Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego lepiej podłączyć i kalibrować suby (2 czy więcej) w amplitunerze jako jeden sub, niż jako osobne :-)


Rekomendowane odpowiedzi

Ci którzy znają moje wcześniejsze wątki, wiedza ze jestem adwokatem przede wszystkim dwóch rzeczy w KINIE:

- DOBRY BAS (czyli taki który osiąga referencyjne czyste 115dB, bez dziur w paśmie większych niż -3dB oraz schodzący poniżej 20Hz, a im bliżej 15Hz tym lepiej)  jest absolutnie NAJWAŻNIEJSZĄ rzeczą w kinie domowym

- aby osiągnąć ów DOBRY BAS, potrzebne są minimum DWA suby, a najlepiej cztery

I teraz pisząc o tym na różnych forach, często na owych czy też prywatnie dostaje pytanie: “jak to podłączyć, jak mam tylko jedno wyjście LFE w amplitunerze, czy nawet i dwa ale bez osobnej kontroli?” 🙂 Odpowiadam zawsze tak samo, czyli:

SUBY trzeba ze sobą zgrać PRZED PODŁĄCZENIEM DO AMPLITUNERA, tak aby amplituner widział je po prostu jako jeden sub 🙂 Chodzi o to aby używając praw fizyki a nie elektronicznej korekcji, zgrać wszystkie suby w pomieszczeniu tak aby się wspomagały i korygowały wzajemnie problemy związane z wpływem pomieszczenia na niskie tony 🙂 NIE DA się tego zrobić w pełni elektroniczna korekcja, a po prostu fizycznym ustawieniem ich w odpowiednich miejscach w pokoju i zgraniu głośności i faz 🙂 I dopiero po takim ich zgraniu, podłączamy je do amplitunera i kalibrujemy całość systemu, JAKO JEDEN SUB 🙂 Taka jest najlepsza opcja i tak, wiec nie potrzebne jest więcej niż jedno wyjście LFE 🙂

To jest coś co zawsze promowałem acz muszę się przyznać że była to ino teoria, bo nie miałem nigdy amplitunera który miał pełną kontrolę nad dwoma wyjściami LFE 🙂 No ale w końcu wpadł w moje ręce amplituner który ma dwa osobne wyjścia z pełną kontrolą, które Dirac także widzi i kalibruje jako dwa osobne suby 🙂 Miałem więc okazję w końcu przetestować ta moja teorie w praktyce i okazało się że miałem rację 🙂

Wklejam poniżej zrzuty ekranu z tego co Dirac widzi i chce zrobić AUTOMATYCZNIE z subami w obu opcjach, widząc oba suby jako jeden “po mojemu” lub jako dwa osobne 🙂

PO LEWEJ na zielono mamy zatem dwa suby GRAJĄCE JAKO JEDEN - jak widać nie ma zadnych problemow na wykresie i Dirac nie widząc żadnych dołków, nie probuje nic korygować, wyrównuje jedynie pasmo i nieco je ścisza 🙂 Super opcja, dokladnie wlasnie tak to powinno wyglądać, ja bym jeszcze oczywiscie ograniczył pasmo i podbił nieco dolne częstotliwości o parę decybeli do góry, bo tak lubię 🙂 I voila, gotowy DOBRY BAS 🙂

PO PRAWEJ natomiast mamy to co się stanie, jak podłączymy TE SAME SUBY które są dokładnie tak samo ustawione i miejscami i ustawieniami jak w pierwszym pomiarze, ale OSOBNO i Dirac będzie je widział i korygował jako dwa osobne suby 🙂 I TAK JAK PRZEWIDYWAŁEM, widzi po prostu dwa suby i każdy z problemami, wiec bedzie sie staral je naprawić elektronicznie 🙂 Korekcja taka skonczy sie tym ze zostanie zakłócona symbioza tych subów i to nad czym pracowaliśmy mozolnie aby je ustawić i zagrać, zostanie stracone 🙂 I tak sie dokladnie stalo, na odsłuchach słychać było wyraźnie gorszy efekt po podłączeniu i skalibrowaniu subów jako DWA OSOBNE 🙂 Podłączone jako JEDEN z niewielka korekcja grały o wiele lepiej 🙂

Tak więc potwierdziła się moja teoria że suby trzeba zgrać przed podłączeniem do amplitunera i że powinny być kalibrowane jako JEDEN SUB, niezależnie od ich ilości 🙂 Nie ma sensu wiec szukac amplitunerów z większą ilością wyjść LFE niz jedno, czy tym bardziej jeszcze za to wiecej placic 🙂 Niektóre suby mają wbudowane IN/OUT w siebie, a jeśli nie to po prostu kupić dobre rozgałęziacze Y, aby je razem połączyć 🙂

Wspomnę trzy rzeczy jeszcze na zakończenie, bo zapewne będą pytania o to:
- elektroniczna kalibracja dwóch osobnych subów może mieć sens tylko i wyłącznie kiedy absolutnie z jakiegoś powodu nie mozemy ustawic subow tam gdzie będą grać najlepiej i w symbiozie i jedyna opcja jest elektroniczna ich regulacja 🙂
- amplituner to Onkyo RZ30, acz nie ma to żadnego znaczenia, dokładnie tak samo bedzie to dzialalo na każdym amplitunerze który ma dwa lub więcej osobnych wyjść LFE i kalibracje Dirac
- suby to 2 x Klipsch R120SW które używam do zrobienia mego super budżetowego kina właśnie 🙂 Acz to też jest bez znaczenia, jako że efekt będzie dokładnie taki sam i z innymi subami 🙂
- Dirac opracował ponoć elektroniczna korekcje ktora dziala, jesli chodzi o niskie tony 🙂 Nie mialem stycznosci z nią, nie widziałem tez nigdzie konkretnych efektów no i pozostaje problem ze dziala tylko na urządzeniach firmy Storm Audio bo dla nich Dirac to zrobił, a najtańszy amplituner to chyba okolo 80 tysi, wiec nie dla zwykłego Kowalskiego, jak ja 🙂

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez T

Juz dawno nie czytalem tematu z taka duza przyjemnoscia, zainteresowaniem uznaniem

Zajmuje sie tym tematem bardzo intensywnie i de facto wszystkie rozwiazania, koncepcje akustyczne, ktore w ostatnim czasie dla roznych „klientow“ wymyslilem, bazuja wlasnie na wzajemnej kompensacji uzytych subwooferow. I to obojetnie czy dwoch, czy czterech, ale wlasnie sterowanych wspolnym sygnalem.

Mozna ewentualnie conieco kombinowac z malymi poprawkami delay i poziomem glosnosci miedzy przodem i tylem, ale to juz jest finetuning.

Tutaj przyklad z uzyciem tylko 2 subwooferow (porownanie u gory bez subwoofera, a na dole z dwoma kompensowanymi)

BTW. To funkcjonuje nie tylko w KD. Mnie interesuje przede wszystkim stereo

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Niestety to rozwiazanie jest ograniczone do symetrycznych prostokatnych pomieszczen





Sa jeszcze bardziej wydumane koncepcje typu waveforming, ktore te asymetrie pomieszczenia analizuja i koryguja, ale to juz absolutnie inny swiat z wielkimi Trinovami za dziesiatki tyciecy Euro

IMG_5477.jpgIMG_5476.jpgIMG_5478.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, xajas napisał:

A to jest ten Dirac o ktorym pisales

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_5480.thumb.png.21cb9babed800c8b9896b81b298ffc13.png

IMG_5481.thumb.png.fc42af79a7151a401ce2a05182a0f5de.png

Nie nie, nie mowie o tym 🙂 Dirac opracowal wspolnie ze Storm Audio Dirac ART (Active Room Treatment) gdzie ponoc ma uzywac subow jako aktywne pulapki basowe 🙂 No ale trzeba miec Storm Audio sprzet, aby sprawdzic jak dziala 🙂 W teroii ma sens, w praktyce kto wie 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 Brystol który jest faktycznie produkowany przez Storma też obsługuje ART.

I ten Focal Astral 16 też. Może on też jest dostarczany przez Storma?

2 minuty temu, maxijazz napisał:

 Brystol który jest faktycznie produkowany przez Storma też obsługuje ART.

I ten Focal Astral 16 też. Może on też jest dostarczany przez Storma?

A byc moze, nie zaglebialem sie 🙂 Mam cale kino za 12k, wiec to nawet nie jest w strefie marzen 😄

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) w sytuacji niesymetrycznej typu salon z aneksem jaką kolejność dzialan byś przyjął dla systemu z więcej niż 1 subem? Załóżmy, że poruszamy się w klockach ktore da się kupić w sklepie audio. Bez DIY.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Problemem nie jest zakup gotowych klockow. Te nie sa takie skomplikowane: kilka aktywnych subwooferkow + prosty miniDSP majacy 4 kanaly i wystarczajace opoznienia kazdego kanalu.
Wyzwaniem jest dobranie zakresu dzialania, glosnosci i opoznienia kazdego z nich, tak by sie w miejscu odsluchu wzajemnie kompensowaly. To juz wyzsza szkola jazdy. Ale wtedy mozesz je ustawiac gdzie chcesz w dowolnym miejscu. Mysle ze mawet nie musza byc 4. Moze wystarcza 3.
Floyd Toole opisuje ta metode w swojej ksiazce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Podobne podejscie mial Earl Geddes, dostawiajac mierzac pokolei 3 subwofery

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dzięki. Czy dobrze rozumiem, że w przypadku 2, 3 , 4 subow sugerujesz zgranie ich najpierw miniDSP a potem podłączenie jako jednego suba do AVR i użycie korekcji Audyssey/Dirac?

Jak bardzo rozni się to od podłączenia tych samych subow do avr i odpalenia DLBC? Chodzi o przewidywalność efektu? Coś jeszcze?

Dzięki. Czy dobrze rozumiem, że w przypadku 2, 3 , 4 subow sugerujesz zgranie ich najpierw miniDSP a potem podłączenie jako jednego suba do AVR i użycie korekcji Audyssey/Dirac?


Yep, dokladnie tak bym to zrobil.

Nie znam dlbc z doswiadczenia (tylko z czytania), wiec trudno mi to ocenic

Nie zgłębiałem tematu (choć słyszałem o takich ustawieniach subwooferów). Mam tylko jeden sub klipscha 112, który grał w salonie, ale że budowa kina nabrała tempa, rozważam zainstalowanie dwóch subów, albo dokupić drugi taki sam, albo sprzedać i kupić suby z zewnętrznym wzmacniaczem i kalibracji. 

Jeśli chodzi o ustawienie dwóch subów, widziałem gdzieś na YT salkę, w której właściciel miał dwa subwoofery za ekranem transparentnym, ale skierowane nie w stronę widzów, lecz naprzeciwko siebie, czyli skręcone o 90 stopni. Czy takie ustawienie jest dopuszczalne, czy raczej nie ma znaczenia w jakim kierunku są ustawione suby? Co o tym myślicie?


Yep, dokladnie tak bym to zrobil.

Nie znam dlbc z doswiadczenia (tylko z czytania), wiec trudno mi to ocenic
Nie używałem miniDSP. Jak trudne jest to do ogarnięcia. Z tego co widzę nie jest to strasznie droga zabawka. Mikrofon mam, powiedzmy, że umiem zmierzyć suby REW.

DLBC, DL, Audyssey - nieważne. Uogolnijmy pytanie. Jak ma się takie podejście vs popularne systemy kalibracji z AVR.
9 godzin temu, DrWredman napisał:

Nie zgłębiałem tematu (choć słyszałem o takich ustawieniach subwooferów). Mam tylko jeden sub klipscha 112, który grał w salonie, ale że budowa kina nabrała tempa, rozważam zainstalowanie dwóch subów, albo dokupić drugi taki sam, albo sprzedać i kupić suby z zewnętrznym wzmacniaczem i kalibracji. 

Jeśli chodzi o ustawienie dwóch subów, widziałem gdzieś na YT salkę, w której właściciel miał dwa subwoofery za ekranem transparentnym, ale skierowane nie w stronę widzów, lecz naprzeciwko siebie, czyli skręcone o 90 stopni. Czy takie ustawienie jest dopuszczalne, czy raczej nie ma znaczenia w jakim kierunku są ustawione suby? Co o tym myślicie?

Dokup do tego co masz cos z nowej serii RP Klipscha, najwiekszy na jaki Cie stac i Ci wejdzie 🙂 Co do ustawienia, to co opisujesz niestety raczej ma maly sens, a to co sie sprawdzi u Ciebie to juz musisz sam Sobie znalezc, bo kazde pomieszczenie jest inne 🙂 Mozesz zaczac od rogow po skosie, albo srodki scian, na przeciwko siebie, suby skierowane do siebie 🙂

1 godzinę temu, Chloru napisał:

Nie używałem miniDSP. Jak trudne jest to do ogarnięcia. Z tego co widzę nie jest to strasznie droga zabawka. Mikrofon mam, powiedzmy, że umiem zmierzyć suby REW.

DLBC, DL, Audyssey - nieważne. Uogolnijmy pytanie. Jak ma się takie podejście vs popularne systemy kalibracji z AVR.

Popularne systemy kalibracji sa znacznie lepsze 😉

Edytowane przez T
3 godziny temu, Chloru napisał:

Nie używałem miniDSP. Jak trudne jest to do ogarnięcia. Z tego co widzę nie jest to strasznie droga zabawka. Mikrofon mam, powiedzmy, że umiem zmierzyć suby REW.

DLBC, DL, Audyssey - nieważne. Uogolnijmy pytanie. Jak ma się takie podejście vs popularne systemy kalibracji z AVR.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Sa rozne algorytmy i stopnie kompleksowosci takich rorzwiazan, poczawszy od prostych Dirac i Roomperfect az po bardzo kompleksowe jak Trinnov, Lexicon itd. I sa rozni uzytkownicy. Sa tacy ktorzy maja problemy z dopasowanie targetu w Dirac, i sa tacy ktorzy maja opanowany REW; Matllab, Suboptimizer, Acourate,... i sa w stanie  to wszystko ogarnac w zaleznosci od wlasnych potrzeb i preferencji 🙂

Ale obserwujac tutejsze "poczynania" (niesamowite, co niektorzy wyprawiaja piszac ze "przerabiali DSP"), polecal bym raczej sprawdzone zautomatyzowane rozwiazania typu Dirac albo Roomperfect

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.