Skocz do zawartości
IGNORED

Różnice pomiędzy KT88 a 6550?


gutten

Rekomendowane odpowiedzi

Zauważyłem, że wzmaki Jolidy (pięćsetka i osiemsetka) mogą chodzić na jednych i na drugich. Ja słuchałem 502-ki na 6560. Czy ktoś wie, jakie różnice w brzmieniu wnoszą KT88? Oświećcie mnie proszę, bom w lampach nieobyty. Czy te dwa typy lamp bardzo różnią się parametrami i oddawaną mocą?

co nieco w tej kwestii jest na stronie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ale to pewnie znasz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Grrreg nzlg

(Konto usunięte)

Ooooo! Ja tez poproszę o opinie na ten temat. Wielokrotnie na różnych forach prosiłem o wypowiedzi odnośnie różnić w brzmieniu i napotykałem głuchą ciszę.

 

PS1 gutten- czyżbyś przymierzal się do Jolidy? Co z McIntoshem?

PS 2 Myslalem, że tylko ja jestem wariatem i czytam forum o tej porze a tu proszę - w porywach nawet 7 osób na stronie

>> Greg

Jolidy nie wykluczam, ponieważ jak dotąd najbardziej podobało mi się zestawienie Elaki/502 (obawy o wysterowanie okazały się być na wyrost). A McIntosha jeszcze nie wpiąłem w swój system, więc nie wiem, jak to wypadnie.

Jolida na 6560 gra niezwykle przejrzyście i dynamicznie, ciekaw jestem jak wypadałby na KT88. Słuchał ktoś?

Na KT 88 zagra równie dobrze, tylko będzie miała mniejszy "zadzior", tn. mniej natarczywy dźwięk gładszy, ale KT 88 są mocniejsze, dynamiczniejsze, bardziej łagodne, takie moje spostrzeżenia, różnice są, ale nie kolosalne, ja gram na KT 88 JJ, ale wolałbym Svetlane, większ klasa ak dla mnie, ale jeszcze "spokojniejsze"

Oddaja wieksza moc, oczywiscie należy wtedy pogrzebać w środku, dostosować prąd do KT 88, a nie wstawiać na ustawieniach pod 6550, bo wtedy KT 88 sa niewykorzystywane, kontakt z dystrybutorem, albo kimś kto zna się na lampiakach i potrafi distosować te parametry wskazany.

guttem, zintrygował mnie Twój wpis, bo trochę się stykam na własnym podwórku z konstrukcjami lampowymi i te mnie kręcą do posiadania dwóch wzmaków : )

Pytałemb. doświadczonego konstruktora... z tego, co zrozumiałem to KT88 mają wieksze anody i grają przyjemnym, ładnym dźwiękiem, miękko.

(Ten konstruktor w ogóle nie poważa lamp JJ, za to amerykańskie - tak.)

Wiem, że na temat 6550 mój kumpel dostał jakiś tekst skserowany z brytyjskiej gazety i pewnie tam znajdę więcej na temat porównania.

Generalnie lampa 6550 jest porównywalna z KT88. Konstruktor mówił mi o szczegółach, m.in. napięciu anodowym i in. parametrach, ale wszystkiego nie zapamiętałem. Były to sprawy techniczne, ale istotne.

Przy okazji: EL34 ma identyczne brzmienie z 6CA7. Tę ostatnią

"wykorzystuje się na Zachodzie do uzyskiwania różnych brzmień do różnej muzyki".

6550 jest lepsza od 6L6, a 6L6 jest podobna do KT66.

Coś Ci wyślę na priva.

 

Pozdr. i sorry za chaos, ale bałem się, że zapomnę, pokręcę to i szybko wyrzuciłem z siebie, czego się dowiedziałem, a nie zapomniałem ; ))

Ja nie mialem do czynienia z KT88, za to w swojej Jolidzie wstawiłem KT90 , ktore zagraly mniej przejrzyscie od 6550. Podobne spostrzezenia poczynil znajomy ktory do Jadis DA30 wstawil te same KT90 i tez brzmienie okazalo sie mniej przejrzyste niz na 6550. Zarowno on jak i ja zostalismy przy 6550.

Choc jezeli ktos lubi ocieplone i uspokojone brzmienie to pewnie wybrałby KT90.

Wracajac do porownania KT88 i 6550 to lampy te maja takie same parametry techniczne dlatego traktuje sie je jako zamienniki.

Czyli w skrócie:

Max napiecie anody 800 V

Max prąd anodowy 230 mA

Max moc tracona 40 W

Trzeba jednak pamietać , że zarówno lampy KT88 jak i 6550 były produkowane przez różnych producentów i różniły się drobnymi szczegółami konstrukcyjnymi, które nie mają wpływu na podstawowe parametry lampy, jednak mogą powodować różnice w brzmieniu.

Krótko mówiąc trzeba samemu słuchać i oceniać które lampy odpowidają nam najbardziej.

 

pozdr.

Arkadix

Wielkie dzięki za odpowiedzi. Zaintrygowały mnie te różnice, bo na stronie producenta w dziale "parametry" napisali, że zarówno Jolida pięćsetka jak i osiemsetka mogą chodzić na tych dwóch typach lamp. Mnie w 6550 zachwyciła właśnie przejrzystość, więc biorąc pod uwagę wasze opinie chyba nie kombinowałbym z KT88. Kusi mnie 502 bo to znacznie tańsza alternatywa w stosunku do Maka, a zagrała u mnie fantastycznie. Gdyby tak jeszcze jakieś referencyjne źródełko do tego...

gutten, a Twój Rotel to nie to ; )) ?

To może cd Jolidy ? Słuchałeś na AS ?

Czy standardowo sięgasz o wiele wyżej ? Punktem odniesienia jest Twój cd ?

Adres w "o mnie" masz aktualny... ; ) ?

Pozdr.

>> andrea

Wprawdzie 991AE stoi klasę wyżej od wszystkiego co miałem dotychczas, ale nie jest pozbawiony wad (patrz moja recenzja w opiniach). Meridian jak najbardizej aktualny, ale pan Arek z Audioforte kusi mnie CD Jolidy, więc pewnie pożyczę przy najbliższej okazji, wepnę w swój systemik a wrażenia opiszę. Ostatnio pożyczyłem od nich Thule Spirit 150B i zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie (patrz moja recenzja w opiniach). Choć muszę też przyznać, że po wizycie u naszego kolegi Józwy i wspólnym odsłuchu czarnych płyt trochę krzywo patrzę na dyskofony. Najlepszym rozwiązaniem byłoby oczywiście posiadanie pięknego gramofonu i nie mniej urodziwego odtwarzacza CD, tylko czyj budżet to wytrzyma?

Pzdr.

Sprawdziłem parametry tech. KT 88 a 6550 C, jednak są różne

KT 88:

Max napiecie anody 800 V

Max prąd anodowy 230 mA

Max moc tracona 42 W

6550 C:

Max napiecie anody 680 V

Max prąd anodowy 175 mA

Max moc tracona 35 W

 

Jak widać parametry nie są identyczne i fabrycznie Jolida jest ustawiona pod 6550 C, czyli na niższe (mniejsze) parametry pracy, co nie zmienia faktu, że KT 88 można bez problemu zastosować, bo je przewyższają i mają zapas, ale nie będą wykorzystane na max, tak jak 6550 C, dlatego może być to powodem lepszych wrażeń podczas odsłuchu na 6550 C, ale nie jestem expertem:), więc mogę się mylić, ale logicznie rozumując, KT 88 nie grają w konfortowych dla siebie warunkach na fabrycznych ustawieniach, nie wiem tylko czy po zmianie tych parametrów pod KT 88 można bez problemu zastosować 6550, bo jednak wartości nominalne będą przekraczane, co pewnie skróci ich żywotność.

Trudno powiedzieć, bo Jolidy słuchałem bardzo wnikliwie na dwóch systemach (w tym na swoim, w domu), natomiast Orchestrę słyszałem tylko z Thielami, na AS. Mogę tylko powiedzieć, że oba wzmacniacze brzmią dla mnie bardzo analitycznie i pozbawione są lampowych naleciałości (w pejoratywnym tego słowa znaczeniu). Jadis dysponuje jednak mniejszą mocą niż Jolida, więc nie wiem, czy pociągnęłaby moje Elaki.

Witam ponownie ;

Kilka słów wyjaśnienia na temat parametrów lamp. Parametry lamp które były podawane przeze mnie i lorpe są parametrami maksymalnymi. W rzeczywistych wzmacniaczach punkt pracy lampy jest ustawiony daleko od parametrów maksymalnych - dlatego kilku procentowe różnice parametrów podawanych przez różnych producentów nie mają praktycznie znaczenia.

Przykładowo w Jolidzie 502B lampy mocy pracują w następujących warunkach:

napiecie anodowe: 470 V

prąd anodowy: około 50 mA

napięcie siatki: - 55 V

Jak widać te parametry są bardzo daleko od granicznych parametrów lamp mocy i dlatego bez problemu można zamieniać lampy 6550, KT88, czy KT90.

Jedynym problemem jaki może pojawić się podczas wymiany lamp jest ustawienie odpowieniego prądu anodowego - może się bowiem okazać , że zakres regulacji dostępny dla użytkownika ( potencjometr ) nie umozliwi ustawienia odpowiedniego prądu. Ja się osobiście z tym problemem nie spotkałem ( testowałem 6550 i KT90 ), ale słyszałem , że taki problem wystąpił przy zamianie 6550C na KT88. Problem ten może wynikać z drobnych różnic charakterystyk poszczególnych lamp pochodzących od różnych producentów albo z fizycznego zużycia lamp.

 

Do lorpy --> parametry które podawałeś prawdopodobnie dotyczą lampy 6550C produkcji Svetlany. Nie wyciągaj z tego wniosku, że generalnie KT88 są silniejsze od 6550. Przykładowo 6550 produkcji Electro Harmonix ma takie same napięcia graniczne jak KT88 które podawałeś , ma za to większą dopuszczalna moc strat - czyli teoretycznie jest nieco silniejsza od KT88. Są to jednak dywagacje teoretyczne nie mające praktycznego wpływu na użytkowanie lamp KT88 czy 6550 które po prostu należy traktować jako zamienniki.

 

pozdr.Arkadix

A czy ktoś słuchał Jolidy 801A? Wiem, że może pracować na tych samych lampach co 502, natomiast producent podaje, że osiemsetka ma o 10W więcej na kanał. Ciekaw jestem, czy ma to jakiekolwiek przełożenie na charakter dźwięku, czy też rożnica polega tylko na wspomnianej mocy?

do Arkadix

Podałem parametry Svetlany, to się zgadza, ale bardzo podobne mają innych producentów z drobną oczywiście tolerancją....

Zresztą jak tam z tym jest, tak jest grunt, że Jolidka ma jak na lampkę bdb moc (problem z doborem kolumienek znika) i świetny dźwięk, a tak na marginesie porównywałem z JJ na 300B, JJ gra ciepło z pięknym namacalnym wokalem i wszystko słychać super, tyle, że jak dla mnie zadzior skrzypiec oferowany przez Jolidkę był bliski naturalnemu, i jeszcze kwestia tego, że JJ wymięka na dużych składach, Jolidka bardziej jest uniwersalna, no i zawsze znajdzie się coś lepszego, tylko za jakie pieniądze....:)

W najbliższym czasie będę robił porównanie brzmienia Jolidy na KT 88 trzech producentów Svetlana, JJ i Sovtek...

A co do Sovteków to już mam małe doświadczenie, Arkadix czy słyszałeś inne 6550 czy tylko Sovteki, bo Sovtek robi właśnie lampki które grają z zdziorem, są szybkie i nie żałują góry...?

Zobaczymy jak mi to wyjdzie, ale kosztować mnie będzie, oj te KT 88 nie są tanie;)

Postaram się dać znać za ok 2 tygodnie...

pozdrawiam

Właśnie !! Mam takie same odczucia co do 6550 Sovteka. Też zamierzam je zamienić na KT88 lub KT90. Interesuje mnie więc bardzo wynik Twoich porównań. Zastanawiam się tylko jak wielki wpływ na równowagę tonalną ma stopień zużycia lamp mocy pracujących w układzie PP. Moje mają ponad 1 roku i chyba wcześniej były bardziej łagodne. A może w miarę zużycia zmniejsza się ilość i potęga basu i przez to tony wyższe są bardziej wyeksponowane. Zaznaczam , że są to minimalne różnice i i występujące silniej przy gramofonie niż cd . Nie dają one narazie żadnego dyskomfortu w słuchaniu muzyki. Pytam tylko w celu wyjaśnienia zjawiska. Pozdrawiam.

Witam

Muszę przyznać, że wątek jest bardzo interesujący. Przestrzegałbym jednak, aby na podstawie tzw. "obiegowych opinii" (jedna Pani mówiła drugiej Pani...) oraz odczuć subiektywnych innych osób podsemować jakiekolwiek decyzje (związane z wydatkiem finansowym). Nawet, jeśli 80% ludzi twierdzi, że jakaś lampa brzmi lepiej w jakimś wzmacniaczu, to skąd możesz mieć pewność, że nie należysz do mniejszej 20% grupy?

Nawet odczucia związane ze zużywaniem się lamp podczas eksploatacji są diametalnie różne. To co dla jednych stanowi utratę walorów wzmacniacza dla innych stanowi poprawę brzmienia. Uważam, że należy w takich kwestiach rzeczywiście zrobić rozeznanie (tak ja na tym forum), ale wierzyć tylko swoim uszom.

Witam. ponownie.

To pewnie prawda co pisze "ggg" i gdyby lampy (te akurat-tetrody strumieniowe, 6550, KT88) nie były takie drogie , kupiłbym po kwartecie każdej z nich + cztery KT90 i się bawił. Tak jak się bawiłem wymieniając (w zależności od rodzaju słuchanej muzyki ) lampy na wejściu typu ecc82. Raz RFT innym razem "Mazda"(mocniejszy jazz i blues/rock), a do klasyki oraz jazzu aku."Haltron". Uczeni koledzy elektronicy udowadniają na innym forum,, że lampy tego samego typu lecz różnych producentów nie powinny dawać zmian dżwięku. Możliwe, lecz ja słyszę te zmiany choć są one dość subtelne. A może właśnie wynikają one z różnego stopnia zużycia lamp !!??.Zresztą inaczej może być przy lampach przedwzmacniacza a inaczej w przypadku lamp mocy gzie wiadomo iż mocno i długo eksploatowane lampy z czasem tarcą na dynamice i potędze basu. Stąd moje wątpliwości i pytania. Pozdrawiam.

  • 4 miesiące później...

Odnowię wątek...

 

Szkoda że tak mało jest tutaj na temat KT90. Postaram się dorzucić to czego się dowiedziałem.

 

Jak zapewne większość wie lampa ta jest produkowana tylko w jednej fabryce na całym świecie - jugosłowiańskiej Ei-RC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) KT90 powstała na początku lat 90-tych na zamówienie Davida Manley (VTL, Manley Labs), który szukał odpowiedniej nowej lampy do sprzętu audio. Zaprojektował ją Blagomir Bukumira - inżynier z Ei. Jednak pierwsza wersja (można ją poznać po czerwonych napisach) nie była zbyt udana. Dokonano więc pewnych zmian których autorem był Bill Perkins (i David Manley chyba też). Powstał druga wersja (z niebieskimi napisami). Wogóle istnieją cztery wersje tej lampy produkowane w różnych okresach przez Ei-RC. Tutaj możecie sobie obejrzeć je wszystkie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Całe porozumienie pomiędzy Manley a Ei-RC polegało na tym że Manley włoży swoją myśl techniczną, będzie odbiorcą i dystrybutorem KT90. Jednak Ei-RC po około dwóch latach wycofało się z tego porozumienia, ponieważ chcieli sprzedawać dużow ięcej KT90. Według Ei-RC dystrybucja przez Manley Labs spowodowała że inni producenci podobno mniej chętnie kupowali te lampy (rzadko kto chce kupować od konkurencji). Później nadszedł okres wojny jugosłowiańskiej i na skutek embarga dostawy KT90 praktycznie zostały odcięte. Niemal całe istniejące poza Jugosławią zapasy przejął Manley co podobno spowodowało że ARC przeszedł na 6550, która choć nie jest taka charyzmatyczna to jest bardziej niezawodna i dostępna w dużych ilościach (czytaj: niska cena). Po wojnie oczywiście wznowiono dostawy i teraz np. Jadis szeroko stosuje te lampy.

 

W przypadku KT90 krytyczną rolę odgrywa ich wersja i selekcja. Krótko mówiąc jakość ich wykonania jest niska. Dlatego np. KT90 selekcjonowane przez Jadis kosztują ok. 500PLN za sztukę (odrzuty sięgają 80-90% a lampy są wygrzewane po 300 godzin). Były całe partie tych lamp odrzucone przez odbiorców które teraz gdzieś krążą po rynku. Nie jest zatem problemem kupienie KT90. Problemem jest kupienie dobrze grającej KT90. Spotkałem się z opiniami że grają one tylko po 2000 godzin. Z drugiej strony Eve Anna Manley twierdzi że ma udowodnione przypadki pracy po 50 000 godzin (sic!) w profesjonalnym sprzęcie audio. Moim zdaniem ta rozbieżność wynika właśnie z faktu iż dużo "śmiecia" pod nazwą KT90 krązy po rynku. Podobno też są bardzo wrażliwe na transport.

 

Jesli chodzi o brzmienie to narazie nic nie napiszę. Może za jakiś m-c lub dwa kiedy będę miał możliwość posłuchania Jadis Defy 7 właśnie na KT-90. Obiegowe opinie twierdzą że ma fenomenalny bas i nasyconą średnicę, czyli mają właśnie to czego 6550 brak :)

 

Mam nadzieję że komuś się to przyda.

 

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poprawka do linku Ei-RC

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pzdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.