Skocz do zawartości
IGNORED

Kształt obudowy - wpływ na dżwięk.


palton

Rekomendowane odpowiedzi

  • Użytkownicy+

Na ile zmienia się dźwięk, przy zastosowaniu tych samych głośników i zwrotnic, w obudowach o takim samym litrażu, ale innych proporcjach ścianek (szerokie i płytkie, wąskie i głębokie itd.)? Jaki wpływ ma kształt obudowy , zarówno wewnątrz (fale stojące itd.), jak i na zewnątrz (zaokrąglenia obudowy - min. baffle step). Moje pytania zadawane są głównie (ale nie wyłącznie) pod kątem uzyskanej przestrzeni i szerokości, głębokości sceny.

  • Użytkownicy+

jaculek63

Swoje zdanie i wiedzę mam, ale są bardziej doświadczeni. Jest to także przeniesienie tematu który się narodził w innym wątku. Chciałem wywołac dyskusję, na ten interesujący temat.Jego części są rozsiane w różnych wątkach, ale nigdzie kompleksowo.Poza tym mam nadzieję że pomoże to komuś (w tym mi), w budowie kolumn DIY.

  • Użytkownicy+

Wpis kolegi z innego wątku : xniwax

17 Sie 2009, 18:59

O mnie » Ignoruj » PW »

stat: 1466 / 6218 / 2

Ile w tym jest uzasadnienia technicznego, akustecznego a ile chec odróznienia sie od innych konstrukcji wizualnie z myslą o przyciagnieciu coraz bardzie zblazowanych audiofili. Któż to wie. ://www.audiostereo.pl/zalaczniki/1428185_1.jpg

  • Użytkownicy+

Biorąc pod uwagę aspekty, które wymieniłeś wydaję się wazniejszym gdzie zestwy stoją-grają. Pomieszczenie - jego kubatura, kształt, adaptacja akustyczna. Jeśli chodzi o techniczną stronę czyli zastosowane głosniki, zwrotnice radzaj budoy wewnetrzne kolumny to pewnie koledzy bieglejsi w tym temacie sie wypowiedzą.

 

Bez dobrej elektroniki i adaptacji akustycznej cudów nie będzie.

 

W warunkach typowego słuchacza polskiego - niech będzie audiofila najwazniejszym słowem wydaje sie być: KOMPROMIS - najlepszej mozliwej jakosci ale jednak kompromis.

 

Wpis mój może zbyt ogólny i troche obok ale...

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

Szerokie Zingali - ponoć niebywała reprodukcja sceny i jej głębi.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

  • Użytkownicy+

xniwax

Zauważ że Zingali, mają ściankę przednią taką jak głośniki. A więc fala może swobodnie opływac kolumnę (przynajmniej w poziomie).

Tylko basowy. Dalej jest tuba i chyba na dole cos...czego nie potrafię zdefiniować (sredniotonowy?)

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

  • Użytkownicy+

Wkleję jeszcze inny wpis (z wątku Sonda-ilu z nas to naiwniacy.) Grzegorz7

19 Sie 2009, 23:53

To proste ;)

20 kHz ma 1,7 cm, 10 kHz ma 3,3 cm długości fali.

Krawędź ostra ma wielokrotnie mniejszy promień. Zgodnie z teorią ugięć fale (nie tylko świetlne :)) uginają się.

W analizie zjawiska ugięcia (dyfrakcji) wykorzystuje się zasadę Huygensa-Fresnela mówiącą, że każdy punkt ośrodka, do którego dotarła fala, jest źródłem nowej fali kulistej.

A zresztą co jak będę się . . .

Za INTERIA.pl:

Dyfrakcja dźwięku - uginanie się fal dźwiękowych (dyfrakcja fali) na krawędziach niewielkich przeszkód, w wyniku czego krawędź cienia akustycznego zostaje rozmyta, a dźwięk dociera także za przeszkodę.

 

Grzegorz7

20 Sie 2009, 00:01

 

Jak to jest, że wystarczające są promienie zaokrągleń na poziomie długości fali 10 kHz?

Nie wiem ;(.

W końcu każda fala się ugina. Ale dla tych dłuższych (krańcowo basy) obudowa nie jest już przeszkodą (1kHz to już 33 cm fali, 100Hz to ponad 3 m). Tak sobie myślę.

A nie mówiłem, że akustyka to nie jest prosta sprawa ;)

Paltron

Podczas budowy własnych kolumn i tak skopiujesz w częsci lub całosci kształt i koncepcję jakiegoś zasłużonego producenta.Ameryki nie odkryjesz inne teższe głowy zrobiły w tej dziedzine ogromne postępy no chyba że się bezustannie nudzisz i nie masz co robić ,mimo wszystko życzę udanych konstrukcji.Pozdrawiam.

Z książki Krajewskiego. Pewnie bardzo się przyda w dyskusji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Użytkownicy+

Widac na wykresach wklejonych przez Józefa, że obudowy ze ściętymi narożnikami mają gładszy wykres, a najlepiej wypadła kula.

  • Użytkownicy+
Gość

(Konto usunięte)

palton, 22 Sie 2009, 17:09

 

>Widac na wykresach wklejonych przez Józefa, że obudowy ze ściętymi narożnikami mają gładszy wykres,

>a najlepiej wypadła kula.>

 

co z tego wynika ? -> jaki przez to jest dźwięk z takiej obudowy a jaki z "najgorzej" zbudowanej /najgorszy wykres/ ?

  • Użytkownicy+

kazik-t

Właśnie w tym wątku mamy to ustalic. Ja sądzę że kolumny z małą ścinką przednią mają lepszą przestrzeń, przynajmniej tak wynika z moich doświadczeń. Widocznie fala opływająca swobodnie obudowę powoduje to zjawisko (zapewne wiele innych parametrów też ma znaczenie). Wiem że wielu się z tym nie zgadza i wymienia kolumny o dobrej przestrzeni (scenie), z szeroką , kanciatą obudową.

Pozdrawiam Robert

cadam, 22 Sie 2009, 21:16

 

... niby czemu dookólnym ... moim zdaniem tego typu kolumny to crap (promieniują w kierunku ścian ... dźwięk się zza kolumn odbija od ściany i podbarwia to co słyszymy).

  • Użytkownicy+

cadam

Mało znam kolumny o promieniowaniu dookólnym. Może i tak jest, chodzi mi o to właśnie żeby coś ustalic -jak to jest.

Gość

(Konto usunięte)

palton, 22 Sie 2009, 21:04

>Właśnie w tym wątku mamy to ustalic. Ja sądzę że kolumny z małą ścinką przednią mają lepszą

>przestrzeń, przynajmniej tak wynika z moich doświadczeń. Widocznie fala opływająca swobodnie obudowę

>powoduje to zjawisko (zapewne wiele innych parametrów też ma znaczenie). Wiem że wielu się z tym nie

>zgadza i wymienia kolumny o dobrej przestrzeni (scenie), z szeroką , kanciatą obudową.

>Pozdrawiam Robert

 

można życzyć tylko powodzenia z tym, że ustalić tego się nie da. Przyczyna jest prosta, pomiary pomiarami a gra cały system. Same obudowy też nie grają, trzeba w nich zamontować przetworniki. Przetworniki grają różnie. Dodaj do tego wzmacniacz, cd i resztę i...w zasadzie szkoda na to czasu.

palton

 

W przykładzie a) jest nadal 6dB różnicy między 100Hz a 1000Hz-20kHz. Czyli trzeba to kompensować (np. większą cewka w zwrotnicy) dla uzyskania równej charakterystyki. Tego się nie przeskoczy. Inaczej nie będzie basu, a brzmienie może być zbyt jasne, za żywe.

Natomiast przykład k) jest moim zdaniem mało wiarygodny. Widział ktoś dwudrożne kolumny z podbiciem przy 400Hz ? Przeważnie to jest łagodny dołek w tym miejscu.

  • Użytkownicy+

jozefkania

Zgadza się że jest spadek 6dB, ale poza tym to ideał. Osłabienie basu może byc pożądane w małym pomieszczeniu, a w większym odpowiedni głośnik i zwrotka może pomóc.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.