Skocz do zawartości
IGNORED

Akustyk EXL3 Ellipticor


Rekomendowane odpowiedzi

18 godzin temu, S0nic napisał:

Wrzuć kilka fotek z całego pokoju.

Już chyba wrzucałem jakieś zdjęcie na początku tego wątku.

Ale proszę, nowa panorama już z EXL3 w roli głównej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Brązowe zasłony skrywają dyfuzory 2D. Tak to wygląda w w wersji  saute .

pokj2.thumb.jpg.dd42efdf6c618a20d6756606636abef2.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nieczęsto widuję się takie pomieszczenia I taki system,jeszcze jakiś odpowiednio dobrany wzmacniacz i koniec tematu 🙂Albo i początek 😉,rozmawiałeś z Tomkiem o tych jego monoblokach ?Mi się one podobały bardziej od purifi i od 300b.

Godzinę temu, xajas napisał:

Czy te brazowe zaslony nie redukuja efektu dzialania tych dyfuzorow?

Raczej nie , przynajmniej moje uszy nic nie słyszały.
Producent podaje ,że tkanina nadaje się do maskownic głośnikowych:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastosowałem je ze względu na kino domowe  - jest trochę ciemniej - lepiej ogląda się filmy. Na razie tkanina rozpięta jest na  drewnianej ramie . W wersji docelowej miały być  chowane rolety choć przyznaję ,że jakoś przyzwyczaiłem się do tego co jest teraz. 

51 minut temu, LUKAS 84 napisał:

Nieczęsto widuję się takie pomieszczenia I taki system,jeszcze jakiś odpowiednio dobrany wzmacniacz i koniec tematu 🙂Albo i początek 😉,rozmawiałeś z Tomkiem o tych jego monoblokach ?Mi się one podobały bardziej od purifi i od 300b.

Niedługo będę testował kilka klocków więc monobloki Tomka też mogę wziąć pod uwagę. 🙂

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, Wojtek napisał:

Raczej nie , przynajmniej moje uszy nic nie słyszały.
Producent podaje ,że tkanina nadaje się do maskownic głośnikowych:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zastosowałem je ze względu na kino domowe  - jest trochę ciemniej - lepiej ogląda się filmy. Na razie tkanina rozpięta jest na  drewnianej ramie . W wersji docelowej miały być  chowane rolety choć przyznaję ,że jakoś przyzwyczaiłem się do tego co jest teraz. 

Tak, ja to rozumiem i nie podwazam tego, czy ta tkanina jest "przepuszczalna" i czy nadaje sie do maskownic glosnikowych. Gdybysmy mowili o absorberach, w ktorych kierunek padajacej i odbitej fali raczej nie odgrywa roli, w ogole bym tego nie wspominal. Ale jedna z zasad dzialania dyfuzorow jest rozproszenie fal odbitych w roznych kierunkach, co redukuje "skupiska energii" fal odbitych. I dlatego zastanawialem sie, czy ta tkanina tej zmiany kierunku nie redukuje (czy te rozproszone fale po przeniknieciu przez ta tkanine nadal podazaja w tym rozproszonym kierunku). To byly tylko takie przemyslenia. Ale po dalszym zastanowieniu, podejzewam ze zbedne, bo jak popatrze na te twoje dyfuzory, to ich dzialanie polega raczej na innej zasadzie niz zmiana kierunku odbitych fal. Ich dzialanie to raczej rozproszenie/zmiana opoznien odbitych fal wynikajaca z roznych glebokosci tych "studni". A ten efekt jest raczej niezalezny od materialu rozpietego przed tym dyfuzorem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez xajas

BTW.

Ze zdjecia wynika, ze zainwestowales wiele wysilku w akustyke i uzyles dosc masywnej ilosci dyfuzorow, ale wielu jednego i tego samego typu. Czyli wielu dzialajacych w tym samym zakresie czestotliwosci. Czy sprawdzales jakos, czy przez to nie doprowadziles do zbyt duzego "przytlumienia" tego jednego zakresu w porownaniu z pozostalymi zakresami?

Wiadomo, jednym z celow poprawy akustyki jest osiagniecie okreslonych czasow poglosu specyficznych dla wielkosci i przeznaczenia pomieszczenia. Ale wazna jest nie tylko ta wartosc czasu poglosu dla jednej czestotliwosci. Rownie wazny jest rownomierny przebieg czasu poglosu w szerokim zdefiniowanym zakresie (50-8.500Hz). Czy robiles w tym celu jakies pomiary?

Tak wyglada przyklad wartosci czasu poglosu, jego przebiegu i zakresu tolerancji

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Godzinę temu, xajas napisał:

BTW.

Ze zdjecia wynika, ze zainwestowales wiele wysilku w akustyke i uzyles dosc masywnej ilosci dyfuzorow, ale wielu jednego i tego samego typu. Czyli wielu dzialajacych w tym samym zakresie czestotliwosci. Czy sprawdzales jakos, czy przez to nie doprowadziles do zbyt duzego "przytlumienia" tego jednego zakresu w porownaniu z pozostalymi zakresami?

Wiadomo, jednym z celow poprawy akustyki jest osiagniecie okreslonych czasow poglosu specyficznych dla wielkosci i przeznaczenia pomieszczenia. Ale wazna jest nie tylko ta wartosc czasu poglosu dla jednej czestotliwosci. Rownie wazny jest rownomierny przebieg czasu poglosu w szerokim zdefiniowanym zakresie (50-8.500Hz). Czy robiles w tym celu jakies pomiary?

Przy 50Hz to te dyfuzory to by metr głębokości musiały by mieć!

Do czego zmierzasz?

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

14 godzin temu, Wojtek napisał:

Już chyba wrzucałem jakieś zdjęcie na początku tego wątku.

Ale proszę, nowa panorama już z EXL3 w roli głównej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Brązowe zasłony skrywają dyfuzory 2D. Tak to wygląda w w wersji  saute .

pokj2.thumb.jpg.dd42efdf6c618a20d6756606636abef2.jpg

Super, gratuluję świetnego pokoju!

Ile szerokości i długości ma pokój?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

10 godzin temu, ASURA napisał:

Przy 50Hz to te dyfuzory to by metr głębokości musiały by mieć!

Te tutaj uzyte to zapewne zakres srednicy tylko obsluguja. Strzelam tak 400-5000Hz zakres dzialania

 

Ale rozumiem tez pytanie Xajas'a czy pokoj jako calosc ma rowny czas poglosu na calym spektrum. Ale to jako ciekawostka.

W kazdym razie piekny pokoj. Ten sufit tez na grubo potraktowany.

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
  • Moderatorzy
7 minut temu, rafa napisał:

Strzelam tak 400-5000Hz zakres dzialania

Aby skutecznie rozpraszały 400 Hz musiały by mieć z 40 cm głębokość - te raczej tyle nie mają.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

43 minuty temu, Seyv napisał:

Aby skutecznie rozpraszały 400 Hz musiały by mieć z 40 cm głębokość - te raczej tyle nie mają.

Ten ma 10cm glebokosci 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Moze od 500 moze od 800.. bedziemy sie teraz spierac o detale? 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 

No to wszystko wyjaśnione

 

Stalaktyty piękne ale jak by wybrzydzać to takie jak w jaskini Raj w Kieleckiem by były kropką nad i ale bez stalagmitów no są jakieś granice w audio😉

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Popatrzcie na strone Artnovion, to znajdzicie dane odnosnie zakresu dzialania i przebieg wspolczynnikow absorbcji, dyfrakcji i rozprzestrzeniania dla roznych typow paneli

Przyklady


Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_6573.thumb.jpg.1e594c3d874bb2a18f2a8300261494a8.jpg

IMG_6574.thumb.jpg.1db2dbec115748d81a1f4bd0460cef7f.jpg

IMG_6575.thumb.jpg.4bac4bfcb04484c7afcdc654938812a6.jpg

IMG_6576.thumb.jpg.08b6ccd4d18fe77b2dc00672c2c6d6e0.jpg

IMG_6577.thumb.jpg.ce03b66999f37f8774036ad6867d379c.jpg

IMG_6578.thumb.jpg.943be1e6117cd518eeb7d15df54b0980.jpg
Ale powroce jeszcze raz do tych QRD 1D

Znalazlem tez takie

IMG_6579.thumb.jpg.8f11a38e12e7e8699ac3af2f38e50db1.jpg

Takze w wersji pokrytej materialem

IMG_6581.thumb.jpg.d278e02e325667af6fc1c5f5f78960bc.jpg

IMG_6580.thumb.jpg.8c602434df198806189fd17ead3bf95b.jpg

I potwierdziła sie moja teoria o ich dzialaniu przez przesuniecie fazowe


Ale po dalszym zastanowieniu, podejzewam ze zbedne, bo jak popatrze na te twoje dyfuzory, to ich dzialanie polega raczej na innej zasadzie niz zmiana kierunku odbitych fal. Ich dzialanie to raczej rozproszenie/zmiana opoznien odbitych fal wynikajaca z roznych glebokosci tych "studni". A ten efekt jest raczej niezalezny od materialu rozpietego przed tym dyfuzorem.


IMG_6582.thumb.jpg.270f4daaba4bd92fb3672a08c46c4bf7.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam w sumie 4 rodzaje dyfuzorów , wszystkie od Acoustic Manufacture :

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

podaję za producentem zakresy działania :

1D7 +1/60 zakres 340 -2420Hz  4szt

1D17 +1/60 zakres 775 - 5375Hz  14szt

1D41 +1/120 - 775 - 7478Hz  5 szt

2D7+1/60 - 775 - 2450Hz  16szt

1) Może tego na zdjęciu nie widać dokładnie  ale na bocznych ścianach są dwa typy dyfuzorów 1D : 1D17 i 1D41 więc jest różnorodnie.

2) Choć na zdjęciu wydaje się ,ze jest ich dużo to w sumie zajmują ok. 20% powierzchni ścian ,sufitu i podłogi w pokoju. Zwracam uwagę ,że w tym  pomieszczeniu poza kanapą i dwoma niedużymi regałami nie ma praktycznie żadnych mebli więc czymś tą przestrzeń trzeba było wypełnić - postawiłem na dyfuzory 🙂 .Dyfuzory rozpraszające działają skutecznie w większych "grupach" , więc sądzę, że  nie ma jakiegoś ich nadmiaru.  

3) jest jeszcze z tyłu za kanapą duży absorber (więc nie tylko dyfuzory)  2,4x 1,8m o głębokości 40cm ( 20cm wełna + 20cm pustki - będę zmieniał na pełne 40cm i z innym materiałem wytłumiającym)

4) etap adaptacji nie jest jeszcze zakończony , zamierzam dodać  dwie pułapki basowe w rogach pomieszczenia  za kolumnami oraz chyba też coś podobnego na styku obu bocznych ścian i sufitu – ale niestety nie na całej długości bo są regały (białe, widać na zdjęciu) + wspomniany absorber

Jeszcze kilka informacji/uwag :  

-pomieszczenie ma wymiary : 5,3m x 4,3m  
-wysokość tylko 2,29m ( jest to w sumie zaadaptowana piwnica)

- porównanie dyfuzorów 1D do 2D : 1D dają lepsze skupienie, większą separację między instrumentami i napowietrzają przestrzeń/scenę dźwiękową , przykładowo  gdy zastąpiłem widoczne na środku frontowej ściany  dyfuzory 1D7 dyfuzorami 2D7 to zadziałało to tak jakby ktoś zmienił lekko ostrość w lornetce – niby wszystko widać ale już nie tak dokładnie , źródła pozorne lekko się rozmyły, zrobiło się bardziej „płasko”.

Za to 2D7  działają rewelacyjnie na suficie.  U mnie sufit jak już wspomniałem jest stosunkowo nisko więc gdy był „goły” miałem wrażenie swego rodzaju poświaty dźwiękowej  zawieszonej pod sufitem gdzieś pośrodku pomiędzy kolumnami  ( zupełnie jakby ktoś uruchamiał  sufitowe głośniki efektowe w Atmosie ). To nie było przyjemne bo co chwilę mimowolnie spoglądałem w górę ☹ . Dyfuzory 2d całkowicie to zlikwidowały, dźwięk „wrócił” między kolumny, wszystko się poukładało  i mogłem się bardziej skupić na tym co działo się z przodu a nie w górze.
Sadzę ,że w wyższych pomieszczeniach efekt ten nie występuje tak bardzo ale i tak uważam ,że sufit jest często pomijany w  adaptacjach akustycznych  co chyba jest dużym błędem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mamy bardzo podobne pomieszczenia (piwnica 5,75x4,55x2,30, beton)

Czy probowales pomierzyc wynik koncowy tej calej adaptacji?

Mikrofon kosztuje ulamek tego, co wydales na te panele.

Wyzwaniem bedzie bas.
Widziales kalkulator mega acoustics pokazujacy miejsca najwyzszego cisnienia akustycznego? To sa miejsca na te dodatkowe bass-trapy

Hmm, to nie jest tak ,że nie mam mikrofonu i nie robię pomiarów . Poniżej kilka wykresów dla innych kolumn z podobnym układem paneli w tym samym pomieszczeniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

2024-10-10small.thumb.jpg.8bee8b1986e04e07ae96aabd26ba6e96.jpg

2024-10-102small.thumb.jpg.733b8815ddd072b6e96142fd982d56cc.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
7 godzin temu, Wojtek napisał:

Hmm, to nie jest tak ,że nie mam mikrofonu i nie robię pomiarów . Poniżej kilka wykresów dla innych kolumn z podobnym układem paneli w tym samym pomieszczeniu.

Widac ze pulapki basowe ewidentnie sa niezbedne u ciebie. Polecam np Mega Acoustic strojone na 50Hz ale dobrze dzialaja w szerszym zakresie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
13 godzin temu, Wojtek napisał:

pomieszczenie ma wymiary : 5,3m x 4,3m  
-wysokość tylko 2,29m ( jest to w sumie zaadaptowana piwnica)

Wyglada na duzo wieksze przez to "rybie oko" aparatu 🙂

Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), LAiV Harmony DAC, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
 
2 godziny temu, rafa napisał:

Widac ze pulapki basowe ewidentnie sa niezbedne u ciebie. Polecam np Mega Acoustic strojone na 50Hz ale dobrze dzialaja w szerszym zakresie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zgadza się , dlatego będę robił te pułapki basowe oraz zmieniał tylny absorber .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ze wzgledu na fizyke to ogolnie ciezko to zrealizowac w takim pomieszczeniu. Mozna za to probowac odsunac te scianki z paneli rozpraszajacych tak aby tylko jeden bok scianki przylegal do sciany i miedzy nimi i sciana byl klin. Najlatwiej chyba poprostu odchylic je od pionu o jakies 50cm. Sprobowac, zmierzyc i zdecydowac. Koszt praktycznie zero, a moze cos z tego byc ;).

  • Moderatorzy
9 minut temu, Wojtek napisał:

Zgadza się , dlatego będę robił te pułapki basowe oraz zmieniał tylny absorber .

Ja przeniósł bym go za kolumny.

Możesz też w zależności od jego budowy odsunąć go 20-30 cm od ściany - to dużo daje.

Edytowane przez Seyv

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

12 godzin temu, Wojtek napisał:

Hmm, to nie jest tak ,że nie mam mikrofonu i nie robię pomiarów . Poniżej kilka wykresów dla innych kolumn z podobnym układem paneli w tym samym pomieszczeniu.

Brawo!

Zanosi sie na ciekawy, konstruktywny temat. Ten tytulowy Eliptykor i budowa twoich zestawow glosnikowych mnie nie interesuje. Ale wyglada na to, ze jest to rzadka okazja przesledzenia i zweryfikowania dzialania roznych roznych typow paneli i stopnia celowej adaptacji akustycznej poprzez odpowiednie pomiary. A do tego dochodzi mozliwosc zweryfikowania wplywu roznych ustawien (odleglosc kolumn, skrecenie kolumn,...) na efekt "akustyczny".

Twoj przypadek jest dla mnie szczegolnie interesujacy z dwoch powodow.

1. Mam niemalze identyczne pomieszczenie, identyczne warunki wyjsciowe, ale inne podejscie do zoptymalizowania akustyki wiec jestem ciekaw porownania efektow tych roznych podejsc

2. Od pewnego czasu zajmuje sie tym troche bardziej powaznie (miedzy innymi majac w "programie" wiele podobnych ustrojstw, ktore zaaplikowales) wiec jestem ciekaw jak i na ile one dzialaja.

Zaczne od tego, ze na pewno zadam wiele, po czesci krytycznych pytan, ale nie traktuj ich jako krytyke albo upierdliwe czepianie sie z mojej strony. Wrecz przeciwnie. Jestem pelen uznania dla twojego wysilku i zaangazowania. 

Cieszyl bym sie, gdyby mi sie udalo wciagnac cie w ta "konstruktywna" dyskusje i (niestety) troche dalszych wysilkow w celu wykonania bardziej informatywnych pomiarow.

I tutaj zaczne od mojego pierwszego "naboznego" zyczenia 🙂

Powyzsze pomiary sa bardzo interesujace i "wlasciwego typu", ale trudno je zinterpretowac, jesli nie wiadomo, co i jak bylo mierzone. Czyli podstawa to dodatkowe informacje o tym:

- czy to lewy, prawy albo suma kanalow (najlepiej robic wszystkie trzy, to wtedy mozna porownac symetrie, ktora u ciebie raczej nie powinna byc problemem)

- gdzie mierzone -> w miejscu odsluchu?  

Piszesz ze to starsze pomiary innych kolumn. Ciekawe byly by aktualne pomiary. Jesli juz sie bierzesz za eksperymentowanie z odstepem i skreceniem kolumn, to na pewno zrobil bym odpowiednie pomiary dla tych roznych ustawien, by sprawdzic, ktore z nich jest optymalne z punktu widzenia rownomiernego przebiegu charakterystyki czestotliwosciowej i czy ma wplyw na zmiane czasow poglosu w zakresie basu. To moze ci zaoszczedzic wysilkow na skomplikowane adaptacje akustyczne w zakressie basu.

Poniewaz poza REW uzywam takze inne programy pomiarowe, bede uzywal rozne screenshoty.

A teraz musze sie przesiasc na iPada, bo Windows jest upierdliwy w dodawaniu zalacznikow 🙂 

Edytowane przez xajas

Zaczne od powrotu do mojego powyzszego komentarza



Czy sprawdzales jakos, czy przez to nie doprowadziles do zbyt duzego "przytlumienia" tego jednego zakresu w porownaniu z pozostalymi zakresami?
Wiadomo, jednym z celow poprawy akustyki jest osiagniecie okreslonych czasow poglosu specyficznych dla wielkosci i przeznaczenia pomieszczenia. Ale wazna jest nie tylko ta wartosc czasu poglosu dla jednej czestotliwosci. Rownie wazny jest rownomierny przebieg czasu poglosu w szerokim zdefiniowanym zakresie (50-8.500Hz).


Ponizsze zalaczniki (z programu Carma) pokazuja zarowno te docelowe/zalecane wartosci czasu poglosu jak ich przebieg i zakres tolerancji, w zaleznosci od przeznaczenia pomieszczenia i jego wielkosci (kubatury). Te wartosci sa po czesci zdefiniowane/zalecane w odpowiednich normach i standardach)

Rozpatruje tylko T30, bo to jest najbardziej uniwersalny, pragmatyczny parametr. Do innych mozemy przejsc pozniej.

Zadalem twoje dane dla dwoch przypadkow.

1. typowe domowe pomieszczenie do odsluchu muzyki albo kina domowego (A/V). Tutaj zalezy nam na przyjemnym, w miare „zywotnym“ brzmieniu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2. warunki studyjne, z ultrakrotkimi czasami, bardzo precyzyjne, ale dla wielu zbyt „martwe“ pozbawione „zycia“ brzmieniu

Carma_Studio.thumb.jpg.ae103dc69a2cd7b38833307b03442ada.jpg

I tutaj odrazu zaznaczam, ze nie ma przymusu podazania za jednym albo za drugim. Kazdy moze samemu zadecydowac, jakie brzmienie preferuje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A teraz przeniesmy dla porownania te wartosci na twoje pomiary.

Jesli preferujesz brzmienie „studyjne“, to masz bardzo dobre/zrownowazone poglosy (T30 pomaranczowe) powyzej 250Hz (okolo 200ms, co bylo do oczekiwania przy tej masywnej ilosci paneli), ale problemy z basem

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jesli wolisz brzmienie „domowe“, to masz mniejsze problemy z basem, ale totalne „przetlumienie“ zakresu powyzej 180Hz. (200ms w porownaniu z zalecanymi 380ms)

Wojtek_AV.thumb.jpg.444dc8563ba2e947a2e2652352d51ecf.jpg

Czyli, w zaleznosci od preferencji, nalezalo by albo ostro zabrac sie za bas, albo „lekko“ poprawic bas i „odtlumic“ srednice i wysokie

BTW.

To „lekko“ poprawic bas jest de facto ultraskomplikowane.
Nowe, lepsze pomiary z nowymi kolumnami pozwola lepiej ocenic skale problemu.

Czy masz juz pomysl, do czego zmierzasz (A/V czy Studio)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja tez to u siebie kiedys zauwazylem ze jak zastosowalem materialy wytlumiajace to poprostu padla mi gora i przestrzen, a problemy na srodku i gorze pozostaly. Wtedy ogolnie przypomnial mi sie wpis (ktory wtedy nie byl dla mnei istotny) kogos z internetow ze akustyke zawsze nalezy zaczynac od dolu korygujac wszystkie mody po kolei. Czasem zreszta bywa tak ze zredukuje sie mod 50Hz (ja np. u siebie mialem dwa dosc blisko) i z automatu znikna jego harmoniczna na 100Hz i 150Hz (jezeli sa). Ogolnie uwazam ze tlumienie malo kiedy jest wymagane poniewaz sama gora pasma czesto ma braki w energii ze wzgledu na nature pracy tweeterow poza osia- stad niby te tylnie tweetery co poprawiaja przestrzen, a jedyne co robia to dodaja energii ktorej brak w dzwieku sumarycznym.

…sama gora pasma czesto ma braki w energii ze wzgledu na nature pracy tweeterow poza osia- stad niby te tylnie tweetery co poprawiaja przestrzen, a jedyne co robia to dodaja energii ktorej brak w dzwieku sumarycznym.

A ja mysle ze to dziala inaczej

Gdyby chodzilo tylko o „dodanie energii“, to mozna by podglosnic ten przedni, albo skierowac ten dodatkowy do przodu

Ja mysle ze tu chodzi o podniesienie poziomu odbic od tylnej sciany, ktore sa jeszcze bardziej rozproszone i bardziej opoznione niz fala bezposrednia i odbicia z przedniego tweetera. A to sprawia wrazenie powiekszonego pomieszczenia

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

IMG_5144.thumb.jpg.2f967be07d090bc3cbf811060d1d96c2.jpg

IMG_5145.thumb.jpg.35fb49679ac50c569abfa03166094118.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
24 minuty temu, xajas napisał:


A ja mysle ze to dziala inaczej

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Gdyby chodzilo tylko o „dodanie energii“, to mozna by podglosnic ten przedni, albo skierowac ten dodatkowy do przoduemoji6.png

Ja mysle ze tu chodzi o podniesienie poziomu odbic od tylnej sciany, ktore sa jeszcze bardziej rozproszone i bardziej opoznione niz fala bezposrednia i odbicia z przedniego tweetera. A to sprawia wrazenie powiekszonego pomieszczenia

IMG_5143.thumb.jpg.de44ab6b5d81e6497bfed078a63026f4.jpg

IMG_5144.thumb.jpg.2f967be07d090bc3cbf811060d1d96c2.jpg

IMG_5145.thumb.jpg.35fb49679ac50c569abfa03166094118.jpg

Tylko ze to potwierdza to co napisalem. Jezeli podglosnisz ten co jest "z przodu" to zwiekszysz poziom na osi zaburzajac mocno pasmo. Dodawanie tweetera z tylu to operacja w gruncie rzeczy podobna do skrecania kolumn od osi aby zmienic balans dzwiek bezposredni- dzwiek t60. Zeby zwiekszyc ilosc odbic wysokich tonow wystarczy je tez poprostu mniej wygluszac niz to robi wiekszosc ludzi probujac walczyc z akustyka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
W dniu 10.10.2024 o 12:01, Seyv napisał:

Ja przeniósł bym go za kolumny.

Możesz też w zależności od jego budowy odsunąć go 20-30 cm od ściany - to dużo daje.

Pisałem już o tym to chyba wcześniej  - lepsze efekty mam jak absorber jest z tyłu (za miejscem odsłuchowym) Gdy było odwrotnie  ( czyli dyfuzor z tyłu a absorber z przodu to coś mi tam zawsze z tyłu  "grało" i rozpraszało uwagę. Czytałem gdzieś, że jak miejsce odsłuchowe jest blisko tylnej ściany to powinien być właśnie absorber a dyfuzor jak siedzimy od niej dalej. Ja siedzę  tylko 30cm od absorbera. 

Niedawno przyjechał nowy materiał do absorbera . Wyrzucam starą wełnę mineralną i całą głębokość ( 40cm) wypełniam materiałem tłumiącym ( wcześniej było 20cm pustki i  20cm wełny).  W nowej konfiguracji współczynnik absorbcji będzie zdecydowanie lepszy. Poniżej zrzut z kalkulatora. Na niebiesko  - to co będzie  a na zielono stary układ i materiał.

Absorber ma wymiar 2,4 x 1,8m i zajmuje ok. 50% powierzchni tylnej ściany.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mnie to wygląda na babol, pochłanianie niskich częstotliwości z pustką za wełną powinno być większe chyba że boki ustroju akustycznego nie zamykają dostępu z zewnątrz do pustki co jest babolem

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.