Skocz do zawartości
IGNORED

Wykonywanie płtek drukowanych


Fourierek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie !!!

 

Mam do Was Wszystkich prośbę, abyście pochwalili sie na łaqmach forum tym, jak wykonujecie obwody drukowane (płytki) w warunkach domowych i w zwiazku z tym opisali jak wykonujecie płytki (krok po kroczku).

Ja od siebie moge dodać że jestem laikiem w wykonywaniu płytek. Jak wykonuje jakąś płytke to ścieżki maluje lakierem do paznokci a potem trawie tak wykonaną płyeczke w chlorku zelaza (prosze sei nie smiać).

 

Za wpisy serdecznie z góry dziekuje.

---------------------------------------------------

pozdrawiam z poważaniem Fourierek

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/23916-wykonywanie-p%C5%82tek-drukowanych/
Udostępnij na innych stronach

Do wykonywania płytek lepiej posłużyć się odpowiednim niezmywalnym pisakiem - z jakby farbą olejną lub srebrnym z zawiesiną pyłu aluminiowego. Oba są dobrew i szybko schnące, ten drugi ma metalową końcówkę i pozwala rysować cienkie ścieżki (nominalnie 0.5mm).

Popularna jest też metoda termotransferu z użyciem specjalnej folii na której trzeba wydrukować drukarką laserową rysynek ścueżek a nastepnie przeprasowac to zelazkiem na płytke i tek ten rysunek scieżek przechodzi.

Potem Trewienie w FeCl3 lub nadsiarczanie (biały krystaliczny wytrawiacz).

Otwory wiercę przed narysowaniem ścieżek i wytrawieniem, najpierw je punktuję (zaznaczam) młotkiem i jakims wgwożdziem, punktakiem. pozwala to na lepsze dopasowanie rozmieszczenia otwóró w stos do ścieżek.

Scieżki kalkuję na przetartą drobnym papierem sciernym i umytą płytkę kalką do kopiowania (czarna, fioletowa). Rysuję albo na kalce technicznej (płóprzezroczysta) albo w MS paincie. Drukuję obraz ścieżek w odbiciu lustrzanym, podobnie jak rysunek z rozmieszczeniem otworów i ich średnicami (osobno) oraz rozmieszczenie elementów.

Niektóre plytki projektuję wyłącznie na papierze - w szczególności pierwsze szkice, najpierw rozmieszczam elementy a potem rysuję scieżki (widok od strony elementów który trzeba przekopiowadc na lewą stronę).

W każdym przypadku wychodzą płytki wystarczające do potrzeb DIY i amatorskich, przy rastrze nie większym niż 0.1 cala.

witaj

sposobów jest wiele:)

według mnie najleprza metoda to termotransfer szybka dokładna i mało z nią kłopotów :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (to nie moja aukcjia )

jest tez metoda polegająca na tym ze sciezki robisz markerem a potem trawisz ,tu jest artykuł igoda

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) marker

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) i termotransfer

pozdrwiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Do wykonywania płytek lepiej posłużyć się odpowiednim niezmywalnym pisakiem - z jakby farbą olejną lub srebrnym z zawiesiną pyłu aluminiowego. Oba są dobrew i szybko schnące, ten drugi ma metalową końcówkę i pozwala rysować cienkie ścieżki (nominalnie 0.5mm).

Popularna jest też metoda termotransferu z użyciem specjalnej folii na której trzeba wydrukować drukarką laserową rysynek ścueżek a nastepnie przeprasowac to zelazkiem na płytke i tek ten rysunek scieżek przechodzi.

Potem Trewienie w FeCl3 lub nadsiarczanie (biały krystaliczny wytrawiacz).

Otwory wiercę przed narysowaniem ścieżek i wytrawieniem, najpierw je punktuję (zaznaczam) młotkiem i jakims wgwożdziem, punktakiem. pozwala to na lepsze dopasowanie rozmieszczenia otwóró w stos do ścieżek.

Scieżki kalkuję na przetartą drobnym papierem sciernym i umytą płytkę kalką do kopiowania (czarna, fioletowa). Rysuję albo na kalce technicznej (płóprzezroczysta) albo w MS paincie. Drukuję obraz ścieżek w odbiciu lustrzanym, podobnie jak rysunek z rozmieszczeniem otworów i ich średnicami (osobno) oraz rozmieszczenie elementów.

Niektóre plytki projektuję wyłącznie na papierze - w szczególności pierwsze szkice, najpierw rozmieszczam elementy a potem rysuję scieżki (widok od strony elementów który trzeba przekopiowadc na lewą stronę).

W każdym przypadku wychodzą płytki wystarczające do potrzeb DIY i amatorskich, przy rastrze nie większym niż 0.1 cala.

 

 

bez obrazy... robisz to od dupy strony ;)

polecam eagle ... nastepnie drukujemy na atramentowce na papierze kredowym... idealne kontury sciezek:) potem ksero na kredzie, karteczka na laminat, zelazko, odmaczamy wytrawiamy, wylacznie w nadsiarczanie, trojchlorek to syf!! za ktoryms razem dojdziecie do perfekcji ;) jak macie drukreczke laserowa to juz wogole 3minuty roboty;)

moliben serio bez obrazy...

Nie kupuj tej "specjalnej" foli - ona nie różni się niczym od zwyczajnej do drukarek laserowych.

Nie każda drukarka laserowa się nadaje: moja daje za mało toneru (HP LaserJet 6L) i nic się nie da z tym zrobić, niezależnie czy toner jest oryginalny czy napełniany. Lepiej sobie z tym radzą drukarki w punktach ksero, zanosi się na płyteczce projekt i prosi o wydrukowanie na folii. Niektórzy używają papieru powlekanego. Papier kredowy też nie każdy się nadaje....

Ogólnie trzeba troche postestować. Metoda super.

Otwory łatwo się wierci po wytrawieniu (pady mają po środku zazwyczaj otworek, co powoduje że wiertło samo wskakuje tam gdzie powinno być).

Chlorek to syf - też polecam to białe coś (sprzedawane pod nazwą B327). Projekt płytki w Eagle - program łatwy do nauczenia.

Miał ktos z Was stycznosc z tym papierem ktory byl wspomniany wyzej ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) (dla przypomnienia).

Folia do drukarki kosztuje z 1 zł arkusz, a tutaj wychodzi po 20 groszy mniej wiecej. Boje sie tylko ze to zwykly papier do drukarki o wiekszej gestosci i wcale nie jest specjalny do układów.

I jeszcze jedno pytanie. Jakie sa ceny wytrawiaczy i laminatów ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Płytki robię metodą foto:

 

0. Laminat przycinam stołową piłą tarczową - tarcza do glazury - nie obetnie tak łatwo palców :) i nie rozwarstwia płytki - można nawet od biedy przyszlifować jakieś nierówności.

 

1. Oczyszczam laminat przy użyciu płynu do czyszczenia zapieczonych kuchenek okapów itp. (cytrynowy w rozpylaczu), ostrej gąbki ew. drobnego papieru ściernego, a następnie acetonu.

 

2. Usuwam z pomieszczenia kurz rozpylając w powietrzu mgłę ze spryskiwacza do kwiatów (drobinki kurzu które dostają sie pod lakier są wytrawiane przez chlorek i powodują przerwy - często niewidoczne - w ścieżkach). Ale tam gdzie ja lakieruję jest sporo kurzu, więc pewnie nie każdy będzie musiał to robić. Lakier bardzo śmierdzi, na szczęście w firmie nie muszę się tym przejmować.

 

3. Lakieruję emulsją Positiv 20 w warunkach półciemni (światło w pomieszczeniu obok). Ustawiam płytkę pod kątem 80 stopni do podłoża. Lakier nanoszę krótkimi psiknięciami bardzo szybko jedno po drugim od góry do dołu płytki liniami lewo - prawo (powierzchnia utworzonego "kleksa" wyznacza mniej więcej odległość między kolejnymi). Kiedy emulsja ścieknie na dół (jakieś pół minuty) przekręcam płytkę do góry nogami uważając, by jej nie rozmazać palcem.

 

4. Po chwili przenoszę płytkę do suszarki (podgrzewana płyta + wentylatorki) i suszę 30 minut w temperaturze 70 stopni (tym razem na płasko).

 

5. Naświetlanie odbywa się przez kliszę (koszt ok. 6 zł za A4) - ważne! - drukiem do płytki (inaczej promienie padając pod kątem - nawet na grubości kliszy - sic! - podświetlają lakier i małe detale nie wychodzą). Wszelkie tonery spęczane rozpuszczalnikiem, wydruki z laserówek to półśrodki, najlepsza jest jednak klisza. Uwaga, by przypadkiem nie zdrapać nadruku - w tym miejscu lakier się naświetli.

 

6. Naświetlarka to 2 świetlówki Philipsa 8 W w pokrywce od pudełka po papierze do drukarki :) i cienka szyba ze zwykłego szkła. Psiknięcie polakierowanej płytki wodą - znów spryskiwacz :) - ułatwia pozycjonowanie folii na płytce. Naświetlanie z odległości ok. 20 cm przez 20-30 min. - zwykle naświetlają się nawet zacieki z lakieru (które szczęśliwie już mi się prawie nie trafiają).

 

7. Płytkę wywołuję w roztworze 35 g NaOH w 5 l wody (duża, plastikowa butelka - warto zrobić od razu więcej - do każdej płytki wlewać nową porcję roztworu), aż nie zejdzie cały naświetlony lakier - w kuwecie (ok. 5 minut).

 

8. Wytrawiam w podgrzewanym grzałką akwariową wąskim akwarium z FeCl (płytka pionowo).

 

9. Zmywam lakier acetonem.

 

10. Lakieruję płytkę roztworem kalafonii w alkoholu.

 

11. Jak wyschnie (znów suszarka - tym razem podkładam jakiś papier) ręcznie cynuję (cienka cyna i szeroki grot to podstawa) i ręcznie wiercę otwory szybkoobrotową wiertarką.

1. Drukuję drukarką laserową na papierze kredowym widok płytki

2. Wycinam :)

3. Przecieram laminat drobnoziarnistym papierem ściernym

4. Odtłuszczam laminat Izopropanolem

5. Przykładam papier do laminatu

6. Przepuszczam kilkakrotnie przez zmodyfikowany laminator (wyższa temp - wymiana termostatu)

7. Gorącą jeszcze płytkę wrzucam do wody z płynem do zmywania ludwik

8. Palcem ścieram papier

9. Resztki papieru zmywam roztworem kwasku cytrynowego

10. Wrzucam płytkę do trawiarki ;)

 

Wyszło mi 10 "przykazań" hehe...

Za rozsądną kasę tylko firmy. DIY się nie opłaca.

 

Zestaw Protel99SE w którym projektujemy PCB, potem papier kredowy + drukarka laserowa i trawienie (może być chlorek). Inne metody to według mnie strata czasu, jakieś folie czy Positiv to metody dla ludzi którzy mają dużo czasu :-)

 

 

Jeśli chodzi o sam papier kredowy to praktycznie nie ma znaczenia jaki. Można nawet wykonać na kartce z miesięcznika AUDIO. Najlepsze są jednek kredówki bardzo śliskie, chodzi o to, żeby kartka nie "piła" toneru. Kserowanie bardzo pogarsza jakość. Ja drukuję na Lexmarku T632 lub HP2420dn. HP jest zdecydowanie lepsza, ale na obu wychodzi wręcz idealnie :)

drukuję na folii do ksero na laserówce, ostatnio drukuje dwa razy na tej samej folii, co daje piękne pokrycie ścieżek tonerem - żadnych wżerów, które kiedyś często mi się zdarzały; minus - minimalne przesunięcie, ale nie stanowi to problemu.

Co do temperatury, to prasuję przez kartkę papieru, temperatura między jedwabiem a wełną, na prawdę silnie dociskając. Temperaturę trzeba tak dobrać, żeby się folia nie marszczyła. Folia może być wykorzystana 2-3-krotnie, po przetarciu jej rozpuszczlnikiem uniwersalnym (sądząc po smrodzie zawiera octan etylu).

właśnie zrobiłem test z termotransferem - papier kredowy ten z allegro, nadruk z laserówki, żelazko ustawione na prasowanie wełny, nagrzewanie przez 3 warstwy niezagrubego papieru może z 2-3 minuty(?) - potem do wody z ludwikiem, jak papier się rozmoczy i zacznie odchodzić delikatnie odrywamy kartkę (powinna zostać całkowicie biała) - duże resztki papieru na szybko ścieramy palcem, na koniec szorujemy delikatną gąbką aż usunie się pozostałości papieru (nawet te z otworów pod elementy) - udało się za pierwszym podejściem - dziwne ;)

 

a wygląda zawodowo - jakbym miał takie coś rysować pisakiem to zajęło by mi to z godzinę i zapewne byłoby krzywe :)

Zamiat papieru kredowego, który dobrze sie sprawdza, ale trudniej kupić, uzywam papieru FOTOGRAFICZNEGO do drukarek ATRAMENTOWYCH. Koszt kartki A4 1,5-2,5 zł

Kłopot w tym, ze jest wiele typów papieru i każdy zachowuje sie inaczej. Ale procedura jest jak opisana powyżej - drukuję LASERÓWKĄ, prasuję gorącym zelażkiem (na 2 kropce, kilka minut, besposrednio). Potem w goracej wodzie i ścieram.

I tutaj pojawiaja sie różnice miedzy papierami - jedne ładnie odrywaja sie od laminatu, pozostawiając czyste ścieżki, inne trzeba ścierać palcami. Według mnie lepsze sa te, które trzeba ścierać (chociaz wiecej pracy), pozostaje wtedy dodatkowa warstewka lakieru na tonerze, co zabezpiecza ścieżki przed podtrawieniami. Ma to jednak wadę, że trzeba dodatkowo igłą usuwac częste mostki pomiędzy ścieżkami, a także wydrapac punkty lutownicze, by zostały wytrawione (co ułatwia potem wiercenie)

S

A używam papieru ze starych magazynów. W szczególności EP ;P. Wychodzą płytki formatu nawet A4 ze ścieżkami co 0.25mm. W tej całej zabawie to przede wszystkim liczy się doświadczenie. Jak zrobi się kilkadziesiąt płytek, to dokałdnie można przewidzeić jak zachowa się papier, czy dobra temp itp.

a moze by tak papier z okleiny... swoja droga przy naswietlaniu mozna sie troszke nameczyc z wymierzeniem czasu i odleglosci lampy :)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Witam.

To może też się podzielę swoimi doświadczeniami.

Przeszedłem różne metody robienia płytek; od naklejania wycinanych ścieżek z taśmy izolacyjnej (punkty lutownicze do naklejania można było kupić, niektórzy może pamiętają:-), to było jakieś 20 lat temu...).

Potem tak jak opisane bylo wyżej, pisaki wodoodporne np. STAEDLER Permanent...

Próbowałem też folii TES-200. Chyba tak się nazywała. ale niezbyt mi to wychodziło, mimo, że większość z Was robi tą metodą tylko na papierze kredowym.

 

Teraz robię metodą fotochemiczną, w skrócie wygląda to tak:

1- Rysunek płytki najczęściej z Protela, bo w nim projektuję, ale czasem z dobrego PDF-a drukuję na folii do drukarek atramentowych (w hurtowni z art. biurowymi około 2zł- A4).

2- Przykładam folię do płytki pokrytej wcześniej Positivem (płytki pokrywam wcześniej Positivem, tak na zapas. Mimo, że nikt o tym nie mówi to można to zrobić DUŻO wcześniej. Nawet kilka miesięcy, bo sprawdzałem:-) następnie naświetlam świetlówką UV.

3- Wytrawiam naświetlony Positiv w wodnym roztworze wodorotlenku sodu, czyli popularnym krecie.

4- Wytrawiam miedź nie pokrytą Positivem w wodnym roztworze chlorku żelaza (Fe Cl3).

5- Zmywam acetonem i wiercę otwory.

6- Pokrywam ścieżki roztworem kalafonii w spirytusie, a od strony elementów lakierem w spray-u.

 

Robię tak od kilku lat i jestem naprawdę zadowolony z wyników (10 milsów-ścieżki i odległości między nimi bez żadnego problemu ). Zależało mi też abym cały proces mógł przeprowadzić w domu, bez yżywania drukarki laserowej.

Może wystarczy tego:-)

Pozdrawiam wszystkich.

Witam

Na początku był lakier (tak powstała pierwsza mini wieża w 1985r - to był hit)

Potem folia (kalkomania fm-y SENO)

Ale termo- transfer bije wszystko

kupiłem po sąsiedzku na allegro papier i film na płycie pokazujący jak to się robi

na filmie wszystko banalnie proste

Pierwsza próba wg filmu - i rewelacja w 15minut profesionalna płytka

Polecam spróbować

a propos termotransferu, to dziś udało mi się zrobić najbardziej misterną płyteczkę - przejściówkę 8 ld SOIC> DIP do moich AD8397. To mój największy sukces, teraz zostaje jeszcze to polutować :(

piortek

To se ne da

1. Film na płycie DVD ok 1.5GB

2. Prawa autorskie :-)

ale masz linka

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) za ok 15 PLN masz film i extra papier (sam kupiłem 250Ark) - moze przy następnym zakupie dostanę znizkę za reklamę :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

piortek

prześlij na e-mail rysunek płytki w skali 1:1 a ja w ramach wolnego czasu (przy okazji jak będę robił sobie to ci zrobię) i dostaniesz fotke swojej płytki (nie za dużą :-)

Stosowana przeze mnie metoda wykonywania płytek drukowanych, przekazywana w moim domu z ojca na syna (dziad się w to nie bawił) przedstawia się następująco:

 

1) Naniesienie na laminat ścieżek. Przez pokolenia sprawdzane były rózne metody... Najlepsza okazała sie farba olejna.

2) Wytrawienie w chlorku żelaza 3

3) Zmycie farby rozpuszczalnikiem

4) Pociągnięcie płytki roztworem kalafonii w spirytusie (aka "Nalewka Elektroniczna")

 

amazarak

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.