Scherzo b-moll Chopina wyk. I.Pogorelicha z DG, krótkie mocne i niskie akordy

na Siescie dla mnie słabo brzmią ( chodzi mi o wybrzmiewanie dżwięku na płycie rezonansowej fortepianu).

Siesta rzeczywiście jest chwalona, jechałem do dealera Tonsilu własnie po nie, bardzo mi sie podobały wizualnie,

super recenzje, ale odsłuch zmienił mój wybór. Według mnie problem może być nie po stronie kolumn, ale Twojego CD.

Jeśli masz możliwość to pożycz do odsłuchu starsze CD Yamahy CDX-1030/1050/1060, CDX-993 , nowszą CD-S2000,

ew. jakieś lepsze żródło innego producenta. Poza tym każdy inaczej słyszy...

Raz spotkałem się z takim zjawiskiem, podłączeyłem monitorki z Pianocrafta E400 (6Ohm) do Sansui G-11X, od razu wskakiwał protect. Z 4 ohmowymi Wharfedale Valdus 500 można było mury burzyć i wzmacniacz się nie buntował.

Yamaha NS1000 Monitor | Krell KSA-80 | Krell KRC-3mk2 | SBT + Tomanek ULPS | Metrum Octave DAC (14VA PSU) |

Siltech SQ38-G3 | Nordost Flatline | Tara Labs RSC Air 75 coax | Ecosse Nu Diva

Tabliczka "znamionowa" nic nie znaczy. Liczy się minimum impedancji kolumny, w najbardziej mocowo wymagającym zakresie 50 - 500Hz - mierzą to w Audio czy Stereophile. Bywają kolumny deklarowane jako 4 - 8ohm a minimum impedancji potrafi być nawet niżej niz 3ohm. Takiej kolumny zdecydowanie nie powinno się podłączać do wzmacniacza 8 - 16ohm.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.