Skocz do zawartości
IGNORED

alkohol etylowy zamiast benzyny?


AndrzejR

Rekomendowane odpowiedzi

można jeżdzić bez przerabiania - jedyny problem to to że liczba oktanowa etanolu jest wyzsza. Dlatego żeby nie mieć silnika rakiety - sugeruję mieszać etanol z paliwem - i tak będzie miał większego "kopa" Jeśli ktoś chce sprawdzić niech doda do paliwa zwykły denaturat. Miłych eksperymentów.

marekk, błędnie rozumujesz, liczba oktanowa ma się nijak do wartości energetycznej paliwa. Oktan to w skrócie odporność paliwa na samozapłon. W przypadku oleju napędowego mamy liczbę cetanową, czyli zdolność paliwa do samozapłonu. Można powiedzieć że cetan jest przeciwieństwem oktanu a wartość energetyczna to już osobna bajka. W silnikach podrasowanych, gdzie w znacznym stopniu podnosi się stopień sprężania (benzyna) należy stosować paliwo o odpowiedniej liczbie oktanowej aby nie dochodziło do niekontrolowanych zapłonów.

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Harvi, 4 Cze 2006, 14:50

To widocznie już dawno wąchałem takiego "Szweda". Śmierdzialo mu z rury starą gorzelnią na pół ulicy :)))

 

PS. Etanol ma chyba wiekszy stopień rozpręzania podczas spalania. W starych katalogach Volkswagenów (brazylijskich lub argrntyńskich) podawano dwie moce silnika - dla zasilania benzyna i dla zasilania etanolem. Moc na etanolu była wyższa. Nie pamiętam czy paliwo można było lać dowolne. Ale wydaje mi sie że napęd etanolem będzie wymagał innego smarowania silnika.

Niedawno czytałem rozważania, dotyczące chyba USA, gdzie wszyscy płaczą bo na stacjach płacą w przeliczeniu aż 2.5 zł za litr. No i troche boją się zależności od ropy z Bliskiego Wschodu. Nie pamiętam niestety szczegółów, ale twierdzono, że wszystkie niezbyt stare silniki pojadą bez problemu i bez przeróbki na 15% etanolu i 85% benzyny, a bardzo nowoczesne na czymś co proporcje ma bliższe odwrotnym.

Czy koszt wytworzenia 1 litra etanolu np. z ziemniakow lub b.cukrowych moze byc nizszy od wytworzenia 1 litra etyliny?

Zapach starej gorzelni jest chyba lepszy dla nas i otoczenia od spalin benzynowych...

>>AndrzejR

 

silnik TRZEBA PRZERABIAĆ !!! Oczywiście zalezy jeszcze o jakim alkoholu etylowym mówimy... są takie po 100 i są co mają 105 oktanów. Różnica jest taka że większa LO oznacza większe ciepło spalania w komorze, czyli innymi słowy silnik się mocniej grzeje. Idąc dalej... to stwarza ryzyko odkształceń takich elementów jak tłoki, czy nawet drobne nadtopienia. To nie jest BUJDA!! wydaje się że tylko 5 oktanów więcej, ale jednak. Potrzebne są materiały o raczej większej wytrzymałości temperaturowej - we współczesnych silnikach nie projektuje się już "na zaś" tylko na granicach wytrzymałości, dlatego bez odpowiednich przeróbek zdecydowanie odradzam - takich informacji np o materiałach z których robione są tłoki też nie uzyskasz na bank. Każda zmiana niesie potrzebę jakiś przeróbek. Jeśli bardzo chcesz możesz sobie dolać do pełnego baka litra spirtu, raczej nie zaszkodzi jeśli jest dobrze destylowany, ale wielkich efektów bym się raczej nie spodziewał. Z tego co wiem, to amerykanie lubują się w zasilaniu etanolem>> wzrost mocy ... Ale u nich do takich rzeczy (zazwyczaj dragstery na 1/4 mili) przygotowuje się specjalnie całe silniki

Przejście na alkohol może mieć olbrzymie zalety w przyszłości. Ogniwa paliwowe mogą na nim pracować (oczywiście czystym i bez dodatków) a samo paliwo nie jest tak niebezpieczne jak wodór (chociaż i tak łatwopalne). Zaletą może być przede wszystkim to że przemysł podczas przeorientowania się na napęd elektryczny i ogniwa łatwiej przejdzie na produkcję czystego alkoholu dla nowych napędów. Mniejsze koszta i komplikacje a na pewno to jest głównym argumentem który skłania przemysł do spowolnienia wdrożeń napędu elektrycznego.

>>Piotr

 

nie wierzę w przyszłość etanolu, pomimo jego zalet. Tak samo jako wodoru (w przypadku spalania, w innych przypadkach OK) Ku następnym latom skłaniałbym się na rozwój zasilania gazem naturalnym (CNG) lub ogniw paliwowych z udziałem wodoru. HEV -pojazdy hybrydowe to tylko faza przejściowa, która pewnie rozciągnie się na max 20 lat... potem żaden z tych pojazdów nie będzie spełniał norm emisji spalin.

Aha, tak na zupełnym marginesie ... Zero Emission Vehicles (ZEV) czy inaczej pojazdy z napędem elektrycznym to wcale nie takie "0" emisji więc nazwa sobą a dążenie do magicznego 0 nigdy się nie uda

 

Dla mnie osobiście zasilanie etanolem ma sens tylko w rajdach itp i to też tylko na chwilą obecną. Temat ciekawy ale i szeroki i głęboki

aha tak mi się przypomniało odnośnie tego co napisał Harvi...

 

w USA zdaje się mają 3 rodzaje benzyn o LO 87, 89 i 91. Więc widać że Ameryka wcale tak daleko nie wyszła, czemu tak jest to już padła odpowiedź w tym wątku - po prostu taniość....

Saczek_XTRM:

 

Jakbyś zajrzał pod link który podałem, to dowiedziałbyś się że w USA inaczej definiują liczbę oktanową - i że ich 87 oznacza nasze 91 albo i 95. A u nas zawsze można kupić paliwo kijem mieszane (przy takiej akcyzie to nie dziwne) albo opał odbarwiany kwasem siarkowym (usuwa też bezbarwny znacznik akcyzowy, tyle że żeby usunąć kwas należałoby intensywnie bełtać całość z kredą przez parę godzin - a tego się nikomu nie chce i bywają przypadki przepalonych wtrysków czy elektrozaworów common-rail).

 

"Różnica jest taka że większa LO oznacza większe ciepło spalania w komorze" - nieprawda, liczba oktanowa sama z siebie oznacza tylko i wyłącznie odporność na spalanie stukowe. LPG ma LO=110 i jakoś silniki od niego nie padają.

 

Alkohol - koncept jest ciekawy, tyle że należałoby opanować technologię produkcji dużej ilości biomasy, najlepiej bez zajmowania areału ziemi o bogatym naturalnym ekosystemie. Może tak - wzmacniacz energii (akcelerator protonowy walący w Th-232 albo U-238, operujący na masach podkrytycznych a więc bezpieczny, w czymś takim można konwertować odpady długo żyjące do krótko żyjących), dalej odsalanie wody morskiej i uprawy jakiejś trzciny cukrowej pustyniach. W końcu konwersja energii cieplnej (jaka powstaje w reaktorze czy wzmacniaczu energii) do elektryki nie jest zbyt sprawna - a tą ostatnią też trudno magazynować, wodór to kompletny syf, za łatwo przenika przez ścianę zbiornika a i mało kto lubi przebywać w pobliżu czegoś tak wysokociśnieniowego.

 

No i zawsze w potrzebie można by pociągnąć z baku...

>Z tego co wiem, to amerykanie lubują się w zasilaniu etanolem>> wzrost mocy ... Ale u nich do takich rzeczy >(zazwyczaj dragstery na 1/4 mili) przygotowuje się specjalnie całe silniki

 

W dragsterach króluje nitrometanol, jednak z tą substancją eksperymentować we własnym zakresie raczej nie radzę, po przekręceniu kluczyka silnik wylatuje w kosmos.

Natomiast czysty metanol obligatoryjnie stosowany jest w wyścigach formuły Indy. Ma pewną zaletę, doskonale gasi się go wodą, ma również poważną wadę, pali się kompletnie niewidocznym płomieniem.

saczek_XTRM, 7 Cze 2006, 13:48

 

>silnik TRZEBA PRZERABIAĆ !!!

 

Tak, trzeba. Ale zmiany są znacznie mniej kosztowne, niż zapisałeś. Oczywiście dla silników z wtryskami może zajść potrzeba zmiany wtryskiwaczy, a na pewno map wtrysku, a także ustawienia zaworów.

 

>po 100 i są co mają 105 oktanów. Różnica jest taka że większa LO oznacza większe ciepło spalania w

>komorze, czyli innymi słowy silnik się mocniej grzeje.

 

Sorry, ale to jest bzdura do kwadratu. LO nie definiuje ciepła spalania. Prosty przykład - do silników benzynowych z turbo jest zalecane jest paliwo o wyższej LO, czyli 98. A wiesz dlaczego? Bo do cylindrów tłoczy się więcej powietrza, zatem wtryski podają więcej paliwa, zatem jest większe ciśnienie, więc 95 "nie radzi sobie" (spalanie stukowe, wybuchy, problem z wyprzedzeniem zapłonu) i temperatura jest ZA WYSOKA - może dojść do wypalenia tłoków. Temperatura, która panuje podczas spalania paliwa to wypadkowa wielu czynników i na pewno nie jest to zależność tylko od LO (gęstość, ciepło parowania itd. itp.).

 

>Z tego co wiem, to

>amerykanie lubują się w zasilaniu etanolem>> wzrost mocy ... Ale u nich do takich rzeczy (zazwyczaj

>dragstery na 1/4 mili) przygotowuje się specjalnie całe silniki

 

Bo samo wlanie paliwa to nie wszystko. Przecież nikt w samochodzie drogowym nie załaduje sportowej mapy wtrysku i sportowych kątów wyprzedzenia zapłonu.

misiomor, 7 Cze 2006, 19:01

 

>"Różnica jest taka że większa LO oznacza większe ciepło spalania w komorze" - nieprawda, liczba

>oktanowa sama z siebie oznacza tylko i wyłącznie odporność na spalanie stukowe. LPG ma LO=110 i

>jakoś silniki od niego nie padają.

 

Dokładnie, chociaż akurat przy zasilaniu LPG jest wyższa temperatura, ale wynika to głównie z niższej gęstości LPG.

misiomor, 7 Cze 2006, 19:01

 

Słyszałem opinie że olej opałowy jest lepszy od napędowego i na pewno lepiej na nim pracuja silniki. Ma lepszą jakość, bo idzie w większości do odbiorców przemysłowych którzy mają własne laboratoria i jak by ktoś ich przekręcił na opale to by mu się do dupy dobrali.

 

Niestey nie powiedział co się robi z jego kolorem ani co z tego wynika w użytkowaniu.

>>misiomor,Piterson

 

wykonałem pewien skrót myślowy pomijając kilka rzeczy i już się za dużo czepiacie. Chciałem wyjaśnić co się dzieje pośrednio. LO rzeczywiście oznacza odporność na spalanie stukotowe i co z tego? Taka info dla przeciętnego człowieka nic nie mówi. Stwierdzić jedynie może "że mu silnik będzie lepiej chodził" a to wcale nie tylko takie efekty "uboczne" zachodzą. Tak jak pisałem LO---> (pośrednio!!!) wpływa na wyższą temp spalania a wynika to chociażby ze skłądu paliwa. Zalejcie sobie paliwo 105 okt i zobaczymy czy Wam nic się z silnikiem nie stanie, czy żaden zawór się nie nadtopi....

 

Co do zasilania by TURBO to rozumiem całą ideę, zresztą jak to co napisałem powyżej - człowiekowi po studiach na kierunku pojazdów raczej tego nie trzeba tłumaczyć...a co do wzrostu ciśnienia i spalania stukotowego w silnikach po instalacji Turbo, to nie tylko paliwo trzeba zmienić ale teżi stopień sprężania. Jeśli ktoś montuje Turbo do silnika bez niego i nie zmniejsza stopnia sprężania ze standardowych np 9,5 to mu życzę dużo szczęścia w użytkowaniu silnika....

 

>>Piterson

 

z tą mapą paliwa... i tak i nie. Silnik i tak normalnie będzie pracował bez względu na to czy będzie miał wlane 87 czy 98 oktanów. Po prostu raz będzie miał większego buta za drugim razem nie... Oczywiście poniekąd mapa silnika mogłaby tu pomóc, ale efekty raczej byłyby niewielkie> Wtryskiwacze - jak najbardziej. Przy przejściu na paliwo wysokooktanowe ch-ka silnika zmieni się troszkę ale bez przesady, nie ma rewelacji. Żeby odczuć poważniejszą różnicę potrzeba do tego odpowiedniego silnika o dużej mocy. Inaczej to możemy obserwować zmiany w ms (żart, żeby nie było...)

 

>>misiomor

 

hmm rzeczywiście może i w USA max LO to nie 91, ale w każdym razie i nie 98 jak u nas - i tak są w plecy... Swoją drogą jeśli Ci zależy na bdb paliwie w Polsce to jest takie!! -stacje Shell - drożej i lepiej, zajedź i sam sprawdź. Ja miałem przyjemność testowania tego paliwa kilka razy na lepszych pojazdach. Da się je odczuć szczególnie na elastyczności silnika

PS LPG i jego magiczne LO=110 to trochę inna sprawa. Właściwie to należałoby zadać pytanie o czym my mówimy. O czystych alkoholach czy o alkoholach z domieszkami? Np jeśli o alkoholach z domieszkami do spalania w silnikach spalinowych to mówię bez sensu. Dlaczego? Bo taki alkohol jest silnie higroskopijny a to zaburza warunek bezwodności alkoholi, tzn mieszanina benzyna-alkohol po krótkim czasie się rozwarstwia i zaburza pracę silnika. Nie wiem czy w ogóle by się dało rady jechać na takim paliwie. Fakt że można stosować jeszcze jakieś tam dodatkowe domieszki, ale one też mają swoje inne efekty uboczne.

 

Nie wiem czy ktoś z Was zauważył pewną rzecz - ciepło parowania benzyny jest w granicach 330 kJ/kg a dla alkoholu etylowego 920 kJ/kg czyli prawie 3 razy więcej.

aha tu jescze Piterson zauważył ciekawą rzecz, bo widzę że wszyscy się głupio zapatrzyli w magiczne liczby LO.

 

Popatrzcie sobie jak wpływa gęstość paliwa na LO, może to Was oświeci...

saczek_XTRM, 8 Cze 2006, 10:09

 

>wykonałem pewien skrót myślowy pomijając kilka rzeczy i już się za dużo czepiacie.

 

A tam się czepiamy ;) Po prostu może lepiej, gdyby ktoś się nie zasugerował.

 

>Co do zasilania by TURBO to rozumiem całą ideę, zresztą jak to co napisałem powyżej - człowiekowi po

>studiach na kierunku pojazdów raczej tego nie trzeba tłumaczyć...a co do wzrostu ciśnienia i

>spalania stukotowego w silnikach po instalacji Turbo, to nie tylko paliwo trzeba zmienić ale teżi

>stopień sprężania. Jeśli ktoś montuje Turbo do silnika bez niego i nie zmniejsza stopnia sprężania

>ze standardowych np 9,5 to mu życzę dużo szczęścia w użytkowaniu silnika....

 

No tak, ale ja pisałem także o silnikach z fabrycznym turbo.

 

>Oczywiście poniekąd mapa silnika mogłaby tu pomóc, ale efekty raczej byłyby niewielkie

 

Hmmm, to zależy w czym niewielkie... Przesiadając się z benzyny na LPG można zaobserwować bardzo poważny wpływ dobrego ustawienia mapy wtrysku i pewnych parametrów charakterystyki sterownika na dynamikę i przede wszystkim spalanie. A pewnie i silnikowi lepiej, gdy sterownik lepiej ustawiony.

saczek_XTRM, 8 Cze 2006, 10:44

 

>Nie wiem czy ktoś z Was zauważył pewną rzecz - ciepło parowania benzyny jest w granicach 330 kJ/kg a

>dla alkoholu etylowego 920 kJ/kg czyli prawie 3 razy więcej.

 

No właśnie, ale czy wyższe ciepło parowania nie wpłynie na zmniejszenie temperatury?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.