Skocz do zawartości
IGNORED

Projektowanie zwrotnic głośnikowych


andrejos1

Rekomendowane odpowiedzi

poszukuję od pewnego czasu dobrego programu z dużą bazą przebiegów częstotliwościowych głośników bez wiekszych rezultatów.

Dlatego pytanie do tych, którzy takich używają skąd je można zdobyć (link, strona)

Myślę, że wielu z nasz by skorzystało na tym próbując samemu coś stworzyć lub zmodernizować, zamiast opierać się na gdzieś znalezionych opracowaniach.

Gość cadam

(Konto usunięte)

Bazę charakterystyk głośników, ale tylko firmy Visaton ma program Boxsim http://www.boxsim.de/

Osobiście za najlepszy program do projektowania zwrotnic (i nie tylko) uważam Lspcad ale chyba nie ma bazy głośników. Tu można ściągnąć demo: http://www.ijdata.com/LspCAD_demo.html

 

Z tej strony można ściągnąć pliki z pomiarami głośników http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/Driver%20FRD%20files.html

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Nie istnieje żadna baza charakterystyk częstotliwościowych w programie. Parametry Thiele'a-Smalla to tak. Charakterystyka częstotliwościowa musi być zdejmowana w docelowej obudowie i musi ją uwzględniać. Bez tego poprawne zaprojektowanie zwrotnicy jest niemożliwe.

moze i bym sie zgodzil gdybym nie widzial takiego programu kilka lat temu. wystarczylo wybrac typ glosnika w bazie (a kazdy posiadal swoja charakterystyke fabryczna jak rowniez kubature w ktorej powinien pracowac) i na tej podstawie zakladalismy tylko jaki rzad filtra ma byc stosowany a program wypluwal wartosci elementow ktore w/g programu powinny byc uzyte i byly to oczywiscie dane wyjsciowe ktore mozna bylo korygowac w programie lub pozniej gdy kolumna byla juz zlozona "na sluch" choc wiadomo bylo kolo jakich wartosci oscylowac aby skorygowac ktorys z glosnikow.

a watek ten zalozylem ze wzgledu na fakt ze stoje prze faktem zaprojektowania wlasnych zwrotnic jak i moze porownania ich ze schematami juz dostepnymi.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

"moze i bym sie zgodzil" - to się może i zgódź, albo pokaż mi program, który uwzględnia baffle step, dyfrakcje i potrafi zsynchronizować fazę akustyczną, bez "znania" kształtu obudowy, w jakiej głosnik pracuje.

tyle ze ja nie twierdze ze sam program wszystko nam powie, jak juz wczesniej mowilem zalezy mi na tym by wprowadzajac charakterystyki glosnika ktore sa znane dostac przyblizony schemat zwrotnicy z wartosciami elementow na ktore finalnie i tak mamy wplyw mogac je zmieniac widzac na wypadkowej charakterystyce wszystkich glosnikow jaki dostaniemy rezultat.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Ale nie dostaniesz żadnych przybliżonych wartości. Głośniki mają charakterystyki zdejmowane w ścianie albo w odgrodzie IEC, a nie w normalnej obudowie. Więc jak masz zamiar uwzględnić baffle step??

Poza tym kazdy głosnik ma tez swoja charkterystyke fazową, więc takie liczenie naprawde nie ma zadnego sensu

 

Jak chcesz powaznie zaprojektowac zwrotnice to najpierw obudowa i zdjecie charakterystyk amplitudowo-fazowych głosników zamontowanych w tej obudowie. Dopiero wowczas przychodzi czas na program.

Na podstawie T/S parametrów oblicza się objętość obudowy dla danego głośnika i sposób strojenia, rurka bass-reflex, membrana bierna czy obudowa ma zostać zamknięta.

 

Na podstawie pomiarów mikrofonem charakterystyki i przebiegów fazowych oraz pomiaru impedancji dokonuje się symulacji zwrotnicy.

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Parametry T/S oraz impedancje mierzy się się z reguły albo miernikami i rezystorem wzorcowym lub drugą metodą komputerem i także rezystorem wzorcowym.

 

Mikrofonem mierzymy: charakterystykę w danej obudowie oraz przebiegi fazowe.

Moja strona audio - kondrax.mayhem.net.pl

Gość cadam

(Konto usunięte)

Czy jest gdzieś dostępny KURS PROJEKTOWANIA ZWROTNIC?

W Elektronice Praktycznej kiedyś się taki rozpoczął ale na trzecim artykule się urwał i autor raczej go nie dokończy.

Gość cadam

(Konto usunięte)

Na temat projektowania obudów głośnikowych pan Kisiel w swoich artykułach napisał wszystko co każdy konstruktor wiedzieć powinien. O projektowaniu zwrotnic nic sensownego jeszcze się nie ukazało a przynajmniej ja nic godnego uwagi nie znalazłem. Jeśli ktoś zna dobre polskojęzyczne publikacje na temat zwrotnic to proszę o podzielenie się informacjami.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Nie ma dobrych publikacji polskojęzycznych. Ale są po angielsku. Wystarczyło mieć angielski w szkole i nie będzie problemu z czytaniem. http://chomikuj.pl/branibor

ja zaczalem ten watek, dlatego ze jak powstawaly moje kolumny jeszcze za starej dzialalnosci studia 16Hz (teraz jest inny wlasciciel) to wiedzialem jeszcze mniej niz teraz na temat projektowania zwrotnic, ale wlasnie byla ona projektowana na podstawie charakterystyk glosnikow i zalozonej kubatury obudowy. nie upieram sie ze byl to dobry sposob ale do tej pory kolumny graja u mnie i jak na klase glosnikow (vifa 18PL oraz D25) graja bardzo dobrze. pomalu przymierzam sie na przetworniki znacznie bardziej cenione a dokladnie chce zżenic scan-speaki: 18W8545K oraz D2905/9900.

dlatego staram sie z wasza pomoca rozszerzyc ten watek nie tylko pod moj projekt ale zeby wiekszosc z nas tez mogla zaczerpnac troche wiedzy.

Gość cadam

(Konto usunięte)

Father_PiO

 

>Wystarczyło mieć angielski w szkole i nie będzie problemu z czytaniem.

 

Nie wystarczyło, sumując wszystkie lata przez które chodziłem na angielski w szkole (celowo napisałem chodziłem a nie uczyłem) to będzie z 8 lat i niczego się nie nauczyłem. Żeby mieć dostęp do wiedzy trzeba znać angielski. Zapisałem się na prywatny kurs językowy i dopiero teraz zacząłem go przyswajać. Jeśli ktoś nie ma zdolności do języka to w reżimowej szkole się nie nauczy.

Jak ktoś ma prawdziwe "ciśnienie" na jakąś tematykę, to język przeszkodą nie jest. Znam miłośników mangi którzy nauczyli się śmigać po japońskich stronach.

cadam, 30 Sty 2010, 14:52

 

>Czy jest gdzieś dostępny KURS PROJEKTOWANIA ZWROTNIC?

>W Elektronice Praktycznej kiedyś się taki rozpoczął ale na trzecim artykule się urwał i autor raczej

>go nie dokończy.

 

Witam,

 

Jestem autorem tego niedokończonego kursu z EP. Niestety kurs już nie zostanie ukończony. Pisanie tego kursu rozpoczęło się po serii innych artykułów dla EP. Moim zamysłem było stworzenie taniej konstrukcji na Acoustics TVM, pomierzenie tego WM-61A itd. i przedstawienie tego krok po kroku czytelnikom. Rozpoczynając ten kurs byłem studentem elektroniki mającym trochę czasu. Zarobione na artykułach pieniądze miały zostać przeznaczone na dokończenie kursu. Niestety redakcja ponad 1 rok zwlekała z rozpoczęciem publikacji. W tym czasie moje życie nieco się zmieniło. Chcę wrócić do dokończenia tego kursu na łamach stron WWW, ale obecnie brak czasu nieco to komplikuje.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Oblicz sobie. Liczy się najmniejsza odległość źródła od ściany. Prędkość dźwięku znasz, odległość masz daną z wymiarów pomieszczenia. Ze wzoru f=c/l wyznaczysz dolną częstotliwość graniczną, a z l=c/f - najmniejszą odległość źródła od ściany dla założonej częstotliwości granicznej. Oczywiście zakładam, że jak chcesz mierzyć w pomieszczeniu, to MLS-em. Dużo dokładniejszy jest chirp, ale wymaga komory bezechowej.

Wielkość pomieszczenia można obliczyć też tak.

 

Zakładamy, iż wysokość pomieszczenia to 2,6m. Środek akustyczny kolumny (zazwyczaj wybieramy tweeter) w połowie wysokości pomieszczenia. Czyli tweeter do sufitu i podłogi ma około 1,3m.

 

Zakładam, że mierzymy 1m od kolumny. Żeby było prościej nie uwzględniam kąta odbicia od sufitu. Czyli dźwięk leci 1,3m do sufitu (lub podłogi) i potem 1,3m do mikrofonu. Czyli mamy 2,6m. Uwzględniając kąty trochę więcej. Czyli dźwięk bezpośredni przebywa drogę 1m, a odbity 2,6m. Czyli mamy 1,6m różnicy.

 

Na po bokach kolumny powinno wtedy być po 1,3m wolnej przestrzeni. Z tyłu połowa z tego 1,6m czyli 0,8m jak dźwięk się odbije wyjdzie też dodatkowa droga 1,6m. Za mikrofonem tak samo 0,8m.

 

Czyli biorąc sufit (wys. 2,6m) jako ograniczenie szerokość do pierwszych przeszkód po bokach to około 2,6m. Długość 0,8+1+0,8 = 2,6m. To są minimalne wymiary pustej przestrzeni w pomieszczeniu.

Uwzględniając jakieś umeblowanie pomieszczenie 3,5m x 4m z sufitem na wysokości 2,6m to minimum. Tak , aby można było uzyskać pusty sześcian o boku 2,6m.

 

Jeżeli ktoś ma możliwości i potrzebę obniżenia częstotliwości granicznej pomiaru lepiej wtedy pomierzyć kolumnę na jakimś pustym placu. Wówczas można podnieś kolumnę i osiągnąć dłuższe czasy od pierwszego odbicia (od gruntu). Odbicie to można także łatwiej wytłumić (pianki akustyczne, poduchy itp.).

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.