Skocz do zawartości
IGNORED

Eton 12-680/62HEX cena!oraz inne woofery


pitdog

Rekomendowane odpowiedzi

do niedawna u QBY ten woofer kosztowal ok. 2100zl, teraz cena to 2905zl! czy to nie przesada? czy ten przetwornik jest wart takiej ceny? to az takie cudo by kosztowac 3kzl za sztuke? moze juz lepiej kupic nieco mniejszy przetwornik...

 

przy okazji, jaka jest cena basowego Fostexa W300AII tez rejony 3kzl za sztuke? ktos sie orientuje?

czy rzeczywiscie Visaton TIW300 odstaje jakosciowo np. od basowego Etona? cena znacznie ciekawsza jest.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/18475-eton-12-68062hex-cenaoraz-inne-woofery/
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe pytanie,myśle że jak kupisz te trzy głośniki i porównasz to będziesz miał odpowiedź, też jestem zainteresowany odpowiedzią.Chyba nie ma co liczyc na kogoś kto miał te wszytkie głośniki .Eton ma dobre parametry, ale ma membrane "nie papierową" i nie wzbudza mojego zaufania i nadaje się do bardzo dużych obudów,lepszy jest chyba ten niższy Eton z symbolem 11- ...coś tam.Wszystko zależy co potrzebujesz ,do jakiej konstrukcji kolumny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - ceny eton'ów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - ceny fostex'ów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - ceny visaton'ów

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jeszcze jeden link do konstrukcji na Etonach:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A że Etony mają sztywne membrany, a szczególnie niskotonowe to akurat jest ich zaletą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pitdog:

 

Trzeba bardzo głęboko wierzyć w zalety membrany hexacone żeby wydać taką kasę za Etona 12-680

 

cewka 62.5mm, efektywność 0.67%, Xmax=6mm - nadzwyczajne to nie jest, zwłaszcza za 460USD (Solen) nie mówiąc już o cenach na naszym podwórku.

 

za podobną kwotę (540USD, znowu Solen) można mieć ATC SB75-314

 

cewka 75mm, efektywność 0.96% , Xmax=5mm ale z układu krótka cewka - długa szczelina

 

Z kolei Visaton TIW300 na papierze wygląda lepiej od Etona pod każdym względem - lepsze Xmax=7.5mm, efektywność 0.8%, średnica cewki również minimalnie większa, chwalą się porządną wentylacją cewki - co w Etonie jako konstrukcji stareńkiej wcale nie jest takie oczywiste (brak informacji u producenta). Do tego TIW300 może być cięty całkiem wysoko, na co wskazuje firmowa konstrukcja Monitor 890 Mk3

 

Inna sprawa, to fakt że z przyczyn ekonomicznych pewnie nie znajdziesz na tym forum nikogo kto porównał brzmieniowo tego Etona z innymi wooferami w podobnej cenie.

 

A ceny komponentów DIY audio w naszej Ojczyźnie to temat już kilkakrotnie wałkowany na tym forum.

 

PS. W zakresie niskich częstotliwości (poniżej 200Hz dla głośnika 30cm) sztywność membrany ma niewielkie znaczenie, w pomiarach zniekształceń liniowych (gromadzenie energii) czy nieliniowych dla niskich f wcale nie widać wielkiej przewagi twardych membran - w powstawaniu zniekształceń nieliniowych w zakresie basu głównym winowajcą jest zwykle układ napędowy i zawieszenie, z kolei zniekształcenia liniowe zaczynają być problemem dopiero wyżej. A tzw. "szybkość basu" pochodzi tak naprawdę od wyższych składowych spektrum instrumentów basowych, które są zwykle przetwarzane przez głośnik średniotonowy.

Nie wiem, na pewno magnes neodymowy tego samego rozmiaru co ferrytowy będzie od Verhaugena drogi a na ile zwiększy BL to nie wiem (przy okazji znacznie obniży się Qes i Qts a zwiększy się efektywność), ograniczeniem będzie na pewno indukcja nasycenia nabiegunników, 2 Tesli i tak nie przekroczysz a nie wiem ile ma oryginalny motor. Możesz spróbować skontaktować się w tej sprawie z Audiotechnology.

>misimor na papierze Visaton faktycznie swietnie wyglada, wlasnie dlatego zwrocil moja uwage. sa jednak tacy, ktorzy twierdza, ze to nie ta klasa, ze nie podskoczy do np. Etona czy chocby ATC...

jedno jest pewne - nie chce miec misiowatego, scanspeakowatego basu (choc bywaja i udane aplikacji ss na bas).

jeszcze jedna sprawa pomieszczenie 30m kw. moze 30cm woofer to za duzo? moze lepiej dwadziescia pare cm?

cos co nisko zejdzie, jednoczesnie maja swietna odpowiedz impulsowa.

Pitdog:

 

Opinie o mułowatym basie niektórych przetworników mogą - paradoksalnie - brać się z niskich zniekształceń. Np. takie Peerlessy XLS zostały pod tym względem zjechane na wszystkie możliwe sposoby a jak trafiłem na pomiary ich zniekształceń to opad szczeny - w zakresie 50Hz - 200Hz biją prawie wszystko (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ), nawet konstrukcje wielokrotnie droższe. A zniekształcenia liniowe w głośnikach rzadko są problemem poniżej 200Hz. Z kolei odpowiedź impulsowa (definiowana klasycznie) zależy od strojenia obudowy i parametrów TS głośnika (oscylacje długoczasowe) oraz kształtu roll-off (break-up included) od strony wysokich - oscylacje krótkoczasowe.

 

Jak już pisałem (i nie jest to tylko moja opinia) tzw. "szybkość basu" bierze się z wyższych składowych widma instrumentu, a zniekształcenia harmoniczne dodawane w dużych ilościach przez niektóre przetworniki mogą wręcz sztucznie zwiększać wrażenie "szybkości basu" (jako że harmoniczne to wielokrotności częstotliwości tonu pobudzającego). Zwłaszcza harmoniczne wyższych rzędów (5-ta harmoniczna tonu 80Hz to 400Hz) mogą odpowiadać za ten efekt. Ciekawe, że przestery gitarowe (a więc zniekształcenia harmoniczne) też potrafią dać wrażenie przyspieszenia muzyki. Dlatego jeżeli szukasz czegoś w tym stylu, to wiele pomóc Ci nie mogę (bo wchodzimy na obszar osobistego gustu). Po prostu musisz sam odsłuchać co niestety łatwe nie jest - trzeba albo kupić kota w worku albo czekać na jakieś Audio Show i liczyć że Visaton wystawi coś na TIW300.

 

Widzę że skłaniasz się ku czemuś o w miarę wysokiej efektywności i niskim zejściu popartym odpowiednim wychyleniem objętościowym - to może być trudne do osiągnięcia wooferem 25cm (Seas L26RFX/P w 70dm3 ob. zamkniętej to do 30m2 może być za mało - może nowy CA26RFX się nada - efektywność i zejście basu podobne do TIW300, tylko max. SPL niższy z racji mniejszego kalibru oraz cewki 50mm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pitdog

 

scan speaki to nie takie złe głośniki na bas tylko aplikacje są do dupy,zreguły wszyscy stroją bas refleksy wysoko i bas jest przesterowany przy najniższych częstotliwościach a i powstaje podbicie na 60-80Hz, co daje wrażenie misiowatości .Ja osobiście się zastanawiam czy 30cm bas do 16 m2 to nie za mało, a Ty masz wątpliwości.Jak bym miał 30m2 to spokojnie sięgnąłbym po Eminence magnum 15LF w skrzynce 150l.Wtedy mozna osiągnąć 95db na 8ohmach i niskie zejście do jakiś 35Hz(+/_ 3db), a tak zostaje albo niska skuteczność około 90db ,albo dużo kasy do zainwestowania w PHY i nawet misiomor nie pomorze jak sie chce mieć wysoka skuteczność i niski bas.Zdecyduje się chyba na 30 cm Volt'a,Etona odpuściłem zdecydowanie.

Vinyldemon:

 

Wzór na efektywność głośnika jeat prosty:

 

n0=(9.64e-10)*(Fs^3)*Vas/Qes

 

gdzie Vas w litrach a fs w hercach. Z tego wzoru wynika że jeżeli chcemy mieć niskie zejście i wysoką efektywność to obudowa musi być duża, zwłaszcza jeżeli ma być zamknięta.

 

A ze Scanami to prawda - niska efektywność powoduje że trzeba im dawać małe obudowy, które z kolei trudno nisko dostroić, więc idzie się na kompromis typu za duża obudowa, za wysoko strojona. Inaczej trzeba by dawać membranę bierną, która kosztuje.

misoimor

 

ja mam do ciebie takie pytanko - jak to jest z basem w różnych rodzajach obudów - skoro wychylanie objętościowe determinuje powstawanie basu to bas reflex powinien mieć większy bas niż zamknięta ( pomijam tu kwestie promieniowania otworu ) a największy bas powinno dawać OB lub in wall ponieważ w takich "obudowach " nic nietrzyma głośnika i osiąga on duże wychylenia już przy niskiej mocy dostarczonej do niego, czyli tak jakby miał większą skuteczność

Piter Z:

 

W OB (albo nawet w BR poniżej strojenia) głośnik rzeczywiście wychyla się jak oszalały jako że nic poza zawieszeniami nie trzyma membrany. Tyle że kiedy powietrze jest sprężane przez przód membrany, jest ono rozprężane przez tył i efekt jest żaden (ciśnienia od przodu i tyłu się odejmująjeżeli tylko choć trochę oddalimy si od głośnika). Z kolei w BR wskutek przesunięć fazowych wprowadzanych przez BR powyżej strojenia (BR jest filtrem 2nd order lowpass i w teorii kręci fazę o 180 stopni) mamy wypadkowe przesunięcie fazy równe 180 stopni (tył membrany w przeciwfazie do przodu) plus 180 stopni (filtr BR), razem 360 stopni i przód i tył (przez BR) zaczynaj pracować zgodnie.

 

Dlatego jak zajrzysz do pomiarów Audio to powyżej strojenia BR charakterystyki głośnika i portu leżą poniżej charakterystyki wypadkowej (a więc ciśnienia się dodają), natomiast poniżej strojenia mamy efekt odwrotny - charakterystyka wypadkowa leży poniżej mierzonych oddzielnie w polu bliskim charakterystyk głośnika i portu (a więc muszą się one odejmować)

 

Jeżeli chcesz osiągnąć dużo basu z głośnika bez obudowy to jedynym wyjściem jest zabudowanie go w górnej części fotela odsłuchowego tak żeby ucho było blisko (tak na 2 - 5cm) membrany. W ten sposób warunki pomiaru w polu bliskim będą zachowane.

 

A tak w ogóle - dlaczego niektórzy uwzięli się na zadawanie mi pytań nie związanych z tematem w wątku Pitdog'a? Możecie założyć swoje wątki albo poszukać w wyszukiwarce. Hijack'owanie wątków to nieładny zwyczaj i chyba będę musiał przestać odpowiadać na takie pytania.

A żeby podsumować temat "szybkości basu", to audiofil bez zorientowania w aspektach technicznych bedzie zwracał uwage głownie na wyższe składowe widma instrumentów, natomiast konstruktor - na zgodność czasową składowych wyższych (odgłosy szarpnięcia struny) z niższymi (wybrzmienie struny), ew. na ton wybrzmienia - czy pochodzi on tylko od struny (tak jak powinno być) czy też dodatkowo od kiepskiej odpowiedzi impulsowej obudowy (gra wtedy jakby "na jedną nutę").

reasumujac, warto miec duzy glosnik, o wysokiej efektywnosci, dac mu pojemna obudowe. warto tez, by podzial ze srednica przebiegal mozliwie nisko wtedy srednice i wyzsze niskie obsluguje mniejszy szybszy przetwornik, a duza membrana wspomaga tylko niskie rejony.

czyli do moich 30m kw. spokojnie moze byc np. 30cm przetwornik, odpowiednio zaaplikowany.

czy tak?

 

>vinyl czemu wybierasz volta? czy one nie schodza nieco slabo? nie lepiej np. tiw300? czemu Etona zlewasz zupelnie jesli o bas idzie? a ATC? albo woofery Focala?

 

misimor ile kolumn wyprodukowales? na ile to wszystko jest poparte empirycznie?

tak sobie czytam i czytam i nikt oprócz znanego teoretyka misiomora nie chce pomóc szanownemu koledze pitdogowi.

ja aż takich głosnikow nie potrzebuję, więc się nie wypowiadam.

 

Ale misiomor który stwierdza jak co gra na podstawie tego co firma dała w katalogu (jak zresztą w prawie każdym innym watku o kolumnach DIY) sprawia że niejednego może w błąd wprowadzić niechcący.

 

Misiomor - aplikowałeś to mów. Jak masz tylko teoretyzować, to ja tam Twoich wpisów nie czytam bo katalog to umie sam przeczytać i zinterpretować.

rzeczywiscie, nie zdarzylo mi sie, by w rozmowie jakis konstruktor kolumn do konca opieral sie na danych katalogowych. to sa pewne wskazowki, jednak bez badania konkretnego przetwornika, bez konkretnej aplikacji to mozna sobie tylko teoretyzowac chyba.

tak tu niestety jest, prawdziwi fachowcy cicho siedza i robia swoje...

tak czy siak robic ot bedzie fachura, ale sam zbieram wiedze, opinie im wiecej wiem tym ciekawiej :)

pitdog

 

szukam basowca z papierową membraną bo taka jest mi potrzebna ,przy odcięciu 350-400Hz będzie słychać barwe głośnika i boje się tego kompozytu Etona,bo po próbach z polipropylenowymi membranami miałem wrażenie że "bas sobie a reszta sobie".ATC jest droższe i ma mniejszą efektywność ,Visaton chyba też.Volt ma wysokie minimum impedancji i duża moc tak że chyba najbardziej mi pasuje.Eton schodzi niżej ale Volt też da mi te 35hz w -3db a niżej nie potrzebuje bo i tak nie nagrywaja tyle na płytach,zrestą w normie -10db też zejdzie poniżej 30Hz co jest bardzo dobrym wynikiem.

Pitdog:

 

Szczegółowych referencji Ci nie przedstawię jako że za działalność na forum kasy nie biorę.

 

Co do ilości projektów głośnikowych typu własna konstrukcja od A do Z to właśnie kończę piąty (jako że robię na własny i rodziny użytek i na tym nie zarabiam). Uczestniczyłem też w budowie / adaptacji gotowych projektów dla znajomych. A w sprawie teorii - mam do niej duży szacunek jako że pozwala mi ona przewidywać wiele rzeczy i unikać wielu kosztownych (czasowo i materiałowo) eksperymentów praktycznych - lepiej uczyć się na cudzych błędach. Dlatego w poprzednich postach starałem się wyjaśnić pochodzenie pewnych zjawisk tak jak zdążyłem je sam zrozumieć.

 

A w kwestii tego co dla Ciebie najlepsze, to już wcześniej pisałem - nie wiem. Degustibus non disputandum est. Redaktorzy Audio uważają że dwie 17-tki w BR wystarczają do 30m2, z kolei Vinyldemon jest zdania że 30cm woofer to być może za mało do 16m2. Zniekształcenia, drgania ścianek obudowy czy dzwoniące rezonanse na SPL - jednym się podobają a innym nie. Moja wiedza ogranicza się do tego jak zbudować kolumnę o płaskim SPL (ew. wykonturowanym), porządnym zejściu basu, niskich zniekształceniach i dobrym zachowaniu impulsowym (impuls potrafię z łatwością modelować zarówno dla zwrotnic jak i obudów i to w dziedzinie czasu).

Nigdy nikomu nie powiem - tak buduj, a zabrzmi Ci fajnie.

 

Niestety - w naszym kraju (a zwłaszcza na tym forum) nie znajdziesz wielu konstruktorów którzy zrobili zespół głośnikowy na wooferach 30cm porównując odsłuchowo i bezpośrednio różne woofery (Eton / Visaton/ ATC) w czasie prac i których gust jest na dodatek zbieżny z Twoim. Dlatego może lepiej będzie rozpocząć eksperymenty od tańszych visatonów (bo jak Ci się nie spodobają to dasz radę je popchnąć na Allegro z mniejszą stratą).

misiomor

 

właśnie zauważyłem że Visaton TIW 300 nie jest taki tani ,coś ok 290 EUR.Ale głosnik wygląda porządnie i to nawet bardzo.Ale w tej okolicy cenowej to można i ATC kupić czy Etona.

 

Odnośnie 30cm basówki do 16 m2 to lubie ładny nieskompresowany basik przy troszke większych głosnościach oraz cichym słuchaniu także ,jak i jestem zwolennikiem kolumn wysokoskutecznych ,wcale nie dlatego że mam słabą 10 watowa lampe bo akurat takiej nie mam.Przy małej średnicy basowca i większej głośności czyli większemu wychyleniu membrany słychać taką jednostajność basu czego bardzo nie lubie,i w takiej sytuacji będzie dobrze jedynie przy bardzo cichym słuchaniu,wręcz "nienaturalnie" cichym.Ale może redaktorzy z Audio tak lubią.

W związku z tym co zostało tu napisane na temat Etonów, pomijając kwestie ceny, jak należy odnieść się do poniższego tekstu, który pochodzi ze strony Qby.Czyżby był tylko zwykłą (nieuczciwą)reklam

 

 

_"ETON jest jednym z wiodących producentów wyrafinowanych głośników i akcesoriów. Od założenia firmy w 1983 roku ETON zaopatruje przemysł i rynek samodzielnej budowy zespołów głośnikowych na całym świecie w produkty wysokiej jakości. W celu spełnienia wymagań stawianym zaawansowanym przetwornikom, ETON poczynił duże inwestycje finansowe i zaangażował duży potencjał inżynierski w rozwój nowych materiałów, szczególnie do membran głośników nisko- i średniotonowych. Wykorzystywane są w najlepszych kolumn takich producentów jak Avalon czy Kharma. Największą popularnością cieszą się wśród hobbystów amerykańskich. Uznanie najbardziej rozwiniętego rynku high-endowego, jakim są Stany Zjednoczone, świadczy o jakości produktu.

 

Opracowanie opatentowanego materiału HEXACONE stał się w skali światowej wybitnym osiągnięciem. Membrana składa się z dwóch warstw płótna kevlarowego przedzielonego warstwą płyty Nomex, o strukturze plastra miodu. Włókna kevlarowe posiada jedną z największych wytrzymałości na rozciąganie. Znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle, jak np. promy kosmiczne, wyczynowe narty lub kamizelki kuloodporne. W połączeniu z Nomexową strukturą plastra miodu, membrana taka uzyskuje niespotykaną sztywność i jednocześnie wyjątkowe tłumienie wewnętrzne.

 

W porównaniu z konwencjonalnymi membranami charakteryzują się 70-krotnie większą sztywnością, podczas gdy jej ciężar jest około 30% niższy. Dzięki temu głośniki z membranami HEXACONE pracują w wyjątkowo szerokim paśmie idealnie jak tłok oraz pozbawione są zniekształceń wynikających z dzielenia się membrany. Odpowiedź impulsowa jest absolutnie wzorcowa. Dobra zdolność tłumienia drgań wewnętrznych powoduje, że typowa koncentracja rezonansów w wąskim paśmie dla sztywnych membran (kevlar, aluminium, magnez, włókna węglowe i szklane) jest mniej problematyczna. Do tego stopnia, że możliwe jest w umiejętny sposób użycie filtrów 1-go rzędu. Powyższe właściwości obrazuje charakterystyka amplitudowa, częstotliwościowa charakterystyka wybrzmienia oraz odpowiedź impulsowa głośnika 7-372/32 HEX. O wysokiej jakości świadczy ponadto uznanie przez Klang&Ton 4-3/99 (największe europejskie czasopismo samodzielnej budowy kolumn) głośnika 11-581/50 HEX najlepszym głośnikiem 28cm na świecie.

 

Zastosowania głośników ETON z membranami HEXACON wskazują na uzyskanie istotnego polepszenia przetwarzania niskich częstotliwości. Objawia się to lepszą umiejętnością odtwarzania najniższych częstotliwości, niż jest to przy wykorzystaniu porównywalnych przetworników z membranami o mniejszej sztywności. Ponadto szybkość przetwarzanych niskich tonów jest dużo większa. Właściwości te zrozumiałe będą dla każdego, kto miał w ręku głośnik z membraną HEXACON i próbował ją zgiąć - jest to absolutnie niemożliwe !!! Sygnał muzyczny w odróżnieniu od typowych sygnałów pomiarowych charakteryzuje się zawartością impulsów o bardzo stromym zboczu i dużej amplitudzie. Jeśli głośnik z miękką membraną napotka na taki sygnał, to membrana ulegnie zniekształceniu, a co za tym idzie również i fala dźwiękowa. Okazuje się, że deformacja membrany jest najsilniejsza dla najniższych częstotliwości. Natomiast membrana HEXACON dzięki swej niespotykanej sztywności i lekkości jest w stanie lepiej "podążać" za tego typu impulsami. Odzwierciedla się to w odpowiedzi impulsowej głośnika. Jednak pomimo tego, że jest ona tak istotna w ocenie, to nie istnieje metoda jej bezwzględnego wartościowania.

 

Istotny jest również aspekt psychoakustyczny. Obok wspomnianego polepszenia jakości basu, łatwiejsza jest ogólnie pojęta percepcja źródeł dźwięku. Obraz dźwiękowy jest czytelniejszy i naturalniejszy. Łatwiejsze jest śledzenie treści utworów, gdy nie musimy się zbędnie koncentrować nad rozpoznawaniem instrumentów. W tej samej mierze dotyczy to polepszenia przestrzenności przekazu. Ma to swe źródło między innymi w wspomnianej szybkości i dosłowności przetwarzania impulsów. Natura słuchu ludzkiego jest czasowa, a nie częstotliwościowa. Można powiedzieć, że słuchamy nie "charakterystyką częstotliwościową" lecz "przebiegiem czasowym". Istotna jest wierność kształtu narastania i wybrzmienia dla rozpoznania źródła dźwięku. Charakterystyki częstotliwościowe są tylko "pochodną" charakterystyk czasowych i dotyczą stanów ustalonych. Znaczy to, że na ich podstawie możemy określić jedynie jaka ilość danej częstotliwości w danej chwili jest np. wypromieniowana."

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.