Skocz do zawartości
IGNORED

Zwrotnica dwudrożna- zapraszam do pomocy


Silak

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

W tym temacie chcę prosić o pomoc w budowie zwrotnicy dwudrożnej do kolumn które mam zamiar zbudować. Wybrałem to forum, ponieważ widzę, że jego użytkownicy posiadają sporo fachowej wiedzy na temat audio. Niestety, z racji wieku dla wielu użytkowników tego forum nawet nie byłbym kolegą. Uczę się w liceum, a co za tym idzie, środki jakimi dysponuje są dość skąpe, dlatego w kolumnie którą mam zamiar zbudować chce wykorzystać przetworniki firmy Tonsil, mianowicie:

GDN 20/80/2

GDWK 10/80/19

Są już zakupione, więc wymiana przetwornikach nie wchodzi w grę.

Wiem, że wielu z tego forum nie nazwałoby tego głośnikami.. jednak proszę o pomoc. Chciałbym zbudować zwrotnica pod te głośniki. Nie chce korzystać z "uniwersalnych" zwrotnic. Posiadam pewną wiedzę na ten temat, ale przy niektórych użytkownikach z tego forum mogę nazwać się "zielonym", dlatego chcę zasięgnąć rady, do rzeczy.

Myślałem o dwóch filtrach pierwszego rzędu i podziale przy 4,3kHz, co gwarantowałoby niskie koszty zwrotnicy i stosunkowe niewielkie przesunięcia fazowe, jednakże obawiałem się o stosunkowo wysokie fs wysokotonówki (około 1,5kHz) i czy filtr I rzędu sobie z nim poradzi. Zrobiłem symulację w SW i wyszło całkiem nieźle, zdjęcia niżej. Nigdzie nie mogłem znaleźć wykresu impedancji 20/80/2. Skorzystałem z wykresu jakiegoś ushera i przesunąłem pick na fs Tonsila. Pomimo dość dobrych wyników symulacji, mam jakieś obawy. Myślałem tez nad korektorem impedancji dla basówki, jednak to ciężko jest zrobić bez wykresu impedancji. Obawiam się, ze filtr może przestać filtrować przy f podziału i wtedy będzie problem. Tłumik na wysokotonówkę też by się przydał, tylko zastanawiam sie, czy przy konstrukcji dwudrożnej, zastosowanie tłumika nie spowoduje pewnego uskoku w miejscu cięcia zwrotnicy... i czy nie będzie on duży. Proszę o pomoc w tej sprawie. Na prawdę zależy mi na możliwie jak najodpowiedniejszej zwrotnicy dla tego zestawu by móc z niego wycisnąć jak najwięcej.

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-18225-100001090 1202405634_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wykresy impedancji są na stronie www.protonsil.pl

Pomysł z taką zwrotnicą nie jest szczęśliwy. GDN 20/80/2 jest głośnikiem typowo niskotonowym.

Wada zwrotnic 1 rzędu, to zmienność fazy w szerokim zakresie częstotliwości. Słyszalna wraz ze zmianą kąta odsłuchu. I obciążanie kopułki niskimi częstotliwościami.

 

Radzę dorzucić jeszcze 200 złotych na parę i zakupić dwa GDN 13/40/2 w charakterze głośników średniotonowych (pasmo podziału ok. 400 i 3000 Hz). Obudowa dla GDN 20/80/2 i tak musi mieć około 35 litrów więc wyjdzie z tego podłogówka.

 

A jeśli mogłaby być za duża do pomieszczenia to lepiej chyba zrobić coś wielkości Totem Mite (tylko z mniej skaszanioną zwrotnicą).

Witam

 

Na wstępie życzę powodzenia w temacie Audio.

Sam zaczynałem moją przygodę z przetwornikami Tonsila.

 

Jak widzę korzystasz z programu Speaker Work Shop?

Jeśli to Twoje początki to i tak masz dobry start ja kiedyś nie miałem dostępu do takich programów i stroiłem na słuch trzymając w ręku kalkulator i tablice ze wzorami filtrów dolno i górno przepustowych.

Proponował bym po latach doświadczeń z przetwornikami tonsila, a szczególnie z kopułkami filtr 2 rzędu 12dB/Okt. Jeśli jednak będziesz chciał zastosować filtr 1 rzędu to nie dawał bym większego kondensatora niż 3,3uF.

 

Stosując filtry o większym nachyleniu zbocza charakterystyki będziesz mógł zrobić podział niżej, po pierwsze odciążysz kopułkę i usuniesz zniekształcenia w jej dole pasma, a po drugie odetniesz śmieci głośnika niskotonowego (niskośredniotonowego :)) na górze. Ogólnie stosowanie filtrów wyższych rzędów daje lepszą selektywność brzmienia i jak na razie to proponował bym nie przejmować się podręcznikowymi przesunięciami fazy i wpływem subiektywnych odczuć związanych z wpływem filtrów wyższych rzędów na brzmienie.

Mógłbym pisać tu referat na tematy z którymi się musisz zmierzyć i proponować pewne wartości elementów w zwrotnicy, ale najlepiej jak sam do tego dojdziesz.

 

Postaraj się tak pobrać filtr abyś miał przysłowiową prostą kreskę, ale ważniejsze od niej jest to abyś po odwróceniu polaryzacji jednego z głośników miał wykres z charakterystycznym klinem w kształcie Jednej litery V w miejscu częstotliwości podziału to będzie świadczyć o dobrej współpracy głośników w FAZIE co jest BARDZO istotne w odsłuchu powinno się to objawiać pełną spójnością głośników i naturalnością brzmienia proponuję przy zestrajaniu i próbach nowych kombinacji zwrotnicy słuchać kawałków muzyki na których jest głos ludzki najlepiej w języku polskim (mamy pewne literki ś,ć które ładnie weryfikują to czy pewne głośniki dają radę w swoim paśmie szczególnie gł. wysoko tonowe.) poza tym głos ludzki jest Ci najbardziej znany i jego składowe częstotliwości leżą w paśmie częstotliwości podziału głośników (zazwyczaj w konstrukcjach dwudrożnych).

 

Jeśli zaś nie mierzyłeś swoich kolumn Speaker Work Shop bo dochodzę do wniosku że nie bo miałbyś wtedy charakterystykę impedancji to proponuję podpatrzeć rozwiązania Tonsila w aspekcie zwrotki i na słuch po eksperymentować a ewentualnego L-pad-a na sopran dobrać za pomocą wzorów z podręcznika.

 

Tak czy siak życzę powodzenia i przyjemności w odkrywaniu nowych zagadnień i zdobywaniu nowych doświadczeń przy budowie kolumn :)

Qubric, 7 Lut 2008, 19:07

 

>Radzę dorzucić jeszcze 200 złotych na parę i zakupić dwa GDN 13/40/2 w charakterze głośników

>średniotonowych (pasmo podziału ok. 400 i 3000 Hz). Obudowa dla GDN 20/80/2 i tak musi mieć około 35

 

Dobry pomysł ale jak na nowicjusza w tej tematyce, a założyciel tematu takim jest jak sam wspomina na początek nie wchodził bym w konstrukcję trójdrożna, z resztą wymiana np. 20 na 16 cz 13 no i chyba zakup nowych gł. średnio tonowych nie wchodzi w grę z przyczyn finansowych jak piszę nasz nowy kolega?

Ale odradzam to rozwiązanie dlatego że robiłem symulacje i nie udało mi się uzyskać odpowiedniej zgodności fazowej. Dla zwrotnicy 12db/18db okt. Efektywność wychodziła bardzo niska, wypadkowa częstotliwość podziału schodziła poniżej 3 khz, a jednak po zsumowaniu wykresów lokalnie charakterystyka wypadkowa była niżej od przebiegu charakterystyk głośników...

Może z pomiarami udałoby się cos z tego zrobić bez dołka na średnich tonach.

 

Inna symulacja dla konstrukcji 3 drożnej wyszła następująca.

 

+ 4,7mH-,---------,

-----------|---------|

--------47uF-----GDN20/80/2

-----------|---------| +

o------2,2om------‘

 

+ 3,9om-33uF-,-1,5mH------,---------,

-------------------|-----------10uF-------| +

-----------2,2mH(1om)-------|------GDN13/40/2

-------------------|---------0,75om------|

o------------------‘--------------‘----------‘

 

+ 4,7uF-,-18uF--2,2om-,-------------,

----------|------------------|-------------| +

-------0,27mH----------8,2om-------GDWK10/80/19

----------|------------------|-------------|

o---------‘------------------‘--------------‘

 

Nie wiem czy coś powyżej będzie czytelne...

 

Pomysł nigdy nie zrealizowany wiec nie gwarantuję jak mógłby zagrać. Do dużego pomieszczenia ale ma niską efektywność.

dawno niemialem do czynienia z tonsilem to niewiem dlatego pytam,kiedys tonsil oznaczal np:GDN/20/80/8 a 2 ohmowe tak,uzywa sie je w car audio

pozdr

When it comes to A Class amplifiers . I am totally biased.

Dziękuję za te wszystkie rady. Na wstępie przepraszam za zły dział, ale nie zauważyłem, że jest DIY... Sytuacja przedstawia się następująco: na głośnikach wypisanych w pierwszym poście mam zamiar zrobić linię transmisyjną (konstrukcja tunelowa). Proszę się nie śmiać, to nie żart. W temacie linii transmisyjnych siedzę już prawie rok, sporo sie naczytałem, itp. Co najważniejsze, mam prototyp tej kolumny, zbity na szybko, z jakiś desek. Powiem tak, mimo ze to tylko prototyp, niedokładny, zastosowałem w nim filtr I rzędu i efekt przeszedł moje oczekiwania, jak dla mnie gra to wspaniale. Mam zamiar zbudować sobie parę takich kolumn i uzbroić je w porządne zwrotnice. Nie chce pakować trzeciego głośnika, ponieważ zwiększy to sporo koszty, poza tym średniaka musiałbym zamknąć w oddzielnej komorze, itp. Chce pozostać przy konstrukcji dwudrożnej. Zgadzam się ze stwierdzeniem że 20/80 jest typowym niskotonowcem, jednak spokojnie sobie radzi do 3kHz, a dalej też jest całkiem ładnie bez szaleństw.

Wykresu impedancji do 20/80/2 nie ma na stronie....

Symulacje wykonywałem w Speaker Work Shop.

Głośniki są 8 ohmowe....

Skoro sugerujecie, że filtr I rzędu niezbyt się nada, więc może coś innego. Qubric przyznam się, ze też robiłem symulacje z filtrami II rzędu, jednak niezbyt chciało wyjść coś poprawnego. Zacząłem myśleć nad I rzędem dla niskotonówki i III rzędem dla wysokotonówki i obrócić go w fazie. Z symulacji w SW nie wychodziło nic dobrego. Nie wiem czy takie rozwiązanie jest w ogóle poprawne. Czy mógłby ktoś to sprawdzić?

Dla niskotonowego ze standardowym korektorem impedancji I rz. filtra może być tu do przyjęcia, tak że tu właściwie II rz. może nie być potrzebny, bo filtracja będzie wtedy podobna i dużo lepsza niż samą cewką. GDN20/80 nie ma na charakterystyce jakiś wyskoków które wymagałyby mocnej filtacji.

 

Kopółek Tonsila raczej nie da się filtrować I rzędem poniżej 5-6kHz, stąd konieczność użycia filtra II/III rzędu w zakresie częstotliwości podziału przewidzianej dla tych 2ch głośników, koło 3kHz.

 

Może taka jak w Tonsil Excellence 1F będzie dobra na początek po małych modyfikacjach?

W całym tym projekcie gryzie mi sie jedna rzecz, a mianowicie wartość i koszt cewki dla średnioniskotonowca, na pewno musi ona przekraczać 3mh albo nawet 3.5mh i dalej skoro linia transmisyjna to nie widze innej mozliwości niz bezrdzeniowa no i nie z drutu cieńszego niż 1mm teraz dalej, Panowie ten głośnik potrafi zagrać średnicą ponieważ skleiłem pare kolumn na nim. ale niską średnicą a to oznacza ,że gwizdek współpracujący z nim musi schodzic co najmniej do 3kh i tu bym pokusił sie o filtr 3go rżedu a na wooferze drugiego, ale tonsilowkie gwizdki odpadają.

Wobec czego na miejscu autora wątku głeboko bym sie zastanowił nad zastosowaniem innego gwizdka niz zakupiony przez niego, gdyż to co uda mu sie osiągnąc bedzie miało dziure wielkości stodoły , albo spłonie gwizdek, a byłoby szkoda bo projekt dość ambitny i podobno ma byc wypas zwrotnica, ja zastosowałem z tym głośnikiem Vife DX ale tonsil był 4omowy, wobec czego tutaj dałbym Vife pierścieniową XT która nisko schodzi i nie płonie

pozdrawiam

Jeśli ma być I rząd z korekcją impedancji, to raczej cewka nie powinna wyjść bardzo dużej wartości dla podziału 3 khz. Ale o możliwościach w zakresie średnich tonów więcej powie charakterystyka wodospadowa.

 

Kopułka Tonsila tez teoretycznie od 3 khz może pracować (ale to tylko teoria). Myślę, że coś z Monacora również by wystarczyło (jeśli nie jest droższe od podanych Vif), np. DT252 za ok. 140 zł. W takim jednak wariancie zbliżamy się już kosztami do ceny układu 3 drożnego na Tonsilach.

 

Dla konstrukcji TL lepiej jest jeśli układ jest 3 drożny, a głośnik niskotonowy pracujący w tunelu jest cięty możliwie jak najniżej. Mniejsze są wtedy problemy z tłumieniem wyższych modów tunelu.

Średniotonowiec w ogóle nie wchodzi w grę. Wiem, że w konstrukcjach TL średniak rozwiązuje wiele problemów jednak ja zrezygnowałem z tego rozwiązania, głównie ze względu na koszty, tak jak mówisz Qubric, basówka powinna być cięta jak najniżej, okolice 100Hz... taka cewa to mały problem. W swojej konstrukcji zamierzam użyć rezonator Helmholtz'a, robiła tak m.in Vifa...

Wydaje mi sie ze gwizdek Tonsila da sobie rade, przenosi 3 kHz, poza tym, mam niewielki pokój, nie będę uzywał sporych mocy. W przyszłości może się uda wstawić coś innego, ale jak na razie, głośniki są zakupione i nie ma juz odwrotu. Więc proszę o propozycje konkretnie do tych przetworników.

Zwrotnica Tonsila Excellence 1F jest ciekawa. Przeprowadziłem symulacje tego samego układu w SW (pominalem jak na razie tłumik i korektor imp.), mam jednak parę wątpliwości. Po pierwszej, jak chciałem, żeby oba filtry (I rząd na basówke i III na gwizdka) filtrowały przy 3kHz to powstawała góra albo dołek. Pokombinowałem więc z rozsuwaniem i najlepiej wyszło, gdy bas był cięty przy 3kHz, a gwizdek przy 4.2kHz, jednak jest problem z faza... obrazek niżej (wypadkowa charakterystyka czarna). Co z tym fantem można zrobi? Gdy wysokotonówkę daję w przeciwfazie to zawsze powstaje dół... ale faza jest dużo lepsza. I co tu zrobić?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Kopułka z Excellence 1F to GDWK 10/80/20. Ma krótką tubkę i zupełnie inny kształt charakterystyki przenoszenia niż GDWK 10/80/19.

Ponadto dopóki nie znajdziesz prawidłowej impedancji dla GDN 20/80/2, wykonywanie jakichkolwiek symulacji jest bezcelowe.

 

Napisałem już wyżej, że dla takiej konfiguracji głośników jak opisałeś, moje symulacje także wykazywały pewne problemy z fazą. Dlatego zaproponowałem układ 3 drożny.

 

Natomiast sama obudowa TL w zasadzie nic dla tego głośnika nie wnosi - poza rozmiarami, znacznie większymi niż BR.

Mam jeszcze jedno pytanie, czy charakterystyki zamieszczone na www.protonsil.pl "zawierają" efekt baffle step, czy nie? i trzeba to właśnie zjawisko brać pod uwagę korzystając z tych charakterystyk, projektując zwrotnicę?

Ponawiam pytanie. Czy powinienem brać pod uwagę efekt baffle step posługując się charakterystykami ze strony www.protonsil.pl i kombinować ze zwrotnicą, która kompensuje ten efekt, czy racze go pominąć? Proszę o pomoc

 

Qubric, zupełnie nie zgadzam się z ostatnim zdaniem z Twojej wypowiedzi. TL działa na zupełnie innej zasadnie niż BR i efekt jest także zupełnie inny.

Odsyłam do:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Charakterystyki ze strony ProTonsilu wyglądają tak, jakby głośnik był już umieszczony w "zwykłej" obudowie.

Kompensacja polega na zrównaniu poziomu przy około 1kHz z zakresem 100 - 200 Hz. Czyli poziom przy 1kHz (przy pełnej kompensacji) należy obniżyć o około 6 dB.

Co do filtrów to ja bym dał 12dB/oktawę. Zwrotnice 1-szego rzędu mają chyba więcej wad niż zalet. Z drugim rzędem uzyskasz lepszą koherencję obydwu głośników, pełniejsze brzmienie, mniej jazgotu.

Mogę coś doradzić ze zwrotnicą. Nie wiem czy masz jakieś elementy, czy wszystkie będziesz kupował ?

Co do obudowy to powiedz może w jakim pomieszczeniu to będzie grało. Bo jeżeli jest to mały pokój to prawdopodobnie z obudową zamkniętą uzyskasz dobrze kontrolowany i głęboki bas. Ten GDN to głośnik ewidentnie przeznaczony do bass refleksu. Jednak nawet z obudową zamkniętą basu napewno nie zabraknie (w małym pokoju).

Z tego co piszesz jozefkania wynika, że jeśli patrząc na charakterystyki zawarte na www.protonsil.pl to pasmo całej kolumny powinno być na poziomie 86 db (ponieważ taki mniej więcej jest poziom natężenia dźwięku w paśmie 100-200hz tonsila 20/80/2). Jednakże czy pasmo od 100hz do 200hz nie zostanie delikatnie podbite przez obudowę kolumny? Czy obudowa nie działa na ten przedział częstotliwości? Bo jeśli nie, to na wysokotonówkę należałoby zastosować tłumik, 3db co najmniej, dobrze rozumiem? A co z częstotliwościami od 200hHz-3kHz, które ma przenosić 20/80/2 w mojej konstrukcji? Głośnik przenosi je na poziomie około 90dB, czy na niskotonówkę też powinien pójść jakiś tłumik?

 

Co to jest "koherencja"? Najbardziej mi sie podoba kombinacja filtrów II rzędu na niskotonówkę i III rzędu na wysokotonówkę.

Co do elementów zwrotnicy to wszystkie będę kupował, obecnie nie posiadam nic.

Co do pokoju to obecnie mierzy on niecałe 9m^2, więc jest malutki, ale niedługo studia, a jak tam się ułoży i później to nie wiem. Na temat konstrukcji to pisałem już, będzie to TL i to nie ulegnie zmianie. Czekam na odpowiedzi odnośnie zwrotnicy.

Efektywość Twojej konstrukcji (przy pełnej kompensacji baffle stepu) może wynieść nawet tylko 84dB. Tak na prawdę to nie ma się czym martwić. Przecież nie używasz wzmacniacza z mocą 5W tylko napewno przynajmniej dziesięć razy mocniejszego. Zakres 100 - 200 Hz może być wzmocniony(minimalnie), tylko jeżeli zastosujesz odpowiedni bass refleks, czego w tak mały pokoju nie polecam. Obudowa zamknięta jest bardzo dobrym, tanim i prostym rozwiązaniem. Ale do niczego nie przymuszam.

Zrówanie poziomu 100 Hz i poziomem 1 kHz uzyskasz dzięki zastosowaniu znacznie większej cewki niż to wynika z obliczeń i symulacji. Cewka ta kompensuje efekt baffle stepu.

Programy i wzory do wyliczania zwrotnic nie biorą pod uwagę baffle stepu i pokazują całkowicie nie przydatne informacje (znacznie za małe cewki).

Wysokotonowy wymaga tłumienia 3 do 6 dB (wyjdzie w próbach odsłuchowych).

Koherencja czyli zgranie w fazie (w czasie). Filtry wyższych rzędów mają lepsze charakterystyki w płaszczyźnie zarówno poziomej jak i pionowej. Są mniej wrażliwe na kąt odsłuchu. Dzwięk jest przez to bardziej skupiony, mniej rozmyty. Nie zawracaj sobie głowy 3-cim rzędem dla wysokotonówki. To tylko nie potrzebne utrudnienie.

Znalazłem schemat zwrotnicy Tannoy M2, zrobiłem symulacje i wyszło nawet ciekawie, jednak boję się tej dziury przy 2-3.5kHz. Jak próbowałem z dwoma filtrami 2 rzędu to nie moglem nic dopasować. Znalazłem także schemat zwrotnicy jakiegoś projektu opartego na Scan Speakach, ale tutaj SW pokazuje jeszcze większa dziurę... (78db przy 2kHz). Co byś mi doradził w tej sytuacji jozefkania?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-18225-100000255 1203076200_thumb.jpg

post-18225-100000256 1203076200_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wstępnie zacząłbym od takiego układu jaki zamieszczam poniżej. Oczywiście pewne elementy wymagają doboru podczas prób odsłuchowych. Jednak taki schemat to dobry punkt wyjścia. Zwrotnica zawiera nie wiele elementów. Tylko to, co naprawdę konieczne. Uwagi:

Cewka L1 - 2,2 mH powinna wystarczyć, jednak jeżeli lubisz mniej średnich tonów to ratunkiem będzie np 2,7mH.

Rezystor od 4,7 do 8,2 Ohm

Kondensator C2 można próbować z 4,7 uF.

 

Ze względu na sporą indukcyjność cewek L1 to raczej wybierz te rdzeniowe. Powietrzne są znacznie droższe.

Będziesz chyba musiał kupić trochę więcej elementów, żeby mieć jakieś pole do manewru. Gdybyś już miał mniej więcej taki układ, jaki przedstawiłem wtedy mógłbyś opisać swoje wrażenia z odsłuchu i łatwiej byłoby doradzać co ewentualnie zmienić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podoba mi sie ten schemat co zrobiłeś, jednak udało mi się stworzyć inny, według mnie lepszy, ale chciałbym zasięgnąć rady. Mam jeszcze pytanko, bo Twoje, jak i moje elementy filtru są nietypowe, tzn ich wartości nie pokrywają się z wartościami ani wyliczanymi z zasady Bessel'a, Butterworth, ani Linkwitz-Riley'a. Jaki to ma wpływ na impuls filtru? Czy można dowolnie dobierać wartości elementów filtru?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zwrotnice wyliczone przez programy do niczego się nie nadają, ponieważ nie uwględniają tego, że głośnik nie ma stałej impedancji w całym paśmie. Programy nie biorą też pod uwagę baffle stepu.

Tą cewkę należy zmiejszyć o połowę, czyli do 0,27 mH. Przy tej watrości jaką dałeś nie będzie ona spełniać poprawnie swojej roli. Lepiej jest dać pojedynczy rezystor przed filtrem. Obniża to dobroć filtru. Będziesz miał także łatwiej przy ewentualnych korektach. Elementy dobiera się tak, aby otrzymać właśnie szukane krzywe (Bessel'a, Butterwortha, itp). Opierając się na wyliczeniach otrzymuje się właśnie za duże cewki dla wysokotonowca i za małe dla niskośredniotonowego.

Z tą cewką 0,56 mH i kondensatorem 4,7 uF miałbyś bardzo niski podział. Nawet poniżej 2 kHz, a biorąc pod uwagę współpracę z GDN nastąpiłoby podbicie charakterystyki w tym miejscu.

Jednak nawet Twoja propozycja jest już dobrym startem. Teraz musisz tylko zdobyć kilka cewek, kondensatorów i oporników i "nausznie" przekonać się jak to działa.

Napisz na priv gdzie masz zamiar kupić części.

  • 1 miesiąc później...

Witam

Jeeli konstrukcja na Tonsilu to z GDN 10/80/2 śrenicy nie uzyskasz choć to dobry głośnik. W układzie 3-way sprawdzi się dobrze. Może pokuś się o budowę czegoś na kształt TLC Classic II. Z tego co wiem grał tam w połączeniu z GDN 13/40/3 na srednicy ( nie wiem czy jest do zdobycia, kiedyś widziałem je na Wolumenie ale to było dawno) i GDWK 10/80/19. Połączenie samego GDN z lepszą kopułką moim zdaniem nie ma sensu. Na średniak możesz też zastosować GDS 18/80. Będzie z tym dużo roboty, Ale przynajmniej nie będziesz miał niedosytu w danym paśmie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.