Skocz do zawartości
Akcesoria

Test wkładek Ortofon MC Rondo Red, Salsa, Tango

Wraz z testowaną wcześniej wkładką SPU Classic NE (test opublikowany na Audiostereo w grudniu 2009), otrzymaliśmy do odsłuchu również trzy inne wkładki MC Ortofona: model Rondo Red, Salsa oraz Tango. Są to wszystko wkładki niskopoziomowe MC, które zastąpiły dawną serią wkładek MC, cieszącą się dobrą opinią wśród melomanów poszukujących wkładek o małej masie drgającej za stosunkowo przystępną cenę.

 

Wkładka Rondo Red należy do nieco wyższej linii produktów Ortofonia. Oprócz niej, należą tu droższe wkładki Rondo Blue oraz Bronze. Wszystkie mają podobną konstrukcję, z uzwojeniem ze złoconej miedzi, magnesami neodymowymi i z bardzo ciekawą obudową, zrobioną z mieszanki pyłu drzewnego i żywicy, pokrytą lakierem w typie japońskiego Urushi. Taka obudowa ma posiadać szczególnie dobre właściwości tłumiące, lepsze od aluminium wykorzystywanego w dawnej serii MC. Wkładki Rondo różnią się szlifem: w testowanej Red jest to Nude Elliptical, podczas gdy Blue ma szlif Nude Fritz Gyger 70, a Bronze FG 80. W obudowie jest zamocowany bloczek aluminium, w którym nawiercono gwintowane gniazda na śruby mocujące – bardzo dobre rozwiązanie, znacznie ułatwiające montaż do ramienia. Pewną osobliwość stanowi plastikowa osłona igły, małe ustrojstwo osadzone na zawiasiku, które jednak można całkowicie zdjąć do odsłuchu. Średnio-wysoka masa wkładki pozwala na łatwe zrównoważenie, zaś kalibracja przy użyciu protractora VPI okazała się bardzo prosta. Częstotliwość rezonansowa układu wkładka – ramię VPI określona za pomocą płyty testowej Hi-Fi News wyniosła około 11 Hz, a więc bardzo bezpiecznie. Wkładka w kolorze marmurkowego bordo prezentuje się bardzo ładnie i rodzi duże nadzieje na dobry dźwięk. Poprzednikom tej wkładki powszechnie przypisywano neutralne, szczegółowe brzmienie z mocnymi wysokimi tonami (zetknąłem się z takimi opiniami zwłaszcza na temat wkładki MC-15), ciekaw jestem zatem, co wnosi nowa konstrukcja.

 

Ortofon odtwarzający gitarową płytę Ralpha Townera live (ECM) wykazał się dźwiękiem przejrzystym, pełnym powietrza, ale również o dobrej barwie i przyzwoitej masie. Nie zaobserwowałem ani przesadnego rozjaśnienia, ani stłumienia. Brzmienie było przynajmniej dobre, bo wysłuchałem w skupieniu całej strony płyty. Mimo obecności wielu szczegółów dźwięk jest płynny i przyjemny.

 

W prezentacji Rondo Red brakowało może odrobiny więcej lekkości i powietrza, czegoś w stylu Lyry, ale była przyzwoita część tej barwy, którą znam z wkładki SPU. W nagraniach bardziej energicznych („Belonging” Jarreta, jeśli pozostać przy ECM) dźwięk był sprężysty i szybki, z dobrym rytmem i średnio rozciągniętym basem. Porównałbym to raczej z odbijaniem piłki do szczypiorniaka niż do koszykówki. Energiczna precyzja, mocne odbicie, sprężystość, krótkie wybrzmienie, natomiast mało miękkiej zadumy. Było to raczej żywe brzmienie.

 

Nagrania symfoniczne (w tym duże klasyczne składy, Beethoven „Eroica” i Mendelssohn-Bartholdy „Sen nocy letniej”) pokazały tę wkładkę również z dobrej strony. Popisała się dźwiękiem pełnym, kontrolowanym i dosyć potężnym. Red nie zmieniła brzmienia mojego systemu, nie wypchnęła muzyki w przód, wydarzenia słychać było lekko poza linią kolumn, z dobrą stereofonią, lokalizacja była dokładna, wrażenie obecności muzyków w pełni zadowalające. Trochę zabrakło mi miękkiego niskiego basu, jaki słyszałem z SPU, ale to jednak inna wkładka i inaczej szkolony głos. Zamiast słodkiej miękkości było więcej drajwu.

 

Dalsze odsłuchy, tym razem muzyki wokalnej, potwierdziły dobre wyniki Red w dziedzinie odtwarzania średnich tonów. Ta wkładka nie osusza i nie odbarwia wokali, pozostawiając je wciąż przyciągającymi uwagę słuchacza. Również w nagraniach muzyki mniej „dorosłej” – w popie i różnego rodzaju elektronice – Rondo Red pokazała się z dobrej strony.

 

Testowany przetwornik Ortofona to bardzo solidna, uniwersalna wkładka MC. Detaliczna, ale bez kliniczności, naturalna, ale bez ocieplenia, z krótkim, kontrolowanym basem, stanowi uczciwą ofertę, którą koniecznie trzeba brać pod uwagę przy wyborze źródła analogowego ze średniego pułapu cenowego. Wygląda na to, że seria MC ma w postaci serii Rondo bardzo dobrych następców.

 

Na koniec testu posłuchałem również dwóch wkładek z początku katalogu, które oferują MC niskopoziomowe za jeszcze bardziej przystępną cenę. Trochę kłopotu przy instalacji sprawiła mi wkładka Tango, ze względu na bardzo niską masę własną. W przeciwieństwie do pozostałych wkładek ze swojej linii (Salsa, Samba), Tango zapakowano w małą obudowę, przypominającą tę wykorzystywaną w wysokopoziomowych MC Ortofona. Ostatecznie, aby uzyskać rekomendowany nacisk musiałem dociążyć dodatkowo ramię gramofonu. Tango i Salsa grają dźwiękiem podobnym w charakterze do Rondo Red, choć pod pewnymi względami uboższym. Zwłaszcza w Tango odczułem pewien brak bogactwa średnicy, będącej mocną stroną wkładki Red. Ogólny balans tonalny Tango był wciąż dobry, choć zanotowałem pewne osłabienie niskich tonów. Tango i Salsa są to niskopoziomowe wkładki MC z katalogu wysoko cenionego producenta, które można nabyć za bardzo przyzwoitą cenę. Brzmieniowo nie schodzą poniżej dobrego poziomu i są warte zainteresowania każdego, kto zastanawia się nad swoim pierwszym dobrym źródłem analogowym. Zdecydowanie warto je wypróbować jako alternatywę dla popularnych wyższej klasy wkładek MM, do których są zbliżone ceną. Może okazać się, że system z niskopoziomowym MC wcale nie jest poza zasięgiem możliwości finansowych.

 

Alek Rachwald

 

 

Szczegółowe dane:

Dystrybutor: Mediam

Ceny:

Ortofon MC Rondo Red 1575,99 zł

Ortofon MC Salsa 1160,98 zł

Ortofon MC Tango 663,99 zł

 

Dane techniczne:

Ortofon MC Rondo Red

Zakres częstotliwości: 20Hz - 20 kHz (+/- 2 dB)

Profil igły: Nude elliptical, wspornik Al

Separacja kanałów: >22 dB przy 1kHz

Wewnętrzna impedancja: 6 Ohm

Poziom wyjściowy: 0.5 mV

Podatność: 15 um/mN

Zalecany nacisk: 2-2,5 g

Zalecana impedancja: 10-200 Ohm

Masa: 10,5 g

 

Ortofon MC Salsa

Zakres częstotliwości: 20Hz - 20 kHz (+/- 2 dB)

Profil igły: Super Fine Line, wspornik Al

Separacja kanałów: >25 dB przy 1kHz

Wewnętrzna impedancja: 7 Ohm

Poziom wyjściowy: 0.38 mV

Podatność: 15 um/mN

Zalecany nacisk: 2-2,4 g

Zalecana impedancja: >20 Ohm

Masa: 7 g

 

Ortofon MC Tango

Zakres częstotliwości: 20Hz - 20 kHz (+/- 2 dB)

Profil igły: eliptyczny, wspornik Al

Separacja kanałów: >23 dB przy 1kHz

Wewnętrzna impedancja: 10 Ohm

Poziom wyjściowy: 0.5 mV

Podatność: 13 um/mN

Zalecany nacisk: 23-2,7 g

Zalecana impedancja: >20 Ohm

Masa: 4,1 g

 

 

System wykorzystany w teście:

wzmacniacz zintegrowany SoundArt Jazz, kolumny Avcon ARM, gramofon VPI Aries 3 (upgrade)/JMW-10.5, odtwarzacz CD Advance Acoustic MCD-403/MDA-503, phonostage RCM Sensor Prelude IC, filtr sieciowy IsoTek Sigmas, kable: interkonekty XLR Argentum Silver, kabel phono VPI, głośnikowe Velum LS-V, Argentum 6/4, sieciowe IsoTek i Zu Audio.

Data dodania




Audio-Technica ATH-ADX3000

Skoro dosłownie przed momentem zaprezentowaliśmy propozycję skierowaną dla miłośników mobilności, to tym razem, dla równowagi z tego samego źródła i z tego samego portfolio postanowiliśmy pozyskać coś mogącego zainteresować domatorsko zorientowanych audiofilów i melomanów. Skoro bowiem większość domowników ma zamiar wybyć a i prawdopodobieństwo decybelujących pod oknami „bąbelków” spada niemalże do zera, to wreszcie, zamiast odcinających nas od otoczenia wyposażonych w zaawansowane ANC konstrukc

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki

Audio-Technica ATH-CKS30TW+

Choć zaokienna aura na to nie wskazuje a i pesymistyczne prognozy meteorologów o czających się tu i ówdzie arktycznych wirach mogą nieco pokrzyżować wyjazdowe plany, fakt nadchodzącej wielkimi krokami majówki jest niepodważalny, więc trudno się dziwić, iż co bardziej niecierpliwi już zaczynają ustawiać się w blokach startowych. Dlatego też jak co roku jednostki niewyobrażające sobie odstawienia muzyki nerwowo rozglądają się za akcesoriami takowy kontakt z ulubionymi dźwiękami zapewniającymi. Na

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki

Sezon festiwali 2025 nadchodzi – i będzie się działo!

Jeśli czujesz, że zbliżające się lato to nie tylko czas krótkich spodenek i lodów na patyku, ale przede wszystkim muzyka na żywo, śpiew pod sceną i ten specyficzny kurz unoszący się nad festiwalowym polem – to znaczy, że wiesz, co dobre. Bo sezon koncertów plenerowych i festiwali muzycznych w Polsce to coś, co fani dźwięków świętują niemal jak narodowe święto. A 2025 rok zapowiada się naprawdę kozacko. Zaczynamy klasykiem – Męskie Granie. To nie tylko seria koncertów, to zjawisko kulturowe,

AudioNews
AudioNews
Felietony

Laudberg M1

O ile w High-Endzie sky is the limit, czyli ceny już dawno poszybowały daleko poza Układ Słoneczny, tak w tzw. budżetówce da się zaobserwować zdecydowanie bardziej optymistycznie nastawiający do życia trend. Otóż okazuje się, iż wbrew pozorom i rozsiewanemu defetyzmowi o dramatycznym spadku jakości dostępnych na rynku towarów parafrazując szkoleniowców naszych boiskowych kopaczy nawet w segmencie zaskakująco niskich cen „nie ma słabych drużyn”. Po czym wnoszę? A po reprezentantkach do teraz zupe

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

SilentPower prezentuje OMNI LAN: Stworzony przez perfekcjonistów dla purystów

Southport, Wielka Brytania – SilentPower, marka-córka iFi audio – pioniera w dziedzinie innowacji audio oraz komponentów o wysokiej wydajności – z dumą ogłasza premierę OMNI LAN – optycznie izolowanego przełącznika sieciowego stworzonego z myślą o wymagających purystach, dla których liczy się najczystsze możliwe doświadczenie audiowizualne. Nawet najbardziej zaawansowane systemy AV mogą zostać niezauważalnie ograniczone przez jeden, często pomijany element – standardowy przełącznik sieciowy. S

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.