Skocz do zawartości
IGNORED

Buffer (opamp) na wejściu liniowym - po co?


Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, takie pytanie. Mam amplituner kina domowego i ostatnio postanowiłem poeksperymentować z przyłączaniem odtwarzacza CD po różne wejścia.
Jakie było moje zdziwienie gdy okazało się, że odtwarzacz CD gra zupełnie inaczej pod wejściem liniowym (CD In) niż pod wejściem Multi Channel In.
Zarówno jedno jak i drugie wejście to wejścia całkowicie analogowe i sygnał nie przechodzi przez jakiekolwiek DSP czy konwertery A/D/A.
Wrażenia dźwiękowe opisałem tu: 

Zamieściłem tam zrzut z serwisówki Sony STR-DA5200ES gdzie wyraźnie widać jak zbudowane są wejścia liniowe (CD, DAT, Tape itp) a jak wejście wielokanałowe Multi Channel In (zwane też w innych sprzętach External In). Ewidentnie widać, że wejścia liniowe mają w torze buffer - po jednym opampie na kanał. Czyli sygnał podany na wejscie np. CD In przechodzi przez opamp a dopiero potem na selektor źródeł. 
I teraz moje pytanie - po co? Dlaczego na wejściach liniowych jest buffer z opampów a na wejściu Multi Channel In żadnego buffora nie ma? Na Multi Channel In sygnał wchodzi wprost na selektor. Jaki jest cel takiego działania? Skoro buffer na wejściu jest niby potrzebny to dlaczego nie ma go na wejściu Multi Channel?

Zasadniczo wcale bym się tym nie przejmował ale jak wspomniałem różnica w dźwięku jest kolosalna w zależności pod jakie wejście odtwarzacz CD jest podpięty.
Link do całej serwisówki dla zainteresowanych:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Poniżej fragment z owej serwisówki.

 

blokowy.png

Line In.png

Multi Channel.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam taki głupawy nick, bo osiemnaście lat temu zapomniałem loginu i hasła pod jakim się pierwotnie zarejestrowałem.

To jest amplituner, jeszcze na dodatek kina domowego - nie ma grać dobrze, tylko ma być funkcjonalny. Dlatego w stereo nawet wysokie modele grają przeciętnie.

Buforowanie zastosowane jest w związku z tym, że aby zapewnić mnogość funkcji i funkcjonalności za wejściem umieszczone jest szereg przełączników, filtrów, które mogą obciążać wyjście źródła. Aby się od tego uniezależnić i zapewnić stałe warunki pracy dla źródła, dołożyli bufory na wejściu.

20 minut temu, Muzg napisał:

To jest amplituner, jeszcze na dodatek kina domowego - nie ma grać dobrze, tylko ma być funkcjonalny. Dlatego w stereo nawet wysokie modele grają przeciętnie.

Kolego - mam też kilka normalnych 🙂 wzmacniaczy i zapewniam, że ten amplituner dwiękowo może niejeden wzmacniacz zawstydzić.

22 minuty temu, Muzg napisał:

Buforowanie zastosowane jest w związku z tym, że aby zapewnić mnogość funkcji i funkcjonalności za wejściem umieszczone jest szereg przełączników, filtrów, które mogą obciążać wyjście źródła. Aby się od tego uniezależnić i zapewnić stałe warunki pracy dla źródła, dołożyli bufory na wejściu.

Dzięki za fachową odpowiedź. 
Rozumiem, że zasadniczo w normalnych wzmacniaczach nie stosuje się buffera na wejściach liniowych? Tutaj są można tak powiedzieć zapobiegawczo - czy tak?

Na wejściu Multi Channel In buffera nie ma - z tego co widzę ze schematu sygnal z wejścia Multi Channel wchodzi wprost na selektor i potem zaraz na volume. Nie ma zatem żadnych możliwości jeśli chodzi o jakiekolwiek DSD itp. Po wybraniu Multi Channel zupełnie NIC nie można zrobić z dźwiękiem - można tylko Volume Up/Down.

Czy mam więc rozumieć, że jest to najczystsze wejście do amplitunera? Nie dali tu buffera z opampów bo nie ma takiej potrzeby?

Mam taki głupawy nick, bo osiemnaście lat temu zapomniałem loginu i hasła pod jakim się pierwotnie zarejestrowałem.

Pomijasz też zapewne jakieś przełączniki, kondensatory sprzęgające, złącza, centymetry kabli, centymetry ścieżek lecących obok siebie czasami z jednego końca urządzenia na drugi.

Multi Channel co do zasady jest wejściem ze źródeł wysokiej klasy mających swoje własne wyjścia liniowe. na przykład wypasione SA CD posiadają wyjścia analogowe oparte na znakomitych podzespołach i wydajne prądowo. Nie ma potrzeby stosowania tu buforów a wręcz nie jest to zalecane.

Ja np. swego czasu, jak jeszcze słyszałem 😉 uważałem, że to połączenie z moim SA CD jest najwyższych lotów, żadne zaś z cyfrowych. A to ze względu na dobre kości dac w napędzie i takież kości analogowe. 

Do wejść pozostałych analogowych jak wspomniał Muzg podłączamy różności i trzeba to buforować.

A może ta drastyczna różnica w jakości grania wynika po prostu z tego że gdy podłączysz źródło do wejścia multi to gra trochę głośniej ? Sprawdź czy aby tak nie jest. 

4 godziny temu, KrisNext napisał:

to gra trochę głośniej ?

Nie, to nie kwestia głośności. Zmiana charakteru dźwięku jest bardzo wyraźna.

4 godziny temu, przmor napisał:

Sprawdzę czy w przypadku Sony STR-DB1080 jest podobnie

Byłbym wdzięczny za info.
Jednak po testach usznych wrociłem do konfiguracji -> odtwarzacz CD pod wejście CD liniowe. 
 

Mam taki głupawy nick, bo osiemnaście lat temu zapomniałem loginu i hasła pod jakim się pierwotnie zarejestrowałem.

33 minuty temu, pod_innym_nickiem napisał:

Nie, to nie kwestia głośności. Zmiana charakteru dźwięku jest bardzo wyraźna.

niestety człowiek odbiera głośniejszy sygnał jako lepiej brzmiący a nie jako głośniejszy. To standardowa sztuczka sprzedawców sprzętu, za pomocą której potrafią "udowodnić" że ten droższy sprzęt naprawdę gra lepiej.:)

 

1 godzinę temu, KrisNext napisał:

niestety człowiek odbiera głośniejszy sygnał jako lepiej brzmiący a nie jako głośniejszy

Nie, to nie jest kwestia głośności. To ewidentnie inna charakterystyka dźwięku. Nie mówię o żadnych niuansach brzmieniowych a o totalnie innej barwie.

Mam taki głupawy nick, bo osiemnaście lat temu zapomniałem loginu i hasła pod jakim się pierwotnie zarejestrowałem.

56 minut temu, przmor napisał:

Sprawdziłem na STR-DB1080 i nie słyszę różnic między CD in a Multi Channel in. Z CD in słuchałem w trybie Analog Direct.

Dzięki!
Odczucia masz prawidłowe bo patrząc na schemat blokowy wg mnie nie ma różnic.
Zarówno CD IN jak i Multi Channel IN są potraktowane tak samo - żadnych buferów i opampów na wejściu nie widzę.
Wejście Multi Channel IN ma jeden selektor więcej, więc wydaje się, ze CD IN w wersji Analog Direct jest 'czystsze'.

Ale uprzedzam, nie jestem fachurą w dziedzinie czytania schematów - po prostu podążam za strzałkami 🙂 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

1080-2.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mam taki głupawy nick, bo osiemnaście lat temu zapomniałem loginu i hasła pod jakim się pierwotnie zarejestrowałem.

Bufory we / wy pięknie niwelują wpływ przewodów, czy, jak kto woli, kabli. Oczywiście, nie zawsze jest to słyszalne. Dla siebie zawsze buduję takie bufory. 

To się nazywa line driver / receiver.

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH 

A jak się to ma do buforów wejściowych Philips FA960?  W mk2 tego wzmacniacza ponoś je usunęli.

 

Może ewolucja rynku wymusiła korekty - albo oszczędności

 

Można potraktować to jako pytanie retoryczne, tak mi się przypomniało, kto chce - niech sprawdzi

Oszczędność. A dwa, że większość nie usłyszy różnicy.

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH 

6 minut temu, przmor napisał:

"Prosiak" od MF z końcówki lat 90-tych był chyba takim buforem?

No nie do końca, choć był buforem, ale bardziej generatorem harmonicznych zniekształceń.

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH 

21 godzin temu, kramyeu napisał:

Czy tu chodzi o impedancję wejściową w takim buforze? Że niższa?

No nie, zasadniczo, o wyjściową, że niska. Wejściowa wysoka zaś. Oraz o wydajność prądową.

Edytowane przez terminus

Megadeth - A House Divided  🤘SENJUTSU🤘  α  Ω  β  λ  μ  ∅  ½  ²  €  $  π  Ⅵ Ⅵ Ⅵ  TWOYASTARA OF DEATH 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.