Skocz do zawartości
IGNORED

Wyjście cyfrowe z CD: lepsze optyczne czy coaxial?


Rekomendowane odpowiedzi

Będąc niedawno na odsłuchu w jednym z salonów audio, dowiedziałem się że najlepsze przeniesienie sygnału cyfrowego jest po wyjściu coaxial, bo eliminujemy konwersję ze światła na sygnał elektryczny. Jednocześnie przeczytałem tutaj na forum, że znakomitym kabelkiem w tej roli sprawdza się kabel optyczny Van den Hul The Optocoupler Mk II.

Zakładając więc że gorszy DAC jest w odtwarzaczu CD, to które wyjście cyfrowe jest lepsze? 

Teraz, D850 napisał:

to które wyjście cyfrowe jest lepsze? 

nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo różnie bywa, jednak zdecydowanie częściej lepiej "gra" coaxial 😉

trzeba testować.

Ogólnopolska sieć salonów audio-video Top Hi-Fi & Video Design
30 lat doświadczenia | 20 salonów na terenie Polski | Profesjonalni doradcy | Sale odsłuchowe w każdym salonie
www.tophifi.pl

Teraz, D850 napisał:

Będąc niedawno na odsłuchu w jednym z salonów audio, dowiedziałem się że najlepsze przeniesienie sygnału cyfrowego jest po wyjściu coaxial, bo eliminujemy konwersję ze światła na sygnał elektryczny. Jednocześnie przeczytałem tutaj na forum, że znakomitym kabelkiem w tej roli sprawdza się kabel optyczny Van den Hul The Optocoupler Mk II.

Zakładając więc że gorszy DAC jest w odtwarzaczu CD, to które wyjście cyfrowe jest lepsze? 

To której bardziej ci sie spodoba.

20 minut temu, Top Hi-Fi & Video Design napisał:

nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo różnie bywa, jednak zdecydowanie częściej lepiej "gra" coaxial

Na tych wyjściach/wejściach jest w obu przypadkach tylko sygnał cyfrowy 0/1, tam nic nie gra. Rozumiem niechęć do zaglądania na portal ASR, ale tam już jakiś czas temu było porównanie trzech dróg cyfrowych sygnału, jeżeli wszystko jest w porządku pod względem techniki to wszystkie trzy połączenia są w zakresie objętym ludzkim słuchem równorzędne.

22 minuty temu, Top Hi-Fi & Video Design napisał:

trzeba testować.

Na ucho 😉? Sygnał cyfrowy? 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Teraz, Lech36 napisał:

Na ucho 😉? Sygnał cyfrowy? 

dokładnie tak. Można się pobawić i samemu się przekonać albo nie. My przewody pożyczamy. Kupują Ci co chcą tylko 😉 

Ogólnopolska sieć salonów audio-video Top Hi-Fi & Video Design
30 lat doświadczenia | 20 salonów na terenie Polski | Profesjonalni doradcy | Sale odsłuchowe w każdym salonie
www.tophifi.pl

9 minut temu, Top Hi-Fi & Video Design napisał:

dokładnie tak. Można się pobawić i samemu się przekonać albo nie. My przewody pożyczamy. Kupują Ci co chcą tylko

A poziomy głośności wyrównujecie przy porównaniach 😉? Ja się "bawię" od wielu lat, tak że wiem czego można oczekiwać po połączeniach cyfrowych, staram się też poszerzać tą zabawę o techniczne wyjaśnienie skąd biorą takie a nie inne spostrzeżenia osób porównujących te np. połączenia cyfrowe, w ten sposób poszerzam swoją wiedzę o audio, w końcu to moje hobby 🙂.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Teraz, Lech36 napisał:

A poziomy głośności wyrównujecie przy porównaniach 😉? Ja się "bawię" od wielu lat, tak że wiem czego można oczekiwać po połączeniach cyfrowych, staram się też poszerzać tą zabawę o techniczne wyjaśnienie skąd biorą takie a nie inne spostrzeżenia osób porównujących te np. połączenia cyfrowe, w ten sposób poszerzam swoją wiedzę o audio, w końcu to moje hobby 🙂.

Moje prywatnie też 😉 Takie porównania to najczęściej klienci w domu robią we własnym zakresie. 

Ogólnopolska sieć salonów audio-video Top Hi-Fi & Video Design
30 lat doświadczenia | 20 salonów na terenie Polski | Profesjonalni doradcy | Sale odsłuchowe w każdym salonie
www.tophifi.pl

24 minuty temu, Lech36 napisał:

Na tych wyjściach/wejściach jest w obu przypadkach tylko sygnał cyfrowy 0/1, tam nic nie gra. Rozumiem niechęć do zaglądania na portal ASR, ale tam już jakiś czas temu było porównanie trzech dróg cyfrowych sygnału, jeżeli wszystko jest w porządku pod względem techniki to wszystkie trzy połączenia są w zakresie objętym ludzkim słuchem równorzędne.

Na ucho 😉? Sygnał cyfrowy? 

Różne wejście/wyjścia mogą być różnie zaimplementowane. 

8 minut temu, Top Hi-Fi & Video Design napisał:

Moje prywatnie też 😉 Takie porównania to najczęściej klienci w domu robią we własnym zakresie. 

Trzeba się tylko zastanowić w którym miejscu toru audio oceniają te złącza cyfrowe, jak już wspominałem bezpośrednio za połączeniem ocena "na ucho" nie jest możliwa, tylko techniczna za pomocą przyrządów pomiarowych lub testu różnicowego, a dalej to najczęściej ocena dokonywana jest przez ZG, których wady uniemożliwiają dokonanie obiektywnej, bezpośredniej oceny samego połączenia. 

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Godzinę temu, D850 napisał:

Czy do coaxiala również obowiązuje zasada, że kabelek musi być "super hiper" jak w połączeniach analogowych?

Teoretycznie wpływ jest znikomy lub żaden, ale jest grono ludzi, którzy twierdzą inaczej. Jak dla mnie to nie ma sensu świrować z kwotami. 

 

?👈

Jest grupa forumowiczów, którzy znają się na rzeczy i zawsze chętnie pomagają innym w tych kwestiach. Jest już Lech36, zaraz będzie Szymon1977, Pseudodrummer, Bum1234 - Nil. Zawsze wnoszą ciekawy głos do dyskusji. Cierpliwości.

IMHO: Toslink optyczny jest lepszy od Coax, bo nie ma problemu z pętlami masy i można użyć taniego kabelka.

1 godzinę temu, D850 napisał:

Czy do coaxiala również obowiązuje zasada, że kabelek musi być "super hiper" jak w połączeniach analogowych?

Jest zasada, że powinien mieć 75Ω.

32 minuty temu, Wito76 napisał:

Jest już Lech36

Ja tylko na chwilę, nie mam zamiaru dłużej przekonywać o braku różnic dla pasma audio pomiędzy połączeniem coax, optycznym i usb. Pod względem techniki największą przepustowość zapewnia USB, ale to daleko poza potrzeby audio.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

29 minut temu, Gargan napisał:

IMHO: Toslink optyczny jest lepszy od Coax, bo nie ma problemu z pętlami masy i można użyć taniego kabelka.

Jest zasada, że powinien mieć 75Ω.

A jeśli rezystancja żył roboczych wynosi 48 Ohm?

10 minut temu, D850 napisał:

A jeśli rezystancja żył roboczych wynosi 48 Ohm?

Tak naprawdę to nie ma znaczenia na krótki dystans i przy częstotliwościach używanych w audio.

2 godziny temu, D850 napisał:

Będąc niedawno na odsłuchu w jednym z salonów audio, dowiedziałem się że najlepsze przeniesienie sygnału cyfrowego jest po wyjściu coaxial, bo eliminujemy konwersję ze światła na sygnał elektryczny.

Jest to bzdura do kwadratu, bi to nie jest żadna dodatkowa konwersja (najpierw do coaxial a potem do optyk), tylko alternatywna (do coaxial albo do optyk). Jakościowo oba połączenia są identyczny, przy czym optyk nie jest podatny na zakłócenia i przerywa pętlę masy, która bywa problemem. Tyle w skrócie fakty. A jak chcesz kabli słuchać to nie wnikam.

 

Głowa jest dla mnie najważniejsza bo nią jem.

Ja bym powiedział że to będzie zależeć tak samo od twojego przetwornika. Nie każdy na różnych sposobach wejścia cyfrowego sygnału (optyk, coaxial, USB) zagra tak samo. 

A jeśli rezystancja żył roboczych wynosi 48 Ohm?
75 Ohm to jest impedancja falowa a nie rezystancja żył. Ten parametr ma praktyczny wpływ na sygnały o wysokiej częstotliwości lub o szerokim paśmie, takich jak cyfrowy S/PDIF.
Im większa jest niezgodność impedancji falowej w elementach toru tym większa część energii odbija się od tej nieciągłości. Kiedy się dużo odbije może wzrosnąć stopa błędów transmisji S/PDIF.
W praktyce ma to większe znaczenie przy propagacji sygnału/ transmisji na duże odległości lub przy większych transferach danych np 16/44.1 vs 24/96 kHz.
Lepiej zadbać o te 75 Ohm dla sygnałów cyfrowych.

" 75 (lub 50) omów to nie rezystancja, to tak zwana „impedancja charakterystyczna”, a ponieważ ma jednostki omów, może być myląca, jeśli nie rozumiesz teorii elektromagnetycznej na poziomie fizycznym. Pojemność to jeden z jej elementów, ale jest też kilka innych (jeśli jesteś ciekawy, poszukaj „równania telegrafisty”, które powstało z powodu linii o długości setek lub tysięcy mil). W granicach stosunkowo krótkich połączeń międzysystemowych (od metrów do dziesiątek metrów) możesz to przybliżyć jako pierwiastek kwadratowy stosunku indukcyjności do pojemności. NIE jest to rezystancja ani to, co zwykle uważamy za impedancję.

 

Podsumowując, jest to ważne przy bardzo wysokich częstotliwościach (dziesiątki do tysięcy megaherców), nieistotne przy dźwięku i tylko bardzo nieznacznie ważne przy cyfrowej transmisji dźwięku. Jeśli występuje wystarczająco poważna niezgodność, wystąpią przerwy, trzaski i tym podobne. Jeśli ktoś twierdzi, że bas jest łagodniejszy, a obrazowanie bardziej rozbudowane, lub coś w tym stylu, to wiesz, kogo możesz bezpiecznie zignorować " - SIY, forum Audio Science Review.

Godzinę temu, Gargan napisał:

" 75 (lub 50) omów to nie rezystancja, to tak zwana „impedancja charakterystyczna”, a ponieważ ma jednostki omów, może być myląca, jeśli nie rozumiesz teorii elektromagnetycznej na poziomie fizycznym. Pojemność to jeden z jej elementów, ale jest też kilka innych (jeśli jesteś ciekawy, poszukaj „równania telegrafisty”, które powstało z powodu linii o długości setek lub tysięcy mil). W granicach stosunkowo krótkich połączeń międzysystemowych (od metrów do dziesiątek metrów) możesz to przybliżyć jako pierwiastek kwadratowy stosunku indukcyjności do pojemności. NIE jest to rezystancja ani to, co zwykle uważamy za impedancję.

 

Podsumowując, jest to ważne przy bardzo wysokich częstotliwościach (dziesiątki do tysięcy megaherców), nieistotne przy dźwięku i tylko bardzo nieznacznie ważne przy cyfrowej transmisji dźwięku. Jeśli występuje wystarczająco poważna niezgodność, wystąpią przerwy, trzaski i tym podobne. Jeśli ktoś twierdzi, że bas jest łagodniejszy, a obrazowanie bardziej rozbudowane, lub coś w tym stylu, to wiesz, kogo możesz bezpiecznie zignorować " - SIY, forum Audio Science Review.

''Zabłyśnij '' tą wiedzą pisząc do czołowych producentów.Może też coś zgłoś do urzedu patentowego.

Cześć 🙂 Ile tu osób, tyle opinii 😉 Osobiście raczej wybieram coaxiala. Najlepiej sprawdzić samemu 🙂 W razie czego zapraszam do kontaktu, podziałamy coś. Kabelków jest u nas zapas 🙂 

Pomagamy, doradzamy, wypożyczamy, zapraszamy na indywidualne odsłuchy.

Najlepsze ceny dla forumowiczów magazynu Audiostereo - zapytaj o ofertę! Pełna oferta na stronie www.Q21.pl.

3 minuty temu, tomek7776 napisał:

''Zabłyśnij '' tą wiedzą pisząc do czołowych producentów.Może też coś zgłoś do urzedu patentowego.

To jest cytat. Możesz zgłosić pretensje do autora. 

Odnośnie Coax i parametrów przewodu to już pisałem tu na forum o moim doświadczeniu mianowicie połączyłem wyjście coax komputera z wejściem coax amplitunera przewodem o długości około 5m wykonanym z trzech kawałków przewodu głośnikowego, łączonych metodą skręcania żył palcami. Przewodem tym przesyłany był strumien Dolby Digital, DTS jak i PCM 16/44 i nie było żadnych problemów z dźwiękiem. Prowizorka ta działała przez kilka lat. Przewód nie spełniał żadnych wymogów transmisji bo niekocentryczny, nieekranowany i z zapewne z impedancją daleką od 75 omów a jednak działał.

Był czas kiedy testowałem optyka oraz coaxiala.

Wnioski mam jednoznaczne:

- optyk suchy, detaliczny ale czysty przekaz

- coax po ciemniej stronie mocy, dociążony, melodyjny przekaz.

Jeśli już coax to tylko 75 ohm , wtyki, kabel oraz dobrze zrobiony przewód.

3 godziny temu, Lech36 napisał:

Pod względem techniki największą przepustowość zapewnia USB, ale to daleko poza potrzeby audio.

to już tłumaczył SławekR na tym forum kilka lat temu ale jak stwierdził szkoda czasu.

5 godzin temu, Lech36 napisał:

Trzeba się tylko zastanowić w którym miejscu toru audio oceniają te złącza cyfrowe, jak już wspominałem bezpośrednio za połączeniem ocena "na ucho" nie jest możliwa, tylko techniczna za pomocą przyrządów pomiarowych lub testu różnicowego, a dalej to najczęściej ocena dokonywana jest przez ZG, których wady uniemożliwiają dokonanie obiektywnej, bezpośredniej oceny samego połączenia. 

A jakie wady mogą mieć kolumny głośnikowe za np. Milion zł. ? 

To tak jakbyś wytykał wady Ferrari czy Bugatti to przecież nonsens.

W połączeniach cyfrowych podobnie jak też w analogowych grają również kable i to właśnie wychodzi na takich drogich zestawach.

Z drugiej strony często robimy krzywdę taniej elektronice i tańszym kolumnom łącząc je drutami od lampki które potrafiłyby uśmiercić dźwięk bardzo drogiego zestawu.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.