Skocz do zawartości
IGNORED

Kopułka czy wstęga?


Seyv

Rekomendowane odpowiedzi

6 kanałowe DSP Behringera lub zamiennie 6 kanałowa zwrotnica analogowa i 6 końcówek mocy (kolumny 3 drożne).

 

Ja mam układ odtwarzacz z regulacją wyjścia, zwrotnica DSP lub zamiennie zwrotnica analogowa (aktywna oczywiście), końcówki mocy, głośniki (DIY). Moja opinia jest że pasywna zwrotnica to nie to. Ma strasznie dużo wad, ale wiele osób te wady lubi.

 

W poprzednim poście napisałes że zwrotnica i końcówki mocy kupiłes gotowe.

 

Behringer to pewnie DX2496, a końcówki mocy jakie?

Behringer to pewnie DX2496, a końcówki mocy jakie?

Końcówki mocy firmy Rotel.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

DCX2496 tak ma. A i jest przycisk COMPARE i skaczesz z jednego ustawienia na drugie

Mało tego robisz to z miejsca odsłuchu za pomocą laptopa. Przestrojenie, np. częstotliwości podziału, robi się płynnie w ciągu "sekundy". Zmiana rodzaju filtrowania (nachylenie i rodzaj zwrotnicy) natychmiastowa. Wyrównanie czasowe i fazowe też w ciągu pojedynczych sekund. Oczywiście można zaprogramować "presety" i skakać miedzy nimi. Wszystko to robimy nie ruszając się z miejsca odsłuchu czyli najoptymalniej jak tylko można.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Bardzo ergonomiczne rozwiązanie.

 

Końcówki mocy Rotela masz starsze np. RB-850 - 900 czy jakieś z najnowszej serii np. RB-15xx ?

 

Współczesne Rotele zintegrowane np. RA-10 czy 12 są moim zdaniem słabe, wyglądają jak najtańsza chińszczyzna.

Końcówki mocy Rotela masz starsze np. RB-850 - 900 czy jakieś z najnowszej serii np. RB-15xx ?

Klasa D. Nowe.

Obecnie pojawiają nowe ciekawe i niedrogie możliwości w dziedzinie końcówek.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

  • 1 miesiąc później...

Żeby mniej więcej uświadomić co potrafi przyzwoita osiemnastka (18w8645) która zresztą nie jest wcale najlepsza jeżeli chodzi o zejście basu wklejam pomiar który zrobiłem przed chwilą i wklejam zdjęcie ustawienia kolumn.

 

Który to dokładnie model Scan Speak'a i dlaczego nie zamieniłeś go jeszcze na nowocześniejszy przetwornik?

 

Ja osobiście dobieram tak wielkość obudowy żeby BR był strojony idealnie w rezonans głośnika lub lekko poniżej rezonansu. Wtedy głośnik ma najniższe zniekształcenia harmoniczne bo przy takim strojeniu wychylenie głośnika w rezonansie jest najmniejsze. Efekt jest taki że osiemnaska nie ma problemu z wprowadzeniem szyb w kredensie w drgania nie tracąc przy tym zupełnie na przejrzystości.

 

Jest jakiś wzór na obliczenie obudowy według tej zasady?

Witajcie, podepnę się pod temat, posiadam kolumny diy LT na szerokopasmowcu Hemp Acoustic bodajże 95db i wstędze Fountek Neo3.0 93db. Za zwrotnicę robi tylko kondensator 4,7uf u wstęgi i całościowo gra to bardzo fajnie, ale wyraźnie słyszę że jakością jednak wstęga odstaje od Hemp. Chciałbym zastosować jakieś lepsze wstęgi max do 1500zł o średnicy tego Founteka tak aby wlazły w obudowy tub, zalezy mi aby zwrotnica nadal została na jednym kondensatorze bez dodatkowych cewek czy oporników, hmm no właśnie za czym się rozglądać? jesteście wstanie mi doradzić? zdrówka

Który to dokładnie model Scan Speak'a i dlaczego nie zamieniłeś go jeszcze na nowocześniejszy przetwornik?

Nie za bardzo wiem co miałby mieć lepszego nowoczesny głośnik.

 

Jest jakiś wzór na obliczenie obudowy według tej zasady?

Obudowę obliczasz na Qc 0,55 a potem stroisz otwór w sam środek rezonansu albo lekko poniżej rezonansu.

Nie za bardzo wiem co miałby mieć lepszego nowoczesny głośnik.

 

Wyższe Qms, bo teraz większość producentów idzie w tym kierunku. Widoczny na zdjęciu wysokotonowy Wavecor też ma wysokie Qms.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Obudowę obliczasz na Qc 0,55 a potem stroisz otwór w sam środek rezonansu albo lekko poniżej rezonansu.

 

Dzięki

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wyższe Qms, bo teraz większość producentów idzie w tym kierunku. Widoczny na zdjęciu wysokotonowy Wavecor też ma wysokie Qms.

O żeby wszystko było takie proste. Głośnik ma wiele innych parametrów nie tylko Qms.

Lech36 powiedz mi, Behringera masz cały czas wpiętego w tor. Nie odczuwasz utraty jakości, szumów czy innych historii w porównaniu do tradycyjnej zwrotki. Rozważam zakup Behringera + kilka końcówek w klasie D celem eksperymentów i zabawy.

Aby uściślić nie oczekuję doznań hiendowych, wystarczy solidny dźwięk. Obecnie jestem na etapie, nie szukania dziury w całym tylko słuchania muzyki, więc nie ma dla mnie znaczenia co będzie napisane na obudowie. W zasadzie obudowy może nie być.

Lech36 powiedz mi, Behringera masz cały czas wpiętego w tor. Nie odczuwasz utraty jakości, szumów czy innych historii w porównaniu do tradycyjnej zwrotki. Rozważam zakup Behringera

To jest zwrotnica więc jest niezbędna w torze. Czasem jak mam wątpliwości co do tej utraty jakości to wpinam w tor analogowego CX3400 żeby porównać. Utraty jakości nie zauważyłem. Robiłem kiedyś na cyfrowym magnetofonie seryjne kopie po analogu. Wykonałem 5 kopii i też w prawidłowo przeprowadzonym teście porównawczym nie odnotowałem słyszalnej różnicy w stosunku do oryginału (podobno słychać dopiero po 10 kopii), ale oczywiście psychologiczne oddziaływanie tej dodatkowej konwersji AD jest znane i może wpływać na postrzeganie dźwięku dlatego kupiłem CX-a żeby móc to weryfikować.

Szumy: ja słyszę tylko do 0,5 m do kolumny. Z miejsca odsłuchu nie słychać nic, tzn. ja nie słyszę szumu. Szacunkowy pomiar (dokładnego nie robiłem) szumu i zakłóceń wykazał wartość <-90 dB. Mierzyłem pasma obu zwrotnic i DCX miał przy spadku na końcach -3,0 dB od 5Hz - 45 kHz, a przy -0,5 dB od 14 Hz - 32 kHz. CX odpowiednio 5 Hz - 53 kHz i 10 Hz - 24 kHz.

DCX można w zasadzie porównać do przyrządu pomiarowego. Tam jak wyświetlacz pokaże częstotliwość podziału np. 304 Hz to jest to dokładnie tyle ile pisze i spadki dla np. filtru typu L-R są dokładnie -6,0 dB dla tej częstotliwości. Idealnie w stosunku do teorii zachowane charakterystyki opadania. Jak wyświetlacz pokazuje 24 dB/okt to dokładnie tyle jest. Zwrotnica analogowa (CX) nie jest tak precyzyjna bo ma oddzielne regulacje dla lewego i prawego kanału. Musi być ustawiona przyrządami jeżeli zależy nam na dużej precyzji, ale i tak jest bardzo dokładna bo wykorzystano w niej system przeciwfazowego kształtowania charakterystyki filtra górnoprzepustowego z charakterystyki filtra dolnoprzepustowego. W torze jednego kanału są tylko dwa filtry 24 dB/okt. (4x6 dB/okt.) a dwa lustrzane tworzone są przez odejmowanie w fazie przeciwnej.

Aby uściślić nie oczekuję doznań hiendowych

Co to są "doznania hiendowe" ?

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Doznania hiendowe tak mi przyszły do głowy podczas zadawania pytania. Założyłem, że sprzęt z wysokiej pułki niesie za sobą równie wysokie doznania podczas słuchania. Sam najmilej wspominam słuchanie muzyki na gramofonie Artur czy jakoś tak, nie posiadał regulacji wkładki, obrotów. Stworzony chyba do słuchania pocztówek dźwiękowych.

Lech36 powiedz mi, Behringera masz cały czas wpiętego w tor. Nie odczuwasz utraty jakości, szumów czy innych historii w porównaniu do tradycyjnej zwrotki. Rozważam zakup Behringera + kilka końcówek w klasie D celem eksperymentów i zabawy.

Aby uściślić nie oczekuję doznań hiendowych, wystarczy solidny dźwięk. Obecnie jestem na etapie, nie szukania dziury w całym tylko słuchania muzyki, więc nie ma dla mnie znaczenia co będzie napisane na obudowie. W zasadzie obudowy może nie być.

To ja może podzielę się swoimi spostrzeżeniami co do miniDSP. A więc różnica między wejściem analogowym a cyfrowym przez I2S jest znaczna. Do tego dodatkowo różnica przy podłączeniu innego przetwornika niż ten wbudowany w miniDSP. Jak zwrotnica cyfrowa to tylko przez wejście cyfrowe.

 

Ale nie miałem tego Behringera więc może w jego wypadku jest inaczej.

Jak zwrotnica cyfrowa to tylko przez wejście cyfrowe.

Problemem jest tylko regulacja głośności. W przypadku zwrotnicy 6 kanałowej trzeba zrealizować to przy pomocy 6 regulatorów za zwrotnicą a w takich współbieżność nie jest ich mocna stroną.

Ale nie miałem tego Behringera więc może w jego wypadku jest inaczej.

Opisałem eksperyment z dwoma DAT-ami. Inni Koledzy też tu podobne eksperymenty prawdopodobnie robili stąd znam tą ilość prób 10 po której zaczyna być słychać różnicę. Mi tylu prób nie chciało się robić. Oczywiście porównanie musi być wykonywane w czasie rzeczywistym z wyrównanymi poziomami wyjściowymi.

Jeżeli chodzi o DCX-a to nie robiłem takich porównań bo zniechęciła mnie ta regulacja 6 kanałowa o dużej precyzji zbieżności wszystkich 6 sekcji. Analogowe potencjometry 6 kanałowe są w sieci dostępne. Nawet takie komplety ze zdalnym sterowaniem. Potencjometr z napędem elektrycznym firmy Alps.

 

A więc różnica między wejściem analogowym a cyfrowym przez I2S jest znaczna.

Pozwolę sobie w to nie uwierzyć, ale może się mylę.

 

Założyłem, że sprzęt z wysokiej pułki niesie za sobą równie wysokie doznania podczas słuchania

Zdarza się, ale nie zawsze tak jak zdarza się bardzo dobre brzmienie na niskiej półce. Oczywiście też nie zawsze.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Regulacja może być faktycznie problemem. Ja akurat mam zwrotnicę czterodrożną nanoDIGI i do tego nie znajdzie się żadnego potencjometru. Wprawdzie zwrotnica ma regulacje głośności przy pomocy pilota ale niestety cyfrową co oznacza spadek rozdzielczości na wyjściu. Wypadałoby żeby z sygnału 24 bity zostało przynajmniej 16 bitów a to oznacza -48dB. W zasadzi by to wystarczyło ale gdy się podbije jakieś pasmo a nanoDIGI ma korektor parametryczny to wypadałoby obniżyć głośność żeby nie przesterować zwrotnicy. Jak obniżę poziom o jakieś 15dB to mam dodatkowo dwa bity mniej. Wypadałoby mieć możliwość na końcówkach mocy zmniejszyć poziom analogowo. Były kiedyś w polskich wzmacniaczach przełączniki -20dB do cichego słuchania. Coś takiego przydałoby się przy zwrotnicy cyfrowej z cyfrową regulacją głośności.

Co do słyszalności. Obecnie do tej zwrotnicy stosuje dwa przetworniki bo zwrotnica ma tylko wyjścia spdif. Jeden to es9018 a drugi es9023. Już sama różnica między tymi dwoma przetwornikami jest znaczna. Mimo że ten drugi jest 24 bitowy a ten pierwszy 32 bitowy. Teoretycznie nie powinna być słyszalna żadna różnica przy tych parametrach a różnica jest wyraźnie słyszalna.

Byłem przekonany, że DCX ma regulację głośności dla każdego wyjścia.

Jeżeli ma to pytanie czy jest to regulacja cyfrowa czy analogowa. Jeżeli cyfrowa to dobrze żeby na wyjściu były 32bitowe przetworniki.

Wypadałoby żeby z sygnału 24 bity zostało przynajmniej 16 bitów a to oznacza -48dB. W zasadzi by to wystarczyło ale gdy się podbije jakieś pasmo a nanoDIGI ma korektor parametryczny to wypadałoby obniżyć głośność żeby nie przesterować zwrotnicy.

Dodaj dzielnik analogowy. Myślę że wystarczą trzy cztery pozycje. Ustawisz do głośności jaka w danym momencie jest potrzebna żeby nie zejść poniżej 16 bitów.

 

Byłem przekonany, że DCX ma regulację głośności dla każdego wyjścia.

Ma +/- 15 dB, ale nawet tego nie można regulować synchronicznie. Dostępna tylko z płyty przedniej lub laptopa dla każdego kanału oddzielnie. To jest regulacja tylko do wyrównania skuteczności głośników. Prawdopodobnie w domenie cyfrowej (w przetwornikach AKM)

 

Jeżeli ma to pytanie czy jest to regulacja cyfrowa czy analogowa. Jeżeli cyfrowa to dobrze żeby na wyjściu były 32bitowe przetworniki.

Na wyjściach są przetworniki AKM 24 bitowe.

Schematy są dostępne na "Elektrotanya"

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

No dobrze ale jeśli szerokopasmowiec (Hemp Acoustics fr8c ) ciągnie np do 3.5Khz bo sam dokładnie nie znam wartości granicznej gdyż totalnie się na tym nie znam a Fountek ledwo gra poniżej 5Khz czy też gra ale nie poprawnie to czy jest sens robić odpowiednią zwrotnicę do niego ? Nie będzie lepiej połączyć odpowiednią zwrotnicę z odpowiednią i lepszą wstęgą tak aby zgrała się odpowiednio dobrze z Hemp tak by nie było dziur w pasmie? Przepraszam no ale gdybym się coś lepiej znał to nie zadawałbym tak bezsensownych pytań bo takie teraz one mi się wydają ... ;>

W każdym bądź razie tak naprawdę to kolumny są polsko-amerykańskiej manufaktury i sprzedają je po całym swiecie więc widocznie da się zrobić kolumny dobrze grające bez mocnych postawnych pomiarów... Poprzednie kolumny które modyfikowałem bez pomiarów z pomocą kolegów tego forum jakoś zagrały znacznie lepiej więc z góry przepraszam ale nie dam sobie wmówić że bez pomiarów się nie obejdzie, poza tym jest to tania wstęga i tylko jeden kondensator więc gorzej chyba być juz nie może :) Czekam na dalsze pomocne odpowiedzi.

  • Moderatorzy

Na pewno bez pomiarów coś można zrobić - może to nawet grać lepiej od tego co było ale w oparciu o pomiary można to zrobić jeszcze lepiej a na pewno szybciej. Sam swoje kolumny zaczynałem robić bez pomiarów i choć zwrotnica nie odbiega zbytnio od podstawowego projektu dopracować można ją było tylko na podstawie pomiarów - inaczej to błądzenie po omacku.

Poza tym coś słaby ten szerokopasmowiec skoro ciągnie tylko do 3,5kHz.

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

No właśnie nie mam pojęcia do ilu ten szerokopasmowiec ciągnie, podałem wartość tak z trąby dla przykładu, może ktoś mający jakąś wiedze luknął by w sieci do ilu to ciągnie, bo ja naprawdę nie kumam się w specyfikacjach :)

  • Moderatorzy

Z wykresu i specyfikacji ciągnie do 20kHz - nie wiadomo jak z zniekształceniami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ja ciąłbym tą wstęgę co masz wyżej 7-10 kHz lub zastanowił się nad całkowitym jej odłączaniem - może wnosić więcej złego niż dobrego. Powyżej 2kHz szerokopasmowiec ma "górkę" - podejrzewam, że pracuje bez zwrotnicy więc wstęgą ją jeszcze podbijasz do dochodzi jeszcze 90 st przesunięcie fazy na kondensatorze. Jeśli wysoko dawać wstęgę, zastanowiłbym się nad obcięciem szerokopasmowego choćby cewką (dość wysoko). Nie jestem tu żadnym specjalistą więc mogę się mylić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

dobry pomysł z odłączeniem wstęg, postąpiłem tak oczywiście no i gra,, ale zbyt dużo informacji ucieka, średnica również nie jest tak poczytalna itp głebia to samo, generalnie nie zauważyłem aby wstęga coś psuła, jedyne co muszę powiedzieć to faktycznie czasem potrafią grać ostro, a gdy skieruje je mocniej w miejsce odsłuchu słychać rzadko ale jednak niewytłumaczalne zgrzyty wstęgi na scenie więc wypada faktycznie coś z tym zrobić, może nawet wymiana kondensatora wystarczy obecnie z czerwonego jantzena na coś znacznie ciemniejszego i łagodniejszego... Ale nie ukrywam że wolę wpierw wymienić wstęgę grającą na wyższym poziomie potem bawić się tą nieszczęsną zwrotnicą..

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.