Skocz do zawartości
IGNORED

Jordan JXR6 maly a duzo potrafi


jacek_zagaja

Rekomendowane odpowiedzi

Zakladam osobny watek poswiecony temu malemu transparentnemu przetwornikowi. Jak obiecalem bede sie staral zmusic go do pracy w tubie celem obnizenia wychylenia membrany na basie. Zysk jest rzedu 10-15dB. Niestety odbicia fali w gardle tuby powoduja tak silne zwarcia ze transmitancja czestotliwosciowa jest mocno zachwiana i dzwiek megafonowy. Niezaleznie od profilu tuby i jej promienia zakonczenia problem korektora fazy jest istotny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/31376-jordan-jxr6-maly-a-duzo-potrafi/
Udostępnij na innych stronach

Jak widac na wykresie (czerwony) obudowa nie jest uszczelniona. Perkusja nagrana bez kompresji powoduje zbyt duze wychylenie malucha i pojawia sie szum. W malym pomieszczeniu (12m2) mozna sluchac bez suba ale na dluzsza mete sie bez niego nie da zyc. Jestem za izobarycznym bo ladnie go mozna wkomponowac w smukla obudowe.

 

Firma Kling&Freitag stosuje w pelni tubowe monitory studyjne w tym przetwarzanie basow zrealizowala na zwyklym stozku z korektorem fazy - modele T5 i T9 (opatentowane).

proponuję Jacku założyć wątek o bardziej chwytliwym tytule np. "EJJ JXR6 - referencja na każdą kieszeń?"

 

udało się spopularyzować Shure E2 to może i z Jordanem sie uda?

 

problem w tym, ze jest niedostepny w Polsce

kiedys mialem bardzo doooooze kolumny tubowe. Naprawde ogromne kazda wielkosci szafy. dzielo chlopakow z PW. Wstawilem tam Tanoy-e 315 i gralo to ciekawie. Np. bsa byl ok ale dopierow np. w windzie kilka pieter nizej dawalo sie odczuc potege basu. A membrany ledwo drgaly. A o co chodzi z tym patentem?

Re: jacek_zagaja, 1 Lut 2007, 22:49

 

>Jak widac na wykresie (czerwony) obudowa nie jest uszczelniona.

 

Jacku - granie na JXR6 bez "sprężyny powietrznej" to zbrodnia!!!

 

EJJ byłby zbulwersowany! One przecież nie mają tylnego zawieszenia!

 

ponadto zamknięcie ich w obudowie dałoby OGROMNY postęp w basie!!!

 

nawet nie myśl o subie zanim nie włożysz ich do normalnej obudowy zamkniętej!

To w takim razie prosba do administratora zeby zmienil tytul. Wedlug Teda tuba dla glosnika jest najlepszym przyjacielem - niestety kompromis pojawia sie juz ze wzgledu na rozmiar uzyteczny. Patent K&F znajduje sie tu:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W powyzszym przykladzie zeby cokolwiek zadzialalo to musimy jeszcze zamontowac korektor reaktywny z pianki o niskiej gestosci i byc moze roznej grubosci w przekroju osiowym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Graaf - ze wzgledu na Tractrix nie chcialem zaslepiac dylatacji (1mm) sylikonem zeby potem nie miec problemow z demontazem. Nawet jesli komora bedzie idealnie szczelna to JXR6 nie poradzi sobie z perkusja tak jak JX92S.

 

Tak wyglada w tej chwili ta prowizorka: profil stalowy grubosci 3mm o wymiarach 100x100x200, plytki z PMMA (sam frezowalem mozolnie) o grubosci 10mm, w srodku BAF 10mm z kazdej strony. Tractrix pieknie wykonany z tworzywa 10mm grubosci.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • 2 tygodnie później...

Abberacje (maksymalny spadek cisnienia) na wykresie czestotliwosciowym pojawiaja sie dokladnie gdy dlugosc fali jest mniejsza od srednicy gardla. Poniewaz gardlo jest wieksze anizeli membrana to klasyczny korektor fazy odpada i prawdopodobnie trzeba bedzie zastosowac tube dwusekcyjna.

 

Pomiezylem rowniez impuls metoda bezposrednia - sygnalem prostokatnym 120Hz z predkoscia 500KHz. Szybkos narastania sygnalu waha sie od 32 do 44us ale pomiar nie jest wiazacy poniewaz:

 

- sygnal generatora jest nie wiedziec czemu za maly - 5mV zamiast deklarowanych +-3.5V.

- stosuje wzmacniacz nieznanym na ta chwile pasmie i odpowiedzi na transjenty

 

Chcialbym jeszcze nadmienic ze dzwonilem do Lady Bandor i w tej chwili jest juz mozliwosc skladania zamowien i platnosci poprzez PayPal. Dokladne dane otrzymam prawdopowobnie pod koniec nastepnego tygodnia. Jednostka basowa 300mm ma byc juz przetestowana w ciagu najblizszych tygodni. Bandor zakupil nowe drogie maszyny i nalezy sie spodziewaz wysokiej ceny ktora bedzie odzwierciedlac jakosc produktu. Jezeli macie jakies pytania do Pani Doreen to prosze bardzo piszcie a ja bede mogl je zadac osobiscie. Z tego co ustalilem glownym odbiorca tych przetwornikow w UK sa muzycy i ... szpitale :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A co wy na to Panowie?

Wygląda nieźle. "The Beginning of the End of the Fullrange Single Driver!"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pan Sequerra podaje w specyfikacji swoich referencyjnych Metronome 20 (Jordany 50 i 150) szybkosc 20us:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Bandor byl obecny juz w Polsce tak na Audioshow jak i w czasopismach za sprawa Audio Classic p. Jarosława Naborowskiego. W dystrybucji AC była wówczas tylko jeszcze jedna firma kolumnowa - Rehdeko.

 

W numerze AudioVideo nr 12/2000, w którym na s. 54 jest entuzjastyczna recenzja "Bandora" autorstwa p. Witolda Topolskiego mozna znalezc nastepujace zdania:

 

"jedno, jedyne słowo najcelniej oddaje przymioty "Bandorya" - naturalność"

"dawno nie słyszałem tak prawdziwie, tak naturalnie odtworzonego kontrabasu"

"naturalność i swoboda, bogata i nieprzekłamana paleta barw, zero ostrości i prawie brak rysunku, a jednocześnie wystarczająca rozdzielczość i szczegółowość brzmienia, to cechy stanowiące o wyjątkowości zestawu"

"te kolumny nie rysują, nie odtwarzają dźwięku, one grają dźwiękiem"

 

Porównywał ich brzmienie do Harbeth HL7 i Spendor SP 1/2:

"Bandor jest fenomenalnym potwierdzeniem mistrzostwa Brytyjczyków w sztuce portretowania dźwięku"

 

konkluzja:"wyrobieni melomani powinni tych kolumn koniecznie posłuchać"

 

Kolumna byla zbudowana podobnie do Metronome 20 i kosztowala ok. 9000zl. W tym czasie tylko jeden glosnik byl w rankingu w kategorii A - Sonus Faber Electa Amator w cenie 17 500 zł.

 

Teoretycznie dla Bandora 150 mozna zaprojektowac tube narozna wykladnicza o Fg=30Hz i srednicy wyjsciowej 1m. Zakres pracy dla Qts=0.25 wynioslby w tym wypadku max. 170Hz aczkowliek w praktyce jestem pewien ze pasmo bedzie sie rozciagac znacznie wyzej. Przy 26g membranie i obnizeniu wychylenia o 15dB zaden glosnik nie powinien sie zblizyc jakoscia odtwarzania basow pomijajac olbrzymie elektrostaty.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dla porownania nasze referencyjne sluchawki Shure E2 maja czas narastania 140us. Widmo FFT w czasie rzeczywistym pokazuje 3 wyrazne rezonanse 2900Hz, 4100Hz, i 9400Hz ktore na wykresie sa widoczne jako dzwonienie po glownym impulsie o okresie 220us. Wiadac wyraznie ze ilosc energii w zakresie HF jest troszeczke zbyt mala zeby odtworzyc realistycznie (mino uwzglednienia HRTF) perkusje tak jak na JXR6. Skala FFT jest liniowa i wyglada na to ze niskich czestotliwosci jest wiecej anizeli w pomiarze korelacyjnym.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100008338 1171557494_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wkleilo zdjec...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100008336 1171557495_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jacek :

"te kolumny nie rysują, nie odtwarzają dźwięku, one grają dźwiękiem"

Kiedys myślalem, ze to niemozliwe. Bardzo podobnie od tego opisu zagrały RK125 Rehdeko.

Może Jordan lepszy.

Nie wiem tylko jak ze wzmakiem do niego, bo marzy mi się SE 300B, albo nawet 2A3.

Z Rehdeko to nie problem, bo one mają grubo powyżej 90dB...

Moze GC...

 

 

Pozdrawiam

Jordany nie maja takiej efektywnosci w pojedynke. Musialbys zrobic linear array, a koszt bedzie taki sam jak Rehdeko. Niemniej powinny byc w tej aplikacji lepsze i bardziej zbalansowane bez DSP. Cala sztuka polega na tym zeby wydac malo pieniedzy i miec przyjemnosc. Jedyne co nam zostalo zrobic to przepuscic prostokat 1kHz przez Jordany. Musze jednak w tym celu popracowac nad generatorem. Tak na marginesie jeden z naszych grupowiczow kupil Jordany i bedzie ich uzywal najprawdopopodbniej z 2A3.

Jacek, to rewelka.

Jordana bym u siebie widzial w kilkunastu metrach, więc gdyby się go jeszcze udało pożnic z 2A3...

hehe, żeby to jeszcze było takie proste, ze jak sie wyda wiecej kasy to będzie lepszy dźwięk;) Nie zawsze się to niestety przeklada. Co do Jordana jak byś opisal jego brzmienie w kategoriach "audiofilskich".

Dla przykladu dam opis RK125:

góra lekko dosłodzona

średnica mocna obecna, gorąca

bas krótki, eksplodujacy, nie schodzi za nisko.

przestrzeń to tło pomiędzy instrumentami.

Calosc lekko dogrzana, ale bardzo szybka, konturowa i dynamiczna zarazem.

Rytmika...non stop machanie nogą, albo wyklepywanie rytmu ręką na kolanie.

Witamy w klubie jazzowym ;)

 

Pozdrawiam

Zawsze myslalem o takich laluchach ale firma glosnikowym takie cos niejest potrzebne. Dawniej bylo tych maluchow troche. Najczesciej robily za sredniotonowe. Teraz gdy wymagania mocowe znacznie wzrosly nie ma ich jak uzyc gdyz sredniaki jesli sa chodza tylko do 2-3k i sa duzo wieksze srednica jak i moca. Brak dolnego zawieszenia pozwala na znaczne obnizenie masy ukladu ruchowego glosnika. Ciekawe jak by zabrzmialy takie maluchy w porownaniu np. do elektrostatow Mistrza Arkadiusza?

Mysle ze w malych pokojach da sie przezyc malucha bez suba wieszajac na scianie. Mocowanie do nieskonczonej masy i przednia sciana z korka technicznego 40mm jest badzo estetycznym rozwiazaniem.

 

Przykro mi ale nie potrafie opisac go w zadnych "audiofilskich" kategoriach. Na pewo bas jest bardzo zwarty a dzwiek ogolnie jest naturalny. Duzo zalezy od realizacji plyty. Sensowne porownanie to tylko do sluchawek. Jesli sluchales kiedys wsteg to mozna je traktowac jak wstegi ale bez znieksztalcen harmonicznych wyzszego rzedu. Najwieksza roznica jest w porownaniu do ciezkich membran polipropylenowych od Tymphany jest na saksofonie, gitarach (szczegolnie), talerzach i werblach.

 

Na swieta WN bede w Polsce bede mogl je pokazac w salonie DAT w Szczecinie. Do tego czasu jednak jeden z naszych forumowiczow bedzie juz gotowy jak sadze z "audiofilskimi" opisami.

 

Pani Doreen Bance (Bandor) mowila mi o koniecznosci filtracji sygnalu ponizej 150Hz zeby silny transjent nie powodowal utraty kontroli nad membrana mimo zawieszenia powietrznego. Wspomnialem jej ze nie mam zawieszenia tylniego bo uzywam przetwornikow jej meza na co ona bardzo sie pobudzila :) Nie jest dla mnie jasne jaki jest jej zamysl skoro ona nie uzywa filtrow elektrycznych. Caly czas mowila mi ze Bandor jest czysty absolutnie czysty od 150Hz.

trudno mi powiedziec na ile wstegi znieksztalcaja? sluchalem tylko dlugo megaline dali i wiecej zastrzezen mam do basu niz do wsteg. Jedno napewno jest pewne. Na poziomach malych tam gdzie juz dynamiczne czy izodynamiczne odtwarzaja w sposob niezrozumialy - w postaci bardzo zniaksztalconej infoemacji to wstagi graly w bardzo czysty sposob. Nadal mozna rozroznic cechy dzwieku takie jak co ten dzwiek generuje i inne informacje. Dynamiczne przekazywaly tylko czesc spektrum bez mozliwosci wykrycia sluchem co to jest za zrodlo. To napewno jest wielka zaleta wsteg. Nastepnie nie mialem odczucia kompresji dzwieku nawet na najwyzszych pozomach mocy. Nawet przy glosnosci tak wysokiej ze nie slyszalem kolegi krzyczacego mi do ucha ze mam telefon dzwiek nadal byl czysty. Wiec co do wsteg to mam szacuneczek. Z tego co piszesz to jak by istnialy kilka firm Bandor? bo i meza i zony ????

Piszac wstegi mialem na mysli te popularne "quasi" chociazby Aurum Cantus ktorego G3 mozna kupic za 600zl na ebay (pare). Wyjasniam ze DOReen BANce to byla zona Teda Jordana i razem pracowali w Goodmans. Ona na hali technologicznej a on w biurze projektowym. To ona sprowadzala Tadka na ziemie gdy wymyslal rzecz ktorych sprawne rece kobiet tam pracujacych nie byly w stanie wykonac. Oboje maja prawa do stosowania technologii cienkich folii przy czym folia Teda jest nieco ciensza w jednostce 2" i pasmo wieksze. Ted zlecal prawdopowobnie podwykonastwo Vifie ale ta sie juz wypiela i teraz produkcja pochodzi z Chin. Inaczej Bandor produkuje na miejscu w UK i jest tanszy i ma oferte na bas ktorej nie ma Ted bo nikt juz nie chcial produkowac teko skomplikowanego przetwornika 150mm w malych seriach.

Przeszukałem patenty i nie ma śladu. Jedyne co mamy:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Z racji malych wymiarow nawet al bedzie dobrze pracowac. Napewno ogromny wplyw na ostateczna jakosc bedzie mialo liniowosc pola magnetycznego w szczelinie. Niestety ale ta nieliniowosc generuje niesympatyczny dzwiek. Samo zlozenie takiego glosnika nie jest moze tak bardzo uciazliwa jak wyprodukowanie membrany. Zreszta al dosc czesto peka w miejscach narazonych na duze sily. Najczesciej jest to okolica zamocowania cewki i gorna czesc membrany w okolicach zawieszenia gornego. Widzialem sporo tak popekanych membran z al. Zachodzi pytanie czy odwrotna kopulka 50mm z przyklejona od spodu cewka 25mm bedzie podobna w brzmieniu do stozkowego 50mm? Byc moze cewke z al nalezy zgrzac ultrdzwiekowo do kopulki z al? odpada wtedy klejenie tej cewki?? mozna tez przylutowc taka cewke do membrany i bys moze masa lutowia bedzie mniejsza od masy kleju?

Elektronicy pomocy :) Wyglada na to ze oscyloskop ma wspolne masy tj. jak podlaczam kablem BNC we/wy to sygnal jest slabiutki. Gdy podlacze tylko jedna zyle to jest ok. ale gdy za obciazenie daje glosnik to sygnal 7V daje takie sobie male popiskiwanie - w sumie do pomiaru starczy lecz chcialbym troche pokolysac membrana. Co mam zrobic?

 

Zamieszczam step response otrzymany impulsami 50Hz. Jeden caly drugi powiekszony zeby obejrzec oscylacje. Ostatni wykres to prostokat 1.041kHz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-10804-100008047 1171710530_thumb.gif

post-10804-100008048 1171710530_thumb.gif

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mysle ze chodzi ci o pik na 8900Hz bo z wykresu odczytuje ~100us. Podobnie jest z dolkiem na srodku prostakata. Mikrofon ustawiony osiowo symetrycznie. Jesli przesuniesz go o 1cm w bok to pik wyraznie maleje. Rezonans powstaje na centralnym stozku? Ten CSD nie jest ostateczny - pracuje nad importem danych CSV z oscyloskopu do ARTY. Pan Ivo pomogl mi juz rozwiazac problem. Czyzby opadanie bylo szybsze jak poprzez pobudzanie membrany sygnalem MLS? A moze za blisko mikrofon?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.