Skocz do zawartości
IGNORED

Cyfrowa zwrotnica 3-way


januss73

Rekomendowane odpowiedzi

WItam

 

Conieco było już w wątku o MiniDSP.

Prawie ukończyłem projekt cyfrowej zwrotnicy. Schemat wrzucę później, jak go przerobię do stanu "ogólnej czytelności" :)

Obróbka DSP zrealizowana jest na niedrogiej kości AD ADAU1701. Umożliwia ona wyprowadzenie ośmiu kanałów, ja wykorzystałem tylko 6.

 

Odbiornik SPDIF to popularny DIR9001, więc wejścia SPDIF ograniczone są do 96kHz. Ponieważ DSP do prawidłowej pracy potrzebuje stałego próbkowania, a na wejście SPDIF trafić może różne fs zastosowałem wysokiej klasy up/downsampler SRC4192 (lub zamiennie SRC4190).

 

W zasadzie nie ma się co rozwodzić, bo całość zaprojektowana jest wg not katalogowych, za wyjątkiem selektora. Selektor umożliwia podpięcie i wybór źródeł: 2xSPDIF elektryczne, 2xSPDIF optyczne, 2xI2S. Selektor zrealizowany został na multiplekserach 74lvc157. Na razie obsługuję go zworkami, docelowo będzie sterownik, który sterował będzie selektorem i głośnością.

 

Co do DSP obsługuję go softwarem SigmaStudio. Jest to świetny program, który o ile się orientuję daje o wiele większe możliwości jak programy firmowe czy to Behringera, czy właśnie MiniDSP. Jest jednak pewne utrudnienie, mianowicie bez interface Analoga USBi, programowanie odbywa się trochę na około. Trzeba po skonfigurowaniu filtrów wygenerować wsad dla pamięci E2prom, nieco go przerobić, co zajmuje tyle czasu co 5 kliknięć myszą, wkleić do dowolnego edytora hex (ja używam HXD), zapisać jako hex i wgrać do e2prom znajdującego się na płytce DSP za pomocą dowolnego programatora eeprom. Ja używam prostego programatora na HC341. który zakupiłem za 5$.

 

W takim układzie największy problem to regulacja głośności. Teoretycznie ADAU1701 daje taką możliwość, jednak jak to procesor DSP robi to cyfrowo. Jak wiadomo zdania uczonych są podzielone. Jedni twierdzą, że cyfrowa regulacja głośności jest ok, drudzy mówią stanowczo że nie jest ok. Ja skłaniam się do grupy drugiej, dlatego postanowiłem wykonać regulację analogowo. No tak, tylko co tu regulować?

Powstał więc DAC z zaaplikowaną regulacją na znanych układach PGA. DAC zrealizowałem na niedrogich, łatwych w aplikacji i jak się przekonałem całkiem przyjemnie grających ES9023. Oczywiście do trzech dróg trzeba ich wlutować 3szt, analogicznie do 2-way starczą 2szt. Podobnie jest z układami PGA. Można wlutować PGA2311, 2310, 2320, a także tani CS3310. Zasilić je trzeba odpowiednim stabilizowanym napięciem.

W dużym skrócie to wszystko. Jeszcze parę fotek.

 

 

DSP

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

DAC

DACjpg_eeaqsex.jpg

 

Razem

Razemjpg_eeaqsen.jpg

 

Przykład konfiguracji filtrów w SigmaStudio

 

SigmaStud_eeaqaaw.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/112226-cyfrowa-zwrotnica-3-way/
Udostępnij na innych stronach

Czy DSP daje możliwość opóźnień czasowych dla poszczególnych kanałów? Pytam, bo ostatnio bawię się trochę w caraudio i taki system dość fajnie by się wpisał w to czego potrzebuję.

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Owszem, zwrotnica daje możliwość wprowadzenia opóźnień. Na przykładzie konfiguracji, który wkleiłem ostatni słupek to właśnie delay. Ograniczeni jesteśmy do 2000 sampli łącznie dla wszystkich kanałów, więc o ile dobrze liczę przy fs=48khz dla dwóch kanałów jest to max 7m/kanał, dla czterech kanałów analogicznie max 3,5m/kanał. Chyba więc do samochodu wystarczy :)

 

Co do kosztu kiedy mniej więcej liczyłem dla 3-way części wyjdą ok 200zł w tańszej wersji czyli z SRC4190 i CS3310, w wersji droższej czyli z SRC4192 i PGA2310 jakieś 40zł drożej. Dla 2-way mniej o 1szt PGA i 1szt DAC'a. Płytki w granicy 20zł.

Do tego trzeba jeszcze zrobić jakiś zasilacz. Dla DSP potrzebne jest prestabilizowane 5V (wszystkie układy zasilane są z 3V3), dla DAC'a również prestabilizowane 5V i stabilizowane odpowiednie do użytego PGA napięcie symetryczne (tu małe utrudnienie w CarAudio). Przy zastosowaniu PGA2311 lub CS3310, które zasilane jest z +/-5V, można za pomocą zworki zasilić z dodatniej połówki DAC'a, wówczas musimy do płytki DAC'a doprowadzić tylko symetryczne 5V.

 

Zapomniałem napisać jeszcze o zegarze. Tak więc tutaj mamy wybór. Najtańsza opcja to kwarc+driver 74lvc1gx04, płytka umożliwia również wlutowanie zamiennie gotowego generatora THT w obudowie całej lub połówkowej, tak więc gdyby ktoś chciał użyć jakiś tcxo np Valaba to moja wycena tego nie obejmowała :)

Projekt jest ucieleśnieniem moich marzeń o n-ampingu, toteż spieszę z gratulacjami dla autora.

 

Z niecierpliwością będę czekal na schemat projektu, ponieważ nie zdołałem znaleźć w internecie opisu sposobu połączenia adau1701 z zewnętrznymi dacami.

Z niecierpliwością będę czekal na schemat projektu, ponieważ nie zdołałem znaleźć w internecie opisu sposobu połączenia adau1701 z zewnętrznymi dacami.

Najlepiej zrobić to wg datasheet ADAU1701 :)

 

i2soutjpg_eeqxwae.jpg

 

Oczywiście mowa o połączeniu po I2S. Chcąc zrobić to po SPDIF należałoby zastosować dodatkowy konwerter I2S/SPDIf.

Gość traxman

(Konto usunięte)

Ok, ale dla trzech zewnętrznych daców po i2s potrzeba będzie 12 (3x4) pinów z adau, chyba, że niektóre piny wykorzystywane będą wspólnie.

ADAU1701 ma cztery dwukanałowe interfejsy szeregowe, czyli można podłączyć do 4 DAC:

SDO0..3 -> piny MP6..9

LRCK-> MP10

BCLK MP11

jeżeli potrzebny jest MCLK to trzeba wykombinować go we własnym zakresie, np. z buforować oscylator.

 

Jeżeli zależy nam na jak najmniejszym wykorzystaniu pinów MP, to pozostaje tryb TDM8, gdzie wszyskie kanały przesyłane są jednym multipleksowanym czasowo interfejsem (trzeba mieć kodek/dac z TDM).

ADAU1701 ma cztery dwukanałowe interfejsy szeregowe, czyli można podłączyć do 4 DAC:

SDO0..3 -> piny MP6..9

LRCK-> MP10

BCLK MP11

jeżeli potrzebny jest MCLK to trzeba wykombinować go we własnym zakresie, np. z buforować oscylator.

 

Jeżeli zależy nam na jak najmniejszym wykorzystaniu pinów MP, to pozostaje tryb TDM8, gdzie wszyskie kanały przesyłane są jednym multipleksowanym czasowo interfejsem (trzeba mieć kodek/dac z TDM).

ADAU1701 ma cztery dwukanałowe interfejsy szeregowe, czyli można podłączyć do 4 DAC:

SDO0..3 -> piny MP6..9

LRCK-> MP10

BCLK MP11

jeżeli potrzebny jest MCLK to trzeba wykombinować go we własnym zakresie, np. z buforować oscylator.

 

Jeżeli zależy nam na jak najmniejszym wykorzystaniu pinów MP, to pozostaje tryb TDM8, gdzie wszyskie kanały przesyłane są jednym multipleksowanym czasowo interfejsem (trzeba mieć kodek/dac z TDM).

ADAU1701 ma cztery dwukanałowe interfejsy szeregowe, czyli można podłączyć do 4 DAC:

SDO0..3 -> piny MP6..9

LRCK-> MP10

BCLK MP11

jeżeli potrzebny jest MCLK to trzeba wykombinować go we własnym zakresie, np. z buforować oscylator.

 

Jeżeli zależy nam na jak najmniejszym wykorzystaniu pinów MP, to pozostaje tryb TDM8, gdzie wszyskie kanały przesyłane są jednym multipleksowanym czasowo interfejsem (trzeba mieć kodek/dac z TDM).

Dzięki, to sporo wyjaśnia.

Tak więc, jak widzę, są piny (np. LRCK), które będą wspólne dla tych daców. Problemem jest dla mnie sposób podłączenia tych wspólnych linii, a konkretnie określenie wartości ewentualnych rezystorów, które służyłyby do rozdzielenia sygnału z konkretnego pinu na kilka daców. Wiem, że można to wywnioskować z not aplikacyjnych zastosowanych układów ale interpretacja tych informacji jest dla mnie zbyt trudna. Dlatego chciałem popatrzeć na schemat projektu autora wątku, bo w internecie na ten temat nic nie znalazłem.

 

Oj, zmultiplikował mi się cytat - może dlatego, że czytałem go trzykrotnie? :)

Uważam, ze rozwiąznie januss73 jest korzystniejsze niż łączenie po I2s oddzielnych daców. Minimalizacja połączeń dla I2s jest kluczowa dla zapewnienia optymalnego działania. Chyba, ze kogoś jakość dźwieku mało interesuje.

 

Tylko po co wtedy ta cała zabawa w cyfrowe zwrotnice i aktywne kolumny ;)

Uważam, ze rozwiąznie januss73 jest korzystniejsze niż łączenie po I2s oddzielnych daców.

Ależ zewnętrzne dace z projektu w tym wątku są połączone po i2s. :)

Jeśli jest inaczej, to niech mnie ktoś oświeci...

To, że daci na wejściu potrzebują I2s nie ma nic do rzeczy z tym , jak odporny na zakłócenia i deformację jest sam sygnał I2s.

A wstawianie dodatkowych buforów w postaci nadajników i odbiorników, by móc obsłuzyć większe odległości obniża też koherentność sygnałów - skutkując wzrostem jittera, a w efekcie spójnością sygnałów audio w kazdym z filtrowanych zakresów.

Zaproponowany projekt tworzy zwartą konstrukcję i dzięki temu propagacja sygnałów I2S jest na możliwie niewielkich odległościach.

Zaproponowany projekt tworzy zwartą konstrukcję i dzięki temu propagacja sygnałów I2S jest na możliwie niewielkich odległościach.

Przy okazji dyskusji w innym temacie mowa była o tym, że ciągnięcie i2s na odległości dłuższe niż około 10 cm, bez specjalizowanych kabli wiąże się ze spadkiem jakości sygnału.

Zastanawiam się, czy jeżeli od źródła sygnału do adau1701 po i2s będzie mniej więcej taka odległość, to czy później, od adau do dacy zewnętrznych znowu mogę mieć 10-cio centymetrowe kable, bo wtedy razem by już było 20 cm.

Gość traxman

(Konto usunięte)

ADAU1701 ma obciążalnośc IO w granicach 2mA, dla większej ilości i dłuższych połączeń warto dać bufor np. LVC245 dla wszystkich sygnałów, ma wydajność 50mA, da radę napędzić nawet nieco dłuższe ścieżki.

W szereg z sygnałem rezystory 33-100R nie zaszkodzą, szczególnie dla MCLK.

Warto jednak zachować minimalną możliwą długość i w miarę jednakowe długości I2S dla poszczególnych DACów.

 

PS.Moje dwie cyfrowe zwrotnice powinny się ukazać w EP w najbliższym czasie (ADAU1701+WM8766 -3W, ADAU1442+WM8804 -2W).

 

A tak wygląda ADAU1701+WM8766:

 

post-53927-0-34877600-1403354712_thumb.png

 

Zastanawiam się czy nie zrobić też panelu z dwukanałowym wzmacniaczem np. ADAU1701+LM3886 na zasadzie podobnej jak panele do subwooferów.

Ok, ale dla trzech zewnętrznych daców po i2s potrzeba będzie 12 (3x4) pinów z adau, chyba, że niektóre piny wykorzystywane będą wspólnie

Jest dokładnie tak jak piszesz. LRCLK i BCLK jest wspólny dla wszystkich DAC'ów.

Podobnie jest z MCLK, przy czym tu nie jest to aż takie oczywiste, bo są DAC'i które pozwalają na pracę asynchroniczną, wówczas DAC taktowany jest własnym zegarem i nie potrzebuje podpinania żadnego zegara z zewnątrz. Właściwie ES9023 na to pozwala, jednak w moim projekcie DAC i ADAU pracują synchronicznie.

 

Zastanawiam się, czy jeżeli od źródła sygnału do adau1701 po i2s będzie mniej więcej taka odległość, to czy później, od adau do dacy zewnętrznych znowu mogę mieć 10-cio centymetrowe kable, bo wtedy razem by już było 20 cm.

Oczywiście. I2S wejściowe i I2S wyjściowe to całkiem niezależne sygnały. Wydaje mi się poza tym, że z racji na najszybsze przebiegi najbardziej podatnym na zakłócenia będzie zegar, mamy więc dość komfortową sytuację bo z racji asynchronicznej pracy SRC nie musimy do układu doprowadzać zegara z zewnątrz.

 

Na koniec nie było moim zamiarem doprowadzanie sygnału od źródła po szynie i2s. Zrobiłem możliwość podłączenia dwóch urządzeń po I2S żeby umożliwić podpięcie w jednej obudowie konwertera USB/I2S, może w przyszłości też jakiś lepszej jakości od tego zintegrowanego z ADAU1701 konwertera AD, żeby umożliwić łatwe podpięcie źródeł analogowych.

ADAU1701 ma obciążalnośc IO w granicach 2mA, dla większej ilości i dłuższych połączeń warto dać bufor np. LVC245 dla wszystkich sygnałów, ma wydajność 50mA, da radę napędzić nawet nieco dłuższe ścieżki.

W szereg z sygnałem rezystory 33-100R nie zaszkodzą, szczególnie dla MCLK.

Warto jednak zachować minimalną możliwą długość i w miarę jednakowe długości I2S dla poszczególnych DACów.

Dzięki za wskazówki.

 

PS.Moje dwie cyfrowe zwrotnice powinny się ukazać w EP w najbliższym czasie (ADAU1701+WM8766 -3W, ADAU1442+WM8804 -2W).

Z dnia na dzień rośnie liczba projektów z dsp - nic, tylko się cieszyć :)

A czy wiadomo Ci może coś o podręczniku po polsku, dotyczącym projektowania w sigma audio?

 

Zastanawiam się czy nie zrobić też panelu z dwukanałowym wzmacniaczem np. ADAU1701+LM3886 na zasadzie podobnej jak panele do subwooferów.

Jeżeli panel ten miałby jeszcze "audiofilską", cyfrową regulację głośności, to byłby to strzał w dziesiątkę. Nie wiem tylko, czy na górę nie lepiej byłoby dać lm3875.

 

Jest dokładnie tak jak piszesz. LRCLK i BCLK jest wspólny dla wszystkich DAC'ów.

Podobnie jest z MCLK, przy czym tu nie jest to aż takie oczywiste, bo są DAC'i które pozwalają na pracę asynchroniczną, wówczas DAC taktowany jest własnym zegarem i nie potrzebuje podpinania żadnego zegara z zewnątrz. Właściwie ES9023 na to pozwala, jednak w moim projekcie DAC i ADAU pracują synchronicznie.

 

 

Oczywiście. I2S wejściowe i I2S wyjściowe to całkiem niezależne sygnały. Wydaje mi się poza tym, że z racji na najszybsze przebiegi najbardziej podatnym na zakłócenia będzie zegar, mamy więc dość komfortową sytuację bo z racji asynchronicznej pracy SRC nie musimy do układu doprowadzać zegara z zewnątrz.

Dziękuję za informacje, będą mi one pomocne przy moim projekcie.

Schemat DSP

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) chemat DAC

dspjpg_eeqexse.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Schemat DSP

Schemat Dac

Schemat wykonany równie starannie jak płytki. Tylko brać przykład.

Myślę jednak, że "dla potomności" warto byłoby uzupełnić wartości elementów i nazwy układów scalonych.

Rzecz w tym, że jak wyświetlisz nazwy i wartości robi się niezbyt czytelnie.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość traxman

(Konto usunięte)

A czy wiadomo Ci może coś o podręczniku po polsku, dotyczącym projektowania w sigma audio?

Chciałem napisać, ale nie ma zbytniego zainteresowania, trzeba śledzić cykl w EP, omawiałem tam po kolei podłączenia ADC/DAC I2S IO itp.

Zaraz ukażą też się 6 kanałowe karty AD/DA do mega DSP (ADAU1442) i poźniej jak rozgryzę ADAU1452.

Może jesienią będzie cykl szkoleń dotyczących Sigma DSP, trzeba poczekać na rozwój sytuacji.

W razie pytań pozostaje email. Mam też trochę laminatów z projektów, w zasadzie do rozdania za porządne piwo...

 

Rzecz w tym, że jak wyświetlisz nazwy i wartości robi się niezbyt czytelnie.

To jest Eagle czy Proteus? Szukam kogoś kto używa Proteusa.

Rzecz w tym, że jak wyświetlisz nazwy i wartości robi się niezbyt czytelnie.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Wygląda mi to na Eagle - jeśli tak jest, to przesuwasz nazwy i wartości elementów funkcją smash, która jest na podstawowym pasku narzędzi.

 

Chciałem napisać, ale nie ma zbytniego zainteresowania,

Zwróciłbym się dowydawnictwa Helion, które w swojej ofercie ma sporo poradników technicznych, a w tym - o tematyce elektronicznej. Myślę, że pomocni w takiej publikacji byliby także twórcy programu Sigma Audio. Pamiętam, jak na łamach EP powstawały pierwsze publikacje na temat Bascoma. Wiele tajemnic tego programu odkrywał dla czytelników, poprzez nieodżałowanego Zbigniewa Raabe, programista z MCS Electrinics Mark Alberts.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość traxman

(Konto usunięte)

 

Wyświetl postUżytkownik traxman dnia 21.06.2014 - 21:43 napisał

Chciałem napisać, ale nie ma zbytniego zainteresowania,

Zwróciłbym się dowydawnictwa Helion, które w swojej ofercie ma sporo poradników technicznych, a w tym - o tematyce elektronicznej. Myślę, że pomocni w takiej publikacji byliby także twórcy programu Sigma Audio. Pamiętam, jak na łamach EP powstawały pierwsze publikacje na temat Bascoma. Wiele tajemnic tego programu odkrywał dla czytelników, poprzez nieodżałowanego Zbigniewa Raabe, programista z MCS Electrinics Mark Alberts.

Jeżeli już to pozostanę przy BTC, jedną książkę wydali bardzo przyzwoicie, na dobrym poziomie poligrafii - to bardzo ważne. Może wrócę do tematu i obgadam raz jeszcze sprawę a AD.

Jakość książek Helionu mnie nie przekonuje.

 

Na razie pozostaje czekać na zestaw rozwojowy DSP 1701, który opracowałem i podobno jest już w partii próbnej.

A czy wiadomo Ci może coś o podręczniku po polsku, dotyczącym projektowania w sigma audio?

Chciałem napisać, ale nie ma zbytniego zainteresowania, trzeba śledzić cykl w EP, omawiałem tam po kolei podłączenia ADC/DAC I2S IO itp.

Zaraz ukażą też się 6 kanałowe karty AD/DA do mega DSP (ADAU1442) i poźniej jak rozgryzę ADAU1452.

Może jesienią będzie cykl szkoleń dotyczących Sigma DSP, trzeba poczekać na rozwój sytuacji.

W razie pytań pozostaje email. Mam też trochę laminatów z projektów, w zasadzie do rozdania za porządne piwo...

Powiem tak. Bez przesady. SigmaStudio to całkiem intuicyjny program. Ustawiasz wejścia/wyjścia i filtry pomiędzy. Ja tu nie widzę wielkiej filozofii. W bardziej skomplikowanych kwestiach można dojść samemu metodą prób i błędów, pomocne są też wszelkiego rodzaju fora. Problematyczne jest korzystanie z softu innych producentów kości DSP. Tam na prawdę trzeba mieć podstawy programowania.. SigmaStudio to przyjazny graficzny program dla trochę bardziej rozgarniętego Kowalskiego.

Wygląda mi to na Eagle - jeśli tak jest, to przesuwasz nazwy i wartości elementów funkcją smash, która jest na podstawowym pasku narzędzi

Wiem ale to dość mozolna robota. Dla mnie schemat służy głównie do poprawnego zaprojektowania PCB. :) W smash bawię się właśnie dopiero na PCB.

jedną książkę wydali bardzo przyzwoicie,

Dotarłem do jednego z wątków na Triodzie o tej publikacji - 6 stron ochów i achów:)

Napewno ją nabędę, jak zacznę budowę swojego wzmacniacza lampowego.

Pozostaje mi tylko trzymać kciuki za publikację książki o dsp.

Gość traxman

(Konto usunięte)

Powiem tak. Bez przesady. SigmaStudio to całkiem intuicyjny program. Ustawiasz wejścia/wyjścia i filtry pomiędzy. Ja tu nie widzę wielkiej filozofii. W bardziej skomplikowanych kwestiach można dojść samemu metodą prób i błędów, pomocne są też wszelkiego rodzaju fora. Problematyczne jest korzystanie z softu innych producentów kości DSP. Tam na prawdę trzeba mieć podstawy programowania.. SigmaStudio to przyjazny graficzny program dla trochę bardziej rozgarniętego Kowalskiego.

Zgadza się, program jest wyjątkowo przyjazny i łatwy do opanowania, jest jednak grupa ludzi, którzy wolą poświęcić kilka godzin na szkolenie, dostać "kawę naławę" niż czytać i szukać po kilkudziesięciu pdf'ach potrzebnej informacji - sam do tej grupy należę. Sytuacja nieco się zmienia jak przesiądziesz się z ADAU1701 (1 strona konfiguracji) na ADAU1442 (9 stron) nie mówiąc już o ADAU1452 (31 ston) Sigma pozostaje przyjazna, ale ilość koniecznych do ustawienia opcji zaczyna być mocno uciążliwa, a nie wszystkie niestety są oczywiste.

Sigma Audio

Powinno być - SigmaStudio, przepraszam.

 

Dla mnie schemat służy głównie do poprawnego zaprojektowania PCB. :)

Tak, ale poprzez jego publikację dochodzi jeszcze jeden walor - edukacyjny:)

 

W takim układzie największy problem to regulacja głośności. Teoretycznie ADAU1701 daje taką możliwość, jednak jak to procesor DSP robi to cyfrowo. Jak wiadomo zdania uczonych są podzielone. Jedni twierdzą, że cyfrowa regulacja głośności jest ok, drudzy mówią stanowczo że nie jest ok. Ja skłaniam się do grupy drugiej, dlatego postanowiłem wykonać regulację analogowo.

 

Ależ Ty już zastosowałeś cyfrowy regulator głośności :)

Wykonując cyfrową zwrotnicę dla sekcji basowej cyfrowo wyciszyłeś tony wysokie, dla sekcji wysokonowej - basy. Więc skoro już jesteś "po ciemnej stronie mocy", to, moim zdaniem, nie pozostaje nic innego, jak tylko zastanowić się nad jakąś "audiofilską", cyfrową regulacją mocy.

Ależ Ty już zastosowałeś cyfrowy regulator głośności :)

Wykonując cyfrową zwrotnicę dla sekcji basowej cyfrowo wyciszyłeś tony wysokie, dla sekcji wysokonowej - basy. Więc skoro już jesteś "po ciemnej stronie mocy", to, moim zdaniem, nie pozostaje nic innego, jak tylko zastanowić się nad jakąś "audiofilską", cyfrową regulacją mocy.

No popatrz, nawet nie zauważyłem :)

Ale na poważnie,. jedno to cyfrowy filtr, który faktycznie można powiedzieć, że coś tam wycisza, a drugie to regulacja głośności. Nie wiem co dla ciebie oznacza regulacja "audiofilska", dla mnie kości z serii PGA są wystarczające, no i z resztą stosowane w sprzętach uznawanych za "audiofilskie" :)

 

Sytuacja nieco się zmienia jak przesiądziesz się z ADAU1701 (1 strona konfiguracji) na ADAU1442 (9 stron) nie mówiąc już o ADAU1452 (31 ston) Sigma pozostaje przyjazna, ale ilość koniecznych do ustawienia opcji zaczyna być mocno uciążliwa, a nie wszystkie niestety są oczywiste.

Tu możesz mieć rację, nie próbowałem jeszcze bawić się tymi kostkami. Pisałem odnośnie ADAU1701.

 

Tak, ale poprzez jego publikację dochodzi jeszcze jeden walor - edukacyjny:)

Bez przesady, tu nie ma nic odkrywczego. Jak pisałem schemat to praktycznie noty katalogowe układów.

 

Bez przesady, tu nie ma nic odkrywczego. Jak pisałem schemat to praktycznie noty katalogowe układów.

Nowatorski, przy najmniej dla mnie, jest sposób zestawienia tych układów, więc nie wszystko jest tu takie oczywiste jak piszesz:)

jedno to cyfrowy filtr, który faktycznie można powiedzieć, że coś tam wycisza, a drugie to regulacja głośności.

 

A ja myślę, że tłumienie w cyfrowej zwrotnicy odbywa się na tej samej zasadzie, co wyciszanie w całkowicie cyfrowych potencjometrach.

Tak więc, jeżeli nie wiadomo mi o dobrej jakości regulatorach poziomu głośności, to zaczynam sceptycznie podchodzić do tego, co oferuje cyfrowa zwrotnica.

Przed chwilą przeczytałem temat "Cyfrowa regulacja głośności":

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) , który dodatkowo ostudził mój entuzjazm w tej kwestii. Wprawdzie jest to dyskusja sprzed kilku lat, ale, jak sądzę, poruszane w niej problemy są wciąż aktualne.

Oczywiście nie neguję w pełni stosowania DSP (są obszary, gdzie będzie bardzo przydatny) ale, póki co, zdecydowałem się na zwrotnicę tradycyjną.

 

jest jeszcze jedna wątpliwość, która mi się nasunęła.

Zwrotnica cyfrowa sterowana jest za pomocą procesora. I tu nasuwa się mi pytanie - co się stanie, gdy ten procesor się zawiesi i, choćby przez chwilę, do głośnika wysokotonowego totrą niskie tony, które go zniszczą? Takiej możliwości, jak sądzę nie można wykluczyć.

Tak więc, moim zdaniem, DSP nie pozwala w stu procentach na wykluczenie tradycyjnych elementów zwrotnicy. Oczywiście można dać kondensator, który pozwoli na niższe cięcie pasma i będzie on "przezroczysty" dla systemu, ale to nie zmienia faktu, że tradycyjny element zwrotnicy będzie tu występował.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gość traxman

(Konto usunięte)

Zwrotnica cyfrowa sterowana jest za pomocą procesora. I tu nasuwa się mi pytanie - co się stanie, gdy ten procesor się zawiesi i, choćby przez chwilę, do głośnika wysokotonowego totrą niskie tony, które go zniszczą? Takiej możliwości, jak sądzę nie można wykluczyć.

Tak więc, moim zdaniem, DSP nie pozwala w stu procentach na wykluczenie tradycyjnych elementów zwrotnicy. Oczywiście można dać kondensator, który pozwoli na niższe cięcie pasma i będzie on "przezroczysty" dla systemu, ale to nie zmienia faktu, że tradycyjny element zwrotnicy będzie tu występował.

 

Od ponad 20 lat DSP siedzi w instalacjach profesjonalnych gdzie ew. zawieszenie uszkodziło by sprzęt za $$$$, jakoś się to nie zdarza, na codzień DSP obrabiają sygnał w systemach car-audio i raczej też nic niedobrego się nie dzieje - odfiltrowany sygnał idzie na końcówki i zasila bezpośrednio głośniki.

 

A co się stanie jak zwiesi się procesor sterujący PGA?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.