Skocz do zawartości
IGNORED

Projekt: Kino Domowe - adaptacja piwnicy


Papcio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

 

Jestem w trakcie projektowania pomieszczenia sali kinowej. Przeglądałem polskie jak i zagraniczne fora aby ogarnąć tematykę, jest tego sporo lecz chciałbym również abyście doradzili mi w tematyce audio i wideo. Wole wiedzę praktyków niż teoret....

 

Projekt: Prywatna sala kinowa

 

Miejsce: Piwnica wymiary pomieszczenia 5,6m x 7,5m wys. 2,5m

obecnie pomieszczenie jest pomalowane gładź, płytki na podłodze. Podłogówka.

 

Zakres prac obejmie : budowa sceny(chciałbym ustawić kolumny za ekranem), sufit podwieszany z boków obniżony oraz środek wypełnienie płytą sufitową 60x60 aby wytłumić pomieszczenie. Ściany pomalować na ciemny-czarny kolor + dekoracje materiałowe dla wytłumienia. Podłoga budowa podestu+ wyłożenie wykładziny.

Do tego oświetlenie, nawiewy itp.

 

Budżet : 30000zł

 

Z tego 10000zł pochłoną materiały na adaptacje pomieszczenia ( wykonawstwo jest w moich rękach ;) ). Resztę chce przeznaczyć na sprzęt audio-video. Proszę o jakieś sugestie co do sprzętu lub samego projektu.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-72020-0-22182300-1538949414_thumb.png

post-72020-0-86631800-1538949420_thumb.png

post-72020-0-59226200-1538950130_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/140828-projekt-kino-domowe-adaptacja-piwnicy/
Udostępnij na innych stronach

Czyli 20 000zl na reszte

 

Dobre Video to projektor Sony hw45, hw50, hw55, hw65 - tego ostatniego idzie kupic za 7600zl. Mozesz szukac uzywek w granicach 4000 - 5000zl.

 

Ekran - malujesz sciane/plyte czy kupujesz gotowca. Bo tu trzeba tez liczyc ze 3000 - 4000

 

Wiec juz kwota na samo audio maleje.

Teraz pytanie jakie audio chcesz miec?

5.1, 7.1, 5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4?

 

Taka salka to raczej szedlbym juz w atmosa i to conajmniej 7.1.2.

 

Amplitunery.

Rozgladalbym sie za onkyo rz830, Marantz 7010 i wyzsze modele, Denon 4400.

 

Glosniki a dosyc sporo ich bedzie to celowalbym set Klipsch RP, Heco Aurora, Monitor Audio Silver,

 

Subwofer najlepiej 2 sztuki od klipscha 112sw. SVS, BK, Velodyne raczej za drogie i nie zmiescisz sie w pulapie.

 

 

Duzo z tego kupilbym uzywanego.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)

Przy takiej ilości widzów to zdecydowanie 7.2.4. Dzięki dwóm subwooferom zlikwidujesz połowę problemów z nierównomiernością basu dla obu rzędów. Nie rób sufitu rastowego, to proszenie się o problemy z rezonansami i brzęczeniem mocowań. Poza tym, nie wiadomo ile i jakiego wytłumienia potrzebuje twoje pomieszczenie. Jeżeli nie robisz profesjonalnego projektu, to trzymaj się zasady max. 25% powierzchni ścian i sufitu to absorpcja, przy czym tylna połowa powinna być pogłosowa.

 

Jeżeli dwa rzędy widzów to musisz uwzględnić prawidłowe kąty widzenia i słuchania dla obu rzędów, a także o właściwe umiejscowienie i dobór głośników surround, aby widzowie nie mieli efektu bliskości głośników. Na ścianie frontowej musisz zadbać o minimalizację pierwszych odbić i SBIR od ściany frontowej. Pozostała adaptacja powinna uwzględniać właściwości kolumn i pomieszczenia. Podest wykorzystaj jako pułapkę basową. Koniecznie zadbaj też o dobre drzwi, dobrą wentylację, prosty sterownik oświetlenia i wykładzinę na podłogę. Ekran tylko transparentny akustycznie (tkanina do kupienia na eBay).

 

Co do sprzętu, to rozważyłbym jednak subwoofery 15". Mniejsze nie dadzą rady wytworzyć referencyjnego poziomu ciśnienia w tej kubaturze. Amplituner powinien mieć sporą moc (lub sprawne, efektywne głośniki w komplecie) i najlepiej dobry system autokalibracji np. Dirac lub Audyssey. Głośniki LCR mogą być monitory, koniecznie o wysokiej efektywności np. Klipsch (centralny koniecznie taki sam monitor). A najlepiej to zrobić odgrodę (baffle wall) i głośniki in-wall, z tym, że trzeba to dobrze zaprojektować. Wbrew pozorom nie jest to droga inwestycja, a zysk akustyczny ogromny. Oczywiście polecam również profesjonalną kalibrację kina.

 

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji lub pomocy to kontakt znajdziesz w sygnaturce lub w zakładce "O mnie". Zapraszam, bo wyzwanie jest spore, a szkoda pieniędzy na "tanie" i nieefektywne rozwiązania, szczególnie w dedykowanym pomieszczeniu.

Specjalnie nie pisałem o sprzęcie bo w moich wyliczeniach nie mogłem się zmieścić z budżetem ;/ dlatego liczę na Was!

Projektor Sony hw65 jest moim typem - cena ponad 9tyś(ma dobre opinie i spełnia wymagania)

 

Jeśli chodzi o sufit rastrowy ma on spełniać role wygłuszenia pomieszczenia oraz chce w nim zamontować gwieździste niebo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Widziałem podobne rozwiązania w necie.Ale jak to jest tak duży problem zrezygnuje z niego jak ma to negatywnie wpłynąć na akustykę.

Ekran 150″ chce zrobić sam musi być transparentny : opcja pierwsza ( materiał lycra) opcja druga jak wyżej pisaliście zakup dedykowanego materiału. Kolumny postawie z tyłu( ciekawe że głośniki in-wall kosztują tyle samo co kolumny a roboty z nimi...) Kąt siedzisk względem ekranu to 40° -zresztą wyjdzie w praktyce czy to mi odpowiada bo obliczyłem to z tabel.

 

Zostaje sprzęt audio: Fajnie się czyta - minimum 7.1+ ale finansowo to tragedia. W grę wchodzą (głośniki+ampli+okablowanie+ rzeczy o których jeszcze nie wiem) a zostało z budżetu ok 11tyś.

Może powinienem zadać inaczej pytanie: Czy za taką kasę mogę liczyć na sprzęt który wciśnie mnie w fotel?

Bo jak ma to grać bo gra to odpada,tak jak kolega wyżej napisał "szkoda pieniędzy na "tanie" i nieefektywne rozwiązania".

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)

Twoja konfiguracja ma fundamentalne błędy projektowe. Jeżeli kąt patrzenia jest 40 stopni dla pierwszego rzędu, to dla drugiego jest ~32 stopnie. A jeszcze gorzej wypadają kąty głośników za ekranem, odpowiednio ~34 stopnie i ~26 stopni. W obu przypadkach jesteś poniżej rekomendowanych lub absolutnych minimów. A to oznacza istotne problemy z jakością dźwięku i odbiorem obrazu. Co gorsza, przy tych kątach fotele stoją w miejscach zdecydowanie niekorzystnych akustycznie. Reasumując, bez względu na to ile wydasz na sprzęt (ograniczony budżet tylko pogarsza sprawę), trudno mówić o jakimkolwiek efekcie, a co dopiero WOW.

Twoja konfiguracja ma fundamentalne błędy projektowe. Jeżeli kąt patrzenia jest 40 stopni dla pierwszego rzędu, to dla drugiego jest ~32 stopnie.....

 

Brałem informacje zawarte w internecie THX zaleca przy 150″ odległość siedzenia od 4,5m -6,5m gdzie kąt to ok 45° , ale jak pisałem będę ustawiał dla własnych preferencji, nie lubię mieć ekranu przed nosem

 

Co do audio znalazłem zestaw ONKYO HT-S9700THX 7.1

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) cena nie wygórowana, tylko czy to da rade?

 

Zamierzam wzorować się na poniższej sali kinowej

post-72020-0-01482500-1539035285_thumb.jpg

post-72020-0-99251600-1539035294_thumb.jpg

post-72020-0-55843000-1539035307_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jest opcja "moim zdaniem" tanich i dobrych glosnikow. Ktore suma sumaru sam uzywam.

 

Glosniki Heco.

Przod Heco Music Style 1000, lub Heco Aurora 1000. (3000-4000zl)

 

Centralny Heco Celan gt42 (nowka to 2000zl)

 

Boki i tyl Heco Music Style 200 lub cos z nowej seri Heco aurora. (koszt 1800zl za 4szt)

 

Sufit 4x Heco music style 200f. (koszt 1600zl)

 

Do tego suby klipsch 2 x 112sw lub 2 x 115sw. (4000 - 5000zl)

 

Same glosniki "budzetowe" to okolo 13000zl do tego amplituner 5000zl. A i tak bedzie to bardzo slabe lub na pograniczu wydajnosci w tak duzej salce.

 

 

Sony hw65 idzie wyrwac nowke za 7600zl.

 

 

Jak juz wspomnialem ja bym celowal w uzywane glosniki i zwykle kolumny a nie inwall. Bo zwykle kolumny latwiej sprzedasz i zrobisz podmianke w razie "w" na cos mocniejszego.

 

.....

 

 

Byles u Bipa, sluchales i kalibrowales zestaw oparty na Heco.

 

Jaka masz opinie na temat tych glosnikow w zastosowaniu do "amatorskiego" kina w domu? Biorac pod uwage ich cene, jakosc?

 

Tylko szczerze :)

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
jak pisałem będę ustawiał dla własnych preferencji, nie lubię mieć ekranu przed nosem

THX zaleca ~50 stopni dla głównego miejsca, ale przy dwóch rzędach należy wziąć oba pod uwagę. A szczególnie ma to znaczenie w konfiguracji głośników. Ale jak widzę masz własny plan, więc nie pozostaje nic innego jak życzyć powodzenia.

 

Jaka masz opinie na temat tych głośników w zastosowaniu do "amatorskiego" kina w domu? Biorąc pod uwagę ich cenę, jakosc?

Dla mnie to bardzo dobrze brzmiące zestawy. Duża neutralność i dynamika, niezła przestrzenność i lokalizacja - na pewno sprawdzą się w kinie. Trzeba oczywiście wziąć pod uwagę, że mówimy o konkretnej i profesjonalnie skalibrowanej konfiguracji.

 

 

Dla mnie to bardzo dobrze brzmiące zestawy. Duża neutralność i dynamika, niezła przestrzenność i lokalizacja - na pewno sprawdzą się w kinie. Trzeba oczywiście wziąć pod uwagę, że mówimy o konkretnej i profesjonalnie skalibrowanej konfiguracji.

 

A kalibrowales system "w domu" oparty na klipschu RP? Onkyo + Klipsch strasznie modne sie zrobilo ostatnio. Onkyo ublgi jest w autokalibracje ale dumnie chwali sie naklejka THX.

Jak ocenisz taki zestaw w porownaniu do Heco?

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)

Kalibrowałem Onkyo, również z Klipschem. Z perspektywy procesu kalibracji nie ma znaczenia jakie zestawy pracują w systemie, byle nie miały wad technicznych. Kalibracja jest właśnie po to, aby osiągnąć jak najlepszy rezultat w każdych warunkach (oczywiście występują ograniczenia).

 

Onkyo ma rzeczywiście słaby system autokalibracji, ale ten problem można rozwiązać na kilka innych sposobów. Klipsche lubię za nieskrępowaną dynamikę. W dobrych warunkach można spokojnie wysterować je do poziomu referencyjnego, bez kompresji lub dużych zniekształceń. Kalibrowałem kiedyś system Klipscha THX Ultra2 w dedykownaym pokoju - tam można było usłyszeć wystrzał karabinu z realnym poziomem dźwięku. Coś fantastycznego.

THX zaleca ~50 stopni dla głównego miejsca, ale przy dwóch rzędach należy wziąć oba pod uwagę. A szczególnie ma to znaczenie w konfiguracji głośników. Ale jak widzę masz własny plan, więc nie pozostaje nic innego jak życzyć powodzenia.

 

 

 

Zrobiłem wizualizacje dla pierwszego rzędu 50° wyszło że odległość od ekranu to 3,5m. Rozumiem przez to że trzeba zawrzeć kompromis między audio a obrazem(coś za coś).

Co do rozmieszczenia przednich kolum moge postawić je z boku ekranu za tkanina transparentną i tym samym zwiększyć kąt(z każdej strony mam jeszcze 1,1m do ściany od ekranu)

 

Co do mojego planu to się właśnie buduje, lepiej Przed niż Po.

 

Głównie inspiracje biorę z gotowych sal kinowych, lecz z tego co czytam na forum to 90% z nich nie pasuje do wytycznych( jasne sufity, krzykliwe kolory na ścianach, złe proporcje,itp). Ogólnie salka ma być przyjemna, aby cie chciało tam przebywać.

 

Jest opcja "moim zdaniem" tanich i dobrych glosnikow. Ktore suma sumaru sam uzywam.

 

Glosniki Heco.

Przod Heco Music Style 1000, lub Heco Aurora 1000. (3000-4000zl)

 

Centralny Heco Celan gt42 (nowka to 2000zl)

 

Boki i tyl Heco Music Style 200 lub cos z nowej seri Heco aurora. (koszt 1800zl za 4szt)

 

Sufit 4x Heco music style 200f. (koszt 1600zl)

 

Do tego suby klipsch 2 x 112sw lub 2 x 115sw. (4000 - 5000zl)

 

Same glosniki "budzetowe" to okolo 13000zl do tego amplituner 5000zl. A i tak bedzie to bardzo slabe lub na pograniczu wydajnosci w tak duzej salce.

 

 

Sony hw65 idzie wyrwac nowke za 7600zl.

 

 

 

 

Przeglądnę . Nie wykluczam jakiegoś używanego sprzętu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Zrobiłem wizualizacje dla pierwszego rzędu 50° wyszło że odległość od ekranu to 3,5m. Rozumiem przez to że trzeba zawrzeć kompromis między audio a obrazem(coś za coś).

Nie chodzi o kompromis. Miejsca dla widzów trzeba wyznaczyć zachowując rekomendowane kąty widzenia i słuchania dla obu rzędów. Należy również uwzględnić problemy modalne pomieszczenia.

A zastanawiałeś się, żeby przy tym budżecie i możliwościach pomieszczenia iść już w tym momencie w 4K?

Na razie widzę ustawiasz wszystko (odległości), kąt wypełnienia pola widzenia jak przy 4K, a planujesz projektor FHD.

Przy projektorze FHD powinieneś siedzieć ~5 metrów od 150" ekranu, nie 3m. Nie uzyskasz wtedy 50stopni, tylko maksymalnie trzydzieści pare.

 

THX zaleca ~50 stopni dla głównego miejsca

 

Tylko dla jakiego projektora kinowego to są zalecenia? Dla projektora na taśmę 35mm(odpowiednik 4K).

Dla FHD zalecenia są przecież dokładnie takie jak pierwotnie podał OP.

 

Kolumny postawie z tyłu( ciekawe że głośniki in-wall kosztują tyle samo co kolumny a roboty z nimi...)

 

Masz sporo miejsca po bokach ekranu, ja bym tam spokojnie wstawił podłogówki, będzie szersza scena (wg zaleceń które widziałem głośniki powinny być szerzej niż ekran i to brzmi sensownie), opcje wymiany w dowolnym momencie i nie narobisz się przy tym, nie musisz też wtedy cudować z transparentnym akustycznie ekranem. Nie wiem co miałbyś zyskać w swojej sytuacji z głośnikami za ekranem, zawsze myślałem, że to jest opcja kiedy ekran jest na całą ścianę i po bokach się nic nie zmieści.

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Tylko dla jakiego projektora kinowego to są zalecenia ?

FHD (2.40:1)

 

wg zaleceń które widziałem głośniki powinny być szerzej niż ekran i to brzmi sensownie

Niekoniecznie. W konfiguracji typowo kinowej rekomendowany kąt powinien być mniejszy niż kąt patrzenia (dla MLP). W mieszanej i/lub z dwoma, trzema rzędami dobieramy indywidualnie. W kinie plus muzyka, większy niż kąt patrzenia.

 

Nie wiem co miałbyś zyskać w swojej sytuacji z głośnikami za ekranem, zawsze myślałem, że to jest opcja kiedy ekran jest na całą ścianę i po bokach się nic nie zmieści.

Zyskasz zdecydowanie lepszą integrację i wierność przekazu. To, czy głośniki ustawiamy w mniejszym lub większym kącie, nie zależy od ekranu, a głównie od konfiguracji i parametrów samych głośników.

Zyskasz zdecydowanie lepszą integrację i wierność przekazu.

 

W jaki sposób? Głośniki instalacyjne nie są w niczym lepsze od normalnych głośników. Teoretycznie są też gorsze, bo przystosowanie do pracy w ścianie (albo w kartongipsie) wymusza mnóstwo kompromisów względem kolumn, w których głośniki mają odpowiednio dobrane rozmiary komór, usztywnienia, wygłuszenia, zwrotnice itd, a sama konstrukcja głośników nie musi mieć chociażby priorytetowego ograniczenia głębokości.

Nie mówię, że się nie da z takich głośników wycisnąć dobrego dźwięku, ale ich jedynym plusem jest tylko i wyłącznie mała ilość zajmowanego miejsca i ewentualny montaż za ekranem, jeśli dla kogoś kilka stopni robi taką wielką różnicę.

 

FHD (2.40:1)

 

No to tak średnio bym powiedział, przy FHD taki kąt uzyskasz siedząc zdecydowanie za blisko w stosunku do rozdzielczości.

 

150" i 3m to zdecydowanie zbyt mała odległość do rozdzielczości FHD. Zalecenia producentów telewizorów, które również na zaleceniach THX i SMTP są oparte dla odległości 3m zalecają ekran o rozmiarze ~70".

W takiej sytuacji ekranowi 150" będzie zdecydowanie brakowało detali.

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Głośniki instalacyjne nie są w niczym lepsze od normalnych głośników.

W wielu przypadkach są znacznie lepsze od normalnych, np. SBIR. Pozostałe parametry, o których piszesz, nie stanowią dziś żadnego problemu w stosunku do kolumn wolnostojących. A biorąc pod uwagę, że w kinie są odcięte na 80Hz, to praktycznie nie mają większego znaczenia.

 

No to tak średnio bym powiedział, przy FHD taki kąt uzyskasz siedząc zdecydowanie za blisko w stosunku do rozdzielczości.

Wspomniane 3m i ekran 150" daje kąt 61 stopni, zdecydowanie za dużo. Dla 50 stopni powinno być 3.7m, przy czym warto pamiętać, że ekran dobieramy do miejsca siedzenia, nie odwrotnie. SMPTE i CEDIA zaleca 43 stopnie, co oznacza, że dla 3m ekran powinien być ~100". Wspomniane 70" daje 30 stopni, i jest to zdecydowanie za mało, znacznie poniżej rekomendowanego minimum THX i SMPTE (obliczenia dotyczą 2.40:1).

Wspomniane 70" daje 30 stopni, i jest zdecydowanie za mało, znacznie poniżej minimum THX.

 

Tak, ale te wymagania dotyczą kąta wypełnienia pola widzenia w oderwaniu od rozdzielczości. Rozdzielczość FHD w optymalnej odległości pozwala oscylować w okolicy trzydziestu paru stopni, żeby osiągnąć większe wypełnienie i mniejszą odległość od ekranu potrzebna jest większa rozdzielczość. I nie chodzi o to, że będziemy dostrzegać przerwy między pikselami, ale zwyczajnie w obrazie będzie zbyt mała ilość detali.

Przy ponad 40 stopniach wypełnienia obraz będzie się prosił o rozdzielczość 4K.

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
I nie chodzi o to, że będziemy dostrzegać przerwy między pikselami, ale zwyczajnie w obrazie będzie zbyt mała ilość detali.

Zalecenia projektowe THX i CEDIA, którymi dysponuję mówią wprost o FHD (również i 4K). W kontekście twojej odpowiedzi nie spotkałem się nigdy wcześniej z ograniczeniami wynikającymi z bliskości ekranu. Problem zawsze dotyczył zbyt dużej odległości od ekranu. Ale to dość interesująca teza, możesz podesłać jakiś odnośnik do poczytania.

Ale to dość interesująca teza, możesz podesłać jakiś odnośnik do poczytania.

 

Prosto ze strony THX:

1-ghF7Unj-vk60wyKUiVy4EQ.jpeg

 

Idealny ekran dla odległości 3,5m (~11,5ft) to ~75". Przy tym ekranie czerpiesz wszystkie korzyści rozdzielczości FHD. Osobiście w domu z tej odległości oglądam ekran 100" i przy najwyższych bitratach rozdzielczości FHD wszystko ciągle jest "w porządku". Przy 150" jestem jednak przekonany, że wszystkie "niedostatki" FHD (nie projektora) wyjdą już na wierzch.

Jak widać z wykresu 150" i 3,5m, to idealna sytuacja, żeby czerpać wszelkie korzyści rozdzielczości 4K.

 

Przy 4K wszystkie zalecenia - rozdzielczości i kąta wypełnienia - idealnie się ze sobą zgrywają.

FHD to zbyt mała rozdzielczość, żeby startować pod 50stopni.

Do tej pory zalecenia THX mówiące o ~45 stopniach dotyczyły ekranów kinowych, a to domyślnie oznacza projektory analogowe będące odpowiednikiem 4K. Szczerze mówiąc nie wiem, jak ma się to do instalacji później w tych samych salach cyfrowych projektorów 2K.

Zalecenia THX, jak również kalkulatory stworzone na ich podstawie z przeznaczeniem dla instalacji domowych dotyczą właśnie rozdzielczości FHD i w nich

THX zaleca 36 stopni wypełnienia, co dla ekranów 150" daje >5m - tak jak pierwotnie wyszło OPowi.

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)

Może nie zauważyłeś, że ja piszę i porównuję format panoramiczny 2.40:1. Zakładając tę samą przekątną ekranu, to 50 stopni dla 2.40:1 przekłada się na 36 stopni dla ekranu 16:9.

Może nie zauważyłeś, że ja piszę i porównuję format panoramiczny 2.40:1.

 

OP tymczasem konsekwentnie pokazuje wymiary ekranu i obliczenia dla ekranu 16:9. więc może warto by było poinformować, że twoje zalecenia dotyczą ekranów o innych proporcjach?

 

Zakładając tę samą przekątną ekranu, to 50 stopni dla 2.40:1 przekłada się na 36 stopni dla ekranu 16:9.

 

eeeeeee tylko, że dla ekranu 16:9 z odległości 3,5m jest 50 stopni, a dla ekranu 2.40:1 jest 53 stopnie raptem?

Żeby mieć 14 stopni różnicy jak piszesz musiałbyś mieć ekrany różniące się szerokością o ponad metr, tymczasem przy 150" powyższe formaty obrazu różnią się szerokością o 20cm (8")

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
więc może warto by było poinformować, że twoje zalecenia dotyczą ekranów o innych proporcjach?

Napisałem o 12.07

 

eeeeeee tylko, że dla ekranu 16:9 z odległości 3,5m jest 50 stopni, a dla ekranu 2.40:1 jest 53 stopnie raptem?

Oczywiście chodziło mi o obraz o tej samej wysokości (CIH), nie przekątnej. Twoje wyliczenia dla przekątnej są OK. Tylko trzeba pamiętać, że dla 16:9 zmieni się wysokość i kąt pionowy, dlatego trzymamy się CIH. Ale to już temat na inną dyskusję.

W takim razie masz te 3,5/3,7m, ekran 150" (proporcje moim zdaniem są kompletnie pomijalną kwestią) i kąt wypełnienia ~50 stopni.

 

Wg wykresu THX przekątna ekranu jest dużo za duża do rozdzielczości FHD, więc należy:

 

1. zmniejszyć ekran do jakichś 100" (co zmniejszy również (niestety) kąt wypełnienia)

 

albo:

 

2. odsunąć fotele o przynajmniej metr (co zmniejszy również (niestety) kąt wypełnienia)

 

albo:

 

3. zainwestować w projektor 4K

 

 

Przy czym osobiście uważam, że 50/53 stopnie to za dużo, celowałbym w 5 stopni mniej.

 

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)

Albo

 

4. Zainwestować w ekran 2.40:1 CIH

 

Dla mnie ~50 stopni to idealna synergia pomiędzy wielkością ekranu, kątem widzenia i wrażeniem uczestnictwa w akcji. Wcześniej próbowałem różne ustawienia m.in. SMPTE 43, i wciąż obraz był za mały, nie mówiąc już o zmianie na 16:9. Dlatego dziś polecam ustawienie THX 50 stopni, ale rozumiem, że nie każdy musi być szczęśliwy w takim ustawieniu. Najlepiej, jak klient sam oceni i zdecyduje czy woli 50, czy inaczej.

Ale co się mają do rzeczy proporcje ekranu, to zmiana kąta o co najwyżej 3 stopnie. Te 3 stopnie kompensujesz sobie zmianą odległości foteli o kilkadziesiąt cm.

 

Piszę Ci, że dla rozdzielczości FHD THX zaleca 36 stopni, a nie 50, żeby mieć 50 stopni musisz mieć rozdzielczość 4K - załączyłem ci wykres z którego to wynika.

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)
Ale co się mają do rzeczy proporcje ekranu

Około 70% produkcji to format panoramiczny. Dalej, twoje obliczenia dotyczą CIW, a moje CIH. Różnica jest taka, że w CIW przy zmianie formatu, zmieni się wysokość obrazu, przez co nie utrzymasz kątów widzenia w pionie. Dlatego ITU, SMPTE bazuje na CIH. I tak rekomendowane przez SMPTE 32 stopnie dla FHD 16:9, przekłada się na 43 stopnie w 2.40:1. THX idzie dalej i rekomenduje 50 stopni.

 

post-71579-0-78607500-1539625325_thumb.jpg

 

Piszę Ci, że dla rozdzielczości FHD THX zaleca 36 stopni, a nie 50,

Najwyraźniej nie dojdziemy do porozumienia, bo w moich rekomendacjach projektowych THX jest napisane 50 stopni, a CEDIA CEB-23 specyfikuje 43 dla FHD.

Dlatego ITU, SMPTE bazuje na CIH. I tak rekomendowane przez SMPTE 32 stopnie dla FHD 16:9, przekłada się na 43 stopnie w 2.40:1. THX idzie dalej i rekomenduje 50 stopni.

 

O czym ty piszesz w ogóle? Porównujesz stopnie w poziomie ze stopniami w pionie? Gdzie w tej tabelce którą wkleiłeś masz stopnie w pionie? Masz jak wół napisane dla FHD 32stopnie dla ekranu 16:9 (i 58 stopni dla 4K), co oznacza, że dla ekranu 2.40:1 będą 3 stopnie różnicy (przy ogromnym ekranie jak 150"), czyli np. 35 stopni.

Zmiana proporcji ekranu powoduje zmianę w zakresie kilku do kilkunastu centymetrów, to ma przełożenie na kąty praktycznie pomijalne. Twoja zmiana o 10-15 stopni to zmiana szerokości o ponad~100 cm, to byś chyba musiał robić przejście z formatu 4:3.

 

Najwyraźniej nie dojdziemy do porozumienia, bo w moich rekomendacjach projektowych THX jest napisane 50 stopni, a CEDIA CEB-23 specyfikuje 43 dla FHD.

 

Nie wiem jakie masz rekomendacje bo nawet tabelkę wklejasz która im przeczy.

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Gość Cinema Pro

(Konto usunięte)

Zastosuj prostą matematykę i poczytaj o CIH i CIW. Nie mam przyjemności dalej z tobą dyskutować, bo nie dość, że posługujesz się Internetem zamiast wiarygodnymi źródłami, to jeszcze, chyba celowo, gmatwasz temat, dążąc do konfrontacji. Masz źródła podane na tacy, możesz dalej szukać samodzielnie.

 

Nie przeczy, wystarczy przeczytać ze zrozumieniem.

 

EOT

posługujesz się Internetem zamiast wiarygodnymi źródłami

 

lol, twoja tabelka mówi 32 stopnie przy FHD, jak to nie jest wiarygodne źródło to po co je wklejasz? Do tego nic nie mają żadne CIWy, CIHy i proporcje ekranu, bo to jest kosmetyka a nie 10cio stopniowe skoki. Od kiedy w ogóle kąt oglądania obrazu zależy od proporcji ekranu? Tak samo ekran 16:9 jak ekran 2.40:1 ma się zmieścić w rekomendowanym kącie i tyle.

Możesz sobie EOT do woli, ale matematyka jest jednak nieubłagana i przy zmianie szerokości ekranu w skrajnych przypadku o 20cm, nie zmieniają ci się kąty o 14stopni, niezależnie od tego z jakich materiałów korzystasz Pitagorasa nie oszukasz :)

For us, there is no spring. Just the wind that smells fresh before the storm.

Ok..ey

 

Co do wizualizacji, wygląda to tak(zdj), papier wszystko przyjmie

Co do formatu będzie to 2.39:1. Zresztą przed wywierceniem pierwszej dziury, rzucę obraz na ścianę, ustawie krzesło i zobaczę jaka jest optymalna dla mnie odległość. Nad obrazem 4K myślałem ale ceny projektorów skutecznie mnie odstraszają. Myślę że dobre FHD tez nie jest złe.Co do pomieszczenie pisaliście wcześniej że potrzebny poważny sprzęt aby nagłośnić je( wytworzyć odpowiednie ciśnienie). Może lepsza opcja jest skrócenie pomieszczenia np. o 2m postawić ściankę działową ? Mniejsze pomieszczenie- mniejszy sprzet ;)

 

Moje typy co do projektora jak wcześniej pisaliśmy

-sony hw65 ok7600

 

Audio: Zdecydowałem się na 7.1.4 czyli popularnego atmosa

 

Co do nagłośnienia

amplituner onkyo tx-rz830 ok 4500zł

głośnik centralny Klipsch Reference Premiere RP-450C ok 2000zł

subwoofer Klipsch R-115SW ok.3300zł

co do reszty jeszcze szukam(znalazłem opinie że w KD sub i centralne najważniejsze oraz że frontowe mogą zastąpić suba!?)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-72020-0-88766000-1539634989_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.