Skocz do zawartości
IGNORED

Open Baffle - prosba w doborze zwrotnicy


Christos

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Przepis: kupujesz głośniki, wkładasz w testową deskę, robisz dokładne pomiary, symulujesz zwrotnicę, budujesz zwrotnicę, robisz pomiary sprawdzające ze zwrotnicą, słuchasz, korygujesz wedle gustu zwrotnicę i deskę, robisz docelowe deski, montujesz wszystko, cieszysz się dźwiękiem.

Gość Synthax

(Konto usunięte)

No to precyzując :) Szukam niskotonowca o średnicy 30cm, i chciałbym wiedzieć jaki polecacie (zależy mi na skuteczności minimum 92-96dB) i budżet to najchętniej 800-1000 na parę.

 

Średniotonowy to Saba 20cm Permadyn a góra 10cm też Saba.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Przepis: kupujesz jakikolwiek 12" bas, bo wszystkie będą równie niewystarczające, wkładasz go razem z sabami w deskę, robisz pomiary, narzekasz, że nie ma basu, a saby mają tragiczne charakterystyki, przy których Himalaje to bardziej Nizina Wielkopolska, narzekasz na forum, sprzedajesz wszystko za pół ceny i bierzesz się za akwarystykę albo modele samolotów.

 

Ewentualnie przepis drugi, jeśli chcesz, żeby to jakoś grało: wyzbywasz się mitu o sabach i kupujesz normalne, dobrze grające głośniki (choćby Sonido), a nie szrot ze szwabskiego radia, dokładasz do tego co najmniej dwa 12-calowe woofery o rezonansie nie przekraczającym 40 Hz i dobroci między 0,6 i 0,8, wkładasz to wszystko w deskę, robisz pomiary, na ich podstawie robisz PRAWDZIWĄ zwrotnicę, a nie "tłiter przez dwa dwa mikro", dostrajasz wedle gustu, podłączasz pod wzmak, który jest w stanie napędzić te woofery bez obudowy, a nie pod dwuwatowy wynalazek i cieszysz się muzyką.

Gość Synthax

(Konto usunięte)

No dobrze, jestem gotowy żeby zamówić Sonido bo już mailuję z Panem Istvanem z tej firmy. Namierzyłem Eminence w Thomann.de po 367pln sztuka.

Jakich elementów jeszcze potrzebuję? Skąd wziać cewki i jakie wartości kondensatorów? Czy są gdzieś wymiary skrzyń dostępne w pdf i schemat? Nie mam wiedzy elektronicznej ale umiem lutować i mam pojęcie o technice, sporo majsterkuję. Będę wdzięczny za dokładny przepis a obiecuję że pochwalę się dziełem :)

 

http://www.thomann.de/pl/eminence_beta15.htm czy to te?

Gość cybant

(Konto usunięte)

Ha , ha Father Pio masz cholerną rację;) Tak to wygląda.....Choć u mnie tłiter 3,3 daje radę.....

Co do Ardento DIY to sprawa jest prosta znane są wymiary " deski" głośniki też ogólnie dostępne.

Zwrotnica jest nieznana chociaż wg.mnie to zbyt rozbudowana nie jest...;)

Sonido z samym basem gra bardzo homogenicznie , więc jeżeli komuś odpowiada takie granie to też można...

Kolega Fakamada - miałeś rację aktywny bas już podłączony i gra.....fajnie.

A w drodze SB Acoustic 34 z rezonansem na poziomie 18 Hz, też do zasilania aktywnie.

 

No dobrze, jestem gotowy żeby zamówić Sonido bo już mailuję z Panem Istvanem z tej firmy. Namierzyłem Eminence w Thomann.de po 367pln sztuka.

Jakich elementów jeszcze potrzebuję? Skąd wziać cewki i jakie wartości kondensatorów? Czy są gdzieś wymiary skrzyń dostępne w pdf i schemat? Nie mam wiedzy elektronicznej ale umiem lutować i mam pojęcie o technice, sporo majsterkuję. Będę wdzięczny za dokładny przepis a obiecuję że pochwalę się dziełem :)

 

http://www.thomann.de/pl/eminence_beta15.htm czy to te?

Wartości cewek oraz kondesatorów we wcześniejszym wpisie....

Jeżeli masz pomysł na inną zwrotnicę sam skorzystam:)

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Namierzyłem Eminence w Thomann.de po 367pln sztuka.

 

Uch, toś się naszukał! Pierwszy wynik z gogla, co? ;-)

 

http://sklep.mvoice.pl/eminence-beta-15-300w-8ohm-p-705.html

 

Wyobrażasz sobie ile kosztuje przesyłka od szwabów i przelew międzynarodowy? A tego w cenie na stronie internetowej nie ma...

 

http://stx.pl/sw-stx-18-4-1200-8-f-s-mc.html Cena niewiele wyższa, możliwości - znacznie wyższe.

 

Będę wdzięczny za dokładny przepis

 

Przepis pierwszy: robisz po kolei, jak napisałem, aż dojdziesz do etapu "pomiary". Olewasz ten etap, kombinujesz "na ucho", jesteś przez chwilę zadowolony, ostatecznie po jakimś czasie rzucasz temat w kąt, ew sprzedajesz za pół ceny i bierzesz się za rybki.

 

Przepis drugi: jak wyżej, ale robisz sobie pomiary / ktoś Ci robi pomiary (nie napiszę, że ja mogę, bo zaraz zazdrośni zaczną wrzeszczeć, że se robię reklamę na forum), po czym piszesz do do usera Cadam, tomq88, dolphin123, do mnie albo do dowolnego z wielu innych, nie wymienionych konstruktorów z forum (nie obrażać się jak baby, nie będę wszystkich wymieniał!), żeby Ci zasymulował zwrotnicę. Budujesz ją, po czym dostrajasz wedle gustu.

Gość Synthax

(Konto usunięte)

No dobrze, każdy temat można porzucić. Ale miałem Rehdeko, teraz mam Totem Mite, i po kilku odsłuchach innych zestawów wiem że da się lepiej. Odgrody kuszą ceną... Nie stać mnie na Ardento ani Zingali Twenty. Pytanie na ile taka replika Ardento będzie podobnie brzmieć.

 

>Father PIO - A Ty już nie masz odgród? Na czym słuchasz obecnie?

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Nigdy nie będzie to replika, jeśli nie będziesz znał schematu elektrycznego, wymiarów, materiałów, itd. Co najwyżej będzie to kolumna inspirowana tym czy tamtym i tak powinieneś do tego podejść. Nie napinać się na klonowanie, tylko pokombinować, co by tu poprawić. Eminence Beta 15A jest okej, ale tylko tyle. Wolałbym użyć 18-calowego STXa. Na środek, jeśli lubisz fulrendże, można np. wrzucić B200 po małej modyfikacji. A jak chcesz oszczędzić, to mam patent na poprawę BG20 (charakterystyka lepsza niż B200 bez przeróbki). Na górę jest dużo opcji. Np. nowe Founteki X - naprawdę dobre głośniki.

 

Wszystko piszę z doświadczenia. Posiadam 4 18-calowe STXy, które mierzyłem i które użyję w nowych dipolach. BG20 męczyłem długo w poprzednich dipolach i zlinearyzowałem charakterystykę SPL do +-1,5 dB aż do 8 kHz (wycięty whizzer). Founteki X1 też mierzyłem, za miesiąc trafią do kolumn jednego z userów.

 

Obecnie nie mam "normalnych" kolumn, bo sprzedałem 15-calowe basy. Wprawdzie kupiłem 18-calowe, ale nie chcę przerabiać starych dech, tylko zrobię całkiem nowe. Wkrótce zrobię budżetowe dipole z jednym 15-calowym wooferem i małe dipole do postawienia koło kompa z 10-calowym basem i Visatonem FRS 5X.

Głośnik basowy do OB musi mieć wysoką dobroć [Qts] oraz jak największe wychylenie liniowe [Xmax] i powierzchnie membrany [sd] Ponadto do reszty toru powinien mieć odpowiednio wyższą efektywność - bo w większości pasma membrana pracuje w zwarciu akustycznym.

 

OB nie robi się z cienkiej deseczki 18mm a dla takich głośników z przynajmniej trzech- czterech sklejonych ze sobą płyt tej grubości. Nie każda OB musi być dipolem akustycznym, w celu obniżenia częstotliwości efektywnej basu można dorobić ściany boczne - wtedy będzie to nadal OB ale już nie dipol.

 

Może sprawdź czy te basowce Sonido nie będą lepiej pasowały do innej obudowy?

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Iloczyn wychylenia i powierzchni to objętość, jaką głośnik może przepchać w jednym cyklu, czyli wychylenie objętościowe. Owszem, parametr bardzo ważny, ale trzeba uwzględnić kontekst posiadanego wzmacniacza, jeśli chce się wykorzystać potencjał wychylenia głośnika. Miałem 100-watowego Luxmana napędzającego dipole z parą 15" wooferów na kanał - na Daft Punku potrafiłem go przesterować. Z popierdółką lampową single-ended IMHO nie ma nawet co podchodzić.

 

Ściany boczne odradzam, powodują problemy z odbiciami na średnich tonach. Do basu - ok. Chyba, że się zastosuje "ciężkie" wytłumienie.

Można zrobić ściany boczne trójkątne lub odcinane żeby od wysokości głośnika średnio tonowego ich nie było.

 

Ale jako radę dla kolegi od tych Sonido widziałbym dipol na szerokopasmowcu plus osobny subwoofer aktywny. Myślę że to miałoby największą funkcjonalność. Chyba jest taki system Lyngdorfa.

I wtedy pod szerokopasmowca może podłączać tę lampkę s-e.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Pomysł bardzo dobry, zwłaszcza aktywne cięcie basu, ale żaden subwoofer "pudełkowy" nie dorówna jakości basu z prawidłowo zrobionego OB. Więc może lepiej OB w bi-ampingu?

Gość cybant

(Konto usunięte)

To przepraszam , jak Ardento Alter 2 grały na Audio Show z 12 watami????

A tam jest 18 cali.... U Ciebie wzmacniacz 100 watt nie dawał rady a u mnie Ayon w trybie triody ( 60 w) nie ma najmniejszych problemów z wysterowaniem 4 eminenców...coś tu nie pasuje.

Gość Synthax

(Konto usunięte)

Ja nigdzie o 12W nie pisałem, jakby co :)

 

A ile trzeba liczyć minimum budżet na odgrody o których mówimy? Nie mówię o późniejszych zabawach w wyrafinowane kondensatory itd.. Przyjmijmy wariant z jednym głośnikiem basowym 18".

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

To przepraszam , jak Ardento Alter 2 grały na Audio Show z 12 watami????

A tam jest 18 cali.... U Ciebie wzmacniacz 100 watt nie dawał rady a u mnie Ayon w trybie triody ( 60 w) nie ma najmniejszych problemów z wysterowaniem 4 eminenców...coś tu nie pasuje.

 

Napisałem, co u mnie grało. Wy słuchacie audiofilskiego pierdu-pierdu, ja robiłem tour de force na ostatnim albumie Daft Punka. Posłuchaj, bo to świetna płyta, a bas burzy mury.

 

A ile trzeba liczyć minimum budżet na odgrody o których mówimy? Nie mówię o późniejszych zabawach w wyrafinowane kondensatory itd.. Przyjmijmy wariant z jednym głośnikiem basowym 18".

 

Pomyślmy... To będzie tak: para wooferów (link podany), para średnich (masz podobno "nagrane"), para wysokich (według cen sklepowych), deska (cena w castoramie podana), zwrotnica pi razy oko 600 zł na parę. Dodawanie wykonaj we własnym zakresie :-)

 

Po taniości, według mnie, to by było tak: para wooferów to 720, para BG20 to 240, para Founteków X1 to 440, decha ok. 600, zwrotnica 600. Razem 2600.

Ja odradzam wstęgę. Ma tak inny charakter grania od szerokopasmówki, że zawsze słychać, że na górze coś "cyka" zamiast grać, a jeszcze trzeba ją ciąć stromo (chyba, że Neo5Pro)

Poza tym SFR145 nie będzie potrzebował wspomagania. Ew. dałbym coś papierowego jak TW60 Vistatona.

 

PS. Zamiast SFR można zastosować SWR145. Powinien być lepszy do odgrody. SFR ma ekstremalnie niskie QTS - zagra za chudo.

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

że zawsze słychać, że na górze coś "cyka" zamiast grać

 

Taaa, jak sie nie umie zrobić podziału prawidłowo...

 

trzeba ją ciąć stromo

 

Bzdura. Trzeba zdawać sobie sprawę z obciążalności i znać charakterystykę zniekształceń, a nie pisać, ze coś "trzeba". Wstęgę puszczoną od 10 kHz też "trzeba" ostro ciąć?

 

Poza tym SFR145 nie będzie potrzebował wspomagania.

 

Każdy FR słabiutko rozprasza i każdemu przydaje się wspomaganie.

 

dałbym coś papierowego jak TW60 Vistatona

 

Poczytaj sobie, jakie on ma THD...

 

SFR ma ekstremalnie niskie QTS - zagra za chudo

 

To tylko i wyłącznie kwestia w jakim paśmie będzie grał - znów przekłamujesz fakty.

Taaa, jak sie nie umie zrobić podziału prawidłowo...

 

Nie słyszałem jeszcze komercyjnej konstrukcji, w której charakter wstęgi by się nie narzucał. Dla mnie one nie graja do końca naturalnie.

 

Bzdura. Trzeba zdawać sobie sprawę z obciążalności i znać charakterystykę zniekształceń, a nie pisać, ze coś "trzeba". Wstęgę puszczoną od 10 kHz też "trzeba" ostro ciąć?

 

Prawda. Ale czy wystarczy 1rz. ? Im wyższy rząd tym bardziej słychać rozjazd w charakterze grania. Wg mnie oczywiście.

 

Każdy FR słabiutko rozprasza i każdemu przydaje się wspomaganie.

 

Akurat ten argument do mnie wcale nie przemawia. Ja lubiłem słuchać zarówno z, jak i bez tweetera.

 

Poczytaj sobie, jakie on ma THD...

 

Bez znaczenia. Słuchałem, podobał mi się. Obiektywnie jest znacznie gorszy od innych typów tweeterów, a jednak jego barwa pozwala na bezproblemowe zgranie z papierowa szerokopasmówką. Zresztą poczytaj sobie komentarze o AS na który prezentowane były małe WLM-y.

 

To tylko i wyłącznie kwestia w jakim paśmie będzie grał - znów przekłamujesz fakty.

 

Powodzenia w znalezieniu woofera, która zagra niskim basem w OB, a jednoczesnie szybko i klarownie zagra do powiedzmy 500hz. Chyba, że będzie to głośnik o niskim QTS rzędu 0.3-0.4, wtedy proszę bardzo. Tyle, że niskiego basu nie będzie. Seria SWR lepiej sobie będzie radzić z niskim podziałem.

Gość cybant

(Konto usunięte)

 

 

Nie słyszałem jeszcze komercyjnej konstrukcji, w której charakter wstęgi by się nie narzucał. Dla mnie one nie graja do końca naturalnie.

 

 

 

Prawda. Ale czy wystarczy 1rz. ? Im wyższy rząd tym bardziej słychać rozjazd w charakterze grania. Wg mnie oczywiście.

 

 

 

Akurat ten argument do mnie wcale nie przemawia. Ja lubiłem słuchać zarówno z, jak i bez tweetera.

 

 

 

Bez znaczenia. Słuchałem, podobał mi się. Obiektywnie jest znacznie gorszy od innych typów tweeterów, a jednak jego barwa pozwala na bezproblemowe zgranie z papierowa szerokopasmówką. Zresztą poczytaj sobie komentarze o AS na który prezentowane były małe WLM-y.

 

 

 

Powodzenia w znalezieniu woofera, która zagra niskim basem w OB, a jednoczesnie szybko i klarownie zagra do powiedzmy 500hz. Chyba, że będzie to głośnik o niskim QTS rzędu 0.3-0.4, wtedy proszę bardzo. Tyle, że niskiego basu nie będzie. Seria SWR lepiej sobie będzie radzić z niskim podziałem.

 

A taki zagra;)

 

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/12-sb34nrx75-6/

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Nie słyszałem jeszcze komercyjnej konstrukcji, w której charakter wstęgi by się nie narzucał. Dla mnie one nie graja do końca naturalnie.

 

Nie mówiłem nigdzie o komercyjnych konstrukcjach i nie wyobrażam sobie lepszej kombinacji niż FR + wstęga.

 

Ale czy wystarczy 1rz. ?

 

Powtórzę: to kwestia punktu podziału. Aplikowałem nawet wstęgi filtrem, który nie zawiera szeregowego kondensatora, tylko rezystor + cewkę.

 

Akurat ten argument do mnie wcale nie przemawia.

 

A ja tam lubię mieć dobrą przestrzenność, ale wiadomo, o gustach się nie dyskutuje, nie każdy musi lubić.

 

Słuchałem, podobał mi się.

 

Nie sądzę, że słuchałeś 6 godzin bez przerwy, a tylko tak można usłyszeć wysokie harmoniczne. Poczytaj Zapha, wytłumaczył to. I ma rację, sprawdzałem.

 

Zresztą poczytaj sobie komentarze o AS na który prezentowane były małe WLM-y.

 

Nie cierpię WLMów, są paskudne. Grają nienaturalnie, ostro i brzydko.

 

Powodzenia w znalezieniu woofera, która zagra niskim basem w OB, a jednoczesnie szybko i klarownie zagra do powiedzmy 500hz.

 

Układ 4-way. Proste, nie?

 

Seria SWR lepiej sobie będzie radzić z niskim podziałem.

 

No to szkoda, że nie napisałeś wcześniej, że masz na myśli niski podział.

 

A taki zagra;)

 

Mały, ciężka membrana, niska efektywność. Zdecydowanie nie dla mnie, wolę co innego.

Gość cybant

(Konto usunięte)

 

 

Nie mówiłem nigdzie o komercyjnych konstrukcjach i nie wyobrażam sobie lepszej kombinacji niż FR + wstęga.

 

 

 

Powtórzę: to kwestia punktu podziału. Aplikowałem nawet wstęgi filtrem, który nie zawiera szeregowego kondensatora, tylko rezystor + cewkę.

 

 

 

A ja tam lubię mieć dobrą przestrzenność, ale wiadomo, o gustach się nie dyskutuje, nie każdy musi lubić.

 

 

 

Nie sądzę, że słuchałeś 6 godzin bez przerwy, a tylko tak można usłyszeć wysokie harmoniczne. Poczytaj Zapha, wytłumaczył to. I ma rację, sprawdzałem.

 

 

 

Nie cierpię WLMów, są paskudne. Grają nienaturalnie, ostro i brzydko.

 

 

 

Układ 4-way. Proste, nie?

 

 

 

No to szkoda, że nie napisałeś wcześniej, że masz na myśli niski podział.

 

 

 

Mały, ciężka membrana, niska efektywność. Zdecydowanie nie dla mnie, wolę co innego.

 

Father jaki w takim razie duży z nisko schodzącym basem?

Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Pasmo podaje się dla znormalizowanych warunków, zawsze takich samych. W elektryce -3dB, w akustyce -3dB lub -6dB. Ze względu na room gain, ja używam wartości -6dB Więc jak niby miałbym podać pasmo dla spadku 15 dB?

Pasmo podaje się dla znormalizowanych warunków, zawsze takich samych. W elektryce -3dB, w akustyce -3dB lub -6dB. Ze względu na room gain, ja używam wartości -6dB Więc jak niby miałbym podać pasmo dla spadku 15 dB?

 

Beta 15, która ma bardzo zbliżone parametry (qts 0.58 fs 35hz) ma -18db dla 26hz w stosunku do 100hz

Gość cybant

(Konto usunięte)

Wszyskie estradowe głośniki mają poniżej 100 Hz szybko opadającą charakterystykę.

Beta 15 gra tak naprawdę od 40 Hz , nie wydaje mi się , żeby taki tani STX miał tak wyrównane pasmo.

Moim zdaniem żeby otrzymać równe pasmo do 25-30 Hz potrzebne są głośniki z niskim rezonansem niższą efektywnością , ale zasilane aktywnie, można wtedy uzyskać nisko schodzącym bas z odgrody.

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.