Skocz do zawartości
Przedwzmacniacze

Przedwzmacniacz Krell Phantom II

Krell od trzydziestu lat jest obecny na światowym rynku audio. Firma ma świetną reputację dzięki produkcji wzmacniaczy, przedwzmacniaczy, odtwarzaczy CD i DVD, konwerterów cyfrowo – analogowych i głośników. Wzmacniacze Krella zostały nagrodzone wieloma prestiżowymi nagrodami za innowacyjność rozwiązań i jakość wykonania. Przykład: zintegrowany wzmacniacz Krell KAV-300i otrzymał Nagrodę Produktu Roku 1996/1997 przyznaną przez European Imaging and Sound Association (EISA). W 2013-2014 przyznano nagrodę w dziale Kina Domowego Krell Foundation. W oczach większości miłośników hi-endowego dźwięku Krell cieszy się zasłużonym uznaniem.

 

Chciałbym zacząć od oświadczenia: jestem uprzedzony do aktywnych przedwzmacniaczy. Uważam, że poprawnie zaprojektowany wzmacniacz może świetnie radzić sobie bez dodatkowego przedwzmacniacza. Źródło (CD lub gramofon) o impedancji wyjścia dopasowanej do impedancji wejścia wzmacniacza świetnie radzi sobie bez pośredników.

Zintegrowane wzmacniacze wyposażone w drabinkowe potencjometry pasywnie regulujące głośność często (choć może nie zawsze) sprawdzają się w praktyce. Jednak nie zawsze możliwe jest idealne dopasowanie wspomnianych impedancji i wtedy na ratunek przychodzi właśnie przedwzmacniacz. I niezależnie już od jego konstrukcji, aktywny czy nie, dobry przedwzmacniacz to niesłyszalny przedwzmacniacz. Taki, który niczego nie zmienia w torze, który nie ma swojego charakteru i jest zupełnie neutralny. Wtedy właśnie mówimy o naprawdę dobrym urządzeniu wysokiej klasy.

 

Testowany przedwzmacniacz zaprojektowany został do współpracy w systemie wzmacniającym składającym się z przedwzmacniacza oraz monofonicznych wzmacniaczy mocy (Evolution 900e). Tego typu dzielone wzmacniacze uważane są za najwyższy stopień jakościowy amplifikacji ze względu na całkowitą separację zarówno wstępnego wzmocnienia od stopni końcowych, jak i separację wzmacniaczy mocy obu kanałów wzajemnie od siebie, każdy z oddzielnym zasilaniem. W ten sposób osiąga się najlepszą dynamikę i najniższy pozom różnego rodzaju zakłóceń. Przedwzmacniacz Phantom II jest 10 kg konstrukcją zamkniętą w aluminiową obudowę o szerokości 438 mm, wysokości 97 mm i głębokości 464 mm. Miłośnicy estetyki hi-tech o minimalistycznych gustach znajdą fasadę przedwzmacniacza atrakcyjną. Dyskretne logo, funkcjonalność i prostota bez zbędnych elementów deklaracyjnych, to jest to.

 

ccs-25257-0-01608900-1389610990_thumb.jpg ccs-25257-0-24353400-1389611007_thumb.jpg

 

Konstrukcja Phantoma jest systemem dual mono. Tak wiec każdy kanał ma swój regulowany zasilacz i swoje indywidualne chassis. Za wzmocnienie sygnału odpowiedzialne są dyskretne elementy elektroniczne montowane powierzchniowo. Na żadnym etapie wzmacniania nie zastosowano sprzężenia zwrotnego, dzięki czemu nie ma przesunięć fazowych wejściowego sygnału. Krell opatentował wielowyjściowe lustra prądowe o dużo lepszych parametrach liniowości w porównaniu do standartowych rozwiązań. Liniowość jest utrzymana bez względu na położenie drabinkowego potencjometru. Parametry wzmocnienia są różne dla różnych wejść źródeł sygnału: dla XLR wynosi 12 dB dla RCA wynosi 6 dB.

 

ccs-25257-0-87373600-1389610974_thumb.jpg ccs-25257-0-97677200-1389610983_thumb.jpg

 

Impedancje wejścia są standardowe: RCA: 47,5 K Ohma, XLR- 95 k Ohma. Impedancja wyjściadla RCA to 25 Ohma, dla XLR to 50 Ohma. Dla ciekowości można zacytować wyjątkową szerokość pasma przenoszenia: od 0,1 Hz do 1,5 MHz , zniekształcenia THD: 0,004% ( dla 20Hz-20kHz) oraz poziom szumów: co najmniej 109 dB (ważony). Zasilacz przedwzmacniacza został hojnie wyposażony w 140 VA transformator i kondensatory o pojemności 35 000 uF. Warto wspomnieć, że Krell opracował nowatorską technologie przekazywania sygnału o nazwie CAST ( Current Audio Signal Transmission) umożliwiającą polaczenie kilku komponentów audio, od źródła do głośników, stosując wzmacnianie prądowe, a nie napięciowe, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych wzmacniaczy.

 

Czas by posłuchać ulubionej muzyki. Do testu użyłem dwóch źródeł: gramofonu i odtwarzacza CD. Źródła te były podłączone do przedwzmacniacza Phantom II, który z kolei podłączony był do wzmacniacza Sun Audio 2a3 wyposażonego w dwa potencjometry na wejściu. Dźwięk powyższego systemu porównywany był z identycznym zestawem, ale pozbawianym aktywnego przedwzmacniacza. Innymi słowy, szukałem odpowiedzi na pytanie, czy obecność Phantoma II wpłynie na jakość brzmienia mojego zestawu? Porównawcze odsłuchy zostały przeprowadzone przy tym samym poziomie nagłośnienia. Oznacza to, że położenie potencjometrów było rożne dla obu wariantów. Mam świadomość, że nie jest to optymalna sytuacja, ale jest pragmatycznym kompromisem związanym z stosunkowo wysokim poziomem szumów lampowego wzmacniacza przy całkowicie „otwartym” potencjometrze.

 

Sopranistka Arleen Auger śpiewa arię „Et incornatus est” z Wielkiej Mszy Mozarta C-moll po anielskich warsztatach dla mistrzów koloratury. The Academy of Ancien Music gra po batutą Christophera Hogwooda. Przejmująca muzyka nagrana kompetentnie na CD przez London Records. Wielokrotnie wypinałem i wpinałem przedwzmacniacz do systemu. Piękny naturalny, wokal sopranistki, urocze brzmienie starych barokowych instrumentów, w całości i osobno: nie słyszałem żadnych znaczących różnic spowodowanych obecności lub brakiem obecności przedwzmacniacza w moim systemie.

 

Po podłączeniu gramofonu w ruch poszły ulubione winyle. Ella Fitzgerald i Joe Pass nagrali w 1974 roku dla Pablo Records świetną płytę “Take Love Easy”. Apetyczny, czekoladowy głos Fitzgerald i uwodzicielska gitara Joe w tytułowym utworze i dwóch innych: „ A Foggy Day” i „Lush Life” są w stanie sponiewierać każdego, komu wpadną w ucho. Są super. Podobnie jak wcześniej w przypadku CD, nie byłem w stanie odróżnić dźwięku, gdy przedwzmacniacz był obecny od sytuacji, gdy był wypięty z toru sygnału.

 

Do trzech razy sztuka. Nagranie pięciu tuzów klasycznego jazzu: Cannonball Adderley- saksofon, Miles Davis- trąbka, Hank Jones-fortepian, Sam Jones- kontrabas, Art Blakey- perkusja, pod tytułem „ Somethin’ Else” z 1958 roku należy do kanonu: kilku niezbędnych, płyt jazzowych wszechczasów które musisz znać. Wyjątkowo piękne nagranie dla Blue Note w studio Van Gelder pod Nowym Yorkiem. Dźwięk perfekcyjny, autentyczny. Nic dodać nic ująć. Słuchałem utworu „ Autumn Leaves” wiele razy. Nie słyszałem istotnych różnic po podłączeniu Phantom’a II ani w domenie mikro-detali ani w makro dynamice. Palety barw tonalnych były nieodróżnialne.

 

Konkluzje

 

Zadaniem dobrego przedwzmacniacza jest, poprzez odpowiednie dopasowanie impedancji źródła i wzmacniacza, nie ingerować w sygnał elektryczny, wiernie wzmacniając go i przekazując dalej. Drugą funkcją przedwzmacniacza jest kontrola i integracja kilku niezależnych źródeł (CD, DVD, gramofon, etc.) ułatwiając płynne i wygodne dla słuchacza przełączanie pomiędzy nośnikami umożliwiając jednocześnie regulacje poziomu nagłośnienia. Phantom II Krella jest świetnym partnerem dla posiadacza nieregulowanej końcówki mocy, gdyż spełnia przysłowiowe audiofilskie marzenia perfekcyjnego „drutu ze wzmocnieniem”. Niniejszym składam drugie oświadczenie: byłem zupełnie bezpodstawnie uprzedzony.

 

Danek Elbaum

 

 

Dystrybutor: Audioklan

 

Cena: 49.990zł

 

 

Specyfikacja techniczna:

 

 

Całkowite zniekształcenia harmoniczne + szumy : <0.003%, 20 Hz to 20 kHz

 

Główne wyjścia: 2 pary CAST, 1 para zbalansowane XLR, 1 para single-ended RCA

 

Impedancja wejścia w ohmach CAST: 25 Ohm Balanced: 40 k Ohm Single-ended: 20 k Ohm

 

Impedancja wyjścia w ohmach CAST: >1 M Ohm Balanced: 250 Ohm Single-ended: 125 Ohm

 

Pasmo przenoszenia w Hz : 20 Hz to 20 kHz +/- 0.02 dB

 

Stosunek sygnału do szumu: >100 dB

 

Waga w kg 12,7

 

Wejścia 2 pary CAST: 1 para zbalansowane XLR, 1 para single-ended RCA

 

Wejścia overload CAST: 12 mA RMS Balanced: 10 V RMS Single-ended: 6.5 V RMS

 

Wyjścia overload CAST: 16 mA RMS Balanced: 16 V RMS Single-ended: 8 V RMS

 

Wyjście Tape 1 para single-ended RCA

 

Wymiary w mm (Sz x W x G) 438 x 192 x 464

Data dodania




Sezon festiwali 2025 nadchodzi – i będzie się działo!

Jeśli czujesz, że zbliżające się lato to nie tylko czas krótkich spodenek i lodów na patyku, ale przede wszystkim muzyka na żywo, śpiew pod sceną i ten specyficzny kurz unoszący się nad festiwalowym polem – to znaczy, że wiesz, co dobre. Bo sezon koncertów plenerowych i festiwali muzycznych w Polsce to coś, co fani dźwięków świętują niemal jak narodowe święto. A 2025 rok zapowiada się naprawdę kozacko. Zaczynamy klasykiem – Męskie Granie. To nie tylko seria koncertów, to zjawisko kulturowe,

AudioNews
AudioNews
Felietony

Laudberg M1

O ile w High-Endzie sky is the limit, czyli ceny już dawno poszybowały daleko poza Układ Słoneczny, tak w tzw. budżetówce da się zaobserwować zdecydowanie bardziej optymistycznie nastawiający do życia trend. Otóż okazuje się, iż wbrew pozorom i rozsiewanemu defetyzmowi o dramatycznym spadku jakości dostępnych na rynku towarów parafrazując szkoleniowców naszych boiskowych kopaczy nawet w segmencie zaskakująco niskich cen „nie ma słabych drużyn”. Po czym wnoszę? A po reprezentantkach do teraz zupe

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

SilentPower prezentuje OMNI LAN: Stworzony przez perfekcjonistów dla purystów

Southport, Wielka Brytania – SilentPower, marka-córka iFi audio – pioniera w dziedzinie innowacji audio oraz komponentów o wysokiej wydajności – z dumą ogłasza premierę OMNI LAN – optycznie izolowanego przełącznika sieciowego stworzonego z myślą o wymagających purystach, dla których liczy się najczystsze możliwe doświadczenie audiowizualne. Nawet najbardziej zaawansowane systemy AV mogą zostać niezauważalnie ograniczone przez jeden, często pomijany element – standardowy przełącznik sieciowy. S

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne 1

Czy muzyka stała się tylko tłem?

Wchodzisz do kawiarni – w głośnikach leci „coś”, czego nie rozpoznajesz, ale rytm buja. Włączasz Spotify – ładujesz playlistę „Chill Beats to Study/Work/Exist To”. Jedziesz autobusem – ktoś obok słucha lo-fi przez słuchawki z przeciekającym basem. Słuchamy więcej niż kiedykolwiek, ale... czy naprawdę słuchamy? Jeszcze dwie dekady temu kupowało się płytę po długim oczekiwaniu na premierę. Otwieranie opakowania, czytanie wkładki, poznawanie tekstów – to był rytuał. Dziś? Kliknięcie „play” i s

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Felietony

Wardruna wraca do Polski – koncert we Wrocławiu już 27 listopada!

Pisaliśmy już wcześniej o fenomenie Wardruny – zespole, który w naszym odczuciu nie tyle gra muzykę, co tworzy mosty między światem dawnym a współczesnym, między tym co duchowe, a tym co głęboko osadzone w naturze. I oto niespodzianka: ten wyjątkowy projekt znów zagra w Polsce! Czwartek, 27 listopada 2025 / Hala Stulecia, Wrocław Po dwóch latach przerwy norweska Wardruna powraca do naszego kraju, by w zabytkowej Hali Stulecia zaprezentować materiał ze swojego najnowszego albumu Birna.

AudioNews
AudioNews
Felietony


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.