Skocz do zawartości
IGNORED

Używany wzmacniacz, czy warto rozważyć zakup?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Obecnie posiadam zestaw KD Marantz 6009 i Dali Zensor 7, chce kupić wzmacniacz stereo. Myślałem o Marantzu PM8006 czy Denonie PMA1520, jednakże zastanawiam się czy nie lepiej za te pieniądze wziąć wyższy model ale używany (np. coś z serii Marantza 14, czy Denona 2000), choć obawiam się takowy kupić. Czasem widzę, że dany model wyszedł 10 lat temu wiec używany będzie miał niewiele mniej lat. Wiadomo nic nie jest wieczne, na co ewentualnie zwracać uwagę przy kupnie używanego modelu, czy macie jakiś negatywne doświadczenia? 

Mam jeszcze pytanie techniczne, chce oczywiście spiąć wzmacniacz z amplitunerem (ma on pre out) wiec szukam wzmacniaczy z main in (lub równoznacznym) złączem. Jak w praktyce wygląda użytkowanie takiego sprzętu. Czy on się automatycznie przełącza między trybami w zależności od źródła czy trzeba to zrobić samemu. Jeżeli tak to czy standardowo można to zrobić z pilota? Marantz i Denon mają chyba przyciski na froncie. Ostatecznie jeżeli to nie działa automatycznie to na froncie może być ale jeżeli z tyłu to odpada.

Ewentualnie co innego wybrać w tym (+/-) budżecie (oczywiście ze złączem main in). Kolumn na razie nie będę zmieniać (za jakiś czas pewnie tak). Muzykę słucham nie za głośno i zależy mi na lepszej jakości dźwięku (dla przykładu różnica między radiem internetowym a muzyką z plików 24bit jest bardzo duża) i właśnie na poprawie jakości, szczegółowości dźwięku zależy mi najbardziej. Muzyka różnorodna z przewagą elektronicznej. 

I przy okazji ma ktoś jakieś doświadczenie z Advance Paris PlayStream A5? Funkcjonalność tego urządzenia jest spora ale wg danych technicznych nie wiele rożni się do tańszego o 2000 zł Advance Acoustic X-i75 poza lan. No ale ten LAN i tidal są kuszące. 

Jeśli chodzi o Dali to one będą dobrze zgrywać się z Marantzem raczej. Sam miałem Zensor7+pma1510ae i brakowało pazura.
Kolejna sprawa, kolego życzę powodzenia w poszukiwaniach
pma:2000/2010/2020ae
Jakiś miesiąc temu widziałem na olx 2010ae za 6tys zł. Ok wiem że te wzmacniacze są dobre ale bez przesady, nie wiem czemu tak te ceny są windowanie. Jeszcze rok temu to między 4500-6000 można było dostać 2020ae a teraz czasami jakiś się pokaże okazjonalny a100(2010ae) z rysami na panelu przednim lub 2000ae za 5tyś zł
Tak serio nie wiem czy na prawdę powinniśmy się bać tej nowej serii 2500ne???
Szczerze jeśli masz wydać 6tyś zł na Denona który jest z nieznanego źródła to lepiej kup coś nowego na GW.
Yamaha, Roksan, Music Fidelity, Atoll czy Cyrus, tu spokojnie kupisz coś nowego.....kolumny też same w sobie żadna rewelacja, grają przystępnie, mają przedni bassport i cieszą oko.

  • Moderatorzy

Cześć.

Używam KD i integre do stereo oba Marantze i bardzo fajnie to działa. Jeden mankament, to jak chcesz przełączyć między KD a stereo to niestety musisz podejść do wzmacniacza.

Między 8006 a 14 jest duża różnica. Choć nie wiem czy do Zensorów czternastka to nie przesada .

Jak widzę ceny niektórych używanych klocków audio to już nawet przestaje być śmieszne. 

Za około 3000zl masz nowego NADa 356BEE z jego modyfikacją. 

Sprzęt NOWY a grający na poziomie kilka razy droższych ze sklepu. 

Zakup wzmacniacza używanego zawsze wiąże się z ryzykiem że się trafi na sprzęt zużyty, niesprawny czy naprawiany. Często na sztukę co wpłynie na brzmienie i może wpłynąć na jego trwałość. Dlatego jak kupować używany to tylko z pewnego źródła, z gwarancją i możliwością jego sprawdzenia przez kogoś kto się na tym zna. 

Inne wyjście to zakup od np kogoś z forum tego czy innego. 

Polecam Marantz PM 14s1 SE. Miałem już wiele wzmacniaczy od prostych tranzystorów po zaawansowane SE na triodach 845. Marantz gra wybitnie, jest świetnie wykonany (to już najwyższa półka tego producenta) a kupując używany bo tylko taki można dziś nabyć (produkowany w latach 2015-2018) raczej nic nie ryzykujesz. Na tym poziomie nikt już nie grzebie w sprzęcie żeby poprawić jego brzmienie. PM 8006 możesz pominąć miałem go również i nie może się równać z PM 14 ale koniecznie wersja SE.

Edytowane przez dlmtb

Nie wiem czy to są negatywne doświadczenia ale np. mój PM KI Pear Lite ok. 9 letni wymagał wymiany przekaźników wyjściowych,  smarowania potencjometru głośności oraz regulacji prądu spoczynkowego. Kupując sprzęt używany 10 i więcej letni trzeba się liczyć z tego typu sytuacjami ale to pewnie bardziej kwestia przypadku, jeden sprzęt podziała bez wizyty w serwisie 20-40 lat a drugi nie.

Zapomniałem, bo mam drugi, che che, pilot mi też padł od PM KI Pearl Lite.

20 minut temu, dlmtb napisał:

PM 8006 możesz pominąć miałem go również i nie może się równać z PM 14 ale koniecznie wersja SE

Niemej spotykałem opinie ludzi którzy wybierali niższy model niż ten z serii wyższej więc w jakimś zakresie jest to też kwestia tego co się komuś bardziej spodoba lub wpasuje się w dany system.

Edytowane przez sls

Dodam jeszcze że kupiłem kiedyś używany z 5-letni wzmacniacz od firmy na Allegro. Oddałem w ramach 14-to dniowego zwrotu bo sprzęt okazał się wadliwy, che che. W opisie oczywiście, mucha nie siada, firma 100 % pozytywów, przychodzi i klops, sztuka wygląda na serwisowaną i buczy zasilacz w jednym kanale.

 

.

Edytowane przez sls
6 godzin temu, sls napisał:

Nie wiem czy to są negatywne doświadczenia ale np. mój PM KI Pear Lite ok. 9 letni wymagał wymiany przekaźników wyjściowych,  smarowania potencjometru głośności oraz regulacji prądu spoczynkowego. Kupując sprzęt używany 10 i więcej letni trzeba się liczyć z tego typu sytuacjami ale to pewnie bardziej kwestia przypadku, jeden sprzęt podziała bez wizyty w serwisie 20-40 lat a drugi nie.

Zapomniałem, bo mam drugi, che che, pilot mi też padł od PM KI Pearl Lite.

Niemej spotykałem opinie ludzi którzy wybierali niższy model niż ten z serii wyższej więc w jakimś zakresie jest to też kwestia tego co się komuś bardziej spodoba lub wpasuje się w dany system.

Jeżeli ktoś nie zauważył różnicy na plus między PM8006 a  PM 14s1 SE to moim zdaniem reszta jego toru nie pozwala usłyszeć mu tego usłyszeć. PM 14s1 SE jest lepszy w każdym aspekcie od PM8006.

Co do buczących traf to niestety jest to powszechny problem wielu lamp oraz wzmacniaczy tranzystorowych producentów europejskich a w szczególności wielu manufakturek a-la Hi-End. Brak powtarzalności produkcji i podzespoły dokupowane ad hok bo trafia się klient i trzeba coś zmontować to gwarancja niepowtarzalnego brzmienia nawet tego samego typu wzmacniaczy wyprodukowanych w powiedzmy kilku miesięcznym odstępie,

Edytowane przez dlmtb
6 godzin temu, dlmtb napisał:

Polecam Marantz PM 14s1 SE. Miałem już wiele wzmacniaczy od prostych tranzystorów po zaawansowane SE na triodach 845. Marantz gra wybitnie, jest świetnie wykonany (to już najwyższa półka tego producenta) a kupując używany bo tylko taki można dziś nabyć (produkowany w latach 2015-2018) raczej nic nie ryzykujesz. Na tym poziomie nikt już nie grzebie w sprzęcie żeby poprawić jego brzmienie. PM 8006 możesz pominąć miałem go również i nie może się równać z PM 14 ale koniecznie wersja SE.

Lampy są wredne jeżeli chodzi o dobór kolumn. Tego Marantza nie miałem ale znam Pearl i PM11S3. Obydwa wyleczyły mnie z ochoty na inne Marantze a obecna topowa Integra na końcówkach w klasie D to dla mnie już kpina z klienta. W takiej cenie więcej ma do zaoferowania Accuphase czy Luxman. 

Autor wątku, zwrócił uwagę na to ze chce wiekszej precyzji i muzyki jakiej slucha to przewaga elektronicznej, więc Marantz odpada na starcie. 

Cyrus one, roksan k2/k3, atoll, cambridge cxa61/81 są ze tak powiem akuratne. 

Godzinę temu, Audiolubny napisał:

Autor wątku, zwrócił uwagę na to ze chce wiekszej precyzji i muzyki jakiej slucha to przewaga elektronicznej, więc Marantz odpada na starcie. 

Ciekawy jestem co predysponuje wzmacniacz do muzyki elektronicznej?

1 godzinę temu, dlmtb napisał:

Jeżeli ktoś nie zauważył różnicy na plus między PM8006 a  PM 14s1 SE to moim zdaniem reszta jego toru nie pozwala usłyszeć mu tego usłyszeć. PM 14s1 SE jest lepszy w każdym aspekcie od PM8006.

Nie napisałem że ktoś nie usłyszał różnicy tylko wybrał tańszy model bo mu się bardziej spodobał, może np. bardziej basem nawalał... Pojęcie lepszości w audio jest mocno subiektywne. Co innego gdybyśmy mówili o pomiarach. Nie każdy jest osłuchany i nie każdemu zależy np. na większej neutralności.

53 minuty temu, sls napisał:

Ciekawy jestem co predysponuje wzmacniacz do muzyki elektronicznej?

Zapytaj producentów. 

Porównując 8006 vs cyrus one hd byla zauważalna różnica, nie wspomnę o roksanje k3 bo to przepaść. 

Słucham między innymi muzyki elektronicznej i marantz sie do niej zwyczjnie nie nadaje:). 

Dziękuję za odpowiedzi i wskazania, z tych sugerowanych to tylko Roksan ma złącze nazwane bypass switch to av ale z tego co widzziałem to przełącznik jest z tyłu i w dodatku malutki. Więc jak włożę we wnękę to nie będę mógł z niego korzystać. W ogólnie co to za dziwny pomysł tam umieszczać przełącznik. Producenci chyba myślą, że ktoś będzie wciąż używać jednego trybu. Z tego co się orientuje to głównie Denon i Marantz mają przełączniki z przodu więc za bardzo wyboru nie mam. Teoretycznie można podpiąć źródło od amplituner ale to trochę bez sensu.

3 godziny temu, muda44 napisał:

Lampy są wredne jeżeli chodzi o dobór kolumn. Tego Marantza nie miałem ale znam Pearl i PM11S3. Obydwa wyleczyły mnie z ochoty na inne Marantze a obecna topowa Integra na końcówkach w klasie D to dla mnie już kpina z klienta. W takiej cenie więcej ma do zaoferowania Accuphase czy Luxman. 

Mam streamer Yamaha modyfikowany przez ciebie + głośniki PMC Twenty24 i Marantz PM 14s1SE zgrał mi się z tym doskonale. Podobno PM11s3 gra bardzo podobne do 14-tki. Ciekawi mnie twoja opinia co według ciebie jest nie tak z PM11s3 ?  

Teraz, Audiolubny napisał:

Porównując 8006 vs cyrus one hd byla zauważalna różnica, nie wspomnę o roksanje k3 bo to przepaść. 

Nie znam co prawda PM8006 ale parę "przepaści" już pokonałem z PM KI Pearl Lite, jak słyszę odnośnie audio słowo "przepaść" to cóż śmieję się tylko bo jak dla mnie parokrotnie przepaść ogłaszana na forach okazała się bruzdą pomiędzy rządkami kartofli, che che. Oceny subiektywne są mocno względne i w zasadzie niewiele warte, to co warto każdemu radzić to posłuchać na własne uszy. 

31 minut temu, dlmtb napisał:

Mam streamer Yamaha modyfikowany przez ciebie + głośniki PMC Twenty24 i Marantz PM 14s1SE zgrał mi się z tym doskonale. Podobno PM11s3 gra bardzo podobne do 14-tki. Ciekawi mnie twoja opinia co według ciebie jest nie tak z PM11s3 ?  

Po pierwsze Marantz zapomina że do wzmacniaczy wstawia się duże transformatory. W cenie około 15000 w tym czasie miałem Gryphona Atille, PM11S3, Accuphase E408, Luxmana 505uX. Atilla długo się rozgrzewa i tam nie ma muzyki. E408 grał lepiej ale przytłumiony. 505uX udało mi się kupić nowy za 13000 i grał z nich najlepiej. 

Powiedzmy że podobne ceny. Marantz nie pochwalił się niczym oprócz wyglądu. Atilla i E408 górowały mocą ale 505uX miał ich wszystkie zalety bez ich wad. Najlepsza rozdzielczość, scena jak na stadionie.Precyzja, dynamika itd. W każdym aspekcie dobrze. 

Ciągnąc to dalej okazało się że bezpośredni konkurent Luxmana, E260 zgodnie z opiniami w świecie też wyżej oceniłem od 505uX. Jeszcze ciut więcej detali i lepsza barwa. 

A żeby było śmiesznie z Accuphase które miałem najwyżej oceniam taniego E210 ?

Tylko tu mało basu jest.

Marantz moim zdaniem przegina z cenami. 

Godzinę temu, sls napisał:

Nie znam co prawda PM8006 ale parę "przepaści" już pokonałem z PM KI Pearl Lite, jak słyszę odnośnie audio słowo "przepaść" to cóż śmieję się tylko bo jak dla mnie parokrotnie przepaść ogłaszana na forach okazała się bruzdą pomiędzy rządkami kartofli, che che. Oceny subiektywne są mocno względne i w zasadzie niewiele warte, to co warto każdemu radzić to posłuchać na własne uszy. 

Do muzyki elektronicznej brak mu dynamiki i niskiego basu, stad ta przepaść. Barwe ma ładną ale tam jest za duzo srednicy wzgledem reszty pasma na muzyke elektroniczną. 

Pamiętajcie też że autor tematu posiada Dali Zensor7 i tu może być pies pogrzebany. Z tego co ja pamiętam to mi moje Z7 nie zgrywały się z Denonem.
Roksan, Atoll, Audiolab, Cambrige Audio to typowe angielskie granie i posiadają "Direc in" "Maine in" czyli system możliwości pracy jako końcówka mocy w kd. Mam zestaw Roksan K3+Monitor Audio Silver10 i jest jak na moje ucho bardzo fajne połączenie, a jeśli chodzi o przełącznik to raczej nie chce mi się wierzyć że wzmacniacz z takim trafo będzie stał we wnęce i się grzał.
Kiedyś ktoś ciekawy test zrobił i nie chce mówić bo mogę się pomylić ale bardzo się podobało zestawienie Heco Aurora 1000 z Nad. Denon 2020 ładnie grał ale Nad super z Heco grał.

23 godziny temu, muad napisał:

Dziękuję za odpowiedzi i wskazania, z tych sugerowanych to tylko Roksan ma złącze nazwane bypass switch to av ale z tego co widzziałem to przełącznik jest z tyłu i w dodatku malutki. Więc jak włożę we wnękę to nie będę mógł z niego korzystać. W ogólnie co to za dziwny pomysł tam umieszczać przełącznik. Producenci chyba myślą, że ktoś będzie wciąż używać jednego trybu. Z tego co się orientuje to głównie Denon i Marantz mają przełączniki z przodu więc za bardzo wyboru nie mam. Teoretycznie można podpiąć źródło od amplituner ale to trochę bez sensu.

Hej

MF m6 ma  przełącznik pod kino domowe.u mnie nr1608 jest podpięty pod Integra MF.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Ronaldo9
23 godziny temu, dlmtb napisał:

 Ciekawi mnie twoja opinia co według ciebie jest nie tak z PM11s3 ?  

Nic.pm11 to dobry sprzet .mialem 11 i 14,faktycznie miedzy nimi nie ma wielkich różnic.przed zakupem 11 Miałem okazję w saloni porównać ( caspiana,MF m6,tucane2 )na pmc24 i ja wybrałem 11.pewnego dnia kolego podrzucil Macintosh ma5200 i w tym porównaniu  pm11 znowu byl górą. Ja uważam  pm11 z bardzo naturalny wzmacniacz który nie słodzi fak jak ma5200,czy MF m6.

Edytowane przez Ronaldo9

Jak pokazał to na zdjęciu Ronaldo9 właśnie takie przełączniki dominują. Strasznie nieporęczne. Ostatecznie mogę wzmacniacz położyć na szafce obok głośnika centralnego, ale to raczej ostateczna ostateczność. Znalazłem jednak opis, z którego wynika możliwość przełączania pilotem:

"H190 jest sterowany za pomocą pilota RC8 - metalowego, solidnego urządzenia z niewielkimi przyciskami. Pozwalają użytkownikowi sterować nie tylko wzmacniaczem Hegla, ale także odtwarzaczami CD. Dodatkowo może służyć do sterowania odtwarzaniem plików muzycznych. Pozwala na wyłączenie wyświetlacza, włączenie / wyłączenie funkcji „mute”, ustawienie wejść analogowych na tzw. „Pass-through”, co przydaje się przy łączeniu Hegla z systemem kina domowego."

Takiego H200 można dostać właśnie w okolicach 5k , ale spotkałem się z sugestiami mówiącymi o awaryjności tych modeli.

Co do muzyki słuchanej to precyzyjnie powinienem stwierdzić, że zależy mi głównie na uniwersalności wzmacniacza, bo i muzyki słucham bardzo różnej a do elektronicznej zaliczam taką gdzie nie ma śpiewu (w tym wypadku). 

Kolumny docelowo też wymienię, ale w tym roku oprócz wzmacniacza kupuję też tv więc na kolumny nie starczy. 

A jak masz we wnęce wzmacniacz? W sumie u mnie jest dość wysoka (około 20 cm od typowego wzmacniacza, po bokach 10 cm) i na czuja jakoś by się przełączało ale w porównaniu z przyciskiem na froncie, nie wspominając już o pilocie jest to wyjątkowo nieporęczne. 

W Roksan K3 nie mam żadnego problemu. Oczywiście w Denonie było na frontowym panelu to lux wiadomo. Tak czy siak ja bym nie trzymał wzmacniwcza w jakieś wnęce gdzie swobodnie nie można ręki włożyć. Wiesz że wzm się grzeje i potrzebuje miejsca by oddychać.

7 godzin temu, muad napisał:

A jak masz we wnęce wzmacniacz? W sumie u mnie jest dość wysoka (około 20 cm od typowego wzmacniacza, po bokach 10 cm) i na czuja jakoś by się przełączało ale w porównaniu z przyciskiem na froncie, nie wspominając już o pilocie jest to wyjątkowo nieporęczne. 

Ok ale zrozum ze przesuwasz suwak RAZ na ht i po problemie. Następnie kiedy np korzystasz z cd to na pilocie wciskasz cd ale kiedy cchesz obejrzeć film to na polocie wciskasz HT.

H200 ma podłączenie HT. Jak podpytasz na forum to chyba @Prewwit i @Klecha86 przerabiali wzmacniacz tak, zeby calkowicie obejsc sekcje przedwzmacniacza, ktora z tego co mowia jest bolaczka h200. 

Ktoś wspominał Roksana K3 - jak dla mnie w porównaniu z heglem to dramat. Wpadł kiedyś do mnie kupiec na moja h200 z wlasnym k3 - zeby porownac jak duza roznica jest i czy warto ? Hegel zmiazdyl roksana calkowicie. Duzo rowniej gra - roksan niedomagal dolem, a jazgoczyl gora. Na kolumnach AP T6 i porzadnym źrodle. 

Co do wymienionej przez ciebie awaryjnosci - u ojca h300 (uzywane, wiec realny wiek sporo wiekszy) stoi juz z 5-6 lat, pracuje pewnie z 20-30h/ tygodniowo i wszystko gra. Nigdy nawet cien zwatpienia nie padl na jej sprawnosc ? Dźwiękowo to dobre, niemeczace granie. Nie bedzie walił na twarz szczegółami (jak np Tact Millenium) i dlatego też da sie go sluchac caly dzien bez uczuca zmeczenia ?

Moja dwusetka potrafi przybrumic na prawym kanale - zazwyczaj raz na dwa-trzy tygodnie. Odnioslem wrazenie, ze jak dlugo postoi niewlaczana to tak sie dzieje i to tylko przy uruchomieniu - pewnie luty do poprawnienia. 

W tej kategorii cenowej warto hegla posluchac - szczegolnie, ze h300 robi sie coraz tansze ?

 

Thiel CS2.4 - Wireworld Luna 8 - Hegel H300 - Tara Labs Apollo 2 - Marantz UD7007, Audioquest Big Sur - Topping D90 MQA

16 minut temu, aliengbl napisał:

H200 ma podłączenie HT. Jak podpytasz na forum to chyba @Prewwit i @Klecha86 przerabiali wzmacniacz tak, zeby calkowicie obejsc sekcje przedwzmacniacza, ktora z tego co mowia jest bolaczka h200. 

Że przedwzmacniacz jest bolączką można tak powiedzieć, bo tłumi potencjał H200. Choć z nim też nie jest jakoś źle, bo jak go kupiłem to nawet nie myślałem o robieniu z niego końcówki i grał dla mnie bardzo dobrze w oryginale. Mody pozwalają, podnieść te granie na wyższy poziom?

Godzinę temu, Prewwit napisał:

Że przedwzmacniacz jest bolączką można tak powiedzieć, bo tłumi potencjał H200. Choć z nim też nie jest jakoś źle, bo jak go kupiłem to nawet nie myślałem o robieniu z niego końcówki i grał dla mnie bardzo dobrze w oryginale. Mody pozwalają, podnieść te granie na wyższy poziom?

I to mam na mysli - ja sie nie przejmowalem pre ?

Thiel CS2.4 - Wireworld Luna 8 - Hegel H300 - Tara Labs Apollo 2 - Marantz UD7007, Audioquest Big Sur - Topping D90 MQA

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.