Skocz do zawartości
IGNORED

Wzmacniacz słuchawkowy na płytce z aliexpress


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. 

Wypatrzyłem na Ali wzmacniacz który ma moje oko wygląda przyzwoicie a prawie wszystkie elementy (poza pcb) mam. 

 

Myślicie ze to zagra? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tutaj masz rodzime wykonanie pcb Lehmana.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Na tej płytce robiłem i gra.

Moim zdaniem lepsza - ma możliwość wyregulowania napięcia i wzmocnienia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez mkmar

Jest to chińska kopia PCB z niemieckiego wzmacniacza słuchawkowego marki Lehmann - który kosztował w swoim czasie około 1200 euro. Różni się od oryginału PCB tym, że miedź na tym laminacie jest cieniutka jako warstwa co jest nieco zabójcze dla audio - najlepiej działały u mnie wzmacniacze jakie składałem na grubej warstwie miedzi, ale takie samodzielnie wykonane PCB już dużo więcej kosztuje.

Ten wzmacniacz słuchawkowy budujesz, gdy masz lepsze słuchawki np. wysokoomowe - i wtedy warto go robić nie na bazie przypadkowych elementów, ale tych sprawdzonych do audio.
Obejrzyj film z wnętrza i najlepiej kup dokładnie takie same na Allegro lub gdziekolwiek - dobór tych elementów ma ogromne znaczenie dla jakości dźwięku, szczególnie kondensatorów:


O jakości dźwięku zdecyduje
- dobrej jakości potencjometr 50K. Budowałem kiedyś jednego takiego klona i chiński potek psuł jakość, więc to ważny element toru;
- kondensatory MKP dla sygnału wejściowego - sprawdzone są Mundorf Mcap kondensator niemiecki 2,20 uF na minimum 250V;
- do zasilacza elektrolity - sprawdzone Kondensator Mundorf MLGO M-Lytic 10000 uf 63V lub 4700uF; Nie kupuj żadnych Elna do audio, Novoter - nie warto. Szukaj ew. takich z wysokim ripple current według ich dataszita.

- jako wzmacniacz operacyjny kup minimum OPA2228, AD8599, ada4610-2, MUSES03 lub MUSES03, LME49720HA, JRC2114, inne, ale lepsze niż pierwotne płaskie dźwiękowo OPA2134 czy NE5534;
- kluczowe znaczenie dla jakości i dynamiki audio mają kondensatory elektrolityczne - w oryginale LXZ 470uF, elektrolity niskoimpedancyjne TYLKO, o ultraniskim niskim ESR. Zastosowanie zwyczajnych zrobi z tej konstrukcji zwykły podgłaśniacz pozbawiony dynamiki. U mnie sprawdziły się tylko LXZ i błękitne Nichocon do audio tylko z serii KA, i żadne inne, bo złotych ROE już nie ma do kupienia.
- nie kupuj złoconych gniazd słuchawkowych. Kup srebrne, mają lepszy styk z wtykiem słuchawek;
- zastosuj zamiast rezystorów 1k5 przy tranzystorach BD, samodzielnie wykonane mikro-moduły 5mm na 10mm na laminacie - jako połączenie równoległe PR-ka 10k i rezystora 2k2, by taki moduł dał w rezultacie startową rezystancję 1k5. Po wlutowaniu zamiast tych rezystorów 1k5, taka modyfikacja pozwoli ustawić zerowe napięcie na gnieździe słuchawkowym - tzw. DC offset, by nie spalić słuchawek. Klon Lehmanna - o nazwie MATRIX, ma takie rozwiązanie:



Na forum udane było dobieranie odpowiednio spreparowanych tranzystorów BF245B, zamiast tych rezystorów, bo cała zabawa polega na tym, by wymusić przepływ prądu w okolicach 10mA.
Absolutnie pod groźbą utraty jakości dźwięku nie montuj tranzystorów BD na dużych radiatorach - to popsuje dźwięk. Możesz śmiało postawić te tranzystory bez radiatorów mimo że się grzeją. lub na blaszkach jak stoją w oryginalnej konstrukcji. Schładzane radiatorami tranzystory BD, nie osiągają temperatury złącza PN potrzebnej do przepływu maksymalnego prądu koniecznego w buforze diamentowym. Schładzanie tych tranzystorów psuje więc finalne audio. Większość profesjonalnie wykonywanych wzmacniaczy słuchawkowych na BD139 i BD140 nie ma radiatorów dla tranzystorów BD. Dla innych tranów jednak to konieczność.

Cała zabawa warta jest pracy i wydatków gdy masz słuchawki lepszej jakości czyli statystycznie kupiłeś je za więcej jak za 150 zł. Jak są tańsze, to daruj sobie tę zabawę.

Gdy masz już wzmacniacz zmontowany, mierzysz jaką rezystancję masz na wtyku swoich słuchawek lub sięgasz do ich specyfikacji. Lepsze słuchawki będą mieć np. 50R,  150R lub 300R. Kupujesz wtyk słuchawkowy i lutujesz do niego rezystory o takiej rezystancji jaką mają stosowane słuchawki. Po włożeniu takiej symulacji słuchawek do gniazda słuchawkowego, po podłączeniu miernika pozwalającego na pomiar milivoltów, regulujesz potencjometrami 10K tak, by na wyjściu czyli na gnieździe słuchawkowym uzyskać napięcie nie większe niż 10mV a najlepiej zero ;-) . Wielkość tego napięcia zależy od dokładnego doboru tranzystorów i ich parowania oraz od offsetu ze wzmacniacza operacyjnego - miałem takie chińskie, co dawały na wyjściu na jednym kanale 30mV - wiadomo, że kupiłem jakieś odrzuty poprodukcyjne, za to na wagę. Ale takich jest większość na Allegro.
Jak nie chcesz dobierać i mierzyć klikuset sztuk tranzystorów, to patent z PR-kami znacznie ułatwia ustawienie zera jako napięcia na wyjściu. Jeśli złożysz wzmacniacz na przypadkowych elementach i podłączysz swoje ulubione słuchawki, a będziesz tam miał np. aż 3V napięcia - to możesz tak uszkodzić swoje słuchawki - cewki przetworników zwyczajnie się przepalą. Rzadko kto to mierzy, ale te napięcie na wyjściu w tej konstrukcji zależy od obciążenia, czyli od słuchawek. Możesz ustawić zero napięcia dla słuchawek mających 150R, a jak podłączysz słuchawki 32R - będzie już sporo odbiegać od zera, i miernik pokaże np. 20mV, a nie wcześniej ustawiane zero, więc trzeba zachować czujność, co się tam wkłada do dziurki. ;-) 

Powodzenia.

17 minut temu, mkmar napisał:

Tutaj masz rodzime wykonanie pcb Lehmana.

Ta płytka to najbardziej genialna miniaturowa wersja tego bufora diamentowego - 10cm na 10cm. Ale ta miniaturyzacja ma pewne niedogodności:
- ja lubię solidne diody w mostkach i solidne do nich kondensatory - tu można tylko dać szybkie małe na małych drutach. Dobrze, że Vishay takie niskoprądowe szybkie produkuje, takie 15ns czy 25ns. 
- płytka pozwoli na zastosowanie ograniczonego wyboru kondensatorów elektrolitycznych max 6800uF - bo tylko takie małe tam wejdą, a te nie mają przeważnie jakże koniecznego w zasilaczach do audio current ripple na poziomie 3-4A; Jest to dość poważne ograniczanie zasilacza mającego duży wpływ na jakość audio - i trzeba szukać odpowiednich kondensatorów, bo te najtańsze - to porażka.

- regulacja PRkiem równowagi symetrii zasilania plus minus 15V zasilacza to fajna sprawa, ale ma niewielkie znaczenie przy dobrych LT317 i LT337. Przy chińskich LM317 LM337 - zmiana napięcia PR-kiem np. na 13V i na 15V pozwalała przesunąć napięcie stałe na gniazdku słuchawkowych o około 4mV - więc ten forumowy patent na pozyskanie zero napięcia na wyjściu, raczej jest mało potrzebny niż pomocny. Brak symetrii zasilania na poziomie 2V to raptem 4mV na gniazdku słuchawkowych - trochę bolesny kompromis. Lepiej by było, gdyby jak ze wzmacniaczu Matrix, dać dwa PR-ki do regulacji DC na wyjściu przy tranzystorach BD. Początkowo wzmacniacze Matrix miały te PRki do regulacji symetrii zasilania, a potem sobie to już darowali. Potem dodali tylko PRki do regulacji offsetu przy BD.

- najwięcej kopania się z koniem będzie przy ustaleniu, co autor miał na myśli projektując bardzo nietypowe gniazdka słuchawkowe (do kupienia chyba tylko w TME) na słuchawki z małym jack, jak wiadomo, że po to buduje się  takie wzmacniacze, by podłączyć słuchawki z wyżej półki, a te mają przeważnie dużego jacka ;-) Budując więc na tej PCB, trzeba umieć więc podłączyć się z normalnymi gniazdami pod te gniazdka - trzeba zachować czujność i nie robić tego na pałę ;-), albo mieć możliwość specjalnego do tego celu dokonania zakupów w TME, by tylko tam pozyskać te gniazdka. Sprzedaż tej płytki bez gniazdek - to będzie wyzwanie dla składającego, albo dodatkowy spory wydatek na gniazdka słuchawkowe.
Zresztą, ta sama grupa problemowa jest w przypadku tej chińskiej PCB z Ali - tam są co prawda dwa gniazdka na słuchawki, ale te gniazdka są na wąski rozstaw szpilek - na szczęście ich odległość od siebie pozwala zamontować jedno jedyne gniazdko słuchawkowe. Konia z rzędem, gdzie można kupić takie gniazdka słuchawkowe, które mają węższy rozstaw nóg niż powszechnie dostępne. Chińczycy je gdzieś kupują, bo sprzedają w swoich kitach z częściami, ale na Ali ich nie znalazłem w sprzedaży.

Te zielone kondensatory MKP wejściowe na PCB z sygnałem - to też często kompromis, gdyby je montować jak na zdjęciu. Pominięcie ich, gdy nie ma napięcia z karty dźwiękowej na wyjściu audio jest co prawda często stosowanym rozwiązaniem - one wtedy nie psują dźwięku gdy ich nie ma, ale gdy rośnie apetyt na jakość, to nie ma innej opcji jak tworzenie pająka z kondensatorami większymi, montowanymi jakoś nad płytką - co byłoby zalecane.
Miniaturyzacja ma więc swoją cenę. ;-) 

 

45 minutes ago, dekRe said:

Na forum udane było dobieranie odpowiednio spreparowanych tranzystorów BF245B

Da się jeszcze gdzieś dostać w liczbie umożliwiającej sparowanie?

Te z portalu sa tej samej chińskiej próby co 2sk170 czyli malowane j1xx

Chętnie odkupie komplet dwóch par sparowanych z zamówienia grupowego jakby ktoś miał.

27 minut temu, Daniel_68412 napisał:

Da się jeszcze gdzieś dostać w liczbie umożliwiającej sparowanie?

Te z portalu sa tej samej chińskiej próby co 2sk170 czyli malowane j1xx

Chętnie odkupie komplet dwóch par sparowanych z zamówienia grupowego jakby ktoś miał.

Te powinny być ok. - tylko trzeba sobie poradzić z obudową np. przez adapter pcb: sot-to

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

35 minut temu, dekRe napisał:


- najwięcej kopania się z koniem będzie przy ustaleniu, co autor miał na myśli projektując bardzo nietypowe gniazdka słuchawkowe (do kupienia chyba tylko w TME) na słuchawki z małym jack, jak wiadomo, że po to buduje się  takie wzmacniacze, by podłączyć słuchawki z wyżej półki, a te mają przeważnie dużego jacka ;-) 

 

Najprościej porządne gniazdko przykręcane do obudowy połączone kabelkami z pcb. Mechanicznie też będzie bardziej poprawnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, mkmar napisał:

Najprościej porządne gniazdko przykręcane do obudowy połączone kabelkami z pcb. Mechanicznie też będzie bardziej poprawnie.

Może i mechanicznie OK - ale słabiej wygląda :-) 

Uwagi do chińskiej płytki:
- nie przejmować się radiatorami do BD139 i BD140 - to może być minimalna blaszka lub nawet bez;
- pod stabilizatory lepiej dać solidne radiatory;
- często brakuje miejsca na tej płytce na klasyczne blaszki radiatorów pod BD. Wtedy używamy flexy i ścinamy nadmiar radiatora - jest to zupełnie OK. Jak nie mamy takich radiatorków, jedziemy do marketu z rurkami z miedzi do CO i kupujemy najmniejsze miedziane łączniki miedziane do rurek miedzianych. Rozcinamy, docinamy, na kowadełku robimy kształt i nawiercamy - i mamy piękne miedziane radiatorki ;-) 
- rezystor 1k5 możemy zastąpić połączeniem równoległym PR-ka 10K i rezystora 2k2 - jak na zdjęciach - dokładnie możemy ustawić DC Offset, jeśli trany nie odbiegają za bardzo parametrami od siebie. Tak robił Matrix.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

10k-pr-ek-do-2k2.jpg

10k-pr-ek-do-2k2-widok-z-gory.jpg

 

lehmann-bez-radiatorow.jpg

lehmann-sciete-blaszki-radiatorow.jpg

PR-ki-Matrix-01.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez dekRe
8 godzin temu, Panjarek napisał:

Myślicie ze to zagra? 

Zagra,a jakże!

jednak istotne są uwagi które podał dekRe.Ja posiadam zrobione 2 klony RJM sapphire,a więc prawie to samo co Lehmann i jestem bardzo zadowolony.Bardzo istotny jest scalak.U mnie akurat siedzi dyskretny Stacatto który bije na głowę wszystkie które do tej pory słuchałem.Co by nie być gołosłownym-mój pierwszy prototyp na którym obecnie odsłuchuję.Proszę się nie śmiać-zrobiony był dawno temu i przeżył on parę przeprowadzek więc wygląda jak wygląda.Drugi zrobiony już profesjonalnie w obudowie z modushopu,wg pcb mojego projektu(pdf)-ten dopiero gra!Ale aktualnie jest u kolegi na odsłuchach...

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez piku bb

Kupiłem pcb z allegro. 

Gniazda jack 6,3mm na kabelkach myślę, że można dać bo taki mam wtyk w słuchawkach (lub 4,4mm).

Niestety nie zwróciłem na to uwagi ale Rezystory do niego potrzebne są 0,4w a one są mniejsze niż 0,6W i jest problem. Mam mnóstwo 0,6W 8 myślałem że złożę go szybko i prosto. Niestety się przeliczyłem. Takich nie mam w ogóle a poza tym ciężko je wszystkie kupić. 

Wstawiam na razie elementy jakie mam. Rezikow muszę poszukać po sklepach ;/

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) 36c6bb727a85fa1f56efa6cbd24214da_1645198

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Panjarek

dobrym zwyczajem ( ogólnie do wszystkiego to stosuję ) jest montaż rezystorów 3 mm nad pcb ( na patyczek od lodów ) Wtedy tylko lekkie podgięcie nóżek i problem znika

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

14 minut temu, Panjarek napisał:

W sensie żeby dawać te 0,6w podginajac nogi? 

Albo jak masz miejsce to w pionie tak jak na obrazku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
1 minutę temu, Panjarek napisał:

Ale jakoś mi to tak nieestetycznie... 

To ma grać a nie wyglądać 😉

Edytowane przez Robsonik
typo

Te które zdołam kupić 0,4W to wstawię a resztę 0,6W 😉

 

Kondensatory wejścia sygnału jedyne jakie znalazłem 2,2uf z rastrem 15mm to Pilkor. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Trochę drożej wyjdzie bo zestaw a są i inne - niedawno takie szukałem to było kilka modeli - trzeba pogrzebać.

Rezystory to @artw dobrze radzi - 0,6 z podgiętymi nogami wygląda dość dobrze. W miejsce WO wstaw dobrej jakości podstawkę to będziesz mógł sam potestować różne.

 

WP_20220218_20_07_08_Pro_LI.thumb.jpg.6cbc56b2f048dbc98c341cb34ee7045e.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
2 godziny temu, Panjarek napisał:

W sensie żeby dawać te 0,6w podginajac nogi? 

tak , pod rezystrem uniesionym nad płytką nawet nie będzie widać ,że nogi są podgięte do rozstawu 0.4.Za to zyskujesz lepsze rezystory , dostępne z szuflady i lepszy montaż (przepływ powietrza pod rezystorem )

1 godzinę temu, Panjarek napisał:

 

 

Kondensatory wejścia sygnału jedyne jakie znalazłem 2,2uf z rastrem 15mm to Pilkor. 

sprobuj kupić firmówki MKP audio ( jak radził dekRe ) i zamontować pionowo trochę nad płytką.Albo ,jeśli jesteś pewien źródła to je pomiń

Edytowane przez artw

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

Nie staraj się na siłę znaleźć miniaturowe MKP w rodzaju jakiś tam kartofelków pod raster PCB, bo te kondensatory mają jednak znaczenie - t.j. ich dobór - jak kupisz 2u2/ 250V Mundorfa, będziesz zadowolony, jak kupisz np. 2u2/250V ROE, będzie słabo i szkoda tej pracy.
Masz małą płytkę, to je możesz jako te większe śmiało zamontować poza płytką.
Patentów jest kilka - sporo będzie zależeć od obudowy - w załącznikach pokażę.

1/ Montujesz obok na obejmy, na zrobionych podstawkach z plastiku - poprosisz dziecko, to je zrobi na drukarce 3D, albo wytnie z plastiku czy plexi i poklei w ramach szkolnych prac ZPT 😉 Przymocujesz je do podłogi obudowy obok PCB.

2/ Montujesz je do gniazdek RCA dobrze mocując do podłogi zwykłymi ściągaczami na jakimś kawałku grubej gumy, a z jednej końcówki wchodzisz z sygnałem na pole lutownicze 2u2 kabelkiem z sygnałem. Nie musisz ich na siłę kłaść na PCB.

Nie bój się podłączyć lepsze elementy większe niż raster PCB na kabelkach, gdy możesz je umieścić bardzo blisko.
Jak lutujesz elementy - nigdy nie staraj się kłaść je bezpośrednio na farbę płytki PCB - podkładaj kawałek paska brystolu czy patyczek od lodów - pod elemetnem zawsze powinna być poduszka powietrzna. W Chińskich fabrykach nie mają na to czasu, więc tam elemetny leżą na farbie i laminacie - to dla konstrukcji audio nie jest zalecane.

Kup duże kondensatory MKP, najlepiej nawet na większe napięcie, nawet na 630V.
Cena jest problemem?
OK - to zrób eksperyment - kup takie miniaturowe kondensatorki zwane tantalami - 2u2 lub 4u7/35V. One lepiej zagrają od tego co był w tej aukcji na Allegro powyżej.

Chcesz mieć większe MKP - to kolejny eksperyment, który tu wzbudzi zdziwienie - czasami na złomie u samochodziarzy leżą kondensatory rozruchowe MKP, lub przy jakiś piecach gazowych demontowanych na złom. Często takie duże gabaryty, może być pojemność 4u7, czy 6u8 na 630V czy nawet na 1000V - będą lepsze od wciskanych na siłę pod zaprojektowny tu raster. Zobacz, wpisz hasło na Allegro: KONDENSATOR ROZRUCHOWY MKP 2,5uF (PIEC, DMUCHAWA)
Jak trafisz na właściwą produkcję i jednakową pojemność, co tu jest problemem - to możesz potem go owijać w złotą folię z nadrukiem i sprzedawać jako... audiofilskie po 100 zł za sztukę 😉 

Zawsze sprawdź kilka różnych, nim wmontujesz na stałe!!! Nie bój się eksperymentów! Wstaw tam kołki lutownicze i do nich lutuj.
Ważna uwaga: przez pierwsze 10 godzin grania, słabo słychać. Słuchawki załóż na głowę dopiero kolejnego dnia formowania kondensatorów we wzmacniaczu. Wcześniej - możesz być zawiedziony, że wzmacniacz słabo gra 😉 



 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

przewody-sygnalowe-od-rca.jpg

to-co-powinno-wystarczyc.jpg

bez-patentu-na-kondy-MKP.jpg

tantal.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dziękuję za obszerna odpowiedź. 

Tylko czy użycie dobrych kondensatorów nie będzie trochę na wyrost w przypadku gramofonu jako źródło? Mam dwa preamp gramofonowe i w jednym kondensator na wyjściu to elektrolit 10uf a w drugim kondensator wima 2,2uf.

W dniu 23.02.2022 o 08:21, Panjarek napisał:

Tylko czy użycie dobrych kondensatorów nie będzie trochę na wyrost

Prosta sprawa - to granice akceptacji popsucia jakości przez taki kondensator. Najłatwiej to sprawdzisz, jak już uruchomisz wzmacniacz, a w pola lutownicze wlutujesz kołki do dolutowywania różnych kondensatorów. Potem znajdź np. sensowne źródło sygnału, najlepiej DAC albo lepszą kartę dźwiękową w komputerze, która na wyjściu słuchawkowym/głośnikowym nie będzie miała napięcia DC. Wtedy posłuchaj muzyki przez testowany kondensator, a potem go bezczelnie zewrzyj jakimś kabelkiem.
Karty dźwiękowe z komputera dość często mają swój kondensator na wyjściu audio.
Dowiesz się wtedy, czy warto założyć lepszy kondensator, gdy masz różne źródła sygnału. A jak słuchasz z bezpiecznej karty dźwiękowej - to wstaw tam zworę i problemie, zresztą ta konkretnie PCB ma swoje pola lutownicze do zrobienia tam zwarcia tych kondensatorów - co było przewidziane przy tej miniaturyzacji przez Aristera.

Jak zrobiłem swój pierwszy prototyp na dobrych elementach, to przez pierwsze 10 godzin nie dało się go słuchać i miał iść na rozbiórkę jako porażka, ale przez przypadek zostawiłem go uruchomiony, więc gdy po pewnym czasie założyłem dopiero słuchawki, to żal było je ściągnąć z głowy.

Potem, postanowiłem zrobić kolejny wzmacniacz "na czysto", gdzie dałem takie zółte kondensatory MKP marki ROE 2u2/250V - wydawały się ok😉 I to był dramat, totalne popsucie jakości.

Potem zbudowałem sobie mini komputer na małej płycie głównej ze zintegrowaną kartą dźwiękową. Uruchomiłem Daphile na Linuxie To był kolejny dramat, gdy okazało się, że zintegrowana karta dźwiękowa to coś strasznego jako źródło audio. I teraz, jako konsekwencja takiej zabawy, jest eksperymentowanie z budową DAC'a, by zachować właściwą jakość audio.

Wszystko zależy, co będzie źródłem audio. Nawet jak masz dobrą kartę audio w komputerze, a zapomnisz pod Windą ustawić suwak głośności w maksymalnym położeniu, to Windows z głośnoiścią poniżej maksymalnej dość skutecznie zmasakruje dźwięk. A potem będziesz musiał jeszcze przetestować, jaki program jest najlepszym odtwarzaczem, bo często odtwarzacz dany przez M$ będzie słabym, a Foobar z wtyczkami będzie dopiero OK. Chyba, że nie korzystasz z plików pod Windows.

 

Chodzi mi o to, że na wyjściu sygnału w pre mam słabe kondensatory. 

Jest sens w takiej sytuacji pakować setki złotych w kondensatory wejściowe wzmacniacza sluchawkowego? 

Nie ma sensu.

Wsadź tą kasę w porządne stabilizatory bo zasilanie to podstawa.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

jesteś w dziale DIY , jeśli w pre są kiepskie kondensatory to je zmień . A jeśli w zasilaniu pre są tylko LM to też je ulepsz.Jeśli bedziesz miał dobre kondy w pre i to jest Twoje jedyne źródło,to we wzmacniaczu słuchawkowym kondensatory wejściowe zewrzyj

DIY to przyjemność grzebania w sprzętach.

W dniu 22.02.2022 o 23:13, dekRe napisał:

OK - to zrób eksperyment - kup takie miniaturowe kondensatorki zwane tantalami - 2u2 lub 4u7/35V. One lepiej zagrają od tego co był w tej aukcji na Allegro powyżej.

Tak sobie czytam ten wątek i powiem szczerze że jestem delikatnie mówiąc zdziwiony.

Tantalowe kondensatory w torze audio? W niemal każdej książce na temat projektowania układów audio piszą że te kondensatory się do tego nie nadają. 

Oczywiście można w ramach poszukiwań puścić sygnał przez dwa kartofle tylko po co ?

Robienie modyfikacji,  dobieranie, wymienianie itp bez rzetelnego sprawdzenia czy istnieje jakikolwiek wpływ, jest bez sensu. A sprawdzanie na słuch to nie jest rzetelne sprawdzanie.

 

 

1 minutę temu, KrisNext napisał:

Tak sobie czytam ten wątek i powiem szczerze że jestem delikatnie mówiąc zdziwiony.

Tantalowe kondensatory w torze audio? W niemal każdej książce na temat projektowania układów audio piszą że te kondensatory się do tego nie nadają. 

Oczywiście można w ramach poszukiwań puścić sygnał przez dwa kartofle tylko po co ?

Robienie modyfikacji,  dobieranie, wymienianie itp bez rzetelnego sprawdzenia czy istnieje jakikolwiek wpływ, jest bez sensu. A sprawdzanie na słuch to nie jest rzetelne sprawdzanie.

 

 

Nie mam aparatury do sprawdzenia. Słuch taki sobie... Wstawiłem na wyjściu foliowe Pilkor i jak dla mnie wzmak gra przyzwoicie (porównuję do xduoo 05plus). 

Chce złożyć poprawnie na solidnych elementach ale nie przesadzając. 

Na wejściu będą jakieś elektrolity w kwocie kilkudziesięciu złotych za parę. 

Teraz szukam potencjometru. 

5 minut temu, Panjarek napisał:

Nie mam aparatury do sprawdzenia. Słuch taki sobie... Wstawiłem na wyjściu foliowe Pilkor i jak dla mnie wzmak gra przyzwoicie (porównuję do xduoo 05plus). 

ściągnij sobie darmowy program audiodiffmaker i nagraj próbkę przed i po modyfikacji a potem każ programowi porównać. Będziesz mieć rzetelną odpowiedź czy nastąpiła jakakolwiek zmiana czy nie. Oczywiście nie dowiesz się czy ewentualna zmiana jest na plus czy na minus 

Edytowane przez KrisNext
9 minutes ago, Panjarek said:

Na wejściu będą jakieś elektrolity w kwocie kilkudziesięciu złotych za parę. 

Ale wiesz ze wima mkp10 jest lepsza niż każdy elektrolit? 

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.