Skocz do zawartości

Bit-perfect: łyżką czy widelcem?

Jeżeli nie wiesz, co oznacza termin "bit-perfect", dlaczego jest to istotne i jak sprawdzić, czy Twój odtwarzacz spełnia ten warunek, poniższy tekst jest dla Ciebie.

 

I. Czym jest "bit-perfect"?

 

W domowym audio korzystamy przeważnie ze źródeł cyfrowych - odtwarzaczy CD, komputerów bądź różnego rodzaju odtwarzaczy plików. Część z tych urządzeń wyposażona jest w wyjście umożliwiające wyprowadzenie sygnału cyfrowego. Wyjście takie jest niezbędne, jeżeli planujemy użycie zewnętrznego przetwornika cyfrowo-analogowego (DAC), cyfrowego procesora dźwięku bądź innego urządzenia, wymagającego doprowadzenia sygnału cyfrowego. Dwa najpopularniejsze rodzaje wyjść cyfrowych to toslink (dane przesyłane są światłowodem) oraz coaxial (połączenie elektryczne, wykorzystujące zazwyczaj zwykłe gniazdo RCA). W obu przypadkach sygnał cyfrowy zgodny jest ze standardem SPDIF.

 

Odtwarzacz audio, z którego wyprowadzamy sygnał w postaci cyfrowej pełni rolę transportu cyfrowego. Transport cyfrowy powinien spełniać podstawowy warunek: być w stanie zapewnić sygnał "bit-perfect".

 

"Bit-perfect" (inne nazwy: zgodność bitowa, bit-accurate) oznacza, że dane pojawiające się na wyjściu cyfrowym są identyczne z danymi zapisanymi w odtwarzanym materiale. Innymi słowy, odtwarzacz w żaden sposób nie ingeruje w strumień danych, przekazując na wyjście cyfrowe dokładnie to samo, co odczyta z płyty bądź z pliku.

 

Ewentualna ingerencja transportu w sygnał audio polega zazwyczaj na:

- resamplingu, tzn. zmianie częstotliwości próbkowania sygnału (np. z 44,1 do 48 kHz);

- zmianie wartości poszczególnych próbek.

 

Każda z tych modyfikacji może wpływać na jakość dźwięku. Nieduże zmiany strumienia cyfrowego będą praktycznie nieodczuwalne. Efektem poważnych modyfikacji będą jednak znaczne, doskonale słyszalne zmiany brzmienia, niejednokrotnie prowadzące do jego degradacji. Jeżeli zmiany te nie wynikają z celowych operacji na sygnale cyfrowym, w trosce o jakość dźwięku należy dążyć do ich eliminacji - czyli do zachowania przez odtwarzacz zgodności bitowej.

 

II. Czy mój odtwarzacz jest bit-perfect?

 

To zależy, czego używasz do odtwarzania. Poszczególne rodzaje urządzeń w różnym stopniu radzą sobie z zachowaniem zgodności bitowej:

 

1. Odtwarzacze i transporty CD nie mają z tym zazwyczaj żadnych problemów. W ich przypadku niezachowanie zgodności bitowej na wyjściu cyfrowym może wynikać z uruchomienia dość rzadko spotykanych funkcji, w rodzaju regulacji głośności w domenie cyfrowej bądź filtrów cyfrowych uwzględniających resampling. Jeżeli wiesz, jak te funkcje wyłączyć, a Twój odtwarzacz nie nosi wybitnie egzotycznej marki, możesz z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że dysponujesz źródłem bit-perfect.

 

2. Odtwarzacze DVD: zazwyczaj możliwe jest osiągnięcie zgodności bitowej, ale należy z dużą starannością przyjrzeć się ustawieniom urządzenia. Przejrzyj menu pod kątem korektorów i programów kształtujących brzmienie (wyłącz je wszystkie), ustaw głośność na "100%" (uwaga, niekoniecznie oznacza to głośność maksymalną), powinno być OK. Powinno, ale nie musi: może zdarzyć się DVD, które przy żadnych ustawieniach nie jest w stanie wypuścić sygnału zgodnego bitowo. Jeżeli za transport cyfrowy służy Ci odtwarzacz DVD, na wszelki wypadek przeprowadź test na bit-perfect.

 

3. Sprzęt komputerowy: w tym przypadku bit-perfect jest jedną wielką niewiadomą. Sygnał cyfrowy może być modyfikowany w wielu miejscach i na wiele sposobów. Wpływają na niego zarówno czynniki sprzętowe (np. niewyłączalny resampling w wielu modelach kart dźwiękowych) jak i programowe (np. ingerujące w sygnał sterowniki dźwięku w niektórych wersjach Windows). Liczba tych czynników jest na tyle duża, że mimo wszelkich starań nie sposób z góry założyć uzyskania bit-perfect. Nie zapewnią tego ani deklaracje producentów programów bądź komponentów, ani internetowe instrukcje dotyczące konfiguracji komputera "dla audio". W przypadku sprzętu komputerowego jedyną metodą potwierdzenia zgodności bitowej jest przeprowadzenie testu.

 

4. Odtwarzacze plików: rynek jest na tyle świeży, że spodziewać się można praktycznie wszystkiego. Istnieją modele z potwierdzoną zdolnością do dostarczenia sygnału bit-perfect, istnieją też takie, które mają z tym problemy. Współpraca ze sprzętem komputerowym (np. streaming z zasobów dyskowych) dodatkowo komplikuje sytuację. Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twój transport jest bit-perfect, musisz to sprawdzić. Test przeprowadź dla wszelkich sposobów odtwarzania, jakie obsługuje urządzenie, tzn. dla odtwarzania plików z dysku wewnętrznego, z nośnika USB, dla streamingu z sieci domowej itp. Doświadczenie uczy, że wyniki te mogą się różnić!

 

III. Jak sprawdzić zgodność bitową?

 

Test na bit-perfect przeprowadzić można na dwa podstawowe sposoby. Oba z nich wymagają dysponowania dodatkowymi urządzeniami. Zawsze jest jednak szansa, że odpowiednie wyposażenie uda się znaleźć - jeśli nie w najbliższym otoczeniu, to np. u kolegi.

 

1. Test z wykorzystaniem rejestratora sygnału cyfrowego

 

Idea testu jest prosta: nagrywamy sygnał na wyjściu cyfrowym transportu, porównujemy z oryginałem. Jeżeli oba fragmenty są identyczne, odtwarzacz jest zgodny bitowo.

 

Jak łatwo zgadnąć, w celu przeprowadzenia tego testu należy dysponować rejestratorem sygnału cyfrowego. Może być to np. komputer z kartą dźwiękową wyposażoną w wejście cyfrowe (ale konieczne będzie zadbanie o zgodność bitową toru rejestrującego). Przydatny może być rejestrator lub odtwarzacz przenośny, o ile posiada odpowiednie wejście (jak np. nieprodukowany już iRiver serii H100). Nagrania dokonać należy podłączając wejście rejestratora do wyjścia cyfrowego badanego transportu.

 

Do porównania wystarczy zarejestrować krótki, choćby kilkusekundowy fragment sygnału. Materiał odtwarzany oraz nagrany należy odpowiednio przygotować. Oba fragmenty powinny znaleźć się na dysku komputera w postaci plików .wav. Jeżeli odtwarzana była płyta CD, jej właściwy fragment należy zgrać na dysk, np. za pomocą darmowego programu EAC. Jeśli odtwarzany był plik skompresowany (flac, ape, alac), należy go rozpakować do wav. Przed analizą konieczne może być przycięcie obu plików tak, by zaczynały się od tej samej próbki; można to zrobić w edytorze zawartym w EAC. Ten sam program oferuje funkcję porównania dwóch plików - jeżeli będą identyczne, nasz transport pomyślnie przeszedł test. Uwaga: EAC obsługuje pliki stereo 16/44.1. W przypadku badania innych formatów, bądź używania systemu innego niż Windows, konieczne będzie poszukanie innego narzędzia.

 

Metoda porównywania plików jest pracochłonna (wymaga zgrywania bądź konwersji oryginału, nagrywania, przycinania itp.), pozwala jednak bliżej przyjrzeć się ew. różnicom między materiałem oryginalnym a nagraniem. Jest to możliwe np. dzięki funkcji podglądu wartości poszczególnych próbek, dostępnej w edytorze EAC.

 

2. Test z wykorzystaniem dekodera DTS

 

Metoda prostsza i dająca wyniki natychmiastowe, niepozwalająca jednak na analizę ew. niezgodności. Wymaga dysponowania dowolnym urządzeniem, które ma wejście cyfrowe i dekoduje (bądź przynajmniej rozpoznaje) sygnał DTS. Może to być amplituner kina domowego, "kombajn" KD (byle akceptował sygnał z zewnątrz), samodzielny dekoder DTS itp.

 

Potrzebne będzie także nagranie DTS-wav, czyli audio z zakodowanym sygnałem DTS. Przykładowe pliki dostępne są na stronie http://www.kellyindustries.com/sounds.html (należy pobrać DTS WAV 44.1kHz 16 bit stereo). Z plików tych można stworzyć płytę CD-audio, ważne jedynie by podczas nagrywania nie stosować normalizacji ani żadnych efektów DSP. Uwaga: pliki te nie są przeznaczone do odtwarzania w zestawach bez dekoderów DTS. Odtwarzanie da się uruchomić, ale w głośnikach słychać będzie jedynie szum.

 

Metoda wykorzystuje fakt, że sygnał DTS zostanie rozpoznany i zdekodowany jedynie wtedy, gdy nie zostanie uprzednio poddany żadnym modyfikacjom. Przekształcenie pliku - na przykład podczas odtwarzania w transporcie niezachowującym zgodności bitowej - uniemożliwi odczytanie zakodowanej zawartości. Z głośników dobiegać będzie szum, tak samo jak przy odtwarzaniu niezdekodowanego sygnału DTS.

 

Sama procedura jest banalna: testowany transport należy podłączyć cyfrowo do dekodera DTS, następnie wystarczy uruchomić odtwarzanie materiału DTS-audio. Jeżeli dekoder rozpozna sygnał DTS (zapali się odpowiednia kontrolka, w głośnikach zabrzmi muzyka), urządzenie jest bit-perfect. Łatwo sprawdzić, że dowolna modyfikacja sygnału cyfrowego - np. zmiana głośności w odtwarzaczu bądź w programie - powoduje utratę tej cechy.

 

IV. Uwagi końcowe

 

Niezależnie od wyboru metody, w pierwszej kolejności warto sprawdzić poprawność konfiguracji i procedury testowej. Najlepiej przetestować w tym celu urządzenie zachowujące zgodność bitową, np. odtwarzacz CD znanej marki. Jeżeli test zostanie zaliczony, można brać się za sprawdzanie innych urządzeń. Jeśli nie - należy poszukać błędu w konfiguracji sprzętu lub sposobie przeprowadzania testu.

 

Test na bit-perfect jest jedyną pewną metodą przekonania się, czy posiadany transport cyfrowy zachowuje zgodności bitową z odtwarzanym materiałem. Ani zapewnienia producenta, ani przeprowadzenie konfiguracji według szczegółowej instrukcji, ani też gorąca wiara, że źródło jest bit-perfect, nie zastępują przeprowadzenia testu i nie się z nim tożsame.

 

Bit-perfect to podstawa cyfrowego audio. Jeżeli Twój odtwarzacz nie zachowuje zgodności bitowej (i nie jest to efekt przez ciebie zamierzony), postaraj się doprowadzić go do takiego stanu. Przeszukaj menu, wyłącz niepotrzebne opcje wpływające na sygnał, zmień konfigurację programową. Jeżeli mimo to nie jesteś w stanie otrzymać sygnału bit-perfect, a Twoim priorytetem jest jakość brzmienia, sprzęt – lub pewne jego elementy – nadaje się do wymiany.

 

A czy bit-perfect to wszystko, o co chodzi w cyfrowym audio? O tym w kolejnym wpisie – już wkrótce.

 

***

Powyższy tekst miał być możliwie prosty i przystępny, stąd celowe pominięcia lub uproszczenia dotyczące m.in. części formatów cyfrowych (SACD, DVD, streaming), przypadków zamierzonego odchodzenia od wierności bitowej (DSP, cyfrowa korekcja itp.), transmisji wielokanałowej, sygnałów A/V oraz kilku innych tematów. Zainteresowanych zachęcam do dyskusji na forum.

 

Autor: Teo

 

 

Data dodania




Audio-Technica ATH-CKS30TW+

Choć zaokienna aura na to nie wskazuje a i pesymistyczne prognozy meteorologów o czających się tu i ówdzie arktycznych wirach mogą nieco pokrzyżować wyjazdowe plany, fakt nadchodzącej wielkimi krokami majówki jest niepodważalny, więc trudno się dziwić, iż co bardziej niecierpliwi już zaczynają ustawiać się w blokach startowych. Dlatego też jak co roku jednostki niewyobrażające sobie odstawienia muzyki nerwowo rozglądają się za akcesoriami takowy kontakt z ulubionymi dźwiękami zapewniającymi. Na

Fr@ntz
Fr@ntz
Słuchawki

Sezon festiwali 2025 nadchodzi – i będzie się działo!

Jeśli czujesz, że zbliżające się lato to nie tylko czas krótkich spodenek i lodów na patyku, ale przede wszystkim muzyka na żywo, śpiew pod sceną i ten specyficzny kurz unoszący się nad festiwalowym polem – to znaczy, że wiesz, co dobre. Bo sezon koncertów plenerowych i festiwali muzycznych w Polsce to coś, co fani dźwięków świętują niemal jak narodowe święto. A 2025 rok zapowiada się naprawdę kozacko. Zaczynamy klasykiem – Męskie Granie. To nie tylko seria koncertów, to zjawisko kulturowe,

AudioNews
AudioNews
Felietony

Laudberg M1

O ile w High-Endzie sky is the limit, czyli ceny już dawno poszybowały daleko poza Układ Słoneczny, tak w tzw. budżetówce da się zaobserwować zdecydowanie bardziej optymistycznie nastawiający do życia trend. Otóż okazuje się, iż wbrew pozorom i rozsiewanemu defetyzmowi o dramatycznym spadku jakości dostępnych na rynku towarów parafrazując szkoleniowców naszych boiskowych kopaczy nawet w segmencie zaskakująco niskich cen „nie ma słabych drużyn”. Po czym wnoszę? A po reprezentantkach do teraz zupe

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

SilentPower prezentuje OMNI LAN: Stworzony przez perfekcjonistów dla purystów

Southport, Wielka Brytania – SilentPower, marka-córka iFi audio – pioniera w dziedzinie innowacji audio oraz komponentów o wysokiej wydajności – z dumą ogłasza premierę OMNI LAN – optycznie izolowanego przełącznika sieciowego stworzonego z myślą o wymagających purystach, dla których liczy się najczystsze możliwe doświadczenie audiowizualne. Nawet najbardziej zaawansowane systemy AV mogą zostać niezauważalnie ograniczone przez jeden, często pomijany element – standardowy przełącznik sieciowy. S

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Nowości | Testy | Inne 1

Czy muzyka stała się tylko tłem?

Wchodzisz do kawiarni – w głośnikach leci „coś”, czego nie rozpoznajesz, ale rytm buja. Włączasz Spotify – ładujesz playlistę „Chill Beats to Study/Work/Exist To”. Jedziesz autobusem – ktoś obok słucha lo-fi przez słuchawki z przeciekającym basem. Słuchamy więcej niż kiedykolwiek, ale... czy naprawdę słuchamy? Jeszcze dwie dekady temu kupowało się płytę po długim oczekiwaniu na premierę. Otwieranie opakowania, czytanie wkładki, poznawanie tekstów – to był rytuał. Dziś? Kliknięcie „play” i s

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Felietony


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.