Skocz do zawartości
IGNORED

Jaka jest idealna charakterystyka przenoszenia kolumny ?


daris666

Rekomendowane odpowiedzi

Czy jest coś takiego jak idealna charakterystyka przenoszenia częstotliwości kolumny ?

 

Czy ma to być linia prosta ? Czy nie jest to regułą.

 

W załączniku charakterystyki :

- VIENNA ACOUSTICS Haydn Grand SE - bardzo nierówna

- Akkus Monolith F1 - sporo równiejsza

 

Pozdrawiam

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Gość kizol666

(Konto usunięte)

Widzę że Vienna Acoustics w większości mają podobną charakterystykę, więc jak widać od początku wiąże się to z tym że ta firma celowo robi tak zwrotnice aby nadać zestawowi firmowy charakter brzmienia. No i potem jest taki efekt jak w gitarach Martina, albo się je kocha albo nienawidzi. Mnie to brzmienie Martina nie odpowiadało a po drugie nie można było wybrać konkretnej sztuki z danego modelu ponieważ wszystkie grały identycznie (stosują kompozyt w podstrunnicach i nie tylko żeby nadać firmowe powtarzalne brzmienie). Są też tacy ludzie którzy grają tylko na Martinach, kto co lubi. Myślę że z tymi kolumnami jest podobnie, albo się je kocha albo nienawidzi :)

cyt. z recenzji vienna haydn: "Podobnie jak inni uczestnicy testu, wiedeńskie kolumienki też mają na swój sposób pofalowaną charakterystykę przenoszenia. Pomimo, że dźwięk nie pozbawiony jest podbarwień to ogólne wrażenie jest przyjazne i nie powinno przysparzać szczególnie nieprzyjemnych doznań. Przy dłuższym i bardziej wnikliwym słuchaniu, odnosi się wrażenie, że zestawy posiadają szereg drobnych nierównomierności na charakterystyce."

Charakterystyka pasma przenoszenia kolumn zależy też od charakterystyki fazowej. Jeżeli nie mamy idealnego zgrania fazowego (jeszcze takiego nie widziałem/słyszałem :) .) Linia prosta jest nie możliwa do uzyskania w praktyce

B&W CM10 S2 też dość nierówna. Myślisz, że modelują dźwięk tak jak robią to konstruktorzy np. wzmacniaczy ? I czy płaska charakterystyka gra zawsze neutralnie ?

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Wystarczy prześledzić charakterystyki glośników i opis brzmienia zamieszczonego w stereophilu, porównać pomiary w komorze "bezechowej" i pokoju odsłuchowym recenzentow. Zmiany są olbrzymie. Jedne z najbarziej liniowych przebiegów SPL maja Snelle.Były pierwowzorami Audio Note i zawsze cieszyły się renomą. Pamiętać należy, że brzmienie i linowy przebieg SPL mozna kształtować różnymi modelami zwrotnic Linkwitz-Riley, Butterworth, Bessel i zboczami filtrów. Pomimo uzyskania liniowej charakterystyki w każdym przypadku będą brzmieć różnie. Wyjaśnia to cześciowo na swojej stronie Troels Gravesen.

W ubiegłym roku w Audio były KEF Reference- moały bardzo liniową charakterystykę. Prawie tak li liniową, jak Tonsil Excellence fro t sprzed nastu lat. O ile Kef-y były rzeczywiście wzorcowe, to Tonsile wypadły, o ile dobrze pamiętam, dość "nijako".

Cytowany stereophile zamieszcza choćby pomiary Lipinskiego czy SF Amati Futura;

trudno im odmówić liniowości, ale większość producentów podrasowuje brzmienie i tyle.

W gronie tzw. audiofilów obciachem jest używanie korektorów graficznych, loudnessów,

regulatorów barwy czy procesorów, a puszczenie sygnału przez takie wynalazki jak

kolumny z 15 dB "konturem" uchodzą na sucho ;-)))

Wyobraźcie sobie w studio użycie np. niektórych modeli B&W i efekt słuchania później nagrań

miksowanych na tych kolumnach....

Powinno być liniowo od 40 Hz do 40 kHz ;-) oczywiście żartuję, ale

Bez rezonansów

Żadnych szpilek

Bez sztucznego wypełniania dołów na charakterystyce;

szczególnie chodzi mi o zakres 2 - 6 kHz

Gładko opadające OBA skraje mierzonego pasma.

Ale to tylko MOJE zdanie...

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Gość kizol666

(Konto usunięte)

ale większość producentów podrasowuje brzmienie i tyle.

Podsumowując myślisz że takie kolumny jak np. wspomniane przez daris666 Vienna są skrojone na miarę pod daną grupę odbiorców?

Czy jest coś takiego jak idealna charakterystyka przenoszenia częstotliwości kolumny ?

 

Czy ma to być linia prosta ?

 

Tak być powinno.

A to czy autorowi projektu jak i kupującemu się tak podoba, to już inna sprawa.

Dlatego mamy tyle różnych projektów, od płaskich charakterystyk jak stół aż po góry i doliny, i każde znajdą swego amatora, bo każdy ma inny słuch.

Podsumowując myślisz że takie kolumny jak np. wspomniane przez daris666 Vienna są skrojone na miarę pod daną grupę odbiorców?

 

Oczywiście że tak. Kolumny z 'płaska" charakterystyką najbardziej lubią ci,którzy najpierw przeglądają wykresy a potem słuchają.

Gość kizol666

(Konto usunięte)

Kolumny z 'płaska" charakterystyką najbardziej lubią ci,którzy najpierw przeglądają wykresy a potem słuchają.

Myślisz że wszyscy którzy mają kolumny z płaskim wykresem kupili je dlatego że myślą że w takim wypadku grają najlepiej?

Śp John Dunlavy twierdził, że tylko rzetelnie zaprojektowane kolumny zagrają wiernie. Sam był określany perfekcjonistą charakterystyki częstotliwościowo- fazowej. Mówił, że nie będzie dorabiał idei do garbów charakterystyki źle zaprojektowanej kolumny, jak robią to ci, którzy nie potrafią zrobić tego jak należy.

Śp John Dunlavy twierdził, że tylko rzetelnie zaprojektowane kolumny zagrają wiernie. Sam był określany perfekcjonistą charakterystyki częstotliwościowo- fazowej. Mówił, że nie będzie dorabiał idei do garbów charakterystyki źle zaprojektowanej kolumny, jak robią to ci, którzy nie potrafią zrobić tego jak należy.

 

Ok ale w jakim przypadku mówimy już o zle zaprojektowanej kolumnie ? Jest jakaś granica "załamań" wykresu która już do tego kwalifikuje konstrukcję ?

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Gość kizol666

(Konto usunięte)

Ok ale w jakim przypadku mówimy już o zle zaprojektowanej kolumnie ?

W tym przypadku możesz być tego pewien a granicy nie znam :) i widzę że konstruktor altus 380 też nie zna :)

Ale jak to powiada hi_aro "Kolumny z 'płaska" charakterystyką najbardziej lubią ci,którzy najpierw przeglądają wykresy a potem słuchają."

Gość kizol666

(Konto usunięte)

A grają tragicznie. I dlatego nie można kierować się tylko tym co na papierze, sprawdzić kwit trzeba bo może okazać się że nie warto sobie niektórymi zestawami zawracać głowy.

Proponuje glosnik idealnie plaski postawic w typowym pokoiku i zmierzyc go w miejscu odsluchu (bez korekcji pomieszczenia). To tyle jesli o plaskosc chodzi.

No ale w miare rowna, powiedzmy +/-3dB to jakis sensowny punkt odniesienia i do tego nalezy dazyc. Co by nie bylo spl to jeszcze nie wszystko. Jest jeszcze faza, impedancja, wodospad, DF, no i znieksztalcenia.

Gość kizol666

(Konto usunięte)

Proponuje glosnik idealnie plaski postawic w typowym pokoiku i zmierzyc go w miejscu odsluchu (bez korekcji pomieszczenia)

Zgadzam się, to gdzie słuchamy ma ogromne znaczenie ale jak są góry i doliny to w takim nie idealnym pokoiku będzie jeszcze gorzej. Bo lepiej raczej bardziej liniowa się nie zrobi. Chyba że źle myślę?

Dunlawy uważał, że jeśli kolumna dobrze wypadnie w pomiarach, to ma też szansę na brzmienie wierne orygiałowi. Jeśli w laboratorium nie jest dobrze, w odsłuchach też będzie źle. Innymi słowy, zawsze można schrzanić, lecz jak mamy na starcie produkt jest doskonały, na koniec schrzanimy go mniej;-)

Dlatego tak konstruował swoje kolumny, by charakterystyka częstotliwości była bardzo wygładzona, impuls wręcz doskonale spójny, a w pionie i poziomie dźwięk nie zmieniał się wraz z kątem odsłuchu ( kol. symetryczna: od góry N,Ś,W,Ś,N)

Pozwolę sobie wrzucić jako ciekawostkę taką zbiorówkę, którą znalazłem pewnego czasu w sieci.

Kwintesencja HiEndu :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-32982-0-56785000-1453612720_thumb.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dunlawy uważał, że jeśli kolumna dobrze wypadnie w pomiarach, to ma też szansę na brzmienie wierne orygiałowi. Jeśli w laboratorium nie jest dobrze, w odsłuchach też będzie źle. Innymi słowy, zawsze można schrzanić, lecz jak mamy na starcie produkt jest doskonały, na koniec schrzanimy go mniej;-)

Dlatego tak konstruował swoje kolumny, by charakterystyka częstotliwości była bardzo wygładzona, impuls wręcz doskonale spójny, a w pionie i poziomie dźwięk nie zmieniał się wraz z kątem odsłuchu ( kol. symetryczna: od góry N,Ś,W,Ś,N)

 

ale jednocześnie słuchał, Troels na swojej stronie podaje jak doskonale wypadły w pomiarze głośniki trójdrożne przy np. zwrotnicy 1 rzędu z częstotliwościami podziału przykładowo w punkcie A i B i jak fatalnie brzmiały (jak z Tonsilami) przekonstruowanie zwrotnicy na podział C i D lub 2/3 rząd i podziałem E i F dało też płaską charakterystykę i dobry dzwięk. Niema reguły. Nie tylko więc o płaski SPL tu chodzi. To nie jest tak proste jak się wydaje. Płaska charakterystyka w uproszczeniu sprawdzi się w dobrze zaadoptowanym i sporym pomieszczeniu odsłuchowym ze zredukowanymi rezonansami niskich częstotliwości..

Brak reverse nullu albo bardzo brzydkie sumowanie się w miejscu podziału może być gwarantem spapranej roboty. (?) Zresztą nie trzeba sumować,same zbocza dwóch filtrowanych głośników na oko zasugerują czy coś z tego będzie.

 

Chyba zgranie fazowe i takie coś jak subiektywna równowaga tonalna stanowi o poprawności i w końcu przyjemności odsłuchu.

O przyjemności odsłuchu jak widać z pomiarów stanowi głównie samopoczucie kupującego.

Zegarki po 100 000 $ też nie wszystkie są dokładne; nie po to się je kupuje...

Gdyby było inaczej, wszyscy kupowaliby AP, SF, Ushera czy Lipinskiego, a niektóre wyroby

takich firm, jak B&W czy Paradygm dawno byłyby tylko w archiwach audio...

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Ok mam jeszcze jedno pytanie. Często producenci kolumn produkują podstawki i podłogowe z dokładnie takimi samymi głośnikami.

 

Czy takie kolumny, pomimo rożnego litrażu lecz takich samych głośników mają takie same charakterystyki ( prócz najniższych częstotliwości ) ?

 

Czy obudowa kolumny również wpływa na częstotliwości średnie i wysokie ?

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Projektując / oceniając kolumny w odniesieniu do FR jak w opisie Tematu. Powinno dążyć się do liniowości pasma - bez dwóch zdań i tematu do dyskusji być nie powinno :)

 

Z wielkim przymrużeniem Oka oglądałbym jednak pomiary zamieszczane w prasie :)

 

Wzmacniacze mają z reguły liniowe pasmo przetwarzania a jakimś cudem gra każdy inaczej :) Tak samo jest z kolumnami mogą mieć bardzo zbliżone pasmo przetwarzania a grać inaczej za sprawą szeregu innych aspektów.

 

Kolumny głośnikowe powinny być maksymalnie neutralne dla pasma przetwarzania ( nie mylić z indywidualnym charakterem brzmienia wynikających chociazby z zastosowanych głośników ), powinny wprowadzać jak najmniej własnych zniekształceń do nagrania i jak najmniej opóźniać wybrzmienia. I tu też moim zdaniem nie ma pola do dyskusji.

 

To kompozytor a później realizator jest odpowiedzialny za to jak ma wybrzmiewać dane pasmo w nagraniu z jakim nasileniem względem innego i jak długo ( szybko ma zaniknąć ). Dlatego też wszelkiego rodzaju loudnessy na zwrotnicach lub wzmacniaczach po prostu przekłamują oryginalność kompozycji. Jeśli chcemy słuchać swoje muzyki to zacznijmy ją komponować po swojemu :) Bo zmienianie Geniuszu wielkich kompozytorów to szaleństwo :)

 

Dywagacje o tym że niektóre pasma ludzkie ucho słyszy lepiej inne gorzej i powinno się je osłabiać i wzmacniacz w kolumnach jest także w złym kierunku idącą ideologią patrz wyżej :)

Na szczęście w studiach nagraniowych też pracują ludzie i też mają te same uszy :). słuchając miksu słyszą podobnie do Nas.

Zaczniemy się martwić jak muzykę będą komponować Roboty.

 

Ok mam jeszcze jedno pytanie. Często producenci kolumn produkują podstawki i podłogowe z dokładnie takimi samymi głośnikami.

 

Czy takie kolumny, pomimo rożnego litrażu lecz takich samych głośników mają takie same charakterystyki ( prócz najniższych częstotliwości ) ?

 

Czy obudowa kolumny również wpływa na częstotliwości średnie i wysokie ?

 

Teoretycznie Takie kolumny powinny się różnić tylko pasmem Basu ale w praktyce tak nie jest.

Przyjmując że filtracja w obu kolumnach jest bliźniacza.

Fale wewnątrz kolumny które mają swój wpływ na tylną stronę membrany midwooferów i to co wylatuje w ruki BR inaczej się układają w obudowie niskiej inaczej w wysokiej. Z tymi efektami pasożytniczymi się walczy wytłumieniem ale nie zawsze a szczególnie w kolumnach komercyjnych gdzie oszczędza się na wszystkim efekty walki są różne.

 

Druga sprawa to kompensacja pasma w może być różnie zrealizowana.

 

Bezpośredni wpływ na wyższe oktawy średnich i góry ma także dyfrakcja wynikająca z wymiarów i kształtu przedniej ścianki kolumny

Czyli obudowa ma wpływ na pasmo wysokich częstotliwości ( tych które generuje głośnik wysoko tonowy ) ?

Zero krzemu w torze, to grać nie może ?

Czy jest coś takiego jak idealna charakterystyka przenoszenia częstotliwości kolumny ?

 

Czy ma to być linia prosta ? Czy nie jest to regułą.

 

W załączniku charakterystyki :

- VIENNA ACOUSTICS Haydn Grand SE - bardzo nierówna

- Akkus Monolith F1 - sporo równiejsza

 

Pozdrawiam

 

Ideał może być zawsze tylko jeden. Wiec jeśli płaska to idealnie płaska.

 

Na pomiary w AudioVideo nie warto się powoływać. Musi jeszcze parę lat upłynąć nim naucza się rozumie c to co mierzą. Wychodzą im niemożliwe kreski w niektórych pomiarach, a przyjmują je za najwyższą wyrocznię.

 

Kiedyś podobnie wyglądały pomiary w Audio (bez Video). Oni to robią dłużej, więc doszli już do tego że nie każda kreska na wykresie znaczy tak samo.

 

Charakterystyka pasma przenoszenia kolumn zależy też od charakterystyki fazowej. Jeżeli nie mamy idealnego zgrania fazowego (jeszcze takiego nie widziałem/słyszałem :) .) Linia prosta jest nie możliwa do uzyskania w praktyce

 

Także jeżeli nie mamy pomiarowca, który wie w jaki sposób ustawić mikrofon i co uznać za pomiar opisujący prawidłowo rzeczywistość

 

Ok mam jeszcze jedno pytanie. Często producenci kolumn produkują podstawki i podłogowe z dokładnie takimi samymi głośnikami.

 

Czy takie kolumny, pomimo rożnego litrażu lecz takich samych głośników mają takie same charakterystyki ( prócz najniższych częstotliwości ) ?

 

Czy obudowa kolumny również wpływa na częstotliwości średnie i wysokie ?

 

Zależy od obudowy. Inne strojenie bass-reflexu inne jego wymiary wprowadzą inaczej rozłożone podbarwienia rezonansem rury. Wyjście z przodu a z tyłu pozwoli inne częstotliwości przesłonić. Wreszcie cos co jest rzadko poruszane. Ten sam głośnik w większej obudowie gra niżej, przenosi więcej częstotliwości niskich, które modulują częstotliwości średnie. Wielodrożność porównywanych rozwiązań kolumn też ma w takim porównywaniu znaczenie.

ignorowani: jaro_747; ayran

Nie zapominajcie, że często kolumna podstawkowa i podłogowa to DOKŁADNIE to samo, bo podłogowa ma tską samą pojemność "roboczą" oddzieloną wewnątrz obudowy.

Charakterystyka powinna być przede wszystkim dobrze zmierzona, a żeby móc miarodajnie porównywać charakterystyki, muszą one być zmierzone tak samo. Główny problem to odbicia w pomiarze (MLS i podobne) i wiarygodność pomiaru typowo od 300Hz w górę związana z czasem bramki. Dlatego pomiary z różnych źródeł mogą być używane np. do oceny zachowania na wyższym środku i górze, jednak w basach mamy wolną amerykankę.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.