Skocz do zawartości
IGNORED

Zwrotnica do SS21W, SS18W, PHILIPS RSQ8P


gallegro

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Niedawno stałem sie posiadaczem kolumn DIY. Popełnił je pewien Niemiec który nie dokończył projektu. W skład jednej kolumny wchodzi pięć autonomicznych skrzynek. Dwie największe to sekcja subbasowa, która miała pracować z aktywną zwrotnicą przy odcięciu na poziomie 70 - 100 Hz. Pracują w nich SS 21W8555-01 oraz membrany bierne SEAS. Dwie części wyższego basu i środka napędają SS 18W8535-05. To nie pomyłka, taka właśnie wersja (bardzo mało popularna z większym magnesem) jast zastosowana. I tu zaczynają się schody. Nie mogę znalezć charakterystyki SPL dla tego przetwornika więc nie wiem jak odciąć go od strony tweeter'a. Jako wysokotonowy pracuje Philips Isophase 00 41601 / RSQ8P ribbon tweeter. Firma mało audiofilska ale jakość tego głośnika pozostawia daleko w tyle dużą część audiofilskiej konkurencji.

Mam zamiar zastosować bierna zwrotkę do całego zestawu zakładając oczywiście podniesienie dolnego podziału do rozsądnej granicu (ok. 200 Hz). Założyłem też że górny podział powinien być w okolicy 2 kHz za względu na zabezpieczenie tweeter'a przed dużą mocą (szkoda też marnować niezłeś 18-ki). Co prawda typowa wersja (00 i 01) ma powyżej tej częstotliwości niebezpieczne podbicie na osi ale doświadczeni konstruktorzy (nie ukrywam że na takich liczę) będą wiezdieli jak uniknąć błędu. Będę wdzięczny za wszystkie sugestie a szczególnie dotyczące rodzaju filtrów i ich nachyleniu. Gotowce mile widziane ale myślę że z pomocą odpowiedniego softu jakoś to "ugryzę". Dodam tylko że SPL RSQ8P jest na poziomie 93 dB więc po podłączenie równoległym pozostałych głośników 2x21 i 2x18 dostajemy niemal identyczną wartość. Tutaj jest info na temat tweeter'a:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na zdjęciu "maleństwa" obok ESA CONTINUUM.

Na swoje "usprawiedliwienie" dodam że mam do nagłośnienia prawie 60 m2 i pojedyńcze 18-ki nie dawały rady.

Z góry dziękuję za pomoc.

 

gallegro.

post-1838-100005246 1170287269_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/25033-zwrotnica-do-ss21w-ss18w-philips-rsq8p/
Udostępnij na innych stronach

Co do "spawarki" to na dzisiaj jest VINCENT SV-233 który spokojnie oddaje przy 4 Ohm 1 x 280 W lub 2 x 240.

Od właściciela kolumn odkupiłem tez drugą spawarkę za dobrą cenę. Firma LENCO ze Szwajcarii kojarzy mi się z zegarkiem który dostałem w prezencie po zdaniu matury :-). Przy okazji muszę wspomnieć że ów zegarek zamieniłem za dopłatą na lepszy, stojąc w nocy w kolejce we Wrześni pod sklepem firmowym Tonsila (gościowi zabrakło na słuchawki bo dawali po dwie pary :-))) . Młodszych forumowiczów odsyłam do ich rodziców lub na seans starej kroniki filmowej. Wracając do tematu wzmacniacz o którym wspomniałem ma oznaczenie FA 3402, wazy ponad 30 kg a jego chassis wykonane jest z grubej polerowanej miedzianej blachy. Zero kompromisów, za potka robi czarny ALPS, wszystko ekranowane miedzią tłoczoną w plastry miodu. Dwa potężne zalane trafa z radiatorami !!!. Nie zdążyłem go dobrze posłuchać ale jak gra przynajmniej w połowie tak dobrze jak wygląda to bbył to zakup stulecia (prawie dosłownie za cenę kolorowego złomu). Jeśli będzie problem ze zwrotka to rozważę wspomniany podział aktywny z wykorzystaniem go na subbass.

Na razie nie mam zamiaru sprzedawać więc mogę:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dorzucił jeszcze w sumie 30m dobrego kabla wartego 250 Euro. Wyjazd był zupełnie przy okazjii (moja rodzina mieszka w odległości 50km od tego miasteczka). Transport z Niemiec przesyłki o wadze 250 kg kurierem nie wchodziłby raczej w rachubę.

Odchodzimy jednak od zasadniczego tematu. Liczę na "dobrą duszę" odnośnie zwrotnic.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

uwe300 -->

 

Zapewniam Cię że nie jestem pod tym względem sknerą, a twoja dygresja na temat kasy jest delikatnie mówiąc nie na miejscu. Na dzisiaj nie posiadam jeszcze Jig'a ale resztę niezbędnego osprzętu mam. Obecnie próbuję opanować najlepszy (prawdopodobnie) program do symulacji firmy LinearX LEAP CrossoverShop 5.1 ale jak dla mnie, jest za bardzo skomplikowany. Żeby nie wyglądało na to że idę na łatwiznę, wspomnę że skonstruowałem prostą dwudrożną zwrotnicę drugiego rzędu (pominąłem 18-ki) z podziałem przy 2kHz i już zagrało to znośnie, chociaż 21W8555 powyżej 600Hz to profanacja :-).

Zapewniam Cię też że jestem śmiertelnie poważnie zainteresowany rozwiązaniem tego problemu. Zanim jednak zacznę cokolwiek mierzyć muszę mieć coś w rodzaju punktu wyjścia. Zwrotki do tych głośników 21 i 18 cm są stosowane z powodzeniem przez wielu konstruktorów i liczę na to że któryś uchyli rąbka tajemnicy. Doświadczony konstruktor patrząc na wykresy 18-ki i tweetera też bez większych problemów podpowie odpowiednią aplikację. W oparciu o zasugerowane rozwiązania przystąpie do odsłuchów i ew. pomiarów w celu "dopieszczenia" konstrukcji. Wtedy może się okazać że pozostaną do uzgodnienia jakieś drobne niuanse. Ale o tym potem...

obawiam sie ze uwe dobrze prawi -bez pomiarow taka ilosc glosnikow bedzie trudno prawidolow wyfiltrowac.

Proponuje kup mick i zrob zestaw pomiarowy i bedziesz mial wielka frajde z pomiarow.:))

Nie bedzie latwo ale od czego jest forum .

Niewielu na forum ma doświadczenie w budowie zwrotek do takiej konstrukcji - dipolowej. Ja nie mam, ale na pewno: głośniki wymagają najlepszych komponentów, bas ciąć najniżej jak się da, cewka taśmowa AlphaCore dostępna w Akkusie 5,6mH, R39 daje przy 12 dB/okt podział ok. 160Hz lub ok. 170 Hz przy 18 dB/okt. ( + 2 mH), dla 18W od dołu może 6dB/okt. (co najmniej MKP Janzen 100 + 56 uF), potem dwa razy 18 dB/okt, bo podział 2 kHz jest b. niski i dobrze, bo głośnik 18 cm wyżej nie powinien grać a tweeter może zagrać od 2200 Hz przy 12 dB/okt. wg fabryki. Czeka Cię wiele prób, ale od czegoś trzeba zacząć. Wpierw na tanich elementach do zgrubego zrównoważenia tonalnego, potem cyzelować. Masz klon Esa Furioso, jeśli z częścią basową to tam też jest chyba SS 21W i membrana bierna, filtr dolnoprzepustowy może posłużyć do przemyśleń podobnie jak filtrowanie SS 18W w Esa Cont.

Gratuluję zakupu, powodzenia

dik -->

 

Na takie informacje właśnie liczę. Co do tweeter'a niektórzy odcinają go nawet na 1400 ale tylko w konstrukcjach o niższej mocy (głośnik wytrzymuje 30W RMS). Ale faktycznie idealnie pracuje pow. 2kHz. Na marginesie, ten głośnik jest już nie produkowany (aż dziwne) ale podobno PHILIPS zamierza odsprzedać innej firmie prawa do produkcji. Myślę że gdyby tej jakości tweeter produkował RAVEN to byłby dwa razy droższy (ostatnia cena 450 Euro). Po pierwszych odsłuchach RAVEN R1 i R2 jak dla mnie zostają w tyle. Jedynym małym mankamentem RSQ8P (i innych tego typu konstrukcji) jest wąski zakres promieniowania w pionie. Zakładając stałe miejsce odsłuchu nie ma problemu ale podczas przemieszczania sią słuchacz odczuwa mały dyskomfort. Mam niesprawdzoną informację że efekt ten można zniwelować stosując drobną siatkę metalową przed głośnikiem. Wystarczy dobraś wielkość otworów i odległość. Czy ktoś stosował taki zabieg ? W płaszczyżnie poziomej jest b. dobrze, więc jak ten "patent" miałby to pogorszyć to wolę nie kombinować.

Jeszcze słowo odnośnie sekcji niskotonowej. Może jednak nie upierać się przy biernej zwrotce ale zaopatrzyć się w dobry crossover i odciąć niżej. Ew. spawarka już jest. Mam też b.dobry preamp DIY który na dzisiaj nie ma przydziału.

dik -->

 

Zapomniałem napisać że mam klony FURIOSO (nie FURIOSO 2), więc nie ma w nich sekcji subbasowej :-(. Miałem nawet zamiar takowe dorobić ale w tym momencie trafiły się te "wynalazki" no i się skusiłem.

Nie chcę za dużo Wam mieszać, ale rozważam wariant wersji 8 Ohm po rezygnacji z dwóch górnych elementów które z powodzeniem mogłyby służyć jako drugi zestaw po ezupełnieniu o tweetera (DYNAUDIO, SS...). Musiał bym się jednak pogodzić z obniżeniem efektywności o 5-6 dB co w połączeniu ze spadkiem mocy o połowę mogłoby nie sprostać moim wymaganiom.

Wstęga z dwoma 18W pracuje być może w układzie zbliżonym do D'Appolito - raczej na pewno trzeci rząd. Można zestroić wpierw układ tych trzech głośników jako dwudrożny - to i tak Cię nie ominie. Potem reszta. Przy biernych filtrach chyba bedziesz musiał obniżyć tłumikami SPL dla wstęgi i 18W, przy aktywnej - tylko wstędze o 1-2 dB

O.K. Jeszcze dziś zbuduję dwudrożną testową zwrotnicę 18dB. Jeśli uzyskam dobrą równowagę tonalną na środku to problem odpowiedniego wariantu na dole będzie mniejszym problemen. Ostatnia wątpliwość dotyczy sposobu zasilenia pary 18 -tek. Czy projektując docelową zwrotnicę założyć bezpośrednie połączenie ich ze sobą i zasilienie przez wspólną zwrotnicę stosując większe przekroje w cewkach, czy oba podłączyć przez dwie niezależne zwrotnice o mniejszych wymaganiach inpedancyjnych (sorry za, być może, lamerskie pytanie). Zaznaczam że priorytetem jest jakość.

Mam kilka uwag co do obudowy.Być może że się Panu podoba oraz że tak musi być ze względu na przyjętą koncepcje akustyczną -w pełni symetryczną. Ale gdyby się Pan zdecydował na przeróbkę w tej samej koncepcji,to kilka przykładów moim zdaniem bardziej eleganckich rozwiązań. Poza tym tak wysoko umieszczony

głośnik niskotonowy , to niezbyt dobre rozwiązanie- przykład to Grand Utopia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-4056-100005226 1170287303_thumb.jpg

post-4056-100005227 1170287302_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Cd.

Inne rozwiązanie które bym polecał to umieszczenie dwóch głośników niskotonowych we wspólnej obudowie na dole i to w wersji aktywnej , pozostałe głośniki już w wersji symetrycznej , filtrowane już pasywnie i byłoby to najbardziej sensowne rozwiązanie. Obudowy wymagaly by co prawda dość gruntownych zmian, ale wydaje sie że było by warto. Może coś w rodzaju Wilson Audio lub obudowy o konstrukcji typu Utopia po dodaniu drugiego

głosnika niskotonowego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-4056-100005223 1170287308_thumb.jpg

post-4056-100005224 1170287306_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

henrykpiątek -->

 

Proszę uzasadnić swoją negatywną opinię na temat usytuowania górnej sekcji basowej. Z czystej ciekawości zdejmę górną część i postawię obok dolnej. Zobaczę jaki będzie efekt akustyczny i wizualny. Co miał Pan na myśli pisząc o umieszczeniu dwóch głośników we spólnej obudowie (wspólną komorę z dwiema mambranami ?). Myślę jednak że ma Pan na myśli bardziej radykalne zmiany na które raczej się nie zdecyduję. Co do aktywnego podziału, gdzie należałoby Pana zdaniem odcinać dół ?

>gallegro

 

Małe sprostowanie ss18w8535 to raczej wersja z małym magnesem.

 

Druga sprawa to jeżeli masz wersje 8535 to wcale nie najgorzej radzi sobie na średnicy. Z drugiej w układzie d'apollito tnie się w miare nisko.

marko3T -->

 

Wszystko jest względne. Pisząc "z dużym magnesem" miałem na myśli wersję 8535-05. Wersje 00 i 01 mają faktycznie mniejszy magnes od innych 18-tek. Moge sie jednak mylić więc proszę bez krępacji o "wyprostowanie" mnie w tym temacie. Niżej środka ciąć nie mogę ze względu na potencjalne przeciążenie wstęgi. Podział w okolicy 2 kHz jest jeż definitywnie zafiksowany.

Po analizie zaczynam przychylać sie do wersji Pana Henryka czyli z podziałem aktywnym. Proszę o radę gdzie w tym wypadku odcinać. Zakładam że 70 Hz to zupełne minimum ale myślę że to trochę za nisko dla 18-tek w obudowie zamkniętej zakładając że mogę momentami w 60 m2 "mocno spawać". Każda konstruktywna polemika mile widziana. Poruszany przezemnie temat mam opanowany tylko w stopniu podstawowym więc z wrodzoną pokorą ( :-) przyjmę wszystkie sugestie. Co do samej spawarki na subbass, wspomnianej wcześniej, trochę offtopic:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1838-100005220 1170287314_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

>gallegro

 

>Niżej środka ciąć nie mogę ze względu na potencjalne

>przeciążenie wstęgi. Podział w okolicy 2 kHz jest jeż definitywnie zafiksowany

 

Nie do końca się zrozumieliśmy miałem na myśli ,że podział przy 2khz jest niski. Wstęga przy takim podziale już jest obciążona . Węglowa 18 z małym magnesem radzi sobie dobrze na średnicy przy wyższych podziałach 2,5-3 khz , co odciążyłoby wstęge . Jednak układu d'apollito raczej nie tnie sie tak wysoko jak np. 3khz

dik, 10 Mar 2006, 10:51

 

>Niewielu na forum ma doświadczenie w budowie zwrotek do takiej konstrukcji - dipolowej.

 

Najwiekszym problemem bedzie pomiar z duzej odlegosci, poniewa przetworniki umieszczone sa na duzej plaszczyznie najlepszy bylby pomiar w miejscu odsluchowym, lub pomiar z blizszego pola ale kazdego glosnika osobno, istnieje jednak ryzyko ze mikrofon sie przesunie pare mm i juz faze mamy skopaną, stoi przed tobą spore wyzwanie. Niewiem dlaczego sie tak uraziles jak napisalem zebys wydal jeszcze pare złoty?? tak na marginesie koszt pomiarowki do SW:

JIG 10zł

Pre Wallina 10zł

Mikrofon 30zł

 

koszt jest smieszny tylko troche roboty zeby to poskladac do kupy

 

Powodzenia

  • 3 tygodnie później...

Witam po małej przerwie.

 

W tzw. międzyczasie zaprojektowałem i wstępnie pomierzyłem tor nisko-średniotonowy i wysokotonowy. Po dopieszczeniu zwrotki przedstawię wyniki moich "wypocin". Pierwsze pomiary i odsłuchy są bardzo obiecujące. Philips nie wymaga tłumienia i idealnie się zgrywa z parą 18-tek. Pozostał mi do rozwiązania problem z sekcjami subbasowymi. Chodzi mi dokładnie o strojenie membrany biernej (SEAS 21cm). Obecnie pomiary indukcyjności i SPL bezpośrednio przy mb pokazują że jest to ok. 35 Hz. Zwiększając na próbę masę membrany uzyskałem 30 Hz ale nie wiem czy to nie będzie kosztem impulsu. Jaki pomiar mógłby być pomocny (obecnie używam SW). Jaka częstotliwość strojenia mb byłaby najkorzystniejsza dla tego głośnika (21W8555-01) ? Czy jest ograniczenie jeśli chodzi o dodatkową masę membrany (podkładki), a co za tym idzie niższe strojenie.

Gallegro:

 

Strojąc obudowę PR niżej dostaniesz lepszy impuls (nie mylić z wartością maksimum wykresu group delay).

 

Seas podaje maksymalną masę dociążenia swoich membran biernych równą 60g - jak dla mnie to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Akurat w moim przypadku nie musiałem przekraczać tej wartości (stroiłem 8dm3 monitorek do 40Hz membraną SP17R) ale dla większych membran 60g to zwykle za mało jeżeli chcemy uzyskać niższe strojenie małej obudowy niż to się daje zrobić rurką (jak dla mnie jest to jedyny sensowny powód stosowania membran biernych). Ile ten Seas wytrzyma to nie wiem, pojedynczy SP21R może mieć też lekkie problemy z wychyleniowym obsłużeniem Scana 21W.

 

Ekstremalne strojenie PR dla 21W8555 pokazali goście z ESA w Furioso 2 - było to 25dm3 strojone do 25 - 35Hz w zależności od masy ruchomej membrany biernej (25W0, w przypadku 25Hz Mms musiało wynosić 280g). Jak dla mnie obudowa mogłaby być większa ale powyżej 30Hz ze strojeniem bym nie wychodził. Ile mają Twoje paczki?

Jeśli pytasz o objętość to z pobieżnych pomiarów wynika że ok. 35dm3. Czy maksymalna masa to ta którą można dodać do fabrycznego obciążenia czy łączna ? Nia wiem czy dobrze kombinuje ale zastanawiam sie czy nie zestroić jednej sekcji nieco inaczej niż drugiej. Powiedzmy jedna na 30, druga na 35 żeby "wypłaszczyć" najniższy zakres. Którą sekcję w takim wypadku stroić niżej (dolną czy górną). Myśle jednak że nie powinno mieć to większego znaczenia.

Sam sobie odpowiem :-)

Po przeanalizowaniu wykresów dotyczacych strojenia tej membrany i uwagach misiomora, widzę że przy obj 35 dm3 możnaby się pokusić o strojenie nawet 25 Hz zakładając dociążenie 80g. Myślę że PR jakos to zniesie tym bardziej że jedna kolumna składa sie z pary sekcji basowych. Na tym samym wykresie doczytałem się że podana wartość dotyczy masy dodatkowej. Pozostaje kwestia różnego strojenia obu sekcji. Ciekaw jestem co wy na to ?

Gallegro:

 

Ten PR powinien wytrzymać 80g dodatkowego obciążenia. W końcu ESA ładowała na 25W0 scana 280g łącznego Mmp. Inna sprawa, to fakt że jeden SP21R w obudowie 35dm3 oznacza rozsunięcie Fp (rezonans samej membrany) i Fb (strojenie obudowy) tylko 2.22 raza (jak dasz Fb=30Hz to Fp będzie 13.5Hz). To może oznaczać pogorszenie charakterystyk impulsowych w porównaniu z BR.

 

Kolejna sprawa - SP21R ma Xmax równe tylko 10mm one way, co przy 6.5mm Xmax głośnika (o takim samym Sd na dodatek) i efektywnym strojeniu (duża obudowa strojona dość wysoko) może oznaczać wychyleniowe przestery membrany biernej.

 

Tak sobie przemodelowałem strojenie 35dm3 30Hz dla tej kombinacji (Rs=0.5ohm) i jeżeli zapodamy napięcie przy którym mamy przester woofera poza jego Xmax (14V RMS co oznacza 33W, przy 43.5Hz) to przester membrany dostaniemy przy 34Hz, niżej będzie jeszcze gorzej. Jak dla mnie ta membrana jest za mała. Wydaje mi się że cztery takie będą miały problemy z wypełnieniem 60m2 pomieszczenia basem. Równie dobrze można by próbować zrobić to czterema 25cm wooferami o Xmax równym 6.5mm w obudowach zamkniętych - w końcu wychylenie objętościowe się liczy.

 

Różne strojenie sekcji - ja bym sobie odpuścił, walczyłbym o jak najlepsze strojenie (z punktu widzenia wychyleń) i obie obudowy dostroiłbym tak samo. Strojenie wysokie (35Hz) oznacza że sygnały poniżej 30Hz będą już dość mocno przesterowywać całość (co ciekawe przestery membrany zaczną się od 40Hz, przez przester rozumiem osiągnięcie wychylenia 10/6.5 raza większego niż maksymalne wychylenie woofera powyżej strojenia przy danym napięciu sterującym) - a od tak wielkiej kolumny przynajmniej ja oczekiwałbym pełnopasmowości.

misiomor -->

 

Reasumując:

Sugerujesz strojenie jak najniższe ? Jeszcze dzisiaj dociążę membranę do uzyskania 25 Hz. Ciekawe przy jakiej masie w praktyce to osiągnę. Ciekawe też czy pokryje się z teorią. Niestety pole manewru mam ograniczone (objętości obudowy ani wielkości PR raczej nie zmienię).

Nie mogę znalezć informacji na temat max. dociążenia membrany w SS25W0. Ciekawi mnie ile ESA "przesadziła" w stosunku do zalecanej. Zdaje sobię sprawę że nie można porównywać tych dwóch PR ale chodzi mi wartości względne.

No i na koniec najważniejsze spostrzeżenie: muszę się jeszcze duuużo uczyć. Ale, jak to ktoś już wcześniej napisał, od tego właśnie jest to forum :-)

Gallegro:

 

Uważam strojenie 35Hz za kiepskie (z inżynierskiego punktu widzenia) bo przeciąża ewidentnie membranę bierną już przy 40Hz. 30Hz jest już lepsze. A co sprawdzi się najlepiej to zależy od słuchanej muzy i preferowanych pozimów głośności. Bardzo niskie strojenia nie muszą być bardzo dobre jako że z kolei wymagają większych wychyleń od głośnika. Jeżeli słuchasz muzyki nie zawierającej składowych poniżej 40Hz w dużych natężeniach i cenisz sobie "wykop" pochodzący od podbicia średniego basu i dzwonień w impulsie to 35Hz strojenie może być najlepsze. Dostroiłbym całość na słuch do swoich preferencji (pamiętając jednak o ograniczeniach "inżynierskich").

PS. Membrany bierne scana wyglądają na produkcję OEM, nie ma ich w oficjalnym katalogu (z wyjątkiem metalowej 23W0), ale ludzie ładują na PR-y 25cm nawet 400g i więcej (Peerless XLS). Tani Dayton wytrzymuje 500g. Nie wiem skąd u Seasa takie asekuranctwo.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.