Skocz do zawartości
IGNORED

Saba PSP 248 z olejowym tłumieniem ramienia


arturp

Rekomendowane odpowiedzi

Nabyłem taki wynalazek . Jest w drodze . Kupiłem go poniewaz ma kilka zalet :

- napęd bezpośredni

- kwarcowa kontrola obrotów

- automat

- cięzki odlewany talerz

- ramię tłumione olejowo w dwóch płaszczyznach ( cokolwiek to znaczy i jakkolwiek działa )

Nie mam jednak pojęcia jak ustawiać to tłumienie . Może ktos posiada popdbny gramofon lub wie o co chodzi :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-3970-100006815 1262001761_thumb.jpg

post-3970-100006816 1262001761_thumb.jpg

post-3970-100006817 1262001761_thumb.jpg

post-3970-100006818 1262001761_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Fajnie wygląda. Ile latek sobie liczy?

Tłumiki wyglądają jak sprzęgiełka cierne z nastawną siłą docisku (a więc nastawnymi momentami tłumiącymi). Natomiast czy tłumienie jest rzeczywiście wiskotyczne (czyli czy moment będzie proporcjonalny do prędkości ruchu obrotowego) czy też czysto cierne (czyli moment niezależny od żadnego z parametrów ruchu)tego nie mogę powiedzieć. Z obrazka mogę przypuszczać, że możliwe iż te zielone krążki są przesycone olejem i stąd owo tłumienie ma mieć charakter wiskotyczny. Ciekawe czy da się zaobserwować wpływ tego tłumienia na brzmienie. Jak określają właściwe nastawy tych tłumików w instrukcji?

Okazuje sie ,że jest to wersja JVC QL - F6 , który ma bardzo ciekawe rozwiązania napędu i ramienia .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) . Mam juz instrukcję z vinylengine .

Sprzęt pochodzi z poczatku lat 80 .

Siłę tłumienia olejowego mozna regulować , zastanawiam sie jednak czy po 30 latach ten olej jeszcze tam jest ;p

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

To jest link ale trzeba być zalogowanym ( chyba ) .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

...there is no spoon...

Description

 

The JVC QL-F6 features a newly developed oil-damped tonearm to assure high trackability.

 

The tonearm has a highly sensitive, gimbal support system.

 

The double quartz servo circuit and high torque, non-resonance coreless motor give high reliability.

 

An extra heavy, 2kg aluminium diecast platter is fitted.

 

Howling margin is greatly improved with the new super-compound board used as a base.

 

Operation buttons and controls are positioned at the front for easy operation.

Specifications

 

Motor: coreless, DC type, FG servomotor

 

Servo system: phase-locking by quartz oscillator

 

Drive system: direct drive

 

Speeds: 33 and 45rpm

 

Pitch adjust: +-6%

 

Wow and flutter: 0.025% WRMS

 

Signal to noise ratio: more than 78dB

 

Speed detection: frequency generator

 

Tonearm: statically balanced oil-damped arm

 

Effective length: 233mm

 

Overhang: 15mm

 

Cartridge weight range: 13 to 20g (24g with extra counterweight)

 

Cartridge: MD-1025EB moving magnet

 

Frequency response: 10Hz to 25kHz

 

Output: 3mV

 

Stylus: DT-Z1EB 0.3 x 0.7mil elliptical diamond

 

Tracking force: 1.75g

 

Dimensions: 142 x 456 x 400mm

 

Weight: 11kg

 

serwisówkę zaraz wrzucę na serwer

audiokarma.org

,,Cartridge weight range: 13 to 20g (24g with extra counterweight)"

 

13 do 20g ? To chyba razem z headshellem . Moje wkładki maja po około 8g . Chcę załozytć Sumiko blue point No2 . Czy ja źle rozumiem te dane ?

...there is no spoon...

serwisówke przejrzałem. Tłumiczki stanowią podzespoliki, które zalecają wymieniać (czyli nie naprawiać). Rysunku nie ma, zatem dalej nie ma pewności na jakiej zasadzie to działa Poprzyglądasm sie jeszcze obrazkowi danemu na początku wątku.

Gramofon przyjechał . Szybka wymiana strandardowego kabla na gniazda RCA , wkładka Sumiko Blue Point No2 , kalibracja ... i gramy . Marnie , w stosunku do Techicsa 1210mk2 z Denonem DL103 ten SABA to niższa liga . Ale może to Sumiko tak kaszani , z Technicsem tez nie grała ... Jutro założę AT3600 aby sprawdzic czy tu lezy przyczyna .

Tlumiki olejowe niewiele wpływają na dźwiek ale coś słychać - dźwięki staje sie mniej zywiołowy , spokojniejszy i łagodniejdszy ale czy lepszy ? sam nie wiem .

...there is no spoon...

profee

- załozyłem tez Denona DL 103 i dopiero gramofon zagrał . Nie wiem czy nie lepiej od Technicsa 1210 - przestrzen DUŻO lepsza z gramofonu Saba i bas bardziej zwarty ( ! ) ale Technics nieco cieplejszy. Tłumienie daje podobne rezultaty w obydwu typach wkładek - podatnych jak Sumiko i twardych jak Denon DL103 . Góra staje się czystsza , znika techniczny nalot ale bas trochę traci na zwartości .Efekty są subtelne ale słyszalne - nie tak dobitne jak zmiana wkładki .

 

rollins

ja tą Sumiko chyba od Ciebie kupiłem ;p Podobno dobrze gra z ramionami węglowymi ale nie miałem okazji testować . Musze ci przyznac rację co do jej brzmienia - na razie gra u mnie nieco lepiej od wkładki Audio Technica 3600 za 70 PLN ale wyraźnie gorzej od DL 103 .

...there is no spoon...

W gramofonie była zamontowana wkładka audio technica AT 13 EAV z igłą ATN13(orange). czy to dobra wkładka ? czy jest sens dokupowac igłę i gdzie najlepiej ja kupić ?

...there is no spoon...

  • 1 miesiąc później...

Powoli opanowuję obsługę tego gramofonu i im dłużej go słucham tym lepiej gra . Czas na modyfikacje . Chce dociążyc i ustabilizować obudowę . Obecnie gramofon jest na fabrycznych nózkach z miękkiej gumy . Wciśnięcie jakiegokolwiek klawisza podczas pracy podwoduje ruch obudowy i igła jedzie po płycie . Dramat . Jakie sa wasze doswiadczenie ze stosowaniem twardego zawieszenia obudowy - kolce , nózki przykręcone na stałe itp . Co to zmienia ?

...there is no spoon...

>>>arturp,

"...Jakie sa wasze doswiadczenie ze stosowaniem twardego zawieszenia obudowy - kolce, nózki przykręcone na stałe itp . Co to zmienia ?..."

 

Zmienia i to całkiem sporo. "Utwardzając" sposób ustawienia gramofonu (np. przez zastosowanie stalowych/aluminiowych kolców) uzyskuje się większą precyzję dźwięku, eliminuje rozmycia i inne nieokreśloności brzmienia. Poprawia się nieco stereofonia (lepszy focus). Ale są też koszty tego - może nastąpić odchudzenie basu, zanikać może tzw. muzyklaność. Zależy co kto lubi, co bardziej w graniu gramofonu ceni.

Uwaga! Przy zmianie miękkich nóżek na np. stalowe kolce, większe znaczenie będzie miało podłoże na którym stoi gramofon. Powinno być ciężkie i stabilne, nieprzesadnie twarde. Szyba moim zdaniem w takiej sytuacji odpada, granity raczej też. Lepiej sprawdzi się gruba póła ze sklejki, płyty MDF, płyty wiórowe, przekładki z mat bitumicznych, itp. Twarde, ostre kolce wbrew pozorom bardzo dobrze "sprzęgają" gramofon z podłożem.

Pozdro,

Yul

"Utwardzając" sposób ustawienia gramofonu (np. przez zastosowanie

>stalowych/aluminiowych kolców) uzyskuje się większą precyzję dźwięku, eliminuje rozmycia i inne

>nieokreśloności brzmienia. Poprawia się nieco stereofonia (lepszy focus). Ale są też koszty tego -

>może nastąpić odchudzenie basu, zanikać może tzw. muzyklaność. Zależy co kto lubi, co bardziej w

>graniu gramofonu ceni.

>Uwaga! Przy zmianie miękkich nóżek na np. stalowe kolce, większe znaczenie będzie miało podłoże na

>którym stoi gramofon. Powinno być ciężkie i stabilne, nieprzesadnie twarde. Szyba moim zdaniem w

>takiej sytuacji odpada, granity raczej też. Lepiej sprawdzi się gruba póła ze sklejki, płyty MDF,

>płyty wiórowe, przekładki z mat bitumicznych, itp. Twarde, ostre kolce wbrew pozorom bardzo dobrze

>"sprzęgają" gramofon z podłożem.

 

Świetnie to ująłeś. Potwierdzam w całej pełni. Co do kolców to sednem sprzęgnięcia są wysokie naciski jednostkowe na interfejsie gramo-kolce - stąd właśnie kolce. Rodzaj metalu nie ma znaczenia, gdyż prędkość fali sprężystej w materiale "kolca" chyba nie gra tu istotniejszej roli. Niektórzy twierdzą, że stożkowy kształt podstawki ma związek z koncentrowaniem energii fal sprężystych, ale nie jestem zbytnio przekonany. Raczej kusi mnie eksperyment, w którym stożek miałby "kolcowe" sprzęgnięcie również z "półą". Tylko jak zachować przy tym niewywrotność?

Obecnie gramofon jest na fabrycznych nózkach z miękkiej

>gumy . Wciśnięcie jakiegokolwiek klawisza podczas pracy podwoduje ruch obudowy i igła jedzie po

>płycie . Dramat .

 

Elementarny błąd konstrukcyjny. A zdawałoby się, że Saba to taka szacowna marka. Każdemu może sie przytrafić kiks, czasami...

  • 4 lata później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.