Skocz do zawartości
IGNORED

Polaryzacja wysokotonowego, względem midbasów-- moje spostrzeżenia..


Rekomendowane odpowiedzi

Nie ukrywałem i nie ukrywam, że moje podejście do konstrukcji kolumn jest nieco inne, i nieco specyficzne, niż Wasze. Wynika to z innych doświadczeń, bo jako człowiek odpowiadający za przygotowanie sprzętu do pracy w niszy profesjonalnej miałem styczność i z artystami, i z ludźmi którzy tak jak ja  im służyli, czyli realizatorami, zarówno bliskiego pola czyli monitorowcami, jak też realizatorami tzw "przodowymi". Artyści chcieli czy to w odsłuchu, czy przed sceną słyszeć  i siebie i swoje instrumenty jak najwierniej, pozostali podchodzili do tego nieco inaczej, bardziej praktycznie, rozumiejąc że czasami trzeba iść na kompromis. Analizując pod względem konstrukcyjnym, dlaczego pewne wyroby są bardziej pożądane na scenie profesjonalnej, zauważyłem że te które oba przetworniki w kolumnie są w tej samej polaryzacji, są bardziej chętnie akceptowane zarówno przez artystów, jak też obie grupy realizatorów. Zauważyłem, że tak konstruują czasami mało znani, wręcz niszowi producenci w swoich najwyższych jakościowo, a co za tym idzie najdroższych wyrobach. Do przetestowania w praktyce tej zasady, wziąłem dwa koaksialne głośniki B&C, seri 12i 15 HCX 76. oba mają cewki o średnicy 76 mm zarówno w midbasie jak i wysokotonowych, i tu się wreszcie to udało, i to przy zastosowaniu zwrotnic pasywnych. Wprawdzie kilka podejść  i kilka miesięcy czasu mnie to kosztowało, ale było warto... Czemu to tu pisze, ano temu, aby przeanalizować jak to sie ma u Was, i czy,  w najlepiej ocenianych konstrukcjach ma zastosowanie ta zasada o której pisze..??

 

Bardzo ciekawy i merytoryczny wywiad z 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ricambi

Nie znam się na urządzeniach estradowych ale z tego co wiem m.in. z car-audio to czy wysokonowy jest w fazie czy przeciwfazie względem woofera zależy od rzędu zwrotnicy.

Moim zdaniem, dziś w technice estradowej są większe wymagania co do konstrukcji sprzętu, niż w niszy tzw...audiofilskiej. Tam recenzentami są 2 grupy zawodowców, sami artyści, i realizatorzy, a nie samozwańczy "oceniacze", którzy oceniają poprzez szkiełko ulubionego koloru. zaRAZ KTOŚ NAPISZ ŻE TAKI ARTYSTA CHCE ABY TEN SPRZĘT GRAŁ TAK, ABY JEMU SIĘ PODOBAŁO, ALE ZAPOMINA, ŻE ZARAZ PO NIM WYCHODZI NA SCENE INNY ARTYSTA, I CHCE TEGO SAMEGO, A ICH GUSTY NIE SĄ TAKIE SAME..

Zatem tylko sprzęt tzw przezroczysty brzmieniowo może podołać oczekiwaniom ich obu, i następnych.

Czytam tu jak jaracie sie do wzmacniaczy impulsowych, tam też był taki czas, a dziś impuls służy tylko do napędu basów, a mid speaker, i drivery"wysokotonowe" zasilane są analogowymi, w klasie AB

Bo klasa H to klasyczny wzmacniacz w klasie AB z przełączanymi"kluczowanymi" napięciami zasilania wzmacniacza prądu.

9 godzin temu, przmor napisał:

Nie znam się na urządzeniach estradowych ale z tego co wiem m.in. z car-audio to czy wysokonowy jest w fazie czy przeciwfazie względem woofera zależy od rzędu zwrotnicy.

Tak, ale nie do końca bo taki filtrn-tego rzędu może mieć cechy buteforta, czybyszewa, lub linkwitza...

Godzinę temu, silver_sound napisał:

Tak, ale nie do końca bo taki filtrn-tego rzędu może mieć cechy buteforta, czybyszewa, lub linkwitza...

Co nie zmienia faktu że kręci fazą ogólnie o 90st. 

10 minut temu, micwoj napisał:

Co nie zmienia faktu że kręci fazą ogólnie o 90st. 

owszem, i ten fakt jako główny uwzględniają kalkulatorki komputerowe, i dlatego nie są w stanie tak zmodyfikować danego filtru, aby nie było konieczności zmiany polaryzacji. ten sam problem mająniewolnicy komputerów, i wiaraże komputer jest mądrzejszy od człowieka... szybszy zapewne tak, ale mądry na tyle ile tej mądrości zaaplikował mu człowiek piszący oprogramowanie. ja akurat zaczynałem od projektowania "ręcznego, wspomaganego empiryką..

nieuczciwy bym był, gdybym nie przyznał się do tzw "inżynierii wstecznej" podglądając rozwiązania stosowane w konstrukcjach najlepszych, tych cenionych w niszy pro producentów

1 godzinę temu, silver_sound napisał:

Czytam tu jak jaracie sie do wzmacniaczy impulsowych, tam też był taki czas, a dziś impuls służy tylko do napędu basów, a mid speaker, i drivery"wysokotonowe" zasilane są analogowymi, w klasie AB

Każda klasa dobrze wykonana będzie dobra i każda klasa źle wykonana będzie kiepska. Dysponuję dwoma systemami ze wzmacniaczami klasy AB i jednym zasilanym całkowicie z klasy D i nie mam jakichś negatywnych doznań z powodu eksploatacji systemu z klasą D. Produkty renomowanej firmy Genelec też od dłuższego czasu są zasilane z klasy D i nie znam negatywnych opinii na temat ich brzmienia.

7 minut temu, silver_sound napisał:

i dlatego nie są w stanie tak zmodyfikować danego filtru, aby nie było konieczności zmiany polaryzacji.

Zwrotnica LR4, prawidłowo wykonana nie zmienia polaryzacji głośników w zestawie.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Kilka razy zastrzegałem się tu, że nie uważam się za audiofila, a do oceny tego co słysze podchodze na zimno, bez podniecania się opiniami o producencie. Dla mnie średnie zarówno z serii DIGAM, DIGIMOD, czy serii Q impulsów POWERSOFTA, brzmią zimno, a wysokie są szorstkie.

12 minut temu, Lech36 napisał:

Każda klasa dobrze wykonana będzie dobra i każda klasa źle wykonana będzie kiepska. Dysponuję dwoma systemami ze wzmacniaczami klasy AB i jednym zasilanym całkowicie z klasy D i nie mam jakichś negatywnych doznań z powodu eksploatacji systemu z klasą D. Produkty renomowanej firmy Genelec też od dłuższego czasu są zasilane z klasy D i nie znam negatywnych opinii na temat ich brzmienia

W audio chodzi o super pozytywne opinie a to nie to samo!
 

Trochę studyjnych firm próbowało wejść do High Endu z aktywnymi kolumnami i w sumie udało się to tylko ATC

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

3 minuty temu, silver_sound napisał:

Dla mnie średnie zarówno z serii DIGAM, DIGIMOD, czy serii Q impulsów POWERSOFTA, brzmią zimno, a wysokie są szorstkie.

U mnie wysokie z modułów klasy D f-my Hypex brzmią bardzo ciepło i muzykalnie. Obsługują w układzie aktywnym głośnik firmy Audax z tytanową kopułką a mimo tego dźwięk jest wyjątkowo przyjazny dla ucha.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

5 minut temu, silver_sound napisał:

Kilka razy zastrzegałem się tu, że nie uważam się za audiofila, a do oceny tego co słysze podchodze na zimno, bez podniecania się opiniami o producencie. Dla mnie średnie zarówno z serii DIGAM, DIGIMOD, czy serii Q impulsów POWERSOFTA, brzmią zimno, a wysokie są szorstkie.

W tych nowych klasach to wewnętrzne okablowanie i filtry trzeba docyzelować i tak wtedy nie drapie po uszach ale wypasu nie ma za bardzo jak się wysoko postawi poprzeczkę

1 minutę temu, Lech36 napisał:

U mnie wysokie z modułów klasy D f-my Hypex brzmią bardzo ciepło i muzykalnie. Obsługują w układzie aktywnym głośnik firmy Audax z tytanową kopułką a mimo tego dźwięk jest wyjątkowo przyjazny dla ucha.

Ciepłe to są kluski, powinno być neutralnie i przeźroczyście jak kryształowa źródlana woda

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

3 minuty temu, ASURA napisał:

Trochę studyjnych firm próbowało wejść do High Endu z aktywnymi kolumnami i w sumie udało się to tylko ATC

Przebicie się przez schematy myślenia obowiązujące w audio hobby to niełatwe zadanie. Dominuje w tym świecie zacofanie techniczne. Widać to po lansowaniu pełnych wad, przestarzałych analogowych systemów odtwarzania dźwięku w domu. Dobrze że chociaż wady rejestracji i produkcji tych nośników są ograniczane przez cyfrowy mastering.

5 minut temu, ASURA napisał:

Ciepłe to są kluski, powinno być neutralnie i przeźroczyście jak kryształowa źródlana woda

Ciepło nie wyklucza tego co piszesz wyżej. To oczywiste że tak powinno być i tak jest szczególnie w systemach aktywnych.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Moim zdaniem, a wiem co pisze, bo testowo wykonałem kilka wzmacniaczy w klasie D

i podstawową wadą jest to ≤że najpeusuwa się częstotliwość ponadakustyczną odtwarzając sygnał analogowy. większość impulsowych nie ma pętli ujemnego dla f akustycznychirw sygnał analogowy przerabiany jest na impulsowy z tzw zmienną szerokością impulsu o określonej częstotliwości, a potem poprzez filtr 12 dB/oct

1 minutę temu, silver_sound napisał:

i podstawową wadą jest to ≤że najpeusuwa się częstotliwość ponadakustyczną odtwarzając sygnał analogowy. większość impulsowych nie ma pętli ujemnego dla f akustycznychirw sygnał analogowy przerabiany jest na impulsowy z tzw zmienną szerokością impulsu o określonej częstotliwości, a potem poprzez filtr 12 dB/oct

Liczne pomiary robione przez portal ASR nie wykazują jakiegokolwiek wpływu na zakres od dołu do 50-60kHz w dobrych konstrukcjach klasy D. Zasilacze impulsowe dają zadziwiająco czyste zasilanie nawet przy dużych poborach prądu. Oczywiście w klasie D też jest spore zróżnicowanie jakościowe. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

6 minut temu, Lech36 napisał:

Przebicie się przez schematy myślenia obowiązujące w audio hobby to niełatwe zadanie. Dominuje w tym świecie zacofanie techniczne. Widać to po lansowaniu pełnych wad, przestarzałych analogowych systemów odtwarzania dźwięku w domu. Dobrze że chociaż wady rejestracji i produkcji tych nośników są ograniczane przez cyfrowy mastering.

Ciepło nie wyklucza tego co piszesz wyżej. To oczywiste że tak powinno być i tak jest szczególnie w systemach aktywnych.

tu masz moją zgode. kiedyś na tym forum był zachwalany tzw "holtron", który powinien być akademickim przykładem jak nie powinno konstruować się stopni mocy. Zachwalającemu wysłałem do porównania moje ""dzieło", którego fotki, są w innym temacie. w opinii usłyszałem, że to "pompka" mocy. opiniujący zapewne w ten sposób chciał mi dokopać, ale ja odebrałem to jako komplement, bo tak jak Ty uważam że wzmacniacz powinien być przezroczysty i mocarny..

5 minut temu, Lech36 napisał:

Liczne pomiary robione przez portal ASR nie wykazują jakiegokolwiek wpływu na zakres od dołu do 50-60kHz w dobrych konstrukcjach klasy D. Zasilacze impulsowe dają zadziwiająco czyste zasilanie nawet przy dużych poborach prądu. Oczywiście w klasie D też jest spore zróżnicowanie jakościowe. 

Dajmy spokój sporom tego typu, bo ostatecznym przyżądem oceny i tak jest ludzki słuch, i nie zrobiono jeszcze tak dokładnego przyżądu jak ludzkie ucho, a te potrafi od razu włapać , oczywyście nielicznych, że to kopia a nie oryginał sławetnych skrzypiec..

nie mieszajmy zasilaczy impulsowych z wzmacniaczami, nawet jeśli oparte sś na tej samej zasadzie, to jest modulacji szerokości impulsu.

17 minut temu, silver_sound napisał:

podstawową wadą jest to ≤że najpeusuwa się częstotliwość ponadakustyczną odtwarzając sygnał analogowy. większość impulsowych nie ma pętli ujemnego dla f akustycznychirw sygnał analogowy przerabiany jest na impulsowy z tzw zmienną szerokością impulsu o określonej częstotliwości, a potem poprzez filtr 12 dB/oct

No musi się usuwać zamiast puścić swobodnie przynajmniej do tych 80kHz co skrzypce potrafią pociągnąć a tu impulsówka sieje jak fix i trzeba ten syf odfiltrować na 18-20kHz i brylantowe czyste brzmienie trafia szlag

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

ja też uważam że opinie negatywne o takich zasilaczach są nieprawdziwe, oczywiści o tych kiepsko skonstruwanych jak najbardziej tak...

16 minut temu, Lech36 napisał:

Zasilacze impulsowe dają zadziwiająco czyste zasilanie nawet przy dużych poborach prądu. Oczywiście w klasie D też jest spore zróżnicowanie jakościowe

No....

Tylko nie do celów audio

1 minutę temu, silver_sound napisał:

ja też uważam że opinie negatywne o takich zasilaczach są nieprawdziwe, oczywiści o tych kiepsko skonstruwanych jak najbardziej tak...

To może które są te super, jak na razie lapka 160W zasilam zasilaczem liniowym 20A 18V i innego , żadnej impulsówki nie chcę.  W ogóle gdzie mogę to wywalam impulsówki w takim np ruterze szok poprawa... gdzie niby Rzym a gdzie Krym ale jednak przy streamingu spora poprawa

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

aby mogło popłynąć 20 A, to wtórne powinno być nawinięte licą o łącznym przekroju 20/3,5

==5,7 mm kw...a zapewne tak nie jest w dalekowschodnim wypuście

dlaczego 20/3,5... ano dlatego że taki prąd się zakłada dla prawidłowej konstrukcji na milimetr kwadratowy drutu uzwojenia wtórnego, ale jeś f pracy zasilacza przekracz 20 khz, to musi być lica o lince max o,35mm średnicy drutu składowego, a powyżej 50-70 khz jużlica powinna miećdruty składowe ok 0,1-0,15 mm średnicy.

39 minut temu, silver_sound napisał:

Dajmy spokój sporom tego typu, bo ostatecznym przyżądem oceny i tak jest ludzki słuch, i nie zrobiono jeszcze tak dokładnego przyżądu jak ludzkie ucho, a te potrafi od razu włapać , oczywyście nielicznych, że to kopia a nie oryginał sławetnych skrzypiec..

Ludzki słuch daje się łatwo oszukiwać, więc nazywanie tego organu "przyrządem" raczej jest słabe 😉. Przyrządu prawdziwego nie da się oszukać i pokazuje zawsze w sposób powtarzalny. Słuch ludzki powtarzalny nie jest bo to skomplikowany układ biologiczny zależny od wielu wpływów zewnętrznych i wewnętrznych.

26 minut temu, ASURA napisał:

No....

Tylko nie do celów audio

To właśnie jest efekt zacofania o którym wspominałem wcześniej 😉.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Godzinę temu, silver_sound napisał:

dlaczego 20/3,5... ano dlatego że taki prąd się zakłada dla prawidłowej konstrukcji na milimetr kwadratowy drutu uzwojenia

5.

Przyjąłbym 5A/mm2 gęstości prądu. To nie trafo sieciowe z głęboko umieszczonymi uzwojeniami (utrudnione chłodzenie) tylko małe trafko impulsowe.

im więcej tym bezpieczniej, ale są inne ograniczenia jak f pracy, okno trafa itd, ale 5a/mmkw to przyzwoity kompromis

no i właściwe tranzystory, z właściwymi sterownikami, i moim zdaniem może dobrze działać i nie śmiecić polami elektromagnetycznymi,

9 godzin temu, Lech36 napisał:

U mnie wysokie z modułów klasy D f-my Hypex brzmią bardzo ciepło i muzykalnie. Obsługują w układzie aktywnym głośnik firmy Audax z tytanową kopułką a mimo tego dźwięk jest wyjątkowo przyjazny dla ucha.

To może wynikać z zastosowania tytanowej kopułki Audaxa, która w swojej cenie jest wybitna i bardzo przyjemna w słuchaniu, a mimo to bardzo dokładna. Polecam powalczyć z rezonansem ponadakustycznym.

14 godzin temu, Ricambi napisał:

Polecam powalczyć z rezonansem ponadakustycznym.

Już "walczyłem", ale nic co można by usłyszeć nie stwierdziłem. Ponieważ to zestaw aktywny z DSP to taki eksperyment jest dosyć prosty do wykonania. A co do głośnika to też uważam że jest dobry, ale wyżej oceniam głośniki z tekstylną kopułką firmy Audax o średnicy 34mm, u mnie w drugim systemie HD13D34.   

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.