Skocz do zawartości
IGNORED

poprawna budowa kolumn


go??ciu

Rekomendowane odpowiedzi

cześć

chciałbym zbudować kolumny 2 lub 3 drożne. Od razu mówię że słabo się orientuję w temacie. Koszt głośników nie wchodzi w rachubę, natomiast wyczytałem gdzieś na forum że przy budowie kolumn należy uwzględniać fażę poszczególnych głośników tj,. np wysokotonowca i niskotonowca. Podobno to bardzo ważna sprawa. Jeżeli mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak powinne one wyglądać w okolicy częstotliwości podziału, wytyczne odnośnie konstrukcji kolumn, tj. rozmieszczenia głośników, ewentualnie pochylenia przedniej ścianki w celu wyrównania tej "fazy" to byłbym wdzięczny.

 

MILE WIDZIANE ADRESY WWW na których można sobie na ten temat poczytać , czegoś się dowiedzieć, i nad tym pomyśleć

 

Z góry wielkie dzięki

Pozdro

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/17252-poprawna-budowa-kolumn/
Udostępnij na innych stronach

Nie przejmuj się fazą ,to taki problem nadmuchany przez tych mistrzów techniki głosnikowej co maja wszystkie rozumy pozjadane tylko nie mogą nic logicznego zbudować.Zawsze będą problemy z fazą i zawsze były,sprawa nie do przeskoczenia,lepiej zastanów sie nad zakupem najlepszych przetworników i jak najtańszym kosztem bo to usłyszysz w praktyce ,a faza ........... .

Vinyldemon:

 

Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem, to mieszasz dwie rzeczy:

 

- Koherentność czasowa (liniowa faza) zespołu głośnikowego jest trudno osiągalna a zdaniem wielu wcale niepotrzebna oraz okupiona innymi poważnymi kompromisami.

 

- Relacje fazowe między głośnikami zespołu głośnikowego. Rzecz bardzo ważna, bo jak nie zapanujesz nad tym, to możesz wylądować z dziurami w SPL, z pewnością słyszalnymi

 

A ja nie radziłbym nikomu początkującemu od razu ładować się w najdroższe przetworniki, na początek dobrze jest zbudować coś albo prostszego albo gotową konstrukcję z wiarygodnego źródła.

 

Gościu:

 

Temat łatwy nie jest, albo trzeba "na małpę" nauczyć się obsługi jakiegoś programu zdolnego do symulacji zwrotnic pracującego z danymi pomiarowymi (speakerworkshop?) a nie na podręcznikowych wzorkach których przydatność jest raczej ograniczona, albo poznać nieco elementarną teorię obwodów (zagadnienia amplitudy, fazy, impedancji zespolonych, obwodów rezonansowych itp) i elektroakustykę (model Thiele'a - Small'a, baffle step) co również pomaga w razie użytkowania softu do projektowania zwrotnic. Temat nie jest na pewno na jeden wpis na forum.

 

Generalnie dobrze zaprojektowana zwrotnica powinna mieć charakterystyki SPL poszczególnych sekcji (np niskie-średnie i wysokie) przecinające się w punkcie podziału 6dB poniżej charakterystyki sumacyjnej, w zakresie przynajmniej +-1.5 oktawy charakterystyka sumacyjna powinna leżeć powyżej SPL poszczególnych sekcji (zgodność fazowa). W przypadku odwrócenia polaryzacji jednej z sekcji (np. gwizdka) w punkcie podziału powinna pojawić się głęboka zapadłość w SPL (reverse null).

 

Rzeczy do poczytania na początek:

 

- Testy Audio czy Stereophile (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ) z dobrymi pomiarami kolumn

 

- Książka "The Loudspeaker Cookbook" Vance'a Dickasona

 

- Strony konstruktorów którym chce się publikować swoje konstrukcje (choćby

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

dzięki misimor

 

tak się zastanawiam czy jest możliwość "zgadnięcia" przebiegu fazy danego głośnika przez odczyt jej , jakąś interpretację charakterystyki częstotliwościowej i impendancji czy jest to jedynie możliwe przy pomocy pomiarów..

 

mahler

 

Jeżeli chodzi o głośniki jakie chciałem zastosować to Peerless CSX 217 bo ma ładną charakterystykę częstotliwościową i myślę że nadałby się do konstrukcji 2drożnej , jako wysokotonowiec jakiś SS, może D2010/8513 jeśli zdecydowałbym się na konstrukcję 3 drożną to na pewno zupełnie inne głośniki, ale pewnie pozostałbym przy jakiejś wysokotonówce SS.

 

Ale myślę że sprawa wyboru głośników nie jest tutaj aż taka ważna. Po prostu nie ma znaczenia czy zdecyduję się na Focale czy na SS, jeżeli coś skiepszczę z obudową to i tak będą one grały jak ARNy. Przeglądałem mnóstwo projektów w sieci, ale nic nie znalazłem dla mnie ciekawego, a i nie chcę kopiować projektów które mi się nie podobają. Nie chcę mieć tego co wszyscy... Dlatego m.in. nie chcę Proaców. Chciałbym zrobić coś swojego....

 

Pozdrawiam i czekam na dalsze posty

Dzieki

CSX217 to typowy 22cm woofer i kompletnie nie nadaje sie na bass-midrange. Uzupełnianie go 19mm wysokotonówką to pewna wtopa - nie ma takiej możliwości żeby taki układ dobrze zagrał.

 

" Ale myślę że sprawa wyboru głośników nie jest tutaj aż taka ważna. Po prostu nie ma znaczenia czy zdecyduję się na Focale czy na SS "

 

To ma kluczowe znaczenie i to na co się zdecydujesz będzie miało decydujący wpływ na brzmienie jakie dostaniesz. Jak chcesz coś oryginalnego i z klasą to spojrzyj na Fostexa np FE208ESigma. Uzupełnisz go jakims tweteerem i masz porządny układ który ma szanse zagrać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gościu

 

Nie jesteś chyba taki początkujący jak piszesz w pierwszym wpisie tylko sprawiasz wrażenie faceta co już troche miesza w budowie kolumn.Co ty z tą fazą ..... wszystko pozostałe już wiesz o budowie kolumn?

vinyldemon

 

>Nie jesteś chyba taki początkujący jak piszesz w pierwszym wpisie tylko sprawiasz wrażenie faceta co

>już troche miesza w budowie kolumn.Co ty z tą fazą ..... wszystko pozostałe już wiesz o budowie

>kolumn?

 

powiedzmy że mam za sobą kilka konstrukcji na lepszych i tych dużo gorszych głośnikach, ale z żadnego nie jestem zadowolony. Zawsze są problemy z 2 rzeczami: tymi o których mało wiem jak z tą fazą, baffle stepem i innymi "pierdołami" które tutaj chyba za dużo wpływają na brzmienie i oczywiście strojeniem zwrotnicy. Powiedzmy że z tym drugim od biedy sobie radzę spędzając na strojeniu kolumn miesiące . .

 

Ale tak jak mówię, jeżeli komuś wydaje się że nie ma znaczenia czy przesunę trochę tweeter względem woofera o 2 cm do przodu, bądź na bok to się grubo myli. Dlatego właśnie nieraz przerabiałem skrzynki, ale to długa historia.

Ja po prostu nie mam ochoty przy następnym projekcie zgadywać co jest źle z obudową. Wolę się zapytać i dowiedzieć tego co trzeba od bardziej doświadczonych DIYowców

 

mahler

 

a widzisz nawet ty to dostrzegłeś że z tą konfiguracją 2 drożną będzie problem ;]

ale to nie dlatego że głośniki są beznadziejne, tylko właśnie między innymi tyczy się tego tematu zawartego w poście. Zastanów się chwilkę a przekonasz się że mówię rację. Swoją drogą ten Peerless nada się na konstrukcję 2 drożną moim zdaniem, ale nie twierdzę że się nie mylę ;))

Każdy głosnik można wlutować w układ 2dr i "jakoś" będzie grało, ale ten CSX nie zagra dobrze - za duża i ciężka membrama na bass-midrange, napęd też słaby. Wyjdzie klucha - zmulony, powolny dźwięk bez impulsów.

Barwa środka nie wyjdzie poza poziom mierny. Głośniki same w sobie są ok tylko nie dla siebie - zestawienie jest fatalne.

do Gościu:

 

Po pierwsze nie misimor lecz misiomor, postać syna Wójta Znikerona z opowiadania "Wiedźmin Geralt strikes back"

 

"tak się zastanawiam czy jest możliwość "zgadnięcia" przebiegu fazy danego głośnika przez odczyt jej , jakąś interpretację charakterystyki częstotliwościowej i impendancji czy jest to jedynie możliwe przy pomocy pomiarów.."

 

Zagadnienie trudne, jako że oprócz przesunięć fazy wynikających z roll-off po obu stronach dochodzą jeszcze przesunięcia centrów akustycznych (woofer ma cewkę głębiej niż gwizdek), baffle step oraz wpływu (zmiennej w funkcji częstotliwości) impedancji zespolonej głośnika na pracę zwrotnicy. Pomiarów nic nie zastąpi.

 

BTW. Dysponuję bardzo dokładnymi (pochodzącymi z labu Seasa) pomiarami (w obudowie o szerokości ścianki 20cm) amplitudy, fazy oraz impedancji zespolonej wszystkich 18cm midwooferów Seasa - których część (te z cewką 39mm) z racji Xmax=6mm ma szanse dać niewiele mniej basu niż mający 4mm Xmax (co prawda przy większej powierzchni membrany) CSX217, a nadają się one do 2way - oraz dużej części gwizdków tego samego producenta, dlatego jakbyś potrzebował zwrotki pod taki zestaw, to w miarę posiadanego czasu mogę spróbować coś zoptymalizować tak żeby SPL był płaski i integracja fazowa w porządku.

sorrki misiomor za przekręcenie nicka

 

szkoda że nikt nie podaje linków gdzie możnaby było sobie poczytać na te ciekawe tematy . . . . .

 

swoją drogą jest jeszcze jedno zagadnienie o którym nie mam w ogóle pojęcia, a o którym tak mało się mówi . . . >> rezonanse głośników. Jak się poczyta topiki to czasem ktoś niecoś bąknię na temat rezonansów własnych głośnika a dokładniej membrany. Temat dla niektórych wydający się mało ważny ale na pewno większość użytkowników audio go odczuło na swojej skórze, ja zresztą także i to nie tylko w przypadku wysokotonowców. Jeżeli mógłby mi ktoś z Was podać w jakich okolicach (Hz) membrany (papierowe, powlekane, polipropylenowe, kevlarowe i inne ) mają rezonanse to byłbym wielce wdzięczny

 

Pozdrawiam i dziękuję za posty

Rezonanse w wysokotonówkach występują głównie w tych z membranami metalowymi. Zazwyczaj rezonans ten jest już powyżej słyszalnego pasma >20kHz i teoretycznie nie ma to znaczenia.

W membranach mocno tłumionych rezonanse nie występują prawie wogóle - głośniki takie mają gładką ch-kę ale brzmią mało szczegółowo - np niektóre odmiany polypropylenu.

Rezonanse głośników średniotonowych przypadają na zakres od ok. 2,5kHz - 5kHz zależnie od materiału. Rekordzistami są tutaj głośniki Excell z metalowymi membranami gdzie z poziomu 88dB nagle mają "strzał" na 102dB. Generalnie ostre rezonanse mają głośniki z memranami bardzo lekkimi, sztywnymi i słabo tłumionymi (FOCAL (polykevlar, "W") EXCELL (metal/magnez) Kewlar i papier są gdzieś pośrodku. Wszystko zależy jednak od konstrukcji głośnika, zamierzeń producenta oraz konkretnego modelu.

Zwrotnicę trzeba zaprojektować tak żeby fazy SPL głośników (z ich filtrami) były zgodne w okolicach podziału pod takim kątem pod jakim masz zamiar słuchać kolumn, a jak te fazy wyglądają bez filtrów jest mało istotne, ważne tylko żeby dostosować filtr do głośników, geometrii przedniej ścianki i kąta jej pochylenia.

 

Zajrzyj sobie do wątku 17192, tam więcej produkowałem się na ten temat, z przykładami.

Ja polecam na poczatek zbudwac cos sprawdzonego i udokumentowanego.

 

Jak masz zaciecie do stolarki albo dobrego stolarza, to walnij Ariele:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Duzo fajnych projektow jest tez tu:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

a ja miałbym jeszcze takie pytanie do misiomora - może off topic ale nikomu niezaszkodzi - jak to jest ze skutecznością głośników na basie - z jednej strony mogą mieć na przykład wysoki spl a z drugiej strony małe wychylenie objętościowe - jak te dwie rzeczy mają się do siebie

Te dwie rzeczy są całkowicie przeciwstawne. Jeżeli w danym głośniku (założenie - długa cewka / krótka szczelina) wydłużysz cewkę, to Xmax wzrośnie, ale Qes wzrośnie również (wskutek spadku BL odniesionego do rezystancji uzwojenia jako że większa część cewki leży poza szczeliną), obniżając efektywność (Mms może wzrosnąć również).

 

Zjawisko to dobrze ilustrują karty katalogowe Seasa (MCA15RCY i CA15RLY) ze strony

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

do mgrzemow

 

no no ciekawy jest ten projekt Ariela, już mi się spodobał :)), tylko jest jedno ale . . . w ten sposób to ja nigdy niczego się nie nauczę poza tą stolarką. Kopiowanie projektów daje jedynie satysfakcję że go się wiernie skopiowało, a niewiedza jaką się miało na niektóre tematy dalej pozostaje taka sama. Wolę już dołożyć do projektu kolejne 2000 PLNów na sktzynki i zwrotnice i zrobić coś samemu, coś co będzie zachwycało swoim dźwiękiem, coś czego nie pożałuję włożonych w ten projekt pieniędzy, bo same dobre przetworniki to jeszcze nie wszystko ......

Pozdrawiam

 

PS mgrzemow masz może jakieś inne stronki www ciekawych projektów jak ten Ariela? Na prawdę mi się podoba. Chyba jednak wcześniej czy później go zrobię :)) , dzięki !!!

--> misiomor

 

no tak na patrząc na karty tych dwóch seas-ów to można odrazu nimalże zauważyć że jedyna różnica w ich konstrukcji to dłuższa cewka ( Mms wzrasta bo dłuższa cewka więcej waży ) - co za tym idzie - wzrosła efektywność przetważania niskich częstotliwości a spadła ogólna

 

ps. jaka jest twoja opinia o zwiększaniu efektywności przetwarzania niskich częstotliwości poprzez dodawanie masy drgającej ?

W sprawie CA15RLY względem MCA15RCY, to wydłużenie cewki skutkuje też spadkiem BL, co samo w sobie, nawet bez wzrostu Mms obniżyłoby efektywność.

 

A co do dociążania membran - drastycznie obniża to efektywność, powoduje trudne do przewidzenia zmiany charakterystyki SPL w zakresie średnich tonów i obniżając Fs oraz Qts przy niezmienionym Vas może powodować kłopoty ze strojeniem BR i z impulsem, zwłaszcza w BR. Ponadto jeżeli przesadzimy z dodatkową masą, to zawieszenia mogą osiąść, cewka zacznie trzeć o nabiegunnik i żegnaj głośniku.

a tak apropo tych kombinacji z obudową to kiedyś miałem taki pomysł aby dorobić do kolumn coś w rodzaju tarczy która partrząc na kolumne z przodu miałaby kształt jakby elipsy tyle że sklejonej z dwóch nierównych połówek ( niewiem jak nazwać taki kształt ), a patrząc od góry byłaby ta tarcza wygięta w łuk - miałoby to powodować zróżnicowanie baffle step bez pogarszania rozpraszania dźwięku ( sens wąskiej ścianki ) - ale to tylko jeden z głupich pomysłów które nigdy niezostaną zrealizowane :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.