Skocz do zawartości
IGNORED

Kolumny trójdrożne a kolumny dwudrożne..


Matthew

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedy porównamy zestaw 2dr producenta X i analogiczny 3dr na tych samych głośnikach producenta Y, to bywa, że ten pierwszy jest wyraźnie lepszy mimo, że 2dr - i tu można polemizować do woli które jest lepsze.

Jeśli mamy na uwadze tylko dobre głośniki i zakładamy, że konstrukcja/projekt w obu przypadkach są tak samo poprawne to zestaw trójdrożny zawsze będzie lepszy od dwudrożnego i nad tym nie ma dyskusji.

W praktyce zazwyczaj lepszy dźwięk można uzyskać z dwóch dobrych głośników niż z trzech gorszych i tym torem często podążają producenci licząc na przynajmniej podstawową wiedzę klienta. ( niestety coraz rzadziej )

Kolejna rzecz i główna to koszty, które ostatecznie sprowadzają układy 3dr na margines cenowy. Niestety kolumny 3dr na wysokiej klasy głośnikach kosztują bardzo bardzo i nie mam tutaj na myśli fajansiarskich ScanSpeaków w ProAc 3.8

ucieło mi znów kawałek wpisu - mianowicie miałem porównanie ProAc 2.5 ( 16.ooo ) i 3.8 ( 24.ooo )

To typowe rozbudowanie układu przez dodanie jednego głośnika i jaka zwyżka cenowa ? (a de facto to dalej nie jest układ 3dr )

Mahler napisał:

"Jeśli mamy na uwadze tylko dobre głośniki i zakładamy, że konstrukcja/projekt w obu przypadkach są tak samo poprawne to zestaw trójdrożny zawsze będzie lepszy od dwudrożnego i nad tym nie ma dyskusji. "

Właśnie, że można nad tym dyskutować. W kolumnie trójdrożnej głośnik średniotonowy pracuje za pośrednictwem dwóch zwrotnic. Taki układ jest owiele bardziej bezlitosny w stosunku do błędów i ponadto dobroć toru średniotowego jest gorsza. Kolumny trzydrożne trudniej się projektuje. Konstrukcja kolumny trójdrożnej, żeby zagrała lepiej od dwódrożnej nie powinna być tak samo dobra, tylko znacznie lepsza, lecz wtedy zdystansuje dwódrożną .

Oczywiście nie należy z tego robić regóły. Wyjątki się trafiają, a są i tacy ludzie co w sposób zasadny wolą głośniki pojedyncze szerokopasmowe.

 

Pozdrawiam

  • 1 miesiąc później...

Gwoli uzupelnienia ->

 

Generalnie problemem jest rzeczywiscie podzial pasma oraz dobor przetwornikow.

 

Konstrukcje szerokopasmowe eliminuja jeden z problemow jakim jest zwrotnica, czyli zespol filtrow. Pojawia sie za to problem odpowiedniej jakosci przetwornika, ktory bedzie zadowalajaco pracowal w calym wymaganym pasmie.

 

Konstrukcje wielodrozne zmieniaja wymagania co do przetwornikow. Poprzez zastosowanie podzialu pasma poszczegolne przetworniki pracuja w tych jego czesciach, do ktorych sa dedykowane (oczywiscie latwiej zaprojektowac i wykonac przetwornik dzialajacy dobrze w zakresie np. 200 Hz - 4 Khz co i tak stanowi ponad 4 oktawy niz pracujacy w zakresie 50Hz - 20 kHz).

 

Zestaw 2 drozny wymaga w zasadzie 2 filtrow - dolnoprzepustowego dla glosnika nisko-sredniotonowego oraz gornoprzepustowego dla glosnika srednio-wysokotonowego.

 

Zestawy wielodrozne wymagaja stosowania filtrow pasmowoprzepustowych dla przetwornikow pracujacych w srodku pasma. Zaleta tego rozwiazania to odciazenie przetwornikow od pracy na skrajach ich pasma, czyli tam gdzie beda sie spisywac najgorzej. Wada to koniecznosc odpowiedniego zaprojektowania filtrow i zestrojenia tak, zeby otrzymac wyrownana charakterystyke. Oczywiscie podnosi to koszt kolumny wielodroznej, czesto jednak rozluznia wymagania co do jakosci przetwornikow jakich musimy uzyc.

 

Generalnie trudno chyba wskazac rozwiazanie lepsze lub gorsze. Wszystko zalezy od realizacji koncepcji.

 

Przywolany tu przyklad ProAc Response 3.8 to realizacja tzw. ukladu 2.5 droznego. Jesli sie nie myle 2 identyczne midbassy odtwarzaly rozne zakresy czestotliwosci. Jeden z nich byl odciety na dole od najnizszych czestotliwosci, dzialal wiec w zasadzie jako glosnik sredniotonowy, podczas gdy drugi jako mid-bass (mam nadzieje, ze sie nie pomylilem bo pewien na 100% nie jestem czy tak w istocie w Pro Ac'ach 3.8 bylo).

 

Ostatnio trafil mi sie chyba niezly przyklad obrazujacy jakosc przetwornikow oraz optymalne ich obciazenie. Porownywalem 2 pary monitorow. Wygladalo, ze producent w obu zastosowal ten sam tweeter podczas gdy rozne midbassy. Jedne zagraly w tym samym zestawie w taki sposob, ze sybilanty dokuczaly. Drugie tego problemu nie mialy. Tweeter na 99% ten sam. To chyba przyklad, jak bardzo odciazenie tweetera od nizszych czestotliwosci moglo w tym wypadku pomoc. Kolumny byly wygrzane i testowane w tej samej sesji odsluchowej z tym samym zestawem...

 

Generalnie - reguly nie ma. Wiele firm ma wlasne pomysly. Widac jednak tendencje w strone zarzucania konstrukcji 5 czy 6 droznych. W zasadzie 4 drozne trafiaja sie coraz rzadziej. To chyba tez sprawa coraz lepszych przetwornikow.

 

Pozdr.

"Widac jednak tendencje w strone zarzucania konstrukcji 5 czy 6 droznych. W zasadzie 4 drozne trafiaja sie coraz rzadziej. To chyba tez sprawa coraz lepszych przetwornikow."

 

To prawda. Sam na gruncie swojej skromnej wiedzy technicznej i przy obecnym poziomie przetworników nie widzę absolutnie żadnej potrzeby konstruowania kolumn więcej niż 3drożnych. Ale jeden z najlepszych dźwięków, jakie słyszałem, wydobywał się akurat z 4drożnych Genesisów.

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

2 glosniki to 2 problemy a 3 glosniki to 3 problemy ;)

obecnie technologia produkcji glosnikow jeat tak zaawansowana ze 6 calowy nisko-srednio tonowiec potrafi naprwde nisko i dobrze zagrac a zarazem do 2kHz jest bardzo liniowy i nie znieksztalca. Bardzo wazne jest spasowanie glosnikow ze wzmacniaczem - latwiej to osignac przy 4 niz 6 glosnikach. Dobre konstrukcje 3 drozne pasywne sa zadkoscia . . . z aktywnymi monitorami jest juz lepiej bo zazwyczaj kazdy glosnik w kolumnie ma swoj walsny, dedykowany wzmacniacz. Teoretycznie najlepsza liniowosc uzyskuje sie na jendej mebranie np. wysokiej jakosci sluchawki. Moim zdaniem jako regole mozna przyjac, ze kolumna 2 drozna wypadnie zawsze lepiej niz 3 drozna przy zalozeniu, ze sa w zblizonej cenie.

Drogi Matthew,

parafrazując Mahlera "jeśli mamy na uwadze tylko dobre głośniki i zakładamy, że konstrukcja/projekt w obu przypadkach są tak samo poprawne to zestaw jednodrożny zawsze będzie lepszy od wielodrożnego i nad tym nie ma dyskusji"

pozdrawiam,

graaf

=> qb1 , nie chcę się wymądrzać, ale w układach 2,5 drożnych żaden głośnik, oczywiście za wyjątkiem tweetera, nie jest cięty od dołu.(chyba że w charakterze tzw. filtru subsonicznego, ale to inna bajka). Woofery są cięte na różnych "wysokościach" od góry. Innymi słowy, drugi głośnik pomaga temu pierwszemu tylko w zakresie basu - dół pasma przetwarzają dwa głośniki, a środek już tylko jeden.

skali -> nie wymadrzasz sie, tym bardziej, ze masz racje. W Pro Ac'ach 3.8 rzeczywiscie jedna 17ka pracowala jako woofer a jedna jako midbass. W zwiazku z tym jedna byla odcieta od gory. Sorry za niescislosc i dzieki za zauwazenie pomylki.

 

Filtry subsoniczne to jak zauwazyles zupelnie inna para kaloszy i dotycza glownie subwooferow (tutaj jestem jednak raczej slabo zorientowany ze wzgledu na swoja niechec do uzywania takowych...).

 

Pozdr.

Wydaje mi się, że jak chcemy mieć zrównoważony, muzykalny, audiofilski dźwięk, to do pewnego pułapu cenowego tylko dwudrożne (powiedzmy do około 5 tys zł) a od pewnego pułapu cenowego raczej trójdrożne (powiedzmy od 10 tys zł).

Zbig -> uwaga na pewno nie odnosi sie do monitorow (jest takie monstrum Kef'a w serii reference chyba 4 drozne i wciaz na podstawce...), bo najlepsze jakie slyszalem czyli Guarnieri, Mini Utopia (R.I.P.) czy C1 od Dynaudio sa 2 drozne...

 

W klasie powyzej 10 kzl. zreszta znajdzie sie pare ciekawych konstrukcji 2droznych - np. Pro Ac R 2.5 lub D25.

 

Nie mozna chyba jednak uogolniac.

 

Fakt, ze dobrych trojdroznych kolumn ponizej 5-6 kzl latwo sie nie znajdzie...

 

Pozdr.

qb1,

...W klasie powyzej 10 kzl. zreszta znajdzie sie pare ciekawych konstrukcji 2droznych - np. Pro Ac R 2.5 lub D25....

 

albo S&L Pretorian, w dodatku ten jest na ... scanach :)

PMD -> niestety, wciaz nie sluchalem S&L. A szkoda - buduje nowy system do nieduzego pomieszczenia i szukam dobrych kolumn. Producent niestety nie ma swojej strony...ale jakos znajde. Nie jestem wielbicielem Scanow...ale dobrze zaaplikowane czemu nie. S&L uzywal chyba sporo Focala.

 

Zbig -> bije sie w piers :-)

do ---> qb_1:

 

Sound&Line zaprasza serdecznie do Krakowa, ... da radę nas odnaleźć - tak przynajmniej mówią Ci którzy nas jednak odnajdują ;-)

 

Namiary na nas nie są tajne ;-) ale skoro jesteśmy tu na forum to dzięki jego forumowiczom i nam, trochę namiarów i informacji o nas się tutaj znajdzie.

 

Pozdrawiam

"...Idiotów podobno nie ma aż tak wielu na świecie, ale ich niewątpliwym sukcesem jest, że tak się sprytnie rozstawili, że spotkasz ich na każdym kroku..."

qb_1,

 

ja generalnie lubię brzmienie tych przetworników, ale musisz sam posłuchać tych konstrukcji, osobiście uważam że warto.

 

Ps,

Jeśli tam będziesz weź gruby notes, ... by starczyło miejesca na wynotowanie co ciekawszych płyt z kolekcji Martina :)

  • 7 lat później...

Przykro mi, ale zarówno dwu drożna jak i trój drożna kolumna jest do niczego.

Bo swiat wogole nie jest idealny. Musimy czekac na Nikole Tesla w audio.

 

A swoja droga to ja widze wiekszy problem w nagraniu i zrodle.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.