Skocz do zawartości
IGNORED

Jaki materiał na kolumny DIY?


marianek84

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przymierzam się do budowy kolumn pod głośnik szerokopasmowy, obudowa back loaded horn. I pytanie do Was, doświadczonych bardziej : oryginalny projekt zakłada użycie sklejki, ale taniej i prościej było by zastosować laminowaną płytę meblową 18mm. Czy użyty materiał ma duży wpływ na dźwięk i czy użycie płyty meblowej będzie wstydem i porażką?

Pozdrawiam Mariusz.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/136051-jaki-materia%C5%82-na-kolumny-diy/
Udostępnij na innych stronach

Witam. Przymierzam się do budowy kolumn pod głośnik szerokopasmowy, obudowa back loaded horn. I pytanie do Was, doświadczonych bardziej : oryginalny projekt zakłada użycie sklejki, ale taniej i prościej było by zastosować laminowaną płytę meblową 18mm. Czy użyty materiał ma duży wpływ na dźwięk i czy użycie płyty meblowej będzie wstydem i porażką?

Pozdrawiam Mariusz.

 

ma i to bardzo duży wpływ na brzmienie, szczególnie w tego typu obudowie.

 

Proponuje sklejkę topolową np

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Czyli jednak zaoszczędzić na tym nie warto ehh... :-P nie robiłem jeszcze kolumn, czym taką obudowe ze sklejki pomalować w domowych warunkach?

 

A co było w projekcie ? lakier, olej czy wosk też będzie miał wpływ na dźwięk w przypadku takiej obudowy

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

A co było w projekcie ? lakier, olej czy wosk też będzie miał wpływ na dźwięk w przypadku takiej obudowy

 

To znaczy - jaki wpływ? Chyba że "projekt" przewiduje malowanie/wykończenie kolumny wewnątrz.

W projekcie nic nie ma na temat malowania, a z tego co znalazłem to są egzemplarze malowane jak i z gołej sklejki. Konkretnie mówimy o obudowie pod Fostexa fe206en.

 

zrób jak Ci pasuje - to chyba oczywiste. surową sklejkę możesz pobejcować, i co tam chcesz dalej - albo fornir modyfikowany, i co tam chcesz dalej. lakier, wosk, olej.

Z zewnątrz co chce, ale tunel wewnątrz - tu byłbym ostrożny i zakończył na bejcy, ew go zaolejował, nie lakierował bym go...

 

ale to tylko moje skromne zdanie :)

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

,Powierzchnia wewnętrzna każdego horna powinna być gładka tak aby w minimalnym stopniu stawiać opór przemieszczającej się fali dźwiękowej. Nie jest istotne czy będzie zabezpieczona lakierem, woskiem czy inną substancją. Natomiast użycie innego niż zaleca konstruktor materiału na ściany zewnętrzne i wewnętrzne ścianki horna będzie miało wpływ z uwagi na różne, charakterystyczne dla każdego materiału parametry fizyczne dla każdego materiału .W przypadku horna zdecydownie najważniejsza jest sztywność konstrukcji i brak podatności na rezonanse. Jeśli mógłbym udzielić szanownemu koledze rady to brzmiałaby ona tak : zbuduj swój pierwszy BLH przy użyciu minimalnych nakładów, jeśli uzyskany dźwięk będzie na miarę oczekiwań zastanów się co i jak można ulepszyć i udoskonalić. W mojej opinii budowa BLH na Fostex 206 to jest wyzwanie. Jeśli nie tajemnica to napisz kolego którą obudowę wybrałeś. Witam w klubie szerokopasmowców i pozdrawiam

Degusto, chodzi mi o obudowę z broszury Fostexa.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Widziałem filmy na YT jak gość to kleił samodzielnie, jest też pokazane jak w środku wyklejał zaokrąglone kąty wewnątrz labiryntu. Myślę że porwał bym się od razu na wersję na gotowo bez prototypu, najwyżej nie przykleje jednego boku tylko zrobię na śruby...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hayman, dziękuję za informację. Jest to istotna sprawa bo po części komplikuje projekt, sam nie ogarnę zwrotnicy.

 

A gdyby pójść w inny projekt albo i nawet inny głośnik? Myślałem też o Sonido sfr 200. Znacie jakieś projekty dla amatora gdzie nie potrzeba liczyć filtrów a obudowe można wystrugac w mieszkaniu?

Parę spraw to ja może w punktach .......

1. Czasem robi się w kolumnach szerokopasmowych tak zwane filtry "notch" ale ich zadaniem nie jest osłabienie średnicy a jedynie skasowanie pewnych ewidentnych "wyskoków" charakterystyki głosnika.

2. Głosnik 206 en Fostexa ma takie nierówności. Jeśli będzie taka potrzeba udostępnię dane do budowy takiego filtra choć działanie jego w praktyce odsłuchowej jest wręcz niezauważalne (przynajmniej dla mnie).

3. W data sheet głośnika 206 jest wskazanie na adaptację wysoko skutecznego głośnika wysokotonowego Fostex T90, który jest bardzo drogi ale sam fakt rekomendacji zwraca uwage na mozliwość występowania niedostatku wysokich tonów. Tak też jest w mojej opinii istotnie.

4. W części data sheet poświęconej rekomendowanej obudowie firma Fostex wskazuje miejsca usytuowania wytłumienia i woreczków z piaskiem w obudowie. Radziłbym koledze zwrócić szczególna uwagę na właściwe wytłumienie obudowy albowiem ma to decydujący wpływ na jakość dźwięku i z tego chociażby powodu pomysł z montażem jednej ze ścian bocznych na wkręty jest jak najbardziej sensowny.

5. Na moje ucho ta obudowa działa więcej niż poprawnie w tym znaczeniu, że lepiej niż adaptacja głośnika 206 do obudowy Fidelio czy Jerycho jednakże gorzej niż obudowa Dallas.

6. Prawda jest taka, ze osoby przyzwyczajone do słuchania kolumn wielodrożnych mają trudności z akceptacją dźwięku kolumn szerokopasmowych i jest to wyłącznie kwestia wyboru a o gustach nie ma co dyskutować.

7. Nie można spodziewać się z głośnika szerokopasmowego zaaplikowanego w BLH spektakularnego basu bo praw fizyki sie nie obejdzie i ten element(znaczy mała ilośc basów) jest przez wielu słuchaczy utożsamiany z dominujacą średnicą

8. Co się tyczy wykonania zaokrągleń w miejscach zmiany kierunku w hornie to jest to działanie jak najbardziej słuszne i wskazane

9. Obudowy dedykowane własnym głośnikom prze firmę Sonido są bardzo mało skomplikowane. Dodatkowo głośniki Sonido są tańsze niż Fostex. Może na początek to jest właściwa droga dla początkującego amatora szerokopasmowego brzmienia?

pozdrawiam

 

sam nie ogarnę zwrotnicy

Może małe źródło inspiracji?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Autor przeprowadził odsłuchy i pomiary dla sporego zbioru szerokopasmowców, i zamieszcza propozycję filtra RLC własną albo producenta głośnika, jeśli po odsłuchu uznał że głośnik wymaga korekcji.

(przykładowo Sonido SFR 200 tego nie wymagał)

 

Poza tym dla szerokopasmowca łatwo jest zrobić korekcję parametryczną w DSP, jeśli ktoś używa komputera jako transportu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Słucham głównie z CD także korekcja RLC będzie niezbędna raczej. Jeśli chodzi o obudowę Dallas to jest ona bardzo ładna wizualnie ale chyba trudniejsza do wykonania w domu niż projekt Fostexa, ze względu na cięte pod kątem drewno. No chyba żeby zamówić u stolarza komplet desek ale nie wiem jaki to byłby koszt.

 

 

Natomiast jeśli chodzi o Sonido, producent sugeruje bardzo dużą obudowe bo chyba 1.80m wysokości, albo mniejszą i bardzo prostą :

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Co o tym myślicie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Rozsądek podpowiadał by tę mniejszą obudowę.

Z rysunku wynika że to złożony na pół "Voight pipe", więc kosztem średniego rozciągnięcia w stosunku do rozmiarów obudowy powinien wyjść bardzo dobry jakościowo bas.

"Voight pipe" łączy cechy linii transmisyjnej, BR i BLH, podobny projekt to kolumny "TQWT" Troelsa.

Do zwężającej się części można wkładać włókninę jak do obudów zamkniętych i korygować trochę brzmienie.

Arachnus, rozsądek i portfel podpowiada to samo :-) z pośród obudów który oglądałem, ta pod Sonido wydaje się być najprostsza i najtańsza w wykonaniu. Jak dobrze rozumiem to tam są dwa otwory do oddychania na dole po bokach?

Co do szerokopasmowca to musisz zaznajomić się z poniższymi linkami:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

BSC zazwyczaj nie ma zastosowania do kolumn typu BLH.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Szanowny kolego marianek:) a może tak posłuchaj jak brzmi takie sonido w obudowie Hornton firmy Bodnar Audio. Przestrzegam przed pochopną decyzją. Uchem się kieruj przede wszystkim. Entuzjazmu gratuluję.

Degusto, uwierz że chciałbym. Sprawdzałem miejsca dystrybucji Bodnara i do mnie nie sięga niestety. Jestem z Lublina a oni nie. Tak naprawdę słuchałem szerokopasmowca tylko raz - na ubiegłorocznym AVS, kolumny RD acoustic z elektroniką lampizatora. Wtedy to był kosmos dla mnie, grało pięknie. I tak krąże po omacku wokół różnych projektów i głośników nie wiedząc co z czym i dlaczego. Ale tak jak piszesz, entuzjazm jest i trochę ambicji na budowę też się znajdzie :-)

marianek. proszę odpowiedz na pytanie - dlaczego wybrałeś konstrukcję BLH? Niektóre firmy (Audio Nirvana , Fostex) rekomendują także obuodwy BR. Znakomite efekty przestrzenne uzyskuje się stosując małe głośniki szerokopasmowe np. 126en Fostexa czy małe TB. Oczywiście dolne pasmo obsługuje subwoofer. Tak na dobrą sprawę to BLH służy temu aby wyciągnąć z głośnika szerokopasmowego to czego w nim nie ma bądź jest tego niewiele.Każdy BLH to kawał kloca trudny do lokalizacji w przeciętnym mieszkaniu nie tylko ze względu na wielkość ale także na własności akustyczne.Powtórzę się. Zrób na początek najprostszą kolumnę szerokopasmową ta aby móc wykonać następną wolną od błędów.Szanse na to, że twoja pierwsza kolumna to będzie ten "trafiony-zatopiony" są niewielkie. Ale podobno droga się liczy a nie cel. Pozdrawiam

Degusto, dlaczego BLH. Mam obecnie kolumny z BR nawet podwójnym, słucham ich kilka ładnych lat. Wcześniej też był BR. Znajomi też mają BR. Obecnie mam pozatykane otwory BR bo po prostu dudni w pokoju przy głośnym słuchaniu. I chcę spróbować coś nowego, miałem okazję raz posłuchać TL, raz wspomniane BLH i to prawdopodobnie na takim głośniku jak szukam bo RD acoustic używa właśnie m.in. Fostexa i sonido 8 cali i te niskie tony mi się spodobały. Nie szukam kolumn docelowych bo ogólnie lubię dłubać. Kolumn jeszcze nie robiłem ale wzmacniaczy kilka popełniłem i tworzenie kolejnego projektu jest dla mnie nauką a jednocześnie frajdą. Pisałeś że w kolumnach BLH wyciąga się to czego nie ma i właśnie to "to" wyciągnięte jest inne niż przy BR, to mi się spodobało w brzmieniu niskich tonów i chciałbym spróbować zbudować coś takiego.

Witam

Jeżeli mogę "wtrącić" się do rozmowy...

obudowa typu Back Loaded Horn jest ze wszechmiar idealna, jeżeli skupimy się na paśmie od powiedzmy 200-300 Hz i wyżej...

Głośnik gra bajecznie, wszelkie "smaczki" są odtwarzane niewiarygodnie swobodnie.

Śmiem twierdzić że ten sam głośnik w odgrodzie zagra gorzej niż w obudowie BLH, ale.... pod warunkiem że dopalimy Bas subem, wtedy jest bajka.

Sam Fullrange w BLH, jeżeli zmuszamy do grania pełnym pasmem nie gra już tak fajnie, część pasma gra wtedy jakby ze słuchawki telefonicznej...

Oczywiście nie w każdym gatunku muzycznym, ale to już powoduje że głośnik jest mniej uniwersalny.

To o czym pisze widać wyraźnie w pomiarach. Robiłem swoje, zupełnie amatorskie, nie będę ich publikował teraz, ale niegdyś w Audio był test głośników Fostexa w obudowie BLH i na tym teście w pomiarach jest dokładnie pokazane, to o czym piszę.

 

Kolejną ważną sprawą jest odpowiedni projekt tego typu obudowy.

Idealna nie powinna mieć więcej niż jedno załamanie wewnątrz. Tak zaprojektowane są Horn-tony ze stajni Sonido, obudowy Fostexa mają tych załamań wiele, uważam że zbyt wiele i warto by je przeprojektować w taki sposób, aby zachować długość i kąt rozwarcia tunelu, ale przy jednym tylko załamaniu tunelu.

 

To takie moje pięć groszy w największym skrócie.

 

YWRkPTIzMHgyMzB4RkZGRkZGJmJnPTI1MHgyNTA=_src_21385-max_lovecraft_affairs_single_horn_ben_.jpgdz0zMTI=_src_21400-max_lovecraft_lab.jpg

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Ape, tu 5gr tam 5gr i się trochę nazbiera w końcu :-)

 

Robiłeś właśnie na Fostexie 206?

 

Fakt, sonido ma obudowy zagiete raz. Jedna z nich ma dobre opinie na innym forum, dokładnie ta wielka 1.60m którą wrzucałem wyżej

Miałem kiedyś Fostexa 108 EZ Sigma oraz kilka innych FR, starsze Philipsy, Monacor SP-200X

miałem odgrody i obudowy BLH, troche sie bawiłem i takie są moje wnioski.

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Nawet odgrody mogą się okazać za duże do pomieszczenia.

 

BR do szerokopasmowca? Dlaczego nie, tyle że stosuje się wtedy obudowę z podwójną komorą, i dwie częstotliwości rezonansowe.

Odciąża to słabowity przetwornik od wychyleń na rozległej części pasma (wiele z nich ma Xmax w okolicach 1 mm).

Elektryczna kompensacja BS może okazać się potrzebna, straci się jakąś część efektywności.

Widzę że możliwości jest tak wiele że nie obejdzie się bez prototypu i zabawy z tym, jak sugeruje Degusto.

 

W takim razie pytanie który głośnik wybrać, Sonido SFR 200 czy Fostex FE206EN?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.