Skocz do zawartości
IGNORED

Skomplikowane zapisy nutowe kompozytorow a matematyka


lukasiak.warszawka

Rekomendowane odpowiedzi

Jak widać na powyższym przykładzie w balladzie i polonezie Chopina też może być dużo "matematyki na pierwszy rzut oka". Szostakowicz w swoich koncertach ma często takie zagęszczenie partii lewej ręki, że nie sposób wygrać tego do końca. Sęk w tym, że w tej matematyce (pozornej) może być dużo piękna. To przecież struktura tak fascynowała Goulda w kompozycjach Gibbonsa czy Bacha.

W takim wątku warto może wspomnieć o kompozytorach, którzy wykorzystywali (lub wykorzystują) matematykę w swojej twórczości sposób bardziej bezpośredni.

 

Na przykład Iannis Xenakis i jego procedury stochastyczne. Albo serie nieskończone Pera Nørgårda. Albo algorytmy spektralne Gérarda Griseya (i oczywiście kontynuatorów nurtu).

sek w tym ze trzeba tak zapisac utwor zeby reka pianisty go zagrala, nie mowiac o odczytaniu, zapis nutowy ma scisle zasady tak jak w matmie, o partyturze na orkiestre nie wspomne gdzie kazdy instrument ma inna skale,

z jednej strony artyzm a z drugiej czysta mozolna robota i lata ksztalcenia zasad pisowni

kiedys nie bylo sybelius do edycji nut

 

Ballady niektórzy grają.

byc moze w 8 klasie fortepianu niektorzy juz graja ballady chopina

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

I dziś niektórzy nie maja SYbeliusa a piszą. Doprawdy tak Cię te konkretnie zapisy onieśmielają?

 

ciagle wyczytuje lekka zlosliwosc w twoich pytaniach :)

 

przypomnialo mi sie dziecinstwo jak czytalem nuty chopina, nuta po nucie np mazurek b-moll

szybko naczylem sie czytac nuty, pozniej gralem szybko prostsze rzeczy

szukalem teraz trudniejszych kwitow ale nie umiem znalezc

 

ale ile traca czasu na samo pisanie

 

 

teraz to nie takie trudne ale wwieku 9 lat to byl horror a bardzo chcialem to zagrac Chopin-Mazurka-op-24-no-4-page1-51c90b5e7555b.jpg

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Ale zgodzisz się ze problemem jest raczej wykoncypowanie takiego cacka w głowie, a potem już sam zapis o ile mamy warsztat to sprawa prosta? Przynajmniej dopóki mówimy o tradycyjnych "europejskich" technikach grania i instrumentach.

 

Albo: wyglada dość niewinnie...

 

7d5098bb780392708b7c1ee563018706.jpg

o pedereckim to lepiej nie wspominac to co ma glowie

mysle ze Chopin mial w glowie krotki motyw ktory rozwijal, a i poprawki tez nanosil albo niszczyl czasami nuty

zreszta na poczatku chopin pisal proste rzeczy, kwestia trenningu pasji i cierpliwosci

trudno ocenic conmieli w glowie najwieksi

 

zgodzisz sie gdyby chopin nie byl tak zdolny matematycznie mialby problem z zapisywaniem pomyslow wlasnych albo pisalby duzo wolniej i byloby mniej kompozycji

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Nie zgodzę. To nie jest żadna wyjątkowa umiejetność.

Jeżeli uważasz ze fisis jako prowadzący w gis melodycznym to wyższa matematyka...cóż.

 

to zalezy w jakim tempie chopin pisal np etiude i czy wtedy byly gumki do olowka

jesli jedna etiude pisal jeden dzien to dla to kunszt takze matetyczny czy nawet kunszt szkicowania

pamietaj ze wtedy nie bylo tyle ksiazek teoretycznych co teraz nie mozna bylo miec sciagi

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Jeżeli uważasz ze fisis jako prowadzący w gis melodycznym to wyższa matematyka...cóż.

 

Możesz to lepiej wytłumaczyć co napisałeś ? Co to jest fisis , nuta , tonacja ? Nie musisz wspierać się żródłami :-)

Jakiej ściągi... o czym Ty piszesz...

 

Możesz to lepiej wytłumaczyć co napisałeś ? Co to jest fisis , nuta , tonacja ? Nie musisz wspierać się żródłami :-)

 

Nie odzywaj sie do mnie. Nie życzę sobie. Poproś kogoś innego. Podobno miałeś cos wspólnego z edukacją muzyczna. W co szczerze wątpię.

mialem nadzieje na brak konfliktow,

dawno nie pisalem nut ale podwojnych krzyzykow nie mozesz zawsze uzywac lub bemoli

wyszedlem z wprawy to przez te komputery

 

ja komponowalem od strzalu przez midi pozniej poprawki i przez to zapomnialem zasad, oni tego nie mieli

stad taka mieli wprawe

 

Magnepan nie prowokuj

zakopcie topor to nie polityka

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Ale jaja , Łukasik to ty spróbuj wyjasnić co to jest fisis bo ELYTA czuje się obrażona.

 

dawno nie pisalem nut ale podwojnych krzyzykow nie mozesz zawsze uzywac lub bemoli -

 

dokładnie tak , ale on tego NIE WIE. Wygląda mi na grafomana od pieciolinii i taktów.

Ale jaja , Łukasik to ty spróbuj wyjasnić co to jest fisis bo ELYTA czuje się obrażona.

 

dawno nie pisalem nut ale podwojnych krzyzykow nie mozesz zawsze uzywac lub bemoli -

 

dokładnie tak , ale on tego NIE WIE.

 

on wie duzo wiecej na temat zasad notacji niz ja

ja skonczylem szkole 20 lat temu i rzadko korzystam z nut

juz wiele zapomnialem

 

chyba wroce do ksiazek

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

dokładnie tak , ale on tego NIE WIE. Wygląda mi na grafomana od pieciolinii i taktów.

 

Dostałeś po uszach od kilku osób za wypisywanie totalnych bredni i zgrywanie znawcę, to przylazłeś psuć kolejny wątek i wytykać komuś braki w znajomości zapisu nutowego?

Uszanuj chociaż wątek Lukasiaka "ekspercie od nowatorstwa w operze".

Magnepan znasz nuty to spisz mi moja wariacje preludium op.28 no.4

ktos sie nawet pytal z pianistow bo chcial to pograc

szczerze mowie ze ja nie umiem bo nie mam cierpliwosci

 

patrze na oryginaly to oni pisali to szerzej niz wydrukowali

to mieli troche latwiej

 

teraz to jest 3 x wezsze

6603757.jpg

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

mialem nadzieje na brak konfliktow,

dawno nie pisalem nut ale podwojnych krzyzykow nie mozesz zawsze uzywac lub bemoli

wyszedlem z wprawy to przez te komputery

 

 

Podwójnych krzyżyków czy bemoli używa sie nie wtedy kiedy sie komuś podoba tylko wtedy kiedy jest konieczność wynikająca z zasad muzyki. I tylko wtedy. I niewłaściwe użycie bądź nieużycie tam gdzie trzeba jest błędem.

Tego uczą w szkołach. Tak samo jak marsza nie pisze sie w 3/4 a prowadzącym w gis melodycznym jest fisis i tylko fisis.

Podwójnych krzyżyków czy bemoli używa sie nie wtedy kiedy sie komuś podoba tylko wtedy kiedy jest konieczność wynikająca z zasad muzyki. I tylko wtedy. I niewłaściwe użycie bądź nieużycie tam gdzie trzeba jest błędem.

Tego uczą w szkołach.

 

no dobrze ale dokladnie napisz kiedy mozna a kiedy nie, przeciez sa tez kasowniki ktore mozna zastosowac

u Chopina bardzo wiele podwojnych poniewaz mial skplikowana harmonie modulacje i czeste modulacje

nie mowiac ze zmienial tonacje w czasie trwania utworu

 

musial by zmieniac tonacje przy kluczu co kilka taktow

 

tzw dzwieki obce po za tonacja

 

tzw kadencja chopinowska ....

 

prostybprzyklad na obrazku tonacja ges-dur

 

moglby prosciej np b-dur

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Kup na alle Zasady Muzyki Wesolowskiego to sie dowiesz.

 

czyli dlatego ze jak piszesz w skali melodycznej gis to nie ma prawa byc g a fizis to praktycznie G ale teoretycznie nie:)

mam stos ksiazek

jestes troche nerwowy Maki

 

kto pamieta gamy :)

 

melodyczna, dorycka, harmoniczna :)

 

wiesz Magnepan ze znaki maja zastosowanie do caleg taktu

 

a nie tylko do jednej nuty :)

 

zawsze mnie to mylilo przy czytaniu Chopina

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

swietny przy przyklad ciekawego zapisu, przednutki, kadencje, triole, kwintole, sekstole septymole ktore Chopin czest uzywal np w Nocturnach

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dokładnie tak jak piszesz. W g-moll jest fis, a gis-moll - fisis. Bo takie są zasady.

Nie ma sensu taka wymiana zdań w necie, słuchajmy lepiej muzy.

Pozdrawiam

 

tlumaczylem tylko Magnepanowi bo chcial, uwazam ze to ciekawy temat

nie musisz sie unosic chciaz czasem ciezko wytrzymac jak trolle denerwuja

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Dostałeś po uszach od kilku osób za wypisywanie totalnych bredni i zgrywanie znawcę, to przylazłeś psuć kolejny wątek i wytykać komuś braki w znajomości zapisu nutowego?

Uszanuj chociaż wątek Lukasiaka "ekspercie od nowatorstwa w operze".

 

Niewbie , znowu zaczynasz obrazać i prowokować. Jesteś nieukiem i p...........bez sensu.Jak masz coś do powiedzenia z sensem to pisz a nie

zaczynac kolejną wojenkę w nowym wątku .To jest typowe dla was , jak brakuje argumentów albo trzeba coś wyjaśnić to natychmiast atak.....

 

Zapytałem co to jest fisis ? nuta czy nuty a może tonacja , a jesli już nuta to JAKA bo o takiej nie słyszałem.

Niewbie , znowu zaczynasz obrazać i prowokować. Jesteś nieukiem i p...........bez sensu.Jak masz coś do powiedzenia z sensem to pisz a nie

zaczynac kolejną wojenkę w nowym wątku .To jest typowe dla was , jak brakuje argumentów albo trzeba coś wyjaśnić to natychmiast atak.....

 

Zapytałem co to jest fisis ? nuta czy nuty a może tonacja , a jesli już nuta to JAKA bo o takiej nie słyszałem.

 

Nie. To ty zajrzałeś tu kiedy toczyła się dyskusja i zacząłeś drwić z Makiego, że "nie wie" i jest "grafomanem", co jest bzdurą. Gdybyś o coś tylko zapytał, to by było ok.

Fisis to podwyższony dźwięk f. Jeśli o tym nie słyszałeś, to po co się obnosisz że grałeś na skrzypcach i mnie nazywasz nieukiem a Makiego grafomanem? Co do argumentów to już sobie daruj. Ty ich przecież nie używasz w rozmowie.

 

Przepraszam Lukasiak. Mam alergię na tego trolla. To się więcej nie powtórzy :-)

W basie grasz osemki, prawa caly czas mija sie z lewa bo gra calkiem inne metrum np kwintole lub nonole ?

septole rozbieznosc rak rytmiczna tego na skrzypcasz nie poznasz albo w detych

ten Chopin mial stalowe nerwy

chyba dlatego zaczalem komponowac bo nie mialem talentu

 

 

wiesz co jest Newbieopera najtrudniejsze w komponowaniu?

to zeby ktos inny chcial cie wykonywac :)

po czym poznac ze ktos byl wielki

po tym ze nowi ludzie wciaz graja jego muzyke nie tylko sluchaja

ciekawe czy ktos bedzie gral covery Natalii Sikory kompozycje

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

to prawda Magnepan, ze nikt nie wie kto pisze z drugiej strony,

pisze tutaj bo Luxmanrulz mnie tam zbanowal

 

Najlepiej poznac snoba muzycznego, tym ze chwali sie iloscia plyt a muzykologa snoba po tym ze uznaje tylko Bacha lub Mozarta. Czlowiek ktory ma dystans do siebie i do swojej wiedzy nie krytykuje tu innych zeby pokazac swojaLuxmanrulz wiedz, ja tez mam tylko II stopien, no i co z tego, nie jestem znawca muzyki ani teoretykiem jak Luxmanrulz, ale ja utwory Bacha, Mozarta, Chopina, Debussiego czy nawet Brzozowskiego gralem, czy Beethovena, ale poco mialbym byc muzykologiem, pianista jesli potrafilem tworzyc wlasne utwory z ktorych moglem sie sie utrzymac, nie ma ludzi ktorzy wiedza wszystko, to jest pusta niepotrzebna wiedza, gdyby Chopin byl teoretykiem i muzykologiem nic by nie skomponowal, potyczki na wiedze to nonense

pisze tutaj zeby sie ksztalcic i uczyc, kazdy z nas robi cos innego,muczmy sie od siebie i czerpy wiedze,

najbardziej mnie rozbawili kiedys ludzie ktorzy siedzieli w bohema jazz i smiali sie co ten czlowiek nam zagra,

pozniej zamilkli, takze nigdy nie wiesz kogo spotkasz po drugiej stronie,ja pajacuje biora mnie za nieuka dopoki nie siade do fortepianu,

 

po czym poznac fachowca ? po tym ze sie nie chwali i jest skromny

Anne Jopek poznalem w hotelu i chciala kupic moja plyte, dostala w prezencie, inna sprawa swietna laska

 

wyjasnijmy sprawe do konca wrocmy do szkoly raz jeszcze oraz zajompy topor wojenny na zawsze

houk

 

Każdy utwór muzyczny składa się z dźwięków należących zazwyczaj do jakiejś skali. Diatonika i chromatyka to takie określenia, które najczęściej są używane do opisania użytej w utworze zasady doboru dźwięków. W przypadku diatoniki chodzi o to, że użyto jedynie dźwięki należące do danej skali, np. gamy G-dur. Chromatyka dotyczy sytuacji, w której oprócz dźwięków należących do danej gamy stosowane są także podwyższenia lub obniżenia dźwięków gamowłaściwych.

Często możemy spotkać się również ze sformułowaniem szereg diatoniczny. Jest to uporządkowany ciąg kolejnych dźwięków, który należy do danej skali. Dla gamy C-dur będą to dźwięki c - d - e - f - g - a - h, czyli białe klawisze na klawiaturze pianina (akurat ten szereg dźwięków nazywany jest również szeregiem naturalnym). W związku z tym, jeśli w melodii używamy jedynie tych dźwięków to możemy ją nazwać melodią diatoniczną. Jak łatwo ją poznać? Jeśli przy kluczu mamy już wszystkie znaki wynikające z tonacji utworu, to w przebiegu zapisu melodii nie pojawiają się żadne dodatkowe krzyżyki, bemole czy kasowniki. Przykładami są np. “Wlazł kotem na płotek” lub “Sto lat”.

Co ciekawe dźwięki szeregu diatonicznego można uzyskać tworząc szereg kolejnych kwint czystych. Dla gamy C-dur ten szereg kwint zaczyna się od dźwięku F i wygląda następująco:

 

F - C - G - D - A - E - H

krzyzyki.png

 

 

podwojne_krzyzyki.png

 

 

2. podwójny krzyżyk - podwyższenie dźwięku o dwa półtony. Do nazwy dźwięku bazowego dodaje się końcówkę “isis”.

 

4. podwójny bemol - obniżenie dźwięku o 2 półtony. Do nazwy dźwięku bazowego dodaje się końcówkę “eses”, z drobnym odstępstwem: a - asas. Natomiast w przypadku h - prawidłowa nazwa to heses!

 

5. kasownik - to znak, który używa się kiedy chcemy pozbyć się użytego wcześniej któregoś z powyżej opisanych znaków. Dlaczego jest potrzebny? Po pierwsze dlatego, że czasem dźwiękiem gamowłaściwym jest właśnie dźwięk, opisany jako nuta z bemolem czy krzyżykiem, więc w przypadku gamy krzyżykowej obniżenie np. dźwięku fis uzyskuje się poprzez zastosowanie kasownika, natomiast dźwięki “bemolowe” podwyższa się poprzez użycie kasownika. Po drugie użyty przed nutą znak chromatyczny działa przez cały takt,a czasem w jednym takcie chcemy również zredukować działanie krzyżyka czy bemola.

 

 

kasowniki.png

 

zaczelismy od skoplikowanego zapisu nutowego skonczylismy na podstawach

houk

 

e79bf095b05856ca40d875ac025736c1.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

Oj, bo się obrażę!!!! ;-) ;-) ;-)

 

 

gorzej jakby czytal to Chicago na szczescie on do nut nie zaglada tu raczej tez nie

mialbym wiesz...

krytyk muzyczny jest jak ksiadz ktory uczy o kontaktach damsko-meskich

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.