Skocz do zawartości
IGNORED

GDN 20/60/3 w Band pass 4th


stereowiec

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ,od jakiegoś czasu gromadzę przetworniki do budowy klonów Bolero 200 tonsila ,zwrotnica i oprócz głośników średniotnowych i wysokotonowych bedą zupełnie inne (więc to nie bedzie idealny Klon bolero) ,ale wczoraj coś mnie tchneło aby zasymulować w bass box 4 rzędu zamiast 6rzędu , rezultat zadowalający , impuls poniżej 20mS ,pasmo zaczynające się od 28Hz , w układnie isobaric , obudowa też właściwie bez zmian (wielkość pozostanie ta sama) Może ktoś miał do czynienia z takim układem GDN 20/60/3 8R tonsila w takim układzie ? Z obudowami pasmowo przepustowymi mam doświadczenie ,nie jednokrotnie symulacje , budowa i pomiary potwiedzały początkowy zamiar

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/117548-gdn-20603-w-band-pass-4th/
Udostępnij na innych stronach

Z obudowami pasmowo przepustowymi mam doświadczenie ,nie jednokrotnie symulacje , budowa i pomiary potwiedzały początkowy zamiar

To doświadczenie, czy symulacje? Swoją drogą, band-pass to obudowa bardzo nieprzewidywalna i często symulacja i efekt końcowy to dwie całkiem różne sprawy. Z band-pass'em na głośnikach Tonsil miałem także do czynienia i pozostały mi niestety dość przygnębiające wrażenia.

 

a czyja to podróba? Jamo?

Oczywiście.

 

Nawet była o tym wzmianka w prekursorze "Audio", czyli "Od radio do audio", choć nazwano to "wzorowaniem się na kolumnach Jamo"- pierwowzór zamiast tunelu koncentrycznego miał jednak mniej zaawansowany port bass-reflex, bo składał się z dwóch oddzielnych, okrągłych rur :))

Pierwowzór nazywał się Jamo Concert VII i mia także dwie koncentryczne rury tylko okrągłe.

 

Wzorowanie Bolero 200 na Jamo Concert VII polegało na wykorzystaniu obudowy pasmowo-przepustowej i podobnego sposobu montażu głośników przez odkręcaną tylna ścianę.

Poza tym bas z tych kolumn był tak samo do dupy jak z Jamo Concert VII więc wzorowanie się udało :)

 

Filtr akustyczny 4 rzędu miały Jamo 707 ale wewnątrz był jeden głośnik a nie układ izobaryczny.

 

Dwa takie filtry 4 rzędu były w Tonsilach Tango 200 i TLC Classik 1. I to był dopiero jako tako brzmiący FA, w wersji rozbudowanej do układu który Jamo miał dopiero w modelu Oriel .

Pierwowzór nazywał się Jamo Concert VII i mia także dwie koncentryczne rury tylko okrągłe.

Po powrocie do domu sprawdziłem i przyznaję Ci rację co do koncentrycznych rur w Concercie.

Jednak Oriel to nie do końca to samo, co w Classic'u, bo w Oriel'u część średnio-wysokotonowa była pomiędzy dwoma częściami basowymi, które były w układzie band-pass 4 rzędu i promieniowały przez pojedyncze kanały tuż przy sekcji środkowej.

Układowo Oriel to było to samo - w tym sensie że dwa band passy 4 rzędu strojone na różne częstotliwości. Tylko głośniki droższe bo Etona i kształt jak boliera do ogrzewania wody oraz cena z sufitu. Jamo się teraz tym zestawem w ogóle nie chwali, chyba nawet na stronie internetowej go nie pokazuje. Z dużych zestawów były jeszcze jakieś niemieckie - z wyjściem filtru w postaci szczeliny, też drogie sprzęty.

Koncepcja filtru akustycznego raczej nie była zbyt udanym pomysłem. Buczało to to przeważnie i niewiele więcej. Dzisjaj praktycznie ni ema już takich rozwiązań. W zestawach do montażu niedawno Visaton VIB170BP wprowadził konstrukcję z filtrem akustycznym.

Z obudowami pasmowo-przepustowymi ,mam doświadczenie ,już kilka szt. wykonanych mam na koncie .Byłem szczęśliwym posiadaczem bolero 200 , jednak musiałem je spieniężyć po zmianie mieszkania na mniejsze . Obecnie u mnie grają Tango 150 które również wykonałem od początku z sporymi modyfikacjiami ,z czego efekt dla mnie jest zadowalający , teraz zamierzałem wykonać bolero 200 od początku jednak zdecyduje się na Bp4 tych tonsili które były przeznaczone do replik bolero . W weekend odbierał już płyty od stolarza do próbnej obudowy .Dam znać jak wyszło i przedstawie pomiary prototypu .

Współczesne głośniki są ogólnie lepsze i nie potrzebują takich "wynalazków" jak band-pass, by dobrze zagrać. Po co nadmiernie komplikować konstrukcję obudowy jak typowy głośnik w zwykłym bass-reflexie moze dać bas o porównywalnym zejściu, ponadto lepiej kontrolowany i o dużo lepszych charakterystykach impulsowych.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.