Skocz do zawartości
IGNORED

OUTER RING - docisk zewn. krawędzi płyty


sp_1976

Rekomendowane odpowiedzi

Szablon składany to jedna z propozycji.

Moim zdaniem to nie głupie rozwiazanie bo po złożeniu zajmuje mało miejsca.

Wadą jest to że nie każdemu musi się podobać i ... podnosi koszt :-)

 

 

MDF 30 mm ma wystarczającą sztywność, taka grubość występuje na 100%, jesli się nie mylę, jest też grubszy.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Mosiądz mógłby być dobry, tylko że mosiadż lubi mieć w sobie takie brzydkie, czarne dziurki (od powietrza? zanieczyszczeń?). Jak się wykonuje mały element z mosiądzu, to się takie miejsca odrzuca, tu nie byłoby to możliwe. Będzie niedobrze jak takie zgrupowania czarnych, brzydkich punkcików np. na brzegu outer ringa będą stale przebiegały przed oczyma. Dobre byłoby duraluminium, bo cięższe od aluminium, mocniejsze, trudniej odkształcalne.

 

 

I dlatego pewnie spec zaproponował mi BRĄZ tak jak napisałem, nie mosiądz :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Who's Afraid of Music?

... Jak tak sobie na to patrze, to z jednej strony myślę sobie, że fajna opcja. Mam parę takich płyt co piany dostaję gdy widzę jak wkładka skacze niczym na falach wesołej rzeczki... ale z drugiej strony cała operacja kalibracji outer-ringu wygląda tak, że na dobrą sprawę więcej z tym zabawy niż słuchania...

>grynio,

 

Z miedzią może nie wyjść ze względu na twardość, a właściwie jej miękkość.

Taki ring mógł by się łatwo odkształcić. Przynajmniej takie jest zdanie speca od metali wszelakich.

Who's Afraid of Music?

>>> Music

 

Jeśli chodzi o ten profil, który bezpośrednio dotyka płyty - może i musi (ze względu na dodatkowy nieobliczalny koszt) być płaski.

Materiał - (chyba?) najtańszy i przyjazny w obróbce to jednak aluminium (może duraluminium?)

 

Część centrująca - to zawsze też dodatkowy koszt, choć tego chyba nie uda się uniknąć - ale! gdyby tak "rozstaw" pionowych ścianek, czyli tych, które "zachodzą" poza płytę, za obręb talerza zrobić o ok 1- 1,5 mm większy od średnicy talerza )pod warunkiem, że talerz oczywiście jest większy niż płyta (chyba w większości wypadków tak jest)to można by dopasować od wewnątrz 3-4 jednakowej grubości np.z twardej gumy "dystans", który dobrany na "lekkie ale w miarę szczelne wsunięcie" - wypośrodkował by nam ring względem osi obrotów.

I to każdy już we własnym zakresie mógłby zrobić.

Wyważenie - zwykłe - myślę, że w zupełności wystarczy - dynamiczne wyważanie - powiększy koszt a przy tej prędkości obrotów nie jest moim zdaniem potrzebne.

Potwierdzam to co pisałem na PW i czekam na rozwój wypadków (w zakresie wykonawstwa)

 

pozdrawiam.

>iro III

 

Część opierająca się na płycie chyba faktycznie powinna być płaska, trudno przewidzieć jak ring z zaokrągleniem zachowa się na różnych płytach.

 

Zachodzące scianki na płytę i talerz to niezły pomysł, ale trzeba uwzględnić też to że niektóre talerze są zawieszone tuż nad plintą, pierscień może się w takim wypadku na niej opierać.

 

Czyli jak zwykle, trzeba znaleźć "złoty środek", nie za nisko, nie za wysoko.

Podobnie z szerokością talerza. Jak u Ciebie wyglądają te wymiary?

Who's Afraid of Music?

>>>Music,

Brąz też ma te dziurki brzydkie. Przed paru laty był tu pokazywany taki forumowy gramofon DIY - ciężki potwór z talerzem z brązu. Też w te dziurki. Niewyględnie trochę to się przedstawiało, pamiętam. Popytaj metalurga czy ma jakiś pomysł na to żeby wyszło oprócz tego że dobrze, to jeszcze ładnie.

Yul,

 

rozmawiałem z człowiekiem, z tego co mi powiedział efekt "dziobatego" materiału mógł być zrobiony celowo. Może taki był pomysł, taka "patyna" pasująca np. do wystroju wnętrza czy reszty zestawu?

Według niego brąz o odpowiedniej czystości ma strukturę bardzo zwartą, zbitą, pod tym względem o wiele lepszą niż aluminium.

 

Brąz jest też bardziej przyjazny w obróbce, dużo łatwiej uzyskać ładny wygląd przez np. polerowanie. Dodatkowy plus to kolor, jeśli taki komuś odpowiada.

Chromowanie da kolor srebrny jeśli ktoś woli taki.

 

Tak czy inaczej wybór materiału jest sprawą otwartą.

Who's Afraid of Music?

Yul,

 

rozmawiałem z człowiekiem, z tego co mi powiedział efekt "dziobatego" materiału mógł być zrobiony celowo. Może taki był pomysł, taka "patyna" pasująca np. do wystroju wnętrza czy reszty zestawu?

Według niego brąz o odpowiedniej czystości ma strukturę bardzo zwartą, zbitą, pod tym względem o wiele lepszą niż aluminium.

 

Brąz jest też bardziej przyjazny w obróbce, dużo łatwiej uzyskać ładny wygląd przez np. polerowanie. Dodatkowy plus to kolor, jeśli taki komuś odpowiada.

Chromowanie da kolor srebrny jeśli ktoś woli taki.

 

Tak czy inaczej wybór materiału jest sprawą otwartą.

A, no to o.k. Jest opcja pochromowania - bardzo fajnie! Niech kolega metalurg może coś zaprojektuje i policzy ile taki outer ring wykonany z danego materiału będzie ważył.

Pozdro,

Yul

Szablon centrujący w pierścieniu z allegro (pierwszej wersji) jest wykonany z pleksy w postaci "trójlistnej" tzn z wewnętrzną powierzchnią outer ringa stykają się 3 wycinki okręgu. Na środku ma przyklejoną gałeczkę meblową.

Działa to tak że na płytę kładzie się szablon a na niego outer ring, potem szablon się zdejmuje. Ponieważ szablon kładzie się bezpośrednio na płytę, dla niektórych może to być ciężkie przeżycie - Ja się przyzwyczaiłem. Po drugie jeśli płyta jest "wyższa" w środku to szablon odstaje od niej przy brzegu i wtedy wycentrowanie przy jego użyciu nie jest takie proste.

W nowej wersji outer ringa jest chyba nowy szablon, który nie dotyka płyty. Ja wyobrażam to sobie w ten sposób że jest to koło wykonane powiedzmy z pleksy na środku ma podklejony krążek o średnicy labela (będzie się na nim opierać i unosić szablon nad płytę. na obwodzie ma naklejony pierścień - ramkę do przytrzymania outer ringa. Wkładamy outer ring w w szablon, zakładamy to razem na płytę, zdejmujemy szablon. Taki pomysł. Mam nadzieję że opis jest do zrozumienia.

Co do pierścienia to myślę że pomysł pierwszej wersji ze sklejaniem go 3 części miał tę zaletę że upraszczał wykonanie bo trzeba było tylko skleić równo 3 pierścienie o odpowiedniej średnicy, a po drugie można było zrobić różne wersje jeśli chodzi o ciężar. Ja mam miękko zawieszonego Thorensa i waga około 450 g jest dla mnie wystarczająca.

Gdyby koszt outer ringa nie był zbyt wysoki to byłbym jednak również zainteresowany, gdyż mój ma nieco za dużą średnicę do kilku moich płyt (paru japońskich) i nie da się w nich zastosować.

Czy istnieje jakaś norma co do odległości pierwszego rowka od środka, średnicy płyty itp. ? Jakaś informacja co do maksymalnego rozrzutu tych parametrów spotykanego w różnych płytach ?

Panowie, w razie co też się piszę na jedną sztukę.

 

Jeśli chodzi o centrowanie outerringa. Może zrobić kompleksowe rozwiązanie typu gruba mata (miedziana lub jak ktoś da radę zrobić vinylowo-miedziano-węglowa) + dopasowany do niej outer ring (wchodzący na jej krawędź z małym luzem kontrowanym 4 podkładkami (o których już tu pisano).

Nie da się zrobić jednego wzoru pasującego bezpośrednio do każdego talerza. Na ttweights.com chyba są właśnie takie rozwiąznia (combo mata + ouer ring) tyle tylko, że potwornie drogie.

Na ttweights.com chyba są właśnie takie rozwiąznia (combo mata + ouer ring) tyle tylko, że potwornie drogie.

 

Połączenie kilku materiałów o różnych właściwościach to prawdziwa sztuka. Raczej nie da się tego zrobić, ot tak.

Ring ma proste zadanie - docisnąć płytę, tu nie powinno być problemów przy precyzyjnym wykonaniu.

 

Mata z kolei ma bardzo duży wpływ na brzmienie, tu efekt może być dokładnie odwrotny od zamierzonego. Bez serii prób się nie obejdzie, a ilość możliwych kombinacji nieograniczona...

Sam pomysł doskonały, ale wymaga sporego zaplecza :-(

Who's Afraid of Music?

Połączenie kilku materiałów o różnych właściwościach to prawdziwa sztuka. Raczej nie da się tego zrobić, ot tak.

Ring ma proste zadanie - docisnąć płytę, tu nie powinno być problemów przy precyzyjnym wykonaniu.

 

Mata z kolei ma bardzo duży wpływ na brzmienie, tu efekt może być dokładnie odwrotny od zamierzonego. Bez serii prób się nie obejdzie, a ilość możliwych kombinacji nieograniczona...

Sam pomysł doskonały, ale wymaga sporego zaplecza :-(

 

 

Może faktycznie łączenie kilku materiałów to spore wyzwanie (choć brzmieniowo kuszące), ale zrobienie maty miedzianej chyba nie jest tak trudne. Blacha 4 lub 5mm, wyprostowanie (chyba to się nazywa "splanownie") do powiedzmy 3,7mm, cięcie i wyfrezowanie wgłębienia na label na CNC. Mylę się?

 

Wpływ na brzmienie miedzi jest już raczej potwierdzony (Micro Seiki CU180, TTCopper Mat itp.). Ryzyka nie ma wielkiego.

Panowie. Nie ma sensu komplikować prostej sprawy. Ponieważ ring ma być uniwersalny - musi być centrowany szablonem. Używam szablonu na codzień i sprawdza się to. Centrowanie szablonem nie jest tak pewne jak centrowanie matą czy talerzem bo przy zdejmowaniu szablonu zawsze jest szansa na poruszenie ringu, dlatego szablon powinien stykać się z ringiem jak najmniejszą powierzchnią , wystarczającą jednak do jednoznacznego ułożenia go na talerzu. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie żeby taką centrującą matę czy dopasowanie ringu do talerza wykonać sobie jako opcję - "upgrade"

Widzę że ciężko będzie o jakiś kompromis...

Pomysł z centrującą matą miedzianą bardzo fajny, tyle że nie każdemu musi odpowiadać.

Może udało by się zaprojektować ring tak żeby można było używać i maty i szablonu?

Jeśli będzie już ring o dpowiednim kształcie to ewentualne dorobienie maty we własnym zakresie będzie już proste. Mozna do woli eksperymentować z materiałami, aluminium, plexi, akryl, nawet sklejka... ;-)

Zresztą dowiem się czy jest możliwość zamówienia takiego talerza z miedzi lub alu.

 

Myślałem o uwagach kolegi bat73.

Przyszło mi do głowy rozwiązanie jak na rysunku.

Górna część o srednicy pierścienia, poniżej podfrezowania i trzy - cztery miejsca ( paski ) o średnicy takiej jak u góry.

Powierzchnia styku z ringiem bardzo mała.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Who's Afraid of Music?

Panowie. Nie ma sensu komplikować prostej sprawy. Ponieważ ring ma być uniwersalny - musi być centrowany szablonem. Używam szablonu na codzień i sprawdza się to. Centrowanie szablonem nie jest tak pewne jak centrowanie matą czy talerzem bo przy zdejmowaniu szablonu zawsze jest szansa na poruszenie ringu, dlatego szablon powinien stykać się z ringiem jak najmniejszą powierzchnią , wystarczającą jednak do jednoznacznego ułożenia go na talerzu. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie żeby taką centrującą matę czy dopasowanie ringu do talerza wykonać sobie jako opcję - "upgrade"

 

 

no czy nie warto zawalczyć o taką piękną matę i do niej dedykowany outer ring ? :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywiście. Tyle że ja używam miękkiej maty sorbothanowej i mogę nie chcieć maty miedzianej. Oczywiście zależy to od kosztu ale może mi się brzmieniowo nie podobać i co wtedy ? Outer ring na półkę ? Natomiast jeżeli zrobi się szablon to zawsze można zrobić matę. Można wtedy używać jednego lub drugiego. Szablon jednak być powinien. Proponuję najpierw wycenić ring szablon matę i wtedy się okaże kto co by chciał.

Oczywiście. Tyle że ja używam miękkiej maty sorbothanowej i mogę nie chcieć maty miedzianej. Oczywiście zależy to od kosztu ale może mi się brzmieniowo nie podobać i co wtedy ? Outer ring na półkę ? Natomiast jeżeli zrobi się szablon to zawsze można zrobić matę. Można wtedy używać jednego lub drugiego. Szablon jednak być powinien. Proponuję najpierw wycenić ring szablon matę i wtedy się okaże kto co by chciał.

 

 

a jak dajesz sobie radę z plamami na płytach od tej maty i czy udało ci się ją równo ułożyć (bo mnie nie)?

Położyłem na tej macie krążek cienkiej gumy silikonowej i nie spowodowało to pogorszenia dźwięku a usunęło problem plam. Matę układam "na mokro" to znaczy smaruję dolną cześć maty rozwodnionymi mydlinami i wtedy nie klei się do talerza. Gdy wyschnie to się przykleja. Natomiast moja mata ma koszmarny feler. Ma różnicę grubości sięgającą 1mm co w zasadzie ją dyskwalifikuje, ale ponieważ zorientowałem się dość późno więc nie reklamowałem. Kupię po prostu nową a tę przeznaczę na podkładki.

Położyłem na tej macie krążek cienkiej gumy silikonowej i nie spowodowało to pogorszenia dźwięku a usunęło problem plam. Matę układam "na mokro" to znaczy smaruję dolną cześć maty rozwodnionymi mydlinami i wtedy nie klei się do talerza. Gdy wyschnie to się przykleja. Natomiast moja mata ma koszmarny feler. Ma różnicę grubości sięgającą 1mm co w zasadzie ją dyskwalifikuje, ale ponieważ zorientowałem się dość późno więc nie reklamowałem. Kupię po prostu nową a tę przeznaczę na podkładki.

 

nie bardzo kumam z tą podkładką, możesz jakieś foto wrzucić?

a czy jesteś pewien, że ta różnica grubości to nie jest nierówne ułożenie właśnie? próbowałeś to "rozwalcować" na mokro? moja mata leży odłogiem bo mni ta różnica grubości wnerwiała. ale spróbuję z wodą z mydłem.

pzdr

j

Mierzyłem ją jak leżała luzem poza tym widać że im się nierówno wylała czy wytłoczyła bo nie wiem jak tam ją robią. Podkładkę zrobiłem z gumy silikonowej mniej więcej takiej z jakiej są czepki kąpielowe. Ponieważ kupiłem ją w 14 cm pasach więc sklejałem z kawałków a potem wycinałem - czysta prowizorka, ale ponieważ gra i nie wkurza na razie szczerze mówiąc z lenistwa nic nie robię tylko słucham.

Szczerze mówiąc nie bo pomyślałem że efekt będzie jak w przypadku zerodusta - po umyciu powrócą utracone właściwości klejące

 

Szczerze mówiąc nie bo pomyślałem że efekt będzie jak w przypadku zerodusta - po umyciu powrócą utracone właściwości klejące

  • 3 tygodnie później...

Panowie, w przyszłym tygodniu będę składał zamówienie na pierścień.

Potrzebne są konkretne wymiary. Poniżej rysunek, będzie łatwiej ustalić co i jak.

Proszę zainteresowanych o sugestie co do wymiarów i ewentualnie kształtu.

W założeniu ma być w miare uniwersalny, tak żeby można centrować go szablonem lub przy pomocy dystansów między talerzem i ringiem.

 

 

.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Who's Afraid of Music?

Outer ring podobnie jak docisk nie będzie uniwersalny. Są różne talerze i różne rozmiary. Nie mówiąc już o wpływie na łożysko, które może szybko się zużyć, jeśli nie było projektowane do pracy z takimi obciążeniami.

>>>rock&roll

 

 

 

jest wiele typów talerzy, szersze, węższe, niższe, wyższe... myślałem że to oczywiste, bo była też mowa o tym kilkanaście postów wczesniej.

Pisząc: "w miare uniwersalny" miałem na myśli też to że można tak dobrać wymiary żeby odpowiadały conajmniej kilku osobom.

Wtedy przy większym zamówieniu można by negocjować cenę.

Tak więc każdy może napisać jakie wymiary / kształt go interesują i może da się zaprojektować coś w miare uniwersalnego.

 

Kwestia wytrzymałości łożyska to indywidualna sprawa i jestem przekonany że kazdy ma tego świadomość.

Mój gramofon na przykład jest tak skonstruowany że wytrzyma nacisk wielokrotnie wyższy. Podejrzewam że większość zainteresowanych ringiem też posiada solidne konstrukcje projektowane z zapasem.

Who's Afraid of Music?

Mój gramofon na przykład jest tak skonstruowany że wytrzyma nacisk wielokrotnie wyższy. Podejrzewam że większość zainteresowanych ringiem też posiada solidne konstrukcje projektowane z zapasem.

Solidność konstrukcji nie ma zbytniego znaczenia, jeśli uszkodzimy najczęściej dość drogie łożysko. Najlepiej zapytać producenta gramofonu co sądzi na temat dodatkowej wagi umieszczonej na talerzu. Różnice pomiędzy różnymi gramaturami płyt są dość znikome w porównaniu do wagi rozmaitych mat, docisków lub właśnie zewnętrznych obejm płyt.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.