Skocz do zawartości
IGNORED

pleksa


Jasku

Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio bylem u kolesia co pod glosniki podlozyl gruba plekse (okolo 3cm), a kiedy zapytalem czy to do ozdoby czy moze cos wnosi w dziek powiedzial ze pleksa dziala jak plyty granitowe. Czy to jest prawda czy moze kolesiowi sie we łbie poprzestawialo jezeli ktos cos wie na ten temat to prosze o odpowiedz poniewaz nigdy wczesniej sie z takim czyms nie spotkalem. dodam jeszcze ze stolik na sprzet tez mial z pleksy skrecony...

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/13957-pleksa/
Udostępnij na innych stronach

kamień (np. granit) stosuje się ze względu na nieregularną strukturę i dużą gęstość (czytaj masę),

czyli ma dobre właściwości tłumienia drgań i to ma chyba jakieś uzasadnienie (poza tym ładnie wygląda... :-D),

natomiast plexi (czyli polimetakrylan metylu) ma regularną sieć karystaliczną (jak każdy polimer) i jest do tego jeszcze lekki więc zupełnie nie rozumiem dlaczego ma to działać jak granit...

ale jak to mówią: gupich nie sieją, sami się rodzą... :-)

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/13957-pleksa/#findComment-231762
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Plexi stosuje Sound Project w podświetlanych płytach pod sprzęt, ale tutaj chodzi o walory estetyczne (o sonicznych nic nie wiem)

Fr@ntz

---------------------------------

"I am an audiophile"

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/13957-pleksa/#findComment-231818
Udostępnij na innych stronach

darkul

sam oczywiście badań w tym zakresie nie prowadziłem, ale gdzieś czytałem opis jakiś kolumn Thiela z frontem z kamienia/betonu i tam był mniej więcej podobny tekst, ale pisałem to "z głowy" (czyli "z niczego" jak mawiał jeden pan doktor na mojej uczelni) to i mylić się mogę...

niemniej porównywanie granitu z plexi zakrawa mi na "letką" paranoję ze względu na całkiem różną budowę obu tych materiałów

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/13957-pleksa/#findComment-231839
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy

Jeśli chodzi o zastosowanie różnych "dziwnych" materiałów w produkcji kolumn, to proszę:

 

Lexan (Polikarbonat) – wizualnie podobny do pleksiglasu, lecz mający zdecydowanie wyższą stratność. Zalecany do budowy obudów w zakresie średniotonowym. Obecnie Lexan jest spotykany w elektrostatycznch kolumnach Martin Logan np. modelu Odyssey i Prodigy gdzie wykonano z niego ramę napinającą diafragmę pomiędzy elektrodami.

 

Corian (nazwy handlowe: Fountainhead, Avonite, Surell, Gibraltar) – produkowany wyłącznie przez DuPont. W jego skład wchodzi wodorotlenek glinu (około 60%) związany żywicami akrylowymi. Doskonałe właściwości akustyczne, jak wysoka sztywność i bardzo wysoki wskaźnik tłumienia, czynią z niego materiał szalenie ciekawy. Z jednej strony, gdy występuje przewaga proszku kamiennego lub ceramiki, jest ideałem części średniotonowych, z drugiej – z odpowiednimi domieszkami jest wykorzystywany dla dolnego zakresu. Jego wadą jest skomplikowana obróbka i oczywiście cena. Corian w połączeniu z MDF-em został wykorzystany przez Reference 3A w modelach Royal Master oraz L'Integral Nouveau

 

Marmur – bardzo trudny w obróbce, charakteryzuje się wysoką stratnością i sztywnością. Pamiętać należy także o dużej masie w przypadku ścian o znacznej szerokości.

Marmur do produkcji obudów głośnikowych wykorzystywany jest przez firmę Ars Aures w modelach Do i Sine, oraz nOrth w modelach 7.0 Marble i 9.0 Marble

 

Porcelana – niezwykle rzadko spotykana jako materiał do produkcji obudów głośnikowych, lecz znalazła zastosowanie w modelu Celedon 4.0 Green firmy nOrth

 

Sklejka – jej własności są mocno uzależnione od budowy i typu. Generalnie jest ona materiałem o słabym tłumieniu wewnętrznym, chyba że dysponujemy sklejką o grubych warstwach naprzemiennie bardzo miękkiego i bardzo twardego drewna – wtedy stratność może wzrosnąć diametralnie.

Sklejkę brzozową zastosował Tannoy w zestawach serii Dimension np. w TD 12 i Jadis w modelu Eurythmie 11

 

Aerolam – materiał złożony z dwóch warstw duraluminium przedzielonych aluminiową strukturą plastra miodu, wykorzystywany w lotnictwie. Ma doskonałe właściwości fizyczne, jest bardzo lekki i sztywny, jednak bardzo trudna obróbka i znikoma dostępność wykluczają go praktycznie z zastosowań akustycznych.

Materiał ten został użyty przez Celestion do produkcji obudów w modelu SL600si

 

Marlan® - syntetyczna żywica (65% ATH (trójwodzian aluminium) + 35% żywica syntetyczna), twarda jak granit, mająca doskonałe własności mechaniczno-akustyczne, nie ujawniające żadnych własnych rezonansów. Właśnie z tego materiału w całości zostały wykonane futurystyczne kolumny B&W Nautilus będące szczytowym reprezentantem linii Prestige

 

-plastik – Avantgarde Trio , Blueroom Minipod. Obie kolumny wykonane zostały z plastiku o nazwie handlowej ABS

Fr@ntz

---------------------------------

"I am an audiophile"

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/13957-pleksa/#findComment-231849
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.