Skocz do zawartości
Kolumny

Teufel - THEATER 500

 

Teufel

Marka Teufel jest już znana naszym czytelnikom z wcześniejszego testu kolumn ULTIMA 40 ACTIVE, soundbara CINEBAR 11, czy konkursu w jakim brali udział nasi czytelnicy.

 

O firmie

Dla tych którzy spotykają się z nią pierwszy raz, w ramach przypomnienia kilka słów:

 

Firma została założona w Berlinie w 1979 roku, przez Peter’a Tschimmel’a. Był jednym z wielu innowacyjnych konstruktorów, złotej epoki sprzętów audio, podobne początki miały takie marki jak brytyjski NAIM czy Linn, amerykański Mcintosh i wiele innych wiodących obecnie firm.

 

Teufel rozpoczął swoją działalność od idei stworzenia produktu, który dostarcza jakość nieproporcjonalnie dużą do ceny. W początkowym okresie skupiał się na rynku DIY, który w tamtych czasach przyciągał znacznie szerszą grupę hobbystów – majsterkowiczów, niż obecnie. Ogólnie udział rynku audio w elektronice użytkowej był sporo większy niż obecnie, dlatego kity DIY wzbudzały większe zainteresowanie niż dzisiaj. Na fali tej popularności i dzięki dobrze opracowanym urządzeniom Teufel szybko wzmacniał swoją pozycję na rynku niemieckim, powoli stając się liderem produktów do samodzielnego montażu.

 

Wraz z rozwojem firmy, otwieraniem kolejnych lokali i budowaniem renomy na rynku, Teufel zaczął też wprowadzać gotowe kolumny głośnikowe. Cieszyły się bardzo dobrą prasą i wysoko oceniane były przez branżystów jak i konsumentów. Jednak firmę przede wszystkim wyróżniała innowacyjność formy sprzedaży i otwarcie na nowe technologie. Postanowili wycofać się z sieci dilerskich i w pełni przejść na sprzedaż bezpośrednią. Bardzo mocno obniżyło to koszty produktu i wymaganych marż, co przełożyło się na niezwykłą atrakcyjność cenową urządzeń. Dzisiaj marka prowadzi sprzedaż wyłącznie poprzez własną dystrybucję internetową lub w salonach Teufel.

 

 

Theater 500

Kolejnym sprzętem marki Teufel, który zagościł w naszym magazynie, są kolumny stereo, a dokładniej model o nazwie THEATER 500.

 

Tym razem, to klasyczne kolumny pasywne, a więc produkt znacznie bardziej tradycyjny niż testowane wcześniej kolumny aktywne z DAC czy soundbar. Ciekawy byłem tych kolumn, właśnie z tego powodu, gdyż w przypadku wspomnianych urządzeń, doczynienia miałem z kombajnem sprzętów zamkniętych w jednej obudowie – na przykład w modelu ULTIMA 40 ACTIVE, gdy puszczałem muzykę z aplikacji streamingowej za pośrednictwem bluetooth, to de facto udział w tym miał wbudowany w kolumnę streamer, następnie przetwornik cyfrowo-analogowy, który z kolei dostarczał sygnał do wbudowanego wzmacniacza napędzającego kolumny. Tak więc, słuchałem równocześnie czterech urządzeń, a kolejną niewiadomą był jeszcze tablet czy nawet jakość materiału muzycznego danej platformy streamingowej. O ile efekt końcowy, był bardzo dobry – szczególnie w kontekście bardzo atrakcyjnej ceny – to nie miałem do końca wyrobionego zdania, jak grają same głośniki.

W przypadku Theater 500 uda mi się tą niepewność rozwiać, gdyż w przypadku kolumny pasywnej, to właśnie jakość głośnika jest jedyną zmienną, a resztę determinuje system audio, który jest mi doskonale znany.

t-500-f-16-black-front-angled-1300x1300x72.thumb.jpg.a0c5c97c8d64aa3dc8539e0e33565e1a.jpgt-500-f-16-black-detail-front-1300x1300x72.thumb.jpg.c94ea5152709dd67cdfd3925b29901fc.jpg

 

Budowa

Wprawdzie, akurat same przetworniki nieco różnią się od tych jakie użyte zostały w modelu Ultima 40 Active, ale cech wspólnych jest bardzo dużo. Kubatura kolumny jest prawie taka sama (100cm x 29cm x 20 cm), podobnie jak liczba i typ zastosowanych głośników (jeden głośnik wysokotonowy, jeden średniotonowy i dwa basowe). Również jest to obudowa z układem bass reflex, a przetworniki posiadają membrany z kewlaru. Charakterystyczne dla tej marki, stosowanie dużej średnicy głośnika średniotonowego, który ma taką samą średnicę jak woofery, występuje w obu modelach.     

 

Więc, na pierwszy rzut oka, konstrukcje te wydają się bliźniaczo podobne, jednak, gdy przyjrzymy się szczegółom, widać szereg znaczących różnic. Pierwsze na co zwrócimy uwagę, to inny kolor membran – wprawdzie też są z kewlaru, ale zarówno średniotonowe, jak i basowe, są identycznym, grafitowym kolorze. Wielkość głośnika jest marginalnie mniejsza (tj. 160 mm, w Theater 500, a 165 mm w modelu ULTIMA 40 ACTIVE).

 

Przetworniki posiadają klasyczną kopułkę przeciwpyłową, zamiast stożka fazy, a ich rozmieszczenie to, typowy układ z wysokotonówką, na samej górze kolumny, a basowymi na dole. Głośnik wysokotonowy, to 25mm kopułka tekstylna, również zabezpieczona metalową osłoną, jednak cały głośnik współpracuje z tubą, która wygląda jak atrapa kolejnego przetwornika 160 mm. Tak więc dla jasności, patrząc na fotografie widzimy cztery głośniki 160 mm, jednak ten najwyższy to tak na prawdę, 25 mm wysokotonówka, wmontowana w tubę imitującą wyglądem pozostałe głośniki. Taki zabieg (stosowanie tuby) ma za zadanie zwiększyć nieco efektywność takiego głośnika.

 

Głośnik średniotonowy znajduje się tuż poniżej i jak wspomniałem wcześniej to 160 mm, membrana z plecionki kewlarowej, na zwieszeniu gumowym, kształt wklęsły, membrana jednolita bez osłony przeciwpyłowej.

t-500-f-16-black-detail-front-1300x1300x72.thumb.jpg.c94ea5152709dd67cdfd3925b29901fc.jpgt-500-f-16-black-back-detail-terminal-clamps-1300x1300x72.thumb.jpg.5549c974b939935cebb871e21d3efbf5.jpg

Bardzo podobnie wygląda tandem głośników basowych, również na gumowym zwieszeniu membrany kewlarowe, z tą różnicą, że w nich są całkiem spore osłony przeciwpyłowe, po których wnioskuję, że cewki mogą mieć średnicę ok 4-5 centymetrów.

 

Wygląd zewnętrzny

Obudowa kolumny, wykończona jest czarną matową okleiną, odporną na brud i zmywanie. Front kolumny to lakierowany MDF, znajdują się na nim głośniki, wokół których zamontowano grafitowe pierścienie wykonane z tworzywa. Każdy z głośników, ma małą, okrągłą maskownicę przykrywającą dokładnie obrys głośnika. Zastosowanie kilku osobnych maskownic, daje użytkownikowi możliwość założenia ich na wszystkie bądź część głośników, pozwalając tym samym nieco dopasować wygląd do własnego gustu.

t-500-f-16-black-front-angled-cover-1300x1300x72.thumb.jpg.622c058246f768c61c584a49ff4325e4.jpgt-500-f-16-black-front-straight-1300x1300x72.thumb.jpg.9ffec5b4a4f6804524b924f037f5b583.jpg

Kolumna stoi na zintegrowanym cokole, wykonanym z tego samego materiału co frontpanel, czyli lakierowanego MDF. Połączenie kolumny z cokołem, odbywa się poprzez cztery gumowe amortyzatory drgań – dzięki temu kolumna posiada odpowiednią separację mechaniczną od podłoża, a cokół wystarczy ułożyć bezpośrednio na podłodze. Dla purystów, zostawiono możliwość skorzystania z kolców, poprzez wkręcenie w nagwintowane tuleje.

 

Pomiędzy cokołem, a kolumną znajduje się około dwucentymetrowa przerwa, która konieczna jest do poprawnej pracy tunelu bass refleksu, znajdującego się od spody kolumny. Takie umiejscowienie, daje konstruktorom odpowiednio dużo miejsca, na użycie długiej rury o szerokiej średnicy, a użytkownikowi pozwala ustawić kolumnę blisko ścian, co jest nie możliwe w przypadku kolumn, gdzie tunel wyprowadzany jest na tylnej ściance. Kolumna posiada możliwość podpięcia w trybie bi-ampingu/bi-wiringu i przyjmuje zarówno wtyki widełkowe jak i bananowe.

 

Dźwięk

Kolumny THEATER 500 grają dużym dźwiękiem, bez problemu sprawdzą się w pomieszczeniach o kubaturze od 20 do 40 metrów kwadratowych. W takich warunkach, nie będzie potrzeby stosowania subwooferów (chociaż dla fanów kina przygotowane są zestawy „5.1 SET”z tymi kolumnami oraz głośnikiem centralnym, satelitami i subwooferem).

t-500-f-16-black-stereo-1300x1300x72.jpg

Producent na swojej stronie internetowej deklaruje, że „dostarczając naturalnego dźwięku z lekko podkreślonym basem zarówno podczas słuchania muzyki, oglądania filmów i grania”. Ze zdaniem tym zasadniczo mogę się zgodzić, jednak dla mnie pozytywnym zaskoczeniem było to, w jak dojrzały i równomierny sposób prezentowany jest bas, bez słyszalnych podbić pasma, co często można usłyszeć kolumnach z tej półki cenowej. Całkiem przyzwoita szybkość i różnorodność dolnych rejestrów, bardzo dobra masa i wypełnienie. Dobrze sprawdza się dolny wylot bass refleksu, dając czysty i pozbawiony zniekształceń, zakres tego pasma.

 

Przechodząc do przeciwnego bieguna, czyli wysokich tonów, to można je zdefiniować jako odpowiednio czysto i klarowne, pozwalające odczuć podstawowe efekty głębi i nasycenia dźwięku, a także odczuć pewne efekty przestrzenne. Nie ma, żadnego problemu z ostrymi czy zbyt mocnymi akcentami wysokich tonów.

 

Ale moim zdaniem, najciekawsze w dźwięku tych kolumn są średnie tony. To pasmo najczęściej bagatelizowane jest w tego typu konstrukcjach, a uwagę użytkownika próbuje się przykuć skrajami pasm, czyli wysokimi i niskimi tonami. W THEATER 500, średnie tony są zaskakująco dobre jak na swój przedział cenowy. Przy dobrej klasy sprzęcie towarzyszącym, daje się odczuć, wyraźne i szybkie dźwięki werbla, czysty, pozbawiony podbarwień wokal, przyjemne i naturalne wybrzmienia strun.

 

Ocena końcowa

Wszystkie pasma dźwiękowe dobrze z sobą korespondują, nie odczułem by któryś z zakresów był zbytnio faworyzowany kosztem innych. Kolumna nada się do większości gatunków muzycznych, z racji swojej neutralności dźwiękowej odnajdzie się zarówno dobrze w rocku, muzyce klasycznej jak i elektronice. W kontekście swojej bardzo atrakcyjnej ceny i ogólnej jakości wykonania jak i prezentowanej klasy dźwięku, jest to produkt godny polecenia.

t-500-f-16-black-front-straight-1300x1300x72.thumb.jpg.9ffec5b4a4f6804524b924f037f5b583.jpgt-500-f-16-black-front-straight-cover-1300x1300x72.thumb.jpg.f4381d3ce8bb50b904f592acc6538c67.jpg

 

 

 

Dane techniczne

Szerokość: 20,00 cm
Waga: 20,43 kg
 
Wysokość: 104,60 cm
Głębokość: 29,30 cm
 

Przystosowany do wtyków bananowych: Tak

Bi-Amping/Bi-Wiring: Tak

Typ konstrukcji: Trójdrożna

Konstrukcja obudowy: Bass reflex

Materiał obudowy: MDF

Wykończenie obudowy: Laminat/lakier

Pojemność wewnętrzna netto: 51 Litry

Tweeter (średnica): 25,00 mm

Tweeter (materiał): Tekstylny

Driver średniotonowy (średnica): 160,00 mm

Driver średniotonowy (materiał): Kewlar

Woofer (średnica): 160,00 mm

Woofer (materiał): Kewlar

Moc ciągła (IEC - Long Term): 180 W

Czułość (2.83 V / 1 m): 88 dB

Zakres częstotliwości od/do: 39 - 21000 Hz

Szczytowa moc znamionowa (IEC - Short Term): 240 W

Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego: 110 dB/1m

Częstotliwość podziału zwrotnicy: 250/1900 Hz

Przystosowany do wtyków bananowych: Tak

Bi-Amping/Bi-Wiring: Tak

 

 

Data dodania




Sezon festiwali 2025 nadchodzi – i będzie się działo!

Jeśli czujesz, że zbliżające się lato to nie tylko czas krótkich spodenek i lodów na patyku, ale przede wszystkim muzyka na żywo, śpiew pod sceną i ten specyficzny kurz unoszący się nad festiwalowym polem – to znaczy, że wiesz, co dobre. Bo sezon koncertów plenerowych i festiwali muzycznych w Polsce to coś, co fani dźwięków świętują niemal jak narodowe święto. A 2025 rok zapowiada się naprawdę kozacko. Zaczynamy klasykiem – Męskie Granie. To nie tylko seria koncertów, to zjawisko kulturowe,

AudioNews
AudioNews
Felietony

Laudberg M1

O ile w High-Endzie sky is the limit, czyli ceny już dawno poszybowały daleko poza Układ Słoneczny, tak w tzw. budżetówce da się zaobserwować zdecydowanie bardziej optymistycznie nastawiający do życia trend. Otóż okazuje się, iż wbrew pozorom i rozsiewanemu defetyzmowi o dramatycznym spadku jakości dostępnych na rynku towarów parafrazując szkoleniowców naszych boiskowych kopaczy nawet w segmencie zaskakująco niskich cen „nie ma słabych drużyn”. Po czym wnoszę? A po reprezentantkach do teraz zupe

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

SilentPower prezentuje OMNI LAN: Stworzony przez perfekcjonistów dla purystów

Southport, Wielka Brytania – SilentPower, marka-córka iFi audio – pioniera w dziedzinie innowacji audio oraz komponentów o wysokiej wydajności – z dumą ogłasza premierę OMNI LAN – optycznie izolowanego przełącznika sieciowego stworzonego z myślą o wymagających purystach, dla których liczy się najczystsze możliwe doświadczenie audiowizualne. Nawet najbardziej zaawansowane systemy AV mogą zostać niezauważalnie ograniczone przez jeden, często pomijany element – standardowy przełącznik sieciowy. S

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne 1

Czy muzyka stała się tylko tłem?

Wchodzisz do kawiarni – w głośnikach leci „coś”, czego nie rozpoznajesz, ale rytm buja. Włączasz Spotify – ładujesz playlistę „Chill Beats to Study/Work/Exist To”. Jedziesz autobusem – ktoś obok słucha lo-fi przez słuchawki z przeciekającym basem. Słuchamy więcej niż kiedykolwiek, ale... czy naprawdę słuchamy? Jeszcze dwie dekady temu kupowało się płytę po długim oczekiwaniu na premierę. Otwieranie opakowania, czytanie wkładki, poznawanie tekstów – to był rytuał. Dziś? Kliknięcie „play” i s

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Felietony

Wardruna wraca do Polski – koncert we Wrocławiu już 27 listopada!

Pisaliśmy już wcześniej o fenomenie Wardruny – zespole, który w naszym odczuciu nie tyle gra muzykę, co tworzy mosty między światem dawnym a współczesnym, między tym co duchowe, a tym co głęboko osadzone w naturze. I oto niespodzianka: ten wyjątkowy projekt znów zagra w Polsce! Czwartek, 27 listopada 2025 / Hala Stulecia, Wrocław Po dwóch latach przerwy norweska Wardruna powraca do naszego kraju, by w zabytkowej Hali Stulecia zaprezentować materiał ze swojego najnowszego albumu Birna.

AudioNews
AudioNews
Felietony


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Ostatnio cena bardzo spadła i wynosi 2700 za parę bezpośrednio od producenta czyli w oficjalnej dystrybucji. Powodem obniżki cen jest pojawienie się nowszych modeli kolumn frontowych.Mam w użyciu te kolumny i zgadzam się z recenzentem, że basu ani średnicy nie brakuje. U mnie grają z amplitunerem AVC3800 h i ze wzmacniaczem stereo Denon PMA 1700 NE. Czego im brak to wyraźnie słyszalnych wysokich tonów. Górne pasmo jest cofnięte. Do kina domowego te kolumny grają zadowalająco do  muzyki raczej bym ich ponownie nie kupił, bynajmniej nie do tego wzmacniacza. Tutaj jest potrzebny wzmak który jasno gra.

Podziel się komentarzem


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.