Skocz do zawartości
IGNORED

Paolo Pandolfo - Viola da Gamba


Papamek

Rekomendowane odpowiedzi

Mamy na Forum interesujący wątek poświęcony wioli da gamba

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) :-))

 

Paolo Pandolfo, grający onegdaj wraz z Jordi Savallem w zespole Hesperion XX, nagrywa obecnie dla wytwórni Glossa.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Jedną z najciekawszych jego płyt jest nagranie własnego opracowania na gambę 6 suit na wiolonczelę solo J.S. Bacha.

 

Płyta o którą pytasz to "TRAVEL NOTES. New Music for the viola da gamba"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Znajdziesz tu nawet pełną ksiązeczkę załączaną do płyty w formacie PDF.

 

Pozdrawiam

[obrazekLUKASZ-276320_1.jpg]

post-2292-100009264 1170265427_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jeden drobiazg z gatunku "Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie" :-))

'Paolo Pandolfo's viola da gamba has been stolen in Germany'

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Zgłoszenia można zgłaszać emailem samemu poszkodowanemu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę bardzo (jeśli 30-sekundowe fragmenty w 32 kbps w czymś Ci pomogą ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Pozdr.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>daGambus

 

Tak dobre jest jego nagranie gambowe 6 Suit wiolonczelowych Bacha? Przyznaję, że nie przekonały mnie próbki jakie na tym instrumencie tychże Suit poczynili J.Saval oraz H.Perl... straciły złwaszcza szybsze części - preludia, gigi, kuranty, etc. - ich siłę, energię i naturalny puls.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PiotrS >

Podobnie jak dla Ciebie, suity wiolonczelowe Bacha są jednym z moich ulubionych utworów w całej literaturze muzycznej. Cieszę się też z odświeżenia poświęconego im wątku, postaram się coś w nim coś jeszcze napisać o swoich ulubionych nagraniach...

Co do płyty Pandolfo, to tego, czy akurat Ci się spodoba, nie wiem. Wydaje mi się, iż gust muzyczny mamy bardzo podobny, jednak być może cechy, których od wykonania oczekujesz, niekoniecznie są domeną tak specyficznego instrumentu, jakim jest viola da gamba. Siła, energia, rytm to nie są chyba akurat jej najmocniesze strony. Za to niesamowite możliwości artykulacyjne, kształtowanie barwy, piękne wybrzmiewanie, delikatność, finezja i intymność - jak najbardziej. Mimo pewnych oczywistych podobieństw wizualnych i brzmieniowych wiolonczela i da gamba to jednak krewni dalecy - gamba to wszak córa lutni, wiolonczela - skrzypiec (wiem, że o tym wiesz, ale może jednak nie wszyscy :-)

Moje obcowanie z tymi suitami doprowadziło mnie do wniosku, iż nie mam jednego ulubionego ani też "jedynie słusznego" wykonania. Jako wielbiciel violi da gamba i sympatyk artysty P.P. uważam, iż to nagranie zasługuje co najmniej na poznanie (właśnie sobie, za sprawą Twojego pytania, słucham po dość długim rozbracie :-) Ale bynajmniej nie tylko dlatego - po prostu je lubię!

Zresztą firma Glossa Music uczyniła z tego nagrania jeden ze swoich filarów katalogowych, a jej wznowienie ukaże się w nowej serii Glossa Platinum.

Recenzja z "Gramphone" zawiera wszystko, co sam o tym nagraniu chciałbym powiedzieć:

 

"A fresh light cast on Bach’s suites through Pandolfo’s revelatory transcriptions for viola da gamba – superbly performed‚ too"

 

Tucked away in Glossa’s typically elegant packaging for this release is an imaginary dialogue‚ written by Paolo Pandolfo‚ in which a cello and a viola da gamba dispute the latter’s right to play Bach’s solo cello suites. The gamba’s point (and of course Pandolfo’s) is that‚ while on the one hand the suites can be seen as the beginning of one tradition‚ so they are also the end of another. Bach‚ who knew both the old world of the gamba and the new one of the cello‚ is peering into both at once‚ and by adapting the six suites for the gamba‚ Pandolfo contends that he is able to throw light onto that older world‚ to summon the ‘ancient footsteps’ which echo through the solo gamba repertoire and on into Bach’s bright new cello dawn. As he puts it‚ ‘I have let the innumerable suites to which the gamba has lent its voice during the span of its long life resound silently.’

 

This disc could actually serve as a useful demonstration of the relative strengths and weaknesses of gamba and cello. The gamba’s extra facility in spread chords is an obvious plus‚ and Pandolfo makes good use of it in his adaptations‚ adding a whole host of extra harmonies in the First Suite’s Gigue. Other comparisons‚ however‚ are more complex. The gamba is often the more agile instrument (Pandolfo adds quite a few extra twiddles)‚ but there are also times when it audibly requires more effort. Where the cello’s sound is bold and rounded with plenty of attack‚ the gamba’s is sparer and less assertive‚ so that in a movement such as the Sixth Suite Prelude the cello is a clear winner. Yet‚ though less powerful‚ the gamba has more resonance‚ sometimes leading to cloudier textures but at others offering up a gloriously rich sonority (as in the Gavotte of the Sixth Suite).

 

In the end‚ though‚ it is the musicianship that matters‚ and fortunately Pandolfo’s is of the most eloquent kind. These are above all wonderfully supple readings full of thoughtfulness and imagination‚ but almost as impressive is the way in which he succeeds in casting these familiar pieces into the gamba’s poetic world of intimate self­communion. This is most noticeable in some of those places where cellists are often most outgoing (for instance the upward climb towards the end of the First Suite’s Prelude or the rustic drones in the Third Suite’s Gigue)‚ but where Pandolfo retreats into inward reflectiveness. There are other glimpses of the old regime‚ too‚ for instance in the aristocratic way he turns the complex figuration of the Sixth Suite’s Allemande into fleet‚ quasi­improvisatory flourishes. Yet this is more than a historical experiment‚ and there are moments when Pandolfo’s artistry stands on its own feet and hits you between the eyes: try the spectral Sarabande to the Fifth Suite‚ or the spellbinding pizzicatos of its counterpart from the Fourth. There is also an excellent hurdy­gurdy impression in the Sixth Suite’s second Gavotte.

 

Pandolfo’s fictional dialogue makes much of the fact that he is borrowing these suites from the cello‚ not stealing them. He does so to great effect‚ however‚ and such is his musical personality that one can quickly forget about transcriptions and lose oneself in the sound of Bach played‚ quite beautifully‚ on an instrument which Pandolfo rightly describes as ‘noble‚ proud‚ and at the same time fragile and vulnerable’.

 

Editor’s choice Gramophone

Lyndsay Kemp, Gramophone, October 2001

[obrazekLUKASZ-279396_1.jpg]

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przepraszam za te wszystkie krzaczki - wydawało mi się naiwnie, iż dla usunięcia kodów wystarczy tekst wkleić do notatnika i potem do formularza - mea culpa :-(

Dla przyzwooitości podaję link do recenzji z Gramophone:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

:-))

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.