Skocz do zawartości
IGNORED

Sygnał zbalansowany vs niezbalansowany wady i zalety


Rekomendowane odpowiedzi

Ten temat nie daje mi spokoju i wydaje się, że internet nie potrafi tego solidnie wytłumaczyć. 

Dlaczego warto mieć system w pełni zbalansowany. Załóżmy, że DAC jest w pełni zbalansowany, mamy 2 końcówki mocy w osobnych budach, wszystko połączone XLR. Po co nam to w domowym sprzęcie audio?

Interesuje mnie tylko aspekt techniczny, odpowiedź typu "bo brzmi lepiej" jest mi znana.


Znalezione odpowiedzi:

Redukcja zakłóceń.
Większa odporność na zakłócenia.
Z powodu zdublowania układu mniejsze grzanie się np DAC.
Powyżej 1,5 m XLR > RCA.

 

obiektywnie o audio

21 minut temu, S0nic napisał:

Redukcja zakłóceń.
Większa odporność na zakłócenia.
Z powodu zdublowania układu mniejsze grzanie się np DAC.
Powyżej 1,5 m XLR > RCA.

Z tym grzaniem to niezbyt ?

Najważniejsza zaletą - możliwość likwidacji pętli masy. 

nagrywamy.com

37 minut temu, przemak napisał:

Z tym grzaniem to niezbyt ?

Najważniejsza zaletą - możliwość likwidacji pętli masy. 

Dzięki Przemek, mógłbyś to w kilku zdaniach wyjaśnić? Tak lopatologicznie ?

59 minut temu, msankowski napisał:

Kable nie grają?

Pomijamy ten aspekt.

Jeżeli są jeszcze jakieś dodatkowe zalety to chętnie o nich poczytam.

obiektywnie o audio

Stricte technicznie poza tym co napisałeś to na wyjściach XLR masz 2 razy wyższe napięcie niż RCA, czyli teoretycznie łatwiej wysterujesz wzmacniacz.

Druga sprawa konstrukcje w pełni zbalansowane (nie te, które mają tylko wyjścia mają XLR na końcu ścieżki) mają w uproszczeniu 2 razy tyle części co konstrukcje non-balanced. 

Spotkałem się też z opiniami, że łatwiej zrobić konstrukcje zbalansowaną bez sprzężenia zwrotnego, które „zabija” lampowe harmoniczne, mówiąc w skrócie sprzęty bez sprzężenia są przyjemniejsze dla ucha? Na układzie non balanced nie jesteś w stanie wyciągnąć rozsądnych parametrów bez sprzężenia.
 

 

Edytowane przez gimza
15 minut temu, gimza napisał:

Druga sprawa konstrukcje w pełni zbalansowane (nie te, które mają tylko wyjścia mają XLR na końcu ścieżki) mają w uproszczeniu 2 razy tyle części co konstrukcje non-balanced. 

?
 

 

Sporo podbija to cenę, czy warto?

obiektywnie o audio

3 minuty temu, McGyver napisał:

Koszty są namacalne a korzyści dyskusyjne bądź żadne. A już na pewno niewspółmierne do kosztów.

A jeżeli mam kolumny aktywne i XLR ma 4 metry?

obiektywnie o audio

4 minuty temu, S0nic napisał:

A jeżeli mam kolumny aktywne i XLR ma 4 metry?

Potrzebujesz wyjścia symetrycznego w preampie. Sam preamp nie musi być symetryczny. 
W kadym preampie łatwo możesz zsymetryzować wyjście tanimi i bardzo przyzwoitymi trafolkami Monacor LTR110.

6 minut temu, S0nic napisał:

A jeżeli mam kolumny aktywne i XLR ma 4 metry?

Upraszczając temat do twoich zestawów, to problemu nie ma. Nie musisz mieć symetrycznego wyjścia, wystarczy, że masz symetryczne wejście i pstryczek którego Arek nie usunął ?

Sveda_Dapo_02-LGzidbLlZ4.P5ITIcuu0l_1h8w

Oczywiście wyjście symetryczne nie zaszkodzi, ale działa i bez.

 

nagrywamy.com

Zauważ @Sonic, że z natury rzeczy kable głośnikowe są nieekranowane, a niskopoziomowe interkonekty - ekranowane. To wynika z prądów, które są z nimi powiązane. Te małe poziomy są mocno narażone na zakłócenie - i tak też się dzieje. Stąd tym lepsza łączówka (w teorii), im ma więcej warstw ekranowania. Czyli jak by nie postąpić, sygnał jest zniekształcany. Im dłuższy taki przewód, tym więcej tych dodatkowych "brudów" się do niego przedostanie.

W kablu XLR masz dwie podobne żyły (o przeciwnych biegunach - odwróconych sinusoidach) i to co każda z nich zbierze (a zbiera to samo), to na skutek nałożenia się - jest wyzerowane. Szumy i przydźwięki się znoszą (odejmują). Zostaje czysty sygnał.

Według mnie, jeśli producent sam nie zadbał o dany standard przewodów - nie warto wchodzić w XLR (szczególnie jak łączymy urządzenia z różnych firm). A jeśli to rekomenduje - zastosuj się. Widocznie w tym połączeniu testował i uznał, że brzmi wtedy OK.

Tu jest dobry film tłumaczący zagadnienie:

 

Godzinę temu, gimza napisał:

Stricte technicznie poza tym co napisałeś to na wyjściach XLR masz 2 razy wyższe napięcie niż RCA

Czysto technicznie to nie, natomiast w praktyce taki niestety jest audiofilski standard czyli jego brak. Zasadniczo tradycyjnie od lat mamy do czynienia z dwoma poziomami, -10dBV i +4dBu, które różnią się dokładnie czterokrotnie (12dB). Natomiast nie ma znaczenia, czy wyjście jest symetryczne czy nie, zasadniczo poziom powinien być zachowany nawet przy desymetryzacji.

Godzinę temu, S0nic napisał:

Dzięki Przemek, mógłbyś to w kilku zdaniach wyjaśnić? Tak lopatologicznie ?

Połączenie symetryczne jest niezależne od masy, od odniesienia. Odniesieniem do jednej żyły jest druga i to wszystko. Nie ma oczywiście nic złego w odniesieniu do masy, ale niestety bardzo często ta masa nie jest taką samą masą w urządzeniach (bo podłączone są do różnych gniazdek), co powoduje dodawanie do sygnału użytecznego zakłóceń, bo masy dwóch urządzeń "wiedzą lepiej", która jest właściwa ?

Drugim efektem pętli mas jest pętla w klasycznym rozumieniu tego zjawiska - praktycznie nieistotnym w domowym wysokosygnałowym audio - czyli indukowanie się w pętli mas połączonych różnymi drogami urządzeń zakłóceń "z powietrza" - to ma znaczenie w instalacjach mikrofonowych i gitarowych, ale rzadko manifestuje się w połączeniach liniowych.

nagrywamy.com

28 minut temu, przemak napisał:

Upraszczając temat do twoich zestawów, to problemu nie ma. Nie musisz mieć symetrycznego wyjścia, wystarczy, że masz symetryczne wejście i pstryczek którego Arek nie usunął ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Oczywiście wyjście symetryczne nie zaszkodzi, ale działa i bez.

 

W blipo home nie ma ?

13 minut temu, Wuelem napisał:

Zauważ @Sonic, że z natury rzeczy kable głośnikowe są nieekranowane, a niskopoziomowe interkonekty - ekranowane. To wynika z prądów, które są z nimi powiązane. Te małe poziomy są mocno narażone na zakłócenie - i tak też się dzieje. Stąd tym lepsza łączówka (w teorii), im ma więcej warstw ekranowania. Czyli jak by nie postąpić, sygnał jest zniekształcany. Im dłuższy taki przewód, tym więcej tych dodatkowych "brudów" się do niego przedostanie.

W kablu XLR masz dwie podobne żyły (o przeciwnych biegunach - odwróconych sinusoidach) i to co każda z nich zbierze (a zbiera to samo), to na skutek nałożenia się - jest wyzerowane. Szumy i przydźwięki się znoszą (odejmują). Zostaje czysty sygnał.

Według mnie, jeśli producent sam nie zadbał o dany standard przewodów - nie warto wchodzić w XLR (szczególnie jak łączymy urządzenia z różnych firm). A jeśli to rekomenduje - zastosuj się. Widocznie w tym połączeniu testował i uznał, że brzmi wtedy OK.

Tu jest dobry film tłumaczący zagadnienie:

 

Oczywiście obejrzałem reduktor przed założeniem tego tematu ?

Podsumowując temat, jeżeli tak jak u mnie XLR'y mają 4 metry to opcja zbalansowania jest OK, natomiast jeżeli mamy klasyczny zestaw  DAC + końcówki mocy na 1 półce + kolumny pasywne to DAC niezbalansowany starcza?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Według mnie "starcza". Nie masz kilometrów kabli i bliskość sieciowych, żeby wzajemnie się zakłócały. A w typowych warunkach standard cinch nie rozczarowuje.

Możesz na wszelki wypadek WSZYSTKO, co masz podłączone jako zestaw do muzyki wpiąć w JEDNO gniazdko. O tym pisał @przemak.

Teraz, Wuelem napisał:

Możesz na wszelki wypadek WSZYSTKO, co masz podłączone jako zestaw do muzyki wpiąć w JEDNO gniazdko. O tym pisał @przemak.

To jest półśrodek (który zresztą czasem nic nie daje lub pogarsza sprawę), bo nadal masy wejściowe i wyjściowe urządzeń będą połączone w przypadkowy sposób. 

nagrywamy.com

7 minut temu, przemak napisał:

To słabo...

Ale chociaż wejścia symetryczne są?

No tak, wejście symetryczne jest połączone z DAC, wyjście symetryczne do suba.

obiektywnie o audio

42 minuty temu, S0nic napisał:

No tak, wejście symetryczne jest połączone z DAC, wyjście symetryczne do suba.

Jeżeli to Arek łączył, to mógł mieć w kieszeni szczypczyki ?

nagrywamy.com

12 godzin temu, S0nic napisał:

Sporo podbija to cenę, czy warto?

Tak jak napisał McGyver nie warto, ale ja jeszcze dodam że czasem nawet jest to niepożądane jeżeli chodzi o końcówki mocy. Końcówka symetryczna vs niesymetryczna ma dwa razy gorszy współczynnik tłumienia oraz może pracować z dwa razy wyższą minimalną impedancją obciążenia co jest bardzo istotne w przypadku nisko-impedancyjnych kolumn jakie np. ja kiedyś miałem - Infinity Kappa 9A z minimum impedancji 0.8ohm @ 30Hz. Przy symetrycznej końcówce mocy, każda z połówek będzie "widziała" 0.4ohm co praktycznie eliminuje niemal wszystkie wzmacniacze tego typu z zasilania tak trudnych kolumn. Nie mówię że takich niema, ale nawet jeżeli są to jest to absolutny margines i raczej jednostkowe, ekstremalne konstrukcje manufaktur a nie komercyjnie produkowane urządzenia.

Za to niesymetryczny monoblok z samym wejściem symetrycznym jest dobrą opcją, można zastosować długi przewód od przedwzmacniacza do monobloku XLR a tego dać bardzo blisko kolumny ograniczając długość przewodu głośnikowego do minimum i to już ma sens.

Edytowane przez opteron

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

Godzinę temu, opteron napisał:

Za to niesymetryczny monoblok z samym wejściem symetrycznym jest dobrą opcją, można zastosować długi przewód od przedwzmacniacza do monobloku XLR a tego dać bardzo blisko kolumny ograniczając długość przewodu głośnikowego do minimum i to już ma sens.

No właśnie, czyli w kolumnach aktywnych ma to jak najbardziej sens.
 

obiektywnie o audio

4 godziny temu, S0nic napisał:

No właśnie, czyli w kolumnach aktywnych ma to jak najbardziej sens.
 

Największy sens ma to w systemach aktywnych w których elektroniczna zwrotnica połączona jest wieloma kablami z wielokanałową końcówką mocy. Te systemy mają tendencje do tworzenia pętli a w zasadzie pętelek masowych przy systemach niesymetrycznych (RCA). Wprawdzie efekty tych "pętelek" są na bardzo niskich poziomach, ale są. Połączenia symetryczne likwidują takie zagrożenie. W kolumnach aktywnych ten problem nie istnieje bo konstruktorzy wiedzą jak połączyć masy sygnałowe tak żeby takie pętle się nie tworzyły nawet dla układu niesymetrycznego. Mam dwa duże układy aktywne, jeden w wersji ze wzmacniaczami zabudowanymi w kolumnie i systemem połączeń niesymetrycznym a drugi ze wzmacniaczami i zwrotnicą zewnętrzną i połączeniami symetrycznymi. Nie odnotowałem występowania "pętelek" masowych nawet na bardzo niskich poziomach. W obu systemach miałem na początku problemy z tymi pętelkami dopóki nie zapanowałem nad tematem. System z RCA wymaga dosyć specyficznego (nietypowego) prowadzenie masy który jest bezpieczny tylko w kolumnach aktywnych ze wzmacniaczami zabudowanymi wewnątrz kolumny. System symetryczny jest zawsze bezpieczny. Dopóki w tym systemie z zasilaniem zewnętrznym (wzmacniacze i zwrotnica) miałem końcówki mocy z wejściami RCA dało się zaobserwować na niskich poziomach wpływ "pętelek" masowych. Nie było to nic wielkiego, słychać było tylko po przyłożeniu ucha do głośników, sekcji niskiej i średniej, ale "dusza" cierpiała ?. Po zastosowaniu końcówek z wejściami symetrycznymi problemy zniknęły jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. 

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

5 godzin temu, opteron napisał:

Tak jak napisał McGyver nie warto, ale ja jeszcze dodam że czasem nawet jest to niepożądane jeżeli chodzi o końcówki mocy. Końcówka symetryczna vs niesymetryczna ma dwa razy gorszy współczynnik tłumienia oraz może pracować z dwa razy wyższą minimalną impedancją obciążenia co jest bardzo istotne w przypadku nisko-impedancyjnych kolumn jakie np. ja kiedyś miałem - Infinity Kappa 9A z minimum impedancji 0.8ohm @ 30Hz. Przy symetrycznej końcówce mocy, każda z połówek będzie "widziała" 0.4ohm co praktycznie eliminuje niemal wszystkie wzmacniacze tego typu z zasilania tak trudnych kolumn. Nie mówię że takich niema, ale nawet jeżeli są to jest to absolutny margines i raczej jednostkowe, ekstremalne konstrukcje manufaktur a nie komercyjnie produkowane urządzenia.

Za to niesymetryczny monoblok z samym wejściem symetrycznym jest dobrą opcją, można zastosować długi przewód od przedwzmacniacza do monobloku XLR a tego dać bardzo blisko kolumny ograniczając długość przewodu głośnikowego do minimum i to już ma sens.

Na pewno? Piszesz o końcówce typu "bridge" która ma faktycznie dwa oddzielne kanały wyjściowe sprzętgnięte razem i to co piszesz zgadza się w 100%.
Ale jak w takim razie działały by wszystkie Krell-e które będąc zbalansowanymi potrafią napędzić 1 ohm? 
Nie pytam złośliwie, jestem po prostu ciekaw.

1 godzinę temu, Marek.S napisał:

Ale jak w takim razie działały by wszystkie Krell-e które będąc zbalansowanymi potrafią napędzić 1 ohm? 
Nie pytam złośliwie, jestem po prostu ciekaw.

Wiesz ile par tranzystorów ma taki Krell na wyściu?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

9 minut temu, Marek.S napisał:

Dużo, KAV500i po 6 par na kanał.

Starszy FPB600C pracujący w układzie mostkowym ma 10 par na kanał. Kiedyś zamieszczałem schemat tego monstrum.

 

Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

2 godziny temu, Marek.S napisał:

Ale jak w takim razie działały by wszystkie Krell-e które będąc zbalansowanymi potrafią napędzić 1 ohm? 

Dobre końcówki klasy D też potrafią napędzić takie niskie ohmy Wydajności prądowe ca. 35-40 A.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

18 godzin temu, Marek.S napisał:

Na pewno? Piszesz o końcówce typu "bridge" która ma faktycznie dwa oddzielne kanały wyjściowe sprzętgnięte razem i to co piszesz zgadza się w 100%.

Wzmacniacz stereo zmostkowany to dokładnie to samo co jeden kanał wzmacniacza zbalansowanego. Wzmacniacza zbalansowanego (gdzie aktywne są oba terminale + i -) nie da się już zmostkować.

18 godzin temu, Marek.S napisał:

Ale jak w takim razie działały by wszystkie Krell-e które będąc zbalansowanymi potrafią napędzić 1 ohm? 
Nie pytam złośliwie, jestem po prostu ciekaw.

Wydaje mi się że większość dużych krelli to wzmacniacze niezbalansowane np. ksa200s, ksa250 itp. Są oczywiście również zbalansowane jak mda500 ale to tak na prawdę KSA250 zmostkowany fabrycznie i sprzedawany jako zbalansowany monoblok. Ten piec o ile dobrze pamiętam (piszę z pamięci) obsługuje 0.5ohm więc w wersji zbalansowanej napędzi i 1ohm

15 godzin temu, Lech36 napisał:

Dobre końcówki klasy D też potrafią napędzić takie niskie ohmy Wydajności prądowe ca. 35-40 A.

Dokładnie, SDAI2175 którego kiedyś miałem miał dość pary żeby pędzić Kappy 9a w trybie extended bez zadyszki na bardzo duzym poziomie wyjściowym. Tego nie można było powiedzieć o 95% innych wzmacniaczy, nieraz wagi ciężkiej.

Edytowane przez opteron

Jeżeli coś jest głupie ale działa, to nie jest głupie...

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.