Skocz do zawartości
IGNORED

Lakierowanie plyt wiorowych przygotowka


jacek_zagaja

Rekomendowane odpowiedzi

Jak sobie radzicie z wykonczeniem plyt wiorowych wzglednie MDF? Pomijam fornirowanie interesuje mnie lakierowanko. W Szczecinie jakies chore ceny np. lakiernik zada 470zl za jedna kolumne albo baza+klar 370zl za litr - RM i Sikkens. Dajcie spokoj. Moja propozycja o ile w ogole warto na wiorowce - epoksyd elastyczny (nie Epidian) 40zl/kg (z utwardzaczem), a na to poliuretan dwuskladnikowy Tikkurila Novipur - 200zl za 3+1 litr, na koniec polerowanko.

Z MDF jest mały problem, bo bardzo pije lakier. trzeba zastosować jakiś grunt - mostek łączący lakier z MDF, który zapewni przyczepność i jednocześnie zamknie pory MDF. Do tego celu są tzw. grunty do drewna tzw. HOLZPRIMER-y (zazwyczaj szybkoschnące lakiery jednoskładnikowe).

Na to polecam szpachlówkę dwuskładnikową w miejsca pęknięć, wżerów itp (+ szlifowanie).

Na tak przygotowaną powierzchnię nakładamy lakier gruntujący (najlepiej szary - jest uniwersalny, lub biały jeśli wybarwienie końcowe ma być jasne (np. żółte), lub czarny, jeśli wybarwienie końcowe ma być czarne lub ciemne). Lakier ten może, choć nie musi być dwuskładnikowy. Polecam grunt wypełniający, samochodowy (daje się lekko przeszlifować).

Nawierzchniowo stosujemy dwuskładnikowy lakier PUR (poliuretanowy)- dowolny. Lepsze będą akryle lub mieszaniny poliuretanowo-akrylowe.

Można tez dać jednoskładnikową (kolor) i na górę dwuskładnikowy lakier bezbarwny - efekt będzie najlepszy.

Podane przez ciebie ceny są z kosmosu ! Pracuję w farbach - w tej cenie masz farby udające zamsz lub softoatingi do wnętrz samochodów. Tylko większość lakierników nie ma pojęca co to.

 

Napisz na priv - coś się wykombinuje.

 

Simonto

Tak troszkę obok tematu - żeby nie spaprać roboty proponuję zgłębić temat klawiszowania MDF-u.

Ja się w tej kwestii nie wypowiem, zostawiam to lepiej znającym zagadnienie.

Przydaloby sie abecadlo lakiernika oraz propozycja na najtansza powloke. Lakier PUR wychodzi najtaniej ale czy mozna zagruntowac we wlasnym zakresie np. walek plus przeszlifowanie?

 

Zeby pobawic sie we wlasnym zakresie potrzeba:

 

1) Namiot 2x2m automat, 300zl z 2 reki

2) Pistolet HVLP, SATA LM2000, dysza 1,6mm 600zl (prawie nowka)

3) Kompresor 500l/min, 2 reka 500-600zl

4) Filtry do kompresora, 150zl (?)

 

Razem najtaniej 1500zl. Czyli zwraca sie po 10 lakierowankach.

 

 

Podstawowe pytania jak przygotowac grunt/baze/lakier/zelkot/epoksyd, jaka lepkosc robocza jak mierzyc, jak czyscic pistolet, co najczescie nawala i ile kosztuja czesci zamienne itp. itd.

A po drodze napuszczą na takiego lakiernika samouka Sanepid. U kumpla pod stolarnią kilka dni stali i przepuszczali powietrze przez próbówki.

Mam w domu kilka mebelków polakierowanych pędzlem i wałkiem (nierozbieralny regał z MDF`u, pawlacze; nieźle) ale mam też pistoletem.

Kolumny już zawsze będę malował pistoletem :)

Wszystko jestem w stanie skompletowac oprocz lakieru. To skandal zeby w Szczecinie placic 45zl za podklad i 360zl za reszte gdzie powinno sie placic 22zl i 207zl za litr, w perle i z rozpuszczalnikiem.

Jacek. Psikałeś już pistoleta?

Ja za pierwszym razem wysikałem z litr nim opanowałem pistolet ;).

Obecnie polegam na koledze.

W ręcznym wałkiem i pędzlem lakierowaniu jestem co najmniej równe dobry.

Pistolet musze pozyczyc a tak to wszystko mam chociaz nie sprawdzalem jeszcze filtru. Kompresor mam z budowy i dobrze byloby go umyc bo strszanie zapyzialy i pewnie baniak w srodku nie lepszy i leje woda jak trzeba. Dlugi weekend i piekna okazja zeby zaczac cwiczenia a tu klops nie mam lakieru. Bede musial pocwiczyc na czyms zastepczym. W przyszlym tygodniu powinna przyjsc do mnie SATA LM2000.

Cala sobote poswiecilem na renowacje sprezarki marki Orlik seria PKS pozyczona z zakladu pracy. Nikt o nia nie dbal bylo niecale 100ml oleju (winno byc 830ml). Dowodzi to niezawodnosci tych kompresorow - pracowal niemal bez smarowania (rok produkcji 2000). Chcialem kupic filtr powietrza a tu dokladnie tego samego dnia ktos z zakladow miesnych wykupil cale zapasy :) Uklad kontroli cisnienia mi nie dziala nie wiem czemu. Poza tym wszystko ok.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poszukaj lakieru poliuretanowego do mebli i czesc. Najlatwiej kupic w sieciach Tikkurila. Poloz kilka warstw i wypoleruj. Mnie najbardziej ciekawi polaczenie szelaku z innymi lakierami. Wiadomo daje on holograficzny rysunek drewna ale zawiera wosk wiec albo dobrze odwoskowany albo lakier nitro. Zaklady renowacji czesto dostaja takie meble z luszczyca gdzie komus nie chcialo sie usunac starej powloki politurowej i polozyl poliuretan.

.... a więc....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zaznaczam, ze nie mam z firma nic wspólnego :-).

Używałem wyrobów tej firmy, miałem próbki i wyszło super.

Jak się zaimpregnuje dobrze MDF, praktycznie nie klawiszuje.

 

Powodzenia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Impregnowałeś tym ? ->

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ile warstw, żeby otrzymać twardą nie pijącą wody ani dalszych lakierów powłokę ?

Druga kwestia to czy istnieje możliwość kupienia produktów przez internet, bo nigdzie takiej informacji nie zauważyłem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jedna warstwa wystarczy, ale poczytaj jeszcze noty katalogowe!

Ja zamalowałem jedną i smród był zarypisty, ale skrzynka trzyma się jak złoto!

Dzwoń do przedstawiciela handlowego, Pawła Szwarca!

To kompetentny człowiek, dogadasz się!

Nie wiem, jak teraz z cenami, ale to są dedykowane produkty do MDF-u.

Otrzymalem probki powlok marki Mankiewicz w tym podklad dwuskladnikowy Relidur. Farby efektowe robia wrazenie. Takie powloki widzialem ostatnio na ekskluzwynych meblach Rolf Benz.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kupilem szpachle natryskowa Novol z utwardzaczem i rozcienczalnikiem oraz kubeczkami za 28zl. Sa tez w Leroy Merlin bez rozcienczalnika za 36zl. Dysza 1,7mm. Troszke slabo idzie nie tak jak na filmach youtube :) ale nie ma problemu. 300ml starczylo na 1,2m2. Na poczatku musialem poczekac minute az scieknie przez sitko do kanalu pistoletu. Jak sie rozkrece to odwaze sie na softcoating udajacy skore - wyobrazscie sobie polaczenie skory i politurowanego drewna!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Powyzszy przyklad jest dobry aby pokazac jak nie nalezy robic. Skrzynie sklejone bez kolkow czy konfirmat, najpierw malowana walkiem, podkladem poliuretanowym g4, potem topokotem, nastepnie szlifowana (nierowno na klocku i sz. tasmowa), rownane szpachla poliestrowa rozcienczana acetonem (tak), 500 razy szpachlowane kratery i rogi roznymi szpachlami, nie trzymanie stosunku szpachla:utwarzdacz, niesprawny utwardzacz. A zapomnialem dodac ze gorna plyta pekla (tak!) gdy odformowywalem z klocka MDF otwor prostokatny :) wiec potem zbijalem ja dlutem mozolnie zeby przykleic nowa. Na wiorowej lepiej nie robic chyba ze prototyp. Odformowanie otworow idzie gladko gdy kosz glosnika posmaruje sie zwyklym silikonem. Inne przydatne informacje - materialy scierne warto sprawdzic w firmie unikal.pl gdyz maja najlepsze ceny na rynku na bezkoncowe pasy i swietna obsluge. Jesli chodzi o sprezarke to filtry mozna dostac juz od 20zl ze Sedziszowa zamiast kupowac po 80zl w salonach, oleju zuzywaja kilka ml na godzine a leje sie okolo 850ml na jednotlokowy. Naprawa pierscieni to mniej wiecej 300zl - moj leje troche oleju do baniaka. To moje pierwsze kroki wiec prosze sie nie smiac :-)

Najlepsze bylo jak caly dzien szukalem wyciorkow do czyszczenia pistoletu. Wiecie ile kosztuej zestaw w Castoramie? 120zl paranoja. Wzialem sobie z tuszu do rzes i dziala znakomicie. Dla malych dysz mozna sprobowac z mini wyciorkami do aparatow nazebnych ale kosztuje 15-18zl w aptece za zestaw.

Nawet nie zdajesz sobie sprawy jakie cenne info choćby z wyciorkami podajesz.

Ja kiedyś psiknąłem na element mebla i zbladłem jak zobaczyłem pełno „fuzli” a nie powierzchnie jak lustro ;)

Teraz raczej powierzam psikanie koledze. Jak mam to robić raz na rok to na pewno to spapram. Tak że nie przejmuj się.

Aaa. Klejenie bez dodatkowych mocowań. A takie samochody sportowe coraz częściej miewają ramy z aluminium klejonego :).

Bardziej bym się martwił żeby nie wyszły widoczne szpachlowania i czystej płyty wiórowej/mdf. Też już kiedyś lakierował na "efekt lakieru fortepianowego" i do momentu położenia szpachli natryskowej było super i cacy, ale w gdy przyszłą baza i lakier bezbarwny to co wcześniej było nie widoczne ujawniło się. Niestety ale mdf/wiórówka inaczej wpija lakier niż szpachla co po położeniu lakieru widać. Dlatego warto pierw położyć capon (2-3 warstwy) później szpachla natryskowa i na to najlepiej przed bazą lakier bezbarwny z utwardzaczem (może być ten sam jak ten co będzie użyty do pokrycia bazy), dopiero na tak przygotowaną po odczekaniu chociaż 1-2 dni zabierał bym się za bazę i klar. Wcześniej mogą wyjść schody. To tak trochę z własnego doświadczenia. Oczywiście opisuję metodę przy użyciu środków zastępczych (czyli w moim przypadku lakiery samochodowe akrylowe) a nie pół profesjonalne czy profesjonalne do mdfu, które zwykle są na bazie żywic i produktów poliuretanowych.

No wlasnie poruszyles ciekawa kwestie po co stosowac samochodowke ktora jest bezsensownie droga do mebli? I rowniez dlaczego stosowac baze ktora ma z definicji bardzo mala grubosc i z ktora sa problemy zamiast normalnej farby nawierzchniowej kilkakrotnie tanszej albo np akrylu uzywanego do scian czym on sie rozni?

Farby które wymieniłeś mają mniejszą wytrzymałosc mechaniczą niż lakiery samochodowe dwuskładnikowe.

 

Ja swoje kolumny robiłem ze sklejki.Po zmontowaniu skrzyń,pierwsze co zrobiłem,to położyłem trzy warstwy zwykłego lakieru do podłóg.Odczekałem kilka dni do pełnego utwardzenia,następnie zmatowiłem papierem i szpachlowanie.Kiedy uznałem że powierzchnie są już z grubsza wyprowadzone, odstawiłem skrzynki na jakiś tydzień,aby szpachla się ustabilizowała (takie są szpachle chemoutwardzalne stosowane do samochodów np Novol bo taką stosowałem).Następnie znowu trzy warstwy lakieru do podłóg,znowu odczekałem kilka dni,matowienie, podkład , matowienie, szpachla natryskowa.Znowu kilka dni czekania,matowienie papierem wodnym nr 800,znowu podkład i po zmatowieniu malowanie docelowym lakierem. Te wszystkie operacje miały oczywiście na celu usunięcie wszelkich rys i nierówności aby uzyskac jak najlepszą powierzchnię.Wszystkie otwory w skrzynkach miałem dokladnie zabezpieczone folią i dobrą taśmą klejącą,dlatego ostanie matowienia mogłem wykonac na mokro.

Wlasnie szlifuje i widze ze dosc nierowno polozylem no ale to pierwszy raz. Duze powierzchnie szlifujesz z reki czy maszynowo?

 

No tak farby na tynk sa jednoskladnikowe ale czy bazy (lakiery bazowe) sa chemoutwardzalne? Myslalem ze to lakier daje wytrzymalosc powloki a ten jest rzeczywiscie dwuskladnikowy. Jako "baze" mozna dac dowolna farbe poliuretanowa dwuskladnikowa (minus to ze schnie dlugo) - cena 50zl za litr w porownaniu do 150zl za baze samochodowa. Wypolerowana tez powinna wygldac fajnie.

Szlifuje z ręki,dłużej to trwa ale mniejsze ryzyko przejechania, niż przy maszynie.

Baza nie, ale do bezbarwnego,który kładziesz na bazę dodajesz utwardzacz.

Nie wiem jaki kolor będziesz kladł,ale jeśli np czarny to dobrze by było żeby kolor podkładu był zbliżony.Wtedy nie będziesz musiał kupowac litra bazy, tylko na przykład 250ml.

Myślę że bezbarwnego warto kupic litr i położyc ze trzy warstwy, to nawet jak zacieki porobisz, to będzie z czego polerowac.

Lakier kladzie sie zaraz po nalozeniu bazy (rozpuszczalnikowe)? Ponizej wyglad szpachli po lekkim przeszlifowaniu P220 - widac ze jest lekii baranek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Lakiery zwykłe bez utwardzacza dodatkowego (są droższe ale nie koniecznie drożej wychodzą, bo nie trzeba ich tyle nakładać co inne) dodatkowo są jednak twardsze, mniej wrażliwe na warunki atmosferyczne. Poza tym często zwykły lakier przy szlifowaniu zamiast być sypkim potrafi się zwijać/ścierać.

 

Taką powierzchnie jak pokazałeś musisz mieć wyszlifowaną na zupełnie gładką, w sumie to powinieneś dać radę się w niej przejrzeć. Czyli papier 800 i do dzieła :).

 

Z bazą owszem można eksperymentować tylko trzeba mieć na uwadze późniejszy klar, żeby się nie zważył, bo cała robota pójdzie na marne i wcale nie wyjdzie taniej :).

>Lakiery zwykłe bez utwardzacza dodatkowego (są droższe ale nie koniecznie drożej wychodzą, bo nie

>trzeba ich tyle nakładać co inne)

oczywiście miałem na myśli droższe są z utwardzaczem dodatkowym.

PS przydała by się edycja postów.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.