Skocz do zawartości
IGNORED

Podłączenie kolumn głośnikowych


Whiplash

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

 

Mam do was pytanie w jaki sposób najlepiej podłaczyć kolumny z terminalami BI-wire/Bi-amp pojedynczym kablem.

 

1. Czy zostawiajac zwory i lączac kable do górnych zacisków tak aby zminimalizowac znieksztalcenia zworki. Wrazliwa na znieksztalcenia średnica i wysokie otrzymaja sygnal bezposrednio z kabla a bas za posrednictwem zwory?

2. Czy moze do dolnych poniewaz sekcja basowa potrzebuje najwiecej pradu i lepiej aby otrzymywala go prosto z kabla?

3. Czy tez ostatnia mozliwość to odizolowanie kabla w dwóch miejscach, usuniecie zworek i przeciagniecie kabla przez oba terminale?

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

Najlepiej wg punktu 3. Wcześniej nawet o czymś takim nie pomyślałem - a bardzo dobre.

 

Z dwóch pierwszych zdecydowanie pkt 1 - położenie jakości wysokich wpływa drastycznie na cały odbiór. Blaszki są ograniczeniem.

Bo zworki mając duży przekrój nie będą powodem zmartwień wspomnianych w punkcie 2.

Sam polecam "jakieś" kable na dół a na górę - w zależności od klasy tweetera czy oczekiwań

słuchacza - bezinwestycyjne miedziane kable solid 0,5 mm średnicy.

U mnie poprawiły parę aspektów brzmienia na szmacianej kopułce, a słucham naprawdę

różnej muzyki - od Haendla i Purcella po Stevie Ray Vaughana czy Prince'a.

Eksperyment jest budżetowy - w granicach 10 zł.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Cześć.

 

Mam do was pytanie w jaki sposób najlepiej podłaczyć kolumny z terminalami BI-wire/Bi-amp pojedynczym kablem.

 

1. Czy zostawiajac zwory i lączac kable do górnych zacisków tak aby zminimalizowac znieksztalcenia zworki. Wrazliwa na znieksztalcenia średnica i wysokie otrzymaja sygnal bezposrednio z kabla a bas za posrednictwem zwory?

2. Czy moze do dolnych poniewaz sekcja basowa potrzebuje najwiecej pradu i lepiej aby otrzymywala go prosto z kabla?

3. Czy tez ostatnia mozliwość to odizolowanie kabla w dwóch miejscach, usuniecie zworek i przeciagniecie kabla przez oba terminale?

Dzisiaj wykonałem opcję nr 3 i jest ok. A miałem problem z blachami. Oryginalne były zbyt duże i czasami ginął mi dźwięk. Miałem założyć 4 kable albo inne zworki, ale właśnie odpuściłem. Jedyny kłopot to przeciągnięcie 4mm plecionki, ale jakoś poszło. Zaraz zabieram się za drugą kolumnę. A propos - jaki jest sens uziemiania kolumny? - mam 5 terminal do tego.

Tannoy?

Firmowy patent żeby było "bardziej audiofilsko" :-)

Innymi słowy, by złapać klienta na coś, czego nie robią inni i by z tego powodu czuł się wyróżniony.

Jakby nie robić, trzeba wyeliminować blaszki. Profesjonalniej byłoby zrobić zwory z kabla głośnikowego, z którego korzystasz.

Sprawdź nasze wyprzedaże, zapytaj o rabaty dla forumowiczów. 

https://sklep.rms.pl/wyprzedaz-promocje

Ale "full wypas" to zworki z przełożonych odcinków drutu grubego ok. 2 mm;

najlepiej mocno srebrzonego i polerowanego.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Tannoy?

Firmowy patent żeby było "bardziej audiofilsko" :-)

Innymi słowy, by złapać klienta na coś, czego nie robią inni i by z tego powodu czuł się wyróżniony.

Precision 6.2. A tak a propos - jak zobaczyłem jak wygląda okablowanie od środka w tej przecież nienajtańszej kolumnie, to wszystkie deliberacje na temat kabli to strata czasu.

Niestety ale 3 opcja jest dosc problematycza. Mianowicie po odizolowaniu wiekszej ilosci kabla zaczyna on bardzo sie rozwarstwiac a jeszcze w jbl miedzy terminalami jest taki prog. Nie wyglada mi to najlepiej.. Robienie zwory z kabla to tez wypadalo by kupic banany bo dwa kable 2.5 (zwora+zasilajacy) nie wejda mi w dziurke terminala..

 

Ciekawa kwestia, czy owe blaszki sa z tego samego materialu co terminale? Bo jesli tak to wymiana ich nie ma sensu. Na chlopski rozum to skoro one tak bardzo degraduja dzwiek to producenci kolumn sami sobie psuja kolumny? Sa kolumny za ciezkie pieniadze i tez maja blaszki np dali epicon.

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

Niestety ale 3 opcja jest dosc problematycza. Mianowicie po odizolowaniu wiekszej ilosci kabla zaczyna on bardzo sie rozwarstwiac a jeszcze w jbl miedzy terminalami jest taki prog. Nie wyglada mi to najlepiej.. Robienie zwory z kabla to tez wypadalo by kupic banany bo dwa kable 2.5 (zwora+zasilajacy) nie wejda mi w dziurke terminala..

 

Ciekawa kwestia, czy owe blaszki sa z tego samego materialu co terminale? Bo jesli tak to wymiana ich nie ma sensu. Na chlopski rozum to skoro one tak bardzo degraduja dzwiek to producenci kolumn sami sobie psuja kolumny? Sa kolumny za ciezkie pieniadze i tez maja blaszki np dali epicon.

 

Nie używaj logiki, bo w tym wypadku nie działa. Zrób najprostsze zwory i sprawdź.

Sprawdź nasze wyprzedaże, zapytaj o rabaty dla forumowiczów. 

https://sklep.rms.pl/wyprzedaz-promocje

Zrobilem tak jak sugeruje dyrektor Dali - podlaczyłem na krzyż. + do górnych, - do dolnych. Zamiast faworyzowac jeden z zakresów, otrzymujemy przyzwoite całe pasmo, gra to wg. mnie bardzo dobrze.

 

Zrobilem tak jak sugeruje dyrektor Dali - podlaczyłem na krzyż. + do górnych, - do dolnych. Zamiast faworyzowac jeden z zakresów, otrzymujemy przyzwoite całe pasmo, gra to wg. mnie bardzo dobrze.

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

Ciekawa kwestia, czy owe blaszki sa z tego samego materialu co terminale? Bo jesli tak to wymiana ich nie ma sensu. Na chlopski rozum to skoro one tak bardzo degraduja dzwiek to producenci kolumn sami sobie psuja kolumny? Sa kolumny za ciezkie pieniadze i tez maja blaszki np dali epicon.

Zgadzam się. Jestem z tych słyszących, dbających o szczegóły, ale bez przesady.

 

To jest dzielenie włosa na czworo. Zworki muszą dobrze przewodzić prąd. Jeśli producent dodaje takie, które mają z tym problem, to znaczy że sam sobie strzela w stopę. Kolumny za np. 10k i byle jakie zworki degradujące dźwięk. To się niestety Panowie kupy nie trzyma. Ciemność widzę. ;)

Precision 6.2. A tak a propos - jak zobaczyłem jak wygląda okablowanie od środka w tej przecież nienajtańszej kolumnie, to wszystkie deliberacje na temat kabli to strata czasu.

Tu akurat księgowy się kłania. To co trudno zobaczyć, może być tanie. Takie jest życie niestety.

Kwestia zworek jest częścią tematu: zwrotnica na PCB czy P to P.

Jak ktoś jest wrażliwy na barwę i atak dźwięku wybiera P to P,

jeśli nie jest, to naprawdę wszystko jedno, co sobie wykombinuje.

Bez względu jednak na wrażliwość najmniej psujemy podłączając

kable do zacisków górnych terminala. Jak nie słychać różnicy, to

jest kilka przyczyn leżących też i poza "klientem" - słabe kable

zarówno głośnikowe, jak IC, mało przejrzysty wzmacniacz itp...

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

  • 2 tygodnie później...

A jak do tego ma sie opcja podlaczenia w bi wire? Wtedy kazda sekcja dostaje prad bezposrednio z kabla. Nie faworyzujemy wtedy zadnej sekcji a podajemy rowmy sygnal na obie.

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

Ma sens tylko wtedy, gdy kable są różne.

Na niskie potrzeba większego przekroju, na górę jednorodności i małej średnicy.

Ale i tak decyduje to, czy usłyszy różnicę oraz oczekiwania "pacjenta" ;-))

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Nie wiem czy dwa rozne kable to dobry pomysl. Dlaczego niby góra potrzebuje malej srednicy? Jak mamy jeden kabel to gora plynie po 2.5mm i nic jej sie nie dzieje ;)

 

Wracajac do single wire. Mowiles kiedys ze pasmo basowe nie nie jest "psute" przez zworke, cierpia tylko wysokie tony dlatego sugerujesz podlaczanie do gornych terminali. Tymczasem jak podlaczalem kable do gornych terminali to siadal lekko bas. Test robilem na tym samym utworze, posluchalem troche - pauza, przepiecie kabli i play, roznice sa slyszalne. Przy gornych otwarta srednica i gora, slabszy bas, przy dolnych mocniejszy dól ale przytlumiona reszta.

 

Tak jeszcze myslalem o tym podlaczeniu krzyzowym wg. szefa Dali. Nie jestem elektrykiem ale przeciez prad plynie po kablu + wiec co nam da wpiecie minusa np. w dolny terminal skoro prad i tak poplynie do + ktory mamy wpiety do górnych (lub dolnych) terminali?

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

Spróbuj wypiąć "-" i sprawdź, czy prąd popłynie :-)

 

Już wcześniej pisałem, że w tanich kolumnach podwójny terminal to bzdura i najlepszym sposobem naprawy tej chorej sytuacji jest polutowanie odpowiednich zacisków od strony wewnętrznej krótkim przewodem o dużym przekroju.

 

(Tanie kolumny to takie, dla których nie jest opłacalny biamping, czyli poniżej kilkunastu tysi.)

Tak, jak pisze porlick - tanie kolumny to również tanizna w podzespołach, bo nie ma ŻADNEGO realnego powodu do osłabienia basu

przy zmianie oporności rzędu 0,02 Ohma ( więcej być nie powinno ) przy wykorzystaniu zworek i drugiej pary zacisków.

 

Co do innych rodzajów kabli, to moje doświadczenia są takie:

z wiązkami wewnętrznymi "z komputera" łączącymi

poszczególne moduły wzmacniacza dźwięk był tragiczny.

Po wlutowaniu w tor audio zamiast nich solidu 0,5 mm

jest to dźwięk innej klasy - otwarty, analityczny, dźwięczny i jak potrzeba agresywny.

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Zgadzam sie. Terminale bi wire w tanich kolumnach to pomylka. Powinien byc jeden terminal i po klopocie. Ja nie chce rozkrecac kolumny i ja lutowac od srodka jeszcze na gwarancji.

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

Tak zrobiłem z tydzień temu, ale znaczącej poprawy nie zauważyłem. Może rzeczywiście przybyło wysokich tonów, ale tego i tak był lekki nadmiar. Choć całe "doświadczenie" może być obarczone lekkim błędem, bo prawie jednocześnie zmieniłem lampy. Się wygrzeją to zobaczymy.

Kupić to bym nie kupił dodatkowych kabli, za sknerowaty jestem, a że miałem to podłączyłem z ciekawości. Tak jak mówiłem zmian (słyszalnych dla mnie) nie stwierdzono.

Allmr ale bi wire wlasnie najbardziej wplywa na wysokie tony bo likwidujemy wtedy zwore - sygnal do terminali HF dociera bezposrednio z kabla, to samo w przypadku basu.

Zaraz powiecie ze mozna zastapic zworke kablem, ok mozna ale to sa koszta bo trzeba kupic widelki lub banany aby to wszystko polaczyc. Probowalem golymi kablami i 2x kabel 2.5 mm nie da rady wcisnac w terminal kolumnowy(jeden zasilajacy drugi laczacy sekcje). Takze koszty i dodatkowy element w torze sygnalu. Jak kolumny maja blisko siebie terminale i na tej samej wysokosci to jeszcze mozna odizolowac wiecej kabla i przeciagnac przez oba ale wtedy tez ten kabel bedzie sie rozwarstwial.

 

Chyba jednak sposob szefa Dali czyli podlaczenie krzyżowe jest najlepszym kompromisem. Wybierajac terminale HF lub LF swiadomie psujemy jeden z zakresów albo bas albo sopran a tak to mamy rowny sygnal podany na obie sekcje.

Marantz PM6007, Marantz CD6007, Sony UBP-X700, Dali Oberon 7, QED Performance RCA, QED XT25

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.