Skocz do zawartości
IGNORED

Projekt ,, bezkompromisowego'' suba.


Gość Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Mam co prawda w domu nie najgorszą konstrukcję bo Velodyne DD12 ale jestem w trakcie próby stworzenia czegoś wielokrotnie lepszego do mojego kina domowego.

Kupiłem za wielką wodą taki głośniczek:

 

Q Series - Q18 NEO | Fi Car Audio

 

Podobno rewelacyjna konstrukcja. Siła magnetyczna w szczelinie jest dwa razy większa niż w wybitnym Focalu Utopii 18''icon_smile.gif Wychylenie membrany to prawie-UWAGA- 7 cm!

 

Mam już zakupioną końcówkę 2 kW z dobrym systemem DSP. Marko3t już robi obudowę. Ma mieć 150 l netto objętości. Będzie ze sklejki 4 cm grubej ze wzmocnieniami wewnątrz. ( dwa razy po dwa centymetry). Dodatkowo na zewnątrz będzie obłożona płytą pilśniową i przygotowana pod lakier na połysk.

Dodatkowo planowane jest sklejone z nią dociążenie tak 50 kg minimum. Stal albo granit.

 

Całość oczywiście nie ,, na pałę'' tylko od początku do końca wedle projektu specjalisty od budowy kolumn. Przed uruchomieniem również komplet pomiarów specjalistycznym sprzętem w pomieszczeniu też będzie zrobiony przez niego i obliczone poprawki zostaną wprowadzone do DSP.

W miarę postępów prac podzielę się uwagami z dalszych etapów produkcji tej zabawki.

 

Sam głośniczek naprawdę robi wrażenie.

Na zdjęciu w porównaniu z moimi 30 cm w stereo.

post-72564-0-74070000-1541596842_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/141267-projekt-bezkompromisowego-suba/
Udostępnij na innych stronach
Gość Gosc

(Konto usunięte)

Głośnik z przesyłką zza wielkiej wody to było około 2400zł, skrzynka na niego przygotowana pod lakier to 1900zł, używaną końcówkę z DSP kupiłem za 1500zł, dojdzie jeszcze koszt lakiernika ale to nie będzie już dużo myślę, że około 400zł.

Trzeba jeszcze doliczyć jeśli się samemu nie umie usługę zaprojektowania takiej obudowy i następnie wizytę u siebie osoby ze sprzętem pomiarowym w celu wykonania profesjonalnych pomiarów i obliczenia parametrów do DSP.

 

No i nie jest to szybka piłka, bo głośnik jest robiony ręcznie pod zamówienie i trochę to trwa, dochodzi czas spedycji itd.

Natomiast już mogę producenta pochwalić za powtarzalność i zgodność z deklarowanymi parametrami technicznymi.

Kupiliśmy trzy takie głośniki i pomiary wykazały że są praktycznie identyczne.

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Niestety pomieszczenie nie jest adaptowane akustycznie.( Niby trochę ale to na pałę żeby ściany nie były gołe to są ekrany z korka, zmniejszyło się echo). To pokój tylko do kina domowego więc ta adaptacja tam zostanie zrobiona ale to w momencie jak przejdę na projektor. W planach jest m.in zerwanie całego sufitu i zastąpienie go matami akustycznymi. Pokój ma 30mkw.

DD12 używam tylko do kina. Stereo mam w innym pomieszczeniu i tam tradycyjnego suba nie ma. Tam jest system aktywny czterodrożny. 2x30 cm na stronę plus 1x25 na wyższym basie.

Jak widzisz lubię dolne rejestry. To nie chodzi o to, że czegoś mi szczególnie brakuje, to trochę taka zabawa w ,, a może by tak....''

Wydaje się że efekt końcowy powinien być lepszy niż z DD12, bo to przecież przejście z 12'' na 18'', większa moc końcówki mocy, dużo bardziej solidna obudowa, zostanie wykorzystany dużo lepszy sprzęt pomiarowy obsługiwany przez profesjonalistę i poprawki zostaną wpisane do bardziej zaawansowanego DSP. W teorii więc powinno być dużo lepiej.

A jak będzie w praktyce to przed świętami powinienem się dowiedzieć.

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Ja też mam takiego specjalistę od budowy kolumn.Tu nie tylko o samą obudowę chodzi i jej wykonanie.

Bardzo ważne będą późniejsze pomiary profesjonalnym sprzętem i obliczenie poprawek i wprowadzenie ich do DSP.

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Sam projekt obudowy też ciekawy, bo jak pisałem ścianki będą trzywarstwowe, grube, ze sklejki z dużą ilością wzmocnień wewnątrz.

Np. głośnik będzie miał wykonane łoże- podparcie tylnej części. Fabrycznie nawet w subach za kilkadziesiąt tysięcy złotych nikt takich rzeczy nie stosuje.

Mam DD12 który nowy też przecież kosztował około 20000zł i widzę jak to jest wykonane...

W dniu 8.11.2018 o 07:31, Gosc napisał:

Niestety pomieszczenie nie jest adaptowane akustycznie.( Niby trochę ale to na pałę żeby ściany nie były gołe to są ekrany z korka, zmniejszyło się echo). To pokój tylko do kina domowego więc ta adaptacja tam zostanie zrobiona ale to w momencie jak przejdę na projektor. W planach jest m.in zerwanie całego sufitu i zastąpienie go matami akustycznymi. Pokój ma 30mkw.

DD12 używam tylko do kina. Stereo mam w innym pomieszczeniu i tam tradycyjnego suba nie ma. Tam jest system aktywny czterodrożny. 2x30 cm na stronę plus 1x25 na wyższym basie.

Jak widzisz lubię dolne rejestry. To nie chodzi o to, że czegoś mi szczególnie brakuje, to trochę taka zabawa w ,, a może by tak....''

Wydaje się że efekt końcowy powinien być lepszy niż z DD12, bo to przecież przejście z 12'' na 18'', większa moc końcówki mocy, dużo bardziej solidna obudowa, zostanie wykorzystany dużo lepszy sprzęt pomiarowy obsługiwany przez profesjonalistę i poprawki zostaną wpisane do bardziej zaawansowanego DSP. W teorii więc powinno być dużo lepiej.

A jak będzie w praktyce to przed świętami powinienem się dowiedzieć.

 

Dzieki za odpowiedz.

Mysle, ze jakimś wyzwaniem moze byc akustyka niezaadoptowanego pokoju. Kubaturę ma sprzyjająca, ale w zależności od pomiarów i jakie sa mankamenty akustyczne, samo DSP moze nie byc w stanie „obrobić” pasma Jezei jest mocno nierówne, szczególnie dużych „dolin”.

No ciekaw jestem finalnego rezulatu

Jesli chcesz stworzyc "bezkompromisowy subwoofer", dlaczego inwestujesz w jedna skrzynke, zamiast stworzyc Bass Array np. oparty o profesjonalne przetworniki (n.p. BMS 18N862)

Mial bys wieksza powierzchnie membran, lepsze, bardziej rownomierne pobudzanie fal w pomieszczeniu, mniejszy skok membrany, mniejsze znieksztalcenia, wieksza sprawnosc,....

 

Jedna skrzynka to kompromis ze wzgledu na brak miejsca na zainstalowanie wiekszej ilosci subwooferow

Gość Gosc

(Konto usunięte)

No i tutaj dochodzimy do tego co dla kogo już jest bezkompromisowe:-)

Ty piszesz, że do bezkompromisowości to temu projektowi jeszcze daleko i oczywiście masz rację, ale poczekajmy co będzie można uzyskać z pojedynczej zabawki.

Ja słyszałem sub zbudowany przez osobę na głośniku Focal Utopia 18'' i wierz mi było naprawdę dobrze. Ten konstruktor twierdzi, że ten fi jest dużo, duuuużo lepszy.

Jeśli to okaże się prawdą i będzie można w warunkach domowych uzyskać jeszcze lepszy dół w kinie domowym, to myślę że jak dla mnie to już będzie aż nadto.

No ale nie jest powiedziane że nie będzie można kiedyś mu braciszka dorobić...

 

Co do wyboru przetwornika, to specjalista sam sprzedał zacny, drogi przecież Focal Utopia 18'' i też sobie kupił tego fi.

I on będzie go używał w stereo i to takim, że ho ho.

Wybór odpowiedniego głośnika naprawdę jest mocno przemyślany i wybrany przez osobę która ma ogromne doświadczenie i wiedzę w temacie.

juz pol roku robisz tego suba.

 

Wzmacniacz bedzie zamontowany w srodku obudowy? Drgania go nie zniszcza?

 

Marmur, odmiany zeliwa maja tendencje tlumienia drgan - sa samo gaszace. Stal natomiast jest podatna na rezonanse, aby ci wkretow ze sklejki nie wyrwalo albo nie zaczal brumic.

 

Jak obudowa zamknieta to sub nie bedzie taki straszny. Duzy glosnik, moze byc problem z dynamika, mniejsze dwa suby moga go obskoczyc.

 

Czekam jak sie rozwinie temat.

 

 

Przyjalem ze obciaznik ma byc stalowy o wymiarach 0.5m x 0.5m wiec czeka cie zrobienie plyty o grubosci 3cm

Sklejka sciany beda jakos wzmacniacze katownikami czy tylko sklejka i wkrety?

 

Tak przyjzalem sie subom np. BK Monolith plus

Ma glosnik 12" i 500w RMS otwarty i wazy 50kg. Wiec twoj wcale ciezki nie bedzid :)

A propos ciezaru.

Jesli popatrzysz na profesjonalne rozwiazania, to zauwazysz ze wszystkie maja bardzo stywne obudowy (zebra/przegrody) ale BARDZO LEKKIE (cienkie sciany). Chodzi o to by przesunac czestotliwosc rezonansow obudowy powyzej / poza zakres czestotliwisci subwoofers -> im lzejszy i sztywniejszy, tym wyzsza czestotliwos.

Zwiekszajac mase (grube sciane, metalowe plyty,...) obnizasz czestotliwosc rezonansow ( a to jest przeciez to, czemu chcesz zapobiec). Czyli jest to kontraproduktywne.

Malo tego, duza masa gromadzi duzo energii, ktora znowu spowrotem oddaje do otoczenia.

 

Duza masa jest dobra dla sredniotonowcow i wysokotonowcow, bo przesowa rezonanse na dol, ponizej zakresu pracy tych przetwornikow

 

PS

Przez „Profesjonalne“ nie rozumiem HighEnd. highendowcy zawsze byli zaslepieni takimi walorami jak grube, ciezkiie, blyszczace,.. i ignorowali po czesci elementarne zasady fizyki :-)

Gość Gosc

(Konto usunięte)

juz pol roku robisz tego suba.

 

Wzmacniacz bedzie zamontowany w srodku obudowy? Drgania go nie zniszcza?

 

Marmur, odmiany zeliwa maja tendencje tlumienia drgan - sa samo gaszace. Stal natomiast jest podatna na rezonanse, aby ci wkretow ze sklejki nie wyrwalo albo nie zaczal brumic.

 

Jak obudowa zamknieta to sub nie bedzie taki straszny. Duzy glosnik, moze byc problem z dynamika, mniejsze dwa suby moga go obskoczyc.

 

Czekam jak sie rozwinie temat.

 

 

Przyjalem ze obciaznik ma byc stalowy o wymiarach 0.5m x 0.5m wiec czeka cie zrobienie plyty o grubosci 3cm

Sklejka sciany beda jakos wzmacniacze katownikami czy tylko sklejka i wkrety?

 

Tak przyjzalem sie subom np. BK Monolith plus

Ma glosnik 12" i 500w RMS otwarty i wazy 50kg. Wiec twoj wcale ciezki nie bedzid :)

Tak jak pisałem to jest długi proces. Zamówienie, potem oczekiwanie aż go zrobią, następnie wysyłka do firmy spedycyjnej, przepakowanie i spedycja w kontenerze też dosyć długa. Po otrzymaniu głośników zostały podłączone pod końcówki i były wygrzewane, po tym nastąpiły ich profesjonalne pomiary i wedle nich projektowane skrzynki. Następnie szukanie wykonawcy. Teraz jestem na etapie oczekiwania na odbiór obudowy przygotowanej pod lakier.

Ma być gotowa do końca listopada.

Potem lakiernik i będzie można przystąpić do pomiarów w pomieszczeniu i ustawień DSP.

Wzmacniacz będzie na zewnątrz.

Co do szczegółów to ja się nie znam. Skzrznkę zaprojektował dobry specjalista od produkcji kolumn. To robił ,,Audiosynergia'' Jestem spokojny o efekt.

A co do lekkich subów to pooglądajcie sobie chodzące po pokoju np suby Definitive Technology.

A propos ciezaru.

 

 

Calkiem ciekawe rzeczy czlowiek sie dowie i w sumie ma to sens.

 

Tylko, wrogiem lekkiego i sztywnego bedzie tancowanie suba po calym pokoju albo nawet jego brumienie. Mam suba ze starego kina jamo 360 to potrafi drzec caly, trzeba go dociazac czyms.

 

Znowu BK 50kg jest na tyle wagowo ok ze stoi stabilnie.

Zgadza się, sub powinien być ciężki. Nie wiem o co chodzi z tymi rezonansami, ale wiem, że mój w sumie dość lekki sub lubi się przesunąć po głośnym seansie. A co dopiero taki "potwór"... zrobi lekką obudowę, żeby ją potem sztucznie dociążać?

Tylko zamiast płyty metalowej wybrałbym granit lub marmur - lepiej tłumi niż stal.

projektor: Epson LS10000; procesor/blu-ray: Cambridge CXU; końcówka mocy: Arcam FMJ P7; kolumny: Polk Reserve R700 + Paradigm CC-590 v4 + Studio 10 v5; sub: Paradigm Seismic 110; DAC stereo: Topping dx9

Gość Gosc

(Konto usunięte)
W dniu 8.11.2018 o 17:40, xajas napisał:

A propos ciezaru.

Jesli popatrzysz na profesjonalne rozwiazania, to zauwazysz ze wszystkie maja bardzo stywne obudowy (zebra/przegrody) ale BARDZO LEKKIE (cienkie sciany). Chodzi o to by przesunac czestotliwosc rezonansow obudowy powyzej / poza zakres czestotliwisci subwoofers -> im lzejszy i sztywniejszy, tym wyzsza czestotliwos.

Zwiekszajac mase (grube sciane, metalowe plyty,...) obnizasz czestotliwosc rezonansow ( a to jest przeciez to, czemu chcesz zapobiec). Czyli jest to kontraproduktywne.

Malo tego, duza masa gromadzi duzo energii, ktora znowu spowrotem oddaje do otoczenia.

 

Duza masa jest dobra dla sredniotonowcow i wysokotonowcow, bo przesowa rezonanse na dol, ponizej zakresu pracy tych przetwornikow

 

PS

Przez „Profesjonalne“ nie rozumiem HighEnd. highendowcy zawsze byli zaslepieni takimi walorami jak grube, ciezkiie, blyszczace,.. i ignorowali po czesci elementarne zasady fizyki ?

 

Mam inne spostrzeżenia.

Popatrz na topowe, kosztujące nawet setki tysięcy złotych kolumny głośnikowe.

Wszystkie, lub prawie wszystkie są bardzo masywne, duże ciężkie. I one właśnie mają najlepsze brzmienie także i nisko schodzącego basu.

Wydaje się więc, że jakoś im ta waga nawet idąca w setki kilogramów nie przeszkadza w wybitnej reprodukcji najniższych częstotliwości.

 

Zresztą subwoofery topowe też lekkie nie są. Dla przykładu taki Paradigm Signature Sub 2 to ponad 100kg.

A AIA SMSG50 to ponad 200kg żywej wagi. A spodziewam się że wrażenia z filmu przy nim będą spektakularne.

Zgadza się, sub powinien być ciężki. Nie wiem o co chodzi z tymi rezonansami, ale wiem, że mój w sumie dość lekki sub lubi się przesunąć po głośnym seansie. A co dopiero taki "potwór"... zrobi lekką obudowę, żeby ją potem sztucznie dociążać?

Tylko zamiast płyty metalowej wybrałbym granit lub marmur - lepiej tłumi niż stal.

 

Rezonans to jest jak bujanie sie na hustawce, jezeli bedziesz przykladal "sile" w odpowiednim momencie to hustawka bedzie bujac sie coraz mocniej. Przykladasz taka sama sile a hustawka husta sie coraz mocniej, zachodzi zjawisko rezonansu.

 

Kazde cialo w przyrodzie posiada czestotliwosc rezonansowa. Czyli czestotliwosc w ktorej to cialo reaguje w jakis sposob np. drga.

 

To tak bardzo, bardzo ogolnie.

 

Dla przykladu zalacz subwoofer ustaw wieksza glosnosc i wlacz ten test:

 

 

Zauwazysz ze przy roznych czestotliwosciach rozne przedmioty w twoim domu zaczynaja drgac. U mnie np. plyty GK rezonansjna przy 24hz, drzwi przy 28hz itp.

 

 

Kolega wyzej opisal ciekawa zaleznosc, w ktorej stwierdza ze przedmiot - w naszyn przypadku subwoofer - czym jest ciezszy tym bardziej popada w drgania przy nizszej czestotliwosci. Czyli dla subwoofera to zle, bo nam zalezy na czystym basie wiec sub musi byc lekki na tyle aby jego rezonans byl powyzej 200hz, albo tak ciezki aby jego czestotliwosc rezonansowa byla nizsza niz 15hz.

 

A co z materialami samotlumiacymi sie? Jakby zrobil obudowe z zeliwa sferoidalnego? ot. pomysl szalonego naukowca. xD

 

Kolejna sprawa czy żebra w obudowie nie rozbijaja fali akustycznej? nie wplywaja zle na prace suba?

 

I pytanie czemu potrzebujemy budowac skrzynie dla subwofera i lepiej duza czy mala? Czemu glosnik subwofera nie moze byc mocowany bez skrzyni? Nie wyda wtedy, odpowiedniego cisnienia czy jak?

Hahahahahahahahaha Lolo sory nie czytałem dokładnie ale analogia z hustawką chyba nie pykła.

 

Miało być obrazowo ale nie wyszło

 

Jak to nie, hustawka to najprostszy przyklad.

 

 

Chcesz bardziej naukowy prosze.

 

Politechnika Poznanska

Badania z wibroakustyki

Badania wplywu roznych pojazdow na rezonans mostu rocha.

 

Co powoduje najwiekszy rezonans i wprowadza najwiekszoe naprezenia.

 

a) Ciezarowka

b) samochod osobowy

c) tramwaj

d) Bryczka z koniem.

 

Odpowiedz jest zaskakujaca i nieprawdopodobna.

 

 

Moze inny przyklad, dla tych co byli w wojsku.

 

Dlaczego zolnierze maszerujacy, przed wejsciem na most dostaja komende "Mieszaj Krok"?

 

 

To z ta hustawka to prawie ze bylo dobre, ale nie calkiem.

 

Wlasciwy model fizyczny to masa wiszaca na sprezynie.

Jesli pobudzisz ta mase do drgan, to bedzie pdrygiwac w gore i w dol z okreslona czestotliwoscia.

Jesli zwiekszysz mase, obnizysz czestotliwosc drgan,

Jesli zmniejszysz mase, podwyzszysz czestotliwosc drgan.

Jesli zastosujesz sztywniejsza sprezyne podwyzszysz czestotliwosc drgan

Jesli zmniejszysz sztywnosc sprezyny, obnizysz czestotliwosc.

 

Gruba (ciezka) struna gitary odtwaza niskie tony, cienka (lekka) struna wysokie, lekko napieta (miekka) niskie, mocno napieta (sztywna) wysokie. Cala akustyka/dzwieki/instrumenty funkcjonuja na tej zasadzie.

 

Max proste!! Sztywnosc sprezyny to sztywnosc obudowy, a masa drgajaca to masa scian obudowy glosnika :-)

 

Fizyki sie nie da ocyganic, obojetnie co "highendowcy" sobie wymysla :-)

 

BTW. Sa koncepce subwooferow bez typowej obudowy, nazywaja sie "Open Baffle" albo Dipole, brzmia znakomicie, ale maja niestety niska sprawnosc

Gość Gosc

(Konto usunięte)

xajas

To co w takim razie z tymi najdroższymi, najcięższymi kolumnami głośnikowymi?

Co z tymi subwooferami po ponad 100kg?

Nie mają prawa grać dobrze? To co ludzie słyszą to nieprawda bo fizyka im nie pozwoli?

Po pierwsze: w tych kregach ludzie slysza, co chca slyszec, slysza co wierza ze slysza

Po drugie: czy slyszales jak dziala system subwooferow zbudowany przy tym samym nakladzie finansowym, ale bez tych (zbednych) obciazen, ale za to rozdzielony na kilka subwooferow, z lepszym procesorem DSP, itd. Czy taki system nie brzmi jeszcze lepiej niz te te przez Ciebie cytowane wagowe kolosy

 

Szczegolnie Subwoofery sa najbardziej krytyczne w integracji z pomieszczeniem. Pojedynczy subwoofer to najgorsze rozwiazanie. Lepiej za ta sama kase zainstalowac kilka mniejszych, lzejszych ale „inteligentnych“ subwooferow niz inwestowac w mase i blyszczace lakiery

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Czyli jak rozumiem cały świat Hi-Endu się myli. Wszyscy recenzenci audio są w błędzie. Wreszcie zasłużeni osłuchani forumowicze również.

Ciężkie, najdroższe, topowe produkty wytwórców kolumn głośnikowych nie mają prawa mieć dobrego basu.

 

I zamiast kupować subwoofer za powiedzmy 5000zł lepiej kupić np. cztery po 1200zł. I to zawsze zagra lepiej:-)

Nic nie pokapowales :-)

 

Ciezkie najdrozsze MAJA PRAWO MIEC DOBRY BAS

 

ale

 

Inne inteligentne koncepcje MAJA PRAWO MIEC JESZCZE LEPSZY BAS

 

A to z tymi czterema subwooferami to sie zgadza i trafiles sedno sprawy :-)

Gość Gosc

(Konto usunięte)

Jesli popatrzysz na profesjonalne rozwiazania, to zauwazysz ze wszystkie maja bardzo stywne obudowy (zebra/przegrody) ale BARDZO LEKKIE (cienkie sciany). Chodzi o to by przesunac czestotliwosc rezonansow obudowy powyzej / poza zakres czestotliwisci subwoofers -> im lzejszy i sztywniejszy, tym wyzsza czestotliwos.

Zwiekszajac mase (grube sciane, metalowe plyty,...) obnizasz czestotliwosc rezonansow ( a to jest przeciez to, czemu chcesz zapobiec). Czyli jest to kontraproduktywne.

Malo tego, duza masa gromadzi duzo energii, ktora znowu spowrotem oddaje do otoczenia.

 

Poprzednio jednak pisałeś coś całkiem innego.

Poprzednio twierdziłeś, że wszystkie profesjonalne rozwiązania mają BARDZO LEKKIE obudowy.

Teraz piszesz, że ciężkie solidne konstrukcje jednak mogą mieć dobry bas. No to jak? Omijają jakoś tą fizykę?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.